Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Et+vain+ole+ymmärtänyt+parastasi,+vaan+olet+jatkanut+tuota+samaa,+monia+uusiakin+samanlaisia+sairaita+avauksiasi+tehden!+En+koe+itseäni+syylliseksi+ilmeisesti+ennestään+heikon+mielesi+nyrjähtämiseen+noin+pahasti,+mutta+pahaltahan+tuntuu+tuollaista+nähdä.Täällä+12+vuotta+sitten+kävi+vaalitaisteluaan+kepun+kuntavaaliehdokas+nimim.+City-Keskusta+käyttäytyen+tavalla,+jota+voitiin+pitää+vähintään+epänormaalina.+Vaalikiihkossaan+hän+hyökkäili+varsin+törkeästi+minuakin+vastaan.+Näytin+hänen+tekstejään+pojalleni,+joka+totesi:+”Tuohan+on+ilmiselvä+psykopaatti,+pidä+ase+aina+kätesi+ulottuvilla,+sillä+koskaan+ei+tiedä,+mitä+tuollaisen+päähän+pälkähtää”.+En+noudattanut+poikani+neuvoa.Kyseinen+kuntavaaliehdokas+oli+melkoinen+sekopää+ja+kiihdyksissään+teki+paljon+kirjoitusvirheitä,+mutta+ei+hän+ollut+noin+sekava+kuin+sinä,+ei+läheskään.+En+tiedä,+mitä+poikani+sanoisi,+millaiseksi+sinut+päättelisi,+jos+näyttäisin+hänelle+sinun+tekstejäsi.+Mutta+en+aio+näyttää+tekstejäsi+pojalleni+enkä+kenellekään+ja+koetan+olla+itsekin+niitä+vastedes+näkemättä,+ja+jos+näenkin,+en+tule+niihin+mitenkään+reagoimaan.+Jospa+niin+auttaisin+sinua+pääsemään+edes+puolipäiseksi.En+todellakaan+enää+koskaan+millään+tavalla+reagoi+sinuun,+joka+elät+joissakin+ihan+omissa+maailmoissasi,+jonne+täyspäisellä+ei+ole+pääsyä.+Esitän+vain+lopuksi+sinulle+saman+toivotuksen,+jonka+esitti+tuolle+City-Keskustalle+hänen+eräs+entinen+kaverinsa,+jonka+kanssa+olivat+sukset+menneet+ristiin:+Elä+rauhassa+himmiö!
  2. Voi+Hyvä+Luoja!+Onhan+tuo+kieli-+ja+kirjoitustaitosi+-+oikeammin+hirmuinen+puute+niissä+kummassakin+-+nähty+aina,+se+ei+yllätä,+mutta+se+yllättää,+että+et+osaa+lukeakaan.+Tai+et+ainakaan+ymmärrä+lukemaasi.+Minä+vastasin+sinulle+varmasti+selvästi+ja+mielestäni+tyhjentävästi,+mutta+yhä+vain+jankkaat+samaa!+Missä+koulussa+olet+nähnyt+annettavan+todistuksia,+joissa+olisi+arvosteltavine+aineina+ammunta,+uinti+ja+juoksu+(sitä+tarkoittanet+jouksulla)?+Ne+olivat+niin+RUK:ssa+kuin+”Rottakoulussa”+ja+mestari-+ja+luutnanttikursseillakin+vain+osa+liikuntakasvatus-nimistä+ainetta,+ja+kyllä+minä+siitäkin+aina+arvosanan+hyvä+sain,+eikä+se+pudottanut+todistukseni+keskiarvoa,+kun+tärkeämmissä,+suurempikertoimisissa+aineissa+arvosanani+olivat+aina+kiitettäviä.