Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Pääministeri+Kekkosta+ei+varmaan+röykytetty+Maakansassa+(Suomenmaan+edeltäjässä),+tuskin+juuri+Työkansan+Sanomissa+ja+Vapaassa+Sanassa+(Kansan+Uutisten+edeltäjät),+mutta+kyllä+jo+Uudessa+Suomessa+ja+Hesarissakin.+Omaa+luokkaansa+oli+toki+mainittu+Totuuden+Torvi,+joka+ei+ollut+vain+vaalilehdykkä,+vaan+jokseenkin+säännöllisesti+vuosikymmeniä+ilmestynyt+lehti,+jata+ei+kai+tilattu,+mutta+irtonumeromyynti+oli+runsasta.+Minäkin+sen+pari+kertaa+ostin+Helsingissä+ja+kerran+jopa+Rovaniemellä+Lapin+aikanani.+Kaikissa+lehdissä+kai+Kekkosen+kerrottiin+sairastuneen+ja+joutuneen+sairaalaan,+ja+siellä+sairaalassa+ollessaanhan+Kekkonen+kirjoitti+sen+kuuluisa+”pyjamantaskupuheensa”.+Totuuden+Torvi+tiesi,+että+Kekkosen+sairauden+syy+olisi+puukotus,+ja+puukottaja+olisi+ollut+hänen+ystävänään+tunnettu+Kalle+Kaihari,+ja+syy+puukotukseen+olisi+taistelu+samasta+naisesta.+Tuosta+episodista+lehdessä+oli+runo,+josta+oleellisen+pätkän+vieläkin+muistan:”Kansa+jo+mietti,+sekooko+äijältä+järki,Tampereen+raitilla+joi,+kävi+vieraissa,+härki.Pahemmin+luuli+itsekin+selkäänsä+saavan,lääkärit+tutki,+löysivät+-+vatsahaavan!Avaukseni+varsinaisena+aiheena+oli+Sipilän+pääministeriys+ja+sen+vertailuksi+otin+Kekkosen+pääministeriajan.+Presidenttiajoista+puheen+ollen+oikeassa+olet+Koiviston+kuten+Ahtisaaren+ja+Halosenkin+suhteen+muuten,+mutta+Koiviston+suojana+jo+pääministerinä+ollessaan+oli+hänen+aivan+poikkeuksellinen+ja+puoluerajat+ylittänyt+kansansuosionsa,+eikä+sellaista+voinut+olla+ilman+todellista+aihetta+siihen.+Siitä+esimerkki:Olin+viimeisellä+rauhanturvaajareissullani+Golanilla,+kun+Koivisto+valittiin+ensimmäisen+kerran+presidentiksi,+siis+talvella+1982.+Meitä+jo+silloin+senioreja+joukossamme+-+kadetti-+ja+toimiupseereita+-+oli+yhteisestä+päätöksestä+kokoontunut+messiin+kuuntelemaan+ratkaisevan+äänestyksen+siis+valitsijamiesten+äänestyksen+-+lopputulosta.+Mukana+oli+komentajammekin,+joka+heti+aluksi+totesi,+että+”harvoin+on+tapahtumaa,+joissa+olisi+yhtä+vähän+mielenkiintoa+kuin+tässä”,+kun+tiedettiin+valitsijamiesten+suuren+enemmistön+olevan+Koiviston+takana.+Niinpä+hän+sai+jo+ensimmäisellä+kierroksella+yli+puolet+valitsijamiesten+äänistä,+jolloin+toista+kierrosta+ei+tarvittu.+Ainoana+joukostamme+toi+pettymystään+julki+eräs+turkulainen+toimiupseeriluutnantti+(joka+oli+muuten+peruskurssikavereitani)+ja+äänekästä+paheksuntaa+hän+sai+siitä+muilta+osakseen.Se,+että+Niinistö+on+välttynyt+ilkeämieliseltä+arvostelulta+johtuu+todellakin+siitä,+että+hän+ei+ole+mokaillut,+ei+päätöksenteoissa+eikä+esiintymisissään.+Paljolta+ryöpytykseltä+olisi+säästynyt+Sipiläkin,+ellei+hän+olisi+ollut+niin+herkkähipiäinen+itsensä+suhteen.+No,+hänhän+ei+olekaan+poliitikko,+ja+sen+kyllä+näkee.
