Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6647

1. En+ole+viime+aikoina+tänne+juuri+mitään+laittanut,+toissapäivänä+tosin+pari+viestiä+heitin.+Eilenkin+kyllä+kävin+palstalla+ja+kun+näin+tuon+palstan+tuhoamiseen+pyrkivän+ahkeroineen,+tein+hänestä+ilmoituksen+valvonnalle+ja+tällainen+viesti+on+tullut+tänään+sähköpostiini:Hei!+Kiitos+ilmoituksesta!+Kyseinen+tunnus+ja+sillä+kirjoitetut+sääntöjen+vastaiset+viestit+on+poistettu.Ystävällisin+terveisinEmmaKäyttäjätukiHeti+näkyy+saaneen+uuden+profiilin+ja+jatkanen+sillä+sitä+samaa,+lähinnä+vain+minä+kohteenaan.+Enpä+välitä+nyt+siitä+valvonnalle+ilmoittaa,+kun+omakohtaisesti+minua+mikään+ei+voisi+hetkauttaa+vähemmän+kuin+hän.+En+millään+voi+uskoa,+että+hän+olisi+koskaan+ollut+vähäisinkään+sotilas.+Minua+huonommin+sotilasurallaan+menestyneitä+on+suurin+osa+noissa+evp-yhteisöissä,+eikä+heistä+kukaan+koe+mitään+kateutta+tai+katkeruutta+minua+kohtaan,+päinvastoin+kaikilta+heistä+koen+edelleen+saavani+arvostusta;+niin+urallani+tekemäni+kuin+myös+yhdistyksissämme+ammattikuntamme+hyväksi+tekemäni+johdosta.+Aina+siellä+minulta+halutaan+kuulla+mielipiteitä+eri+asioista+ja+tilaisuuksiemme+päätökseksi+aina+on+tehtävänäni+kiitosten+esittäminen+tilaisuuden+järjestäjille.Tuon+täytyy+olla+vain+joku+kaikesta+syrjäytynyt+turhimus,+jolla+ei+ole+mahdollisuuksia+eikä+kykyjä+mihinkään+muuhun+eikä+kykynsä+riitä+näillä+palstoillakaan+muuhun+kuin+aina+samaa+toistaviin+lauseen+mittaisiin+heittoihin.+Käytökselleen+en+ymmärrä+muuta+syytä+kuin+mielensä+vakavan+häiriintymisen,+johon+en+koe+olevani+syypää.+Jos+tuo+kaikki+on+häneltä+vain+huumoria,+ei+tuollaista+huumoriakaan+tuota+terve+tai+edes+puoliterve+pää.
  2. Voi+Hyvä+Luoja,+miten+ulkona+oletkaan+todellisuudesta+tuossakin+asiassa.+Toimiupseeristo+luotiin+50+vuotta+sitten,+kun+puolustusvoimain+edun+vuoksi+haluttiin+aliupseerien+parhaimmistoa+nostaa+ylempiin+ja+vaativampiin+tehtäviin,+kun+kadettiupseeristosta+oli+kovaa+pulaa.+Aliupseeriliitto+asian+ymmärsi+ja+asemansa+mukaisesti+pani+hankkeen+vireille.+Tuki+hankkeelle+tuli+heti+puolustusvoimain+johtotasolta,+vaikka+upseeriliitosta+kuului+vastustavia+ääniä.En+muista,+olisiko+puolueistamme+mikään+ollut+hanketta+erityisesti+vastaan,+mutta+sdp+sitä+kyllä+selvästi+tuki.+Kun+hanke+oli+käynnistynyt+vv.+1971,+sdp:n+tuki+kyllä+nähtiin+hyvin+ammattikunnassamme.+Kevään+1972+kuntavaalien+alla+Helsingin+kaikkien+aliupseerikerhojen+-+Helsinki,+Suomenlinna+ja+Santahamina+-+hallitukset+kokoontuivat+yhteiskokoukseen,+jossa+minut+Santahaminan+kerhon+puheenjohtajana+asetettiin+kuntavaaliehdokkaaksi+riippumattomana+sdp:n+listoille.+Asettajien+enemmistö+ei+taatustikaan+ollut+yleisemmin+sdp:n+kannattajia,+varmaan+paljon+enemmän+heissä+oli+kokoomuksen+kannattajia.