Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Epäilemättä+sivupersoonasi+Börje+katselee+kuvaa+kiihottuneena,+mutta+himokas+katseesi+ei+tänne+näy.+Minun+katseeni+on+tuossa+pikemmin+kärsivä,+sillä+savusaunan+lämpö+oli+varmaan++100+C+paikkeilla.Olet+näköjään+poistattanut+avauksesi,+jossa+kiittelit+kotini+kuvista+ja+annoit+asiantuntijalausunnon+niistä+näkemästäsi.+Kiitos+kiittämisistä,+mutta+mielelläni+niitä+kuvia+laitoin.+En+toki+kodistani+ylpeilläkseni,+vaan+tyydyttääkseni+mielenkiintoasi,+jota+kauan+ja+intensiivisesti+olet+osoittanut+kotiini+kuten+minuun+itseenikin+ja+kaikkeen+minuun+liittyvään.+Muutama+huomautus+asiantuntijalausunnostasi+varsinkin+tämän+kuvan+osalta:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15676533_10154903755754182_6090620869172351286_o.jpg?oh=745eda564ca7c7c886c25cc6e7396019&oe=58F11DB8Sanoit+sohvakalustoni+olevan+”hippiä”.+Tuskin,+sillä+varsin+laadukasta+norjalaista+työtä+se+on,+merkkiä+en+muista.+Parikymmentä+vuotta+sitten+sen+ostimme+ja+vaimoni+valinta+se+oli.+Peruste+hänellä+oli+lähinnä+se,+että+luonamme+silloin+tällöin+vierailleen+vanhan+äitinsä+oli+vaikea+nousta+aikaisemmasta+”upottavammasta”+sohvakalustostamme,+joka+hillityn+yksivärisenä+oli+tosin+minulle+mieluisempi.+Mustaa+tv-keinutuoliani+sanoit+keinonahkaiseksi.+Kyllä+se+on+aitonahkaa,+samoin+tuolin+edessä+oleva+musta+jalkapalli.+Minusta+ne+sopivat+hyvin+yhteen+mustan+tv:n+kanssa.+Sohvalla+istuva,+liikuteltaessa+ääntelevä+nalle+on+muuten+lahja+naisystävältäni,+hänen+tyttärensä+tekemä,+ja+sen+nimi+on+Onni.Kodissani+ei+ole+viimeisen+parinkymmenen+vuoden+aikana+uusittu+mitään+muuta+kuin+eräitä+kodinkoneita,+kun+entiset+ovat+”pimahdelleet”.+En+mitään+aio+enää+uusiakaan.+Tämä+riittää+minulle,+sillä+todennäköisesti+jo+hyvin+rajallisena+aikanani+olen+paljon+muualla,+mm.+maailmaa+reissaamassa+niin+kauan+kuin+jaksan.Kirjasto-työhuoneeni+kuvassa+seinällä+oleva+miekka+on+kuulemma+ripustettu+väärin.+Enpä+tullut+ajatelleeksikaan,+miten+se+pitäisi+ripustaa!+Minulle+asia+ei+ole+kovin+merkityksellinen.+Merkityksellisempi+on+sen+kanssa+ristissä+oleva+hopeapäinen+keppini,+jonka+sain+kerholtani+jäädessäni+sotaväestä+eläkkeelle+1980+syksyllä.+Onkohan+se+ripustettu+oikein?Laitanpa+tähän+vielä+toisen+kuvan+olohuoneestani,+jotta+voit+siitä+ehkä+paremmin+arvioida+kokonaisuutta+ja+mm.+sitä,+ovatko+tuolla+takaseinällä+olevien+taulujen+kehykset+kyllin+massiivisia+(sohvaseinällä+olevien+taulujen+kehykset+olivat+mielestäsi+rimpuloita):https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/16112913_10154972259174182_2347775387511748205_o.jpg?oh=dbbfcec215c4eff4422ff28e2451e0d6&oe=591C23ACNyt+olet+nähnyt+kuvat+kotini+olohuoneesta,+keittiöstä+ja+tästä+kirjasto-työhuoneesta.+Pitäisiköhän+minun+kokonaisarvion+kodistani+saadakseni+laittaa+sinulle+vielä+kuvat+makuuhuoneestani,+kylpyhuoneesta,+saunasta,+WC:sta,+vaatehuoneesta,+siivouskomerosta,+sisä-+ja+ulkoeteisestä+ja+ulkovarastostakin?+No,+ei+sentään+makuuhuoneestani.+Ymmärtäen+taipumuksesi,+jota+olet+näköjään+jo+tänä+aamuna+näyttänyt+monellakin+viestilläsi+en+halua+aiheuttaa+sinulle+liiallista+ahdistusta.Vielä+pyydän,+että+laittaisit+nyt+muutaman+kuvan+omasta+kodistasi,+jotta+näkisin,+millainen+pitää+tyylikkään+kodin+olla.+Nimenomaan+kodistasi+ottamasi+kuvan,+ei+netistä+poimimaasi,+jollaisia+palstan+”majuri”+esittelee+matkakuvinaan.+Ne+kuvat+saatuani+palaan+asiaan,+en+ennen+sitä+tästä+aiheesta.
