Köyhä jouluateria

Sillä.joulu.meni

36

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murju

Tapetit irtoilee nurkissa.

• noinpanäkisin

Joka tuollakin tarjoilulla kerskuu on pipi päästään. No sitähän tuo narsisti onkin.
      Katsokaa nyt itse, ei tuossa ole mitään juhlallista, eikä kehuttavaa, ihan perusköyhän arkikattaus.

• MärkäMarkku

Olis mulle kelvannut.

• köyhänJouluAlkoi

ostin reilusti luutonta, nahatonta kinkkua,
        2€ kilo,
        silppua pakkaseen ja syön pitkin kevättä,

lesta kun leikkaa,
        ottaa lapsilta, vanhuksilta, vammaisilta ja sotaveteraaneilta,
        antaa einareille korkoa sijoitetulle pääomalle...
        pitää jotain keksiä...

• Cana-aulis

Kapiukon "kevyt kenttälounas" ? Ei hullumpaa.

• Eipä.ole.hääviä

Tapetit irvistelee, isäntä irvistelee.
      Kuin on paras.

• Längvits

Tapetit kunnossa, isäntää ei näy.

"Kuin on paras"

Mihin tuo pankkolängvits liittyy?

• kts.uudestaan

• Himmeät.valot

• KuiHääkii

Mie ensteks ihmettelin kuinka tää piispa esittelee joulupöytäänsä mutta sehän ei ollutkaan Askola vaan Paloheinän emakko Kapi.

Kovin on heil sammaa näkköö.

• envaaviitsi

hyvää ruokaahan tuo on, ja syy miksi en syö on laiskuuteni

• SääliväNainen

Kyllä Hurstin pöydässä oli leuhkemmat eväät.Kyllä näkee, ettei aliupseerin eläkkeellä syödä kunnolla jolunakaan.

• Kapilla.leveät.puheet

Ei ollut katettu herra everstille, joka kanssa tehnyt sinunkaupat.

• Mielikuvitusta

Kapi on kuitenkin tavannut kyseisen everstin livenä. Leikkimajuri tapailee vain mielikuvitushahmoja, jotka "kutsuvat kertausharjoituksiin".

• Perkuleen.hienoa

kapi ryyppäsi halpaa viiniä suoraan pullosta.
      Parasta mitä jouluaterialla. hehheh, kyllä on paras kaikessa.

• Laitanpa vielä tähänkin tämän, jonka laitoin oman avaukseni lopuksi:

>>Mikähän on ihmisessä se tekijä, joka tuottaa tuollaista, jota olen nyt saanut tässä ja jopa omina avauksinaankin? Onko se ylemmyydentuntoa siksi, kun näkivät kuvistani vaatimatonta kotiani ja jouluateriaani, ja heillä on paljon komeammat kodit ja oli juhlavammat ateriat? Tuskin, sillä sellaisessa asemassa oleva vaikenisi tuollaisista, jos olisi asemansa mukaisesti hienotunteinen, ja jos olisi nousukasmaisen leuhka, hän haluaisi tehdä minut kateelliseksi ja näyttäisi kuvillaan kuinka paljon paremmin hänellä nuokin asiat ovat.

Luulenpa - itse asiassa olen varsin varma - että tuollaista teettää sittenkin vain kateus. Kun vailla läheisiä tai ystäviä olevina, kaikkien hyljeksiminä ovat joutuneet joulunsakin yksin murjuissaan viettämään vain kepupalsta seuranaan saivat sätkyn joulukertomuksestani ja -kuvistani ja sitten purkivat pahaa oloaan siten kuin nähdään.

Minulla oli siis oikein mieluista seuraa, jonka kanssa oli mukava viettää joulua mm. siten kuin kerroin. Minulla on myös oikein mukava ja viihtyisä, kaikkiin tarpeisiini täysin riittävä koti hyvin kivassa maisemassa arvostetulla pientaloalueella lähes keskuspuiston laidassa mutta vain 11 km:n päässä Stadin keskustasta. Kotini on rakenteiltaan erinomaisessa kunnossa, vaikka keittiö-ruokailuhuoneen ikkunaseinän tapetti näkyy nurkan alakulmasta vähän irronneen - täytyy korjata.