+En+tullut+valituksi+valtuustoon+vaikka+vähä+yli+200+ääntä+sain;+toinen+mokoma+olisi+läpimenoon+tarvittu.+Toimiupseerikunta+kuitenkin+toteutui+seuraavana+vuonna,+ei+suinkaan+sdp:n+vaan+puolustusvoimain+johdon+päätöksellä.Lienet+niin+nuori,+ettet+tiedä+mitään+noista+kaukaisista+ajoista,+et+ainakaan+ymmärrä+niitä.+Huvittaa,+kun+aina+hoet,+mitä+on+edellytyksenä+pääsemiseksi+edes+upseerien+koulutukseen.+Ajat+olivat+kovin+toisenlaiset+vielä+50+vuotta+sitten,+ylioppilaitakin+oli+ehkä+vain+n.+kolmasosa+nykyisten+ylioppilaiden+määrästä.+Ja+mitä+olikaan+toiset+50+vuotta+noista+ajoista+taaksepäin?+Silloin+valmistuneista+upseereista+tuskin+edes+joka+kolmas+oli+koulutukseltaan+ylioppilas.+Eivät+läheskään+kaikki+muutama+vuosikymmen+myöhemminkään.+Palvelin+vv.+1955-56+varusmiehenä+JP+2:n+-+myöhemmän+UudJP:n+1.komppaniassa.+Komppaniamme+päällikkö+1916+syntynyt+kapteeni+Mäenpää+oli+käynyt+6+lk+Kauhavan+yhteiskoulua,+RUK:n+v.+1938,+MaaSK:n+1942-43+-+ei+siis+kadettikoulua+-+ja+everstiluutnanttina+hän+lähti+eläkkeelle+1970.+Joukkueeni+johtaja+1921+syntynyt+luutnantti+Keiski+oli+käynyt+7+lk+Kannuksen+yhteiskoulua,+UK:n+1942+-+ei+siis+kadettikoulua+-+ja+kapteenina+hän+lähti+eläkkeelle1971.+Kadettiupseereiksi+heidät+kumpikin+kuitenkin+luettiin,+sillä+poimin+nämä+tiedot+yli+tuhatsivuisesta+v.+1985+Kasettiupseerimatrikkelista.+No,+nuo+kumpikin+olivat+varmaan+hankkineet+suurimman+meriittinsä+sodassa+-+kuten+hyvin+moni+muukin+upseeri;+ylenihän+rajavartiostossa+peräti+kenraalimajuriksi+yksi+-+valitettavasti+nimensä+ei+nyt+tule+mieleeni.En+yleensä+käy+täällä+viikonloppuisin,+mutta+kun+nyt+palstan+avasin+ja+näin+sinun+jälleen+toistelevan+noita+samoja+höpinöitäsi,+täytyi+minun+tulla+sinua+hieman+valistamaan
  3. Oikaisin+tuossa+edellä+erästä,+jonka+mielestä+minä+olen+sillä+tavalla+elänyt+yhteiskunnan+piikkiin.+Lisäänpä,+että+vaikka+jo+kauan+olen+ollut+eläkeläinen,+en+ole+ollut+pelkästään+yhteiskunnan+piikkiin+eläjä.+Melkoinen+veronmaksaja+olen+edelleen.+Viimevuodeltakin+maksamani+verot+kahtakymmentä+tuhatta+lähentelivät.+Sain+siitä+tosin+toistatuhatta+kotitalousvähennystä+kahden+viikon+välein+kotonani+tapahtuvista+siivouksista+maksamastani.+Iloinen+veronmaksaja+kyllä+olen.+Toiseen+asiaan:+Outoa,+että+tälle+palstalle+on+tullut+noin+paljon+sotilaita.+Outoa+myös+se,+että+sotilaiksi+”ilmoittautumattomillakin”+on+niin+kova+kiinnostus+sotilaisiin.+Nytkin+useita+avauksia,+mm.+tällaisia:https://keskustelu.suomi24.fi/t/17508896/naita-ei-voinut-rinnastaa-oikeisiin-upseereihinhttps://keskustelu.suomi24.fi/t/17512052/aliupseereiden-annettu-saalista-pitaa-sdp-hankkimat-upseeri-arvotMinulla+oli+sentään+jonkinlaista+sotilasuraa+ja+olen+sen+jälkeenkin+ollut+edelleen+mukana+evp-riennoissa,+mutta+ei+minulla+noin+kiihkeää+kiinnostusta+sotilaisiin+ole.