Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Kai+siitä+on+jo+kuukausi,+kun+viimeksi+tänne+jotakin+laitoin,+mutta+lähtöviestissäni+sanoin,+että+tulen+taas+kyllä+sitten,+kun+siihen+aihetta+on.+Muutaman+kerran+olen+tuon+jälkeenkin+palstan+avannut,+mutta+heti+sen+sulkenut,+kun+en+ole+nähnyt+aihetta+viestittelyyn.+Mutta+nyt+palstan+avattuani+ja+avauksia+vyöryteltyäni+aihetta+tälle+tuli.Tuo+varsin+erikoinen+nimimerkkisi+ja+sen+kuva+-+onko+omakuva?+-+kiinnitti+huomiotani,+ja+viestejäsi+lueskellessani+kävi+ilmi,+että+olet+siis+se+entinen+Lappeenrannan+Mara,+jonka+kanssa+minulla+oli+silloin+aikoinaan+ihan+kivaakin+viestittelyä,+vaikka+hieman+eri+puolilla+olimme+mainitun+Hietasen+suhteen.+No,+kyllä+sinullakin+taisi+olla+ajoittain+Hietasesta+jokseenkin+samankaltaisia+käsityksiä+kuin+minullakin.Vai+tuollainen+nyt+tapahtui.+Olit+siis+kalastamassa+ja+kaatuiko+vene,+vai+miksi+veden+varaan+jouduit?+Onko+sinulla+siellä+sama+vene,+joka+oli+Saimaallakin,+Riesa+se+taisi+olla+nimeltään?+Onneksi+ei+sentään+käynyt+pahemmin,+ja+kyllä+se+kännykkäkin+kuivuttuaan+taas+toimii+-+tiedän+sen+kännykkäni+kerran+rapakkoon+pudottaneena.Sinähän+soitit+muutamia+kuukausia+sitten+minulle+ja+kerroit+Hietasen+kuolemasta.+Kerroit,+että+ystävyytenne+oli+sitten+elpynyt+ja+olitte+taas+hyviä+shakkikavereita+olleet.++Kerroit+myös+muuttaneesi+Lappeenrannasta+sinne+Taalintehtaalle,+kai+entisille+vanhemmille+kotiseuduillesi.+Entistä+Dragsfjärdin+kuntaa+se+Taalintehdas+taisi+olla,+nykyisin+kai+kuuluu+Kemiön+kuntaan.+Useamman+kerran+olen+minäkin+siellä+käynyt,+ihan+kiva+ja+varsin+omalaatuisensa+paikka+se+on;+se+vanha+ruukkimiljöö+kai+suojeltu+kohde.+Kaikkea+hyvää+sinulle+siellä+Kemiön+merellisissä+maisemissa!
  2. Näköjään+pääsen+lopettamaan+tämän+avaukseni+ja+jättämään+palstan+jo+näin+heti+aamusta.+Vastasin+tuossa+satunnaiselle.tarkkailijalle+ja+pystyyn_kuolleelle.+Kun+muita+vähääkään+asiallisia+ei+näy+tulleen,+käsittelen+vielä+noita+avaukselleni+ensimmäisinä+ehättäneitä+palstapäivystäjiä.+Osaavat+varmaan+antaa+arvon+sille,+sillä+eivät+he+missään+muualla+ole+päässeet+ensisijaisen+huomion+kohteeksi.+Ehkä+kyseessä+on+vain+yksi+ja+sama,+mutta+puhun+kuitenkin+pluraalissa+eli+monikossa:Kun+teillä+ei+ole+ollut+eikä+ole+muuta+elämää+kuin+tällainen+palsta,+ette+ehkä+ymmärrä,+että+kohdallani+on+toisin.+Ennen+ensimmäistä+käyntiäni+näillä+palstoilla+minulla+oli+ollut+jo+lähes+70+vuotta+ELÄMÄÄ+niin,+että+siitä+oli+helppo+kirjoittaa+350-sivuiset+muistelmatkin.+Muistelmieni+arvovaltaisessa+arvostelussa+sanottiin:+”Elämä+kuljettaa,+kuin+vaahtopäillä,+se+antaa+paljon,+mutta+ottaakin”.