Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. J.+Alfred+Tanner+kupletissaan+”Kekkerit+Mäkelän+kanatarhassa”+lauleli+aikoinaan+”himmeä+valo+lyhdyssä+palo+tunnetta+nosti”.+Sinun+lyhdyssäsi+palaa+kyllä+niin+himmeä+valo,+että+se+ei+näy+pystyvän+nostamaan+itsesikään+tunnetta,+kun+kapi+joka+hetki+kaivertaa+päässäsi+niin,+että+siitä+täytyy+tulla+tänne+joka+päivä+aamuvarhaisesta+iltamyöhäiseen+ja+usein+yölläkin+kertomaan.+Hyviä+vastauksia+näyt+saaneen,+niin+hyviä,+että+heidän+ei+ole+tarvinnut+laillasi+itseänsä+kapteeniksi+ylentää,+vaan+olet+heidät+ylentänyt+minuksi+nimeämällä;))Tottahan+nuo+eräät+vastanneet+ovat+puhuneet+minusta+ja+ilmeisesti+sinustakin.+Minulla+tosiaan+on+ollut+varsin+monipuolinen+ja+antoisa+elämä.+Sitä+se+on+korkeasta+iästänikin+huolimatta+myös+edelleen.+Joten+mikäpä+tässä+on+tuplaeläkkeellä+pällistellä,+kun+tämän+”Paloheinän+murjuni”+arvokin+nousee+kohisten+syistä,+joita+tulee+esille+mainiossa+avauksessa+”Kehitysapu+Suomen+sisällä+lopetettava”,+johon+juuri+heitin+vastineeni.Sinun+elämäsi+ei+ole+voinut+olla+kummoinen+aikaisemminkaan,+kun+ainakaan+enää+vuosiin+sinulla+ei+ole+ollut+muuta+elämää+kuin+tämä+palsta.+Ja+minä+olen+sinulle+tärkeintä+ja+kiinnostavinta+täällä.+Joten+ymmärrettävää+on+tuo+uhrautuva+-+tai+urautuva+-+päivystämisesi+täällä+minua+etsiäksesi+toiveenasi+nähdä+edes+välähdys+minusta.+Ja+hyvin+moni+muu+silloin+minuksi+joutuu.Kun+maailmankaikkeutesi+on+siis+tämä+palsta,+koet+tietysti+hirmuisena+törkeytenä+sellaisen,+että+joku+olisi+täällä+jopa+munakarvojaan+vilauttanut+niille,+jotka+kiihkeästi+niiden+näkemistä+kaipasivat.+Kohtalokkaan+traumasi+syy+lienee+sittenkin+se,+ettet+ole+nähnyt+sitä,+jonka+kuvittelet+ja+ilmeisesti+jo+unissaankin+näet+niiden+karvojen+keskellä+sojottavan.+Pahennankohan+nyt+traumaasi,+kun+kerron,+että+naisystäväni+ainakin+näkee+SEN+taas,+kun+saunomme+vielä+tänä+iltana+siksi,+kun+huomenaamulla+lähdemme+evp-poppooni+järjestämälle+Tallinnan+matkalle.Niin,+todella+hyviä+vastineita+olet+saanut.+Olet+saanut+niissä+tunnustustakin.+Tuo+”kiitollinen+palstalainen”+on+ilmaissut+myös+ehdotonta+luottamustaan+mm.+täysjärkisyyteesi.+Siihen+tietysti+myös+minä+ja+me+kaikki+muutkin+luotamme;))
  2. Oliko+kysymykseni+kipeä,+kun+yrität+sitä+noin+avuttomasti+kiertää?+Siis+miksi+et+nostanut+itseäsi+kapteenia+korkeammalle?+Olitko+kuitenkin+niin+kaino,+että+et+kehdannut+nousta+minun+oikeaa+sotilasarvoani+korkeammalle?+En+ole+koskaan+väittänytkään+mitään+tuollaista,+jota+sanot+minun+yrittävän+”taas”+väittää.+Kyllä+ne+muodolliset+arvot,+ainakin+sotilasarvot+näkyvät+olevan+paljon+tärkeämpiä+teille+eräille+kuin+minulle.+Mutta+kyllä+korkeimman+mahdollisen+toimiupseeriarvon+saavuttaminen+ensimmäisten+joukossa+kertoo+siitä,+että+ainakin+päätösvaltaiset+esimiehet+arvostivat+joko+asianomaisen+kykyjä+tai+hänen+hoitamansa+tehtävän+merkittävyyttä,+luultavasti+molempia.