Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6610

1. Itsekin+tuota+jo+kyselin+tällä,+joka+sekin+heti+poistettiin:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxMikä+on+keskustapolitiikkaa?Keskustapolitiikkaa+ei+ilmeisesti+ollut+avaukseni,+jossa+toivottelin+hyvää+vappua+toki+myös+todeten+keskustan+viettävän+nykyisin+vappuakin.+Vai+olisiko+siinä+ollut+jotain+törkeyksiä+enemmän+kuin+noissa+palstalla+yhä+pysyvissä+avauksissa?+Avaukseni+sai+kuitenkin+heti+kaksi+asiallista+vastinetta,+mutta+on+näköjään+poistettu,+ja+siitä+jo+yksi+näkyy+iloitsevan.+No,+laitan+tämän+jatkoksi+sen+poistetuksi+tulleen+avaukseni+ja+toivon+palstan+valvonnan+kertovan+syyt,+joiden+vuoksi+se+poistettiin.+Ellei+valvonta+alennu+niin+tekemään,+te+muut+voitte+arvioida+sille+syyt,+eli+missä+suhteessa+se+on+sopimattomampi+palstalle+kuin+esim.+nuo+mainitsemani+ja+monet+muutkin+palstalla+yhä+pysyvät+avaukset:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxHauskaa+vappua!Vappua+juhlitaan+nykyisin+keskustassakin.+Puolueella+näkyy+olevan+eri+puolilla+maata+monia+vapputilaisuuksia,+teemalla+Keskustan+vihreä+vappu.+Tilaisuuksissa+esiintyy+puolueen+ykköskaartia,+mukana+mm.+presidenttiehdokas+Matti+Vanhanen:http://www.keskusta.fi/Suomeksi/Osallistu-ja-vaikuta/Keskustan-Vihrea-VappuAjat+ovat+siis+muuttuneet.+Ennen+vanhaan+kun+työläiset+ja+ylioppilaat+juhlivat+vappua,+maalaisliittolaiset+maatalojen+isännät+silloin+mielenosoituksellisesti+ajoivat+sontaa+pelloilleen.+Hyvä,+että+tilanne+on+nykyisin+toinen.++Kyllä+kai+vappu+edelleen+on+lähinnä+työväen+ja+ylioppilaiden+juhla.+Ainakin+täällä+Helsingissä+näkyy+niin+olevan.+No,+eihän+täällä+voisi+sitä+perinteistä+maalaisliittolaista+vappua+viettää,+kun+täällä+ei+ole+maanviljelijöitäkään.+Eikä+kepu+näy+viettävän+täällä+edes+sitä+vihreää+vappuaan,+mikä+on+ymmärrettävää,+kun+täällä+ei+juurikaan+ole+kepulaisia+puolueen+saadessa+vaaleista+toisiin+täällä+n.+kolmen+prosentin+kannatusta.En+kai+kuulune+työväkeen,+enkä+ole+ylioppilaskaan,+mutta+aina+olen+jotenkin+vappua+juhlinut.+Nuorempana+vappua+vastaanottaen+kaupungin+yleisessä+vappuhumussa,+mm.+eri+puolueiden+paraateja+ja+Havis+Amandan+lakitusta+seuraten.+Mistähän+ylioppilaat+saavat+valkolakin,+joka+on+kyllin+suuri+mahtuakseen+”Mandan”+kutreille?+Nyt+ikääntyneempänä+olen+jo+kauan+juhlinut+vappuani+hillitymmin+läheispiirissäni.+Yksi+tapahtuma+vapunpäivän+ohjelmassani+on+ollut+lähes+jokaisena+vappuna+yli+30+vuoden+ajan:+Huopalahden+kirkonmäen+perinteinen+vappu.+Siellä+suoritetaan+lipunnosto+ja+torviseitsikon+säestyksellä+samalla+lauletaan+lippulaulu:+”Siniristilippumme,+sulle+käsin+vannomme…”+Ulkona+grillataan+makkaroita,+sisällä+seurakuntakodissa+on+tarjolla+hernekeittoa,+kahvia+ja+seurakunnan+naisten+tekemää+simaa+sekä+myös+heidän+tekemiään+vohveleita+ja+tippaleipiä.+Kirkkosalissa+sitten+kuullaan+muutama+kuoroesitys+ja+itsekin+lauletaan+vappuisia+lauluja.+Yläkerrassa+on+aina+divari,+aina+on+myös+arpajaiset+ja+muutakin+ohjelmaa.Aloin+käydä+kyseisessä+tapahtumassa+tutustuttuani+vaimooni,+joka+asui+Haagassa,+ihan+lähellä+tuota+Huopalahden+eli+Haagan+kirkkoa.+Avioiduttuamme+emme+koskaan+Haagassa+asuneet,+mutta+jos+kotona+olimme,+aina+kävimme+tuolla+kirkonmäen+tapahtumassa,+jossa+vaimoni+usein+tapasi+vanhoja+tuttujaan.+Olen+jatkanut+perinnettä+vielä+vaimoni+kuoltuakin,+ja+monia+tuttuja+sieltä+on+minullekin+tullut.+Sinne+menen+taas+huomennakin.+Miten+te+kukin+vappunne+viettänettekään,+toivotan+Teille+kaikille+oikein+hauskaa+vappua!xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxIhmeellinen+on+siis+palstan+valvonnan+käsitys+palstalle+sopivasta+ja+sopimattomasta.+Ehkäpä+nyt+viimein+saan+hyvän+syyn+jättää+tämän+palstan,+kun+ilmeisesti+olen+sopimaton+sillä+olevaan+seuraan,+joka+jo+tässäkin+on+näyttänyt+sivistystään..