+Totta+se+on,+mutta+ELÄMÄÄ+se+kaikki+on+ollut,+kuten+totean+profiilillanikin.+Myös+näiden+viimeisten+13+vuoden+aikana+minulla+on+ollut+oikeaa+ELÄMÄÄ,+jossa+on+ollut+myös+suuri+suru,+mutta+paljon+ilojakin.+Jälkipolvestani,+sen+lisääntymisestä+ja+menestyksestään,+toiminnoistani+evp-,+rauhanturvaaja-+ja+valiolaisyhteisöissäni+ja+monessa+muussa.+Jo+kahdeksan+vuotta+minulla+on+ollut+ihana+naisystävä,+jonka+kanssa+olen+saanut+kokea+paljon+kivaa+ja+hyvää.+Matkustellut+olen+paljon,+joka+vuosi+ainakin+kolme+kaukomatkaa.+Vaikka+olen+paljon+-+ihan+liian+paljon+-+ollut+tällaisella+palstallakin,+se+on+sittenkin+ollut+minulle+vain+pieni+sivujuonne+muun,+tärkeämmän+ohella.Mutta+teillä+ei+liene+koskaan+ollut+oikeaa+ELÄMÄÄ+eikä+sitä+ole+nytkään,+on+vain+tällainen+palsta+ja+sekin+lähinnä+siksi,+kun+täällä+olen+esiintynyt+myös+minä.+Käyntejäni+olette+aina+odottaneet+kuin+kuuta+nousevaksi,+ja+heti+tultuani+olette+rientäneet+siitä+ilmoittamaan.+Ette+ole+täällä+koskaan+mitään+itsestänne+kertoneet,+ja+ymmärrän+sen+hyvin:+ei+olisi+mitään+kerrottavaakaan.+Kohtuullisen+kirjoitustaitonne+mukaisesti+teillä+ilmeisesti+on+ymmärrystäkin+sen+verran,+että+ette+ala+esiintyä+sellaisina,+joita+ette+missään+tapauksessa+voi+olla,+kuten+tekee+muutama+huonomman+kirjoitustaidon+omaava.+Ymmärryksenne+ei+kuitenkaan+riitä+tajuamaan+sitä,+että+ELÄMÄSSÄ,+sen+tuomissa+kokemuksissa+ja+opetuksissa+te+painitte+höyhensarjassa+ja+minä+superraskaassa+sarjassa+-+siis+teihin+verrattuna.+No,+ehkäpä+sen+kuitenkin+tajuatte+ja+siksi+juuri+olette+noin+katkeria.+Ette+ole+täällä+koskaan+naamaanne+näyttäneet,+ja+ymmärrän+sen+hyvin;+en+minäkään+olisi+näyttänyt,+jos+olisin+joku+teistä.+Enkä+tällä+tarkoita+ulkonäköänne,+kun+sitä+en+tunne.+Näen+kyllä+”sieluni+silmin”,+millainen+ilme+naamallanne+nyt+on+kuultuanne+elämänne+tärkeimmän+sisällön+poistumisesta.+Sen+verran+pirullinen+olen,+että+nautin+näkemästäni,+ja+siksi+minun+naamallani+on+nyt+ilme,+jonka+näette+profiilikuvastani!Lopuksi+vielä+koskettelen+palstan+varsinaista+aihepiiriäkin+sen+verran,+että+iloinen+olen+siitä,+kun+ministeri+Anne+Berner+on+pitänyt+pintansa+ja+näyttää+voittavan+tuon+taksilupaväännön.+Taisin+jo+hallituksen+muodostamisen+aikoihin+täällä+todeta,+että+on+hallituksessa+kepun+edustajana+ainakin+yksi+arvostamani+henkilö,+Anne+Berner.+Kai+lisäsin+siihen,+että+ei+hän+tosin+olekaan+kepulainen,+heitti+arpaa+kokoomuksen+ja+kepun+välillä+ja+bisnesnaisena+tekemänsä+arvion+perusteella+päätyi+sitten+edustamaan+kepua.+No,+kyllä+minä+arvostan+Juha+Sipilässäkin+hänen+eräitä+ominaisuuksiaan,+mm.