Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Juuri+noin!
  2. Ehkä+sotilasurani+huippu+oli+tässä,+kun+kenraali+(Rais+Abin)+kiinnittää+rintaani+mitalia+ja+ensimmäisenä+on+tulossa+onnittelemaan+toinen+kenraali+(Siilasvuo):https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12314113_10153791820729182_5302548361728724217_n.jpg?oh=839e24e6a59e2a1d6058592cbcd33df9&oe=59102B6CEhkä+huippu+oli+sittenkin+se,+kun+pääsin+jo+tuota+tapausta+aikaisemmin+naimaan+everstin+tytärtä,+useammankin+kerran.+Noista+kummastakin+on+jo+aikaa+niin+paljon,+että+en+osaa+laittaa+noita+tärkeysjärjestykseen.Hyvin+tuon+reagointisi+tietäen,+sitä+jopa+odottaen+kerroin+tuosta+ainoasta+tapaamisestani+Esko+Ahon+kanssa.+Jatkanpa+samoilta+tiimoilta:Noiden+osuuskuntakokousten+jälkeen+siis+aina+menimme+kokousedustajien+kanssa+lounaalle+Hotelli+Vaakunaan.+Vuoden+1987+kokouksen+jälkeen+istuimme+apulaisisännöitsijä+R.S:n+kanssa+pöydässä,+jossa+muut+olivat+innokkaita+kepulaisia.+Heidän+kesken+virisi+kiihkeä+väittely+siitä,+kuka+tulisi+asettaa+kepun+ehdokkaaksi+seuraavan+vuoden+presidentinvaaleissa.+Muutamia+vuosia+aikaisemmin+kokoomuksesta+kepuun+loikannut+Eeva+Kuuskoski+oli+kovassa+nosteessa+ja+pari+heistä+oli+sitä+mieltä,+että+hänet+pitäisi+asettaa+puolueen+ehdokkaaksi,+sillä+Väyrysellä+ei+heidän+mielestään+ole+mitään+mahdollisuuksia+Koivistoa+vastaan.Toiset+olivat+kuitenkin+tiukasti+Väyrysen+kannalla.+Silloin+eräs+Kuuskosken+kannattaja+kääntyi+meidän+puoleemme+ja+kysyi+kumpaa+me+kannatamme+-+piti+tietysti+meitäkin+kepulaisina.+Me+R.S:n+kanssa+katselimme+hetken+toisiamme+ja+R.S:n+suu+venyi+vain+vinoon+hymyyn,+jolloin+minä+sanoin:+”meillä+ei+taida+olla+mielipidettä+asiaan,+johon+tuskin+millään+tavalla+pyrimme+vaikuttamaan”.+Sen+jälkeen+me+saimme+jäädä+rauhaan.No,+Väyrysenhän+kepu+sitten+ehdokkaakseen+nimesi,+eikä+hänellä+todellakaan+ollut+mitään+mahdollisuuksia+Koivistoa+vastaan.+Tuskinpa+olisi+ollut+Kuuskoskellakaan.
