Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Laitanpa+vielä+tähänkin+tämän,+jonka+laitoin+oman+avaukseni+lopuksi:>>Mikähän+on+ihmisessä+se+tekijä,+joka+tuottaa+tuollaista,+jota+olen+nyt+saanut+tässä+ja+jopa+omina+avauksinaankin?+Onko+se+ylemmyydentuntoa+siksi,+kun+näkivät+kuvistani+vaatimatonta+kotiani+ja+jouluateriaani,+ja+heillä+on+paljon+komeammat+kodit+ja+oli+juhlavammat+ateriat?+Tuskin,+sillä+sellaisessa+asemassa+oleva+vaikenisi+tuollaisista,+jos+olisi+asemansa+mukaisesti+hienotunteinen,+ja+jos+olisi+nousukasmaisen+leuhka,+hän+haluaisi+tehdä+minut+kateelliseksi+ja+näyttäisi+kuvillaan+kuinka+paljon+paremmin+hänellä+nuokin+asiat+ovat.Luulenpa+-+itse+asiassa+olen+varsin+varma+-+että+tuollaista+teettää+sittenkin+vain+kateus.+Kun+vailla+läheisiä+tai+ystäviä+olevina,+kaikkien+hyljeksiminä+ovat+joutuneet+joulunsakin+yksin+murjuissaan+viettämään+vain+kepupalsta+seuranaan+saivat+sätkyn+joulukertomuksestani+ja+-kuvistani+ja+sitten+purkivat+pahaa+oloaan+siten+kuin+nähdään.+Minulla+oli+siis+oikein+mieluista+seuraa,+jonka+kanssa+oli+mukava+viettää+joulua+mm.+siten+kuin+kerroin.+Minulla+on+myös+oikein+mukava+ja+viihtyisä,+kaikkiin+tarpeisiini+täysin+riittävä+koti+hyvin+kivassa+maisemassa+arvostetulla+pientaloalueella+lähes+keskuspuiston+laidassa+mutta+vain+11+km:n+päässä+Stadin+keskustasta.+Kotini+on+rakenteiltaan+erinomaisessa+kunnossa,+vaikka+keittiö-ruokailuhuoneen+ikkunaseinän+tapetti+näkyy+nurkan+alakulmasta+vähän+irronneen+-+täytyy+korjata.+Kotini+kalustus+on+jo+melko+vanhaa,+kun+en+ole+enää+leskenä+ollessani+mitään+uusinut.+Esille+nostettu+tämän+työhuoneeni+kirjahylly+on+paljon+vanhempaa+perus,+ostimme+jo+12+vuotta+sitten+edesmenneen+vaimoni+kanssa+v.+1984+muuttaessamme+ensimmäiseen+yhteiseen+kotiimme.+Minulla+nimittäin+oli+jo+silloin+paljon+kirjoja,+opettajavaimollani+vielä+enemmän,+ja+halusimme+kirjoillemme+yhteisen+hyllystön.+En+muista,+mitä+tämä+hyllystö+on+nimeltään,+mutta+laadukkainta+mahdollista,+umpipuista+se+on.+Pienempi,+kahden+hyllykön+pätkä+tätä+samaa+hyllyä+on+tämän+työhuoneeni+vastapäisellä+seinällä.+Olohuoneessa+on+lisäksi+kaapillinen+hyllystö+ja+makuuhuoneessakin+on+Lundia-hyllystöä.+Kaikilla+niillä+on+kirjoja+ja+muuta.Totta+on,+että+melko+turhia+pölynkerääjiä+ovat+nuo+kirjat,+joita+minulla+on+n.+2000+nidettä,+sen+totesi+myös+naisystäväni+noita+hyllyjäni+taas+siivotessaan.+Eikä+kirjoja+tarvita+enää+tiedonhakuun,+kun+netistä+tieto+löytyy+nopeammin+ja+varmemmin.+Mutta+kyllä+minä+edelleen+luen+melkoisesti,+en+niinkään+tietoja+etsiäkseni+kuin+huvikseni,+aikani+kuluksi+tai+muuten+vain.