Kotini kalustus on jo melko vanhaa, kun en ole enää leskenä ollessani mitään uusinut. Esille nostettu tämän työhuoneeni kirjahylly on paljon vanhempaa perus, ostimme jo 12 vuotta sitten edesmenneen vaimoni kanssa v. 1984 muuttaessamme ensimmäiseen yhteiseen kotiimme. Minulla nimittäin oli jo silloin paljon kirjoja, opettajavaimollani vielä enemmän, ja halusimme kirjoillemme yhteisen hyllystön. En muista, mitä tämä hyllystö on nimeltään, mutta laadukkainta mahdollista, umpipuista se on. Pienempi, kahden hyllykön pätkä tätä samaa hyllyä on tämän työhuoneeni vastapäisellä seinällä. Olohuoneessa on lisäksi kaapillinen hyllystö ja makuuhuoneessakin on Lundia-hyllystöä. Kaikilla niillä on kirjoja ja muuta.

Totta on, että melko turhia pölynkerääjiä ovat nuo kirjat, joita minulla on n. 2000 nidettä, sen totesi myös naisystäväni noita hyllyjäni taas siivotessaan. Eikä kirjoja tarvita enää tiedonhakuun, kun netistä tieto löytyy nopeammin ja varmemmin. Mutta kyllä minä edelleen luen melkoisesti, en niinkään tietoja etsiäkseni kuin huvikseni, aikani kuluksi tai muuten vain.

Hyllyssä, josta ”tarkkasilmä” on huomannut nuo Lenin, Stalin ja Mao -kirjat, on kyllä ensimmäisenä kirja Viimeinen tsaari (Nikolai II:n elämä ja kuolema) ja myös kirjat Napoleonista, Hitleristä, Mussolinista, Churchillista ja eräistä muista, ja alemmalla hyllyllä on ensin kolme Paasikiven kirjaa, sitten Kekkosen elämäkerran kaikki osat ja sen jälkeen Koiviston kirjat ”Historian tekijät” ja ”Kaksi kautta” ym. Ylemmällä hyllyllä on lisää muista poliittisista tekijöistämme, mm. Ahtisaaresta, Lipposesta ja Halosestakin, mutta on siellä kirjoja myös Virolaisesta, Karjalaisesta, Väyrysestä, Iiro Viinasesta ja muista. Kuvassa pääni takana olevassa hyllyssä on mm. talvisodan ja jatkosodan historiat ja muuta sotahistoriallista kirjallisuutta, jota on enemmän olohuoneen hyllyssä, siellä Mannerheimin muistelmat kunniapaikalla.

Kun nuo samat näkyvät säälitelleen minua myös siksi, että pienellä eläkkeelläni joudun kituuttamaan. En toki mikään suurituloinen ole, mutta kun eläkkeitä on kaksi - toinen tosin vain puolikas, mutta lähes yhtä suuri ”kokonaisen” kanssa, kun se määräytyy paremmasta palkasta - kyllä niillä pärjäilee niin mukavasti, että ei tarvitse ainakaan ruoissa eikä juomissa tai vaatetuksessa kitsastella, rahaa riittää muuhunkin elämiseen - mm. useampaan kaukomatkaan vuosittain - ja vähän tuppaa jäämään sivuunkin, jota olen sijoitellut joskus ihan hyvin, joskus myös huonommin. Mutta mitäpä siitä, ei täältä mitään mukaansa saa.

Tämä saa nyt riittää huojentamaan minun tilastani ja tilanteestani huolestuneiden mieltä<<

• Kehyt.itseäsi.aina

Tuskin jouluateriaasi kukaan kadehtii.
        Eikä sinua muutenkaan kukaan kadehdi, säälii vain.
        Vai oikein paras, tuollainen.

• KänänPäskä

Pystyyn hilatun emakon näköinen ääliö ei kestänyt kauempaa vaan oli pakko tulla "oikaisemaan" reppanoita, jotka huvin ja viihteen vuoksi vedättävät vanhaan malliin emakon oloista ääliötä.

• Cana-aulis

Hyvä Jouluateria tuo oli. Ei ole terveellistä kovin mässäillä.
        Minä laitoin tällaista nyt aivan äsken:

http://aijaa.com/QrEgWr

Hirven jauhelihaa noin 1kg, 400g sikanauta jauhelihaa, kangasrouskua noin 200g, korppujaujoja, kananmunia 3kpl, kermaa 4dl, sipulia, pippuria, suolaa.

