Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6647

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Sanoin eilen: ”Luulenpa, että minulle ei tule tänne kutsumusta enää ennen joulua”. Kun nyt kuitenkin vielä palstan avasin ja näen avaukseni tuottamaa, täytyy siitä ihailevat sanani sanoa:

Mainitsemalleni eiliselle viestilleni laitoin linkin juttuun, jossa todettiin, että presidentti Niinistöltä tuli napakymppi juttuun, jossa hän sivalsi Vladimir Putinia ja Emmanuel Macronia. Enempää en avannut tuota juttua. Hyvä niin, sillä en olisi pystynyt tekemään sitä yhtä hyvin kuin nuo asiakirjoittajat, jotka ovat viesteissään siitä puhuneet. Kiitokset heille!

Kävin äsken vaimoni haudalla viemässä sinne kynttilät hautakiven kulmalla olevaan jalalliseen lyhtyyn ja toiselle kulmalle vein hienon enkelikynttilän ja niiden keskelle hautakiven eteen upean callunan. Paluumatkalla kävin kaupassa mm. vielä täydentämässä jouluruokavalikoimaa. Joten nyt voinen jo alkaa hiljentyä jouluun. Toki käyn vielä jouluaaton jouluhartaustilaisuudessa kirkossamme.

Ihan hyvä joulu minulla tulee olemaan, vaikka yksin sitä nyt tulen viettämäänkin. Joulumieltäni kohottavia tekijöitä ovat olleet saamani lukuisat joulutervehdykset puhelimitse ja sähköpostitse, kymmenkunta joulukorttiakin, vaikka itse en enää yhtäkään lähettänyt. Joulumieltäni kohottaa myös jälkeläisteni tapaaminen viikonloppuna ja pojaltani kuulemani hieno asia, josta kertovaan juttuun laitoin linkin avauksessani.

Nyt ei enää aihetta muuhun kuin vain vielä Oikein Hyvän Joulun toivotukset kaikille tämän lukeville!
  2. Avaukseni on herättänyt palstan parhaat asiakirjoittajat vilkkaaseen keskusteluun. Mielenkiinnolla luin nuo mielipidepankin ja hänen ”vastapelurinsa” keskustelut. Hieman erimielisiä he noista asioistaan ovat, mutta en ota kantaa kummankaan puolesta tai kumpaakaan vastaan. Sellaiseen minulla ei olisi tarvittavaa asiatietämystäkään ja vaikka sitä jonkin verran olisikin, en pystyisi yhtä hyvin mielipidettäni esittämään. Esityskykyni on jo kovin hiipunut, kun on tätä ikää jo 87,5 vuotta. Kiitokseni haluan kuitenkin heille esittää!

Viime viikkoina saimme tänne etelärannikolle paksut hanget, mutta nyt ne vajoavat vauhdilla, kun sää on lämpöasteissa ja vesisateitakin on vielä luvassa. Joulun alla sään ennustetaan kääntyvän pakkasen puolelle, joten minä kuten mielipidepankkikin saanemme nauttia valkoisesta joulusta. ”Vanhan faitterin” aito-arskan joulumaisemissa ei taatusti ole lunta, mutta ihanaa vihreyttä yllin kyllin; sen tiedän kokemuksesta, kun yhden joulunkin - v.2007 - olen viettänyt siellä Madeiralla.

Luulenpa, että minulle ei tule tänne kutsumusta enää enne joulua, joten toivottelen nyt kaikille tämän mahdollisesti lukeville kaikin puolin rikasta ja rauhaisaa, Oikein Hyvää Joulua! Joululahjakseni tänne laitan vielä linkin hienon presidenttimme esitykseen, joka on otsikoitu ”Sauli Niinistöltä tuli napakymppi – Sivalsi Vladimir Putinia ja Emmanuel Macronia” - kannattaa lukea!

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/sauli-niinistöltä-tuli-napakymppi-sivalsi-vladimir-putinia-ja-emmanuel-macronia/ar-AA15tTGw?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=a0d9f83b1f3e4fa7aea2a58b2d71220a
  3. Avaukselleni on tullut ihan asiallisiakin vastauksia, sellaisesta esimerkkinä nimimerkillä Anonyymi00009 klo 12.57 laitettu viesti. Hänellä on ihan hyvät perusteet keskustamyönteisyydelleen; sellainen olisin varmaan minäkin, jos minulla olisi siihen omakohtaiset perusteet. Mutta kun ei ole, ei ole koskaan ollut, joten keskustaa ja sen muilla nimillä olleita edeltäjiä en ole koskaan äänestänyt.