+Hyllyssä,+josta+”tarkkasilmä”+on+huomannut+nuo+Lenin,+Stalin+ja+Mao+-kirjat,+on+kyllä+ensimmäisenä+kirja+Viimeinen+tsaari+(Nikolai+II:n+elämä+ja+kuolema)+ja+myös+kirjat+Napoleonista,+Hitleristä,+Mussolinista,+Churchillista+ja+eräistä+muista,+ja+alemmalla+hyllyllä+on+ensin+kolme+Paasikiven+kirjaa,+sitten+Kekkosen+elämäkerran+kaikki+osat+ja+sen+jälkeen+Koiviston+kirjat+”Historian+tekijät”+ja+”Kaksi+kautta”+ym.+Ylemmällä+hyllyllä+on+lisää+muista+poliittisista+tekijöistämme,+mm.+Ahtisaaresta,+Lipposesta+ja+Halosestakin,+mutta+on+siellä+kirjoja+myös+Virolaisesta,+Karjalaisesta,+Väyrysestä,+Iiro+Viinasesta+ja+muista.+Kuvassa+pääni+takana+olevassa+hyllyssä+on+mm.+talvisodan+ja+jatkosodan+historiat+ja+muuta+sotahistoriallista+kirjallisuutta,+jota+on+enemmän+olohuoneen+hyllyssä,+siellä+Mannerheimin+muistelmat+kunniapaikalla.Kun+nuo+samat+näkyvät+säälitelleen+minua+myös+siksi,+että+pienellä+eläkkeelläni+joudun+kituuttamaan.+En+toki+mikään+suurituloinen+ole,+mutta+kun+eläkkeitä+on+kaksi+-+toinen+tosin+vain+puolikas,+mutta+lähes+yhtä+suuri+”kokonaisen”+kanssa,+kun+se+määräytyy+paremmasta+palkasta+-+kyllä+niillä+pärjäilee+niin+mukavasti,+että+ei+tarvitse+ainakaan+ruoissa+eikä+juomissa+tai+vaatetuksessa+kitsastella,+rahaa+riittää+muuhunkin+elämiseen+-+mm.+useampaan+kaukomatkaan+vuosittain+-+ja+vähän+tuppaa+jäämään+sivuunkin,+jota+olen+sijoitellut+joskus+ihan+hyvin,+joskus+myös+huonommin.+Mutta+mitäpä+siitä,+ei+täältä+mitään+mukaansa+saa.Tämä+saa+nyt+riittää+huojentamaan+minun+tilastani+ja+tilanteestani+huolestuneiden+mieltä<<
  2. Mikähän+on+ihmisessä+se+tekijä,+joka+tuottaa+tuollaista,+jota+olen+nyt+saanut+tässä+ja+jopa+omina+avauksinaankin?+Onko+se+ylemmyydentuntoa+siksi,+kun+näkivät+kuvistani+vaatimatonta+kotiani+ja+jouluateriaani,+ja+heillä+on+paljon+komeammat+kodit+ja+oli+juhlavammat+ateriat?+Tuskin,+sillä+sellaisessa+asemassa+oleva+vaikenisi+tuollaisista,+jos+olisi+asemansa+mukaisesti+hienotunteinen,+ja+jos+olisi+nousukasmaisen+leuhka,+hän+haluaisi+tehdä+minut+kateelliseksi+ja+näyttäisi+kuvillaan+kuinka+paljon+paremmin+hänellä+nuokin+asiat+ovat.Luulenpa+-+itse+asiassa+olen+varsin+varma+-+että+tuollaista+teettää+sittenkin+vain+kateus.+Kun+vailla+läheisiä+tai+ystäviä+olevina,+kaikkien+hyljeksiminä+ovat+joutuneet+joulunsakin+yksin+murjuissaan+viettämään+vain+kepupalsta+seuranaan+saivat+sätkyn+joulukertomuksestani+ja+-kuvistani+ja+sitten+purkivat+pahaa+oloaan+siten+kuin+nähdään.+Minulla+oli+siis+oikein+mieluista+seuraa,+jonka+kanssa+oli+mukava+viettää+joulua+mm.+siten+kuin+kerroin.+Minulla+on+myös+oikein+mukava+ja+viihtyisä,+kaikkiin+tarpeisiini+täysin+riittävä+koti+hyvin+kivassa+maisemassa+arvostetulla+pientaloalueella+lähes+keskuspuiston+laidassa+mutta+vain+11+km:n+päässä+Stadin+keskustasta.+Kotini+on+rakenteiltaan+erinomaisessa+kunnossa,+vaikka+keittiö-ruokailuhuoneen+ikkunaseinän+tapetti+näkyy+nurkan+alakulmasta+vähän+irronneen+-+täytyy+korjata.