+Eläkeläinen+olen+ollut+jo+42+vuotta+sieltä+sotaväestä+ja+hyvin+paljon+muuta+on+sinä+aikana+elämässäni+tapahtunut.+Olisinkohan+kuitenkin+juuri+minä+vetänyt+tänne+noita+sotilaita+ja+sotilaista+kiinnostuneita?+Jos+niin+on,+varmaan+se+johtuu+persoonallisesta+karismastani,+itseni+sellaista+tahtomatta.+Ilmeisesti+on+niin,+että+jos+olisin+ollut+vaikka+poliisi,+palsta+nyt+tulvisi+poliiseista+ja+komisaroista;))
  4. Tuskinpa+Valion+ex-talkkareilla+eli+talonmiehillä+on+tietoa+noista+asioista.+Isännöimissäni+pääkonttorissa,+tutkimus-+ja+tuotekehityskeskuksessa+ja+atk-keskuksessa+-+yhteensä+n.+800+ihmisen+työpaikoissa+Helsingin+Pitäjänmäellä+ei+alaisinani+ollut+yhtään+talkkaria.+Kaikissa+noissa+kolmessa+suuressa+rakennuksessa+oli+vahtimestarit+ja+sitten+oli+ulkoalueiden+hoitaja,+joka+johti+kesin+talvin+n.+viiden+hehtaarin+tontin+pääasiassa+ulkopuolisilla+teetettyjä+töitä.Isännöinnissäni+olevissa+Näsen+kartanossa+Porkkalassa+ja+Sledaskärin+saarella+Turun+saaristossa+oli+kyllä+kummassakin+talonmies,+joka+vastasi+noiden+vieras-+ja+lomapaikkojen+hoidosta,+mutta+ei+värmaan+hänelläkään+olisi+tietoja+kaipaamistasi+asioista.Edellä+sanomani+tarvinnee+allekirjoituksen,+se+on+tässä:https://www.facebook.com/photo/?fbid=10156856891709182&set=a.10153306116459182(Eilen+illalla+pistäytyessäni+näin+tämän+etusivu+alkupäässä+olleen+avauksen+ja+kun+olin+jo+iltadrinkin+vaikutuksen+alaisena,+päätin+kommentoida+sitä+vasta+tänään.+Kolmannen+sivun+hännille+tämä+avaus+oli+nyt+jo+pudonnut,+siitä+on+pitänyt+huolta+tuo+”sotilas”,+joka+en+heitellyt+lauseen+tyhjiä+avauksiaan+jopa+kuusin+kappaleinkin)
  5. Tällä+avauksellani+ja+eräällä+toisellakin+avauksella+on+kehuttu+minua+majuri+Jouni+Lahteen+verrattavaksi+sotilaaksi.+En+sitä+todellakaan+ole.+Sotilasurayhtenäisyyttä+Lahden+kanssa+minulla+on+sen+verran,+että+molemmat+olemme+useampikertaisia+YK:n+rauhanturvaajajoukoissa+palvelleita+faittereita.+Minun+sotilasurani+päättyi+kuitenkin+45-vuotiaaana,+jo+42+vuotta+sitten.+osin+viimeisen+rauhanturvaajareissuni+tein+vielä+reserviläisenä.+Samoin+on+Lahtikin+jäänyt+eläkkeelle+puolustusvoimista+jo+45-vuotiaana,+19+vuotta+sitten,+mutta+yhä+jatkaa+sotilaana,+nyt+jopa+Ukrainan+sodassa+kouluttaen+ja+johtaen+Venäjän+julmaa+hyökkäystä+vastaan+taistelevia+sotilaita.+Runsaat+pari+viikkoa+sitten+eräs+täällä+vaati,+että+toimi-+ja+opistoupseerien+upseeriarvot+täytyy+poistaa.+Siihen+silloin+vastasin,+että+puolestani+hyvinkin+minulta+saa+poistaa+kapteenin+arvon,+kunhan+vain+sotilaseläkkeeni+säilyy,+etten+jäisi+vain+siviilityöuraltani+myöhemmin+saamani+eläkkeen+varaan.