+sitkeyttään+”vatuloinnissa”+ja+”jappasemisessa”+-+hänen+omia+termejään+-+vaikka+niiden+tulokset+ovat+ainakin+toistaiseksi+olleet+vähäisiä.+Arvostan+myös+hänen+yrittäjänä+näyttämiään+kykyjään.+Eilisiltaisessa+A-studiossa+tuomitsi+jyrkästi+kansalliset+ääriliikkeet+ja+esiintyi+muutenkin+edukseen.+Mutta+en+toki+hänen+tai+Bernerinkään+vuoksi+voi+kepua+kannattaa.+Olenhan+stadilainen+ja+kepu+on+stadivastainen+ja+siten+myös+maamme+kannalta+tarvittavan+kehityksen+vastainen+puolue.+Näissä+ajatuksissa+siis+tuo+profiilikuvani+ilme+naamallani+jätän+nyt+tämän+palstan+ainakin+piiiiitkäksi+aikaa+ja+keskityn+enemmän+romaanini+kirjoittamiseen!+Tästä+se+alkaa+kepupalstavapaa+elämä!+Nyt+ensiksi+fillarilenkille+tuonne+keskuspuistoon,+Pitkäkoskelle+asti,+ja+sieltä+Vantaan+vartta+alaspäin+Itä-Pakilan+uimarannan+kohdalle,+josta+sitten+Kehä+I:n+varressa+kulkevaa+pyörätietä+tänne+kotiin,+jolloin+alkaa+olla+jo+lounasaika.+Mutta+te,+jotka+nyt+olitte+fokuksessani,+tietysti+jäätte+palstalle.+Viihtykää,+mutta+älkää+ihan+lopullisesti+kadottako+päätänne+minua+tänne+turhaan+odottaessanne!
  3. Kiva,+että+Sinä+sentään+olet+käynyt+avauksellani,+vaikka+sanonkin+viimeisessä+eilisessä+viestissäni+”tuskinpa+asiallisuuteen+pyrkivät+haluavat+tulla+joukkoon,+jossa+jo+on+tuollaisia+kuin+nuo+tässä+esille+ottamani”.+Vaikka+sinulla+myös+”huuli+lentää”+-+hyvin+lentääkin+-+asiallisimpia+palstalla+esiintyviä+olet.+Siitä+annan+tunnustusta+jo+avaukseni+jatkossa+näin:+”Ihan+aidosti+haluan+vielä+kiittää+niitä,+joiden+kanssa+on+ollut+mukava+keskustella,+vaikkemme+aina+ole+olleet+samanmielisiäkään.+Varsinkin+Mielipidepankki+ja+pystyyn_kuollut+ovat+niitä.”Kyllä+minuakin+huvitti+tuo,+että+joku+oli+muka+pahastunut+siitä,+että+avaukseni+ei+käsittele+palstan+aihepiiriin+kuuluvia+asioita.+Eiköhän+tuo+paheksuja+liene+niitä,+jotka+ovat+puhuneet+täällä+enemmän+minusta+kuin+kepusta,+joten+hänen+mielestään+avaukseni+pitäisi+kuulua+palstan+aihepiiriin.+Eikä+avaukseni+ole+ainakaan+törkeintä,+mitä+tällä+palstalla+jatkuvasti+nähdään.+Mutta+jos+ylläpito+on+toista+mieltä,+poistakoon+toki+avaukseni,+en+jäisi+sitä+suremaan,+kun+en+sitä+huomaisikaan+jättäessäni+palstan+ainakin+joksikin+aikaa+puolestani+täysin+rauhaan.Kaikkea+hyvää+vain+Sinulle,+ja+käyhän+jatkossakin+palstalla+heittelemässä+lyhyitä+mutta+paljon+sisältäviä+kommenttejasi,+jotka+voivat+kyllä+olla+”helmiä+sioille”,+mutta+toivottavasti+täällä+jatkossakin+käy+sellaisia,+jotka+niistä+nauttisivat,+vaikkeivät+olisi+poliittisesti+samaa+mieltä+kanssasi!+En+ole+niin+anti-kepulainen,+että+en+tuollaista+toivomusta+ihan+vilpittömästi+esittäisi.