+Kotini+kalustus+on+jo+melko+vanhaa,+kun+en+ole+enää+leskenä+ollessani+mitään+uusinut.+Esille+nostettu+tämän+työhuoneeni+kirjahylly+on+paljon+vanhempaa+perus,+ostimme+jo+12+vuotta+sitten+edesmenneen+vaimoni+kanssa+v.+1984+muuttaessamme+ensimmäiseen+yhteiseen+kotiimme.+Minulla+nimittäin+oli+jo+silloin+paljon+kirjoja,+opettajavaimollani+vielä+enemmän,+ja+halusimme+kirjoillemme+yhteisen+hyllystön.+En+muista,+mitä+tämä+hyllystö+on+nimeltään,+mutta+laadukkainta+mahdollista,+umpipuista+se+on.+Pienempi,+kahden+hyllykön+pätkä+tätä+samaa+hyllyä+on+tämän+työhuoneeni+vastapäisellä+seinällä.+Olohuoneessa+on+lisäksi+kaapillinen+hyllystö+ja+makuuhuoneessakin+on+Lundia-hyllystöä.+Kaikilla+niillä+on+kirjoja+ja+muuta.Totta+on,+että+melko+turhia+pölynkerääjiä+ovat+nuo+kirjat,+joita+minulla+on+n.+2000+nidettä,+sen+totesi+myös+naisystäväni+noita+hyllyjäni+taas+siivotessaan.+Eikä+kirjoja+tarvita+enää+tiedonhakuun,+kun+netistä+tieto+löytyy+nopeammin+ja+varmemmin.+Mutta+kyllä+minä+edelleen+luen+melkoisesti,+en+niinkään+tietoja+etsiäkseni+kuin+huvikseni,+aikani+kuluksi+tai+muuten+vain.+Hyllyssä,+josta+”tarkkasilmä”+on+huomannut+nuo+Lenin,+Stalin+ja+Mao+-kirjat,+on+kyllä+ensimmäisenä+kirja+Viimeinen+tsaari+(Nikolai+II:n+elämä+ja+kuolema)+ja+myös+kirjat+Napoleonista,+Hitleristä,+Mussolinista,+Churchillista+ja+eräistä+muista,+ja+alemmalla+hyllyllä+on+ensin+kolme+Paasikiven+kirjaa,+sitten+Kekkosen+elämäkerran+kaikki+osat+ja+sen+jälkeen+Koiviston+kirjat+”Historian+tekijät”+ja+”Kaksi+kautta”+ym.+Ylemmällä+hyllyllä+on+lisää+muista+poliittisista+tekijöistämme,+mm.+Ahtisaaresta,+Lipposesta+ja+Halosestakin,+mutta+on+siellä+kirjoja+myös+Virolaisesta,+Karjalaisesta,+Väyrysestä,+Iiro+Viinasesta+ja+muista.+Kuvassa+pääni+takana+olevassa+hyllyssä+on+mm.+talvisodan+ja+jatkosodan+historiat+ja+muuta+sotahistoriallista+kirjallisuutta,+jota+on+enemmän+olohuoneen+hyllyssä,+siellä+Mannerheimin+muistelmat+kunniapaikalla.Kun+nuo+samat+näkyvät+säälitelleen+minua+myös+siksi,+että+pienellä+eläkkeelläni+joudun+kituuttamaan.+En+toki+mikään+suurituloinen+ole,+mutta+kun+eläkkeitä+on+kaksi+-+toinen+tosin+vain+puolikas,+mutta+lähes+yhtä+suuri+”kokonaisen”+kanssa,+kun+se+määräytyy+paremmasta+palkasta+-+kyllä+niillä+pärjäilee+niin+mukavasti,+että+ei+tarvitse+ainakaan+ruoissa+eikä+juomissa+tai+vaatetuksessa+kitsastella,+rahaa+riittää+muuhunkin+elämiseen+-+mm.+useampaan+kaukomatkaan+vuosittain+-+ja+vähän+tuppaa+jäämään+sivuunkin,+jota+olen+sijoitellut+joskus+ihan+hyvin,+joskus+myös+huonommin.+Mutta+mitäpä+siitä,+ei+täältä+mitään+mukaansa+saa.Tämä+saa+nyt+riittää+huojentamaan+minun+tilastani+ja+tilanteestani+huolestuneiden+mieltä.
