Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Viikonalkua, viimeistä viedään toukokuusta.
    Kiirettä varmaan useilla, kun on kaikenlaisia juhlien järjestämisiä, loppuuhan koulut ja nuoria valmistautuu alkamaan elämää koulujen jälkeen.
    Monilla lukeminen jatkuu, toiset töihin valmistuneet, kunpa sitä vaan tarvitseville löytyisi.
    Kesäloma se niille nuoremmillekin alkaa ja meille kaikille, on se vaan sellainen elämisen muutos luonnon muutoksien kanssa.
    Katselin taivaalle ja olin näkevinäni pääskysten liitelevän, varma kesän merkki, kieloja ei näillä kaduilla, ei edes puistossa kasva, tuskin vielä metsässäkään kukassa ovat näissä maisemissa.
    Oikeassa olet Merilii, oikein hyvä, että kehitysvammaiset pääsivät esiintymään ja muuallakin maailmassa voidaan huomata, miten meillä ihmiset otetaan ihmisinä, kukaanhan ei voi valita miksi tänne synnytään, toisilla parempi toisilla huonompi tuuri, näin vaan elämä eletään.
    Olen nähnyt telkkarista näitä heidän ulkomaan reissuista kertovia ohjelmia ja hyvin ovat selvinneet ja iloa elämäänsä saaneet.
    Kaukana on ne ajat, jolloin kehitysvammaisia piiloteltiin, onneksi.
    Tänään näyttää tulevan kaunis ilma, Urpohan on nimipäiväsankarina, ei kuitenkaan kovin lämmintä ole, joten kai se kesä näin meille onnistuu;)
    Tästä eteenpäin sitten odotetaan vaan lämmintä ja aurinkoista, toivottavasti tuulikin rauhoittuu.
    Nyt senkin suhteen hyvältä näyttää, olisi nyt hissukseen ainakin sen aikaa kun merellä ollaan, no se on vasta huomenna, minulle ei keinunta yhtään hyvä, vaikka vaan pieni meri ylitettävä.
    Oikein mukavaa alkavaa viikkoa ja maanantai päivää kaikille.
  2. Tuulista ja pilvistä sunnuntain alkavaa päivää toivottelen.
    Euroviisut on taas Ruotsin voittoon päättyneet, aika usein sinne voitti menee.
    Julkisuutta sai Suomen esitys ja hyvä sekin on, vaikka voitto kauaksi jäikin.
    Musiikki on muuttanut muotoaan niin paljon, että enpä oikein nautinnoksi sitä kuuntele, kauaksi on Olavi Virran musiikista siirrytty, se oli sitä jotakin;)
    Urheilu toinen asia, että en viitsi vartta vasten asettua katsomaan, katson jos kohdalle sattuu, tälläinen pulliainen minä olen;(
    Vilposena tuo sää vaan pysyy ja tuuli on tänä keväänä puhallellut, sateen lisäksi, eipä kevyellä vaatetuksella vielä selviä.
    Noin sitä monta kertaa tulee ajatelluksi, kun kylään aikomus lähteä, kuten hurskainen pohtii, mutta kai se on omasta ajattelusta vaan kiinni.
    Olin kälyni luona ja niin hyvänä pitivät, että kiitokset vähäisiltä tuntuivat,.
    Kälyni on taitava kaikessa ja huonosta kunnostaan huolimatta laittoi ja passasi, kutsuttiinpa pian uudelleen.
    Ystävättäreni mökille myös kutsu tuli, vasta siellä olin, mutta nyt apua tarvitsevat, kun lonkka leikkauksen paraneminen hidasta, kivahan sitä on apua tarjota, jos pystyy.
    Viikon lopulla ylioppilas juhliin menen, tyttärenpojan poika saa valkolakin, voi taivas miten vanha olenkaan.
    Ensi viikolla piipahdamme Tallinnassa, palkkioksi urakoinnista talven aikaan.
    Ihan kateeksi käy meri-kukan onkiminen, kyllä minäkin yritän ongenvavan käteen saada, tyttären mökillä isoja ahvenia, niitä himoitsen;)
    Heillä ei vaan ole soutuvenettä, joten hankaloittaa yritystä.