  2. Vielä+kerran+täytyy+puhua+tästä+asiasta:+Lopettaisit+jo+tuon+pelleilyn,+että+olet+muka+näkevinäsi+minut+varmaan+jo+kymmenissä+ihmisissä+täällä.+Sellaisissakin,+joihin+samastumisesta+en+voi+olla+ylpeä.+Pelleilyähän+se+tietenkin+on,+mutta+sellaisen+jatkuva+toistaminen+saa+ihmiset+pitämään+sinua+varsin+yksinkertaisena.+Et+tietenkään+voi+olla+tosissasi,+sillä+jos+olisit,+olisit+hyvin+pahasti+mielenvikainen,+ja+siihen+puuttuminen+olisi+turhaa.Puutun+kuitenkin+noihin+eräisiin+näkemyksiisi+minusta.+Jos+minulle+olisi+älyä+vain+lusikalla+annettu,+miten+ihmeessä+olisin+pärjännyt+niin+hyvin+niissä+sotaväen+kouluissakaan,+menestynyt+monissa+hyvin+erilaisissakin+tehtävissä+siellä+ja+sitten+vähintään+yhtä+vaativissa+siviilitöissäni?+Kyllä+niissä+kaikissa+älyäkin+vaadittiin.Mielestäsi+olen+sosiaalisesti+kyvytön.+Niin+eivät+varmaan+nähneet+minua+sen+suuren+kurssimme+oppilaat+siellä+”rottakoulussa”,+kun+minut+oppilaskunnan+puheenjohtajaksi+valitsivat.+Niin+eivät+nähneet+myöhemmät+palvelustoverini,+kun+toistuvasti+valitsivat+minut+yhdistyksensä+johtotehtäviin,+mm.+kerhonsa+puheenjohtajaksi+ja+edustajakseen+valtakunnallisen+liittomme+hallitukseen.+Sama+toistui+rauhanturvaajareissuillanikin,+ja+vielä+myös+Valion+eläkeläisten+joukoissa.Sanot+egoni+vääristyneen+jo+lapsena,+kun+olin+hemmoteltu+kakara.+Kuinka+sinä+nyt+noin,+kun+toisaalta+olet+herjannut+minua+karjakon+äpäräksi?+Kyllä+minä+varsin+itsetietoinen+olen,+mutta+mielestäni+ihan+terveellä+tavalla,+ja+ainakin+täällä+sille+on+oikein+hyvät+perusteet.+Niin+hyvät,+että+voin+esiintyä+täällä+omana+itsenäni+eikä+minun+todellakaan+tarvitse+niissä+puskissasi+piileksiä+ja+sieltä+ruiskia.+Sanot,+että+en+osaisi+kunnioittaa+toista+ihmistä.+Ei+pidä+paikkaansa.+Kunnioitan+kyllä+niitä,+jotka+mielestäni+kunnioitusta+ansaitsevat.+Muutamia+sellaisia+on+täälläkin,+mutta+sinä+et+ainakaan+toistaiseksi+ole+antanut+aihetta+minulle+lukea+sinut+siihen+joukkoon.+Mutta+voithan+sinäkin+siihen+joukkoon+päästä,+jos+lopetat+tuollaisen+typerän+pelleilyn+ja+alat+käyttäytyä+asiallisesti.Mielestäni+tämä+oli+hyvin+asiallinen+ja+aiheellinen+ja+sinulle+tarpeellinen+puheenvuoro+minulta.+Varmaan+sen+ymmärrät.+Jos+et+ymmärrä,+se+oli+turha,+sillä+siinä+tapauksessa+sinun+täytyy+olla+hyvin+vakavasti+sairas+mieleltäsi,+enkä+minä+pystyisi+siinä+auttamaan.+Sinun+kannattaa+kuitenkin+tietää+kaksi+asiaa:+Nykyaikainen+lääketiede+tekee+ihmeitä+silläkin+alueella:+Eikä+varmaan+pidä+paikkaansa+se+väittämä,+että+hulluna+on+hauska+olla.