  3. Okei,+totta+kai+on+oikeus+tulla+tänne+myös+jouluna+kuten+aina+muulloinkin+kaikilla,+jotka+niin+haluavat+tehdä,+kun+on+asiaa.++Silti+täytyy+ihmetellä,+että+monella+on+ollut+varmaan+tarkoittamaasi+”asiaa”+näin+joulunakin.+Johdonmukaista+on+päätellä,+että+heillä+ei+liene+ollut+kovin+inspiroivaa+jouluseuraa+tai+muita+joulurientoja.Nyt+palstaa+vielä+enemmän+taaksepäin+katseltuani+näen+tosiaan+myös+mainitsemasi+henkilön+kertoneen+olevansa+joulumatkalla+Brasiliassa+ja+silti+täällä+visitoineen.+Kaukomailta+näkyy+tervehtineen+myös+majuri,+joka+ei+liene+palstan+”majuri”,+kun+ei+kirjoita+pankkolängvitsiksi+vaan+ihan+suomeksi.+Minä+en+kuitenkaan+ole+matkoilla+ollessani+koskaan+täällä+käynyt.+Siellä+on+ollut+aina+mielenkiintoisempaa+kuin+täällä.+En+tiedä,+olemmeko+me+tarkoittamasi+kanssa+erityisemmin+”hengenheimolaisia”,+mutta+on+meillä+melkoisesti+samanlaisia+näkemyksiä+politiikasta.+Varsinkin+varhemmista+vaiheista,+joita+hän+näkyy+tuntevan+oikein+hyvin.+Esitystavastaan+yhden+lauseen+”twiiteilla”+en+erityisemmin+pidä,+mutta+näkemyseromme+tuossa+lienee+sukupolvikysymys,+ja+minä+saatan+olla+hänen+mielestään+jo+ihan+”kalkkis”.Näkyy+tuo+kuva+joulupöydästäni+olleen+niin+kiinnostava,+että+joku+on+sen+avauksenaan+nostanut+ja+joku+toinen+-+ellei+sama+-+on+sitä+kommentoinut.+Vaatimatonhan+on+joulupöytäni+kattaus+tuossa+vaiheessa,+kun+pääruoat+ovat+vielä+tarjoilupöydällä,+kuten+mainitsin.+Ei+se+kattaus+sittenkään+olisi+tietysti+yhtä+runsas+kuin+on+ollut+niillä+joulunsa+tällä+palstalla+komeammissa+kodeissaan+viettäneillä.Eiköhän+tämä+jo+riittäne+minulta,+kun+joulu+on+jo+ohi+ja+on+koittanut+taas+arki,+kuten+jo+totesin+tällä+kuvallani:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15723457_10154903755534182_4600416384180295389_o.jpg?oh=88c1999499610c9fa5e6e060426f0436&oe=58F56808
  4. Jättäessäni+palstan+keskiviikkona+21.12.+arvelin+loppuviestissäni,+että+tuskin+enää+tänä+vuonna+tulee+mitään+sellaista+politiikassa,+joka+antaisi+minulle+aihetta+tulla+käymään+täällä.+Ei+ole+sellaista+aihetta+politiikassa+tullutkaan,+mutta+tulen+nyt+ihan+muusta+syystä.+Oli+niin+ihana+joulu,+että+täytyy+tulla+siitä+kertomaan+nyt,+kun+taas+olen+yksinäinen,+yhyy+yhyy…+Naisystäväni+lähti+päivällä+kotiinsa+ja+vaikka+jo+pari+kertaa+olemme+soitelleet+toisillemme,+joulumuistoissani+vielä+elän.Niin,+naisystäväni+oli+luonani+toista+viikkoa+ja+laittoi+kotini+joulukuntoon+ja+erinomaisia+jouluruokia+niin,+että+niitä+riittää+vielä+moneksi+päiväksi.