    Tämä päivä menee vain neuloen ja leväten, eilen en meinannut päästä kaupasta kotiin, niin koville otti siivoaminen ja muut viime aikaiset puuhat.
    Ei uskoisi, että siementen laittokin maahan työstä käy ja kukan istutuskin.
    No maassa ovat, nyt vaan komentelen kasvamaan;)
    Oikein nautittavaa päivää teille toisillekin, pistäytykää pirtissä.
    Ynnämuu nyt siellä korven kätkössä, varmaan ahvenia sielläkin narrataan;)
  3. Huomenta keskelle viikkoa ja olipa yllätys, että uzma vielä meitä muistaa, olet monta kertaa ajatuksissani ollut.
    Olet varmaan kyläilemässä siellä rapakon takana, kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi, jospa vielä pirtissä piipahdat toistekin, mukavia tälläiset yllätykset;)
    Nikistä en olisi kyllä tiennyt kuka viestin laittoi.
    Kiva myös tavata näissä merkeissä Neeasa myös, aikaa onkin kulunut kun viimeksi kävit, niin ne kevät työt pitävät ulkoilmassa.
    Tuleehan taukoa, kun kylvökset on maahan saanut.
    Huumori miehiä hurskainen on, sen olen havainnut minä myös.
    Olisko kyse myös pienestä säästämisestä tuon lämpimän saannin kanssa, mikä tietysti on hyvä asia sekin ja kun vaatetta riittää, sopii olla laiskakin;)
    On se niin paljon etelämpänä se Turku, ei täällä mikään puu vielä kuki, mutta toivossa ollaan, saa nähdä kukkiiko nuo tuomipihlajat jo tänä kesänä tässä naapuri talon pihassa, kun vasta istuttivat.
    Muoria hellitään ja hierotaan, kyllä kelpaa, samaa pitäisi minunkin saada, mutta kun maksaa mokoma ja muita menoja on, niin kuin nuo farkutkin ihan yllätyksenä tuli.
    Valintojahan ne on, ostin Sievin kengätkin, ei niin kauniit, mutta pakko on tyytyä, kun käpälät ei muuta hyväksy, turhamainen vähän olen, nättiä pitäisi, mutta, mutta,,,
    Mukavaa että silmäsi on kunnossa ynnämuu, huomattavasti mukavampaa on kun näkö pelaa, kiitollinen siitä saa olla, autolla ajokin onnistuu.
    Yhtä mukavaa on tuo liikkuminen ja kaksin sekin onnistuu, vaikka rollaatori kaverina onkin, onhan kävely kivaa, kun juttukaveri on vieressä ja vielä se oma rakas;)
    Raparperi kiisseli tuoreesta raparperistä veden kielelle tuo, on minulla pakkasessa mehuna, suurempaan himoon siitäkin makunautinnon saa.
    Kun on ahkerana ehtii sitä monta huushollia kuntoon laittaa, kuten kerroit "uskoisikohan" viestin laittaja, arvailin kuka lienet aavistelen kyllä, mutta huono olen tulkitsemaan , onko sillä niin väliäkään, kunhan juttua tulee;)
    Vai ammattikoulun pojat asialla onkin, helppo uskoa, kyllä on taas vaikka mitä hassua ollut, milloin tyhjä sivu ja tämä lähettäminen temppuilee edelleen, saapa nähdä miten nyt onnistun, aikaa meni paljon kirjoittamiseen.
    Lyhyesti loppuun, kaunista aurinkoista säätä, täällä meilläkin sellainen ilmiö on päällä.
    Voi mennä pari aamua ilman viestiä, mutta muistakaa toiset viestejä laittaa;)
    Niinhän siinä kävi, että uusi kirjautuminen, milloinkahan tuo lähtisi niin kuin ennen, hohhoijaa.
  4. Huomenta edelleen vaan sateiseen aamuun, mieli meinaa sään mukaan alavireiseksi käydä.
    Eipähän minulla mitään huolta, mutta kun ajattelee niitä tulva vahinkoja mitä taas on tulossa ja maanviljelijöiden osalle myös sateet pahaa tekee, ja siitä se sitten kuluttajankin kukkaroa kopaisee.