  3. ”Tietävät+näköjään+millä+sinut+saa+esiin+sieltä+puskastasi+ja+sitä+sitten+harrastavat”.Juuri+noin,+pienellä+korjauksella.+En+minä+puskasta+tullut+vaan+tällä+nikilläni+kuten+aina.Miksi+he+siis+haluavat+minut+aina+esille?+Sen+totesin+jo+edellisessä+viestissäni,+eli+näin+”etänäkin”+annan+elämäntarkoitusta+niille,+joilla+sellaista+ei+muuten+olisi.+Taidat+kuulua+siihen+joukkoon.Jospa+tämä+riittäisi+edes+tämän+päivän+ajaksi+antamaan+tarkoitusta+elämällenne!
  4. On+tämä+hauskaa!+Tai+sitten+jotain+muuta,+sillä+ei+kai+saisi+olla+huvittunut+tuollaisista.+Eipähän+tarvinnut+tuon+avaajan+nyt+entiseen+tapaansa+vain+itsensä+kanssa+näyistään+keskustella,+vaan+avauksensa+sai+heti+huomiota+muilta+lähes+kaltaisiltaan,+kun+tänne+yhden+viestini+heitin!Kun+joku+uskalikko+on+jotain+myönteistä+minusta+todennut,+heti+hän+on+minuksi+joutunut!+Toivottavasti+hän+ei+siitä+pahasti+loukkaannu+vaan+osaa+ottaa+sen+huumorin+kannalta.Avaajaa+selvänäköisempi+joskaan+ei+paljon+selväjärkisempi+on+tuo,+joka+sanoo+näin:>>No+eihän+se+tähkä+missään+anuksessa+ollut,+mutta+olit+pannut+sen+kuvaamaan+mielihalujasi,+millaisen+haluaisit+itsellesi+jalkojesi+väliin.<<On+nimittäin+väärässä.+Kyllä+minulla+on+-+oli+ainakin+vielä+tuohon+aikaan+-+omasta+takaa+siellä+housussa+komeampikin+kuin+se+maissintähkä.+Ei+sitä+muutoin+olisi+naiset+sillä+tavalla…+heh+heh…Mitä+hän+mahtanee+tarkoittaa+sillä,+kun+sanoo+minun+esitelleen+täällä+kuvia+”tatuoidusta+mötköstäni”?+Ei+se+minun+housussani+oleva+mötkö+ole+tatuoitu.+Eikä+naisystäväni,+jos+häntä+tarkoittaa;+häntä+inhottaa+se,+että+nykyään+monet+naiset+ottavat+tatuointeja.+Kyllä+hän+on+vain+ihan+luonnonkaunis.Ja+sai+taas+demaritkin+mukaan!+Oli+niillä+demareilla+aikoinaan+suuri+valta+ja+mahti,+kun+niillä+oli+valta+myös+viedä+haluamiaan+sotilaita+urallaan+eteenpäin.+Muodollisesti+se+valta+tosin+säilyi+sotilasesimiehillämme.+Mutta+varmaan+demarien+käskystä+ne+minutkin+ensimmäisessä+erässä+ylensivät+luutnantiksi+ja+sitten+yliluutnantiksi.+Esimiehet+tosin+uskottelivat+olevansa+käsityksessä,+että+luutnanttiylennykseni+sain+ansiostani+34-miehisen+luutnanttikurssimme+(lajissaan+ensimmäisen)+priimuksena,+ja+yliluutnanttiylennyksen+tehtäväni+vaativuudella+ja+siinä+osoittamallani+pätevyydellä+(olettehan+nähneet+saamani+arvostelun).+Kapteeniylennyksissä+sitten+tapahtui+fiba,+kun+meistä+neljästä+ensimmäisinä+kapteeneiksi+ylennetyistä+yksi+ei+ollut+demari+vaan+oli+julkikokoomuslainen,+toimi+kotikuntansa+kunnanvaltuustossa+kokoomuksen+edustajana.No,+korkeatkin+upseerit+ovat+vain+upseereita+ja+heidän+erehtymisensä+on+ymmärrettävää.+Mutta+että+minun+suhteeni+erehdyttiin+samalla+tavalla+vielä+siellä+keskustaa+lähellä+olevassa+suuressa+yrityksessä+-+se+on+kyllä+anteeksiantamatonta!Tulee+vaan+mieleen,+että+kepu+on+todella+varmalla+ja+turvallisella,+järkeen+perustuvalla+kannatuspohjalla,+sillä+kepulaisiksihan+tuollaiset+”näkijät+ja+ajattelijat”+ovat+täällä+profiloituneet.+Kyllä+nyt+hieman+vaikeuksissa+oleva+Sipilä+olisi+huojentunut,+jos+kävisi+täällä+ja+näkisi+kaikkea+tuollaista;))Enpä+ole+tänäänkään+täällä+paljon+visitoinut,+eikä+tarvitse+visitoida+yhtään+enempää,+kun+saan+poistua+naama+hymynvirneessä+-+kiitos+siitä!