+Kyllä+tuolla+sotaväessä+saavutetulla+oli+painoarvoa+siviilissäkin,+satun+sen+tietämään,+sillä+”ei+sitä+muutoin…”+Vuosikymmeniin+noilla+asioilla+ei+ole+ollut+minulle+merkitystä+muuten+kuin+eläkkeessäni+ja+jäsenyydessäni+oikein+mukavassa+evp-toverikunnassa.+Vai+Sauli+Niinistöön+minut+rinnastat.+Ehkä+tuossa+on+hieman+liian+korkeaa+arvostusta,+mutta+voi+meidän+elämänkulussa+olla+jotain+samaa+sikäli,+että+olemme+kai+päässeet+aina+siihen,+jota+olemme+halunneet.+Vastapalvelukseksi+rinnasta+sinut+Paavo+Väyryseen.+Virheettömyydestänne+huolimatta+ette+ole+saaneet+arvostusta,+jota+koette+ansaitsevanne+ettekä+ole+päässeet+korkeimpiin+tavoitteisiinne.+Sinä+sentään+voita+tällä+palstalla+tehdä+itsestäsi+vaikka+mitä,+mutta+Paavo-parka+ei+voi+tehdä+itsestään+presidenttiä,+ei+edes+pääministeriä;))
  3. Vielä+täytyy+pistäytyä+huojentamassa+huolta+tuolta,+joka+luulee+minua+v-tuttavan.+Miksi+niin+tekisi,+kun+asia+on+todellakin+siten+kuin+joku+tuossa+ennen+häntä+näkyy+toteavan:+osoittaudunhan+taas+kepun+ilmeisten+kannattajien+mielestä+paljon+suuremman+huomion+arvoiseksi+kuin+heidän+kannattamansa+puolue!+Huojennan+huolta+tuoltakin,+joka+pelkää+minulle+käyvän+samoin+kuin+sille+sadun+sammakolle,+joka+saamastaan+huomiosta+ylpistyi+niin,+että+lopulta+halkesi.+Ei+minulle+käy+niin,+kuin+saamani+huomio+on+tullut+noin+matalalta+tasolta.+Tason+mataluus+käy+ilmi+jo+”runojenkin”+tasosta.+Jos+epäilette+näkemykseni+oikeutusta,+ottakaapa+lausunto+minun+runoistani+ja+heidän+rujoistaan+joltakin+luotettavaksi+asiantuntijaksi+uskomaltanne!+Minnehän+muuten+he+ovat+vieneet+minua+100-0,+kuten+ilmeisesti+tuo+rujoileva+peräkammarin+poika+sanoo?+Täällä+kotonani+yhä+olen,+ja+nyt+lounastettuani+käyn+obligatorisille+päivälevoilleni.+Kuvaannollisesti+ilmaisten+”vieminen”+näyttäisi+olevan+päinvastoin,+eli+minä+olen+vienyt+heitä+enemmän+kuin+he+minua.+En+kai+minäkään+ole+heitä+todellisuudessa+minnekään+vienyt.+Siellä+peräkammareissaan+he+yhä+ovat,+kuvaannollisesti+ilmaisten+tällä+palstalla+kuten+aina.Ei,+ei+minulla+todellakaan+ole+aihetta+v-tutukseen+tuollaisten+pienten+puskaruikkujen+vuoksi!+Mutta+huvittunut+kai+saan+ihan+hyvällä+omallatunnolla+olla+heistäkin;))
  4. Esimerkin+kannustava+voima+on+suuri!+Se+todentuu+tuossa+edellä+nähtävässä.+Laitoin+muutaman+runon,+ja+tähän+saakka+vain+prosaistina+tunnetusta+tuli+heti+poeettinen!+Aluksi+jopa+melko+hyvä,+mutta+innostuessaan+hänen+runoutensa+muuttui+rujoudeksi.+Eli+tasossa+tapahtui+sama,+kuin+on+parhaillaan+tapahtumassa+hänen+puolueensa+-+kepun+-+kannatuksessa.Nuorukaisen+olisi+kuitenkin+kannattanut+pysyä+mieluummin+runoudessa+kuin+alkaa+opastaa+minua+huvittavalla+proosallaan.+Siihen+vähän+vastinetta.Kyllä+single+malt+-viskit+hyviä+ovat.+Niihin+tutustuin+jo+aikoinaan+YK:n+rauhanturvaajareissuillamme,+jolloin+ne+vero-+ja+tullivapaina+olivat+messeissämme+hyvin+halpoja,+kolme+kertaa+kalliimpia+kuitenkin+kuin+yleisemmät+viskit,+jotka+olivat+meille+naurettavan+halpoja.