  2. Paheksuit+pari+päivää+sitten+sitä,+että+en+koskaan+vastaa+avauksiisi.+Nyt+teen+sinut+varmaan+onnelliseksi,+varsinkin,+kun+tämä+on+ainoa+viestini+tälle+palstalle+tänään.+Tulin+nyt+myös+kiittääkseni+siitä,+että+Mielipidepankkikin+näkyy+tuolla+toisaalla+silmissäsi+minuksi+joutuneen.+Hänen,+kuten+mm.+pystyyn_kuolleen+ja+monen+muun+tapauksessa+on+sanottava+”joutuneen”,+ei+päässeen,+joka+verbi+olisi+oikeampi+hyvin+monessa+muussa+”näyssäsi”.++Itseäsi+et+sentään+”näe”+minuksi+vielä,+mutta+se+lienee+vain+ajankysymys,+sillä+sinullahan+ilmiselvästi+on+tuo+OikSosDemin+nimeämä+sairaus.Kun+tuossa+taas+johtajan+kykyjäsi+ja+johtajuuttasi+tuot+esille,+saanen+kysyä,+miksi+et+ole+mennyt+tarjoamaan+kykyjäsi+Sipilälle?+Ei+hän+niin+ylpeä+ole,+että+hyvästä+avusta+kieltäytyisi.+Jos+Sipilä+ei+kuitenkaan+näkisi+apuasi+tarvitsevansa,+miksi+et+tarjoa+kykyjäsi+vaikkapa+jonkin+yrityksen+palvelukseen?+Siellä+niistä+varmaan+maksettaisiin+hyvin,+jolloin+sinulla+voisi+olla+mahdollisuuksia+tätä+palstaa+laajempaankin+elämään.Vakavoituen:+Oletko+oikeasti+johtanut+koskaan+missään+muualla+kuin+tällä+palstalla+nikissäsi+sekä+päivystyksesi+ja+viestiesi+määrässä?+Älä+viitsi+minulle+kertoa+johtamisen+esimerkkinä+jotain+varusmiesjoukkueen+johtamista,+kun+tiedän+tarkalleen,+millaista+”johtamista”+se+on.+Siinä+hommassa+minäkin+sotaväessä+aloitin.+Jos+olisin+sille+tasolle+jäänyt,+ei+minusta+olisi+koskaan+tullut+edes+sotakoulun+opettajaa+ja+mestarikurssin+johtajaa,+en+olisi+päässyt+sellaisiin+tehtäviin,+joihin+pääsin+Pääesikunnassa+ja+myös+rauhanturvaajareissuillani.+Johtamiseen+kuuluu+aina+ideointi,+suunnittelu,+neuvottelut,+sopiminen,+päätökset,+seuranta+ja+tulosvastuu.+Lienevät+nuo+sentään+sanoina+tuttuja+sinulle,+vaikket+niiden+sisältöä+ehkä+ymmärrä,+kun+et+ole+koskaan+tuollaisia+tarvinnut.+Minä+sen+sijaan+tarvitsin+noita+kaikkia+-+ja+paljon+muuta+-+pitkällä+siviilityöurallani,+joka+myös+antoi+minulle+paljon+muutakin+kuin+melko+hyvää+palkkaa,+nyt+eläkettä+siitä.+Niin,+ja+korkeimman+kunniamerkkini,+joka+tietenkin+täytyy+mainita+tällä+palstalla+niille,+joille+tuollaiset+asiat+kuten+sotilasarvotkin+ovat+niin+tärkeitä,+että+itse+nyt+tekevät+niitä+itselleen,+kun+muut+eivät+ole+ymmärtäneet+niitä+heille+antaa;))
  3. Päätän+puoleltani+tämän+jo+pitkäksi+venyneen+ketjun.+Avauksessani+annoin+tunnustustakin+keskustapolitiikalle,+varsinkin+kerroin+uskostani+sen+merkittäviin+tekijöihin.+Se+ei+kai+ollut+palstan+kepulaisten+mieleen,+kun+kehut+tulivat+väärältä+taholta.+Onneksi+tuli+sivujuonteena+esille+tuo+lehtihaastatteluni,+niin+se+sai+heidät+innostumaan.+No,+kyllä+minä+sitten+intoa+vielä+lisäsin+tuolla+rauhanturvaajapalveluksistani+koostuvalla+kuvaketjulla;))+On+se+hauskaa,+että+noille+eräille+nuo+monien+vuosikymmenten+takaiset+asiat+ovat+tuollaisen+kiihkon+lähde!