  4. Melkoisen+vauhkoiksi+lähtöilmoitukseni+sai+nuo+eräät,+joiden+elämän+tärkein+sisältö+ilmeisesti+olen+ollut+näin+”etänäkin”!+Ymmärrän,+sillä+perusteellisesti+he+ovat+13+vuotta+minun+tällä+palstalla+tekemääni+ja+sanomaani+seuranneet+ja+muistiin+merkinneet.+Ja+kun+laittavat+siihen+vielä+lisää+omasta+päästään,+tuloksena+on+tuollaista,+jota+on+esitetty+nikeillä+TotuusTuostakin+ja+YksiYstäväsi.+Ilmeisesti+sama+noissa+molemmissa,+sillä+ei+kai+tuollaisten+joukossa+liene+useita,+jotka+noinkin+hyvään+kirjalliseen+ilmaisuun+pystyisivät.+Edes+siinä+heitä+kaikkia+eniten+kiinnostavassa+ja+kiihottavassa+aiheessa.Aikomukseni+jättää+tämä+palsta+on+näköjään+järkyttänyt+heitä+-+tai+häntä+-+suunnattomasti+ja+nyt+hän+silmät+ja+huuli+pyöreänä+sormi+niiden+pyöreiden+huulten+välissä+epätoivoisena+kyselee+itseltään:+”mitäs+nyt,+mitä+jää+enää+elämääni,+jos+kapi+poistuu+palstalta”.+Suosittelisin+rauhoittumista.+Ei+kannata+vielä+köyttä+etsiä,+sillä+kun+itse+jäätte+-+tai+jäät+-+palstaa+entiseen+tapaan+vahtimaan,+ehkä+tänne+tulee+joku+toinen,+joka+sitten+antaa+elämäänne+-+tai+elämääsi+-+sisältöä.+Muualta+tietenkään+ette+-+tai+et+-+osaa+sitä+hakea,+sellaisesta+teillä+-+tai+sinulla+-+ei+ole+kokemusta,+ettekä+enää+pysty+uutta+opettelemaan.Nuo+muut+tulleet+ovat+sellaisia,+jotka+olen+voinut+kuitata+lyhyesti,+noita+kahta+viestiä+kommentoin+nyt+kahteenkin+kertaan,+kun+minulla+on+melkoinen+huoli+heidän+-+tai+hänen+-+jaksamisestaan+pysyä+edes+jotenkin+kiinni+elämän+syrjässä+vielä+sen+jälkeenkin+kun+heidän+-+tai+hänen+-+pitkäaikainen+elämän+tärkein+ja+samalla+ainoa+sisältö+poistuu.Kun+muita+kommentointiani+tarvitsevia+ei+näy+tulleen,+en+enää+tänä+iltana+täällä+käy.+Mutta+käyn+vielä+huomenna,+ja+jos+on+tullut+jotain+yhtä+mielenkiintoista+kuin+tänään,+sitä+sitten+kommentoin.+Kommentoin+toki+myös+mahdollisesti+tulleita+asiallisiakin,+joskaan+sellaisista+ei+tungosta+liene.+Tuskinpa+asiallisuuteen+pyrkivät+haluavat+tulla+joukkoon,+jossa+jo+on+tuollaisia+kuin+nuo+tässä+esille+ottamani.Hyvää+yötä!