+Olenhan+näyttänyt+täällä+niitä+todistuksiani,+jos+et+usko,+tule+käymään+täällä+niin+minä+näytän+ne+silmiesi+edessä,+mutta+jos+et+niin+tee,+älä+enää+syytä+minua+asiakirjaväärentäjäksi!Huvittaisi+ellet+säälittäisi+tuo,+kun+syytät+minua+muiden+haukkumisesta+täällä,+kun+itse+esität+tuollaista+minusta!+Ja+mitä+tekoa+SDP:llä+on+tuossa?+Enhän+minä+ainakaan+ole+siitä+tällä+palstalla+puhunut,+kun+tämä+ei+ole+SDP:n+vaan+kepun+palsta.+Sanot+menettäneesi+arvostuksesi+minuun+ja+tuohon+OikSosDemiin.+En+sano+mitään+tuon+toisen+puolesta,+mutta+omasta+puolestani+ilmoitan,+että+minä+en+ole+menettänyt+arvostustani+sinuun,+kun+minulla+ei+ole+koskaan+sellaista+-+siis+arvostamistasi+-+ollutkaan.Miksi+ihmeessä+olet+saanut+sellaisen+trauman+minusta?+En+ymmärrä.+Eihän+ole+minun+vikani,+että+et+ole+oppinut+äidinkielen+taitoa,+joka+lienee+sinulla+samaa+tasoa+suullisestikin+kuin+kirjoittaessasi,+ja+sen+puutteesi+johdosta+lienet+karsiutunut+elämässäsi+sellaisista,+joissa+olisit+halunnut+olla.+Sotaväessä+varmaan+jo+aliupseerikoulustakin,+sillä+kieli+on+tärkein+työväline+jo+varusmiesaliupseerillekin.+Siviilissä+lienet+samoin+karsiutunut+kaikesta,+jossa+niitä+taitoja+vaaditaan+-+ja+nykymaailmassa+niitä+vaaditaan+lähes+kaikissa+töissä+ja+tehtävissä.+Ei+sinun+pidä+noista+puutteistasi+syyllistää+minua+vaan+omaa+lahjattomuuttasi.Sekään+ei+ole+minun+vikani,+että+kuullessasi+minun+olleen+sotaväessä+kapteeni+päässäsi+nyrjähti+niin+pahasti,+että+teit+itsestäsi+majurin.+Sanoin+äsken+sinusta:+>>Jos+jatkat+tuota+samaa,+ihmiset+täällä+voivat+luulla+sinun+olevan+hyvin+tyytymätön+itseesi,+häpeävän+itseäsi,+tuntevan+itsesi+kovin+pieneksi+rinnallani,+luulla+sinua+jopoa+mielisairaaksi.+Et+kai+sellaista+halua,+kun+tietenkään+mikään+noista+luuloista+ei+pitäisi+paikkaansa<<Kyllä+nyt+viimeistään+ihmisillä+on+sinusta+noita+kaikkia+mainitsemiani+käsityksiä,+jopa+viimeiseksikin+mainitsemani.+Olin+siis+liian+optimistinen+uskossani+käsityskykyysi.+Luulenpa,+että+minulla+ei+ole+enää+tämän+jälkeen+vuoksesi+aihetta+enempään.