  5. Juha+Sipilän+tullessa+pääministeriksi+puolueestaan+huolimatta+toivoin+hänelle+hengessäni+kaikkea+parasta.+Toivoin+hänen+onnistuvan+nostamaan+maamme+varsin+huonosta+tilasta.+Siihen+jopa+uskoinkin,+sillä+onhan+Sipilä+taustaltaan+menestynyt+yritysjohtaja,+ja+sellaisia+arvostan+oman+työurani+kokemusten+perusteella+ja+onhan+sellaisia+läheisissänikin.+Sipilä+sittemmin+on+osoittautunut+melkoiseksi+”vatuloijaksi”,+hänen+johtamansa+hallitus+on+tehnyt+päätöksiä+ja+sitten+taas+perunut+niitä,+yrittänyt+taas+uudestaan,+mutta+valmista+ei+ole+tahtonut+tulla.+Tuollaista+olen+jo+hieman+kritisoinutkin,+mutta+en+tuominnut.+Ihan+äskettäin+toin+täällä++esille+tuollaista+toimintaa+tukevia+esimerkkejä+yritysmaailmasta.+Mutta+nyt+uskoni+Sipilään+alkaa+olla+jo+heikoilla.Ilmeisesti+on+niin,+että+yritysjohtajana+menestynyt+ei+menesty+samoilla+keinoilla+politiikassa.+Yritysjohtajalla+voi+olla+varaa+”tahrata”+itsensä+muiden+silmissä,+kun+vain+oma+yritys+siitä+hyötyy.+Sellaiseen+ei+ole+varaa+poliitikolla,+ei+varsinkaan+pääministerillä.+Ei+edes+epäilykseen+sellaisesta,+sillä+saattaahan+hyvinkin+olla+niin,+että+Sipilä+ei+ole+noissa+Terrafame+ja+Chempolis+-+asioissa+tietoisesti+pyrkinyt+olemaan+läheistensä+asialla,+mutta+valitettavasti+sellaistakin+kuvaa+niistä+voi+saada.+Ja+jos+media+saa+sellaista+kuvaa+-+aiheellisesti+tai+aiheetta+-+se+tekee+siitä+suuren+asian,+kuten+on+jo+nähty+monet+kerrat+ja+nähdään+taas+tässäkin:+http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tallainen-yritys-on-sipilan-lobbaama-chempolis/PtH8r9KY?ref=iltalehti:b67aTuollainen+ei+voi+olla+tuottamatta+tulosta.+Tulos+ei+välttämättä+ole+hyvä+maan+tai+kenenkään+kannalta,+mutta+huonoin+se+tulos+on+Juha+Sipilän+kannalta.+Joten+kovin+vaikeaksi+Sipilän+pääministerikauden+loppuaika+saattaa+tulla+tuollaisten+varomattomuuksien+vuoksi,+jollaisiin+kokeneempi+poliitikko+ei+varmaan+olisi+sortunut.+Tuollainen+varmaan+vaikeutta+Sipilän+ja+tämän+hallituksen+edistymistä+sen+maan+ja+kansalaisten+kannalta+hyvissäkin+tarkoitusperissä.+Vai+onko+sellaisia+sittenkään,+kun+parhaat+asiantuntijat+näkyvät+tuon+SOTEnkin+lyttäävän+enemmän+haittoja+kuin+hyötyjä+tuottavaksi.No,+jospa+kuitenkin+Sipilä+olisi+tähänastisesta+ottanut+opikseen+niin,+että+maan+johtamisessa+pääministerinä+tarvitaankin+jotain+sellaista,+jota+hän+ei+vielä+yritysjohtajana+oppinut.+Onhan+hänellä+aikaa+vielä+runsaat+kaksi+vuotta+näyttää.+Täällä+on+näköjään+jo+ennusteltu+hallituksen+kaatumista+ja+ennenaikaisia+vaaleja.