Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6647

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Hemmetti!+Tämä+äsken+lähettämäni+viesti+näkyy+lipsahtaneen+tuonne+aito-arskan+avaukselle;+tälle+avaukselleni+tämän+tarkoitin:Tämä+eilinen+avaukseni+oli+valunut+jo+toisen+sivun+hännille.+Siitä+on+pitänyt+huolen+tuo+yhden+lauseen+tuo+”sotilas”+lukuisilla+yhden+lauseen,+kaksin+kappaleinkin+laittamillaan+tyhjillä+avauksillaan.+Ei+hän+niille+muilta+koskaan+mitään+huomiota+saa,+mutta+jatkaa+vaan.+Miksi?+Tuolla+aito-arskan+avauksella+annoin+siihen+toissapäivänä+vastauksen:”Mikä+on+tuollaisen+tarkoitus?+Tietenkin+vain+pyrkimys+palstan+pilaamiseen.+Katkeruudesta+siksi,+kun+itsellään+ei+ole+kykyä+aina+nähtyä+enempään+ja+noin+pyrkii+tekemään+palstan+niin+epämiellyttäväksi,+että+asiakeskusteluun+halukkaat+ja+tiedollisesti+sekä+taidollisesti+siihen+kyvykkäät+eivät+viitsisi+tänne+tulla”.https://keskustelu.suomi24.fi/t/17343230/tama-on-erittain-hyva-asia-jos-palstan-valvonta-tata-valvoo#comment-115215189aito-arska+sitten+opasti+minua:+”Parasta+on,+ettei+häneen+kiinnitetä+mitään+huomiota.+Totaalinen+ignooraus.”+Harvoin+olen+hänelle+huomiota+antanutkaan+enkä+koskaan+siksi,+että+minä+olen+lähes+aina+hänen+kohteenaan+-+vähät+minä+sellaisesta+välitän.Systemaattinen+pyrkimyksensä+palstan+pilaamiseen+minua+on+joskus+hermostuttanut+ja+siksi+siihen+toissapäivänäkin+puutuin+ja+tulin+tosin+sanoneeksi+siinä+muutakin,+ihan+liikaa+ja+tarpeetonta.+Vast´edes+en+puutu+sellaiseenkaan.+Toimikoon+vapaasti+siten,+johon+hänen+kykynsä+riittävät.+Ei+tämä+palsta+ole+minulle+kovin+tärkeä,+kun+korkeasta+iästäni+huolimatta+elämässäni+on+edelleen+paljon+muutakin,+on+taas+tänä+viikonloppunakin.+Näyttäköön+hän+puolestani+vapaasti+elämänsä+ainoaa+sisältöä.+Niin+hän+varmaan+tulee+tekemään,+mutta+en+tule+sitä+katsomaan,+joten+toivottelen+vain+kaikille+Hyvää+Viikonloppua!
  2. Tämä+eilinen+avaukseni+oli+valunut+jo+toisen+sivun+hännille.+Siitä+on+pitänyt+huolen+tuo+yhden+lauseen+tuo+”sotilas”+lukuisilla+yhden+lauseen,+kaksin+kappaleinkin+laittamillaan+tyhjillä+avauksillaan.+Ei+hän+niille+muilta+koskaan+mitään+huomiota+saa,+mutta+jatkaa+vaan.+Miksi?+Tuolla+aito-arskan+avauksella+annoin+siihen+toissapäivänä+vastauksen:”Mikä+on+tuollaisen+tarkoitus?+Tietenkin+vain+pyrkimys+palstan+pilaamiseen.+Katkeruudesta+siksi,+kun+itsellään+ei+ole+kykyä+aina+nähtyä+enempään+ja+noin+pyrkii+tekemään+palstan+niin+epämiellyttäväksi,+että+asiakeskusteluun+halukkaat+ja+tiedollisesti+sekä+taidollisesti+siihen+kyvykkäät+eivät+viitsisi+tänne+tulla”.https://keskustelu.suomi24.fi/t/17343230/tama-on-erittain-hyva-asia-jos-palstan-valvonta-tata-valvoo#comment-115215189aito-arska+sitten+opasti+minua:+”Parasta+on,+ettei+häneen+kiinnitetä+mitään+huomiota.+Totaalinen+ignooraus.”