  2. Minuksihan+tuo+pääteltiin+eilen+avauksessa,+jonka+oli+tehnyt+tuo,+jonka+mielessä+aina+olen.+Nikilläänkin+hän+ilmoittaa+omistautumisensa+minulle,+no,+tarkemmin+sanoen+genitaalikarvoitukseeni+ja+anukseeni.+Vastasin+siihen+kyllä,+ja+vastaukseni+oli+ilmeisesti+niin+hyvä,+että+avaaja+avauksensa+poistatti+ja+nyt+muka+sen+perään+tässä+kyselee.No,+toistettakoon+jotakin+eilen+sanomaani:Minut+todettiin+olemukseltani+omahyväiseksi,+jolla+on+outo+katse.+Todettakoon+siis+vielä+uudestaan,+että+olemukseni+ei+kerro+omahyväisyydestä+vaan+itsetietoisuudesta,+johon+minulla+omastakin+mielestäni+on+täydet+perusteet.+Tuo+eräs+noilla+viesteillään+sitä+käsitystäni+jatkuvasti+vahvistaa.+Katseeni+voi+olla+outo+hänen+mielestään,+kun+ei+näe+samanlaista+katsetta+peilistään.+Katseeni+kun+kertonee+älykkyydestä.Toistettakoon+vielä+tämäkin+eilen+hänelle+toteamani:+Sanotaan,+”aina+mielessä,+aina+silmissä”.+Ei+kai+koskaan+ole+kukaan+ollut+kenenkään+mielessä+niin+tiiviisti+kuin+minä+olen+ollut+sinun+mielessäsi,+josta+johtuen+olen+aina+myös+silmissäsi+niin,+että+hyvin+moni+täällä+on+minuksi+joutunut.+Mitä+kertoo+tuo+hänen+käsittämätön+kiinnostuksensa+minuun?+Kertooko+se+ihailusta,+kenties+jopa+toivottomasta+rakkaudesta?+Vai+vain+kateudesta,+joka+on+jo+nyrjäyttänyt+lopullisesti+hänen+ennestäänkin+heikon+mielensä?Toistan+vielä+tämänkin+eilen+hänelle+toteamani:+En+ole+kovin+ylpeä+jokaisesta+minuksi+päässeestä,+mutta+useimmat+heistä+ovat+kyllä+arvostamiani+ja+toivon,+etteivät+he+ole+pahasti+loukkaantuneet+minuksi+joutumisestaan.Täällä+on+kuulemma+ollut+liikkeellä+huhu,+että+olisin+kuollut.++Mark+Twain+sanoi+aikoinaan+”huhu+kuolemastani+on+vahvasti+liioiteltu+ja+ennenaikainen”.+Samoin+sanon+nyt+minä.+Varmaan+tuon+huhun+on+päästänyt+liikkeelle+juuri+tuo+sama,+joka+oman+käyttäytymisensä+perusteella+ei+ole+voinut+ymmärtää,+että+olisin+voinut+olla+toista+kuukautta+täällä+käymättä,+kuten+olin+helmikuun+lopulta+tämän+kuun+alkupuolelle+asti.+Olin+silloin+hänen+ja+muutaman+muun+lähes+samanlaisen+vuoksi+lopen+kyllästynyt+tähän+palstaan.+Ohjelmassani+oli+tosin+paljon+muutakin+tätä+touhua+mukavampaa,+mm.+pitkä+Sri+Lankan+matka.Ja+taas+kohta+on+ohjelmassani+muuta+ja+mukavampaa,+joten+ei+nyt+enempää+aiheesta,+joka+tuolle+kyseiselle+-+ilmeisesti+siis+tämänkin+avaajalle+-+on+se+kaikkein+kiinnostavin+ja+samalla+ainoa+todella+kiinnostava+aihe+tällä+palstalla+ja+varmaan+muutenkin+elämässään.
  3. Kun+vielä+täällä+pistäydyin+ja+huomasin+tuon,+niin+täytyy+minun+oikaista+tuota+väittämää.+Kyllä+tälläkin+palstalla+on+ollut+useita+omalla+naamallaan+esiintyneitä,+lisäkseni+mm.+City-Keskusta+ja+muitakin.+Mm.+ikäryhmien,+matkailun+ja+eräillä+muillakin+palstoilla+sellaisia+on+vieläkin.+Mutta+täällä+ei+tosiaan+taida+olla+enää+muita+omalla+pärställään+esiintyviä+kuin+minä.+Joten+minua+kai+tarkoitat.Totta+se+on,+että+varsin+lapsenomainen+katse+minulla+on+esim.+tässä+kuvassa:https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10982236_10153319772534182_8473916138667021889_n.jpg?oh=cbecc3628864be7c39cadb71a407301b&oe=5978823ETässä+taidan+tosiaan+olla+kuvatun+lainen+kiilusilmä,+aliupseeri,+jollainen+olen+vieläkin,+kuten+täällä+on+kuultu:https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11265015_10153352988654182_2607226254978954684_n.jpg?oh=8218ed2c894decb960033113a2936da5&oe=5988CC0ANo,+tuokin+kuva+oli+jo+60+vuoden+takaa,+joten+laitanpa+vielä+vähän+uudemman,+noin+vuoden+takaa,+mutta+lapsenomaisuutenihan+siitä+selvästi+vielä+nähdään:https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12717253_10153945334299182_5042991400167443976_n.jpg?oh=498a4f8078687387c1c06dac77aac611&oe=59863C22Kun+aina+ja+kaikkialla+olen+esiintynyt+omalla+naamallani,+minä+tyhmä+en+ole+osannut+hävetä+niin,+että+olisin+sentään+piilottanut+naamani+täällä,+elämäni+areenoista+arvokkaimmalla.+Avaaja+ja+sinä+ette+halua+tehdä+tällaista+rumilusta+kateelliseksi+näyttämällä+komeamman+olemuksenne!+Siitä+kiitos+teille!Nyt+ei+todellakaan+enää+enempää,+ei+tästä+eikä+muusta.
