Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6661

1. En+ole+Erkki+Tuomiojan+kanssa+samoilla+poliittisilla+linjoilla,+itse+asiassa+olen+varsin+kaukana+niistä.+Mutta+typerykseksi+ei+voida+sanoa+miestä,+joka+on+mm.+valtiotieteiden+tohtori,+ekonomi+ja+poliittisen+historian+dosentti+Helsingin+yliopistossa.+Poikkeuksellisen+pitkän+uran+hän+jo+tehnyt+politiikassakin,+taitaa+olla+pitkäaikaisin+ulkoministeri.+Ja+kaiken+tuon+ohessa+hän+on+ehtinyt+ja+jaksanut+punnertaa+aivan+mahtavan+kirjallisen+tuotannonkin,+josta+osan+olen+minäkin+lukenut.+Tämä+Wikipediasta:>>Tuomioja+sai+vuoden+2006+Tieto-Finlandia-palkinnon+Hella+Wuolijokea+käsittelevästä,+alun+perin+englanniksi+kirjoitetusta+teoksesta+Häivähdys+punaista.+Teos+on+kaksoiselämäkerta+Hella+Wuolijoesta+ja+tämän+sisaresta+Salme+Pekkalasta.+Tuomiojan+aikaisempaan+tuotantoon+kuuluvat+muun+muassa+elämäkerrat+K.+H.+Wiikistä,+Sakari+Tuomiojasta+ja+Pekka+Kuusesta+sekä+Suomen+ulkopolitiikkaa+käsittelevän+kirja+Suomen+ulkopolitiikka+Anno+2004.+Vuonna+2010+Tuomiojalta+ilmestyi+Viron+merkkimiehiin+kuuluvan+Jaan+Tõnissonin+elämäkerta+Jaan+Tõnisson+ja+Viron+itsenäisyys<<Täällä+lyödään+helposti+typeryksen+leimoja+ihmisiin,+joiden+kanssa+ei+olla+samaa+mieltä.+Nuo+leimakirveet+kuitenkin+tietänevät+itsensä+noita+leimaamiaan+vähäisemmiksi,+ja+katkeransorttisella+kateudella+ne+leimat+usein+lyödään.Jaa+-+on+minulla+toki+yksi+merkittävä+yhtenäisyyskin+Erkki+Tuomiojan+kanssa:+me+molemmat+olemme+syntyneet+heinäkuun+ensimmäisenä+päivänä.+Tuomioja+tosin+11+vuotta+minua+myöhemmin,+jota+ei+uskoisi,+kun+miestä+katsoo;))
  2. Eilen+-+vai+jo+toissapäivänä+-+on+tehty+pari+avausta+eräille+kiinnostavimmasta+aiheesta+-+siis+minusta+tietenkin+-+ja+ne+saivat+peräänsä+pitkät+viestiketjut.+Nuo+eräät+niissä+viesteissään+arvuuttelivat,+olisiko+sopivin+luonnehdinta+minua+kuvaamaan+heikkolahjainen,+vähä-älyinen,+jälkeenjäänyt,+oppimisrajoitteinen+vai+tavallista+tollompi.+Tällekin+avaukselleni+on+jo+tullut+viesti,+jossa+minut+määritellään+heikkolahjaiseksi+ja+toisessa+viestissä+tollikaksi,+kun+en+tajunnut+tuossa+Iltasanomien+linkissä+”ääkkösten”+olleen+pois+päältä+-+niin+näkyy+tapahtuneen,+mutta+luulisi+lehdessä+olleen+kontrollia+sen+jälkeen+ennen+kuin+juttu+olisi+painettu+-+niin+noiden+”määritelmien”+innostamana+kerron+erään+tositapauksen+ammoiselta+”aliupseeriajaltani”:Varuskunnassa+palveli+eräs+majuri,+joka+ei+kai+kovin+pidetty+ollut.+Eräs+ylivääpeli+hänelle+kerran+teki+ehdotuksen+tietyksi+toimenpiteeksi,+ja+majuri+tyrmäsi+sen+suoralta+kädeltä.