Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6647

1. Omana avauksenani laitoin tuon alla olevan, mutta nyt se harmittaa ja saatanpa tehdä siitä poistopyynnön, sillä sehän kuuluisi tälle avaukselle, jolle sen nyt laitan:

xxxxxxxxxxxxxxxx

Eräs on ilmoittanut aikomuksestaan ”palstavahdiksi". Huvittaa tuo aikomuksensa tehtävään ”kyvyillään”, joita hän näyttää avauksessaankin. No, hän on saanut kyllä ihan järkeviltäkin vastauksia, joissa on kerrottu, että sellaisia palstakohtaisia vahteja - aluksi sheriffi- myöhemmin luotsi-nimikkeillä - ei enää ole.

Ei todellakaan ole ollut enää aikoihin, mutta kyllä palstoilla esitettävää valvotaan ylläpidossa ja sieltä ihan oma-aloitteisestikin poistettaneen pahimmaksi töryksi nähtyä. Jokainen voi halutessaan tehdä myös poistopyynnön sellaiseksi töryksi näkemästään. Jos sitä törkyä on tullut rekisteröidyllä nikillä, menee vain sille nikille josta avautuu osio sellaisen ilmoituksen tekemistä varten ja laittaa siihen perusteet pyynnölleen ja klikkaa menemään.

Vuosien saatossa olen tehnyt useita sellaisia ilmoituksia ja pyyntöjä ja aina niistä sitten on tullut sähköpostiini kiitokset ja samalla ilmoitus, että pyyntöni on toteutettu. Tuollaisia ilmoituksia tein lähinnä tuon ”sotilaan” minuun kohdistuneista, harhoihinsa perustuneista töryistä. Enää aikoihin en ole sellaisia tehnyt, sillä hän on täysin yhdentekevä minulle, kun hänen viestejään en enää koskaan edes avaa. Tuskinpa kukaan muukaan viitsii ilmoitella hänestä ylläpidolle, joka varmaan on tullut hänet jo tuntemaan niin, että seuraa tekemisiään ihan oma-aloitteisesti.
  2. Sanomani ei näy menneen sinulla perille, joten täytyy vielä yrittää: Totta hemmetissä tiesin Valion hallintoneuvoston ja hallituksen kokoonpanot. Nehän koostuivat jäsenmeijereiden edustajista. Heillä varmaan oli sananvaltaa henkilöasioihin meijereissään, mutta ei pääkonttorissa ja siihen liittyvissä laitoksissa - tutkimus- ja tuotekehityskeskuksessa, atk-keskuksessa ja eräissä muissa, joissa yhteensä palveli n. 1200 ihmistä. Niitä johtivat palkatut johtajat, Valion pääjohtaja - myöhempi toimitusjohtaja - ylimpänä.

Kaikki nuo laitokset olivat minun isännöinnissäni. Olin kuitenkin vasta kolmannessa portaassa ”johtajuudessani”, sillä esimieheni oli talous- ja hallintojohtaja, joka oli pääjohtajan, myöhemmän toimitusjohtajan alainen. Minun alaisuudessani oli vain kolmisenkymmentä valiolaista työntekijää; vahtimestarit, sähkö- putki- ja muut korjausmiehet, virka-autojen kuljettajat, arkiston ja varastojen hoitajat, sisälähetit, ulkoalueiden, postituksen, monistuksen ja puhelinvaihteen hoitajat. Vastuualueellani ja valvonnassani oli enemmän laadituilla sopimuksilla työskenteleviä ”ulkopuolisia”; siivouksessa kaikki, samoin kiinteistöjen rakennus- ja suuremmissa remonttitöissä.

Hallintoneuvosto kokoontui yleiskokoukseen vain vuosittain. Kansallisteatterin tiloissa se yleensä oli ja minähän sitä aina jouduin järjestämään. Hallintoneuvostolla ei ollut pysyvää edustajaa pääkonttorissa, mutta hallituksen puheenjohtajalla oli siellä oma huone, vaikka melko harvoin hän siellä oli.