+Asiantuntevalla+opastuksella+tutustuin+niihin+joskus+1980-luvun+lopulla+Iso-Britannian+kiertomatkalla,+jolla+kävimme+eräillä+Skotlannin+tunnetuimmilla+viskitislaamoilla.+Siellä+meille+näytettiin+viskien+valmistusprosessit+alusta+alkaen+ja+tarjottiin+maistiaisia+talon+huipputuotteista.+Joku+meistä+kysyi+naisoppaalta,+että+saavatko+he+niitä+huipputuotteita+täältä+edullisemmin+kuin+kaupasta.+Opas+kertoi,+että+saavat+yhden+litran+pullon+viikossa+ilmaiseksi.+Kysyjä+kysyi:+”käytätkö+sen+itse?”.+”Ei+se+riitäkään”,+vastasi+varsin+nuori+naisopas.Peräkammarin+poika+-+huomatkaa.+etten+sano+pankkopoika+-+saa+uskoa,+että+myös+suuren+firman+isännöitsijänä+ollessani+ja+tehtäväni+myötä+tulleessa+seurassa+eri+tilaisuuksissa+ja+lukuisilla+matkoillanikin+olen+tutustunut+hyviin+juomiin+kuten+hyviin+ruokiinkin+taatusti+paremmin+kuin+hän+omassa+perjantaisseurassaan.+Ei+liene+kovin+kummoinen+seura,+jos+siihen+kuuluvan+täytyy+tällaisella+palstalla+puskassa+piileksiä.En+ole+koskaan+ollut+kovin+suuri+oluiden+ystävä,+mutta+kyllä+oluella+ja+oluella+voi+paljonkin+eroa+olla.+Tämän+olen+todennut+mm.+oltuani+kaksi+kertaa+Münchenin+olutfestivaaleilla.+Siellä+muuten+söin+toistaseksi+ainoan+kerran+perinteistä+saksalaisruokaa+Schweinekopfia+eli+sianpäätä,+lisukkeena+hapankaalia+ja+kai+jotain+muutakin,+ja+yllättävän+hyvää+se+oli!++Viinien+ystävä+olen+ollut+aina+ruokailun+yhteydessä,+mutta+jo+kauan+olen+iltadrinkkeinänikin+nauttinut+enemmän+viinejä+kuin+väkeviä,+joskin+usein+iltaisin+otan+myös+viskitömpsyn+-+kuten+eilenkin+-+tai+gin-tonicin,+jollaiseen+ystävystyin+Siinain+rauhanturvaajareissullani,+sillä+täytyihän+siellä+malariaa+torjua;))Summa+summarum:+kyllä+single+malt+-viskit+hyviä+ovat,+mutta+hinta-laatu-suhdetta+ajatellen+hieman+yliarvostettuja,+kuten+huippuviinitkin.+Kymmenkunta+vuotta+sitten+Provencen+kiertomatkalla+meitä+kuljetettiin+viinitiloilta+toisille,+viinikellareilta+toisille+ja+aina+saimme+maistella+talon+parhaita+tuotteita.+Kun+naisoppaamme+oli+kyllästyttävyyteen+saakka+kehunut+ranskalaisia+viinejä+ja+niiden+ylivertaisuutta+muiden+maiden+viineihin+verrattuna+sanoin+hänelle:+”Parhaat+ranskalaiset+viinit+ovat+minustakin+erinomaisia,+mutta+yleistäen+voidaan+mielestäni+sanoa,+että+ranskalaiset+viinit+häviävät+hinta-laatu-suhteessa+mm.+chileläisille+ja+jopa+etelä-afrikkalaisille+ja+australialaisillekin+viineille.”+Tätä+mieltä+edelleen+olen,+jopa+entistä+vakuuttuneemmin.+Nyt+en+enää+kannusta+ketään+runouteen,+kun+jo+eilen+illalla+heiltä+alkoi+tulla+enemmänrujoa+kuin+runoa,+ja+proosakin+saa+osaltani+nyt+riittää+useammaksi+päiväksi,+ehkä+viikoksi.+Kun+ohjelmassani+on+muuta+niin,+että+en+ole+täällä+aina+valmiina+kuin+partiopoika.+Tai+tuo+peräkammarin+poika,+joka+tehtyäni+avauksen+ponnahtaa+sille+aina+puskastaan+vieteriukon+lailla.