+Toki+itsekin+niitä+silloin+tällöin+muistelen,+jos+siihen+virikettä+tulee,+mutta+en+sentään+niissä+enkä+armeija-ajassani+muutenkaan+elä+heidän+tavallaan.+Elämässäni+on+noiden+kaukaisten+aikojen+jälkeen+tapahtunut+niin+kovin+paljon+muuta.+Ja+korkeasta+iästäni+huolimatta+ilmeisesti+tapahtuu+edelleen+enemmän+kuin+heidän+elämässään.Tulen+kyllä+taas+sitten,+kun+keskustapolitiikka+siihen+antaa.+Tulen,+vaikka+se+antaisi+aihetta+kehumiseenkin+-+jota+toivon,+mutta+saatan+toiveessani+pettyä.+Tietenkin+tulen+vain+tällä+oman+naamani+kanssa+rekisteröidyllä+nikilläni,+kuten+aina.+Vaikka+noilta+eräiltä+olen+saanut+kuulla,+millainen+olen,+onneksi+olen+saanut+kuulla+itsestäni+toisenlaista+tahoilta,+joilta+kuulemaani+pidän+vakuuttavampana.+Merkittävämmilläkin+areenoilla+olen+aina+esiintynyt+vain+omana+itsenäni,+ei+minun+ainakaan+tällä+”areenalla”+tarvitse+lymyillä+puskapiilossa+ja+ruikkia+sieltä.+No,+tietenkin+tuo+minua+ympärivuorokautisesti+metsästävä+”näkee”+minut+täällä+joka+päivä+niissä+puskissaan,+mutta+jos+joku+muukin+alkaa+niin+”nähdä”,+hakeutukoon+hän+lääkärille+pian,+jottei+hänen+tilansa+pahenisi+samalle+tasolle+kuin+tuolla+”metsästäjällä”,+joka+lienee+jo+kaiken+lääkinnällisen+ja+hoidollisen+avunkin+ulottumattomissa.Oikein+hyvää+vuoden+jatkoa+kaikille+uskossa,+että+kyllähän+se+loppuvuosikin+hyvin+menee+jos+on+mennyt+jo+tähän+asti.+Näkemiin!
  4. Mutta+onhan+hän+sentään+kepulainen!+Sitä+varmaan+tarkoittaa+tuo,+joka+muistaa+vain+minun+olleen+myös+ylivääpeli,+mutta+unohtaa,+että+sellainen+tuo+toinenkin+oli+uransa+jossakin+vaiheessa.+Yliluutnantiksi+peräti+hän+kai+yleni+urallaan+minua+paljon+kauemmin+palveltuaan.+Joutuessaan+koko+ajan+vain+kentällä+pakertamaan.+Eläkkeelle+päästessään+oli+jo+ikämies,+eikä+enää+laillani+siviilityötä+saanut.+Kun+joutuu+kituuttamaan+pienellä+eläkkeellään,+ei+silloin+paljon+matkustella+muualla+kuin+kepupalstalla.Melkoista+katkeruutta+hän+minua+kohtaan+tuntee,+vaikka+ei+siihen+pitäisi+olla+aihetta+sikäli,+että+minä+en+ole+pienimmälläkään+tavalla+vaikuttanut+siihen,+että+hänellä+ei+siellä+armeijassakaan+mennyt+sen+paremmin.+Esimiehemme+siellä+uraamme+johdattelivat+sen+perusteella,+millaiseksi+näkivät+panoksemme+työssämme.Säälittää+hän+minua+ihan+oikeasti,+sillä+vakavasti+sairas+hän+on.+Myötätuntoani+hän+kai+koettaa+hakea+mm.+viesteissään,+joissa+syyttää+minua+empatian+puutteesta.+Mutta+ei+myötätuntoni+häntä+auttaisi,+vaan+alan+lääkäreiden+apua+ja+hoitoa+hän+tarvitsisi.+Toisaalta+ei+minua+voi+olla+huvittamattakaan+tuo+hänen+loputon+minun+metsästämisensä.+Hieman+”otettukin”+olen+ollut+siitä,+että+aiemmin+hän+”näki”+minut+sellaisissa+kuin+pystyyn_kuollut,+aito-arska+ja+näkee+nyt+sinussakin+-+hän+kai+tuo+”näkijä”+lienee.++Mutta+kun+hän+on+alkanut+”nähdä”+minut+jo+lähes+kaltaisissaan,+siitä+olisin+loukkaantunut,+jos+en+ymmärtäisi+hänen+olevan+vakavasti+sairas.Mutta+mitäpä+tuosta,+sillä+kai+hänessä+joskus+on+oikeaa+ainestakin+ollut,+koskapa+demarit+ovat+hänestä+yliluutnantin+tehneet;))