  3. Vai+niin.+Mikähän+siinä+Bernerin+esityksessä+sinua+”mättää”,+kun+itse+en+siinä+mitään+sellaista+näe.+En+omalta+kantiltani+enkä+laajemminkin+ajatellen.Minä+en+ole+koskaan+äänestänyt+Esko+Ahoa,+en+eduskuntaan+enkä+presidentiksi,+kun+hänen+puolueensa+oli+mielestäni+varsin+kaukana+omista+arvoistani.+Ihmisenä+kyllä+Aho+jo+silloinkin+oli+ihan+miellyttävä,+vaikka+tuppasikin+puhumaan+liikaa+sanomatta+oikein+mitään.Olen+minä+kerran+Esko+Ahoa+kätellyt+ja+muutaman+sanan+kanssansa+vaihtanut.+Valion+isännöitsijänä+olin+aina+järjestelyvastuussa+osuuskuntakokouksista,+jotka+silloin+pidettiin+vuosittain+Kansallisteatterissa.+Teatterin+aulassa+oli+vastaanottopöydät,+joilla+eri+puolilta+Suomea+meijereittensä+edustajina+tulevien+kokousedustajien+valtakirjat+tarkistettiin+ja+heidät+osanottajiksi+kirjattiin.+Oli+kyseessä+v.+1992+osuuskuntakokous.+Pääministeri+Aho+oli+kutsuttuna+tulossa+pitämään+avauspuheen+kokoukselle.+Kokousedustajat+olivat+jo+kaikki+teatterisalissa+kun+Aho+saapui.+Otin+hänet+vastaan+ja+esittäydyin,+paiskasimme+kättä,+vaihdoimme+muutaman+sanan+ja+vein+Ahon+naulakolle,+johon+hän+jätti+päällystakkinsa+ja+ohjasin+hänet+teatterin+katsomosaliin.+Välittömästi+Aho+aloitti+puheensa+näyttämöllä+seisten.+En+jäänyt+puhetta+seuraamaan,+kun+minun+tehtäväni+jatkuivat+aulassa+aina+kokouksen+loppuun+asti+ja+kokouksen+jälkeen+menin+aina+kokousosanottajien+kanssa+lounaalle+Sokoksen+ylimmässä+kerroksessa+olevan+Hotelli+Vaakunan+ravintolaan,+niin+aina,+vuodesta+toiseen.
  4. Kun+huomasin+tuon+avauksesi,+laitan+vielä+tämän+turhaa+huolta+poistaaksesi:Minunko+pitäisi+pyytää+poikaani+selvittämään,+kuka+hänen+tehtaalleen+palkattu+sopimaton+henkilö+on?+Sitä+tarkoittanet,+kun+olet+esittänyt+asiaasi+myös+noille+yhteisöilleni.Kyllä+poikani+ihan+oma-aloitteisesti+tuollaiset+asiat+hoitelee,+jos+näkee+siihen+syytä+olevan.+Ei+hän+itse,+vaan+laittaa+jonkun+alaisensa+asiaa+hoitamaan.+Firman+omistajalla+ja+johtajalla+ja+hallituksen+puheenjohtajalla+on+tärkeämpiä+kiireitä+bisneksissään,+joissa+joutuu+jatkuvasti+viipottamaan+maailmalla.+Enkä+minä+viitsi+häntä+moisella+häiritä;+jos+niin+tekisin,+hulluna+hän+minua+pitäisi.Joten+ole+huoletta!+En+palaa+tähän+enkä+minnekään+muuallekaan+enää+tällä+viikolla.
  5. Muutama+puskasta+täällä+ahkeroiva+pelkää+kauheasti+henkilöllisyytensä+paljastumista.+Pitää+sen+arvuutteluakin,+”nimen+nostelua”+sellaisena+rikoksena,+että+uhkailee+siitä+poliisitoimenpiteillä.+Miksi+on+noin?a) Onko+asianomainen+esiintynyt+täällä+todellista+itseään+niin+paljon+”suurempana+ja+kauniimpana”,+että+pelkää+henkilöllisyytensä+paljastumisen+myötä+tulevan+julki+täällä,+että+todellisuudessa+hän+on+vain+kurja+pikkumitättömyys?