+Hiljaiselossa+kaksistamme+pääosin+joulun+vietimme,+jouluruokia+ja+niille+sopivia+juomiakin+nauttien,+joulumusiikkia+kuunnellen+ja+tv:n+tarjoamia+jouluohjelmia+katsellen.+Mitäpä+kaksi+jo+ikääntynyttä+ihmistä+muuta+kaipaisi.+Läheisemme+olimme+kumpikin+tavanneet+ja+”lahjoneet”+jo+etukäteen+ja+heiltä+myös+lahjamme+saaneet.+Joulukirkossa+kävimme,+mutta+vasta+päiväpalveluksessa,+kun+emme+siihen+varhaiseen+viitsineet+lähteä.Selailin+nyt+palstaa+taaksepäinkin+ja+näin,+että+hämmästyttävän+paljon+täällä+viihtyvissä+on+yksinäisiä.+Ei+kai+täällä+jouluaan+viettäisi+kukaan+sellainen,+jolla+olisi+edes+jotakin+seuraa.+Eikä+yksinäisinkään+kehtaisi+joulunpyhinä+laittaa+tänne+sellaista,+jota+näkyy+tulleen,+ellei+hänellä+olisi+hyvin+pahoja+traumoja+-+tai+vielä+pahempaa,+jääköön+ne+pahemmat+pohtimatta.+Sen+sijaan+laitan+muutaman+jouluumme+liittyvän+kuvan+tähän+lopuksi+toivotellen+kaikille+hyvää+loppuvuotta:Aaton+joulupöytä+on+jo+katettu,+viiniä+ja+ruokaryypyt+ovat+jo+laseissa+ja+taitaa+olla+pöydässä+jo+laatikoita+ja+jotain+muutakin,+mutta+kinkku,+lohi+ja+jälkiruoat+ovat+kuvaajan+sivulla+olleella+tarjoilupöydällä:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15723566_10154903755759182_2897790960054511515_o.jpg?oh=76c31f8981e278cafd3e3934840f1150&oe=58E75728Joulupäivänä+illansuussa+katsoimme+olohuoneen+tv:sta+digiboxin+yöllä+tallettamaa+paavin+johtamaa+joulumessua+Pietarin+kirkosta+Vatikaanista:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15676533_10154903755754182_6090620869172351286_o.jpg?oh=745eda564ca7c7c886c25cc6e7396019&oe=58F11DB8Joulu+on+ohi+ja+arki+on+koittanut.+Naisystäväni+otti+tämän+kuvan+aamulla,+ja+vähän+myöhemmin+saattelin+hänet+kotiinsa+vievälle+bussille:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15723457_10154903755534182_4600416384180295389_o.jpg?oh=88c1999499610c9fa5e6e060426f0436&oe=58F56808
  5. Huvittaa,+että+eräs+sanoo+minun+päässeen+”itse+asiaan",+kun+kommentoin+tuota+yhtä+viestiä!+Kai+se+viesti+oli+hänen+mielestään+sitä+”itse+asiaa”,+jota+avaukseni+ei+mielestään+ollut;))+Nyt+saavat+eräät+jatkaa+vapaasti+sitä+”itse+asiaa”+-+ja+niin+varmaan+tekevät,+mutta+siihen+en+enää+puutu.No,+parin+muun+mielestä+avaukseni+oli+sen+verran+asiaa,+että+ovat+hyvän+joulun+toivotuksensa+esittäneet.+Kiitos+niistä!+kun+ei+näy+tulleen+enempää+sellaista,+jota+tarvitsisi+kommentoida,+jatkan+vain+jouluvalmistelujamme+ja+jouluun+herkistymistä.+Tämän+vuoden+puolella+ei+enää+tapahtune+politiikassakaan+mitään+niin+merkittävää,+joka+antaisi+minulle+aihetta+käydä+täällä.++Näin+ollen+toivottelen+vain+kaikille+Oikein+Hyvää+Uutta+vuotta!