3 pannullista siitä satsista tuli.

• VaiNiinEttä
        KänänPäskä kirjoitti:

Pystyyn hilatun emakon näköinen ääliö ei kestänyt kauempaa vaan oli pakko tulla "oikaisemaan" reppanoita, jotka huvin ja viihteen vuoksi vedättävät vanhaan malliin emakon oloista ääliötä.

huvin ja viihteen vuoksi toimitte. Vähäiset ovat sitten huvinne ja viihteenne.
        Millaisina pidetään sellaisia ihmisiä, jotka arvostelee halventavasti toisen ulkonäköä "selän takana", itse piilossa pysyen? Millainen "mies" onkaan sellainen?
        Kapi on muuten oikein hyväkuntoisen oloinen ja ikäistään nuoremman näköinen mies. Vireä elämä on pitänyt ja pitää miehen sellaisena. Koittakaapa kuvitella, millaisia mahdatte olla samassa iässä. Jos sitä ikää koskaan saavutattekaan.

• Tekosi.kunnioitettavaa
        Cana-aulis kirjoitti:

Hyvä Jouluateria tuo oli. Ei ole terveellistä kovin mässäillä.
        Minä laitoin tällaista nyt aivan äsken:

http://aijaa.com/QrEgWr

Hirven jauhelihaa noin 1kg, 400g sikanauta jauhelihaa, kangasrouskua noin 200g, korppujaujoja, kananmunia 3kpl, kermaa 4dl, sipulia, pippuria, suolaa.

3 pannullista siitä satsista tuli.

Juu..
        Noin sitä tehdään, itselle sipuli tärkeä siinä, se antaa makua, aromia.
        Ja kun hirvi vielä itse haettu metsistä, se antaa arvoa paljon lisää hyvälle ruualle. Siihen perunamuusi, niin AVOT !. Voittaa kinkut ym.

Millaistahan elämä olisi ilman maaseutua, metsiä luontoa. Itse koen ne arvokkaiksi. Vaikka meilläkin kaupunkiasunto, jota nyt ei paljoa käytetä, kun jäi lapsilta, kun olivat opiskelemassa aikanaan Helsingissä.
        Ei ole annettu vuokralle, syystä että, tiedä vuokralaisia.

• NYT.HEITIT.HURJAN
        VaiNiinEttä kirjoitti:

huvin ja viihteen vuoksi toimitte. Vähäiset ovat sitten huvinne ja viihteenne.
        Millaisina pidetään sellaisia ihmisiä, jotka arvostelee halventavasti toisen ulkonäköä "selän takana", itse piilossa pysyen? Millainen "mies" onkaan sellainen?
        Kapi on muuten oikein hyväkuntoisen oloinen ja ikäistään nuoremman näköinen mies. Vireä elämä on pitänyt ja pitää miehen sellaisena. Koittakaapa kuvitella, millaisia mahdatte olla samassa iässä. Jos sitä ikää koskaan saavutattekaan.

Eikö KApi sitten arvostele muita !

• EiköMennytPerille
        NYT.HEITIT.HURJAN kirjoitti:

Eikö KApi sitten arvostele muita !

Sanoin

Kapi sanoo mitä sanoo oma naamansa näkyvillä. Siinä on vissi ero teihin.

• JuurikinNoinSeOn
        EiköMennytPerille kirjoitti:

Sanoin

Kapi sanoo mitä sanoo oma naamansa näkyvillä. Siinä on vissi ero teihin.

Niinpä, näyttämällä naamansa Kapi halventaa itsensä. Olisi parempi hänellekin pysyä piilossa, ihan niinkuin sinä teet!!

• On.se.eriherra

Oikein palvelijakin...
        Ilmankos puheensa ollutkin sitä "parasta".

Pöydällä nappula jolla tarjoilija kutsutaan.
        Kapi painaa sitä ja köpöttelee keittiöstä hakemaan tilaamansa.

• Buaaah-aaah
        On.se.eriherra kirjoitti:

Oikein palvelijakin...

"Majuri" tuon itsepalvelun hallitsee, lentoliputkin halvempia kun ei käytä palveluja.