  5. OODI+kesKUSTALLE+On+ihmeen+vetovoimainen+kesKUSTA,se+on+kuin+avaruuden+aukko+musta;olkootpa+rahat+työläisen+tai+herran,jos+aukon+valtapiiriin+vain+ne+kerranjoutuvat,+ne+menee,+eivät+palaa,vaan+kyltymätön+aukko+lisää+halaa!Ja+kenet+nielaisee+tuo+aukon+nielu,pimeyteen+vajoaa+hän,+ihmissielu!Mahtava+avaruuden+aukko+mustaei+silmin+näy,+mutt`+näkyy+tuo+kesKUSTAnäiltäkin+palstoilta+se+kaikkialtanäyttäen+itseänsä+suuremmalta.Mutt`+millaisena!+Onneksi+tuo+pitääsen+nähdä,+jonka+päässä+järki+itää!Kuitenkin+moni+turvaa+vain+kesKUSTAAN.Aina+on+niitä,+joiden+silmään+-----staanANNELIN+MUISTOLLENyt+eron+tuska+jäytää+sydänalaakun+Anneli+on+mennyt+meiltä+pois.Hän+mennyt+on,+ei+koskaan+enää+palaa.Sen+menetyksen+kuinka+kestää+vois?Ja+onneton+nyt+Annelikin+lienee,ja+yksinäinen,+ilman+palvontaa.Ja+unohdukseen+tiensä+pian+vieneekun+faksikaan+siell`+tuskin+raksuttaa.Voi,+miksi+jätit+meidät,+kysyn+jälleen?Viehkeän+hymysi+veit+meiltä+noin.Korvissain+sulo-äänes+kuulen+tälleen:”Puhun+niin+totta,+kuin+vain+koskaan+voin”.Kapean+lantiosi+keinahduksetnyt+ilo+muiden+silmäin+on,+ei+mun!Voi,+miksi+menikään+niin+ristiin+suksetsinulla+kanssa+sen+Paavon+kirotun!Ja+kepukin+nyt+Paavon+tahtoon+taipuu!Tietoisuus+siitä+aivan+musertaa!Pian+lailla+Sinun+unohdukseen+vaipuumyös+puolueemme.+On+se+kamalaa!KAPIN+METSÄSTÄJÄT+(sanat:+Kapi)Alkuperäinen:+Aaveratsastajat+(Riders+in+the+sky)Säv.+Stan+Jones+Kun+kulkee+eräs+vanha+kapi+halki+saittien+(saittien),niin+perässänsä+kepulauma+mylvii+hirmuinen+(hirmuinen).Jos+silmistänsä+lauma+joskus+kapin+kadottaa,on+paniikissa+jokainen+–+ja+alkaa+taas+huu-haa!Alkaa+siis+työ,+etsintätyö,+”johtaja”+tahtia+lyö!On+saitilta+taas+poistunut+jo+kapi+nauraen+(ha+ha+haa),mut+etsintäänsä+yhä+jatkaa+joukko+hikinen+(en+luovu,+en,ja+kiilusilmä+”johtajalla”+niin+jo+harottaa,+että+silloin+monikin+taas+tämän+kuulla+saa:”Kapi+sä+oot,+kapi+sä+oot,+varmasti+oot+–+hoo+hoo!”Ja+vaikka+kukaan+täysipäinen+kapia+ei+nää+(ei+nää),niin+”johtajalla”+mielessä+vain+kapi+myllertää+(ää,+ää)ja+kapiksi+nyt+yhä+useampi+tulla+saa!Mut+onko+varmaa+sittenkään?+–+Nyt+päänsä+halkeaa!Kapi+vai+ei?