  6. Ymmärrän+närkästyksesi.+Sinä+et+todellakaan+ajattele+vain+omaa+itseäsi.+Hyvin+paljon+enemmän+ajattelet+minua.+Minähän+aina+ajatuksissasi+olen,+viestiesikin+todellisena+sisältönä+myös+silloin,+jos+vaikka+aloittaisit+ne+”keskusta+ja+jotakin”.+Etkä+koskaan+heitä+pskaa+muiden+päälle.+Ethän+toki,+vaan+sivistyneesti+puhut+heistäkin+vain+totuuksia+kuten+itsestäsikin+-+sinä+sankarisotilas!Joo,+sellaista+oli+silloin+ammoin+puolustusvoimissa,+että+parhaiten+siellä+menestyivät+ne,+jotka+ajattelivat+vain+omaa+itseään.+Mutta+vielä+Valiollakin+-+anteeksiantamatonta,+kun+firma+on+sentään+keskustaa+lähellä!+Ja+vain+tällaisen+aina+omaa+parastaan+ajattelevan+ammattitoverini+laittoivat+toistuvasti+edusmiehekseen+sinne,+missä+heidän+etujaan+pyritään+ajamaan.+Ajattelematonta+heiltä.Niin,+ja+kun+tuossa+kuntavaaliehdokkuutenikin+otetaan+esille,+piruuttaan+varmaan+minut+asettivat+ehdokkaakseen+nuo+Helsingin,+Santahaminan+ja+Suomenlinnan+silloiset+aliupseerikerhot.+Tuolloin+oli+käynnistynyt+upseerien+vastustama+toimiupseerihanke,+emmekä+tietenkään+päässeet+yhteiseen+ehdokkaaseen,+vaan+upseereilla+oli+omansa,+PLM:n+osastopäällikkö+eversti+K-heimo.+Hän+oli+kokoomuksen+listoilla,+mutta+minut+asetettiin+sitoutumattomana+sdp:n+listoille+mm.+tuohon+toimiupseerihankkeeseemme+liittyneistä+syistä,+joista+olen+kai+kertonut.Piruuttaan+minua+äänesti+244+ihmistä+-+asian+esille+ottaneelta+on+kaksi+ensimmäistä+numeroa+jäänyt+pois.+Oikean+äänimääräni+löydätte+kai+vieläkin+netistä+hakusanoilla+kunnallisvaalit+1972+Helsinki.+Äänimääräni+ei+kuitenkaan+riittänyt+läpimenoon,+mutta+K-heimo+sai+riittävän+potin+jo+yksin+Käpylästä.+Hänhän+asui+Käpylässä+ja+oli+mm.+Käpylä-seuran+pitkäaikainen,+arvostettu+puheenjohtaja.+Mutta+seuraavissa+vaaleissa+v.+1976+upseerit+ja+toimiupseerit+yhdistivät+voimansa+ja+yhteinen+ehdokkaamme+toimiupseeriyliluutnantti+H-kangas+meni+heilahtamalla+läpi.+En+ollut+ihan+osaton+tuossa+projektissa.Jospa+vihdoin+menisi+ahtaimpiinkin+tajuntoihin+tuo+asia,+josta+on+täytynyt+jo+moneen+kertaan+tietoa+antaa!+Se+oli+pääsyy+tulla+vielä+käymään,+ja+onhan+minulla+vapaus+tulla+tänne+aina,+jos+siihen+tarvetta+on.+Mutta+vakuutan,+etten+tule+enää,+jos+saan+sinulta+sen+pyytämäni+sähköpostiviestin!
  7. Pakko+vielä+pistäytyä,+kun+et+ilmeisesti+ole+huomannut+tuota+eilistä+viestiäni:>>Käytöstäsi+ei+selitä+yksin+se,+että+sinulla+on+aina+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa+-+kuten+oli+ollut+jo+vaatimattomalla+sotilasurallasi.+Sitä+selittänee+ehkä+enemmänkin+yksityiselämäsi+puolella+kokemasi.+Sellaisia+en+halua+tällaisella+palstalla+kaikkien+tietoon+tulevina+repostella,+mutta+jos+haluat+kuulemastani+tietää,+laita+minulle+sähköpostia+-+osoitteeni+näet+profiililtani+-+niin+kerron+siitä+sinulle+sähköpostitse<<Odotan+siis+sähköpostiviestiäsi+voidakseni+kertoa+kuulemani+sinulle+sähköpostitse,+sillä+sellaisia+asioita+en+halua+tänne+kaikkien+tietoon+tuoda.+En,+vaikka+joku+siihen+näkyy+minua+kehottaneen.+Sinun+olisi+kuitenkin+hyvä+tietää+kuulemani,+jotta+voisit+ryhtyä+toimenpiteisiin,+jos+se+ei+ole+totta.+Et+kai+pelkäisi+kunniaasi+puolustaa?+Vaikka+täällä+puskapiiloissa+lymyilet,+kerrothan+olevasi+sankarisotilas.+Vai+etkö+olekaan+hän,+joka+olet+antanut+ymmärtää+olevasi?Hutikka+ry:n+sivuilla+näkyy+kyllä+olevan+sähköpostiosoite+sillä,+jota+viestini+koskisi,+mutta+en+viitsi+sinne+viestiäni+lähettää,+kun+epäilen,+että+et+sittenkään+ole+hän.+Hän+on+ollut+sentään+niin+rohkea,+että+on+kahdessakin+puolueessa+ihan+omana+itsenään+kuntavaaliehdokkaana+ollut+ja+saanut+melkoista+luottamustakin,+ensimmäisellä+kerralla+viisi,+toisella+kerralla+neljä+ääntä.+Luulenpa,+että+sinä+ryhtyisit+vaaliehdokkaaksikin+vain+anonyyminä,+kuten+ilmeisesti+teki+palstan+”majurikin”.Sitä+täytyy+todellakin+ihmetellä,+että+kertoo+sankariteoistaankin+anonyymina.+Emmehän+silloin+tiedä,+kenelle+kunnioituksemme+osoittaisimme.+Suurta+vaatimattomuutta+sellainen.+Vai+olisiko+se+sittenkin+jotain+aivan+muuta??Odotan+siis+viestiäsi.+Ellei+sitä+tule,+nyt+en+missään+tapauksessa+tule+käymään+täällä+ennen+kuin+tulen+tuomaan+joulutervehdykseni.
