Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6647

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Vaikka sanoin eilen, että palsta saa jäädä minulta rauhaan pidemmäksi ajaksi, täytyy minun vielä käydä. Huomaan, että pyynnöstäsi huolimatta valvonta ei ole ainakaan vielä sulkenut tuon palstatuholaisen profiilia eikä poistanut sillä ”tuotettua”. Minähän hänen ”tuotannossaan” olen lähes ainoa kohteensa, mutta vähät minä omakohtaisesti välitän kaltaisestaan ja ”tuotannostaan”, mutta suututtaahan se, että hän näkyy karkottavan täältä muitakin asiakirjoittajia..

Joskus lähes 20 vuotta sitten hänen laillaan käyttäytyville jaettiin banneja. Esim. City-Keskusta sai parinkin viikon banneja eli ei päässyt palstalle rekisteröitynä eikä anonyyminakaan, vaikkei hän läheskään tuon kaltainen häirikkö ollut. Miksi enää ei niin tehdä? Entisenä sheriffinä varmaan tiedät siihen syyn. Onko niin, että silloin aikoinaan kaikilla oli kiinteät internet-osoitteet, joilta tulon valvonta voi estää ja nyt meillä jokaisella on alati vaihtuvat osoitteet? Tähän haluaisin Sinulta vastauksen, please!

Mahdollisen vastauksesi tulen vielä katsomaan, mutta muuten palsta saa jäädä minulta nyt rauhaan. Kyllä minä täällä silti esillä pysyn, siitä pitää huolen tuo kyseinen, joka elää vain minusta ja minulle - tosin nähden minut hyvin monissa muissa ja niissäkin vain sairaan päänsä tuottamana näkynä, joka on koin toisenlainen kuin oikeasti olen. Sellaisiin en ole aikoihin ottanut juuri kantaa ja jos vielä vastaisuudessakin täällä käyn ja näes sitä samaa, sen aina jätän täysin vaille huomiotani.

En kuitenkaan voi olla mielessäni pohtimatta sitä, miksi hän on tuollainen ja miksi juuri minun vuokseni hänen päänsä on noin pahasti hajonnut. Vaikea minun on uskoa, että hän olisi se Ossi, joksi hän on pyrkinyt identifioitumaan. Ei heikostikaan menestyneen sotilaan pää olisi hajonnut noin siksi, että joku on menestynyt häntä paremmin. Kyllä kai tuo on ollut sotilas vain tällä palstalla ja ilmeisesti myös persujen palstalla. Lienee vain joku kaikesta ajat sitten syrjäytynyt, kaikkeen parempaan kyvytön joutilas turhimus.
  2. No,+enhän+minä+oikeasti+ole+ihan+niin+innokas+saunoja+kuin+edellä+sanomastani+päättelet.+Joka+torstaisen+viikkojumppani+Helsingin+Sydänkuntoutuksen+fysioterapeuttien+vetämänä+on+jatkunut+jo+24+vuotta+-+ohitusleikkauksestani+alkaen+-+ja+olkoonpa+jumppa+sali-+tai+allasjumppaa+tahi+kuntosali,+aina+sen+lopuksi+on+saunominen.+Varsinkin+kesällä+usein+-+mutta+en+aina+-+saunon+vielä+viikonloppuna+kotisaunassani.+En+ole+kyllä+kokenut+saavani+mainitsemiasi+haittoja+runsaasta+saunomisestani.+Palstan+majuri+lienee+oikeasti+vain+saunamajuri,+mutta+arvonsa+sellaisellakin.+Kerronpa+saman,+jonka+olen+kai+kertonut+joskus+ennenkin:Siinailla+YK-faitterina+palvellessani+saunoimme+joka+päivä.+Esikunnan+nuorimman+toimistoaliupseerin+-+reserviläinen+tietysti+-+tuli+”saunamajurina”+lämmittää+sauna+niin,+että+se+oli+kylpykunnossa+klo+14.00+jolloin+normaalioloissa+päättyi+klo+07.00+alkanut+työpäivämme.+Saunojajoukossamme+oli+eräs+ylivääpeli,+jonka+intohimona+oli+lyömällään+löylyllä+pudottaa+muut+ylälauteilta,+jonne+hän+sai+jäädä+yksikseen.++Esikuntaan+tullut+uusi+pataljoonaupseeri+oli+ensi+kertaa+saunomassa+ja+kun+tuo+ylivääpeli+käyttäytyi+edellä+kertomallani+tavalla+hän+jo+alalauteilla+kyyristellen+komensi+ylivääpeliä+lopettamaan+moisen+”löylytyksen”.+Ylivääpeli+löi+vain+kauhallisen+lisää+kiukaalle.+Silloin+tuo+pataljoonaupseeri+suorastaan+huusi+ylivääpelille:”Olen+majuri,+eikö+ylivääpeli+aio+totella+minua?”.+Tähän+ylivääpeli:+”Saunassa+ei+ole+muita+majureita+kuin+saunamajuri”+ja+heitti+taas+kauhallisen+kiukaalle.