Kansanpuolue oli ensimmäinen äänestämäni puolue, sen tultua ”kuopatuksi” pitkään äänestelin lähinnä sdp:tä, mutta jo kauan useimmissa vaaleissa olen nähnyt kokoomuksen puolueista sopivimmaksi omien etujeni ja varsinkin jälkeläisteni edun kannalta ja olen äänestellyt puolueen ehdokkaita. Niin varmaan teen seuraavissa ek-vaaleissakin, jos vielä äänestämässä olen. Tämän palstan paremman tiedon mukaan olen kyllä edelleen punikki)

Kun taas on otettu esille myös Valio, niin sen johdosta. Osuusmeijerit tietysti firman omistajat ovat ja niiden edustajista koostuu hallintoneuvosto ja hallitus. Firmaa kuitenkin johtaa palkattu johto, johon nyt näkyy kuuluvan seitsemän henkilöä omilla vastuualueillaan, päällikkönään toimitusjohtaja, nyt Annika Hurme. Lisätietoa tässä:

https://www.valio.fi/yritys/yritystieto/johto-ja-omistajat/

Olen tehnyt profiilikuvastani poistopyynnön juuri siten kuin eräs tuossa on opastanut, tehnyt niin jo kahteenkin kertaan, mutta aina tuo kuvani on pompahtanut sitten esille niissäkin viesteissä, joissa sitä ei ole ollut viestin tänne tullessa. En ymmärrä syytä moiseen. Varmaan tämäkin viestini tulee palstalle ilman profiilikuvaani, mutta pompahtaneekohan kuvani tällekin vähän myöhemmin? Enpä jää vaivaamaan päätäni tuoola asialla enkä muullakaan, vaan tämä saanee riittää minulta tällä erää.
  4. Eilisen käyntini jälkeen avaukselleni on tullut asiallisia viestejä ja kiitoksia sekä hyvän toivotuksia minulle. Samoin tälle edelliselle avaukselleni:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17659204/itsenaisyyspaivana

Nyt kuitenkin vain kiitoksia niistä, sillä en viitsi jatkaa nyt tätä enempää. En ehkä ihan lähiaikoinakaan, kun muu meno palstalla on tullut tuollaiseksi. Sitä enempää erittelemättä totean vain, että jos nuo täällä keskustalaisina esiintyvien kaltaiset ovat perusjoukkona siinä nyt 9 % kannatusta nauttivassa puolueessa, puolueen kannattajista toisenlaiset jättävät pian puolueen, jolloin se pääsee siihen luonnolliseen 5-6 % kokoonsa.

Vuosia olen ollut ainoa kiinnostuksensa kohde tuolle eräälle, jolle en koskaan vastaa vaikka joka päivä kymmeniä kertoja minusta harhojaan näkee. Enää en näy olevan ainoa kiinnostuksen kohde vain hänelle, vaan myös yhä useammalle täällä keskustalaisina esiintyville, jotka harhoissaan näkevät minut sotilasarvoni menettäneenä ja Valiolla tietävät minun olleen vain maitotonkkien siirtelijä. Hauskaa tuollainen minusta, mutta heillä ei varmaankaan ole hauskaa, aivan muusta mielentilasta tuollainen kumpuaa.

Tämä riittänee taas pitkäksi aikaa minulta. Mutta jos politiikassa tai jossakin muussa tapahtuu jotain merkittävää, tulen kyllä siitä sitten sanani sanomaan - jos näissäkin voimissani vielä pysyn.

Profiilikuvastani on irvailtu montakin kertaa, kovin ruma kuulemma siinä olen. Vaihdanpa nyt kuvan, jossa olen varmaan nätimpi. Kuva on otettu 84,5 vuotta sitten 3-vuotispäivänäni, kasvatuskotini eli mummolani kamarin pöydällä siinä istun. Olen joskus näyttänyt tästä pikkusiskoni tekniikallaan värittämää versiota, mutta nyt laitan sen ihan alkuperäisen, tosin rajattuun kokoon leikattuna.