  4. Vielä+tuohon,+ja+sitten+saa+riittää:Olin+minä+melkoinen+pankkopoika+pari+viikkoa+tosi+rajun+influenssan+vuoksi,+lähes+puolet+ajasta+kai+vuoteessakin.+Mutta+muuten+en+ole+pankkopoika+vielä+yli+kahdeksankymppisenäkään,+vaan+mennä+viipotan+maailmalla+ja+muissa+menoissani.+Mutta+sinä+olet+ja+pysyt+siellä+pankollasi,+ainoana+viihteenäsi+kepupalsta,+mielenkiintosi+suurimpana+kohteena+täällä+minä.Jos+en+osannut+tehdä+oikeita+asioita,+niin+tyhmiä+olivat+korkeat+esimiehet+siellä+sotaväessä,+kun+aina+ensimmäisten+joukossa+eteenpäin+minua+veivät.+Samanlaisen+esimiesten+tyhmyyden+ansiosta+kai+sitten+siviilityöurallanikin+etenin+niin+hyvin,+ainakin+palkallisesti+jopa+paremmin+kuin+sotaväessä.+Myös+palvelus-+ja+työtoverini+olivat+kovin+tyhmiä,+kun+minut+usein+edusmiehekseen+laittoivat+tärkeäksi+näkemiinsä+tehtäviin.+Tuollaisen+tyhmyyden+ansiosta+nautin+nyt+aika+mukavia+eläkkeitä,+jotka+mahdollistavat+varsin+mukavan+ja+antoisan+elämän.+Edelleen+nautin+arvostusta+myös+noiden+tyhmien,+entisten+palvelus-+ja+työtoverienikin+keskuudessa+niin,+että+aina+olen+tervetullut+heidän+joukkoonsa.+Joo,+olen+kertonut+itsestäni+yhtä+ja+toista+kumoten+todisteellisilla+tosiasioilla+sitä,+jota+vilkkaalla+mielikuvituksellanne+kateuden+ryydittämänä+olette+minusta+kertoilleet.+Yhtä+ja+toista+olet+tainnut+sinäkin+kertoilla+itsestäsi,+sitä+vilkkaan+mielikuvituksesi+tuottamaa,+mutta+todisteet+siitä+ovat+jääneet+sinne+puskaan,+jossa+itsekin+piileksit.Sinulla+on+muuten+perin+väärä+nimimerkki.+Kirjuri+et+ole+voinut+olla,+sillä+kirjurin+täytyy+osata+kirjoittaa+parempaa+suomen+kieltä,+sillä+tuosta+vain+vaivoin+selviää+tarkoittamasi.+No,+ei+kai+tappio+olisi+suuri,+jos+se+ei+selviäisikään.Loppu+puoleltani.
  5. Tietenkin+olet+minua+aidompi+sotilas,+kun+aloitit+sotilasurasi+värvättynä+ja+palvelit+siellä+”väessä”+paljon+kauemmin+kuin+minä.+Tuollainen+aito+sotilas+elää+yhä+siinä+sotilasmenneisyydessään+ja+kokee+itsensä+johtajaksi,+kun+enää+ei+ole+hänellä+esimiehiä+enempää+kuin+alaisiakaan+hänelle+tosiasioita+muistuttelemassa.+Tällainen+epäaito+sotilas+ei+ainakaan+enää+koe+itseään+sotilaaksi,+kun+ikää+on+jo+niin+paljon.+Ja+kun+sen+ajan+päättymisestä+on+jo+paljon+kauemmin+kuin+sotilaana+olo+kesti.++Ja+kun+sen+jälkeen+on+elämässä+tapahtunut+niin+kovin+paljon+muuta.+Mm.+lähes+sen+sotilasuran+mittainen+siviilityöura,+ja+senkin+päättymisestä+on+jo+pian+20+vuotta.+Elämääni+varmasti+eniten+vaikuttava+oli+sotilasurani+päättymisen+jälkeen+solmittu+yli+20+vuotta+kestänyt+avioliitto,+mutta+siitäkin+olen+ollut+leskenä+jo+yli+12+vuotta.Mutta+elämä+yhä+vain+jatkuu+ja+antejaan+antaa+ja+moniaalle+kuljettelee.+Joskus+jopa+palauttaa+mieleen+tuota+ammoista+sotilasaikaakin,+kun+edelleen+olen+mukana+evp-riennoissa,+joihin+sinä+et+tietenkään+osallistu,+kun+niissä+joukoissa+ei+ole+muita+yhtä+aitoja+sotilaita.En+tiedä,+mitä+tarkoitat+sillä+suurimmalla+suomalaisella+poliittisella+sankariteolla,+jonka+minä+mielestäsi+yritän+mitätöidä.+Tarkoittanetko+Paavo+Väyrysen+pääsyä+Helsingin+kaupunginvaltuustoon,+sillä+juuri+muusta+poliittisesta+teosta+en+ole+puhunut+mitään+viime+aikoina,+ja+päinvastoin+kiittelin+siitä+Väyrystä+ja+sanoin+hänen+tehneen+hyvän+työn+Helsingissä.+Taidat+sekoittaa+minut+johonkin+toiseen+munakarvaveljeesi,+joita+sinulle+on+kertynyt+kovin+monta,+joukossa+sellaisiakin,+joihin+samastumisesta+en+ole+ovin+ylpeä.Sinulla+kuulemma+jo+siellä+sotaväessä+olivat+usein+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa,+mutta+jo+kauan+sinä+olet+leijunut+siellä+korkeuksissasi+ilman+mitään+kosketusta+maan+pinnalla+vallitsevaan+todellisuuteen,+niin+muita+kuin+itseäsikin+koskien.+Jos+olet+tosissani+noista+”näyistäsi”+puhuessasi,+olet+hyvin+vakavasti+sairas.+Vaikka+et+olisi+niissä+tosissasikaan,+noilla+puheillasi+näytät,+että+mielenterveytesi+on+pahasti+häiriintynyt.+Jos+saisin+jostakusta+tällaisilla+palstoilla+sellaisen+pinttymän+päähäni+kuin+sinä+olet+saanut+minusta,+silloin+osaisin+ihan+oma-aloitteisestikin+hankkiutua+hoitoa+hakemaan.+Jos+alkaisin+käyttää+nikkinäni+esim.+”HomppeliAuOssinJOHTAJA”,+silloin+viimeistään+joku+ulkopuolinen+hoitaisi+minut+laitokseen,+jonne+kuuluisin.+Sellaiseen+laitokseen+olisi+hoidettu+jo+ajat+sitten+sinutkin,+jos+läheisyydessäsi+olisi+joku,+joka+edes+hieman+sinusta+ja+tilastasi+välittäisi.Muuten,+arvostan+isääsi+-+jos+hänestä+totta+puhut+-+mutta+sinä+et+ole+isällesi+kunniaksi.+Minun+isäni+-+minut+siittänyt+mies+-+oli+kai+melkoinen+huithapeli,+kun+äitini+kuulemma+heitti+kihlasormuksensa+hänen+jalkoihinsa,+potki+häntä+munille+ja+tuli+synnyttämään+minut+lapsuudenkotiinsa,+jonne+sitten+jäin+kasvatiksi.+Mutta+kun+hän+sitten+kesällä+1941+kaatui+Sallan+Paanajärvellä,+olen+muutaman+kerran+käynyt+hänen+sankarihaudallaan,+sillä+sittenkin+hän+taisi+olla+mies+muutenkin+kuin+vain+tällaisen+pojan+siittäessään.En+toki+häpeä+sitä,+että+sillä+ammoisella+sotilasurallani+olin+monien+muiden+vaiheiden+jälkeen+pitkään+myös+esikuntamies,+sillä+esikuntiinhan+aina+ajautuivat+sotilaat,+jotka+olivat+aikaisemmissa+vaiheissaan+osoittautuneet+kelpoisiksi+myös+sinne.+Ne+esikuntakokemukset+olivat+merkittävä+tekijä+pätevöittämässä+minua+myös+myöhempiin+vaativiin+siviilitehtäviin,+joiden+tuloksena+sittemmin+olen+saanut+elää+varsin+mukavaa+elämää+niin,+että+ainakaan+pikkurahan+puute+ei+ole+ollut+sitä+vaikeuttamassa.+Niinpä+olen+voinut+säilyttää+myös+mielenterveyteni,+eikä+minun+ole+tarvinnut+tehdä+itsestäni+”HomppeliAuOssinJOHTAJAA”.