  3. Eikö+tuo+munakarvoihini+hirttäytynyt+enää+olekaan+täällä+ainoa,+jolle+minä+olen+kiinnostavinta,+mitä+tällä+palstalla+ja+varmaan+koko+maailmassa+voi+olla,+kun+hän+minusta+päivittäin+availee.+Nyt+siis+sinäkin+”majuri”+olet+tullut+hänen+kaltaisekseen+-+ja+panet+vähän+paremmaksikin.En+ota+kantaa+tuohon,+mitä+sanot+OikSosDemista,+mutta+itseäni+koskevalta+osalta+sanon,+että+etköhän++”majuri”+mene+nyt+liian+pitkälle,+kun+syytät+minua+asiakirjaväärentäjäksi!+Tuo+munakarvoihini+hirttäytynyt+aikoo+tulla+käymään+täällä+luonani,+ilmoittaa+siitä+tällä+avauksellaan:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14481242/pohdiskeluaLiitypä+hänen+mukaansa,+niin+saat+nähdä+sen+RUK:n+todistukseni+ja+muutkin+todistukseni!+Minun+kelpaa+niitä+näyttää,+kun+kiitettäviä+ne+kaikki+ovat,+priimustodistukset+ovat+Kanta-aliupseerien+peruskurssin+(sen+rottakoulun)+toisen+jakson+kiväärilinjalta,+myös+sieltä+RUK:n+kiväärilinjalta+ja+luutnanttikurssi+1:ltä.++Varmaan+sitten+esität+myös+tällä+palstalla+julkisen+anteeksipyynnön+minulle+siitä,+että+olet+syyttänyt+minua+asiakirjaväärentäjäksi.+Niin+ja+voinhan+näyttää+myös+esimiehiltäni+saamiani+henkilöarvosteluja+ja+vielä+Valioltakin+saamani+työtodistuksen,+ei+niissäkään+hävettävää+ole,+päinvastoin.Sallinet+minun+antaa+sinullekin+-+kuten+jo+annoin+tuolle+munakarvoihini+hirttäytyneelle+-+pienen+ystävällisen+neuvon:Lopeta+jo+tällaisten+avaustesi+tekeminen!+Jos+jatkat+tuota+samaa,+ihmiset+täällä+voivat+luulla+sinun+olevan+hyvin+tyytymätön+itseesi,+häpeävän+itseäsi,+tuntevan+itsesi+kovin+pieneksi+rinnallani,+luulla+sinua+jopoa+mielisairaaksi.+Et+kai+sellaista+halua,+kun+tietenkään+mikään+noista+luuloista+ei+pitäisi+paikkaansa.Ai,+niin;+mistäkö+päättelen+sinun+olevan+tuo+”majuri”?+Ainutlaatuisesta+”esitystavastasi”.+Pyydän+anteeksi,+jos+olen+väärässä,+sillä+voihan+täällä+toki+olla+joku+toinenkin,+joka+ei+olisi+kansa-+tai+peruskoulussaan+edennyt+niin+pitkälle,+että+olisi+kunnollista+suomen+kieltä+ja+sen+kirjoitustaitoa+oppinut.
  4. En+väitä+itseäni+Jombe+K:ksi,+sinä+sen+nimen+olet+minulle+antanut,+vaikka+tiedät+oikeankin+nimeni+ja+näet+naamanikin+profiililtani.+Minun+kun+ei+tarvitse+hävetä+itseäni+niin,+että+puskissa+piilottelisin.Joo,+kyllä+kenttäkouluttajan+tehtävä+on+tärkeä,+ja+siinähän+me+kaikki+aloitimme,+niin+minäkin.+Mutta+useimmat+meistä+sitten+laajemmin+pätevöidyttyämme+halusivat+vaativampiin+tehtäviin,+joissa+tarvitaan+ihmisosaamisen+lisäksi+paljon+muutakin+osaamista.++Monet+meistä+niihin+tehtäviin+pääsivätkin,+niin+minäkin.+Enpä+voi+olla+kertomatta+tässä+yhteydessä:+Aloitin+Valion+palveluksessa+konttoripalveluesimiehenä.+Tuskin+siihenkään+tehtävään+olisin+päässyt+vain+kenttämiehen+kokemuksella.+Taloon+tultuani+menin+ilmoittautumaan+Valion+hallintojohtajalle,+joka+pyöritteli+käsissään+jo+hyväksyttyä+hakupaperiani+ja+sen+liitteinä+olleita+todistuksiani.+Sitten+hän+kohotti+katseensa+minuun+ja+sanoi:+”Sinulla+on+aivan+erinomainen+koulutus-+ja+kokemustausta+tähän+tehtävääsi”.+Ääntään+terävöittäen+hän+lisäsi:+”Sotilastaustastasi+sinulla+on+sellainenkin+hyöty,+että+osaat+käskeä,+JOS+MUU+EI+AUTA”.