+Ylivääpeli+yritti+vielä+jatkaa+ja+sai+sanotuksi+vain+”mutta+minä+olen+ajatellut+niin,+että…”+kun+majuri+kivahti:+”Ajatellut,+jättäkää+ajatteleminen+niille,+joille+se+kuuluu”.+Ylivääpeli+ei+jatkanut+enempää.Pian+tuon+jälkeen+oli+koulujen+päättymisaika,+ja+ylivääpelin+poika+sai+erinomaisen+todistuksen+keskikoulun+luokaltaan,+olisiko+ollut+peräti+luokkansa+priimus,+ja+samalla+luokalla+ollut+majurin+poika+sai+ehdot+jostakin+aineesta.+Tuollaiset+asiat+tulivat+piankin+tietoon+varsin+sisäänlämpiävässä+varuskuntaympäristössä.Taas+pian+tuon+jälkeen+oli+jokin+tilaisuus,+jossa+henkilökuntaa+oli+koolla.+Palvelustoverit+onnittelivat+ylivääpeliä+pojan+mainiosta+suorituksesta.+Ylivääpeli+kiitteli+ja+jatkoi:+”Kai+se+niin+on,+että+viisaus+on+periytyvää.+Olisikohan+myös+tyhmyys+periytyvää?”.+Viereisessä+pöydässä+istunut+majuri+kuuli+tuon+ja+vihaisesti+mulkaisten+nousi+tuoliltaan+ja+lähti+tilaisuudesta.Todettakoon,+että+minä+en+ollut+tuo+ylivääpeli.+Poikani+eivät+vielä+silloin+olleet+oppikoulussakaan.+Enkä+tiedä,+mitä+noista+majurin+ja+ylivääpelin+pojista+on+tullut+elämässään,+ikämiehiä+he+nyt+jo+ovat.+Eikä+ihmisen+viisaus+tai+tyhmyys+uskoakseni+riipu+ainoastaan+perintötekijöistä,+vaan+kyllä+noiden+ominaisuuksien+kehittymiseen+vaikuttavat+myös+ympäristötekijät+ja+mahdollisuudet+kehittyä+elämänkokemustensakin+myötä.+Mutta+kerroinpa+tuosta+tositapauksesta+siksi,+kun+olen+ollut+mainitsemieni+määrittelyjen+kohteena.Kun+nyt+on+näin+päästy+siihen+eräitä+eniten+kiinnostavaan+asiaan,+eiköhän+tämä+tässä+riitä+minulta+ainakin+muutamaksi+tunniksi.
  3. Kaupungeissa+ei+ilmeisesti+lorvailla,+kun+niissä+syntyy+suurin+osa+bruttokansantuotteesta,+joka+on+talouden+tilan+varmin+mittari.+Se+kansantuote+on+välttämätön+niin+omassa+kulutuksessamme+kuin+viennissämme,+sen+suuruus+tai+pienuus+asukasta+kohden+määrää+maan+hyvinvoinnin+tason.Alla+olevasta+linkistä+aukeaa+laajaan+tutkimukseen+perustuva+pitkä+selvitys+otsikolla+”Alueellinen+BKT”.+Se+BKT+tarkoittaa+bruttokansantuotetta,+eli+sitä,+mikä+alueen+tuottavuuden+arvo+on+ollut:http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/GDP_at_regional_level/fiAsiaa+eli+kansantuotteen+alueellista+kehittymistä+on+linkistä+aukeavassa+on+tarkasteltu+maailmanlaajuisestikin,+ja+yleinen+toteamus+siitä+on+väliotsikkona+”Asukaskohtainen+BKT+oli+usein+suurin+pääkaupunkialueilla”.+Noin+on+myös+Suomessa,+erittäin+selvästi.