+b) Vai+onko+hän+käyttäytynyt+täällä+niin+sopimattomasti,+että+henkilöllisyytensä+paljastuessa+hänen+käyttäytymisensä+täällä+tulisi+julki+hänen+todellisessa+elämässään+ja+hänen+läheisensä+joutuisivat+häntä+syvästi+häpeämään+ja+hän+itse+joutuisi+pelkäämään+seuraamuksia?En+tiedä+kumpi+vaihtoehto+on+oikea.+Kurjaa+joka+tapauksessa,+jos+on+voittamaton+halu+olla+esillä,+mutta+joutuu+kuitenkin+olemaan+piilossa.+Kyllä+sellaisessa+hermot+menee+ja+pahempaakin+henkistä+seuraamusta+siitä+tulee,+se+nähdään+heistä+hyvin+täällä.Minun+täytyy+olla+onnellinen+siitä,+että+on+”vähään+tyytyväinen”,+eli+täällä+kuten+muuallakin+voin+esiintyä+omana+itsenäni.+Myös+kaikkea+täällä+esittämääni+ajatellen+pätee+tämä+profiilillani+sanomani:>>Tapsa+Rautavaara+lauleli+”en+päivääkään+vaihtaisi+pois”.+En+yhdy+tuohon+varauksetta,+mutta+yhdyn+kyllä+laulun+säepariin+”jotain+jos+toimissain+väärin+mä+tein,+suon+senkin+itsellein”.+Elämää+se+kaikki+on+ollut.+Kun+elämä+vielä+jatkuu,+yhä+se+elämältä+maistuu,+antejaan+antaa+ja+varsin+moniaalle+edelleen+kuljettaa.+Myös+maailmanmeno+ja+elämän+ilmiöt+yhä+kiinnostavat+niin,+että+otan+niihin+kantaa+myös+näillä+palstoilla<<Pistän+tämän+nyt+kahteen+ketjuun,+joissa+olen+puheenaiheena+ollut,+ja+saatte+miettiä+asiaa+ainakin+tämän+viikon+häiritsemättäni,+sillä+huomenna+saan+luokseni+naisystäväni,+ja+hän+kyllä+järjestää+minulle+muuta+ja+mukavampaakin+puuhaa.+On+hän+toki+tätä+palstaa+mielenkiintoisempikin+kaikin+tavoin;))
  6. Muutama+puskasta+täällä+ahkeroiva+pelkää+kauheasti+henkilöllisyytensä+paljastumista.+Pitää+sen+arvuutteluakin,+”nimen+nostelua”+sellaisena+rikoksena,+että+uhkailee+siitä+poliisitoimenpiteillä.+Miksi+on+noin?a) Onko+asianomainen+esiintynyt+täällä+todellista+itseään+niin+paljon+”suurempana+ja+kauniimpana”,+että+pelkää+henkilöllisyytensä+paljastumisen+myötä+tulevan+julki+täällä,+että+todellisuudessa+hän+on+vain+kurja+pikkumitättömyys?+b) Vai+onko+hän+käyttäytynyt+täällä+niin+sopimattomasti,+että+henkilöllisyytensä+paljastuessa+hänen+käyttäytymisensä+täällä+tulisi+julki+hänen+todellisessa+elämässään+ja+hänen+läheisensä+joutuisivat+häntä+syvästi+häpeämään+ja+hän+itse+joutuisi+pelkäämään+seuraamuksia?En+tiedä+kumpi+vaihtoehto+on+oikea.+Kurjaa+joka+tapauksessa,+jos+on+voittamaton+halu+olla+esillä,+mutta+joutuu+kuitenkin+olemaan+piilossa.+Kyllä+sellaisessa+hermot+menee+ja+pahempaakin+henkistä+seuraamusta+siitä+tulee,+se+nähdään+heistä+hyvin+täällä.Minun+täytyy+olla+onnellinen+siitä,+että+on+”vähään+tyytyväinen”,+eli+täällä+kuten+muuallakin+voin+esiintyä+omana+itsenäni.+Myös+kaikkea+täällä+esittämääni+ajatellen+pätee+tämä+profiilillani+sanomani:>>Tapsa+Rautavaara+lauleli+”en+päivääkään+vaihtaisi+pois”.+En+yhdy+tuohon+varauksetta,+mutta+yhdyn+kyllä+laulun+säepariin+”jotain+jos+toimissain+väärin+mä+tein,+suon+senkin+itsellein”.+Elämää+se+kaikki+on+ollut.+Kun+elämä+vielä+jatkuu,+yhä+se+elämältä+maistuu,+antejaan+antaa+ja+varsin+moniaalle+edelleen+kuljettaa.+Myös+maailmanmeno+ja+elämän+ilmiöt+yhä+kiinnostavat+niin,+että+otan+niihin+kantaa+myös+näillä+palstoilla<<Pistän+tämän+nyt+kahteen+ketjuun,+joissa+olen+puheenaiheena+ollut,+ja+saatte+miettiä+asiaa+ainakin+tämän+viikon+häiritsemättäni,+sillä+huomenna+saan+luokseni+naisystäväni,+ja+hän+kyllä+järjestää+minulle+muuta+ja+mukavampaakin+puuhaa.+On+hän+toki+tätä+palstaa+mielenkiintoisempikin+kaikin+tavoin;))