• sepä.siitä
        On.se.eriherra kirjoitti:

Oikein palvelijakin...

Kepulaisen kateus on kaameampi kuin Mustanaamion kosto.
        -Vanha kepulainen sanonta.

• Pomppakurssin.primus
        Buaaah-aaah kirjoitti:

"Majuri" tuon itsepalvelun hallitsee, lentoliputkin halvempia kun ei käytä palveluja.

"majuri" eukkoineen astuu koneeseen ja kinkkua tekevi mieli:

- Miun tekkee mieli kinkkuu. Otat sie kinkkuu?
        -Em mie ota kinkkuu.
        -Mitä sie sit otat?
        -Mie otan kiljuu.
        -Mist mie siul tähä hättää kiljuu saan?
        -Pyyvä kapteenilt, mie tunnen sen. Vanha armeijakaveri Ruotsin sotaharjotuksist.
        -No voiha mie pyytää.

Hetkeä myöhemmin:

-Oliks sil kiljuu?
        -Ei ollu, mut hää tarjos miul Paplos pridea. Nyt minnuuki naitattaa.
        -Ei myö tääl voia, kaik näkköö.
        -No ei sit, mie pyyvän stuertilt. Syö sie sil aikaa kinkkuu.

• KempeleenUkki

Kyllä minä suosittelen kapille, että vie mötkön ensi jouluna Hurstin joulupöytään. Oli tuo kapin esittelemä joulupöytä niin niukka ja miljöö ankea.

• AnaliAUPSJomppeJOHTO

Kapi on meidän köyhäin ja yksinäisten ystävä ja lohtu. Ei ollut täällä jouluna ja siittä tuli hänelle paha mieli. Tuli nyt ja antoi taas elämän meillekkin.

• AA_Arska

Älkää huoliko, niukkuus ja vaatimattomuus, joita tuo Kapin joulupöytä edustaa, on nouseva trendi.

Joulukaan ei enää ole sellainen törsäilyn ja mässäilyn juhla kuin mitä se pahimman kulutuskeskeisyyden ja kaupallisuuden huumassa on ollut. Kohtuullisuus on kunniakkaampaa kuin yltäkylläisyys.

Kapilla on ollut vaatimaton ja niukkuutta sisältänyt elämä, josta syystä hänelle on tullut tapa hankkia joulupöytäänkin halpaa ja tavallista tarjottavaa, vailla erityisiä makuelämyksiä tai eksoottisia erikoisuuksia, perusasiat kunniaan teemalla. Niin pitääkin. Ei viinin tarvitse olla ylähyllyltä otettua, kyllä alempaakin saa riittävän laadukasta. Eikä silakoissa ole mitään vikaa, vaikka sanonta silakasta pieninä joulukaloina sitkeästi elääkin.

Asumismieltymyksissäkin tuo ankeahko 70-lukulaisuus, jota Kapin koti edustaa, saattaa hyvinkin olla vielä kovinkin korkealla. Onhan vanhat torpat, mummommökit, kuin rintamiestalotkin kokeneet renesanssin ja nousseet arvoon arvaamattomaan. Seuraavana saattaa olla 70 luvun synkkien rivareiden aika.

Joten älkää pilkatko Kapia.

• Sitäkö.tarkoitat

Mutta Kapi saa pilkata muita.
        Ja sitä kyllä tehnyt, jopa hirttoköyttä esitteli käyttööni.

• Harakiri_
        Sitäkö.tarkoitat kirjoitti:

Mutta Kapi saa pilkata muita.
        Ja sitä kyllä tehnyt, jopa hirttoköyttä esitteli käyttööni.

Tosi suuri loukkaus, upseerismiehellä tuohonkiin hommaan näyttävämpiä vaihtoehtoja.

• Ei.ole.kokki.ei

Kun ei ole omaa taitoa, jouluruokakin suodään muovirasiasta.

• Michelinisti

Voiko ihminen tuollaista moskaa suuhunsa pistää? Laatikot näyttävät ihan vanhentuneilta, alennuksella ostetuilta.

• Bush.kanssa.Texasissa

Tuotako ne kehuu monissa miehin.
      Oikein härän keskifilettä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      131
      10538
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5080
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2271
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2088
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      28
      1986
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1631
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1442
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      29
      1124
    9. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      33
      1061
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      987
    Aihe