  5. Suomi+sai+ensimmäiset+100-vuotisonnittelut+Yhdysvalloilta.+Onnitteluissa+muistettiin+yhtä+presidenttiämmekin,+ja+se+varmaan+on+mieleen+sille,+joka+aina+tuon+kyseisen+presidentin+täällä+esillä+pitää;))xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxYhdysvaltain+varapresidentti+Joe+Biden+on+onnitellut+100-vuotiasta+Suomea+videotervehdyksessään.+Presidentinkanslian+mukaan+kyseessä+ovat+ensimmäiset+onnittelut+”maailmalta”.–Pidän+kovasti+suomalaisesta+sananlaskusta,+jossa+todetaan,+että+”niin+metsä+vastaa,+kuin+sinne+huudetaan.”+Toisin+sanoen+-+sitä+samaa+hyvää,+jota+annat+maailmalle,+voit+myös+vastaanottaa.+Ja+suomalaiset+ovat+antaneet+maailmalle+niin+paljon+hyvää+-+aina+parastaan,+Biden+sanoo+videolla.+Bidenin+mukaan+suomalaiset+ja+amerikkalaiset+jakavat+monia+arvoja.+–Taistelemme+Isisiä+ja+kaikkia+niitä+vastaan,+jotka+haluavat+saavuttaa+päämääränsä+terrorismin+keinoin,+ehkäisemme+ilmastonmuutosta+ja+suojelemme+ympäristöä+lastemme+ja+tulevien+sukupolvien+hyväksi,+puolustamme+perusajatusta+siitä,+että+kaikki+ihmiset+on+luotu+tasa-arvoisiksi+ja+että+jokaisella+on+oikeus+tulla+kohdelluksi+arvokkaasti.Lisäksi+Biden+muistelee+tapaamistaan+presidentti+Tarja+Halosen+kanssa+vuonna+2011.–Halusin+pojantyttäreni+näkevän,+miten+edistyksellinen+Suomi+on+ja+miten+tärkeää+on,+että+Suomella+on+naispresidentti,+hän+sanoi.–Sitä+on+Suomi:+sitoutunut+edistämään+tasa-arvoa+ja+jokaisen+mahdollisuutta+tehdä+maailmasta+parempi+paikka+tuleville+sukupolville.+Tämä+vaikuttaa+olevan+jokaisen+suomalaisen+dna:ssa,+Biden+jatkoi.https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/211395-maailmalta-ensimmaiset-onnittelut-suomelle-suomalaiset-ovat-antaneet-maailmalle-aina
  6. Kiitos,+kiitos!+Kyllähän+nuo+ajat+kokemuksineen+vieläkin+tuovat+myös+minulle+muistoja+pintaan.+Varsinkin+noissa+faitteri-illoissa,+joita+meillä+täällä+Helsingissä+on+joka+kuukauden+ensimmäisenä+tiistaina.+Mutta+en+minä+enää+niissä+kovin+usein+käy,+vaikka+olin+aikoinaan+hyvinkin+innokas,+sillä+olenhan+liittomme+-+silloin+sinibarettien+nimellä+-+perustajajäsen.Kai+siitä+on+jo+yli+10+vuotta,+kun+muistaakseni+historian+palstalla+tutustuimme+ja+kävi+ilmi,+että+vanhoja+faittereita+olemme+kumpikin.+Ei+ole+tainnut+olla+puhetta+siitä,+että+olisimmeko+olleet+jossakin+samanaikaisesti?++Vasta+nyt+kiittelen,+kun+en+enää+eilen+illalla+täällä+käynyt.+Huomasin+nyt+tuon+toisenkin+viestisi,+avauksesi,+jossa+toivottelet+hyvää+uutta+vuotta+kielellä,+jota+siis+puhutaan+siellä,+missä+nyt+olet.+Portugalia+se+kai+on,+lähellä+espanjaa,+joka+kuuluisi+feliz+año+nuevo.+Joten+siellä+ottanet+uuden+vuoden+vastaan,+kenties+Madeiralla.+Oikein+Hyvää+alkanutta+vuotta+Sinulle,+vanha+faitteri!
