Vapaa kuvaus

Oon uusi luomus Kristuksessa, Hän puhdisti mun verellään. Ja otti omaksi lapsekseen, poisti pimeän, toi elämän. Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti. Olen löytänyt aarteen kalleimman, olen löytänyt Jeesuksen. Sanat ja sävel: Heikki Raatikainen Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

10

Kommenttia

318

1. Sellainen kuva piirtyi silmieni eteen, että olet kuin pimeässä yössä. Kuunkin valo katoaa tumman pilven taakse.

Tuli mieleen seuraavat laulun sanat:

Vaikka pimeys on yllä päämme,
    vaikka vielä varjon maahan jäämme,
    yössä liekki lempeästi loistaa,
    padot murtaa, kaikki lukot poistaa.

Pimeä yö, erämaa - silläkin on oma tarkoituksensa. Herra haluaa tehdä jotain uutta. Ehkä murtaan ja raivata jotain vanhaa pois samalla tavalla kuin nisunjyvälle käy. Se putoaa ensin maahan - joutuu viettämään kylmässä ja pimeässä mullassa aikansa, mutta sitten sen kova kuori murtuu ja uusi elämä nuosee maan pinnalle valoon.
  2. Jaakob painottaa kirjeessään sitä, ettei riitä jos vain sanoo uskovansa, jos ei toimi uskonsa mukaisesti. Jaakobin kirjeestä voi nopeasti lukemalla saada sen käsityksen, että siinä korostetaan ihmisen tekoja.

Jaakob vastustaa ajatusta, että pelastava usko olisi vain Jumalan olemassaolon totena pitämistä. Ihminen voi sanoa uskovansa, mutta jos usko ei tule millään lailla esiin hänen elämässään, niin kyseessä on kuollut usko. Kuollut usko on asian totena pitämistä vailla vaikutusta ihmisen käytännön ratkaisuihin ja valintoihin.

Jaak 2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

Riivaajien usko ei ole pelastavaa uskoa. Niillä ei ole rauhaa Jumalan kanssa, eivätkä ne rakasta ainoaa Jumalaa, joka on olemassa.

Jaak 2:14 1938 käännöksen mukaan on epätarkka: ”Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?” Alkukielessä on sanan usko edellä määrätty artikkeli, joka puuttuu tästä.
    Alkukielen lause kuuluisi sanatarkasti käännettynä: ”Ei voi se usko pelastaa häntä.”
    1992 huomio alkukielen kääntämällä määrätty artikkeli sanalla silloin: ” Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?”

Jaakob siis erottaa kuolleen ja elävän uskon. Jos usko jää pelkäksi puheeksi, niin se on kuollutta uskoa ilman uudestisyntymistä ylhäältä.

Elävä, aito usko on pelastavaa uskoa. Pelastava usko on enemmän, kuin asioiden tietämistä. Se tarkoittaa kokonaisvaltaista elämän suuntaa. Elämän arvojen muuttumista toiseksi. Kun usko on aitoa, niin se ei voi olla tulematta myös näkyviin tekoina. Olemme Jumalalle vastuussa tekemisistämme. Usko ja teot ovat aina yhdessä. Aabrahaminkin usko tuli tekoina näkyviin.

Elävää uskoa voisi verrata rakkauteen. Rakkauskin näkyy tekoina. Kun rakastaa toista, niin haluaa tehdä hänelle hyvää.

Usko siis riittää pelastukseen, kun se on elävää, aitoa uskoa. Ristin ryöväri ei kyennyt tekemään uskon tekoja, muuta kun tunnustamaan Jeesuksen Herraksi. Se riitti.

Kadotustuomio on tekojen mukaan, mutta pelastus armosta. Hyvistä teoista saamme lisäksi palkan.
  3. Lääkärien ja terveydenhuollon henkilökunnan tehtävänä pitäisi olla elämän vaaliminen ja terveyden edistäminen, eikä elämän lopettaminen ja tuhoaminen.

Lääkärit vannoivat ennen Hippokrateen valan, joka kuului seuraavanlaisesti:

"Elintapoja koskevia ohjeita tulen käyttämään sairaiden hyväksi kykyni ja harkintani mukaan: tulen torjumaan kaiken, mikä voi olla vahingoksi ja vääryydeksi. En tule antamaan kenellekään kuolettavaa myrkkyä, vaikka minulta sellaista pyydettäisiin, enkä neuvoa sellaisen valmistamiseen. Enkä tule antamaan naiselle sikiötä tuhoavia aineita."