Jokohan nyt menisi perille? Menipä tai ei, tämän jälkeen tästä mahdollisesti vielä tulevan jätän samanlaiselle ”huomiolle” kuin ”sotilaaltakin tulevan, eli täysin vaille huomiotani.
  3. Enpä näy olevan pakkomielteinen päänvaiva ainoastaan palstan ”sotilaalle” vaan myös sinulle! Viikkoon en ole tänne mitään laittanut, vaikka päivittäin olen palstan avannut. Toissapäivänä näin sinulta tämän avauksesi:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17598810/taalla-tama-vanha-demu-luulee-gallupin-olevan-jo-vaalitulos

Niin hupaisana sitä pidin, etten viitsinyt siihen tarttua; varsinkaan, kun olit saanut eräitä järkeviä vastauksia älyttömyyksillesi. Nyt kuitenkin puutun tuossa avauksessasi toistelemaasi. Valio ei suinkaan ollut eikä ole vieläkään mikään kepuisäntien johtama firma. Niitä kepuisäntiä oli kyllä Valion hallintoneuvostossa, jolla ei kuitenkaan ollut mitään sananvaltaa Valion henkilöstöpolitiikassa. Se kaikki oli palkatun johdon vallassa.

Palkatussa johdossa v. 1980 Valion palvelukseen tullessani oli yksi kepulainen, mutta vain osa-aikaisesti, kun hän koko ajan oli myös kansanedustaja. Tiedotusjohtajana hän toimi. Jätti senkin hommansa v. 1982, kun taas pääsi ministeriksi tuo nainen, joka aikaisemmalla ministerikaudellaan sai kutsumanimen ”hallituksen ainoa mies” Tietoa hänestä tässä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Marjatta_V%C3%A4%C3%A4n%C3%A4nen

Valiolla palvellessani ehti olla jo pääjohtaja ja sitten kaksi toimitusjohtajaa, kun firma muuttui Valio meijerien osuusliikkeestä Valio oy:ksi. Heidän tai kenenkään muidenkaan johtotehtävissä olleiden poliittisista kannoista en tullut koskaan mitään tietämään, sillä tapaamisissamme esillä olivat aina vain työtehtäviimme kuuluvat asiat. En tullut tietämään mitään alaistenikaan tai muidenkaan työtovereitteni poliittisista kannoista. Eikä kukaan tullut koskaan tietämään mitään minunkaan poliittisista kannoistani, joita minulla ei juuri ollutkaan muuten, mutta omaa etuani ajatellen melko kaukana sosialismista kuitenkin olin.

Niin, olihan palkkani isännöitsijänä huomattavasti korkeampi kuin oli armeijan loppuvuosinani nauttimani korkein mahdollinen toimiupseeripalkka, josta määräytyi 66 % eläke, jota nautin koko ajan Valiolla palvellessani. Isännöitsijän palkkaa lisäksi kohotti lähes 10 vuotta nauttimani autoetu, joka oli verotettavana tulona nosti bruttopalkkaani ja nostaa se edelleen eläkettänikin, joka palvelusvuosieni perusteella ei ole täysi eläke, mutta ei se jää kovin paljon jälkeen sotilaseläkkeestäni.

Armeija-aikani oli minulle hienoa aikaa monipuolisuudessaan, mutta en ole enää aikoihin kokenut olevani mikään sotilas, vaikka edelleen olen mukana evp-riennoissa. Hienoa aikaa minulle oli myös valiolainen aikani ja edelleen olen mukana valioeläkeläisten riennoissa, mutta en tietenkään ole enää valiolainen.. Jokseenkin kuukausittain käyn kyllä pääkonttorialueen portilla olevassa Valion myymälässä, kun eläkeläisilläkin on siellä osto-oikeus. Tapaan siellä nykyisiä valiolaisia, mutta ei heissä montakaan tuttua minulle ole, ei ainakaan aikanani johtoportaisiin kuuluvaa, kun sellaiset ovat kaikki eläköityneet sinä aikana, jonka minä olen ollut sieltä eläkkeellä. Eläkkeelle läksiäisjuhlani kun pidettiin jo runsaat 24 vuotta sitten isännöintiini kuuluvassa Valion edustuspaikassa Näsen kartanossa Porkkalan niemellä. Pelkkää kiitosta tekemisistäni ja muustakin sain tilaisuudessa kuulla niin korkeilta esimiehiltäni kuin myös työtovereiltani ja mukana olleilta alaisiltanikin.