  5. Korjaus:+mutta+kovin+huono+on+laskutaitosi.
  6. Näyt+olevan+mielestäsi+mestarillinen+kynämies,+mutta+kovin+huono+on+lakutaitosi.+Lienen+muutaman+kerran+-+en+taatusti+kymmentäkään+kertaa+-+ollut+sen+verran+kyllästynyt+täällä+näkemääni,+että+olen+ollut+aikeissa+jättää+moisen+vastedes+näkemättä,+mutta+sitten+olen+taas+mieleni+muuttanut.+Siksipä+nytkin+jätin+takaportin+auki,+mutta+en+todellakaan+ihan+pian+siitä+portista+tänne+tule.Olen+naisystävästäni+esittänyt+yhden+kuvan,+jossa+hän+istui+alusvaatteissaan+hotellimme+parvekkeella+Luxorissa,+Niilin+rannalla,+ja+siisti+kuva+se+oli.+Itsestäni+mahdollisesti+esittämilleni+mainitsemasi+kaltaisille+kuville+on+täältä+tilaus.+Eipä+luulisi+normaalilla+mielenterveydellä+varustetun+miehen+sellaisista+elinikäisiä+traumoja+saavan.+Varsinkaan,+jos+hän+on+varma+omasta+seksuaalisesta+identiteetistään.Todellakin+tukeuduin+noissa+TUTKIELMISSANI+Kekkosesta+ja+Tannerista+heitä+koskevaan+kirjallisuuteen,+kun+olen+sellaisenkin+kirjallisuuden+harrastaja,+ja+TUTKIELMIENI+lopussa+oli+lähdeluettelo.+En+siis+pitäytynyt+siihen+täällä+yleiseen+ja+arvostetuimpaan+oman+pään+tuottamaan.Näyt+siis+pitävän+itseäsi+erinomaisena+kynämiehenä,+mutta+usko+pois,+että+et+tuossa+tai+lukemattomia+kertoja+aikaisemminkin+esittämissäsi+ole+antanut+näyttöä+mistään+sellaisesta,+josta+minulla+olisi+jotakin+opittavaa+silläKÄÄN+alueella.+Palstan+kyttäyksessä+olet+kyllä+minua+paljon+parempi,+sen+jälleen+osoitit.+Kyttää+toki+huomisenkin+jälkeen+minua+tänne+odottaen+-+kuten+aina+olet+sitä+varten+passissa+-+mutta+se+voi+olla+vaaraksi+ilmeisesti+horjuvalle+mielenterveydellesi,+kun+odottavan+aika+käy+liian+pitkäksi.
  7. Sinulta+siis+oli+tuo+täsmällisesti+ajankohtainen+avaus,+sillä+tänäänhän+meillä+olisi+toinen+itsenäisyyspäivä,+jos+tuo+kepulaisen+”Imelä-Eikan”+ehdotus+olisi+mennyt+läpi!+Nyt+vasta+huomasin+tuon+avauksesi+ja+”lukaisin”+sen+ja+hyviäkin+vastineita+se+näkyy+tuottaneen.+Ilmeisesti+on+kolahtanut+kipeästi+muutamaan+kepulaiseen,+joka+on+alkanut+puhua+Halosesta.+Hauskaa+-+vai+naurettavaa+vai+vain+säälittävää.Toissapäivänä+minäkin+käsittelin+tuota+asiaa+oman+avaukseni+pienenä+”lisukkeena”,+sivujuonteena+vain:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14479863/yrittajat-ja-viljelijat-ovat-saaneet-hyvin#comment-86450732Eipä+nyt+enempää+tuosta+asiasta.+Mutta+kun+mainitset+tuon+nikin,+jolla+sillä+aikoinaan+annoit+minulle+sivustatukea+tällä+palstalla,+ihan+kaiholla+muistelen+niitä+aikoja.+Hyvinkin+kuumia+keskusteluja+silloin+täällä+käytiin,+ja+törkyäkin+tuli,+mutta+meininki+oli+kuitenkin+kovin+toisenlainen+kuin+nykyään.+Silloin+oli+selvemmin+havaittavissa,+että+keskustelijat+ovat+aikuisia+ihmisiä,+nyt+usein+herää+ajatus+että+tänne+on+tulvinut+joukko+jostain+koulupudokkaiden+poikakodista,+jossa+sen+asukkeja+valvotaan+kovin+huonosti.