+Se+näkyy+ensimmäisen+aukeaman+ylälaidan+oikeassa+reunassa+olevasta+kartastakin,+jossa+Uusimaa+-+ja+nimenomaan+pääkaupunkiseudun+ansiosta+-+on+ihan+omassa+luokassaan,+seuraavaksi+tuotteliaimpina+sitten+muu+Etelä-Suomi+ja+suurin+osa+Länsi-Suomea,+mutta+pohjoinen+ja+itäinen+Suomi+-+suurin+osa+pinta-alastamme+-+on+hyvin+selvästi+heikommin+tuottavaa.Tuolle+tosiasialle+netistäkin+löytyy+vaikka+kuinka+paljon+lisätodistetta,+pienellä+plarauksella+minäkin+löysin,+mutta+en+viitsi+laittaa+enempää+linkkejä,+hyvä+jos+jaksatte+lukea+tuonkin.Tuo+on+tosiasiaa,+ei+mitään+puoluepolitiikkaa,+joten+typerää+on+sinulta+yrittää+se+kääntää+sellaiseksi.+Kaupungeissa+tehdään+työtä,+se+vähän+valveutumattoman+maalaisenkin+pitäisi+tietää,+sillä+työttömyysprosentti+kaupungeissa+on+yleensä+pienempi+kuin+maalaiskunnissa+huolimatta+siitä,+että+myös+paljon+maalaisia+käy+työssä+niissä+kaupungeissa.+Ja+se+kaupungeissa+tehtävä+työ+on+tuottavampaa+kansantaloudelle+ja+siis+kaikille+meille+kuin+maaseudulla+tehtävä+työ.+Sitä+tosiasiaa+ei+muuksi+muuta+jotkut+maaseudulla+sijaitsevat+sahat+tai+muut+sellaiset,+sillä+niidenkin+tuotteiden+jatkojalostus+käyttö-+ja/tai+vientikelpoisiksi+tapahtuu+kaupungeissa,+samoin+sieltä+tapahtuu+kuljetukset+loppukäyttäjille+niin+kotimaahan+kuin+ulkomaille.On+täällä+kaupungeissa+tällaisia+tuottamattomiakin+kuin+minä,+paljon+eläkeläisiä+-+joskin+meistä+useimmat+ovat+aikanaan+työtä+tehneet+-+ja+paljon+nuorisoa,+joka+ei+vielä+tuota,+mutta+täällä+kaupungeissa+kasvaessaan+ja+kouliintuessaan+heillä+on+parhaat+mahdollisuudet+tuleviksi+tuottajiksi.
  4. Korjataan+nyt+vielä+tuo,+sillä+kyseessä+ei+ollut+ihan+akti.+Eikä+tapahtunut+rannalla,+vaan+yli+kilometrin+korkeudessa+"Golanin+mäellä":Olin+palvelustoverini+kanssa+lenkillä+rinteellä,+jolla+juuri+korjatut+maissipellot+rajautuivat+laajaan+omenatarhaan,+josta+myös+omenat+oli+jo+poimittu.+Maassa+oli++tippuneita+maissintähkiä+ja+omenoita.+Kun+olin+silloin+vielä+paljon+nuorempi+kuin+nyt,+leikkimielisyys+sai+minussa+vallan+niin,+että+maahan+jalat+levälleen+istuen+asetin+jalkojeni+väliin+komean+maissintähkän+ja+sen+molemmin+puolin+omenat,+lenkkishortsieni+ulkopuolelle+tietysti.+Siitä+sitten+nappasi+kuvan+lenkkikaverini,+jolla+oli+kamera+mukanaan.Kuva+oli+vielä+näin+vanhanakin+mielestäni+niin+hauska,+että+laitoin+sen+Facebookillenikin+rauhanturvaajareissuistani+koonnostuvalla+albumille.+Sain+sieltä+muutaman+hauskan+kommentin.+Laitoin+sitten+tännekin+linkin+siihen+kuvaan.+Täällä+se+päinvastoin+herätti+suurta,+kauhistelevaa+kuohuntaa.+Täällä+oli+siis+niin+täysin+muista+poikkeavan+siveää+yleisöä.+Sitä+en+ymmärtänyt,++kun+olin+siltä+samalta+yleisöltä+kuullut+mielestäni+jo+paljon+rivompaa+kuin+tuo+kuvani.