  3. Oho!+Onpa+tämä+avaukseni+pudonnut+jo+kovin+alas,+palstan+seitsemännelle+sivulle!+No,+onhan+tämä+saanut+jo+yli+600+katselukertaa,+144+viestiäkin+on+jäljellä+vaikka+35+näkyy+tulleen+poistetuksi.+Nostan+tämän+nyt+kuitenkin+esille,+kun+puhun+avauksessa+Sanna+Marinin+saamasta+arvostettavalta+taholta+tulleesta+myönteisestä+huomiosta+ja+sitä+on+tullut+lisää+tänäänkin.+Päivällä+siitä+heitin+tuonne+Mielipidepankin+avaukselle+”Miksi+hallituksen+suosio+kasvaa?”+yhden+viestin,+siis+tämän:https://keskustelu.suomi24.fi/t/17562371/miksi-hallituksen-suosio-kasvaa#comment-116422635Siinähän+-+sen+linkissä+-+Sanna+saa+hienoja+kehuja!+On+tuo+viestini+saanut+vastauksenkin,+mutta+kuittaan+sen+tässä+vain+toteamuksella,+että+viestinsä+on+toki+asiallinen,+lähettäjänsä+näkemyksestä+perusteltukin,+mutta+en+kuitenkaan+ole+samaa+mieltä+siinä+-+varsinkaan+sen+loppupuolella+-+sanotusta.Enpä+ole+enää+aikoihin+tänne+läheskään+päivittäin+mitään+laittanut,+mutta+tänään+heitän+toisenkin+viestin,+siis+tämän.+Enkä+voi+olla+lopuksi+toteamatta,+mikä+oli+tämän+päivän+kohokohta+minulle.+Kyllä+se+oli+Pääkaupunkiseudun+Päällystön+evp-yhdistyksen+syyssauna+Santahaminassa.+Hieno+sauna,+jonka+kerhomme+1970-luvun+alkupuolella+rakensi+ja+nyt+se+kuuluu+evp-yhdistyksellemme.+Olihan+meitä+taas+pitkälti+toistakymmentä+saunojaa,+grillimakkaroista+mainioine+lisukkeineen+ja+alkoholitonta+olutta+palanpainikkeeksi+nauttijaa.+Tässäpä+muutama+kuva+joukostamme.+Otetuista+kuvista+kolme+vein+facebookilleni,+niiden+pitäisi+aueta+tästä+linkistä:https://www.facebook.com/photo?fbid=10160210253519182&set=a.10153306116459182Eipä+sitten+muuta+kuin+vain+toteamus,+että+huomennakin+on+minulla+saunapäivä;+on+nimittäin+joka+torstain+viikkojumppani,+tällä+kertaa+aluksi+kuntosalia,+sitten+altaalla+ja+tietenkin+saunominen!+Pitäkään+te+muutkin+yhtä+hyvää+huolta+puhtaudestanne!
  4. Jos+tuo+linkkini+ei+aukea,+siltä+varalta+heitän+vielä+siitä+tekstipätkän:"Lännen+Median+teettämään+kyselytutkimukseen+vastanneista+suomalaisista+68+prosenttia+on+vähintään+melko+tyytyväisiä+pääministeri+Sanna+Marinin+(sd.)+hallitukseen.LM:n+mukaan+15+prosenttia+vastanneista+oli+erittäin+tyytyväisiä+hallituksen+toimintaan.+Erittäin+tyytymättömiä+Marinin+hallitukseen+ilmoitti+olevansa+yhdeksän+prosenttia+vastanneista.Edellinen+kysely+tehtiin+LM:n+mukaan+helmikuussa+2022,+minkä+jälkeen+hallituksen+suosio+on+noussut.+Silloin+erittäin+tyytyväisiä+oli+kymmenen+prosenttia+vastanneista.