  7. Avauksessani+oli+kyllä+politiikka+pääosassa.+Sivujuonteena+ollut+rauhanturvaajaosio+näkyy+silti+saaneen+suuremman+huomion.+Mukavaltahan+se+tuntuu+vanhasta+vaitterista.+Kiitokseksi+siitä+laitan+tähän+vielä+muutaman+kuvan+sen+oman+rauhanturvaajaurani+tiimoilta.+Tämän+jälkeen+alan+keskittyä+vain+Uuden+Vuoden+vastaanottamiseen.______________________________________________Tässä+Kyproksen+Nicosiassa+keväällä+1966+ylivääpelinä+ja+komppanian+vääpelinä+tiedustelujoukkueemme+Ferrettien+edessä+yhdessä+komppaniamme+päällikön+kapteeni+P.P:n+kanssa:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12309723_10153791819704182_7810928388884416377_o.jpg?oh=6ce82095784cc44d2fe13b985d999e6b&oe=58E214F6Arolla+selvittämässä+kreikkalaisen+ja+turkkilaisen+osapuolten+välistä+aseellista+kahakkaa:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12307587_10153791820109182_916458314616560179_o.jpg?oh=006e936abf8ec4f22d8a569fac4dec57&oe=5922BE21Oli+siellä+joskus+vaikeampaakin,+kuten+usein+sunnuntaisin+Kyrenian+rannikolla+näin:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12342648_10153791819544182_6437787193395232743_n.jpg?oh=be980c2159370139d7a711a16bd7cc2a&oe=58D62DAFTässä+yliluutnanttina+Siinain+Abu+Rudeisissa+saan+mitalini+Siinain+YK-joukkojen+komentajalta+indonesialaiselta+kenraali+Rais+Abinilta.+Onnittelijoista+ensimmäisenä+(vasemmalla)+koko+Lähi-idän+rauhanturvatoiminnan+ylin+johtaja+kenraali+Siilasvuo:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12314113_10153791820729182_5302548361728724217_n.jpg?oh=a7c9472f944eec517936bbab7162005b&oe=58E89E6CHelmikuussa+1978+n.+2500+metrin+korkeudessa+Hoorebin+vuorella,+paikalla,+jolla+Jumala+antoi+kymmenen+käskyä+Moosekselle:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12341459_10153791822309182_8772773451155966623_n.jpg?oh=0d61c2cc24df82b7a1c9957510cf190d&oe=58F43428Korkealla+paikalla+nytkin,+eli+Suezin+kaupungissa+sijainneen+lomakotimme+Finnvillan+katolla:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12295243_10153791821124182_8186313560918332349_n.jpg?oh=140884d9f3cc448260fa9eb02a50cb01&oe=591F1E2DTässä+kapteenina+Golanin+ylängöllä+keväällä+1981.+Takana+israelilaisten+alas+ampuman+syyrialaiskoneen+romua.+Taustalla+lähes+3000+metriin+kohoava+Hermon-vuori+Israelin,+Syyrian+ja+Libanonin+rajalla:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12313702_10153791827744182_7758920866193785322_n.jpg?oh=cc9633d03e935df88d1bbabee1bd7c1b&oe=58DA64ECHaastattelussa+todettiin,+että+meillä+oli+hyvät+välit+paikallisten+kanssa.+Niin+oli,+niin+siviilien+kuin+sotilaidenkin+kanssa.