  7. EVVK,+kuka+lienet,+mutta+vanha+palsta-asukas+sinun+täytyy+olla,+jos+omakohtaisesti+muistat+nuo+pelleilyni+eri+nikeillä,+sillä+tuosta+on+aikaa+kai+jo+13+vuotta.+Noin+tosiaan+tein+silloin,+kun+rekisteröityminen+ei+ollut+vielä+mahdollista.+Ja+itse+sitten+paljastin+tuon+pelleilyni+huvittuneena+siitä,+kun+eräät+olivat+lytänneet+minut+maan+alimpaan+rakoon+jollakin+nikillä+kirjoittamani+johdosta+ja+kehuneet+minua+kovasti,+kun+olin+kirjoittanut+jollakin+toisella+nikillä!Mutta+kun+rekisteröityminen+tuli+mahdolliseksi,+sen+jälkeen+olen+esiintynyt+vain+rekisteröidyllä+nikilläni.+Niitä+olen+tosin+vaihdellut,+mutta+henkilöllisyyteni+on+aina+tiedetty,+kun+aina+olen+sen+pärstäkuvani+kanssa+tuonut+julki+profiilillani.Jos+olet+tuo,+joka+jo+kauan+on+esiintynyt+minun+munakarvoihini+hirttäytyneellä+puskanikillään+niitä+jatkuvasti+hieman+varioiden,+et+voi+olla+se+Ossi+A.+Hän+ei+vielä+tuolloin+näillä+palstoilla+käynyt.+Tuon+ajan+palstan+vakiokepulaisista+vastustajistani+Oiva+H+on+kuollut,+Emeritus-Laitinen+ja+Ristimäki+eivät+vuosiin+ole+täällä+ainakaan+omina+itsenään+käyneet+ja+tietääkseni+myös+City_Keskusta+eli+Keris-Hietanen+on+kuollut.+Siitä+sain+kai+n.+vuosi+sitten+puhelimitse+ilmoituksen+mainitsemaltasi+Lappeenrannan+Martilta,+joka+kertoi+nykyisin+asuvansa+Kemiön+Taalintehtaalla.Tuo+Marttihan+oli+aikoinaan+Keriksen+kaveri,+mutta+heidän+välinsä+menivät+pahasti+poikki+ja+silloinkin+hän+soitteli+minulle+ja+kertoi,+että+oli+toimitellut+Keriksen+viestejä+tänne+aikaisemmin+koneeltaan+siksi,+kun+Keris+oli+bannattu+pois+palstalta.+Kertoi,+että+myös+Keriksen+vaimo+”avustaa”+miestään+tällä+palstalla.+Tällä+palstalla+hän+lähetti+Kerikselle+tällaisen+viestin:>>environment+28.1.2007+klo+16.57++Olisi+hyvä+koota+kaikki+saitin+kirjoituksesi+yksiin+kansiin,+myös+ne+80%+,+jotka+on+syystä+poistettu.+Siitä+rakentuisi+todellinen+mielisairaan+päiväkirja.++Olet+harmiton+pelle.+Jokainen+ajatteleva+ihminen+havaitsee+tuon+faktan.+Elä+rauhassa,+himmiö.<<Keriksen+kuolemasta+minulle+ilmoittaessaan+Martti+kertoi+väliensä+Keriksen+kanssa+eheytyneen+viime+aikoina+niin,+että+olivat+jälleen+pelanneet+säännöllisesti+yhdessä+nettishakkia.+En+silti+voi+millään+uskoa,+että+tuo+varsin+rehtinä+pitämäni+mies+olisi+niin+kaksinaamainen,+että+tuollaisia+nyt+toisi+esille+tai+että+hän+olisi+alkanut+munakarvajohtajana+esiintyä.Vielä+toistan,+että+minua+ei+ole+koskaan+hiukkaakaan+kiinnostanut+kuka+tuollainen+munakarvajohtajan+kaltainen+iljetys+on,+enkä+hänestä+kuulemastani+huolimatta+ole+oikein+millään+voinut+häntä+uskoa+entiseksi+ammattitoverikseni+edes+vähäisimpänä+veljenäni.