+Enemmän+täällä+on+nykyisin+myös+sellaisia,+joilla+on+ilmiselviä+ongelmia+paitsi+mielenterveydessään+myös+seksuaalisen+identiteettinsä+suhteen.+Tuossa+aikaisemmin+sanoin,+että+kepulaisuus+on+uskon+eikä+tiedon+asia.+Niin+on,+mutta+silloin+aikoinaan+palstan+kepulaiset+olivat+paljon+varmempia+”uskossaan”,+ja+se+oli+hyvä+”toisinajattelijan”+kannalta,+kun+silloin+syntyi+aitoja+poliittisia+väittelyitä.+Nyt+sellaiset+eivät+ole+juuri+mahdollisia,+kun+nämä+nykyiset+palstan+kepulaiset+ovat+uskossaan+niin+kovin+epävarmoja,+että+mieluummin+puhuvat+vain+Halosesta+-+elleivät+sitten+kapista;))Hyvän+syksyn+ja+muun+hyvän+toivotukset+Sinulle+jo+esitin+aikaisemmin,+nyt+toivotan+vain+Hyvää+Yötä+-+ainakin+näin+hengessäni,+sillä+tuskinpa+Sinä+enää+tänään+tätä+palstaa+seuraat.
  8. Kiitos+terveisistäsi+ja+toivotuksistasi+ja+myös+noista+muistelmistani+sanomastasi!+Olet+niitä+harvoja+”ulkopuolisia”,+joille+olen+antanut+muistelmani+luettavaksi.+Kyllä+minä+niiltä+kaikilta+muiltakin+olen+saanut+niistä+kehuja.+Toisenlaisia+mielipiteitä+olen+saanut+täällä+niiltä,+jotka+eivät+ole+muistelmiani+lukeneet.+Tuskinpa+lukevat+edes+tuota+yhtä+lukua,+jonka+nyt+tänään+tänne+linkitin,+sillä+sen+lukeminen+saattaisi+rikkoa+heidän+”uskonvarmuuttaan”.+Sillä+ovathan+he+kepulaisia,+ja+kepulaisuus+on+uskon+eikä+tiedon+asia;))Enpä+tullut+tänä+kesänä+käyneeksi+siellä+Oulun+seudulla,+vaikka+kutsuja+sain+kyllä+Iistä+ystäviltäni,+edesmenneen+vaimoni+kummitytöltä+ja+hänen+perheeltään+ja+vanhemmiltaan.+Synnyinpitäjäni+Rautavaara+jäi+pohjoisimmaksi+paikaksi+tämän+vuoden+kotimaan+reissuillani.+Mutta+jos+vielä+ensi+kesänä+olen+voimissani,+melko+varmasti+tulen+käymään+myös+niillä+seuduilla,+ja+mielelläni+tapaisin+Sinutkin;+otan+kyllä+sitä+ennen+yhteyttä,+sillä+onhan+minulla+Sinun+yhteystietosi.Sitä+ennen+suuntaan+matkojani+jonnekin+etelän+maille,+luultavasti+taas+jokin+pitempi+kiertomatka.+En+ole+vielä+mitään+varannut,+sillä+sekin+riippuu+siitä,+millaisessa+kunnossa+olen.+Mutta+jos+olen+vielä+tällaisessakin,+niin+varmaan+taas+teen+jonkin+samanlaisen+matkan,+jonka+joka+talvi+olen+tehnyt.Kirjoitellut+olen+kyllä+edelleen,+muutakin+kuin+vain+näille+palstoille.+Jo+pidemmän+aikaa+minulla+on+ollut+työn+alla+käsikirjoitus+romaanille,+joka+perustuisi+paljolti+niissä+muistelmissanikin+esille+tuomaani.+Sain+sellaiseen+kehotuksia+mm.+Sinibaretti-+ja+Suomen+Sotilas+-lehtien+päätoimittajilta,+kun+noissa+lehdissä+aikoinaan+osia+muistelmistani+julkaistiin.+En+tiedä,+tuleeko+se+romaani+koskaan+valmiiksi,+enkä+luultavasti+edes+yritä+hankkia+sille+kustantajaa,+vaan+jääköön+asia+jälkeläisilleni,+jotka+voivat+halutessaan+yrittää+julkaista+sen+post+mortem+-+siis+kannaltani+katsoen.+Hyvää+syksyn+jatkoa+ja+talveakin+myös+sinne+Oulun+seudulle+ja+kaikkea+muutakin+hyvää+myös+Sinulle+ja+läheisillesi!