+Kertokaa,+hei!Järjen+tuo+arvoitus+vei.Ja+”johtajalta”+sonta+lentää,+sanan+säilä+soi+(soi,+soi)!Ei+haittaa+vaikka+säilän+terän+tylsäks´+nähdä+voi+(voi,+voi)!Ja+vaikka+säilä+katkeiskin,+kun+oikein+yrittää,+niin+lyöjän+käteen+ainakin+–+säilän+kahva+jää.Kun+keskustaa+näin+edustaa,auki+on+taivas+ja+maa!Mut+silloin+”johtajankin”+päässä+ääni+huudahtaa+(uuaa):”Sä+käänny+pois+jo+tieltäsi,+et+sitä+jatkaa+saa!+(et+saa)Tai+päästäs´+lepakoiden+laumaa+joudut+ajamaanpian+siellä+minne+johtaa+ties+–+jos+jatkat+tuota+vaan!”Kädessään+vyö+naulaa+jo+lyö”johtaja”+seinään+–+on+yö,niin+synkkä+yö,+viimeinen+yö….oo+oohoo+hoo…
  6. Paljon+olen+täällä+kuvianikin+esittänyt,+enimmäkseen+maailmanmatkoiltani,+mutta+eräitä+muualtakin,+muutamia+ihan+kotioloissani+ollessani.+Huomiota+ne+ovat+saaneet+niiltä,+joilla+ei+ole+kanttia+näyttää+edes+pärstäkuvaansa.Tämä+kuva+kuitenkin+sai+nuo+eräät+aivan+villeiksi,+ja+alkoi+kuumeinen+pohdinta,+onko+minulla+munakarvoja+vai+ei:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/16143720_10154998013774182_7115923627433063852_o.jpg?oh=335a924784a890e8d9845bec118b985b&oe=590B7577No,+sitten+täisin+väläyttää+kuvaa,+josta+kävi+ilmi,+että+kyllä+munakarvojakin+on+sillä,+jolla+on+munaa+-+sanan+varsinaisessa+sekä+kuvaannollisessa+merkityksessä.Paljasta+pintaanikin+olen+näyttänyt,+kun+en+ymmärtänyt+täällä+olevan+sellaisia,+joita+miehen+paljas+pinta+sillä+tavalla,+aivan+hulluuteen+asti+kiihottaisi.+Mutta+kun+asia+ilmeisesti+niin+on,+niin+heille+tyydytyksen+mahdollisuuden+suodakseni+näytän+vielä+pari+siinä+mielessä+rohkeinta+täällä+esittämääni+kuvaa:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12240349_10153765482939182_5884470516301435903_o.jpg?oh=53478e6eaa074f9f80b4103ece49a329&oe=591316C6https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12244849_10153765484389182_4430794250913982373_o.jpg?oh=5842dc1d330aa674ec12a977c52a146f&oe=5905A081Enempää+ei+tipu+eikä+lirise.+Enkä+jää+seuraamaan+näiden+aiheuttamaa+reaktiota,+sillä+kun+nyt+palstan+suljen,+en+sitä+taas+muutamaan+päivään+avaa.+Mutta+eivätköhän+nämä+riitä+siihen,+että+eräillä+alkaa+taas+”käsi+käydä”.