Laitanpa tähän vielä tämän, jotta voit näyttää tämän niille valiolaisille ja kysellä heiltä, että onko tämä väärennös:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10156856891709182&set=a.10153306116459182
  4. Kyllä minun täytyy olla paljon tärkeämpi eräille muille kuin itselleni. Tietenkin tuolle ”sotilaalle", joka elää vain minusta ja minulle, mutta ilmeisesti myös eräälle toiselle, joka on talletellut 17 vuoden takaisia avauksiani ja tuo niitä nyt esille. Itse en ole tallettanut yhtäkään omaa avaustani tai muutakaan viestiäni, en muidenkaan paitsi eräitä City-Keskustasta eli Keriksestä sanomiaan.

Koneelleni talletettavaa on riittänyt muutenkin, mm. kuvia viimeisten 20 vuoden aikana tekemiltäni 42:lta kaukomatkalta - laskin niiden määrän nyt koneeni kuvatiedostosta. Tietenkin paljon enemmän on kuvatiedostossani muusta, kuten läheis-, yhdistys- yms. tapahtumista, myös omista tapahtumistani, kotimaan matkoistani ym…

Paljon olen vähentänyt täällä esiintymistäni. Kun on jo tätä ikää ja intoni kuten kykynikin on tällaiseen kovasti hiipunut. Yhä vähemmälle jää esiintymiseni jatkossa. Jos tapahtuu jotakin merkittävää, kuten esim. Natojäsenyytemme referointi - joka tapahtuu varmaankin - tai kotimaankin politiikassa merkittävää, tulen siitä kyllä sanani sanomaan, jos vielä näissäkin voimissani pysyn. Voin toki tulla vielä ihan avauksellanikin sanomaan jotain myös jostakin muusta, mutta en ainakaan kenestäkään palstan keskustelijasta. Ja vaikka en täällä kävisikään, kyllä minä täällä esillä pysyn, siitä pidätte huolta te, joihin edellä viittaan - varsinkin tuo alussa mainitsemani, jonka silmissä hyvin monet muut minuksi pääsevät tai joutuvat.

Olenhan saanut näinä vuosina avauksilleni runsaasti myös asiaviestejä ja monet ovat viesteillään minua myönteisessä mielessä kannustaneet. Niin olette tehneet jo tälläkin avauksellani, mutta en jaksa nyt sanoa niistä muuta kuin vain Kiitokset!

Nyt vain kaikille Hyvää Yötä ja oikein hyvää alkavaa viikkoa ja myöhempiäkin viikkoja, sillä minä tuskin täällä ihan pian käyn jollei tapahdu jotakin sellaista merkittävää, jollaisiin edellä viittaan.
  5. Kiinnostuksensa suurin kohde olen kauan ollut tuolle SOTILAALLE, mutta ilmeisesti olen sitä myös jollekin toiselle. Kun on tallettanut17 vuotta sitten jättämäni viestini, jonka on nostanut taas palstalle.

Joo, vaikka historiasta kiinnostunut olen aina ollut ja vain kiitettäviä arvosanoja aineesta saanut kouluissani, Otto Ville Kuusisen ”historiaa” en tuntenut, kun se ei minua vähääkään kiinnostanut. En siis tiennyt hänen koskaan olleen SDP:n puheenjohtaja, kun hänen puheenjohtajuutensa on sivuutettu puolueen historiassa, josta silloin asiaa vilkaisin. Mutta sitten menin tälle linkille:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Otto_Wille_Kuusinen

Ja näin, että on hän tosiaankin ollut tehtävässä autonomian aikana vuosina 1911-13. Silloin hän ei kuitenkaan ollut vielä kommunisti, eihän sellaisia vielä ollut meillä eikä juuri muuallakaan ainakaan puolueen muodossa; Karl Marxin ajatuksista kiinnostuneita toki oli jo laajalti Euroopassa ja muuallakin, varmaan myös meillä. Kuusinen ei kuitenkaan kuulunut niihin vielä vv. 1911-16, mutta Venäjän vallankumouksen ja sisällissotamme aikana hän sitä oli tunnetuilla seurauksilla.