  9. Kiitos+kehaisustasi,+mutta+näköjään+olen+saanut+täällä+toisenkinlaisia+arviointeja+kirjoitustaidostani.+Ehkäpä+kuitenkin+luotan+enemmän+mm.+tässä+saamaani+arviointiin:ALI-,+TOIMI-+JA+OPISTOUPSEERIEN+TYÖHISTORIA+TALTEEN+-PROJEKTI+2001+ON+PÄÄTTYNYT(Päällystöliitto+tiedottaa+2/03)Ali-,+Toimi-+ja+Opistoupseerien+Perinneyhdistys+ry.+käynnisti+maaliskuun+alussa+vuonna+2001+kampanjan+perinnekeräyksen+ammattikunnan+monimuotoisen+työkulttuurin+taltioimiseksi+tuleville+sukupolville.+Projekti+päättyi+vuoden+2002+lopussa.Yhteistyökumppaneina+toimivat+Päällystöliitto+ry.+ja+Suomalaisen+Kirjallisuuden+Seuran+kansanrunousarkisto.Tämä+eri+aikoina+ja+eri+nimiä+kantanut+ammattikunta+on+yhtä+vanha+kuin+itsenäisyytemme.+Kuluneina+vuosikymmeninä+on+työsarka+paljon+muuttunut.+Työhistoriaprojektin+aloitusvaiheiden+aikana+valtakunnassa+tehtiin+päätös+ammattikunnan+koulutuksen+lakkauttamisesta,+joten+tuntui+entistä+tarpeellisemmalta+muistella+menneitä+ja+tallentaa+nykyistä.+Pyrkimyksenä+oli+tallentaa+elävää+tietoa+alan+edustajien+työkentästä,+koulutuksesta+ja+vapaa-ajan+vietosta+ennen+ja+nyt.xxxxxxxxxxxxxxxStipendeillä+palkittujen+vastausten+kirjoittamisen+motiivina+oli+ensisijaisesti+ollut+tallentaa+jotain+pysyvää+lähiomaisille,+eikä+niinkään+tutkijoille,+joka+seikka+saattoi+suorastaan+parantaa+lopputulosta.+Aineisto+oli+pohdittua,+sujuvasanaista+ja+monipuolista,+katsoipa+sitä+keruualueen,+aikakauden+tai+aselajin+kannalta.Palkintolautakunta+päätyi+jakamaan+pääpalkinnon+lisäksi+neljä+muuta+palkintoa.+Lisäksi+jaetaan+kaikille+osallistujille+kirjapalkinnot.Pääpalkinto+Päällystöliiton+stipendi+(500+euroa):+• Jorma+Korhonen,+kapteeni+evp.,+Helsinki.Muut+Päällystöliiton+stipendillä+(á+100+euroa)+palkittavat:+• Into+Hemberg,+luutnantti+evp.,+Säkylä,+• Kauko+Ijäs,+vääpeli+evp.,+Helsinki,+• Mauno+Pesonen,+sotilasmestari+evp.,+Mikkeli.PerustelutJorma+Korhosen+(s.1935)+perusteellinen+urakuvaus+alkaa+lapsuusmuistoista+Rautavaaralla.+Varusmiespalveluksen+aikana+jää+mahdollisuus+sotilasurasta+ammattina+itämään+ja+ura+alkaa+Santahaminassa.+Seuraavat+palveluspaikat+ovat+eteläisen+Suomen+alueella.+Elämä+kuljettaa,+kuin+vaahtopäillä,+se+antaa+paljon,+mutta+ottaakin.+Muistelija+on+yksi+neljästä+ensimmäisestä+kapteeniksi+ylennetystä+toimiupseerista.+Sotilasuran+jälkeenkin+hän+jatkoi+työelämässä+Valiolla.