    Ei nyt puljua kiinni olla laittamassa, yritin vaan sanoa, että jos ei joka päivä intoa riitä, käydään harvemmin ja hartaasti;)
    Kesällä on niin paljon kaikenlaista, mutta jos kesä sateisena kulkee, jää aikaa kirjoitteluunkin, siis jokainen kiireiden mukaan.
    Tänä aamunakin oli tyhjä palsta, samoin illalla, kun kiinni konetta laitoin, ei hyvältä näytä tämä Suomi24 :tila
    Onko nämä kuuluisiksi tulleet "insinöörit" tai tämän alan osaajat tietonsa ja osaamisensa kadottaneet?
    Komea on varmasti kotikärrysi Paulamaria ja muutenkin pihasi, onhan jo vuosia hoidettuna ollut, miten kauan talo onkaan pystyssä ollut?
    Sinnikkäitä yrittäjiä olette kaikki, harmittaa ketjun puolesta, kun näin huonosti kohtelevat, luulisi jo aika päiviä kuntoon saaneet, onhan nämä vaikeudet jo kestäneet.
    Mitenhän tässä voisikaan uutta uskoa antaa, pelkkä sanonta " kyllä se siitä" on kulunut sekin.
    Katleija, eihän tämä muuta ole kuin toistoa itse kullakin, mutta joskus voi löytyä joku viesti/sana mikä piristää ja iloa antaa, yritetään niitä vaan viljellä.
    Eihän sitä tiedä kanssa ihmisien elämää, joskus voi vaikka ilahduttaa kirjoituksellaan, pienestä se joskus on kiinni.
    Nyt päivään alan laittautua, pankkiasiat on hoidettu, ja nyt voin mennä vaikka jotakin ostelemaan, ei vaineskaan, eilen jo tuhlasin tarpeeksi.
    Tyttären kanssa kauppoja kierreltiin, parvekkeen tuoleihin uudet tyynyt löytyi, ja muuta pientä sievää, jopa vaatekauppaan eksyttiin ja valkeat farkut sieltä mukaan lähti.
    Sellainen sitä minäkin vaan olen, että itseäni joskus hemmottelen, tingin sitten jossakin;)
    Kalliiksi tulee nuo tyttären vapaa päivät, hän aina saa kukkaron nyörit aukaisseeksi;)
    Osti kyllä itselleenkin.
    Sateen pitoa nyt vaan kaikille, jos päivä paistaa, siitä iloitkaa.
  5. Huomenta sateiseen sunnuntai aamuun, liput taas liehuu tai ei oikeastaan liehu, surullisen näköisenä roikkuvat tankoa vasten, no kaatuneiden muistoksi salkoon on vedetty, surullinen on ajatus.
    Tuosta tauon pitämisestä, tarkoitin sitä, että jos ei joka päivä pirttiin ehdi, matkojen tai muuten vaan, ei siitä pahastuta.
    Ihan mukava on tätä vähäisempääkin kirjeen vaihtoa on lukea, kiitos vaan uskolliset;)
    Juuri tuollaiset ynnämuun kertomat reissut voi pirtin hiljentää, mutta palaillaan silloin kun sopii ja kai se pirtti nurkankin takaa löytyy.
    Varmaan löytyy heitä, joilla syystä tai toisesta ulkomaailma on sulkeutunut, varmaan nämä keskustelu ketjut antavat mahdollisuuden seurata maailman tapahtumia, vaikkakin pirtissä hyvin arkipäiväisiä juttuja.
    Kun ajattelen sitä sinun tonttiasi ja istutuksiasi Marja-Liisa, niin en ihmettele jos uupunut olet, minä jo kyykkiessä noiden tomaattien ja kukkasten kanssa tässä parvekkeella.
    Kauan ei jaksa kyykkien hommia tehdä.
    Valmista alkaa olla, tänään vielä muutan tomaatit astioihin, kun muistelin, että tukikepit tarvitsevat, istutussäkissä ei kepit pystyssä pysy.