+Harvoin+olen+hänelle+huomiota+antanutkaan+enkä+koskaan+siksi,+että+minä+olen+lähes+aina+hänen+kohteenaan+-+vähät+minä+sellaisesta+välitän.+Systemaattinen+pyrkimyksensä+palstan+pilaamiseen+minua+on+joskus+hermostuttanut+ja+siksi+siihen+toissapäivänäkin+puutuin+ja+tulin+tosin+sanoneeksi+siinä+muutakin,+ihan+liikaa+ja+tarpeetonta.+Vast´edes+en+puutu+sellaiseenkaan.+Toimikoon+vapaasti+siten,+johon+hänen+kykynsä+riittävät.+Ei+tämä+palsta+ole+minulle+kovin+tärkeä,+kun+korkeasta+iästäni+huolimatta+elämässäni+on+edelleen+paljon+muutakin,+on+taas+tänä+viikonloppunakin.+Näyttäköön+hän+puolestani+vapaasti+elämänsä+ainoaa+sisältöä.+Niin+hän+varmaan+tulee+tekemään,+mutta+en+tule+sitä+katsomaan,+joten+toivottelen+vain+kaikille+Hyvää+Viikonloppua!
  3. Tulin+vilkaisemaan+avaukselleni+mahdollisesti+tullutta.+Ei+ole+tullut+sille+mitään+kommentointieni+kaipaavaa.+Mutta+palstalle+on+tullut+muuta+niin,+että+avaukseni+on+valunut+toisen+sivun+hännille.+Siitä+nyt+tähän,+kun+se+kuuluu+avauksesi+aihepiiriin:Sitä+”muuta”+näyttää+tulleen+erityisesti+yhdeltä+ja+samalta.+Yhden+lauseen+roiskaisuja,+joita+toistaa+monina+avauksinaan,+vaikkeivät+ne+saa+yhtäkään+viestiä+muilta+eikä+itsekään+näy+niistä+kaikille+vastailevan.Mikä+on+tuollaisen+tarkoitus?+Tietenkin+vain+pyrkimys+palstan+pilaamiseen.+Katkeruudesta+siksi,+kun+itsellään+ei+ole+kykyä+aina+nähtyä+enempään+ja+noin+pyrkii++tekemään+palstan+niin+epämiellyttäväksi,+että+asiakeskusteluun+halukkaat+ja+tiedollisesti+sekä+taidollisesti+siihen+kyvykkäät+eivät+viitsisi+tänne+tulla.Kyllähän+tuollaisen+täytyy+olla+muistakin+syistä+henkisesti+”vinksahtanut”.+Ei+kai+sentään+oikeasti+liene+niin+pahoin+”vinksahtanut”,+että+hän+todella+näkisi+minut+noissa+kaikissa,+joissa+on+näkevinään.+Jos+niin+uskoisi+oikeasti,+kyllä+hänet+olisi+jo+hoidettu+sellaiseen+laitokseen,+jossa+hän+ei+nettiin+pääsisi.+Kauan+luulin,+että+hän+on+se+tietty+O.A.+ja+minä+olen+hänen+kohteena+kateudestaan+siksi,+kun+menestyin+sotilasurallani+tiedän+hänen+menestyksensä+olleen+vaatimattomampi.+Mutta+en+enää+usko,+että+olisi+kyseessä+tuo+O.A,+tai+kukaan+muukaan+entinen+sotilas.+Uskon+avaukselleni+tulleeseen+viestiin,+jossa+joku+kertoi+O.A:ta+haastatelleen+ja+tämä+oli+sanonut,+että+nämä+palstat+eivät+häntä+vähääkään+kiinnosta.Kyseessä+täytyy+olla+vain+trolli,+joku+joutilas+turhimus,+jonka+elämässä+ei+ole+mitään+muuta,+johon+hänen+kykynsä+riittäisivät.+Vaikka+sotilasurani+on+jo+kaukaista+menneisyyttä+ja+sen+jälkeiseltä+siviilityöuraltanikin+olen+ollut+eläkkeellä+jo+24+vuotta,+sen+verran+sotilasta+minussa+on+vieläkin,+että+hänen+sotilaana+esiintymisensä+on+hyvin+loukkaavaa+entistä+ammattikuntaani+kohtaan.