  7. Voi+Hyvä+Luoja,+millainen+päänvaiva+minusta+on+tullut+eräille!+Minun+vuosikymmenten+takaiset+tekemiseni+pyörivät+heidän+päissään+paljon+enemmän+kuin+omassa+päässäni+-+ja+värikkäämpinä!+Täytyy+tuohon+puuttua,+sillä+vaikka+tietysti+olin+silloin+ja+olen+edelleen+hyvin+paljon+enemmän+kuin+he+ovat+koskaan+olleet,+en+sentään+aivan+niin+mahtava+ja+vaikutusvaltainen+ollut+kuin+he+sairaissa+päissään+kuvittelevat+minun+olleen.+Tuollaista+on+nähty+jo+vuosikaudet,+mutta+nyt+viittaan+vain+noihin+kahteen+edellä+olevaan+viestiin.Joo,+hoidin+kyllä+valtakunnallisia+toimiupseeriasioita+Pääkunnassa,+ja+monipuolinen+se+toimialueeni+oli+siinä+ammattikunnan+murrosvaiheessa,+ja+kyllä+minulla+siinä+hieman+vaikutusvaltaakin+oli+jopa+nimityksiinkin+nähden,+mutta+en+minä+sentään+yksin+pystynyt+niistä+päättämään.+Suurimmissa+joukko-osastoissa+siinä+suurin+valta+oli+joukko-osaston+komentajalla,+ja+pienemmät+joukot+ja+sotilaslaitokset+ja+sotilaspiirien+esikunnat+olivat+nipuissa,+joissa+päätäntävalta+noissa+asioissa+oli+sotilasläänin+komentajalla+tai+vastaavalla+korkealla+esimiehellä.+Esitykset+nimityksiksi+tulivat+hänelle+tietysti+joukosta,+jossa+esitetty+ehdokas+ja+hänen+meriittinsä+tunnettiin.Erinomaisena+ammattimiehenä+tuntemani+RUK:n+viestipuolen+mies+J.S,+johon+viittaat,+ei+toki+ylennyt+korkeimpaan+tu-arvoon+eli+kapteeniksi+vielä+minun+palvelusaikanani,+siitä+saat+syyttää+seuraajiani.+RUK:n+johtaja+hänet+varmaan+sopivaksi+näki.+Olihan+J.S.+käynyt+myös+RUK:n,+jonka+suorittamiseen+sinulla+RUK:ssa+palvelleenakaan+ei+ollut+vaadittavia+edellytyksiä.Jos+siis+olet+hän,+joksi+haluat+tulla+tunnetuksi+-+vaikka+nimeä+ei+saa+mainita;))+-+en+ole+voinut+vaikuttaa+mitenkään+siihen,+että+et+kai+kovin+hyvin+urallasi+edennyt.+Olit+kai+vääpeli+vielä+silloin,+kun+minä+lähdin+PE:sta+eläkkeelle.+Syyt+siihen,+että+et+paremmin+menestynyt,+ymmärtää+hyvin+jokainen,+joka+on+nähnyt+esiintymistäsi+täällä.Joo,+Valion+keskushallinnon+isännöitsijä+oli+kyllä+varsin+merkittävä+henkilö+monien+erilaisten+firmojen+silmissä,+sillä+työllistihän+Valio+paljon+heidän+väkeään.+Minullakin+oli+n.+50+sopimusta+noiden+firmojen+kanssa,+merkittävimpinä+niistä+kiinteistönhoitoa+-+sähkötöitä,+putkitöitä,+ilmastointia+yms+-,+ulkoalueiden+hoitoa,+rakennus-+ja+korjaustöitä,+siivousta+ja+jätehuoltoa,+vartiointia+ja+kuljetuksia+koskevat+sopimukset.Kyllä+nuo+sopimuskumppanien+edustajat+todellakin+pitivät+tiivistä+yhteyttä+minuun+kuten+muidenkin+firmojen+vastaavassa+asemassa+olleisiin.+Kävimme+heillä+kylässä,+heidän+firmoissaan+ja+edustuspaikoissaan,+käyttivät+meitä+erilaisissa+ammatillisissa+tilaisuuksissa+ja+messuilla+kotimaassa+ja+ulkomaillakin.+Käyttivät+meitä+ihan+hupiretkilläkin.+Erään+suuren+firman+poikkeuksellisen+jyhkeällä+kelohonkamökillä+Ylläksen+lähellä+Äkäsjokivarressa+-+oikeasti+enemmän+kuin+mökki+-+vietin+monta+kevättalvista+viikonloppua+isäntien+ja+muiden+osallistujien+kanssa+pitkiä+hiihtoretkiä+tehden.