+No,+en+nyt+ihan+sen+varaan+jäisi,+kun+on+noita+sijoituksia+-+jotka+tosin+nyt+viimekuukausina+ovat+menettäneet+arvoaan+tuhansia+euroja.+Mutta+kyllä+ne+siitä+taas+elpyvät,+joten+ei+minulla+hätää+olisi.Eräällä+toisella+avauksella+muutama+päivä+siten+on+ilmoitettu,+että+saavuttamani+kapteenin+sotilasarvo+on+poistettu.+Ei+ole+poistettu,+en+ole+tullut+tuomituksi+mistään+rikoksesta,+jonka+johdosta+ainoastaan+sotilasarvoja+voidaan+poistella.+Silloinkin+kai+Tasavallan+Presidentin+päätöksellä,+sillä+vain+presidentillä+upseerien+ylennysoikeus,+joten+vain+hänellä+lienee+oikeus+myös+upseeriarvojen+poistamiseen.+Joo,+Kekkonenhan+minutkin+ylensi+vänrikiksi+v.+1963+ylikersanttivaiheessani+suorittamani+RUK:n+perusteella.+Kekkonen+sitten+myöhemmin+ylenteli+minua+toimiupseerina+luutnantiksi,+yliluutnantiksi+ja+kapteeniksikin+-+Kekkosen+presidenttiura+kun+kesti+kauemmin+kuin+minun+sotilasurani;))Onhan+tälle+avaukselleni+tullut+avaukseni+aihetta+enemmän+koskeneita+asiallisia+viestejä;+kiitos+niistä,+mutta+nyt+en+jaksa+niihin+vastailla,+kun+vanhuksen+täytyy+mennä+päivälevoille.+Palaan+niihin+ehkä+myöhemmin+illalla+tai+ainakin+huomenna,+mutta+nyt+ei+enempää+tähän+tai+muuallekaan.
  6. Avauksessani+ajatukseni+kohteena+on+maamme+seuraava+mahdollinen+presidentti.+No,+ehkä+se+ei+sittenkään+ole+Mika+Aaltola+-+voi+ollakin,+mutta+todennäköisempiä+ovat+ne+muutamat+muut+esille+tuodut.Jatkossa+olen+sitten+puhunut+enemmän+muusta.+Mm.+uskontoihin+liittyvistä+yleisistä+näkemyksistäni.+Niistä+puhuessani+olen+tuonut+esille+myös+itseeni+liittyviä+asioita;+se+minua+nyt+vähän+harmittaa.+Joten+palaanpa+vielä+tuohon+presidenttiasiaan.En+pohdi+enää+seuraavaa+mahdollista+presidenttiä,+kun+ainakaan+omakohtaisesti+ei+ehkä+ole+merkitystä+sillä,+kuka+hän+on+-+kun+en+ehkä+ole+enää+häntä+näkemässä.+Otan+esille+nykyisen+presidenttimme,+joka+oli+nyt+tunnin+mittaisessa+haastattelussa+maikkarilla+eli+tv+3:lla.+Ihailtavan+hienosti+hän+taas+esiintyi+vain+asiakysymyksiin+keskittyen,+osoittaen+niissä+ymmärrystään+ilman+vähäisintäkään+itsensä+korostamista.Tuli+mieleeni,+että+jos+presidentin+perättäisiä+kausia+ei+olisi+rajattu+kahteen,+hän+aivan+varmasti+olisi+meidän+seuraavakin+presidenttimme.+Himskatti,+mitä+se+sinänsä+hieno+presidenttimme+Mauno+Koivisto+menikään+tekemään,+kun+hän+aikoinaan+hyväksyi+tuon+rajauksen,+ehkä+jopa+omasta+aloitteestaan.+Aivan+varmasti+Niinistö+tulisi+valituksi+virkaan+edelleen,+jos+hänen+olisi+mahdollista+asettua+ehdokkaaksi.+Mutta+lain+mukaan+nyt+on+mentävä.+Niinistö+tulee+kuitenkin+jäämään+historiaan+yhtenä+merkittävimmistä+presidenteistämme.+Pääseehän+Suomi+hänen+johdollaan+ja+paljolti+juuri+hänen+vaikutuksestaan+Naton+turvaan!Eipä+nyt+muuta+kuin+vain+Hyvän+Viikonlopun+toivotukset+kaikille!