+Varsinkin,+kun+monipuolisella+urallani+tulin+paljon+tuntemaan+monenlaisia+sotilaita+ja+edelleen+olen+mukana+sen+evp-+toiminnoissa,+enkä+niissä+kummassakaan+-+aktiivi-+tai+evp-joukoissa+-+ole+tullut+tuntemaan+yhtäkään+edes+lähelle+kaltaistaan,+Sellaisia+ei+kerta+kaikkiaan+ole+niissä+joukoissa.Vähäisinkään+entinen+sotilas+ei+alentuisi+tuollaiseen,+jossa+joutuu+palsojen+valvonnan+silmätikuksi+niin,+että+nikkinsä+aina+päivittäin+suljettaisiin+ja+sillä+tuotettu+poistettaisiin.+Ei+minkäänlaisen+entisen+sotilaan+itsetunto+kestäisi+tuollaista+palstojen+ylläpidon+taholta+saamaansa+pompottelua.+Eiköpähän+tuokin+nikkinsä+taas+pian+suljettane+ja+varmaan+laittaa+heti+uuden,+jolla+osoittaa+minun+olevan+oikeassa+kaikessa+edellä+sanomassani.
  4. Avauksessani+sanon,+että+maallemme+merkittävintä+vuosikymmeniin+on+Natohakemuksemme+hyväksyminen.+Tänään+puoliltapäivin+heittämässäni+viestissä+totean,+että+meillä+on+nyt+todella+historiallinen+hetki:++Suomen+ja+Ruotsin+liittymispöytäkirjat+Natoon+allekirjoitettiin+ja+maastamme+tuli+Natoon+tarkkailijajäsen,+joka+osallistuu+Naton+kokouksiin.+Naton+pääsihteeri+Jens+Stoltenberg+sanoo,+että+Suomen+ja+Ruotsin+pääseminen+näin+nopeasti+tähän+tilanteeseen+on+ennätyksellistä+Naton+historiassa.+Hän+ennustaa,+että+jatkokin+-+maittemme+Natojäseniksi+pääseminen+-+tulee+olemaan+historiallisen+nopeaa.+Hän+ymmärtänee,+ehkä+tienneekin,+että+Turkin+Erdoganin+pullistelulla+on+vain+sisäpoliittiset+tarkoitusperät+eli+ei+ole+oikeasti+edes+pyrkimystä+maittemme+jäsenyyden+estämiseen.Tein+avaukseni+87-vuotispäivänäni+ja+siitä+kerroin+ja+monia+”synttärionnitteluja”+olen+täälläkin+saanut.+Vielä+kerran+kiitos+niistä,+kiitokset+myös+monista+muista+asiallisista+viesteistä.+Suuri+enemmistö+avaukselleni+viestitelleissä+on+ollut+Natojäsenyytemme+suhteen+samalla+kannalla+kuin+minäkin.+Ei+siinä+mitään+outoa;+näkemyksissään+he+kuuluvat+suomalaisten+suureen+enemmistöön.+Hienoa,+että+meillä+on+niin+viisas+kansa!+Valtavan+viestitulvan+on+avaukseni+saanut.+Siinä+ovat+edesauttaneet+eräät,+jotka+ovat+niin+vuolasti+kehuneet+minua,+ilmeisesti+hieman+huvitellakseen+pyrkimyksenään+saada+tuo+niin+minuun+kuin+Natoonkin+toisissa+näkökannoissa+oleva+”sotilas”+innostumaan.+Kyllä+hän+onkin+innostunut,+häneltä+varmaan+viestejä+enemmän+kuin+keneltäkään+muulta;+avaukseltani+on+poistettu+55+viestiä,+eivätköhän+ne+kaikki+liene+häneltä+tulleita;))Onhan+tämän+avaukseni+saldo+huikea;+lähes+600+käyntikertaa+tällä+ja+viestejäkin+yli+230!++Ansio+tästä+kuuluu+Teille+muille;+itse+olen+käynyt+tällä+avauksellani+vain+toistakymmentä+kertaa+ja+vain+kahdeksan+viestiä+tätä+ennen+olen+tälle+laittanut.+Tämän+yhdeksännen+viestini+myötä+tämä+avaukseni+saanee+nyt+olla+puoleltani+loppuun+käsitelty.+Jos+näissäkin+voimissani+pysyn,+varmasti+tulen+tänne+uudella+avauksellani+sitten,+kun+sellaiseen+aihetta+tulee.+Nyt+vain+vielä+Teille+kaikille+viestitelleille+kiitos+ja+kaikinpuolisen+hyvän+jatkon+toivotukset+tässä+Naton+tarkkailijajäsenyyden+myötä+entistä+turvallisemmaksi+tulleessa+hienossa+Isänmaassamme!