  5. Eipä+tuo+Keskusta+tai+muukaan+politiikka+nyt+anna+aihetta,+joten+puhun+vähän+muusta.+Tämän+palstan+tilasta.+Se+on+mennyt+sellaiseksi,+ettei+se+enää+houkuta+tänne+minua+eikä+näy+houkuttavan+juuri+muitakaan+asiakeskustelijoita.+Suurin+syyllinen+palstan+tilaan+on+tuo,+jolle+eilen+poikkeuksellisesti+vastasin+tällä:https://keskustelu.suomi24.fi/t/17549217/onko-keskusta-jaanyt-pimentoon#comment-116277264Vaikka+ylläpito+vähintään+päivittäin+sulkee+profiilinsa+ja+poistaa+sillä+tuotetun,+välittömästi+tuo+palstalle+ne+samat+satoja+kertoja+toistamansa+yhden+lauseen+avaukset,+joissa+koskaan+ei+ole+mitään+sellaista,+joka+herättäisi+keskustelunhalua+muissa.+Siksipä+hän+sitten+itse+puskasta+niihin+vastailee+ja+rekisteröitynä+sitten+vastaa+niihin+jne…+kunnes+taas+ylläpito+heivaa+ne+kaikki+roskikseensa.Kuinka+hän+jaksaakaan+tuota+samaa+vuosikausia?+No,+kun+kykyä+ei+ole+mihinkään+muuhun+ja+kun+joutilasta+aikaa+on+loputtomiin,+täytyyhän+hänen+sitä+käyttää+kykyjensä+mukaisesti.+Minähän+avauksissaan+ja+viesteissään+olen+aina+keskiössä,+mutta+vähät+minä+siitä.+Ei+suuri+koirakaan+reagoi+pikkurakkiin,+vaikka+se+sille+kuinka+räksyttäisi.+Siitä+näin+esimerkin+aamulenkilläni:+Eräs+rouva+talutteli+hyvin+suurta+koiraa+ja+vastaansa+tullut+talutteli+hyvin+pientä.+Se+pikkukoira+kovasti+räksyttäen+yritti+lähennellä+sitä+isoa,+mutta+tämä+ei+ollut+pikkuista+huomaavinaankaan.+Se+minua+vaivaa,+että+jokainen+tuolle+palstan+pikkurakille+vastanneista+joutuu+aina+minuksi;+siksi+siihen+eilen+puutuin+tuolla+viestilläni,+jonka+tuohon+alkuun+linkitin.+Varmaan+nuo+hänelle+vastanneet+tarkoittavat+hyvää+minulle+mutta+silti+pyydän:+älkää+enää+koskaan+tehkö+niin!+Antakaa+hänen+jäädä+keskustelemaan+vain+itsensä+kanssa.+Älkääkä+te+varmaan+hyvää+minulle+tarkoittavat+enää+nostelko+avauksianikaan+niitä+kehuen,+ellette+halua+minuksi+joutua!+Kyllä+minä+itsekin+tulen+avauksilleni+silloin,+kun+näen+sille+aihetta+olevan.+Nyt+näin+tämän+verran+ja+tämän+jälkeen+palsta+saanee+jäädä+minulta+rauhaan+taas+pidemmäksi+ajaksi,+jollei+Keskusta+tai+muu+politiikka+anna+aihetta+tänne+tulla.Ps.Minulla+on+kai+jo+kymmenkunta+vuotta+ollut+tämä+nikki,+ja+vain+tällä+olen+tänne+kirjoitellut,+en+yhden+yhtä+viestiä+ole+tarkoituksella+puskasta+heittänyt,+Muutamia+kertoja+on+sellainen+tullut+vahingossa,+kun+rekisteröinti+oli+tippunut+pois+päältä,+mutta+kun+aina+sen+heti+huomasin,+välittömästi+ilmoitin+vietin+tulleen+minulta.