Ei aihetta enempään.
  5. Sanon avaukseni lopussa: ”Olisikohan niin, että Maalaisliiton, Keskustapuolueen, Suomen Keskustan poliittinen taru alkaa olla lopussa; sen kaltaiselle puolueelle ei ehkä ole enää nyky-yhteiskunnassa tarvetta joten ei myöskään kannatusta”.

Ei asia ihan noin ole. Onhan meillä kuitenkin n. 5-6 % väestöstä maanviljelijöitä, karjatilallisia ja metsänomistajia. He ovat hyvin tärkeä joukko mm. ruokatuotannon kannalta ja muullakin tavalla, metsänomistajat mm. teollisuudelle raaka-ainetta tuottavina ja sitä kautta teollisuudelle ja sen työntekijöille, kuljetuksille, kaupalle ja muillekin noihin asioihin kytkeytyville työn ja ansioiden tarjoajana.

Teollisuuden omistajat omista eduistaan johtuen kannattanevat kuitenkin lähinnä kai kokoomusta ja työntekijät lähinnä vasemmistopuolueita, jotka ovat tukena työntekijöiden ammattiyhdistyksillekin. Mutta tuo alussa mainitsemani 5-6 % tärkeästä joukosta varmaan suurin osa kannattaa keskustaa, joka puolueista selkeimmin on osoittautunut heidän etujensa ajajaksi. Kyllä tuo tärkeä joukko tarvitsee jatkossakin etujensa ajajan.

Varmaan Keskusta pysyy entisellä linjallaan ja varmasti saa pysyvän kannatuksen tuolta joukolta ja pysyy puoluekartalla n. 5-6 % kannatuksella. Sillä kannatuksella puolue voi hyvinkin pysyä myös jatkossa hallituspuolueena, olla haluttukin sellaiseksi jos ja toivottavasti kun osaa ottaa oppia RKP:n käyttäytymisestä - eli on änkyröimättä aina valmis hallitusyhteistyöhön, olkoon sen hallituksen johdossa oikeisto- tai vasemmistopuolue.

Luulenpa, että riittänee minulta tälle päivälle.
  6. Täällä on ollut kovin vilkasta, kun tämä toissapäiväinen avaukseni, jolle vielä eilen heitin viestin, oli vajonnut palstan viidennelle sivulle! Varmasti tuo keskustan katastrofaalinen kannatustulos uudessa gallupissa on kirvoittanut puhetulvaan niin puolueen hädissään olevia kannattajia kuin myös tuloksesta riemuitsevia puolueen vastustajia. Laitoinhan itsekin muutama tunti sitten asiasta avauksen, tämän:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17661597/karua-luettavaa

Palasin tälle avaukselleni siksi, kun eilisaamun viestissäni kerroin olevani lääkärintarkastuksessa klo 14.00 ja kun siinä totesin, että toivottavasti minulla ei ole sen tuloksista ikävää kerrottavaa. Joku on sitten toivonut minun saavan lääkäriltä hyviä uutisia.

Kyseessä ei ollut kovin vakava asia. Minullahan on jo vuosikymmeniä ollut taipumusta verenpaineeseen ja olen siihen koko ajan saanut lääkitystäkin. Lääkityksestä huolimatta viimeaikoina verenpaineeni on taas huidellut melkoisissa korkeuksissa, sys-arvo jopa reippaasti yli 160. Minullahan on Omronin mittari, jolla mittailen painetta lähes päivittäin. Näytin nyt lääkärille kirjaamiani tuloksia ja kun hän laittoi mittausremmin käsivarteni ympärille, minua jännitti, että huiteleekohan arvo nyt omissa ylhäisyyksissään. Olin kai siinä kuitenkin niin rentoutunut, että arvo oli jopa vähän alle 160. Korkeanahan lääkäri sitä kuitenkin piti ja ilmeisesti aikaisempiinkin mittausarvoihini nojaten hän määräsi uutta tehokkaampaa lääkitystä, jonka jo eilen noudin apteekista. Lääkitystä on nyt aamuisin ja iltaisin, kummallakin eri lääkkeellä, ja varmaan lääkitys on jo tehonnut, kun tänä aamuna ennen aamiaista jonkin aikaa rentouduttuani mittausarvot olivat SYS 149, DIA 69 ja PULSE 56. Hienoa!
  7. Eilen jätin tämän avaukseni ja vain muutaman viestin tälle sitten heitin, kun päivä kului tv:n runsasta itsenäisyyspäivän juhlien antia ja ”futiksen” MM-kisojen otteluita seuratessani. Onhan avaukselleni tullut melkoisesti viestejä, asiallisiakin, jotka ovat pitäneet yllä keskustelua. Kiitos siitä, mutta ei enempää, kun täällä tarvittava esitystaitonikin on kovin rapistunut, kuten avaukseeni linkittämässäni viestissä totesin. On tullut asiattomiakin, mutta puutun niistä vain noihin, joissa sanotaan Valion olleen kepulainen firma johtoaan myöten.