+Tässä+kaveeraan+israelilaisten+sotilaiden+kanssa+Golanin+ylängöllä:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12289710_10153791828249182_1269849742656055013_n.jpg?oh=3f14abc38cbf6e28f6442f9dd67a4157&oe=58F19749Tässä+vapaa-aikanani+Baniaksessa,+Jordan-joen+alkulähteillä+israelilaisen+naisystäväni+Gilan+kanssa+(olinhan+silloin+aviosta+vapaa+mies):https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12308195_10153791829004182_1085831701467439866_o.jpg?oh=55fced5c507d761c140ede64ea1d39f1&oe=58DB6707Rauhanturvaajaurani+on+tullut+päätökseensä.+Seuraajani+on+jo+saapunut+ja+tässä+kierrätän+häntä+tutustumassa+yksiköihin+ja+tukikohtiin:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12291259_10153791828329182_870242102113180312_o.jpg?oh=463a6bdfbd4480652891b1301c092809&oe=58EB008DVielä+yksi+kuva,+jossa+rauhanturvaajauraltani+saamani+mitalit+ovat+kymmenen+mitalin+ketjussa+neljä+viimeistä,+Nobel-risti+sekä+muistomitalit+Kyprokselta,+Siinailta+ja+Golanilta.+Olen+tuossa+lähdössä+v.+2015+itsenäisyyspäivän+juhlaan+Santahaminan+Maanpuolustuskerholle,+mutta+kuvitelkaamme,+että+kohotan+tässä+maljaani+teille+Hyvää+Uutta+Vuotta+toivottaen:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12717253_10153945334299182_5042991400167443976_n.jpg?oh=9eb753f0c645c044b9843e72d1b29fba&oe=58E80822
  8. Kun+näkyy+olevan+kiinnostusta+noista+rauhanturvatehtävistä,+ja+kun+olen+nyt+keskustaa+lähellä,+laitan+vielä+lisää+tuon+mainion+lehden+-+Maaseudun+Tulevaisuus+-+jutusta:--------------------------------------Rauhanturvaajaa+arvostettu+vuosikymmenien+aikana+ei+tavoin+-+Valiolla+riitti+"kättä+päälle"Kaijaleena+RunstenKriisinhallintatehtäviin+ei+ole+lähdetty+pelkästään+seikkailun+halusta+eikä+taloudellisista+seikoista.+Rauhanturvaamistehtävät+eivät+olleet+alkuvuosikymmeninä+pelkästään+hyödyksi+edes+kotimaan+upseeriputkessa+palvelleille."Tuntuma+oli,+että+`aa,+sinne+YK-tehtäviin.+Kaveri+meni+ja+tuli´.+Kuitenkin+se+on+lähimmäs,+mitä+pääsee+sodankaltaista+tilannetta",+Kari+Sainio+kuvaa.+Sainio+on+työskennellyt+eri+operaatioissa+neljällä+vuosikymmenellä+ja+kuuluu+nykyisin+Puolustusvoimien+kansainvälisen+keskuksen+(Fincent)+kouluttajapooliin.Jorma+Korhonen+arvioi,+ettei+kysymys+ollut+arvostuksen+puutteesta.+"Ehkä+enemmän+kateudesta.+Enemmän+sinne+oli+koko+ajan+pyrkijöitä+kuin+pääsi."Korhonen+lähti+ensimmäisen+kerran+Kyprokselle+vuonna+1966.+Koska+Pääesikunnasta+eläköidyttiin+1980-luvulla+45:na,+hän+löysi+sen+jälkeen+töitä+Valion+pääkonttorissa+Helsingissä+kiinteistöhallinnossa.+Pian+aloituksen+jälkeen+tuli+vielä+kysely+lähteä+Golanille.+"Ei+silloin+tunnettu+mitään+virkavapaita.+Niinpä+sanoin+itseni+irti.+`Tulisitko+sitten+varmasti+takaisin?´+kysyi+silloinen+esimies.+Lyötiin+kättä+päälle."Jyri+Haimakainen,+joka+on+palvellut+kymmenen+vuoden+sisään+neljä+eri+kertaa,+kertoo,+että+suoraa+ammattihyötyä+komennuksista+ei+ole+ollut.+”Mutta+aina+oon+sopuisasti+lähtenyt+ja+palannut.