Aikamoinen muutos oli siis miehen arvomaailmassa tapahtunut. Lainaus tuosta linkistä:

”Hän oli koulupoikana hartaan uskonnollinen, rukoili paljon, kävi ahkerasti kirkossa ja kirjoitteli romanttisia runoja.[8] Muun koulunuorison tavoin hän oli erittäin isänmaallinen, mikä näkyi muun muassa hänen kirjoittamissaan runoissa. Kuusisen varhaisia isänmaallisia kirjoituksia ilmestyi Oras-koululehdessä. Syksyllä 1900 hän kirjautui Helsingin yliopistoon valiten pääaineikseen filosofian, estetiikan ja taidehistorian. Lainoilla opintojaan rahoittanut Kuusinen toimi aktiivisesti Hämäläis-Osakunnassa, jossa hän politisoitui yhteiskunnallisia keskusteluja käytyään. Kuusinen oli tuolloin viehättynyt vanhasuomalaisuudesta ja alkiolaisuudesta”.

Tuolloin - siis 17 vuotta sitten - etsin ja löysinkin netistä sitä nuoren Kuusisen runoutta, josta mieleeni jäi tämä ihan liikuttava pätkä - nyt muistinvaraisesti:

”Suur Jumala, näethän korkeuksistas, miten köyhä täällä raataa,
    mitä satoa meidän kylvöstä nous, se salli myös meidän kaataa.
    Suur Jumala, katso syvälle; sydän meillä on puhdas ja vakaa;
    Sinun hyvyytes, Sinun oikeutes ne heikolle voiton takaa”.

Joo, ihminen voi eläessään muuttaa poliittisia kantojaan. Vaikka on sanottu, että kepulaisiksi synnytään, ei sekään pidä paikkaansa, nähdään hyvin nyt. Niin olen minäkin muuttanut puoluepoliittisia kantojani useampaankin kertaan. Kansanpuoluetta äänestelin aina 1972 saakka, mutta kyseisen vuoden kuntavaaleissa äänestin demareita - eli itseäni, kun silloisen ammattikuntani pääkaupunkiseudun yhteisöt halusivat minut ehdokkaakseen nimenomaan kyseisen puolueen listoille syistä, joista olen kertonut täälläkin.

Äänestelin demareita myöhemminkin, mutta viimeinen äänestämäni demari on Tarja Halonen v. 2000 presidentinvaaleissa; äänestin häntä parantumattomaksi tiedettyä sairastavan vaimoni pyynnöstä. Hän kun halusi vielä elämässään nähdä maassamme naispresidentin, jollainen ei tullut 1994 vaaleissa Elisabeth Rehnistä, jota hän oli äänestänyt. Vuoden 2006 pressavaaleissa äänestin jo Niinistöä, joka ei vielä silloin mennyt läpi. Niinistöä olen äänestänyt sitten paremmalla menestyksellä 2012 ja 2018. Jos olen vielä äänestämässä 2024 presidentinvaaleissa voin taas äänestää demaria, jos Sanna Marin on ehdolla;))
  6. Onhan tämä avaukseni saanut melkoista huomiota, lähes 300 lukukertaa, lähes 70 viestiäkin. Itselläni ei ole ollut tuossa suurta vaikutusta, kun tämä on vasta toinen viestini tälle avaukselleni. Ahkerimmin tätä avaustani on ylläpitänyt hän, jonka mielessä aina olen niin, että moni näkyy nytkin silmissään minuksi joutuneen. No, ei kai oikeasti, mutta miksi ihmeessä hän haluaa antaa itsestään sellaisen kuvan, että olisi hyvin pahasti viallinen päästään. En ymmärrä.

