Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Etkö lukenut linkkiäsi loppuun? Tässä siitä:

Johtoryhmä

Valiolla on hallituksen nimittämä toimitusjohtaja, jonka hoitaa hallituksen ohjeiden ja määräysten mukaan yhtiön juoksevaa hallintoa. Hallitus nimittää johtoryhmän jäsenet toimitusjohtajan esityksestä. Vastuu yhtiön liiketoiminnasta ja konsernin yhteisistä palveluista on jaettu johtoryhmän jäsenten kesken.
    Johtoryhmän tehtävänä on laatia konsernin visio ja strategia yhdessä hallituksen kanssa ja varmistaa strategian toteutuminen Valio-konsernissa. Johtoryhmä tukee toimitusjohtajaa toimintasuunnitelmien valmistelussa ja toteuttamisessa sekä sisäisen yhteistoiminnan ja tiedonkulun varmistamisessa.

Johtoryhmä

Valion johtoryhmä vastaa liiketoiminnan päivittäisestä johdosta ja käyttää toiminnallista päätösvaltaa.

Tämän johtona kuviakin johtoryhmän jäsenistä.

Minun valiolaisaikanani firmassa ehti olla kolme ylintä johtajaa, ensimmäinen heistä nimikkeellä pääjohtaja, myöhemmät nimikkeellä toimitusjohtaja. Kukaan heistä ei ollut minkään puolueen jäsen, vahvasti helsinkiläisiltä taustoiltaan tuskin kyseisen puolueen kannattajakaan. Minun – isännöitsijän – esimies oli suoraan pää- tai toimitusjohtajan alainen Valion hallinto- ja talousjohtaja. Tuskin tuo Kauniaisissa – Suomen porvarillisimmassa kunnassa – asuva pitkäaikainen esimiehenikään oli kepulainen.

Valion omistuspohja on sellainen kuin sanot, mutta käytännön kaikissa toimissa sitä johdetaan pääkonttorista tuollaisella johtoryhmällä.
  2. Presidentti Ahtisaari on ihan oikein nähty tälläkin palstalla hyvin merkittäväksi suomalaiseksi kun monta avaustakin hänestä on tehty, jo ennen minua. Teinpä silti itsekin vielä tämän. Mielipidepankin mainioon viestiin äsken vastasin – meniköhän oikealle paikalleen? - mutta sitten vielä omia perusteitani sanomalleni:

Suomessa on ollut omana aikanaan maamme kannalta vaikeissa tilanteissa parhaansa antaneita presidenttejä. Sellainen oli esim. Risto Ryti – joka sitten palkittiin sotasyyllisvankeudella. On ollut muitakin, mutta siihen joukkoon en lue Urho Kekkosta. Vaikka hänen presidenttikautensa oli pidempi kuin minun sotilasurani – valittiin presidentiksi varusmiesaikanani ja jatkoi vielä sotilasurani päätyttyäkin – mutta koskaan en häntä vaaleissa äänestänyt.

Myös Kekkonen sai tosin ihan kansainvälistäkin tunnustusta rauhantyöstään johtaessaan täällä Helsingissä pidettyä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin Etyk:n kokousta v. 2008, jossa hän näyttävästi kaveerasi yhdessä Neuvostoliiton johtaja Leonid Breznevin ja USA:n presidentti Gerals Fordin kanssa niin, että tietyissä piireissä Kekkosen uskottiin saavan rauhan Nobelin – ja niin varmaan uskoi Kekkonen itsekin. Se Nobel meni kuitenkin neuvostoliittolaiselle toisinajattelijalle Andrei Saharoville. Oikein tai väärin, mutta eihän ainakaan Kekkonen tuossa rauhatyössään onnistunut, suurblokkien välinen kylmä sota ja kuumemmankin sodan uhka jatkui vielä kauan.

Ahtisaari sai Nobelinsa todellisista ansioistaan. Mieltäni lämmitti siitä myös se, että vielä samana vuonna itsekin kuuluin samaan nobelistien joukkoon😉 V. 2008 myös YK:n rauhanturvaajajoukoille myönnettiin sama palkinto. Emme me rauhanturvajoukoissa palvelleet tosin saaneet palkinnosta mitään rahaa, mutta kunniamerkin saimme. Ulkoministeriön juhlasalissa järjestetyssä tilaisuudessa sellainen ojennettiin minulle kuten monille muillekin Helsingin sinibareteille – samoin tapahtui myös monilla paikkakunnilla eri puolilla Suomea.
  3. Avaukseni on saanut melkoista huomiota ja herättänyt myös asiakeskustelua niissä, joilla on kiinnostusta politiikkaan ja kykyä siitä selkeästi ilmaista mielipiteitään. Hyvä niin, sillä sellaiseenhan nämä palstat on tarkoitettu. Mielenkiinnolla noita luin, mutta kommentointini on jäänyt vähäiseksi.

Syy sille on kai tämä korkea ikäni. Se kohdistaa mielenkiintoani enemmän muuhun kuin politiikkaan. Ja vaikka politiikka vielä jossain määrin kiinnostaisikin, kykyni mielipiteitteni ilmaisuun siitä on kovasti hiipunut. Joten koetan käyttää nämä vähentyneet ja yhä vähenevät voimavarani itseäni lähempänä oleviin ja kannaltani tärkeämmiksi näkemiini asioihin. Niistä en kuitenkaan puhu enää täällä, en ainakaan poliittisilla palstoilla; aivan liiaksi niin olen tehnyt vuosien saatossa.

Toivon kuitenkin jatkavan teidän, joilla siis on kiinnostusta noihin asioihin ja kykyä mielipiteittenne asialliseen ilmaisuun. Jos näissäkin voimissani vielä pysyn niin mielenkiinnolla niitä joskus varmaan lueksin ja saatanpa ehkä ottaa niihin kantaakin.

Tässä en enää kuitenkaan jatka enempää muulla kuin toteamuksella, että varmaan ensimmäistä kertaa elämässäni toivon kannatuksen kasvua puolueelle, josta keskustelua varten tämä palsta on nimetty. Noin teen siksi, kun se tietäisi persujen kannatuksen putoamista. Sehän taitaa jo olla hyvällä alulla, mutta valitettavasti vielä se ei ole koitunut Keskustan kannatuksen hyväksi – mutta toivottavasti niin tapahtuu jatkossa.

Nyt vain Oikein Hyvän viikonlopun toivotukset kaikille tämän lukeville!