  7. Tuossa+ylempänä+eräs+sanoo+olevansa+yllättynyt+minun+uskonnollisuudestani+ja+kyselee+tuonpuoleista+koskevista+toiveistani.+Vastaanpa+hänelle+tässä:Uskonnoista+yleisemminkin+olen+kyllä+kiinnostunut,+kun+olen+nähnyt+niiden+ilmentymiä+maailmalla+siten+kuin+eilen+illalla+kerron+viestissäni,+johon+tuo+kyselijä+viittaa.+Itse+tietenkin+olen+vain+tapakristitty,+huonokin+sellainen.+Toki+kovin+vaikuttunut+kristinuskon+synnystä+ja+sen+synnyttäjästä.+Olenhan+käynyt+montakin+kertaa+Betlehemissä+siinä+kirkossa,+joka+rakennettiin+sen+tallin+paikalle,+jossa+Jeesus+syntyi,+samoin+myös+Pyhän+haudan+kirkossa+Jerusalemissa+-+vaikutuksen+nuo+kaikki+paikat+ovat+minuun+tehneet.+Olen+useammankin+kerran+käynyt+myös+Nazarethissa+Jeesuksen+lapsuuskaupungissa,+ja+Jordan-virralla+paikalla,+jossa+Johannes+Kastaja+hänet+kastoi.+Olenhan+käynyt+myös+Gordonin+Golgatalla,+Jerusalemin+nykyisten+muurien+ulkopuolella+olevalla+kukkulalla,+jonka+brittiläinen+kenraali+tutkimuksissaan+päätteli+olevan+Jeesuksen+todellisen+ristiinnaulitsemispaikan+ja+sen+vieressä+oleva+joskus+yli+2000+vuotta+sitten+pystykallioon+louhitun+haudan+hän+päätteli+olevan+se+todellinen+hauta,+jonne+Jeesus+haudattiin+ja+josta+hän+sitten+kolmantena+päivänä+nousi+kuolleista+-+ja+sitten+vähän+myöhemmin+astui+ylös+taivaisiin.+Tietenkin+olen+käynyt+myös+Gidronin+laakson+takaa+Jerusalemissa+nousevalla+Öljymäellä,+jolta+Apostolien+tekojen+mukaan+Jeesus+astui+taivaisiin.+Siellähän+on+myös+Taivaaseenastumisen+kappeli.Oliko+Jeesus+Jumalan+poika+vai+ei,+ja+nousiko+hän+taivaisiin+siten+kuin+Uudessa+Testamentissa+kerrotaan,+täysin+poikkeuksellinen+ihminen+hänen+kuitenkin+täytyi+olla.+Vahvasti+häneen+uskottiin+kun+hän+pystyi+synnyttämään+maailmassa+laajimmalle+levinneen+uskonnon.+Profeetta+hän+on+uskontona+myöhemmin+syntyneelle+islamilaisuudellekin,+jossa+hänestä+tosin+käytetään+vain+nimitystä+Maria+poika.Menen+vielä+Jeesusta+kauempaan+aikaan.+Olen+käynyt+myös+Siinailla+sijaitsevalla+Hoorebin+vuorella,+jossa+Jumala+antoi+Moosekselle+ne+kymmenen+käskyä,+jotka+ovat+perustana+juutalaisuudessa,+säilyneet+sellaisina+kristinuskossa+ja+myös+sitä+myöhemmin+syntyneessä+islamilaisuudessa..+Siinailla+rauhanturvaajan+palvellessani+kävimme+vuorella+pienellä+porukalla+sotilaspappimme+johdolla.+Röykytimme+kuorma-auton+avolavalla+lähes+100+km+pitkin+Wadi+Feiranin+solan+huonoa+hiekkatietä+ja+olimme+vuoren+juurella+olevalle+Santa+Caterinan+luostarille+päästyämme+pölyn+kuorruttamia+kummituksia.+Luostarissa+hieman+puhdistettuamme+ja+tutustuttuamme+arvokkaisiin+käsikirjoituskokoelmiin+ja+muuhun+-+mm.+huoneeseen,+jonka+lattiaa+peittää+yli+metrin+korkuinen+kerros+entisten+munkkien+pääkalloja+-+leiriydyimme+luostarin+ulkopuolelle,+jossa+söimme+ja+levähdimme+hetken.+Yöllä+klo+kahden+aikaan+lähdimme+pimeässä+kiipeämään+vuoren+huipulle.+Matkaa+leiristämme+huipulle+oli+kai+vain+n.