+Heti+olen+päässyt+(kotiin+palattua)+töihin.”Kari+Sainion+mukaan+armeijan+puolella+kansainvälisen+kriisinhallinnan+luonne+muuttui+myös+kotimaassa+lopullisesti+vuosituhannen+vaihteessa,+kun+operaatioiden+suunnittelu+siirtyi+puolustusministeriöltä+Puolustusvoimille.Kari+Sainion+mukaan+armeijan+puolella+kansainvälisen+kriisinhallinnan+luonne+muuttui+myös+kotimaassa+lopullisesti+vuosituhannen+vaihteessa,+kun+operaatioiden+suunnittelu+siirtyi+puolustusministeriöltä+Puolustusvoimille.+"Sieltä+saatuja+oppeja+on+ruvettu+hyödyntämään+enemmän+kotimaan+puolustukseen.+Osaamismielessä+kansainvälisyys+on+nykyisin+(upseerien+tehtävissä)+kaikkialla."Halu+oppia+elämänmenosta+muuallakin+kuin+kotimaassa+on+leimannut+rauhanturvaamistehtäviin+lähtijöitä+läpi+vuosikymmenten.+Se+ei+ole+muuttunut,+vaikka+sodankäynti+on+muuttunut+60+vuodessa+naapurimaiden+keskinäisistä+selkkauksista+sisällissodan+kaltaisiin+kriisipesäkkeisiin."Kun+oli+aina+kiinnostanut+nämä+tehtävät,+halusin+nähdä+niitä+käytännössä.+Joka+reissu+on+ollut+hyvä,+niin+miksei+lähtisi+uudestaan?"+kuvailee+varusmiehenä+kansainvälisen+koulutuksen+saanut+Jyri+Haimakainen."Sitä+haluaa+tehdä+pienen+palan+toisten+auttamiseksi.+Se+ei+konkretisoidu+yhden+ihmisen+kannalta+vaan+joukkona+toimien",+summaa+puolestaan+Mari+Vainio-Kaila,+joka+on+tällä+vuosituhannella+kiertänyt+Kosovon+ja+Afganistanin+kautta+takaisin+kotiseudulleen+Varsinais-Suomeen+poliisiksi."On+totta,+että+palkka+oli+silloin+hyvä+ja+että+näki+maailmaa.+Mutta+tuli+myös+esiin,+että+tämä+on+tärkeä+tehtävä",+kokemuksen+pukee+sanoiksi+Jorma+Reinimaa.Hän+on+yksi+vielä+elossa+olevista,+joulukuussa+1956+Egyptiin+lähteneistä+miehistä+-+legendaarisen+YKSK:n,+YK:n+Suomen+komppanian+jäsen.Reinimaa+on+koonnut+vuosien+saatossa+muiden+turvaajien+kokemuksia+artikkeleiksi.+Lisäksi+vuonna+2006+ilmestynyt+tietokirja+"YK-kenraalin+puumiekka"+kertoo+YKSK:n+historian.Suomalaisiin+kriisinhallintatehtäviin+osallistuvien+kokemuksia+on+luettavissa+perjantaina+ilmestyvästä+MT:stä.
  9. Eipä+näy+aukeavan+tuo+linkki,+jossa+on+”ääkkösiä”.+Lisäkseni+haastateltiin+Suomen+ensimmäisessä+YK:n+rauhanturvakomppaniassa+Suezilla+1956+palvellutta+Jorma+Reinimaata+ja+moninkertaista+rauhanturvaajaa,+mm.+Kosovon+pataljoonan+komentajana+toiminutta+eversti+evp+Kari+Sainiota.+Kun+googletatte+linkillä+Maaseudun+Tulevaisuus,+sieltä+aukeavat+tarpeelliset+otsikot+ja+voitte+lukea+kaikki.+Laitan+tähän+vain+pääjutun+otsikon+ja+oman+haastatteluosuuteni,+joka+on+lehden+ketjussa+ensimmäisenä:+Kriisinhallinta+perustuu+erilaisuuden+ymmärtämiseen:+Molempia+voi+arvostaa,+vaikkei+keinoja+hyväksykäänKaijaleena+RunstenPaikallisen+kulttuurin+ja+kielen+tuntemus+ovat+nykyisin+oleellinen+osa+kriisinhallintaoperaatioita.