  6. Täytyipä+tulla+tänäänkin+täällä+käymään.+Edellisessä,+eilisessä+viestissäni+sanoin+näin:https://keskustelu.suomi24.fi/t/17549217/onko-keskusta-jaanyt-pimentoon#comment-116245832Annan+siinä+siis+tunnustusta+neljälle,+jotka+kaikki+edustavat+eri+puolueita.+Näin+laaja-alainen+on+puolueisiin+sitoutumiseni;))Toiseen+asiaan:+Täällä+on+kerrottu,+että+minun+kapteenin+arvoni+olisi+peruutettu.++On+kai+sitten+peruttu+myös+palstan+SOTILAAN+yliluutnantin+arvo.+No,+noin+ei+ole+meille+kummallekaan+tapahtunut+eikä+varmaan+tapahdukaan,+mutta+jos+tapahtuisikin,+ei+kai+sentään+lopetettaisi+eläkettäni+jota+olen+25+vuoden+palveluksesta+nauttinut+vasta+42+vuotta.+Eikä+varmaan+peruttaisi+ainakaan+sitä+vänrikin+arvoani,+jonka+sain+jo+ylikersanttivaiheessani+RUK:n+suoritettuani;-))Kolmanteen+asiaan:+Olin+eilen+illalla+olympiastadikalla+Suomi-Ruotsi+-maaottelua+seuraamassa.+E-katsomon+eli+takasuoran+viereisen+katsomon+neljännellä+penkkirivillä+katsomon+eteläpäässä,+johon+parhaiten+näkee+juoksumatkojen+maaliintulojärjestyksen+etusuoralla.+Kylmää+siellä+oli,+kun+olin+liian+kevyesti+pukeutunut+ja+kylmyyden+tunnetta+lisäsi+Ruotsin+jyrääminen+niin,+että+johtaa+selvästi+nyt+niin+miesten,+naisten+kuin+poikien+ja+tyttöjenkin+ottelussa.+Enpä+viitsi+enää+tänään+sinne+stadikalle+lähteä.+Katson+kuitenkin+kisat+loppuun+tv:sta,+vaikka+Suomella+ei+liene+enää+tänään+mahdollisuuksia+kääntää+lopputuloksia+eilisiä+järjestyksiä+paremmiksi.Eipä+nyt+aihetta+enempään.
  7. Torstaina+jo+toivottelin+Hyvät+Viikonloput,+mutta+täytyi+tulla+nyt+käymään,+kun+katsoin+tv:n+ykkösaamun.+Haastateltavana+siinä+oli+ulkoministeri+Pekka+Haavisto.+Haastattelunsa+havahdutti+minut+entistäkin+vahvemmin+ajattelemaan,+että+kyllä+meillä+nyt+on+poikkeuksellisen+vahvat+ihmiset+niillä+paikoilla,+jotka+tässä+tilanteessa+ovat+tärkeimmät.+Ne+tärkeimmät+ovat+tietenkin+Tasavallan+Presidentti,+pääministeri,+ulkoministeri+ja+puolustusministeri.+Kolmea+ensiksi+mainitsemaani+olen+kehunut+jo+aikaisemmin,+mutta+tässä+vielä+vähän+lisää:Niinistöä+parempaa+presidenttiä+meillä+ei+voisi+nyt+olla.+Toki+hän+oli+osoittanut+erinomaisuutensa+jo+aikaisemminkin.+Kolmissa+vaaleissa+minäkin+häntä+olen+äänestänyt,+mutta+v.+2006+ei+tullut+vielä+valituksi,+kun+presidenttinä+sai+jatkaa+Tarja+Halonen+-+jota+minäkin+olin+äänestänyt+v.+2000+jo+kuolemansairaan+vaimoni+pyynnöstä,+kun+hän+halusi+vielä+eläessään+saada+maahamme+naispresidentin,+jota+ei+saanut+vielä+v.+1994+Elisabeth+Rehniä+äänestäessään.Sanna+Marin+osoitti+poikkeuksellisen+vahvoja+johtamiskykyjään+jo+27-vuotiaana+Tampereen+kaupunginvaltuuston+puheenjohtajana+ja+yhtä+vahvaa+johtamista+hän+on+osoittanut+34-vuotiaana+alkaneella+pääministerikaudellaan.+Vastuullisuudestaan+määrätietoisen+työnsä+ohella+on+osoittanut+olevansa+myös+ihan+tavallinen+nuori+nainen,+joka+osaa+välillä+rentoutuakin.Antti+Kaikkoseen+en+ollut+aikaisemmin+paljon+huomiota+kiinnittänyt,+mutta+nyt+puolustusministerinä+hän+on+osoittautunut+hyvin+jämäkäksi+mieheksi+vastuullisessa+tehtävässään,+jonka+vaatimukset+ja+tarpeet+tehtävässään+hän+on+osoittanut+täysin+sisäistäneensä.