  6. Ei+esittänyt+lääkärini+tuollaista+tehoyskänlääkettä,+vaan+kirjoitti+vain+reseptit+Buvenolille+ja+Pulmicortille,+jotka+kai+paremmin+astmalääkkeinä+tunnettuina+ovat+tehokkaita+avaamaan+hengitysteitä.+Niitä+ei+tosin+puhalleta+vaan+imaistaan+sisälle+keuhkoihin.+Muita+lääkkeitähän+minulla+oli+jo+edellisviikolla+ilman+reseptiä+apteekista+ostaminani.Tuttu+tuo+puhalluspullo+minulle+kyllä+on.+Ei+se+siis+ole+ihan+uusi+keksintö,+kun+sellaisen+sain+mukaani+jo+keväällä+1998+päästessäni+HUS:ista+kotiin+ohitusleikkauksen+jälkeen.+Pari+viikkoa+puhaltelin+pulloon+monta+kertaa+päivässä.+Ohitusleikkauksessa+ohitettiin+sydämen+vasenta+kammiota+(siis+pumppuosaa)+suonittava+tukkeutumassa+ollut+sepelvaltimo+siirtämällä+toinen+rintavaltimoni+sen+tehtävään.+Ihmisellä+on+tuollaisia+varaosia.+Keuhkojeni+ei+luulisi+olleen+erityisessä+vaarassa+ohitusleikkaukseni+vuoksi,+mutta+kyllä+niidenkin+elvyttäminen+nähtiin+siis+tarpeelliseksi.Kyllä+tuo+pullo+oli+ilmeisen+tehokas+tarkoituksessaan.+Tosin+kuntoutin+itseäni+määrätietoisesti+monin+muinkin+tavoin,+hyvällä+tuloksella+niin,+että+syyskuussa,+puoli+vuotta+leikkauksen+jälkeen+ollessamme+vaimoni+kanssa+Lapissa+ruskaretkellä,+mm.+kiipesin+Aakenustunturin+yli.Lienen+heittänyt+tuon+pullon+pois,+kun+en+ainakaan+sitä+löytänyt,+kun+nyt+yritin+etsiä.+Pitäisiköhän+hankkia+vastaisen+varalle.+Tässä+sairaudessa+en+toivoakseni+sitä+enää+tarvitse,+sillä+alkaa+jo+tuntua+siltä,+että+elämä+voittaa+sittenkin!+Tänä+iltana+taidan+uskaltaa+jo+saunoa,+kun+tässä+on+joutunut+kohta+kasi+viikkoa+vain+suihkussa+läträämään.Oletpa+muuten+joutunut+melkoisen+ryöpytyksen+kohteeksi+tuon+viestisi+johdosta!+Huvittaviahan+nuo+ryöpytykset+ovat,+varsinkin+tuollainen,+että+eräs+ryöpyttäjistä+näkee+näin:”Palsta+alkaa+näyttämään+jo+melko+hupaisalta,+kun+normaalijärkiset+ovat+palstan+jättäneet+paskureiden+leikkikentäksi.”Minua+tuo+nauratti+,+mikä+sekin+lienee+ilmentymä+siitä,+että+alan+olla+taas+terve.