+Kaiken+palvelun+siellä+perillä+otin+vastaan,+mutta+en+suostunut+siihen,+että+he+olisivat+maksaneet+lennotkin,+vaan+ne+maksoin+itse.Vastaavasti+minäkin+kyllä+kestitsin+heitä+”Valion+piikkiin”+mm.+pääkonttorimme+edustustiloissa,+joissa+saunoimme,+söimme+hyvin+ja+vähän+juomiakin+nautimme.+Käytin+heitä+muutaman+kerran+myös+saaripaikassamme+Sledaskärrissa,+jonne+menimme+Viola-yhteysaluksellamme+Kustavin+Vuosnaisista+eli+Åsnäsistä.Se+Pääesikunnan+tehtävä,+jossa+toimin+vain+1,5+vuotta,+oli+varmaan+yli+5000+miehen+ammattikuntamme+ykköstehtävä,+mutta+hieman+liian+vaikutusvaltaiseksi+se+joukoissa+arvioitiin.+En+sitä+silloin+oikein+ymmärtänytkään,+mutta+jälkeenpäin+se+on+hyvin+moneen+kertaan+tullut+esille,+vielä+ihan+viime+aikoinakin.Isännöitsijänä+ollessani+tapahtunut,+josta+kerroin,+oli+aivan+luonnollista+siinä+viitekehyksessä.+Ei+sitä+kukaan+kyseenalaistanut,+sillä+noita+asioita+edes+jonkin+verran+tuntevat+tajuavat,+että+tuollaisella+yhteistoiminnalla+ja+suhdetoiminnalla+oli+molemminpuolisia+hyötyjä.+Mutta+eipä+tuollaista+kai+ymmärrä+se,+joka+ei+ole+koskaan+missään+vastaavissa+tehtävissä+toiminut+ja+varsinkin,+jos+hänen+maailmankuvansa+on+yleensäkin+niin+kapea+ja+kieroutunut,+jollaiseksi+se+on+osoittautunut+täällä+noilla+eräillä,+jotka+nytkin+noita+asioita+esille+ottivat.Helpotinkohan+tällä+pitkällä+esitykselläni+nyt+noiden+eräiden+paineita,+vai+teinkö+niitä+vain+lisää?+Se+varmaan+nähdään.
  8. Olen+karttanut+kannanottoa+älyttömyyksiisi,+jotten+pahentaisi+sairauttasi.+Hyvin+sairashan+olet,+kai+sen+itsekin+ymmärrät.+Vai+voisiko+mielestäsi+edes+jotenkin+terveellä+olla+vain+joku+toinen+palstalla+keskusteleva+aina+mielessä+ja+siitä+”keskustella”+loputtomiin+itsensä+kanssa?+Ja+tulla+tällaiselle+palstalle+yöllä+klo+02+jälkeen+purkamaan+mieltään+tuosta+toisesta,+kuten+näyt+viime+yönäkin+tehneen?+Ja+nähdä+tuo+toinen+joka+päivä+monta+kertaa+päivässä+palstalla,+jolla+hän+ei+viikkoon+käynyt?+Kaiken+tuon+huomaan+nyt+palstaa+enemmän+taaksepäinkin+selattuani.Näyt+nyt+tänä+iltanakin+tehneen+minusta+noita+avauksiasi,+jotka+ovat+niin+älyttömiä,+että+pitäisin+niitä+vain+huonona+huumorina,+ellen+ymmärtäisi,+että+kyseessä+on+vakava+sairautesi.+Siksipä+en+mene+nyt+niille,+vaan+sanon+mielipiteeni+tässä,+jossa+vastasin+jo+tuohon+pystyyn_kuolleen+hyvään+”lohkaisuun”.Mikäpä+lieneekään+vakavan+sairautesi+perussyy,+mutta+luultavasti+sen+täytynee+olla+syntyään+yksityiselämäsi+puolelta.+Päättelen+siitä,+että+siltä+puolelta+et+ole+tuonut+itsestäsi+mitään+julki,+vaan+olet+juuttunut+sotilasuraasi+-+todelliseen+tai+kuvittelemaasi+-+ikään+kuin+sinulla+ei+olisi+mitään+muuta+elämää+koskaan+ollutkaan.+En+todellakaan+voi+sellaista+ymmärtää.+Ei+se+ainakaan+terveestä+mielestä+kerro.Miksi+ihmeessä+et+edes+yritä+hakea+apua+sairauteesi,+sillä+nykyaikainen+lääketiede+tekee+ihmeitä+silläkin+alueella.+Eikä+näy+pitävän+paikkaansa+se+vanha+väittämä,+että+”hulluna+on+hauska+olla”,+sillä+kaukana+näkyy+olevan+hauskuus+sinun+elämästäsi,+jonka+sisältönä+on+vain+jokin+varsin+vaatimaton+menneisyys+ja+tällainen+vanha+mies,+tämäkin+vain+kuvitelmissasi.