  5. Puolustusvoimista+eläkkeelle+jäädessäni+SA-tehtäväkseni+nimettiin+Päämajan+esikuntakomppanian+päällikkyys.+Majurin+sotilasarvoa+se+olisi+edellyttänyt,+mutta+ei+kai+se+kovin+merkittävä+tehtävä+ole,+kun+puolustusvoimissa+katsottiin+minut+voitavan+korvata+siinä+jollakulla+toisella.+Myönnän,+että+ihan+mukavalta+se+minusta+tuntui,+kun+työnantajani+piti+minua+niin+tärkeänä,+että+halusi+minut+ns.+nimellisvarata.+Ehkä+oli+myös+viisautta+minulta+siihen+suostua.+En+pitänyt+majurin+arvon+saavuttamista+niin+merkittävänä+kuin+sitä,+että+saan+todennäköisten+kertausharjoitusten+keskeyttämättä+toimia+ja+kehittyä+mielenkiintoisessa+työssäni.+Uskoin+sen+näkyvän+paitsi+arvostuksessa,+myös+tehtävieni+laajenemisen+ja+palkan+kohoamisen+muodossa.+Ei+minun+tarvinnut+pettyä+uskossani.Vaikka+olinkin+menestynyt+sotilasurallani+ja+siitä+merkittävää+tunnustusta+saanut,+en+siis+pitänyt+itseäni+sotaväelle+korvaamattomana.+Enkä+uskonut+reserviläisaikanani+edes+tulevan+tilannetta,+jossa+minua+sotilaana+tarvittaisiin.+Oikeassa+olin+siinäkin+uskossani.+Nyt+kapteenina+olen+ollut+jo+21+vuotta+pois+reservistäkin,+ja+saman+ajan+olisin+ollut+sieltä+poissa+majurinakin,+joten+on+varsin+hupaisaa+edes+spekuloida+tuollaisilla+asioilla.+Mitä+hiivatin+merkitystä+sillä+majurin+sotilasarvolla+olisi+enää+minulle?+En+ainakaan+esiintyisi+tällä+palstalla+nikillä+evp-majuri;))+Mutta+kyllä+minä+edelleen+kovasti+maanpuolustushenkinen+olen,+ja+kannan+huolta+siitä,+miten+tätä+maata+voitaisiin+parhaiten+puolustaa.+Olen+esittänyt+näkemyksiäni+siitä+myös+tälläpalstalla.Nimittelet+minua+jatkuvasti+ressukaksi.+Jospa+lopettaisit,+sillä+tuon+jo+kauan+jatkuneen+ja+kovin+huonoa+tulosta+tuottaneen+toivottoman+yrityksesi+johdosta+minun+alkaa+jo+käydä+sääliksi+sinua,+poika-ressukka.