  7. Osa+2.Kävimme+myös+Meksikon+puolella+Tijuanan+miljoonakaupungissa,+joka+on+kuin+toisesta+maailmasta+verrattuna+San+Diegoon,+jossa+kuitenkin+taisi+espanja+olla+englantia+yleisempi+kieli.+Espanjaa+puhutaan+yleisesti+koko+Kaliforniassa+ja+Nevadassakin,+espanjankielisiähän+nuo+kaikki+kaupunkien+nimetkin+ovat.+San+Diegosta+Las+Vegasiin+runsaan+400+km:n+matkaa+moottoritietä+ajaessamme+poikkesimme+matkan+varrella+olevaan+Calicon+aavekaupunkiin;+kaupunki+tyhjeni+aikanaan+hopeakaivoksen+ehdyttyä,+mutta+on+nyt+elvytetty+museaalisesti.+Las+Vegasissa+kävimme+monella+valtavalla+pelisalilla,+joita+on+kaikissa+hotelleissa,+oli+myös+omassamme,+ja+jalankulkureitit+on+suunniteltu+niin,+että+sellaisten+läpi+joutuu+kaupungilla+liikkuessaan+pakostakin+kulkemaan.+Silti+emme+sortuneet+uhkapeleihin.+Ajoimme+pääkatu+Stripiä+noudattelevalla+siltoja+pitkin+yläilmoissa+kulkevalla+yksiraiteisella+junalla+reitin+päästä+päähän+ja+palasimme+jalkaisin;+Strip+on+Vegasin+harvoja+katuja,+joilla+jalankulku+on+mahdollista.+Tutustuimme+lähellä+olevaan+Hooverin+patoon+(Boulder+Dammiin)+ja+1930-luvulla+valmistuessaan+maailman+suurimpaan+voimalaitokseen.+Kävimme+n.+800+kilometrin+matkan+tehden+Arizonan+puolella+sijaitsevalla+Grand+Canyonilla,+1,5+kilometriä+syvällä+Colorado-joen+rotkolla,+joka+väreissään+antaa+oikeutuksen+joen+nimelle+(colorado+=+punainen).+Matkaan+meni+yksi+päivä+hyvin+tarkkaan.+Kaksi+kertaa+illallistimme+pyramidin+muotoisessa+upeassa+Luxor-hotellissa,+jonka+portteja+vartioivat+sfinksit+ja+edustalla+kohoaa+obeliski.+Las+Vegasissa+on+paljon+jäljitelmää+muualta,+mm.+pienois-New+York+Vapaudenpatsaineen+ja+pienois-Pariisi+Eiffel-torneineen.Suurkaupunkejahan+nuo+yöpymiskaupunkimme+Monterreytä+lukuun+ottamatta+olivat,+suurin+Los+Angeles,+jonka+alueella+asuu+n.+18+miljoonaa+ihmistä.+Suurkaupunkien+keskusta-alueet+on+suunniteltu+täysin+autojen+ehdoilla,+ja+auto+on+pitkien+etäisyyksien+vuoksi+välttämätön+myös+laajoilla+pientalovaltaisilla+alueilla.+Liikenne+suurkaupungeissa+ja+usein+kahdeksaakin+kaistaa+suuntaansa+kulkevilla+moottoriteillä+(freeway)+on+mahtavaa,+mutta+sujuvaa.+Suurinta+sallittua+nopeutta+75+mailia+(n.+122+km)+tunnissa+ei+monikaan+näkynyt+noudattavan,+emme+aina+mekään.+Tarkkana+piti+olla+liittymien+suhteen;+siinä+auttoi+navigaattori+ja+siitä+ajoissa+saadut+kehotukset+kaistoista.+Automme+”seniorin”,+kymmenet+kerrat+kaikki+nuo+paikat+kolunneen+yli+80-vuotiaan+diplomi-insinöörin+”nokkavainu”+osoittautui+joskus+paremmaksi+avuksi+kuin+kartat+ja+navigaattori!+Kuitenkin+Los+Angelesissa+hänen+ajaessaan+liittymässä+kaistallemme+härskisti+kiilanneen+rekan+perävaunu+vei+autostamme+vasemman+sivupeilin.+Ilman+peiliä+meidän+muiden+sivuille+tähystäessä+ajoimme+parikymmentä+kilometriä+Long+Beachin+lentokentälle+(Los+Angelesissa+on+viisi+suurta+lentokenttää),+jossa+saimme+Hertziltä+uuden+auton+mukinoitta+muutamassa+minuutissa.Sää+oli+aurinkoinen+koko+ajan+muualla,+paitsi+Grand+Canyonin+retkellä+ajomatkamme+aikana+koimme+kovan+ukkossateen,+joka+jatkui+vielä+Las+Vegasissakin,+jossa+yleensä+sataa+hyvin+harvoin.+Amerikassa+fahrenheit-asteikolla+ilmaistut+lämpötilat+olivat+celsiusasteikolle+muunnettuina+San+Franciscossa+vain+++20+tienoilla,+muualla+lähellä+++30+astetta,+San+Diegossa+ja+Las+Vegasissa+iltapäivisin+vähän+ylikin.+Los+Angelesissa+ja+San+Diegossa+on+upeita,+pitkiä+hiekkarantoja,+joilta+tuli+pulahdettua+Tyyneen+valtamereen,+jonka+vesi+oli+varsin+viileätä.+Hotelliemme+uima-altaiden+vesi+sen+sijaan+oli+hyvinkin+lämmintä.Ruoka+kaikkialla+oli+todella+hyvää,+buffet-tiskit+monipuolisuudessaan+hämmästyttäviä+ja+á+la+carte-annokset+mahtavia,+joten+ei+ole+ihmettelemistä,+että+Yhdysvalloissa+on+paljon+lihavia+ihmisiä.+Palvelu+kaikkialla+oli+erinomaista.+Amerikkalaiset+ovat+ystävällisiä,+ja+usein+he+halusivat+tietää,+mistä+olemme,+ja+kun+kerroimme+olevamme+Suomesta,+heidän+ystävällisyytensä+vain+kasvoi.Luovutimme+autot+Hertzille+Las+Vegasin+lentokentällä,+josta+siis+alkoi+paluumatkamme.+Meidän+autojemme+)kasihan+niitä+oli,+kun+ensimmäinen+meni+vaihtoon)+mittariin+kertyi+yhteensä+ajomatkaa+2020+mailia,+eli+3268+km,+siis+keskimäärin+204,3+km+ajopäivää+kohden.+Matka+tarjosi+niin+paljon+elämyksiä,+että+lyhyessä+kertomuksessani+niitä+on+mahdotonta+täysin+kuvata.+Matka+ei+ollut+halpa.+mutta+sen+anti+hyvin+vastasi+kustannuksia.
