Vapaa kuvaus

Turkulainen luonnon ja valokuvauksen harrastaja Suosikkibändit/artistit: Eput, Sir Elwoodin Hiljaiset Värit, Juice, Van Morrison...levyjä liki tuhat aika moni lajityyppi on edustettuna. Leffat: Noita on myös kertynyt paljon. Hyvä draama kaiketi etusijalla, mutta eihän sitä aina Bergmania jaksa. Vapaa-aikanani: valokuvaus, retkeily, netti Parhaat matkakohteet: Liettua, saaristo, Siviilisääty: Sinkku

Aloituksia

8

Kommenttia

283

  1. Itsellä Windowssin käyttö jäi kun uudempi versio ei toiminut M-audion äänikortin kanssa. Ei jaksanut odotella M-audion ajureiden valmistumista. Käsittääkseni musiikin teko Windowssilla vaatii jonkun kolmannen osapuolen ajurit, joilla voi ohittaa Windowssin mikserin. Muistaakseni se resamplaa kaikki äänet ja on soittamiseen liian hidas. Myin M-audion kortin yhdelle basistille ja aikansa yrittettyään totesi, että ei jaksa säätää ja hommasi Macin. Toivottavasti Win ei enää resamplaile ääniä kelvottomiksi.

    TV-kortin kanssa taistelu siirtyi myös Linux-maailmaan. Kyllästyin sinisiin ruutuihin ja en saanut ikinä kuvaa ulos. Linuxissa VDR ei ole ikinä kaatunut tai jättänyt ohjelmaa nauhoittamatta. Hirmuinen helpotus.

    Linux systeemissä musiikin teossa kannattaa käyttää sitä varten käännettyä kerneliä, jotta saa latenssit pieniksi.
  2. Android on Googlen tekemä ja käsittääkseni vakoilee. Jos linuxia ym. käyttää ei vakoilusta pääse eroon - sen tekevät monet nettisovellukset. Vaikka Gmail, facebook. Käyttöjärjestelmien markkinaosuuksia vaikea verrata, koska Windows on esiasennettuna. Jos myöhemmin asennetaan jokin muu tilalle tai rinnalle näkyykö jotenkin tilastoissa. Itse olen käyttänyt Linuxia noin 10 v. ja pärjännyt ilman Windows-systeemiä. Tosin mietin pitäisikö windows asentaa että saisi navigaattorin päivitettyä.

    Puhelimissa Windowssin osuus on pieni. Samoin isoissa koneissa. Pienemmissä palvelimissa Windowssia sentään käytetään. FreeBSD oli joskus kokeilussa. Pitäisi kokeilla uudestaan.

    OpenBSD mainosti aikoinaan tietoturvasta. Nyt on tullut pari takaiskua. Peräti 2 tietoturva-aukkoa on löytynyt oletusasennuksesta. Surullisenkuuluisa XP täyttyi
    haitakkeista jos sen jätti verkkoon asennuksen jälkeen - vaikka ei olisi käyttänyt yhtään. OpenBSD:n kun asentaa on todennäköisyys pieni, että sinne pääsee sisälle.

    Lisätä voisi vaikka Gentoon jonka saa asennettua monelle alustalle ja kaikki ohjelmat asennetaan lähdekoodista. Eipä tule paljoa vakoilusoftaa mukana. Avoimet ohjelmat ovat oikeasti avoimia. Lähdekoodia voi tutkailla. Pitää muistaa, että yleensä suljetun koodin ohjelmissa on valmistajan "takaportti" vikatilanteita ym varten. Tai hallitus vaatii, että salakirjoitus on purettavissa. Esim. kännyköiden salaus on heikko. GSM puhelimet kun tulivat markkinoille kehuttiin niiden salausta, vaikka käytännössä se oli helposti purettavista. Viranomaisten vaatimuksesta.

    Windows on muuttumassa oikeaksi käyttöjärjestelmäksi. XP oli vielä kotikoneiden kiva alusta pelailulle ja toimistotöille. Nyt tukea on tullut isommalle muistille ja isommille levyille. Raid tai muut levyjärjestelmät eivät taida vielä olla tuettuna. Windowsin tuki isommille levyille on ollut heikko. Dos 3.3 osasi tehdä 30 megasia osioita. XP osasi jo muistaakseni 140 G osion. Max muistin määrä oli noin 3G. 64 bittinen XP oli surkea. kun Windows lopulta sai 64 bittisen systeemin ulos Linux käyttäjät olivat jo pitkään saaneet käyttää isompaa muistiavaruutta ja levyjä. Windows 7 ongelma on isommalle levylle asentaminen. Voi kiertää asentamalla pienelle SSD levylle. Huvittaa kun paljon käytetyssä systeemissä ei ole tukea gpt levyille. Itsellä 4G muistikortille mahtuu noin 100 kuvaa. Jos otan muutama sata kuvaa päivässä ja tallennan hieman HD videoa pikkulevy on äkkiä täynnä.
  3. Itse tykkään pilvisistä päivistä. Musta veturi on hankala kovassa auringonvalossa. Saa mieluummin vaikka sataa kuin pilvetön
    taivas. Aika hurjia kuvamääriä monilla. Itse viitsin editoida vain muutaman kuvan päivässä. Kennon koolla on merkitystä. Tai filminkoolla. Ison koon filmikameraa ei digi vielä voita.

    Kittizoomeja haukutaan liikaa. Kyllä niillä saa ihan hyviä kuvia. Kestävyys on sitten toinen juttu. Jotkut ns. superzoomit kyllä kelvottomia. Terävyys harvoin kiinni objettiivin laadusta. Itse en juuri huomannut eroa kittizoomin ja Nikonin 35 mm objektiivin piirrossa. Silti joku 35 mm on hyvä hankinta. Minusta vaikka Nikon 24-85mm f/3.5-4.5 AF-S on oikein hyvä objektiivi. Kevyt ja terävä kitti. Isommalla rahalla saa valovoimaa, kestävyyttä ja painoa.

    Pokkareita ei kannata halveksia. Kuvien taso parhailla järkkärin tasoa - ainakin DX koossa. Katselin tuossa Fuji X100 kameralla otettuja kuvia. Isollakin herkkyydellä otetut kuvat, kun niitä katseli HD-TV:stä normaalietäisyydeltä ei kyllä vikoja huomannut. Kinasin saunaillassa asiasta parin harrastajan kanssa. Pokkarilla ei muka saa kuvia hämärässä. Fujin F2 vastaan järkkärin kitti. Tuossa Fuji pääsee voitolle. Toki FX kennoinen prime lasilla on toinen juttu mutta hintakin on melkoinen,