+Nämä+nyt+kuohuntaa+aiheuttaneet+tilanteet+olisivat+helposti+johtaneet+sellaiseen+”Kekkos-Suomessa”,+mutta+ei+enää+nykyjärjestelmässämme.+Pääministerin+vaihdos++korkeintaan+voi+olla+mahdollinen,+jos+Sipilä+haluaa+”lyödä+rukkaset+tiskiin”+kuten+Vanhanen+ja+Katainen,+mutta+tuskinpa+entisellä+menestyneellä+yritysjohtajalla+kestokyky+vielä+tuohon+loppuu.Edelleen+Sipilälle+kaikkea+parasta+toivoen,+mutta+jo+horjuvassa+uskossa+häneen+-+nimim.+kapi_
  6. Jokainen+asukoon+tavallaan+jolla+haluaa+tai+tavalla,+johon+hänellä+on+mahdollisuus.+Mutta+nykyisyyttäni+ajatellen+olen+kyllä+tuosta+hieman+eri+mieltä.+Asuin+jo+hamassa+nuoruudessani+täällä+Stadissa+vuokralaisena+kerrostaloissa,+kun+muuhun+ei+ollut+varaa.+En+tosin+muuta+kaivannutkaan,+se+asunto+oli+lähinnä+nukkumispaikka,+ja+elämä+sykki+muualla.+Lähes+20+vuotta+asuin+vuokralaisena+myös+Santahaminassa+puolustusvoimain+silloin+omistamissa+kerrostaloissa,+joissa+vuokrat+olivat+edulliset.+Suurimman+osan+1960-luvun+alkuvuosina+valmistuneissa+pienkerrostaloissa,+ja+asuminen+niissä+oli+oikein+mukavaa.+Oman+talon+alakerrassa+oli+hyvä+sauna,+naapuritalossa+pyykkitupa+mankeleineen,+ja+pienen+talon+asukkaat+olivat+kuin+samaa+perheyhteisöä.Ensimmäisen+omistusasuntonikin+ostin+kerrostalosta,+ja+vielä+toisenkin+ja+isomman,+ensimmäisen+yhteisen+kotimme+ostimme+heti+mentyämme+naimisiin+edesmenneen+vaimoni+kanssa.+Kiva+asunto+se+oli,+hyvällä+paikalla,+mutta+ulkoilmaihmisinä+kaipasimme+enemmän+luonnonläheisyyttä,+ja+kolmekymmentä+vuotta+sitten+ostimme+tämän+naftin+sadan+neliön+kotimme+Paloheinästä,+kolmen+asunnon+yksikerroksisesta+”rivarista”,+jossa+enää+muuten+asuu+vain+neljä+ihmistä.+Erittäin+hyvin+olen+tässä+viihtynyt.Kun+12+vuotta+sitten+jäin+leskeksi+vakavasti+harkitsin+muuttaa+silloin+juuri+valmistuneeseen+palvelutaloon,+nelikerroksiseen+kerrostaloon+Haagassa,+josta+olisin+ostanut+62+neliöisen+kaksion,+jonka+uskoin+hyvin+minulle+riittävän.+Kerroin+aikomuksestani+jälkipolvilleni.+Poikani+sanoi:+”Jos+haluat+meistä+mahdollisimman+nopeasti+eroon+päästä,+muuta+vain+palvelutaloon.+Yleisimmät+puheenaiheet+siellä+naapureiden+kesken+ovat+suolen+toiminta,+sairaudet+ja+kuolema;+ei+sinun+tarvitse+kauan+meitä+kestää”.+Yritin+perustella,+että+tässä+kuitenkin+on+nurmen+ja+pensasaidan+leikkausta+ja+talvella+lumitöitä+ja+minä+alan+olla+jo+vanha+mies+niitä+tekemään.+Poikani+siihen:+”Niihin+saa+kyllä+tekijöitä,+sinulla+on+siihen+varaa,+ja+niistä+sitä+paitsi+saa+vielä+kotitalousvähennystä.”Niinpä+muutin+mieleni+ja+hyvin+kiitollinen+olen+pojalleni+siitä,+että+hän+avasi+silmäni.