    Minulla on äidin vanha leipätiinu, sääli laittaa siihen kasvia, mutta kun ei muutakaan käyttöä ole, onhan se ihan kunniakkaassa tehtävässä, jos tomaatit saa kasvamaan;)
    Kyllä ne poliitikot tarkasti toisten erheisiin tarttuvat, hyvä olisi muisti olla, ettei tuollaisiin ansoihin lankeaisi.
    Katsotaanpa miten tuleva hallitus muistissa pitää ne vaalilupaukset, taitaa kaikki vaan" isänmaan" etuun tarttua, jos joutuvat perumaan puheitaan.
    No onhan meillä ainakin yksi köyhien puolesta puhuja, sinnikäs tahtonsa pitävä Soini, eipä hätää;)
    Minun sympatia ei näiden liipattujen kavereiden puoleen kallistu, kukkopojilta tuntuvat, olkootkin sitten miten taitavia ja osaavia tahansa, kokemus puuttuu, sanotaanko "korvan takaiset märkinä" vanhan kansan sanonta tämäkin.
    Asiat ei luista vain sormia napsauttamalla, monenlaista tarvitsijaa löytyy tarpeineen.
    Katsellaanpa mitä päivä tarjoilee, ainakin noiden parveke hommien kanssa puuhastelen, iso on parveke, mutta alkaa järjestelyä vaatia, kun kaikkea on paljon, hyvää sunnuntai päivää, keksikää kivoja asioita, niin mieli virkeänä pysyy;)
    Taas tuli liian paljon kirjoitusta, uusi kirjautuminen tarvittiin,,,,,
  6. Huomenet, melko kauniiseen aamuun.
    Essi on nimipäivä sankaritar, onnea!
    Olen seuraillut tuon uudistalon pihan kunnostusta, tuomipihlajia istuttivat useita, tuleepa kaunis näkymä minun ikkunan eteen, kunhan kasvuun ja kukkaan ehtivät.
    Muutama vanha kuusi myös näkösuojana ja oravien pesä paikkana, kolmen ison koivun ryhmä viimeistelee näkymän.
    Kaunis on tämänkin puolen näkymä minulle, vaikka katu vieressä kulkee, olohuoneen puolella onkin puisto, mistä olen useasti maininnut.
    Eiköhän Ramoonan matka ole kohta loppusuoralla, saamme kuulla mukavia matka kuvauksia.
    Olen ajatellut, että jättäisimme pirtin kesätauolle, kun tuo kannattavuus on vähän heikon laista, vakituiset asiakkaat kyllä uskollisia, mutta kaipaavatko hekin lomaa kirjoittelusta?
    Olen hurskaisen kanssa samoilla linjoilla noiden kotimehujen suhteen, siinä ainakin tietää mitä tuote sisältää, vaikkakin sokeria vaativat säilyäkseen ainakin kellarissa, pakkasessa ei niinkään.
    Noin se käy, kun puuhaan ryhtyy, ikävätkin hommat tulee hoidettua, jos nyt ikkunan pesu niiksi lasketaan.
    Aika ikävää ainakin siltä osin, että koht`sillään saa uudelleen tehdä.
    Hyvä mieli on vähän aikaa puhtaasta lasista katsella, no onpa hurskaisella ajan kulu vc:kin;)
    Minä usein istun keittiössä ikkunasta liikennettä katsellen, en vaan tunnista kulkijoita, mutta aika kuluu kivasti.
    Turhaa arkuutta ynnämuulla, kyllä tanssi sujuu kaikilta ja kivaa se on, jos nyt ei ihan parkettien partaveitsi olekaan.
    Jalkoja hieman rytmin mukaan heiluttaa, se on siinä, toki taitolajihan se on, mutta kelpaa vähempikin;)
    Hallitusta nyt odotellaan, katsotaan mihin ryhtyvät, ainakin leikkauksia uhkaavat, melko varmaan tietää mihin ne suunnataan.
    Tänään lähden pojan tyttären kanssa puutarhalle, pyysi muka asiantuntija apua minulta, no olen tietysti kovin otettu tuosta kunniasta.
    Kai vielä istutus hommiinkin menen.