  8. Vai+muka+minua+härnätäksesi+noita+avauksiasi+minusta+teet.+Kyllä+perusteesi+on+aivan+muu,+se+on+tullut+selväksi+ja+olen+sen+sanonut+minä+ja+moni+muukin.+Sieltähän+puskastasi+singahdit,+nyt+eri+nikillä,+mutta+minä+en+ole+ollut+enkä+koskaan+ole+niissä+puskissa.Näyt+tosiaan+viikonloppuna+nostelleen+myös+noita+ikivanhoja+Timo+Ristimäen+pitkiä,+älyttömiä+suoltoja,+joissa+minä+olin+hänen+elämänsä+keskiössä+kuten+olen+sinullakin.+Ja+olin+myös+Keriksellä+kuntavaalikampanjassaan+-+hyvällä+tuloksella:+19+ääntä+ja+potkut+kepusta!Käytöstäsi+ei+selitä+yksin+se,+että+sinulla+on+aina+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa+-+kuten+oli+ollut+jo+vaatimattomalla+sotilasurallasi.+Sitä+selittänee+ehkä+enemmänkin+yksityiselämäsi+puolella+kokemasi.+Sellaisia+en+halua+tällaisella+palstalla+kaikkien+tietoon+tulevina+repostella,+mutta+jos+haluat+kuulemastani+tietää,+laita+minulle+sähköpostia+-+osoitteeni+näet+profiililtani+-+niin+kerron+siitä+sinulle+sähköpostitse.Tällä+palstalla+ei+enempää+sinulle+eikä+kenellekään+ennen+joulua.
  9. Monen+päivän+jälkeen+nyt+palstan+avasin+ja+näen,+että+kaipauksesi+kohteena+olen+täällä+ollut.+Ymmärrän,+sillä+”siitä+puhe,+mistä+puute”.+Omaan+arvottomuuteensa+olen+aina+jättänyt+nuo+päivittäin+minusta+tekemäsi+älyvapaat+avauksesi,+mutta+tuossa+menet+valheinesi+jo+liian+pitkälle.Minä+en+ole+koskaan+uhkaillut+sinua+enkä+ketään+muutakaan,+vaikka+joskus+olen+kai+antanut+jollekin+vihjeen+köyden+hankkimisesta+ja+tukevan+oksan+etsimisestä.+Tuo+story+FN:stä+on+keksimäänne+seuraavasta+syystä:Keskustan+uudeksi,+tehokkaaksi+voimavaraksi+julistautunut+Keris+kävi+2004+täällä+kuntavaalikampanjaansa,+joka+pian+suuntautui+vain+minua+kohti.+Näytin+Keriksen+kirjoituksia+pojalleni,+joka+sanoi:+”Tuohan+on+ilmiselvä+psykopaatti.+Pidä+aina+ase+kätesi+ulottuvilla,+sillä+koskaan+ei+tiedä,+mitä+tuollaisen+päähän+pälkähtää”.++Sanoin+pojalleni,+että+ei+ole+tarpeen+tuollaisen+vuoksi.+Tuosta+sitten+kerroin+täälläkin.+En+ole+täällä+koskaan+maininnut,+että+minulla+olisi+FN+tai+muutakaan+ampuma-asetta.+Onpa+minulla+sellainen+tai+ei,+sinun+vuoksesi+se+on+jopa+tarpeettomampi+kuin+oli+Keriksen+suhteen.+Keris+sentään+uskalsi+esiintyä+täällä+omana+itsenään,+sinä+ressukka+työnnät+tänne+törkyäsi+lusmuillen+vain+puskapiilossasi+peläten+henkilöllisyytesi+paljastumista+-+ja+yhtenään+siitä+vinkkejä+annat!+Skitsofreenista.Tuossa+edellä+joku+ihmettelee,+miksi+minä+olen+tullut+elämäsi+ainoaksi+sisällöksi.+Ihmettelen+sitä+minäkin.+Jos+olet+hän,+joka+vihjailet+olevasi,+sinulla+ei+pitäisi+olla+aihetta+katkeruuteen+minua+kohtaan.