  6. Olet+rohkea+mies,+kun+uskallat+sanoa+minusta+tuollaista!+Suuret+kiitokseni!++Ihme,+ettet+ole+jo+kapiksi+joutunut!+Siltä+kaamealta+kohtalolta+sinut+pelastanee+erinomainen+ilmaisusi,+joka+on+paljon+parempi+kuin+minulla,+vaikka+minunkin+tekstiäni+näyt+tuossa+toisessa+viestissäsi+kehaisevan.+Kiitos+siitäkin!Olethan+näköjään+jo+saanut+palautettakin.+Eniten+sitä+on+tullut+tuolta+eräältä,+joka+tulee+aina+jokaiselle+avaukselleni+kertomaan,+miten+mitätön,+kyvytön,+kehityskelvoton+olin+jo+siellä+armeijassa,+en+saanut+oikeaa+koulutusta+enkä+käytännön+oppiakaan+ja+jouduin+sitten+heittopussiksi+ajautuen+esikuntiin+hallinnon+vähäarvoisiin+avustaviin+tehtäviin,+pahnanpohjimmaiseksi,+jollaiselle+oikeat+sotilaat+nauroivat.++Hän+tietää,+että+todellista+sotilasosaamista+omaavat+toimiupseerit+toimivat+tärkeissä+teknisissä+tehtävissä,+kuten+järjestelmien+huollossa+ja+uusien+järjestelmien+käyttöönotossa.+Hän+kertoo+tehneensä+alihankintoja+puolustusvoimille+teknisellä+puolella+ja+niissä+hän+on+tutustunut+niihin+päteviin+toimiupseereihin,+jotka+toimivat+erikoisalansa+asiantuntijoina+ja+muissa+todellista+sotilasosaamista+edellyttävissä+tehtävissä.+No,+kai+sitten+meidän+puolustusvoimillamme+oli+aikoinani+niin+ruhtinaallinen+budjetti,+että+sillä+oli+varaa+pitää+riveissään+tällaisia+turhimuksiakin.+Paperinpyörittäjinä+joissakin+esikunnissa,+turhia+varmaan+nekin.+Mutta+jospa+sittenkin+myös+niissä+tarvittiin+erityisosaamista+ja+jospa+sitä+jopa+arvostettiin?+Siihen+viittaisi+se,+että+me+neljä+ensimmäisinä+kapteeneiksi+ylennettyjä+kaikki+olimme+saaneet+viimeisen+koulutuksemme+esikuntatoimintoihin+ja+palvelimme+silloin+esikunnissa,+vaikka+jokainen+meistä+oli+urallaan+aikaisemmin+palvellut+kentälläkin,+yksi+meistä+jopa+teknillisellä+puolella.Melkoinen+tumpelo+minä+todellakin+olen+teknisissä+asioissa,+mutta+onneksi+pojistani+on+tullut+siinä+suhteessa+fiksumpia,+”tekniikan+ihmelapsia”+he+molemmat+ovat.+Siihen+kai+viittaat?+Sellainen+uskoo+olevansa+myös+tuo+vakioarvostelijani.+Ihmettelen+vain,+kuinka+hänellä+liikenee+aikaa+olla+jatkuvasti+tällä+kepupalstalla.+Pojillani+ei+riittäisi+sellaiseen+aikaan+eikä+heillä+olisi+siihen+kiinnostustakaan.+He+eivät+varmaan+pidä+isäänsä+niin+merkittävänä,+että+hänen+vuoksensa+täällä+olisivat;+toisin+näkee+tuo+toinen,+sillä+hän+esiintyy+vain+minun+avauksillani+tai+muualla+siellä,+jossa+minusta+puhutaan.Joo,+esimiesteni+”perseen+nuolennalla”+hän+uskoo+minun+siellä+sotaväessä+niinkin+hyvin+pärjänneen.+Samalla+konstilla+kai+pärjäsin+sitten+myös+siviilityössäni.+Kun+hän+antaa+ymmärtää+olevansa+yrittäjä,+varmaan+ne+hänenkin+alaisensa+sillä+keinoin+etenevät.+Todettakoon+nyt+kuitenkin,+että+minun+kohdallani+totuus+asiasta+on+päinvastainen.