+Tuosta+ymmärsin,+että+ehkä+hän+hiukan+pelkäsi+minun+alkavan+simputtaa+alaisiani+ja+muuta+konttorihenkilökuntaa!+Mahdollinen+pelkonsa+oli+aiheeton,+niin+ei+tarvinnut+koskaan+tehdä,+ja+se+varmaan+huomattiin,+kun+sitten+pari+vuotta+myöhemmin+pääsin+entistä+vaativampaan,+arvostetumpaankin+ja+tietysti+myös+parempipalkkaiseen+tehtävään,+Valion+keskushallinnon+isännöitsijäksi.+En+ole+sanonut+olleeni+koko+RUK:n+priimus,+vaan+ainoastaan+500-miehisen+kiväärilinjan+priimus,+ja+siitä+olen+todistuksenkin+näyttänyt.+Koko+kurssimme+priimus+oli+myös+kanta-aliupseeri,+HämRjP:sta,+palveli+RUK:ssa+krh-komppaniassa.+Sama+kaveri+oli+sitten+paljon+myöhemmin+samalla+luutnanttikurssilla+kanssani,+luutnanttikurssi+1:llä.+Hyvin+hän+menestyi+silläkin+kurssilla,+oli+toinen,+kun+minä+olin+sillä+priimus.+Olen+kai+näyttänyt+senkin+kurssin+todistukseni.Joo,+tule+toki+käymään+luonani+jos+rohkenet+joskus+tänne+Stadiin+tulla.+Helistä+rohkeasti+ovikelloani,+tulen+avaamaa,+eikä+minulla+ole+sitä+FN:ää+kädessäni.+Kahvit+tarjoan,+ja+jos+naisystäväni+sattuu+olemaan+luonani,+hän+varmaan+laittaa+meille+nopeasti+hyvät+ruoat,+sillä+hän+on+erinomainen+siinä(kin)!Sallinet+kuitenkin+minun+antaa+sinulle+pienen+ystävällisen+neuvon:+Lopeta+jo+tällaisten+minua+koskevien+avaustesi+tekeminen+ja+tekemiesi+entisten+samanlaisten+jatkuva+nostelu+esille+ja+minun+”näkeminen”+lukuisissa+sivullisissa!+Jos+jatkat+tuota+samaa,+ihmiset+täällä+voivat+luulla+sinun+olevan+hyvin+tyytymätön+itseesi,+tuntevan+itsesi+kovin+pieneksi+rinnallani,+luulla+sinua+jopoa+mielisairaaksi.+Et+kai+sellaista+halua,+kun+tietenkään+mikään+noista+luuloista+ei+pitäisi+paikkaansa.
  5. Eipä+näy+enää+tulleen+avaukselleni+sellaista,+jota+minun+tarvitsisi+kommentoida,+joten+voinen+siirtyä+sunnuntaipäivän+rauhaan+ja+ensiksi+lähteä+tässä+raikkaassa+syyspäivässä+kävelylle+tuonne+keskuspuiston+pohjoisosan+aarniometsiin.+Otan+muovipussin+mukaani+ja+kerään+siihen+mahdollisesti+näkemiäni+hyviä+sieniä,+joita+tosin+ei+nyt+paljonkaan+liene,+kun+viime+päivät+ovat+olleet+kovin+kuivia.Olen+saanut+pari+kehaisuakin,+jotka+ensin+ajattelin+jättää+vaille+huomiotani.+Mutta+lienee+kuitenkin+kohteliasta+kiittää+niistä.Nimim.+KiittiKapi+on+eilen+illalla+sanonut+erästä+viestiäni+palstan+helmeksi+ja+ylistänyt+sanansäilääni.+Hänelle+sanoisin,+että+kyllä+se+sanansäiläni+on+jo+jonkin+verran+tylsistynyt+siitä,+millainen+se+on+joskus+ollut,+mutta+eihän+kovin+terävää+säilää+tarvita,+jos+vastapuolella+on+vain+puumiekka.+Sellaisiahan+lapset+leikeissään+käyttävät,+ja+nuo+”miekkailijat”+lienevät+jääneen+sille+tasolle+muussakin+kuin+vain+sanankäytössään.Tänä+aamuna+joku+toinen+(vai+samako?)+on+minua+tarkoittaen+todennut+mestarin+olevan+mestari+veetuilussakin.+En+minä+veetuillut,+kun+pyysin+anteeksi+mahdollista+harhaluuloani.+No,+ehkä+siihen+sisältyi+pieni+piikki,+mutta+onneksi+asianomainen+ei+sitä+varmaan+huomaa.Mutta+nyt+jo+raikas+ulkoilma+ja+metsä+kutsuvat,+joten+mielenkiintoista+päivänjatkoa+vain+palstalla+niille,+joille+tämä+on+mielenkiintoisinta+mitä+olla+voi!+Toivottavasti+pysyy+heille+sellaisena,+vaikka+minä+nyt+täältä+poistunkin.