+10+km,+mutta+korkeuseroa+yli+1,5+km,+kun+huippu+on+n.+2700+m+merenpinnasta+ja+luostari+vain+n.+1000+m+korkeudessa.+Nousu+oli+rankka.+Joku+joukostamme+purnasi,+että+Jumala+oli+varsinainen+simputtaja,+kun+määräsi+vanhan+miehen+(Mooseksen)+tänne+käskynjaolle.+Vaivamme+palkittiin+perille+päästyämme,+kun+näimme+nousevan+auringon+säteiden+kiipeävän+vuorille+niitä+valaisten.+Näky+oli+vaikuttava!+Vuorella+on+juutalaisten,+kristittyjen+ja+muslimien+pienet+kappelit.+Yllätykseksemme+vuorella+oli+jo+suuri+ranskalaisten+pyhiinvaeltajien+joukko,+vanhoja+ihmisiä,+jotka+olivat+nousseet+vuorelle+kaksi+vuorokautta+rinteellä+välillä+yöpyen.Joo,+tässäpä+taustaa+uskonnollisiin+ajatuksiini+vaikuttaneista+tekijöistä.+Kysyjälle+vastaan,+tuonpuoleisista+toiveistani:+En+minä+tiedä,+onko+sitä+tuonpuoleista+vai+ei.+En+kuitenkaan+kiellä+sen+mahdollista+olemassaoloa.+Enkä+pelkää+kuolemaa,+joskus+jopa+toivon+sitä.+Niin+viimeksi+eilen+käydessäni+hoitamassa+kukkia+vaimoni+haudalla+tuossa+parin+kilometrin+päässä+Maunulan+uurnalehdossa.+Ihan+ääneen+siellä+hiljaa+juttelin+vaimolleni:+”Odotahan+kulta,+pian+varmaan+pääsen+seuraksesi”.Oho!+Tulipa+taas+juttua,+kun+oli+niin+kiinnostava+asia.+Jos+kysyjä+jaksoi+tämän+kuitenkin+lukea,+hän+varmaan+nyt+paremmin+ymmärtää+mielessään+ollutta+asiaa.
  8. Lähitulevaisuuden+näkymistä+olen+viimeaikoina+kirjoitellut,+tehnyt+useita+avauksiakin.+Natojäsenyytemme+niissä+useimmissa+on+ollut+aiheenani.+Siihenhän+oikeasti+liittyy+tämäkin+avaukseni,+vaikka+puhun+siinä+miehestä,+joka+meidät+herätti+hakemaan+jäsenyyttä,+jossa+olemme+päässeet+jo+pitkälle:+tarkkailijajäseneksi,+joka+osallistuu+Naton+kokouksiin,+joissa+meillä+on+puheoikeuskin.Tässä+korkeassa+iässä+ajatus+menee+usein+kauempaan+tulevaisuuteen;+jälkeläisteni+ja+muidenkin+nykyisten+ja+tulevienkin+nuorien+suomalaisten+mahdollisuuksia+pohtien.+Nämä+ajatukseni+ovat+olleet+suurin+vaikuttaja+myös+Natojäsenyyskantani+muodostumiseen.Yhä+useammin+kuitenkin+ajatukseni+tahtoo+mennä+omaankin+kauempaan+tulevaisuuteen.+Jopa+sinne+”tuonpuoleiseen”.+En+tiedä,+onko+sellaista+olemassa,+mutta+en+halua+sitä+kieltääkään.+Näin+olen+sanonut+jo+pitkässä+viestissäni+05.10.2020+avauksella,+jonka+tänään+on+nostanut+palstalle+joku,+jonka+näkemykseen,+sanomaansa+en+yhdy.+Noista+näkemyksistäni+enemmän+saatte+tietää,+jos+luette+tuon+lähes+kaksi+vuotta+sitten+sanomani,+jonka+osoitteen+kaivoin+nyt+profiilini+kautta+ja+siihen+pääsette+tästä:https://keskustelu.suomi24.fi/t/16594915/maailmassa-on-yli-miljoona-uskontoa#comment-104467525Onhan+tälle+avaukselleni+tullut+eilisen+käyntini+jälkeen+yksi+viestikin,+nyt+ihan+illalla,+ja+asiaahan+siinä+puhutaan,+mutta+en+nyt+jaksa+sitä+ajatella+enkä+kommentoida,+sorry.++Sorry+myös+siksi,+kun+poikkesin+avaukseni+aiheesta,+mutta+ehkäpä+sitä+ymmärrätte+jos+luitte+tuon+toisessa+kappaleessa+sanomani.+Nyt+vain+Hyvää+Yötä+tämän+lukeville+ja+samaa+toivon+hengessäni+muillekin.