  8. Tuon+terveisiä+Amerikasta,+USA:n+läntisistä+osista+Kaliforniasta,+Nevadasta+ja+Arizonasta,+jossa+olin+16+päivää+akavalaisten+senioreiden+-+akavalaisten+liittojen+eläkeläisten+-+matkalla.+Matkassa+oli+12+henkeä,+joista+neljä+pariskuntaa+ja+neljä+sinkkumiestä.+Erittäin+mukavaa+seuraa,+fiksuja,+paljon+maailmaa+nähneitä+ihmisiä+kaikki.+Matkan+ohjelman+olimme+yhdessä+suunnitelleet+etukäteen+pääpiirtein,+lennot,+hotellit+ja+autot+olimme+varanneet,+mutta+paljon+jäi+varaa+improvisoinnille.Lähdimme+Helsinki-Vantaalta+31.8.+aamulla.+Menomatkalla+oli+vain+yksi+koneenvaihto+Saksan+Münchenissä,+ja+yhteensä+16+tuntia+matkustettuamme+olimme+lähtö-+ja+saapumispaikan+kymmenen+tunnin+eteenpäin+menevästä+aikaerosta+johtuen+jo+saman+päivän+iltapäivällä+San+Franciscossa.+Paluumatkalle+lähdimme+Las+Vegasista+15.9.+klo+14+ja+koneen+vaihdot+olivat+Chicagossa+ja+Frankfurtissa.+Kun+lensimme+aikaa+vastaan,+niin+olimme+Helsinki-Vantaalla+vasta+seuraavana+päivänä,+16.9.+klo+18;+matka-aika+oli+tosiasiassa+”vain”+18+tuntia,+mutta+lähtö-+ja+saapumispaikan+kymmenen+tunnin+aikaerosta+johtuen+aika+oli+siirtynyt+28+tuntia.+Lufthansan+koneilla+lensimme,+paitsi+Las+Vegas-Chicago+välin+American+Airlinesillä.+Atlantin+ylityslennot+tapahtuivat+kaksikerroksisella+Boing+747-jättiläisellä.+San+Franciscon+lentokentän+Hertziltä+saimme+varaamamme+automaattivaihteiset+Dodge+Gran+Caravan-tila-autot,+joissa+oli+navigaattorit.+Kussakin+autossa+oli+neljä+henkeä,+kaksi+kullekin+autolle+kuljettajaksi+rekisteröityä,+jotka+ajoimme+vuorotellen.+Kukin+autokunta+noudatti+omaa+ohjelmaansa+omien+mielenkiintojensa+mukaan.+Yövyimme+hotelleissamme+kahden+hengen+huoneissa+San+Franciscon+Redwood+Cityssä+neljä+yötä,+Monterreyssä+yhden+yön,+Los+Angelesin+Santa+Monicassa+neljä+yötä,+San+Diegon+Pacific+Beachilla+kaksi+yötä+ja+Las+Vegasissa+neljä+yötä,+yhteensä+siis+15+yötä.+Matkalla+tuli+tutkituksi+yöpymiskaupunkiemme+kuuluisimmat+nähtävyydet+ja+paljon+muuta+mm.+pitkillä+siirtymätaipaleilla.+San+Franciscossa+tutustuimme+laajalti+kauniiseen,+mäkiseen,+mutta+meren+puolelta+aina+sumuiseen+ja+yllättävän+viileään+kaupunkiin+ja+sen+nähtävyyksiin.+Ajoimme+kaapeliraitiovaunulla+(cable+car),+jotka+kulkevat+ilman+moottoria+maahan+upottujen+vaijereiden+vetäminä,+kävimme+Chinatownissa+ja+satama-alueen+viehättävässä+Fisherman's+Wharfissa,+jossa+söimme+hummeriaterian.+Satamassa+tutustuimme+museoituun+Normandian+maihinnousuun+osallistuneeseen+tukialus+USS+Pampanitoon,+ajoimme+tietysti+Golden+Gate-sillan+yli,+kävimme+Alcatrazin+vankilasaarella+–+kolkko+paikka,+jonka+nyt+jo+tyhjästä+vankilasta+moni+yritti+paeta,+mutta+harva+hengissä+selviytyi+kylmän+salmen+yli+(lienette+katsonut+elokuvan+”Pako+Alcatrazizta”),+kävimme+Muirwoodin+jättiläispunapuumetsässä+ja+Napa+Valleyn+viinintuotantoalueilla.+Twin+Peaksin+vuorelta+avautuivat+upeat+näkymät+kaupungin+yli.San+Franciscosta+n.+150+kilometrin+päässä+olevaan+Monterreyhin+ajoimme+Tyynen+meren+rantaa+ja+vuoriston+reunaa+noudattelevaan+viehättävää+serpentiinitietä+upeissa+maisemissa.+Monterrey+–+kirjailija+John+Steinbeckin+kotikaupunki+–+on+vain+n.+30+000+asukkaan+pikkukaupunki,+jossa+kuitenkin+on+hyvin+suuri+huvivenesatama+ja+monia+mielenkiintoisia+kohteita.+Hotelleja+siellä+on+paljon+ja+turisteja+on+kai+enemmän+kuin+asukkaita.+Lyhyestä+välimatkasta+huolimatta+ilmasto+Monterreyssä+on+paljon+eteläisempi+kuin+San+Franciscossa.Monterreystä+Los+Angelesiin+ajoimme+tuon+lähes+500+km:n+matkan+aluksi+vielä+rantatietä,+mutta+jatkossa+hyvin+monikaistaista+moottoritietä.+Lähes+sata+kilometriä+kanttiinsa+olevassa+kaksi+pilvenpiirtäjä-keskustaa+omaavassa,+mutta+enimmäkseen+pientalovaltaisessa+Los+Angelesissa+ajoimme+paljon+nähtävyyksiä+tutkien.+Los+Angelesissakin+on+laajan+kaupungin+keskustojen+keskellä+vuori,+jolta+kävimme+ihailemassa+maisemia+ja+tutustuimme+vuorella+olevaan+observatorioon.+Satamassa+tutustuimme+osin+hotelliksi+tehtyyn+entisaikojen+valtamerihöyrylaivaan+Queen+Maryyn.+Kävimme+tietenkin+myös+Hollywoodissa,+jossa+Universalin+monien+neliökilometrien+laajuisella+studioalueella+ajoimme+bussijunalla+monien+kilometrien+pituisen+reitin,+joilla+koimme+mm.+maanjäristyksen,+Jurassic+Parkin+hirmuliskojen+ja+tappajahain+hyökkäykset,+tapasimme+King+Kongin,+Frankensteinin+hirviön+ja+monta+muuta+elokuvista+tuttua+kuuluisuutta+ja+ajoimme+monista+elokuvista+tuttujen+kulissikaupunkien+läpi.+Yhden+aamupäivän+vietimme+Disneylandin+ihmemaassa.+Moottoritietä+ajoimme+myös+suurkaupungeista+viehättävimpään,+Los+Angelesista+runsaan+200+km:n+päässä+Meksikon+rajalla+sijaitsevaan+San+Diegoon.+Kaupunki+on+USA:n+Tyynen+meren+laivaston+päätukikohta,+ja+sen+suuressa+aivan+kaupungin+keskellä+upean+rantabulevardin+varrella+sijaitsevassa+hienossa+satamassa+tutustuimme+Vietnamin+sotaan+ja+Persianlahden+taisteluihin+osallistuneeseen+lentotukialus+USS+Midwayhin+ja+suureen+purjealukseen.+Tutustuimme+myös+Sea+Worldiin,+jossa+on+delfinaarioita,+hai-+ja+hyljealtaita,+jos+jonkinlaisia+akvaarioita+ja+vaikka+mitä.