+Jouduin+useammankin+kerran+sotaväessä+ja+muutama+kerran+siviilityössänikin+hakaukseen+esimiesteni+kanssa+siksi,+että+sanoin+asian+sellaisena+kuin+sen+näin,+mutta+kun+he+pian+ymmärsivät+minun+olleen+oikeassa,+luultavasti+arvoni+heidän+silmissään+nousi.+Totuus+on+myös,+että+hyvin+harva+toimiupseeri+urallaan+sai+olla+niin+itsenäisissä+tehtävissä+kuin+minä+mm.+puolustusvoimain+ensimmäisenä+henkilöstöhallinnon+opettajana+ja+mestarikurssin+johtajana.+Hyvin+harva+varmaan+on+mistään+työstään+saanut+yhtä+kiittäviä+arvosteluja,+kuin+minä+noistakin+sain+-+olen+sen+saamani+arvostelun+joutunut+joskus+täälläkin+näyttämään.Hän+kertoo+ikään+kuin+hyvin+harvinaisena+poikkeuksena,+että+eräs+hänen+tuntemansa+teknisen+puolen+toimiupseeri+toimi+kotikaupunkinsa+kunnanvaltuuston+puheenjohtajana.++Kanssani+samalla+peruskurssilla,+samalla+RUK:n+kurssilla+ja+vielä+samalla+luutnanttikurssillakin+oli+mies,+joka+toimi+pitkään+Lahden+kaupungin+valtuuston+puheenjohtajana+ja+on+nykyisin+kunnallisneuvos.+Esikuntamiehiä+siis+hänkin.+Oli+tosin+nuorempana+myös+maamme+parhaita+suunnistajia+ja+on+meritoitunut+ja+kunniajäsenyydellä+palkittu+myös+urheilujärjestöpuolella.+Kyllä+minä+todellakin+mielestäni+ihan+oikeutetusti+olen+jo+kauan+nauttinut+työni+hedelmistä+mm.+siten+kuin+sanot.+Ja+niin+aion+tehdä+vastakin+niin+kauan+kuin+elämää+ja+kuntoa+riittää,+eikä+minua+yhtään+pelota+varmuus+siitä,+että+näinkin+korkean+iän+saavuttaneella+mahdollisuudet+sellaiseen+eivät+voi+olla+enää+kovin+pitkäaikaisia.+Vaatimattomista+lähtökohdistani+huolimatta+olen+saanut+elää+hyvän+ja+monipuolisesti+antoisan+elämän,+joten+olen+varmaan+siitä+kiitollinen+lähtönikin+hetkellä.+Halusin+vain+kiittää+Sinua+noista+mielipiteistäsi,+mutta+tuli+näin+pitkä+vuodatus.+Sorry!+Minä+en+näy+osaavan+tiivistää+sanottavaani+siten+kuin+Sinä+hienosti+teet.+En+rasita+Sinua+enkä+muitakaan+enää+enemmällä,+vaikka+arvatenkin+tämä+saa+tuon+edellä+puheena+olleen+kertomaan+lisää+minun+mitättömyydestäni.
  7. Ovatpa+eräät+yhä+jaksaneet+keskustella+aiheesta,+joka+heitä+tällä+kepupalstalla+eniten+ja+samalla+ainoastaan+todella+kiinnostaa!+Mikä+se+aihe+onkaan?+Minäpä+tietenkin.Viisaasti+he+näkevät+totuuden+minun+ammoisesta+sotilasurastani.+Heidän+näkemyksensä+perusteella+voidaan+yleistää,+että+tietenkin+vain+ne+kyvyttömimmät+ja+osaamattomimmat+pääsevät+-+ei,+kun+joutuvat+-+sinne,+jossa+joukkoa,+firmaa+tai+muuta+yhteisöä+johdetaan.+Sotaväessä+siis+esikuntiin,+firmoissa+pääkonttoreihin,+yhdistyksissä+hallituksiin,+joihin+kaikkiin+minäkin+olen+joutunut.+Tietysti+myös+puolueissa+niiden+johtoportaisiin,+puoluetoimistoihin+ja+puolueen+johtoonkin.+Sellaisiin+minä+en+ole+joutunut,+mutta+ilmeisesti+he+näkevät+noin+tapahtuneen+kepussa+-+vai?Kyllä+tuollaisiin+mitättömiin+hommiin+joutuneille+ovat+nauraneet+ja+nauravat+kaikki,+jotka+ovat+sellaisilta+varjeltuneet+-+kiitos+osaamisensa+ja+viisautensa!