Valion johtajissa ainoa kepulaiseksi tiedetty oli tiedotusjohtajana toiminut Marjatta Väänänen, joka toimi koko ajan myös kansanedustajana, oli toiminut useampaan kertaan ministerinäkin, minun valiolaisaikananikin vielä 1980-luvun alkupuolella. Vain käymäseltään hän työhuoneessaan pääkonttorissamme oli. Valion pääjohtajia - myöhemmältä nimikkeeltään toimitusjohtajia - aikanani ehti olla kolme, kukaan heistä ei ollut minkään puolueen jäsen. Ei ollut minkään puolueen jäsen minun lähin esimiehenikään, Valion talous- ja hallintojohtaja. Tuon johtajiston jäsenistä yhdenkään poliittiset kannat eivät tulleet koskaan esille. Ei heidän tietoonsa minunkaan poliittiset kantani, joita itse asiassa minulla ei juuri ollutkaan.

Ruotsin vallan aikana pariin kertaan Suomen kenraalikuvernöörinä toiminut Pietari Brahe (Per Brahe) ensimmäisen kautensa päätteeksi merkitsi päiväkirjaansa: Minä olin maahan ja maa minuun sangen tyytyväinen (ruots. Iagh war med landett och landett med mig wääl tillfreds.) Nuo sanat ovat edelleen luettavissa Brahen Turussa olevan patsaan jalustassa.

Minä voin sanoa valiolaisajastani: Minä olin Valioon ja Valio minuun sangen tyytyväinen. Valion tyytyväisyydestä minuun sain palvelusaikanani lukuisia osoituksia. Sellaisena on pidettävä minulle järjestettyjä komeita läksiäiseni edustuspaikassamme, myös isännöintiini kuuluvassa Näsen kartanossa Porkkalanniemellä. Siellä esimieheni, talous- ja hallintojohtaja luovutti minulle Valion anomana saadun korkeimman kunniamerkkini Suomen Valkoisen ruusun ritarimerkin. Pääesikunnasta eläkkeelle jäädessäni sain toiseksi korkeimman saamistani, Suomen Leijonan ritarimerkin - sitä korkeampaa ei kukaan toimiupseeri saanut palvelusansioistaan. Sotilasansiomitalin olin saanut jo aikaisemmin. Tässäpä on kuva, josta näette kaikki ”mitskuni” rintapielessäni:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10153945334299182&set=a.10153306116459182

Ensimmäisenä vasemmalla on tuo korkein saamani, sitten toiseksi korkein, kolmantena sotilasansiomitali ja keskellä valkoisena ristinä YK:n Rauhanturvaajille myönnetyn Nobelin palkinnon johdosta saamani ”mitsku” (luovutettiin juhlatilaisuudessa Puolustusministeriössä v. 2008). Kymmenen ”mitskun” ketjussa hännillä on kolme muistomitalia rauhanturvaajareissuistani Kyproksella, Siinailla ja Golanilla - ne ”mitskut” näkyvät jäävän hieman kainalon katveeseen tuossa kuvassa.

Tulipahan nyt taas puhuttua itsestäni, mutta te erääthän siihen minut houkuttelitte. Mitäpä siinä; varmaan on suotavampaa puhua itsestään kuin muista keskustelijoista. Tätä enempää en nyt kuitenkaan puhu yhtään mistään. Klo 14.00 minulla on aika lääkärille; toivottavasti se käyntini ei anna aihetta ikävään puheenaiheeseen.