Onhan tullut paljon asiallisiakin viestejä. Kiitos niistä, mutta älkää pahastuko, kun en nyt jaksa niihin vastailla. Ymmärtänette tietäen korkean ikäni ja sen myötä niin intoni kuin kykynikin vähentyneen tällaiseen. Tyystin nuo avuni eivät kuitenkaan ole vielä loppuneet. Äsken heitin viestin avaukselle ”Keskustan rivikannattajalta varoituksen sana Kokoomukseen ja persuihin loikkiville”. Se viestini avautuu tästä:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17591357/keskustan-rivikannattajalta-varoituksen-sana-kokoomukseen-ja-persuihin-loikkiville#comment-116829395

En siis ole Keskustan kannattaja - kuten totean tuossa viestissänikin - mutta yhdyn kyllä lähes kaikkeen siihen, jota Keskustan rivikannattaja sanoo tuon kyseisen avauksen linkissä, jonka laitan vielä tähänkin:

https://www.suomenmaa.fi/mielipide/keskustan-saavutukset-jaavat-kannattajilta-pimentoon-puheet-apupuolueesta-ovat-taytta-roskaa/

Nyt vain hyvän yön ja viikonlopun toivotukset kaikille tämän mahdollisesti lukeville!
  7. Avaukseni otsikkoaiheena oli Keskustan kannatuksen historiallinen romahdus, mutta lopuksi pohdin sitten seuraavan hallituksen kokoonpanon mahdollisuuksia. Arvelin, että Keskusta olisi varmaan mieluinen hallituskumppani vaalien voittaja kokoomukselle, mutta tässä kannatustilanteessaan puolue tuskin haluaa lähteä mukaan. Arvelin myös, että kokoomus tuskin huolisi kumppanikseen persuja. Päädyin pohtimaan, että olisiko kokoomuksen pääkumppani hallituksessa demarit eli sdp.

Nuo pohdintani ovat herättäneet innokasta asiakeskustelua sellaiseen kykeneviltä. Niihin erikseen en viitsi vastailla, mutta lyhyt yhteenveto niistä:

Anonyymi 07.10.2022 06:33
    Kyllä sinipuna vaikuttaa erittäin todennäköiseltä. Eilen Alfa-tv kepun Timo Laaninen sanoi, että keskusta ei tule menemään seuraavaan hallitukseen missään nimessä. Laanisen mukaan ainoa tapa nostaa kannatusta on siirtyä oppositioon.

Anonyymi 06.10.2022 20:51
    Eli seuraava koalitio: KOK+SDP+VIHR+RKP. Näiden puolueiden yhteinen kannatus riittää enemmistöhallitukseen jo gallupkannatuksenkin perusteella ja hallituksessa on tuossa koplassa olemassa poliittinen tasapaino. Toinen aisapari on Kokoomus ja RKP, toinen SDP ja Vihreät. Se on tietysti tietyllä tavalla pikku heikkous, mutta poliittisilta taustoiltaan esim. EU-politiikan suhteen varsin vahva nelikko.

Mielipidepankki 06.10.2022 22:26
    Kepun ja persujen näkökulmasta pahin mahdollinen hallitus olisi sinipuna vahvistettuna vihreillä, ja RKP:llä. Itse pidän tuollaista hallitusta täysin mahdollisena, jopa ehkä todennäköisimpänä.

Nuo asiakirjoittajat päätyvät siis paljolti samaan lopputulokseen kuin minäkin avaukseni lopussa. Puolen vuoden kuluttua nähdään, olemmeko päätelmässämme oikeassa vai väärässä. Anteeksipyyntöni teille asiakirjoittajat siitä, etten teitä viesteillänne kutakin erikseen kommentoinut, mutta ymmärtänette ratkaisuni, kun minulla on jo tätä ikää ja taitoni kuten halunikin täällä esiintymiseen alkavat olla jo vähäisiä.
  8. Heh heh. En minä häntä vie, vaan te muut viette niin, että hän minut teissä jokaisessa aina näkee. Kun varmaan ymmärrätte hänen ”mielensä tilan”, ette kai kovin pahastune minuksi joutumisestanne.