+Tuossa+edellä+sanotun+perusteella+jäin+kuitenkin+pohtimaan,+että+keillähän+se+paha+trauma+näyttäisi+olevan+ja+miksi;+minulla+teistä+vai+teillä+minusta?+Ja+kukahan+meistä+on+ketäkin+vienyt+kuin+litran+mittaa,+te+minua+vai+minä+teitä?+Miten+minusta+näyttääkin+siltä,+että+paljon+enemmän+minä+olen+teidän+mielissänne+kuin+mitä+te+olette+minun+mielessäni?+Ja+niin+on,+jos+siltä+näyttää,+sanoi+Kekkonenkin,+joten+todennäköisesti+kepulaisina+ette+voine+olla+toista+mieltä.Tietenkin+olen+”otettu”+siitä,+että+saan+tuollaista+huomiota+koulutetuilta+debatööreiltä,+ja+että+niin+sotaväessä+kuin+siviilissäkin+suurilla+johtamiskyvyillään+poikkeuksellisen+hyvin+menestynyt+ja+vaaleissakin+poikkeuksellisen+suurta+luottamusta+saanut+ilmoittaa+nikilläänkin+haluavansa+olla+bestikseni!+Tällä+erää+en+ole+tämän+pitempään+teidän+eräiden+elämän+ainoana+sisältönä.+Vaikka+se+hyväntekeväisyyttä+olisi,+on+kai+minulla+tällä+korkealla+iälläni+oikeus+olla+itsekäskin+ja+tehdä+sitä,+joka+itseäni+enemmän+kiinnostaa.++Mutta+kyllä+minä+taas+tulen,+kun+kepupolitiikka+siihen+aihetta+antaa.+Joten+koettakaa+kestää+jonkin+aikaa+ilman+läsnäoloani,+vaikka+varmaan+se+hyvin+vaikeaa+teille+eräille+onkin!Jaa+-+kysynpä+vielä:+kumpihan+puoli+meistä+nyt+ihan+oikeasti+ja+hyvin+aiheellisesti+hymyileekään+huvittuneesti;))
  8. Toivottelin+jo+hyvät+yöt+ja+sanoin,+että+jatkossa+pitäydyn+ottamaan+kantaa+vain+esitettyihin+asioihin,+en+siihen,+keneltä+se+tulee.+Mutta+täytyy+vielä+puuttua+tuohon,+sillä+on+se+niin+hauska:>>Eipä+liiemmin+käytännön+osaaminenkaan+sinuun+istu,+ilmankos+esikunnan+apulaistehtävissä+olet+palvellut+sotilaanakin.+Ei+niihin+hommiin+päästä,+niihin+joudutaan.+Jouduit+sinäkin+ressukka<<Ei+se+ehkä+ihan+noin+mennyt.+Ja+vaikka+olisi+mennytkin,+mitäpä+siitä,+kun+tuon+mainitsemani+sotilasmestariylennyksen+jälkeen+etenin+urallani+aina+ensimmäisten+joukossa,+ensin+luutantiksi,+sitten+yliluutnantiksi+ja+vielä+kapteeniksikin+neljän+ensimmäisenä+ylennetyn+ja+erikoisluokan+toimeen+nimitetyn+joukossa.+Mutta+jo+36+vuotta+olen+ollut+sotaväestä+vain+eläkeläinen.Noista+sotaväkiajoistani+on+siis+jo+hyvin+kauan,+ja+sen+jälkeen+on+elämässäni+tapahtunut+niin+kovin+paljon+muuta.+Mm.+pitkä+ja+ainakin+palkallisesti+jopa+merkittävinkin+työurani+siviilissä,+josta+siltäkin+olen+ollut+eläkkeellä+jo+18+vuotta.+Merkittävimpänä+kuitenkin+jo+sotaväestä+eläkkeellä+ollessani+solmimani+21+vuotta+kestänyt+avioliittoni,+josta+olen+ollut+leskenä+jo+kohta+12+vuotta.+Mutta+vielä+tässä+keikutaan+ja+maailmanrantaa+ravataan+ja+yhä+saan+kokea+kaikkea+sellaista,+jota+voi++elämäksi+nimittää.+Sinulla+ei+taida+sellaista+olla,+kun+olet+noin+katkera+ressukka?+Kaikesta+huolimatta+sinullekin+hyvää+yötä+-+ja+koeta+kestää+itseäsi+ymmärtäen,+että+tasan+eivät+käy+elämänlahjat!