+Luulenpa,+että+hän+on+seuraava+Keskustan+johtaja+ja+nostaa+puolueensa+ylemmäs+siitä+alhosta,+johon+se+on+vajonnut+Sipilän,+Kulmunin+ja+Saarikon+sitä+johtaessa.Haaviston+osoittama+erinomainen+pätevyys+ulkoministerinä+ei+ole+suuri+ylläty.+Se+kun+perustuu+hänen+jo+pitkään+ja+monipuoliseen+kokemukseen+asioista,+joita+hän+nyt+ulkoministerinä+johtaa.+Esittämistapansa+on+aina+vakaa+mutta+ei+koskaan+turhan+uhoava.+Aivan+erinomainen+ulkoministeri.+Ehkäpä+seuraava+presidenttimmekin,+sillä+vain+yhden+prosenttiyksikön+jäljessä+hän+viimeisessä+gallupissa+oli+kärjessä+olevaa+Olli+Rehniä,+tuloksilla+21+%+ja+30+%.+Tosin+siinä+gallupissa+Sanna+Marin+ja+Mika+Aaltola+roikkuivat+aivan+noiden+kahden+kannoilla,+tuloksilla+29+%+ja+28+%.Tätä+pidemmälle+en+viikonloppuani+täällä+vietä,+kun+ohjelmassani+on+muuta+mukavaa+päivälläkin+ja+illalla+sitten+stadikalle+Suomi-Ruotsi+maaottelua+katsomaan.
  8. Tällä+vanhuksella+oli+tänään+ensin+viikkojumppa+-+salissa+ja+altailla+ja+sitten+lounaskin+H:gin+Sydäntalolla+-+ja+sitten+muuta+niin,+että+vasta+nyt+ehdin+tulla+tänne+vilkaisemaan.+Eipä+näy+tulleen+avaukselleni+sellaista,+joka+kaipaisi+kommentointiani.+Selailin+muutakin+palstaa.+Kovin+alhaiseksi+on+mennyt+taso+täällä.+Enemmän+puhutaan+muista+keskustelijoista+kuin+mistään+asioista.+Minä+näyn+olevan+ajatusten+kohteena+myös+jollakin+toisella+kuin+vain+tuolla+yhdellä,+jonka+elämän+ainoana+sisältönä+olen+ollut+jo+vuosikausia.+Näyn+sitä+toki+olevan+edelleen,+kun+monia+avauksiakin+on+minusta+tehnyt+ilmeisesti+taas+uudella+nikillään+-+kun+edellinen+on+heivattu+roskakoriin.On+noissa+muissakin+yksi+niin+hauska,+että+siihen+vielä.+Tuo,+jossa+sanotaan,+että+minulta+on+poistettu+kapteenin+sotilasarvo.+Niin+ei+toki+ole+tehty+eikä+tulla+tekemään,+mutta+ei+sillä+arvolla+ole+enää+juuri+merkitystä+minulle+eikä+puolustusvoimillekaan.+Joskus+aikaisemminkin+tuota+samaa+on+esitetty+ja+vastasin+silloin+siihen,+että+poistettakoon+toki+se+sotilasarvoni,+kun+eivät+poista+vain+eläkettäni,+jota+olen+25+vuoden+aktiivipalveluksesta+nauttinut+vasta+42+vuotta.+Jos+se+eläke+poistettaisiin,+jäisin+vain+sen+eläkkeen+varaan,+jota+olen+jo+24+vuotta+nauttinut+18+vuoden+palveluksesta+Valiolta.+No,+en+nyt+ihan+sen+eläkkeen+varaan+jäisi,+kun+on+noita+sijoituksia+ja+kohtalaisia+tuottoja+niistä.Mikähän+muuten+mahtaa+olla+se+tekijä,+joka+tuollaista+minuun+kohdistuvaa+tuottaa?+Olisiko+se+kateus,+jonka+kerrotaan+olevan+eräille+suurin+voimavara?Eipä+enempää+nyt+eikä+varmaan+viikonloppunakaan.+Lauantaina+ja+sunnuntaina+on+Suomi-Ruotsi+maaottelu,+pitkästä+aikaa+täällä+Stadin+stadikalla,+joten+luultavasti+menen+sinne+matsia+seuraamaan.+Lippua+en+ole+ostanut,+sillä+varmaan+saan+sen+sieltä+portiltakin,+sillä+ei+stadikkaa+ennakkoon+loppuunmyydä.Viikonloppuja+kaikille!
  9. 43 / 333