+Itse+olemme+naapurin+miehen+kanssa+vielä+ulkotyöt+tehneet+ja+se+on+vain+oikein+virkistävää+puuhaa.+Palkattua+siivoojaa+käytin+muutamia+vuosia,+mutta+kun+elämääni+tuli+naisystävä,+joka+käy+luonani+n.+viikon+kuukaudessa,+hän+siivoaa,+pesee+lakanapyykkini+ja+laittaa+ruokia+pakastimeenikin+ja+hienosti+menee!+No,+kyllä+minä+välillisesti+siitä+vähän+häntä+hyvitänkin+mm.+yhteisillä+matkoillamme,+mutta+kyllä+minä+koen+olevani+enemmän+saamapuolella.+Enkä+varmaan+olisi+enää+tässä+kunnossa,+en+fyysisesti+enkä+henkisesti,+jos+olisin+tehnyt+niin+kuin+aikomukseni+ensin+oli.Mutta,+kuten+alussa+sanoin:+Jokainen+toki+asukoon+tavallaan+jolla+haluaa+tai+tavalla,+johon+hänellä+on+mahdollisuus.+Samaa+mieltä+kanssasi+olen+toki+siitä,+että+kaupungissa+on+mukava+asua,+minusta+mukavinta+näin,+luonnonläheisessä+väljässä+ympäristössä+11+km:n+päässä+Stadin+keskustasta!
  7. Niinkö+kipeää+teki+totuus+sinulle+ressukalle,+että+toistamiseen+poistatit+sen+viestini,+jossa+ollut+ihan+siisti+kuvani+osoitti+jatkuvan+vouhkaamisen+siitä+sairaan+mielikuvituksesi+tuottamaksi.+Kuvassa+ei+nimittäin+ollut+se+maissintähkä+”tuhkaluukussani”+vaan+urheilushortsieni+päällä+kuten+ne+omenatkin.+Varmaan+talletit+sen+kuvan+ja+sitä+katsellen+saat+kiksejä+kuvitellen+siellä+”tuhkaluukussani”+olevan+jotain+sinusta.+Enpä+laita+enää+sitä+kuvaa,+mutta+vielä+kerran+sen+historiasta:Rauhanturvajoukoissa+Golanilla+palvellessani+kesällä+1981+olin+palvelustoverini+ylil+A.T:n+kanssa+lenkillä.+Nousimme+jyrkkää+rinnettä+maissipellon+sivua,+josta+maissi+oli+juuri+korjattu,+ja+tulimme+omenatarhan+laidalle,+josta+omenatkin+oli+jo+korjattu,+mutta+maahan+tippuneina+oli+niin+maissintähkiä+kuin+omenoitakin.+Istahdimme+lepäämään+ja+pelleilin+tuolla+tavalla+maasta+poimimallani+maissintähkällä+ja+omenoilla.+Ilmeisesti+se+oli+hauskaa+lenkkikaveristani,+kun+hän+nappasi+tuon+kuvan.Ylil+A.T:lla+enempää+kuin+minullakaan+ei+taatusti+ollut+tuosta+sellaisia+sivuajatuksia+kuin+sinulla,+jolla+miehen+munakarvat+ja+pylly+näkyvät+hallitsevan+koko+ajatusmaailmaa.+Ylil+A.T.+oli+kerhotovereitani+Santahaminasta,+perheystäviäni,+jolla+oli+hyvin+kaunis+vaimo+ja+kolme+lasta.Ymmärränhän+minä,+että+sinä+sen+tietyn+taipumuksen+omaavana+et+voi+olla+ajattelematta+komeaa+miestä+ja+sen+tiettyjä+paikkoja.+Mutta+älä+sentään+siitä+jatkuvasti+täällä+kerro.+Enkä+ehkä+enää+ole+ihan+niin+komeakaan+kuin+tuossa+kuvassa+36+vuotta+sitten;+toki+olen+sitä+edelleen+vartaloltani+ja+kasvoiltani,+mutta+tukkani+on+jo+hieman+harmaantunut;+katso+profiilikuvaani;))