  5. Oho!+Onpa+minulla+ollut+taas+vetovoimaa,+kun+avauksellani+on+ollut+jo+lähes+400+kävijää+ja+viestejäkin+on+tullut+lähes+150.++Tullussa+viestitulvassa+on+muutamia+syntymäpäiväonnitteluja+minulle,+useita+muutenkin+täysin+asiallisia.+Kiitos+niistä+kaikista!On+sitten+muutakin.+Siinä+näkyy+kunnostautuneen+erityisesti+tuo+vain+minusta+ja+minulle+elävä+”sotilas”,+jolta+pitkälti+toistakymmentä+viestiä+on+tallella+ja+paljon+lienee+joutunut+poistoonkin,+kun+poistettuja+näkyy+olevan+jo+yli+20+-+eiköhän+niistä+monet+ole+juuri+häneltä+tulleita.+Kas,+kun+ylläpito+ei+ole+vielä+sulkenut+nikkiään!+Näkyväthän+eräät+innostuneen+huvittelemaan+tuon+”sotilaan”+kustannuksella.+Mikäpä+siinä,+kun+heitä+ei+näy+vaivanneen+se,+että+aina+he+ovat+minuksi+joutuneet.+Itseltäni+tämä+on+kuitenkin+vasta+viides+viesti+tälle+avaukselleni.+Aamulenkin+tein+tänäänkin,+sitten+on+ollut+hieman+pihatöitä+ja+muutakin.+Iltalenkillä+sitten+käyn+vasta+tv:n+iltauutisten+jälkeen+ja+lenkiltä+palattuani+heti+sauna+päälle+ja+saunomisen+jälkeen+saunamakkarat+ja+-oluet,+ehkä+vähän+muutakin+ja+sitten+vain+vuoteeseen+tämän+yhdeksännen+kymmenen+kahdeksannen+vuoden+kolmannen+päivän+päätteeksi!Eiköhän+tämä+jo+riittäne+minulta+tälle+avaukselleni,+riittää+ainakin+tälle+päivälle.+Jatkakaa+toki+te+muut,+jos+haluatte;+huomenna+varmaan+käyn+vilkaisemassa+mahdollisesti+tullutta+ja+saatanpa+silloin+sitä+kommentoidakin,+jos+näen+sellaista+aiheelliseksi.+Nyt+päivälevoille,+en+vuoteeseen+vaan+tämän+”työhuoneeni”+sohvalle.