  6. Pistäydyinpä+vielä+palstalla+ennen+vuoteeseen+menoani,+ja+kun+ei+näy+tulleen+asiallisia,+vastaan+tuohon+asiattomaankin:Kun+lukutaitosi+ei+näy+riittäneen+avauksessa+sanomani+ymmärtämiseen,+täytyy+vielä+korostaa,+että+en+tuo+siinä+esille+omaa+mielipidettäni,+vaan+se+on+tutkijoiden+kyseisestä+asiasta+tehdyn+tutkimuksen+tulos,+jonka+lehti+tuo+esille.Enkä+ole+antanut+OikSosDemille+ritarin+arvoa,+vaan+yhdyin+vain+hänen+mielestäni+oikeaan+näkemykseensä+tietystä+asiasta.+Tuskin+OikSosDem+sellaista+arvoa+kaipaisikaan,+kun+hän+ei+liene+arvojen+perään+niin+paljon+kuin+sinä,+joka+olet+tehnyt+itsestäsi+majurin,+kun+muilta+tuskin+olet+saanut+edes+kersantin+arvoa.Kun+tuolla+toisaalla+näyt+sanoneen,+että+minulta+olisi+otettu+pois+kapteenin+arvo+täytettyäni+60+vuotta,+valistan+sinua+siinäkin.+Ei+sotilasarvoa+oteta+pois+silloin,+kun+asianomainen+poistuu+reservistä.+Tietäisit+tuon,+jos+sinulla+olisi+jokin+sotilasarvo.+Ei+sillä+kapteenin+arvolla+tosin+ole+itselleni+lainkaan+sellaista+merkitystä+kuin+näkyy+olevan+tällä+palstalla+sinulle+ja+eräille+muille,+joilla+siis+ei+ilmeisesti+mitään+sotilasarvoa+ole.Mistäkö+päättelen,+että+olisit+palstan+”majuri”?+Siitä,+että+kirjoitat+demari+kuittaukset+(pitäisi+olla+demarikuittaukset)+ja+viljelijä+asiantuntijat+(pitäisi+olla+viljelijäasiantuntijat).+No,+voinhan+olla+väärässäkin,+ehkä+täällä+on+joku+toinenkin,+joka+ei+ole+edennyt+kansa-+tai+peruskoulussa+niin+pitkälle,+että+olisi+yhdyssanojen+oikean+kirjoitusmuodon+oppinut.”Sepä+siitä”.+Huomenna+kommentoin+vain+asiallisia,+jos+sellaisia+on+tullut.