  9. Olen+ollut+kohta+pari+viikkoa+ankaran+influenssan+kourissa,+mutta+kun+se+on+nyt+alkanut+vähän+helpottaa,+tulin+vielä+vilkaisemaan+tätä+avaustani.+Huomaan,+että+vaille+huomiotani+on+jäänyt+tuo+viestisi,+joten+täytyy+toki+sille+antaa+nyt+huomiotaan.+Vierailethan+minua+aina+ressukaksi+nimitellen+kaikilla+avauksillani+tuot+niille+”tottuutasi”,+jollainen+voi+syntyä+ainoastaan+täydellisestä+asiantuntemattomuudesta.Kyllä+ne+”korvasta+talutettavien”+matkat+ovat+antoisimpia+sille,+joka+haluaa+tietää+-+nähdä+ja+kuulla+-+mahdollisimman+paljon+siitä+maasta,+jossa+reissaa.+Niin+maan+luonnosta,+asukkaista+kuin+kaikesta+muustakin,+niin+historiastakin+kuin+nykyisyydestä.+Matkanhan+ovat+asiantuntijat+suunnitelleet+kaltaisiani+tiedonhaluisia+varten+ja+niillä+on+aina+erinomaisen+hyvät,+maan+läpikotaisin+tuntevat+oppaat.+Puhun+nyt+lähinnä+kiertomatkoista,+joita+olen+tehnyt+kymmeniä+kaikilla+mantereilla+Australiaa+lukuun+ottamatta.+Mutta+myös+vain+yhteen+paikkaan+kiinnittyvillä+matkoilla+on+mahdollisuus+tyydyttää+uteliaisuuttaan+ja+valistaa+itseään+matkatoimiston+opaspalveluita+käyttäen.+Niin+tein+nytkin+myös+tuolla+Sri+Lankassa.Olen+toki+minäkin+tehnyt+myös+tuon+”tiedontuojan”+ainoina+arvostamia+omatoimimatkoja.+Nuorempana+tein+niitä+paljonkin,+mm.+omalla+autollani+perheeni+kanssa+ajellen+tosin+lähinnä+vain+Pohjoismaissa+ja+Keski-Euroopassa.+Autollani+olen+toki+ajanut+myös+Lähi-Idän+ja+Euroopan+läpi+palatessani+aikoinaan+Siinailta+YK:n+rauhanturvapalveluksesta+kotimaahan+kierrellen+niin,+että+matka+kesti+kolme+viikkoa.+Mutta+varsinkin+näin+vanhempana+asetan+johdetut+matkat+ehdottomasti+etusijalle+paitsi+parempina+tiedonantajina,+myös+ihan+turvallisuussyistä.Runsaat+viisi+vuotta+sitten+olin+viimeksi+tuollaisella+pitemmällä+omatoimimatkalla,+joka+oli+kokonaan+omaa+suunnitteluamme.+Kyllä+sekin+hyvä+ja+antoisa+matka+oli.+Tein+siitä+kyllä+aikanaan+matkakertomuksen+asianomaiselle+palstalle,+mutta+en+nyt+löydä+sitä+sieltä.+Onneksi+minulla+on+vielä+tallella+tuon+matkakertomuksen+”käsikirjoitus”,+joten+laitanpa+nyt+sen+tämän+jatkoksi.+On+sen+verran+pitkä,+jotta+täytyy+laittaa+kahdessa+osassa,+jotta+menisi+läpi.+Toivottavasti+tämän+huomaat+ja+luet,+ja+sen+jälkeen+varmaan+ymmärrät,++että+toinen+meistä+tosiaankin+on+ressukka.+Mutta+se+en+ole+minä,+en+edes+näin+vanhana+ja+sairaana.