  6. No+niin.+Olen+nyt+siis+”kaheksannella+yheksättä+kymmentä”+kuten+olisi+lapsuudessani+sanottu.+Mikäpä+tässä+ollessa;+aamulenkki+on+taas+tehty+ja+aamiainen+nautittu.++Paljon+on+tullut+viestejä+avaukselleni.+Asiallisia+ja+minulle+myös+onnea+toivottelevia.+Yhteinen+kiitos+niistä!+Onhan+toki+tullut+myös+niitä+”tavallisia”;+niistä+näköjään+kuusi+viestiä+mennyt+poistoonkinKävihän+eilen+illalla+luonanikin+muutama+onnittelija.+Aikuiset+olivat+autokuskeina,+eivätkä+voineet+”kuoharia”+nauttia+puolilasillista+enempää,+mutta+kakkukahvit+heille+tarjosin.+Joukossaan+olleelle+alaikäiselle+en+”kuoharia”+tarjonnutkaan,+eikä+hän+halunnut+kahvia,+mutta+niidenkin+edestä+hänelle+maistui+kakku+mehun+kanssa.+Itsepä+jouduin+sitten+illalla+yli+puoli+pullollista+”kuoharia”+lipittämään,+mutta+ei+se+tehnyt+tiukkaakaan;))Joo,+korkeassa+iässä+jo+olen.+En+olisi+uskonut,+että+näinkin+vanhaksi+eläisin,+kun+elämäntapanikaan+eivät+ole+olleet+kovin+terveellisiä.+Ehkäpä+sittenkin+ne+ovat+suosineet+elämän+jatkumista,+kun+aina+on+ollut+vaihtelua,+uusia+mielenkiintoja+ja+haasteita.+Rautavaaran+korvesta+jo+16-vuotiaana+tänne+Stadiin+erilaisiin+hommiin,+18-vuotiaana+Lapin+savotoille+ja+siellä+pääsin+”herran+tienikin”+alkuun+aputyönjohtajana.+Sieltä++sotaväkeen,+jossa+25+vuoden+aikana+ehdin+olla+viidessä+eri+joukko-osastossa+erilaisissa+tehtävissä+aina+uusine+mielenkiintoineen+ja+haasteineen.+Niiden+ohessa+kolme+reissua+YK:n+rauhanturvaajana;+Kyproksella,+Siinailla+ja+Golanilla+-+viimeinen+reissu+tosin+vasta+sotilaseläkeläisenä,+virkavapaalla+siviilityöstäni+Valiolla.+Sieltäkin+olen+ollut+eläkkeellä+jo+24+vuotta,+mutta+paljon+on+tapahtunut+elämässäni+sinäkin+aikana.Yksityiselämäni+on+ollut+yhtä+”värikästä”+ja+nuorena+tein+siinä+suuria+virheitäkin,+mutta+osasin+ottaa+niistä+opikseni+niin,+että+sain+sitten+elää+yli+20-vuotisen+hyvin+onnellisen+avioliiton.+Siitäkin+tosin+leskenä+kohta+jo+18+vuotta,+mutta+paljon+ja+monenlaista+on+elämässäni+edelleen+tapahtunut.+Onnellinen+olin+siitäkin,+että+ensimmäinen+vaimoni,+lasteni+äiti+antoi+minulle+anteeksi+aviorikokseni+ja+meistä+tuli+ihan+hyvät+ystävät.+Lähes+kolme+kuukautta+sitten+tapahtuneesta+kuolemastaan+olin+niin+järkyttynyt,+että+se+varmasti+vei+fyysisenkin+kuntoni,+joka+onneksi+on+nyt+palautunut+paremmaksi.Elämääni+sisältöä+ovat+tietenkin+antaneet+jälkeläiseni,+joita+on+kolmessa+polvessa,+joista+kaksi+oli+eilisillan+luonanikin+käyneissä.+Tiiviisti+olen+ollut+mukana+myös+entisen+sotilasammattikuntani+evp-+toiminnoissa+kuten+myös+entisten+rauhanturvaajien+toiminnoissa.+Yhtä+ja+toista+muutakin+elämänhalua+antavaa+on+ollut,+mm.+maailmanmatkailu,+jolla+20+viimeisen+vuoden+aikana+olen+tehnyt+nelisenkymmentä+matkaa,+vaikka+yli+kahteen+vuoteen+en+yhtäkään,+kun+korona+on+sen+estänyt.+Niin,+ja+onhan+ollut+myös+tämä+palsta+ja+tänne+kirjoittelu;+viimeaikoina+vähäisempänä+eikä+koskaan+niin+tärkeänä+kuin+muutamalle;))Eipä+nyt+aihetta+enempään.+Nyt+alan+pakoilla+hellettä+pihassa+varjon+alla+ja+ilmalämpöpumpun+viilentämässä+kodissa.+Illalla+sitten+taas+lenkille.+Vielä+vain+toista+kiitokseni+saamistani+onnen+toivotuksista+!