  7. Ihan+muusta+asiasta+”välipala”,+kun+en+viitsi+siitä+uutta+avausta+tehdä.+Professori+Matti+Virén+ehdottaa,+että+itsenäisyyspäiväksemme+otettaisiin+tämä+päivä,+17.9.,+sillä+hänen+mielestään+tällä+päivällä+olisi+ollut+historiassamme+jopa+suurempi+merkitys+kuin+oli+nykyisellä+itsenäisyyspäivällämme+6.12.Aika+hyvät+perusteet+professorilla+on+mielipiteelleen;+lukekaapa+tästä:https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/204057-professori-suomen-itsenaisyyspaiva-voisi-olla-179-ratkaisevan-tarkea-paivaNo,+en+nyt+ota+tuohon+sittenkään+kantaa+puolesta+tai+vastaan,+pikemmin+päinvastoin,+mutta+paremmat+perusteet+tuolla+päivällä+olisi+itsenäisyyspäiväksemme+kuin+kepulaisen+”Imelä-Eikan”+eli+Eino+Uusitalon+ehdottamalla,+joka+olisi+ylihuomenna.+Tarkoitan+tätä:Vuonna+1974,+ollessaan+keskustapuolueen+eduskuntaryhmän+puheenjohtaja,+Uusitalo+sai+aikaan+kohun+esittämällä+Suomelle+toista+itsenäisyyspäivää+jatkosodan+päättäneen+Moskovan+välirauhan+päivämäärälle+19.+syyskuuta.+Myöhemmin+Uusitalo+perusteli+esitystään+sillä,+että+halusi+tällä+korostaa+rauhanomaisen+rinnakkainelon+merkitystä.https://fi.wikipedia.org/wiki/Eino_UusitaloTämä+siis+vain+tällaisena+välikevennyksenä,+joka+lienee+paikallaan,+kun+avaukseni+koskee+niin+vakavaa+asiaa.(Todettakoon+vielä,+että+jos+tällä+palstalla+olisi+sellainen+valvonta+sheriffeineen+kuin+aikoinaan+oli,+tämä+tietysti+heti+poistettaisiin+aiheeseen+kuulumattomana.+Monillehan+tämä+nykymeno+tuntuu+olevan+mielestä,+joten+lienevät+tästä+viestistäni+iloisia.+Itse+en+olisi+lainkaan+pahoillani,+jos+se+entinen+meininki+tänne+palaisi+ja+tällaiset+poisteltaisiin)
  8. Voi+Hyvä+Luoja!+Anteeksi+Siellä+Ylhäällä,+että+varmaan+rikoin+nyt+kolmatta+käskyäsi+(joka+hänen+nimensä+turhaan+lausuu+jne..),+mutta+tuo+pääsi+nyt+minulta+tahtomattani,+kun+sorruin+tulemaan+palstalla+ja+näin,+mitä+tämäkin+avaus+on+tuottanut.Avaushan+on+hölmö+sinänsä,+mutta+avaajaltaan+sikäli+poikkeuksellinen,+että+siinä+ei+ole+puhuttu+minusta+eikä+muista+palstan+keskustelijoista.+Mutta+”keskustelu”+on+sitten+mennyt+lähinnä+vain+muista+keskustelijoista+puhumiseksi!+Oikein+totesi+eilen+OikSosDem+sanoessaan+näin:>>Yleensäkin+tämän+palstan+ongelma+on+se+että+täällä+keskitytään+liian+vähän+siihen+mitä+näytöllä+lukee+ja+liikaa+siihen+kuka+sen+kirjoittaa<<Järkimies+hän+on+ja+terävän+huomiokyvyn+omaa,+joten+vielä+anteeksipyytävät+pahoitteluni+hänelle,+että+tuon+avaajaturhimuksen+kauan+jatkuneiden+harhojen+vuoksi+olin+sen+verran+kiihtyneessä+mielentilassa,+että+sanoin+hänestäkin+sellaista,+jolle+ei+ole+perusteita,+ja+se+minua+nyt+harmittaa.Miksi+ihmeessä+niin+monille+täällä+toiset+keskustelijat+ovat+suuremman+mielenkiinnon+kohde+kuin+mikään+asia?+Ei+kai+sellaista+tuota+yksinäisyyskään,+jos+ihminen+on+edes+jotenkin+tyytyväinen+itseensä.+Syvemmällä+ihmisen+henkisissä+rakenteissa+täytyy+olla+jotain+pahasti+vialla.+Mutta+mitä+se+on?+Kyllä+minulla+olisi+siitä+teoria,+mutta+jääköön+sanomatta,+sillä+en+halua+leikkiä+psykologia,+jollainen+en+ole,+en+liity+siihen+joukkoon,+jonka+jäsenet+ovat+täällä+tehneet+itsestään+sellaisia,+joita+eivät+voi+olla.Lainaanpa+kuitenkin+yhtä+sellaista+vain+toteamalla:+Sepä+siitä.+Hyvää+yötä!