  10. Olen+viettänyt+pääsiäistä+enimmäkseen+joutilaisuudessa,+lääkiten+ja+parantaen+pahaa+flunssaani,+jonka+sain+kai+lomatuliaisena.+Paljon+en+ole+voinut+edes+nauttia+naisystäväni+laittamista+hyvistä+pääsiäisruoista.+Pääsiäispäivän+messussa+kotikirkossani+sentään+kävin.+Monet+näkyvät+ahkeroineen+täällä+pääsiäisenäkin.+Hyvä+niin.+Eihän+maailmanmeno+ole+pysähtynyt+juhlapyhiin+vaan+on+tarjonnut+paljonkin+mielenkiintoista,+josta+on+ollut+ihan+asiallista+sanoa+mielipiteensä.+Mielenkiinnolla+minäkin+niitä+nyt+lueskelin,+mutta+vielä+melko+sairaana+en+jaksa+niitä+kommentoida.Ahkerimmilla+ei+kuitenkaan+näy+olleen+mitään+sanottavaa+tapahtumista,+vaan+he+ovat+keskittyneet+tärkeämpään.+Mikä+tuota+heidän+hämmästyttävää+ahkeruuttaan+selittää?+Olivatkohan+he+yhtä+ahkeria+jo+työelämässään?+Etteivät+vain+tyhmiä+ja+ahkeria,+joita+Napoleon+piti+vahingollisimpina+alaisissaan,+kun+viisaita+ja+ahkeria+on+liian+vähän+pystyäkseen+korjaamaan+heidän+aiheuttamansa.No,+tuo+kaikkein+ahkerin+oli+entisen+työkaverinsa+mukaan+niin+lennokas,+että+aina+hänellä+olivat+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa.+Sen+ominaisuutensa+hän+on+säilyttänyt+täälläkin.+”Ei+sitä+muutoin+kepupalstalla+johtajaksi+pääsisi”.+Sieltä+yläilmoista+hän+myös+”näkee”+kaikkea+sellaista,+jota+me+maanpinnan+tallaajat+emme+näe.+”Ei+sitä+muutoin+niin+monia+munakarvaveljiä+saisi”.Olisikohan+kuitenkin+niin,+että+tuollaista+ahkeruutta+selittää+lähinnä+lohduton+yksinäisyys+ja+mahdollisuuksien+puuttuminen+mielekkäämpään?+Ehkä+tuota+matkakertomuksellani+esittämäänsä+selittää+vain+kateus+ja+katkeruus+mahdollisuuksiensa+vähäisyydestä?+Niin+tai+näin,+mutta+laitanpa+nyt+piruuttani+linkkejä+eräisiin+aikaisempiinkin+matkakertomuksiini.+Matkoja+minulla+on+ollut+näinäkin+vuosina+hyvin+paljon+enemmän+kuin+noissa+linkeissä,+mutta+nuo+riittäkööt.+Kaikki+nuokin+matkakertomukseni+olen+tehnyt+silloisella+rekisteröidyllä+nikilläni,+jotka+myöhemmin+olen+sulkenut.http://keskustelu.suomi24.fi/t/2765300/mina-ja-matti-intiassahttp://keskustelu.suomi24.fi/t/3857180/thaimaan-kierto--upea-matka!http://keskustelu.suomi24.fi/t/4450128/kiinan-kierto--dynastisen-kiinan-kehtohttp://keskustelu.suomi24.fi/t/5435603/etela-amerikan-kiertomatkaltahttp://keskustelu.suomi24.fi/t/6279380/volgalta-ja-muualta-venajaltahttp://keskustelu.suomi24.fi/t/6869185/egyptin-matkahttp://keskustelu.suomi24.fi/t/8836004/kuuban-matka#comment-42503110http://keskustelu.suomi24.fi/t/11296106/matkalla-malesiassahttp://keskustelu.suomi24.fi/t/12124172/meksikon-kiertomatkahttp://keskustelu.suomi24.fi/t/13486549/kertomus-vietnamin-kiertomatkaltaEi+kai+noissa+matkakertomuksissa+ole+enää+kovin+kiinnostavaa+monelle,+mutta+kai+sentään+ainakin+yhdelle;+noiden+kertomusten+kirjoittaja.+Varsinkin+hänen+tietyt+paikkansa,+josta+kiinnostuksesta+hän+ilmoittaa+nikissäänkin;))
  11. Vai+noin+on+Rautavaaralla+tapahtunut.+Enpä+ole+tilannetta+siellä+seurannut,+kun+minulla+ei+juurikaan+sinne+yhteyksiä+ole.+Rautavaara+on+siis+palannut+”juurilleen”.+Lähdin+sieltä+16-vuotiaana+v.+1951,+siis+66+vuotta+sitten,+ja+silloin+sen+21-jäsenisessä+kunnanvaltuustossa+SKDL:llä+oli+ehdoton+enemmistö+11+paikalla.+Nythän+valtuustossa+näkyy+olevan+vain+17+paikkaa,+joka+on+enemmän+henkeä+kohden+kuin+tuolloin,+sillä+kunnan+väkiluku+on+pudonnut+n.+6000:sta+noin+2000:een.Kepu+siellä+on+kai+jo+vuosia+ollut+kannatetuin+puolue,+kun+maanviljelijäväestöä+sieltä+ei+ole+lähtenyt+pois+samassa+mitassa+kuin+muita.+Myös+persut+olivat+kai+varsin+vahvoilla,+nyt+näkyvät+romahtaneen+sielläkin.Minulla+ei+ollut+vuosikymmeniin+juuri+mitään+yhteyksiä+Rautavaaralle,+kun+sukulaiseni+siellä+olivat+kuolleet+tai+muuttaneet+pois.+Viimeisen+vuosikymmenen+aikana+olen+alkanut+käydä+siellä+Rautavaarapäivillä,+jotka+ovat+aina+kesä-heinäkuun+vaihteessa.+Niiltä+olen+ollut+poissa+vain+v.+2010+ja+2017,+jolloin+olin+synttärimatkalla+kaukomailla+täyttäessäni+75+ja+80+vuotta+(syntymäpäiväni+on+1.7.).++Minua+on+innostanut+siellä+käymiseen+halu+tavata+lapsuustovereitani,+joita+siellä+asuu+enää+muutama,+mutta+niitä+on+tullut+aina+sinne+muualta+Suomesta+ja+Ruotsistakin.Ensi+kesänä+tuskin+enää+menen+Rautavaarapäiville,+kun+tuo+jokseenkin+ikäisteni+lapsuustoverieni+joukko+on+jo+harventunut+kovin+pieneksi.+Isovanhempienikin+haudanhoitosopimuskin,+josta+yli+10+vuotta+huolehdin,+on+siirtynyt+minua+toistakymmentä+vuotta+nuoremman+serkkuni+hoidettavaksi.Kun+kävin+vielä+palstaa+vilkaisemassa+ja+huomasin+tuon,+siihen+vielä+vastasin.+Nyt+saa+palsta+jäädä+minulta+rauhaan+taas+pitemmäksi+aikaa,+mutta+koeta+Sinä+pitää+täällä+yllä+asiakeskustelua+ja+järjen+ääntä,+kun+niitä+kumpaakaan+ei+juurikaan+enää+ole+täällä,+jossa+villi+mielikuvitus+ja+huuhaa+on+jo+kauan+vellonut+päällimmäisenä.