Täytyy vielä kerran oikaista tuota, joka uskottelee, että upseeriarvoihin kohonneet entiset toimi- ja opistoupseerit olisivat sen arvonsa menettäneet siksi, kun toimiupseerikunta aikoinaan lakkautettiin ja opistoupseerikuntakin tulee lakkaamaan ja viimeisten vielä palveluksessa olevien jäädessä eläkkeelle joskus 2030-luvun alussa. Saamiaan upseeriarvojaan ei kuitenkaan poisteta keneltäkään, jos ao ei syyllisty pahaan rikokseen josta saamansa tuomion ohella menettää myös sotilasarvonsa.

Toimiupseerikunnan lakkaamisen jälkeenkin eräitä meistä on vielä ylennelty sotilasarvossa, jos ovat olleet vielä ylennyskelpoisessa iässä. Sellainen ylennelty on kai myös tuo palstan ”sotilas” - jos hän on se Ossi A. Ossi A jäi eläkkeelle yliluutnanttina ja sai evp:nä ollessaan ylennyksen kapteeniksi. Siitä hän aikoinaan kertoi täälläkin ja eräissä vaaleissa ehdokkaana ollessaan ilmoitti tittelikseen kapteeni evp.

Ilmeisesti aina on sama, jolle sotilasarvostani on tullut sellainen päänvaiva, että lukuisia kertoja on tuonut tuota samaa hölynpölyä. Ei näy auttaneen, vaikka kerran sanoin hänelle, että ei minulle merkitsisi mitään se, vaikka sotilasarvoni otettaisiin pois, kunhan eivät vain lakkauta eläkettä, jota olen nauttinut 25-vuoden palveluksesta - varusmiesaika mukaan luettuna - vasta 42 vuotta; jäisin silloin vain Valioeläkkeeni ja sijoitustuottojeni varaan;))

Tämä oli muuten toinen viestini kahden viimeisten viikkojen aikana ja kolmanteen en näe nyt tarvetta, joten toivottelen vain tässä nyt hyvää lauantai-iltaa ja huomistakin avaajalle ja muillekin tämän mahdollisesti lukeville!
  9. En ole viime aikoina täällä paljon viipyillyt. Olen melko huonossa kunnossa, mutta siitä huolimatta on ollut muuta mukavaa mm. läheispiirini kanssa. Muutamia kertoja olen parin viimeisen viikon aikanakin palstan avannut, mutta näkemäni ei ole houkuttanut minua tänne mitään laittamaan.

Kun nyt palstan avasin ja näin tuon viestisi, täytyy antaa Sinulle tunnustusta siitä, että yhä jaksat toimia palstan parasta ajatellen. Eipä tuo puolen päivän aikaan jättämäsi viesti näy vielä tuottaneen toivomaasi tulosta. Palstoilla on kai niiden siisteyden valvontaa vain iltaisin. Kun joskus tein pyyntöjä tuon kyseisen profiilin sulkemiseksi ja sillä tulleen poistamiseksi, vasta myöhään illalla oli tullut sähköpostiini viesti, jossa pyynnöstäni kiitettiin ja kerrottiin sen tulleen toteutetuksi. Luultavasti noin menetellään myös tuon pyyntösi suhteen.

Minä en viitsi enää hänestä valvonnalle viestitellä. Kun ihmispololla ei ole tiedollisia eikä taidollisia edellytyksiä asiakeskusteluun, hän pyrkii tekemään palstan mahdollisimman vastenmieliseksi niille, joilla noita mainitsemiani edellytyksiä on. Ei hän siinäkään ihan haluamallaan tavalla onnistu, kun palstalla on kuitenkin valvonta, vaikka se kai viipeellä toimiikin.

Minähän hänen lähes ainoa kohteensa olen, mutta vähät minä siitä henkilökohtaisesti välitän. Ainoa tunteeni häntä kohtaan on sääli, sillä onneton on raukan tilanne. Ei ole ketään, joka hänestä välittäisi niin, että hoitaisi hänet laitokseen, jossa hänen mielenterveydelleen yritettäisiin tehdä jotain. Silläkin alueella nykyinen lääketiede pystynee melkoisiin ihmeisiin, joskaan ei ihan mahdottomuuksiin.