+Olin+viimeiset+palvelusvuoteni+Pääesikunnassa+tehtävässä,+johon+kuului+myös+ammattikunnan+urasuunnittelua,+mutta+siinä+vain+luotiin+suuntaviivoja+tarpeita+ajatellen.+Tiettyjä+ylimpiä+toimiupseerinimityksiä+vähän+ohjailimme.+Alempien+toimiupseereiden+nimitykset+olivat+täysin+joukko-osaston+komentajan+käskyvallassa.+Ja+sinähän+olit+silloin+vasta+sotilasurasi+alkutaipaleella.+En+ollut+koskaan+sinusta+kuullutkaan,+vaikka+tunsin+paljon+ammattitovereitani+sieltä+Haminastakin,+mm.+ammattijärjestöjemme+kautta+-+kun+niissäkin+mukana+olin+-+ja+olihan+sieltä+monia+myös+oppilainani+Esikuntakoulussa.On+minulla+edelleen+hieman+yhteyksiä+muutamaan+siellä+Haminassa+palvelleeseen+evp-toveriini.+Yhdeltä+sellaiselta+kuulin,+että+olit+aina+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa.+Eräältä+toiselta+kuulemastani+voisi+päätellä+myös+täällä+käyttäytymisesi+syitä,+mutta+en+päättele+tässä,+vaikka+minun+yksityiselämäänikin+on+täällä+reposteltu+sairaalla+mielikuvituksella.+Kumpikaan+ei+kuitenkaan+maininnut,+että+olisit+tuloksetta+hakenut+myös+YK:n+rauhanturvapalvelukseen,+kuten+nikki+”ympyröiltä”+näkyy+tietävän.+Jos+niin+on+tapahtunut,+ymmärrän+sen+hyvin,+sillä+tiuhan+seulan+kautta+sinne+pääsi.+Sen+tiedän+kolme+kertaa+niiden+valintojen+kohteena+ja+kerran+myös+valintaelimessä+mukana+olleena.+Suomella+on+hyvä+maine+kansainvälisissä+kriisinhallintatehtävissä,+valinnoissa+ollaan+hyvin+tarkkoja+siitä,+että+sinne+ei+päästetä+sellaisia,+jotka+voisivat+mainettamme+pilata.Kymmeniä+kertoja+olet+näköjään+minut+”nähnyt”+tällä+palstalla+viime+päivinäkin.+Pääsi+sisältä+ne+näyt+ovat+tulvineet.+Minä+en+ole+tänne+yhden+yhtä+viestiä+jättänyt+jälkeen+itsenäisyyspäivän.+Ei+olisi+ollut+sellaiselle+pienintäkään+halua.+Torstaina+oli+rauhanturvaajailta+ravintola+Zetorissa+(juhlimme+siinä+juhlavuottamme,+olenhan+myös+järjestömme+perustajajäsen),+on+ollut+jumppaa+ja+ostoksien+tekemistä+ym.+Lauantaina+oli+sydänyhdistyksemme+juhlava+joululounas+teatteriravintola+Nyyrikissä.++Eilen+olin+”joululahjomassa”+jälkipolveani.+Ajelin+kotiin+jo+illalla,+mutta+vasta+nyt+palstan+avasin+ja+tuonkin+näin.+Perjantaina+on+Pääkaupungin+Päällystön+evp-yhdistyksen+joululounas+Puotilan+kartanossa.+Sunnuntaina+saan+luokseni+naisystäväni,+joka+alkaa+valmistella+meille+taas+yhteistä+joulua+ja+varmaan+järjestää+minullekin+pientä+puuhaa.+Jossakin+välissä+koetan+tuoda+tänne+sentään+Hyvän+Joulun+toivotukseni.+Kysyt+viestisi+lopuksi+minua+tarkoittaen:+”Ollaanko+enää+likimainkaan+terveen+kanssa+tekemisissä?”+Minun+ei+tarvitse+pohtia+samaa+sinua+ajatellen.+Ymmärtänet+perusteeni+pohdinnan+tarpeettomuudelle.