+Hyvänä+lisänä+on+YK-tehtävissä+saatujen+kokemusten+ja+näkemysten+esille+tuominen.Vastaajan+teksti+on+erittäin+sujuvaa+ja+oleellisiin+asioihin+kiinnittyvää.+Vastauksen+nosti+muiden+joukosta+sen+monipuolisuus.+Siinä+on+suomalaisen+miehen+ja+sotilaan+elämänkaari+lapsuudesta+eläkeläiseksi+-+iloineen+ja+suruineen.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxPalkintolautakuntaPuheenjohtaja+Mika+Oranen,+puheenjohtaja,+Päällystöliitto+ry.,+HelsinkiSihteeri+Juha+Nirkko,+Kansarunousarkiston+tutkija,+FM,+HelsinkiJäsenetPekka+Laaksonen,+Kansarunousarkiston+johtaja,+HelsinkiEsa+Konttinen,+dosentti,+JyväskyläJanne+Vilkuna,+professori,+JyväskyläOlli+Harinen,+VTL,+tutkija,+HelsinkiKeijo+Koivisto,+kapteeni+evp,+FM,+Laukaa
  10. Joo,+eilen+kai+vähän+yllätyin+ja+sen+mukaisesti+reagoin,+kun+tuo+munakarvoihini+hirttäytynyt+ilmoitti+olevansa+Keriksen+vanha+kaveri+Martti+H+eikä+Ossi+A,+joka+hän+on+vuosikausia+antanut+ymmärtää+olevansa.+Hetkellisesti+mielestäni+oli+väliä+sillä,+onko+hän+ollut+kouluttaja+ali/toimiupseeri+RUK:ssa+-+jollaisena+on+aina+esiintynyt+-+vai+siviilimies,+Saimaan+veneilijä+Lappeenrannasta.Mutta+oikeassa+olet,+ei+sillä+todellakaan+ole+mitään+väliä,+olkoon+kumpi+tahansa.+Tai+ei+ehkä+kumpikaan,+pahainen+trolli+vain+hän+on.+Kovin+avuton+sellaisenakin,+kun+tuollaisia+lipsahduksia+hänelle+sattuu.+Päästään+pahemmin+vialla,+kuin+olen+luullutkaan,+jopa+pahemmin+kuin+olisin+pitänyt+mahdollisena,+kun+häntä+ei+ole+viety+sinne,+minne+kuuluisi,+vaan+on+vuosikaudet+saanut+jokapäiväisesti+lähes+ympärivuorokautisesti+tällä+palstalla+viettää.Sanot+minun+aloittaneen+jonkin+hölmöilyn+täällä,+mutta+jo+samassa+lauseessa+sen+kiellät,+kun+sanot+minun+lähteneen+noiden+vedätyksiin+mukaan.+Kai+se+vedättäjä+on+aloittaja.+Vaikka+olisin+tullutkin+vedätetyksi,+kyllä+silti+olen+aina+ollut+täysin+vakuuttunut+siitä,+että+olen+heitä+viisaampi.+Sen+aivan+varmasti+ovat+aina+ymmärtäneet+myös+nuo+”vedättäjät”,+ja+ymmärrys+siitä+on+kiusannut+heitä+niin,+että+ovat+käyttäytyneet+siten+kuin+ovat+ja+lopulta+menettäneet+kai+tietoisuutensa+siitäkin,+keitä+he+oikeasti+ovat,+kun+noin+sekoilevat.Luulenpa,+että+sinä+et+ole+kelvollinen+kehottamaan+minua+olemaan+MIES,+sillä+minä+MIEHUUDESTANI+varmana+esiinnyn+täällä+omana,+tunnettuna+itsenäni,+omalla+naamallanikin,+ja+sinä+noiden+puheena+olleiden+tavoin+miehuudestaankin+epävarmana+piileksit+siellä+puskassasi.