+Ihan+tekisi+mieleni+ottaa+yhteyttä+tuohon+Aisamaahan,+sillä+jos+hän+ei+kyseinen+hörhö+ole,+hänellä+olisi+aihetta+oikeastikin+ottaa+yhteyttä+sinne+Kouvolan+poliisiin+selvittääkseen,+kuka+hänenä+täällä+esiintyy.+En+kuitenkaan+tee+niin+ainakaan+vielä.Todellakin+hiljattain+yritin+vielä+esiintyä+kerran+puskasta,+mutta+kun+sellaisesta+ei+ole+ollut+minulla+kokemusta+vuosikausiin,+huonostihan+siinä+kävi.+Siksipä+en+ole+yrittänyt+enkä+tule+yrittämään+toista+kertaa.Olipa+muuten+kiva+hiihtolenkki!+Ladut+erinomaisessa+kunnossa+ja+keli+aivan+loistava+pertsaakin+nytkytellä.+Ihmeen+paljon+siellä+oli+väkeä+näin+keskipäivälläkin,+suurin+osa+minua+paljonkin+nuorempia,+mutta+en+minä+siellä+silti+ladun+tukkona+ollut.+Mutta+sen+verran+voimille+tuo+vain+runsaan+tunnin+lenkki+kyllä+otti,+että+kun+nyt+olen+jo+aterioinut+-+ruoka+oli+valmiina+-+käyn+tässä+obligatorisille+päivälevoilleni.+Mutta+te+eräät+-+varmaan+myös+minua+nuorempia+-+jäätte+tietenkin+ainoaan+harrastukseenne+tänne+palstalle.
  8. Käsitys+perustuu+siihen,+että+munakarvajohtaja+on+itse+jatkuvasti+antanut+siitä+vihjeitä.+Tuli+tänne+nikillä+ylil+evp+ja+antoi+ymmärtää+palvelleensa+kouluttajana+RUK:ssa.+On+antanut+ymmärtää+asuvansa+Kouvolan+alueella,+kun+on+ilmoitellut+ottaneensa+yhteyttä+Kouvolan+poliisiin+siksi,+kun+mielestään+hänen+kunniaansa+on+täällä+loukattu.+On+myös+ilmoitellut+riennoistaan+Hutikka+ry:ssä,+joka+toimii+Kouvolaan+kuuluvassa+Inkeroisissa.+Netistä+joku+on+bongannut+Ossi+Aisamaan+asuvan+Inkeroisissa,+toimivan+Hutikka+ry:n+riennoissa+ja+olevan+aikoinaan+RUK:ssa+palvellut+evp-toimiupseeri.+Siinä+perusteita+käsitykselle.Minä+en+kuitenkaan+pitkään+aikaan+jaksanut+uskoa,+että+tuo+sekopolla+olisi+kyseinen+Aisamaa.+Itsekin+evp-toimiupseerina+en+kai+ole+halunnut+uskoa,+että+joukossamme+olisi+koskaan+voinut+olla+tuollaista+epeliä.+Vaikea+minun+on+siihen+vieläkään+uskoa,+mutta+mahdottomana+en+pidä,+kun+RUK:ssa+palvelleilta+tuntemiltani+toimiupseereilta+olen+kuullut+Aisamaasta+varsin+erikoisia+lausuntoja.+Niiden+mukaan+hän+henkilökunnan+yhteisissä+palavereissa+oli+suuressakin+joukossa+vähintään+puolet+ajat+äänessä+ja+mielipiteissään+aina+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa.+Joten+kyllä+kai+hän+voi+olla+tuo+Aisamaa.+Mutta+ei+hän+missään+tapauksessa+ole+voinut+vielä+palveluksessa+ollessaan+olla+ihan+niin+sekaisin+päästään+ja+käyttäytyä+muutenkaan+samalla+tavalla+kuin+nyt.+Ei+hän+nykyisenkaltaisenaan+olisi+voinut+palvella+toimiupseerina+vaatimattomissakaan+tehtävissä+niin+pitkää+uraa,+aina+pakolliseen+eroamisikään+saakka.+Joten+-+jos+hän+siis+on+se+Aisamaa+-+vasta+myöhemmin+hän+on+tuohon+jamaan+seonnut.+Syyt+sille+jätän+muiden+arvailtavaksi.