+Rauhanturvaamisen+alkuvuosina+asiat+sujuivat+enemmän+henkilökohtaisen+hyvän+tahdon+varassa.>>Kolmeen+kertaan+rauhanturvaajana+1960—80-luvuilla+toiminut+Jorma+Korhonen+kertoo,+että+paikalliset+ihmiset+suhtautuivat+kaikkialla+YK-joukkojen+henkilöstöön+hyvin.+"En+osannut+pelätä+mitään+eikä+tarvinnutkaan.""Kun+kävin+Kyproksella+hyvästelemässä+viimeisenä+iltana+paikkoja+ja+ihmisiä,+paluumatkan+taksikuski+kysyi+kulmikkaalla+englannilla:+`tuletteko+takaisin?´.+Lupasin+tulla,+kun+tulee+rauha.""Vastaus+tuli+kuin+piipun+suusta:+`+Tänne+tulee+rauha+heti,+kun+kaikki+turkkilaiset+on+lopetettu.´""Kyllä+ne+ovat+sielläkin+rauhoittuneet.+Olen+käynyt+siellä+monta+kertaa",+ammattisotilaana+ja+sen+jälkeen+Valiolla+kiinteistöhallinnossa+työuran+tehnyt+Korhonen+hymähtää.Hän+sanoo,+ettei+turvaajana+sympatia+kohdistunut+sotien+eri+osapuoliin+yhtään+toista+enempää.+"Molempia+on+arvostanut+ihan+aidosti.+Mutta+niitä+keinoja,+joita+ovat+käyttäneet,+ei+aina+hyväksynyt<<
  10. Kun+vielä+pistäydyin+ja+huomasin+asiallisen+viestisi+-+ei+sinulta+asiattomia+tulekaan+-+siihen+toki+vastaan:On+toki+hyllyssäni+myös+Väinö+Tannerin+neliosainen+elämänkerta,+Jaakko+Paavolaisen+kirjoittama.+On+myös+Risto+Rytin+ja+eräiden+muidenkin+merkkihenkilöittemme+elämäkertoja.+Mutta+romaaneja+suurin+osa+kirjoistani+on,+vaikka+paljon+niitä+olen+jo+jaellut+läheisilleni,+jos+ovat+niitä+huolineet.+Poikani+joulun+alla+käydessään+otti+taas+useampiakin,+myös+muutaman+tietokirjan,+vasta+pari+kuukautta+sitten+ostamani+ja+pian+lukemani+Ahtisaaren,+Iloniemen+ja+Ruokasen+kirjan+”Miten+tästä+eteenpäin”.Hieman+huvittavalta+minustakin+tuntuu+tuo+eräiden+nimien+kieliopin+vastainen+taivuttelu.+On+sellaisia+muitakin+kuin+mainitsemasi.+Rytinkin+luulisi+taipuvan+genetiivissä+Rydin,+mutta+kuulemma+täytyy+olla+Rytin.+Jos+miehen+nimi+on+Veli,+ei+kai+genetiivi+ole+kieliopin+mukaisesti+Veljen+vaan+Velin.+Ilkka+Remeksen+suhteen+minulle+on+käynyt+hieman+samoin+kuin+sinullekin.+Hyllyssäni+näy+olevankaan+häneltä+noita+kahta+kirjaa+enempää,+vaikka+useampia+olen+lukenut.+Moni+muukin+aiemmin+kiinnostamani+kirjailija+on+muuttunut+vähemmän+kiinnostavaksi,+mm.+Jari+Tervo.+Mutta+on+monia+sellaisiakin,+joiden+kiinnostavuus+ei+ole+vähentynyt,+vaikka+olen+lukenut+hänen+kaikki+kirjansa,+muutaman+useampaankin+kertaan.+Esim.+Mika+Waltarin+Sinuhen+lienen+lukenut+4-5+kertaa,+samoin+Väinö+Linnan+Tuntemattoman+sotilaan+ja+Pohjantähden+allakin+ainakin+kahlaillen+useampaan+kertaan.+Voi,+voi+-+on+moniakin+sellaisia+kirjailijoita,+joiden+tuotantoa+olen+lueskellut+useampaan+kertaan,+mainittakoon+vaikkapa+vain+Dostojevski,+John+Steinbeck+ja+Leon+Uris+-+eri+suunnilta+esimerkit+ottaen.Etpä+muuten+näy+Sinäkään+jouluasi+täällä+viettäneen.+Tuskinpa+vietät+paljolti+näitä+”välipäiviäkään”,+joten+toivottelen+jo+nyt+Oikein+Hyvää+tulevaa+vuotta!