    Oikein kivaa lauantai päivää, riittäköön iloa ja eloa jokaisella;)
  7. Huomenta, kauniiseen auringon paisteeseen, niin se vaan on, että sateen jälkeen tulee pouta;)
    Jospa nyt alkaisi lämmintä tulevan lisää ja kesä täysillä pääsisi vauhtiin, tuo Erkki vielä kylmänä pitäisi pitää, Urpokin vielä, mutta sitten.
    Ikävää tuo viestien lähteminen on, kun aina uusiksi menee, minä olen nyt saanut melko hyvin lähetyksessä onnistunut, vaikka konstaileekin joskus.
    Opettavat minua lyhemmin kirjoittamaan, tuo 5000 on vaan luku ei tarkoita että niin pitkälti saisi kirjoittaa, tai ainakin pitää pikakirjoittaja olla.
    Tuo hurskaisen kohtalo minullakin, kun R-kioskilla kävin, hävisin.
    Minun tämän kesän puutarhasta ei eläimet mitään syö, jos vaan muuten onnistuu;)
    Vai ei ynnämuuta säväyttänyt tanssi esitykset, entäpä jos joku olisi pyytänyt tanssiin, miten olisikaan "säväyttänyt";)
    Väsyneeltä näytti Sipilä ja punakalta Soini, pokerinaamaa piti Stupi.
    Saapa nähdä miten käy, pitkälti ynnämuun ajatuksiin yhdyn, tuossa pienituloisten pussilla käyntiin, koskee siis meitä eläkeläisiä kovastikin.
    Olisihan niitä suurista eläkkeistä nauttiviakin, joilla olisi vähän enemmän antaa, mutta kun heitä on niin "vähän", se aina selitys.
    Noilta sokeriarvojen kohoamisilta olen vielä säästynyt, vaikka makeaa on tullut elämän aikana syötyä reilusti, kai ne perintötekijät suojaavat.
    Tänään taidan sulattaa toisen pakastimen ja katson joko kohta tyhjenee toinenkin.
    Jospa yhteen sopisivat, eipä aikaakaan, kun mansikat sinne saa laittaa, no maltettava vielä tovi, onhan siellä vielä muutama rasia viime kesän antia.
    Hyvää viikonlopun alkua, sehän se meitä nyt odottaa.
  8. Sateista Helatorstain aamua, alakuloisen näköistä on näkymä ikkunasta, mutta vihreys kyllä lisääntynyt.
    Alkaisi tuota vettä jo olla kylliksi, järvien pinnat nousevat ja pellot järviksi muuttuvat.
    Meilläkin tasataan ylävesien pintoja, avattu koski suoltaa vettä alapuolelle, eli Saimaaseen.
    Aina sitä valittamista löytyy, vesien pinnat ovatkin hyvin matalana olleet muutaman vuoden.
    Elämän merkki sekin on, kun "vipinää" riittää;)
    Latella hyvä tuuri, minä en juurikaan voita milloinkaan mitään, lotto voittokin kiertää.
    Osaisiko sitä olla neuvomatta jos ulkopuolinen siivoamaan tulisi, olen niin tapojeni orja, kaikki tehtävä samaan tyyliin, no eipä tiedä mitä vielä joutuu kokemaan.
    Hyvänen aika punaista maitoako hurskainen juo, eikös se ole pannaan julistettu;)
    En osta punaista maitoa muuhun kuin riisipuuroon piirakan täytteeksi.
    Kyllä minullakin purkki punaista maitoa on jääkaapissa, kun kerhon kahvimaito tähteen minulle, kaikkein hoikimmalle antoivat;)
    En millään hukkaan voi panna, keitän puuron ja kaiken uhalla ja lisäkilojen vaarasta huolimatta sen syön.
    En muutenkaan aivan ehdoton ole minkään suhteen, ostamaan en kyllä punaista maitoa ryhdy.
    Jostakin olen lukenut ettei vanha ihminen saa laihduttaa, siihen mielelläni kilojeni suhteen mukaudun;)
    No eipä sen enempää noista kiloista, jokainen olkoon omanlaisensa.
    Pitää toivottaa hyvää päivää, vaikka ei tuo hyvältä näytä, mutta kun oikein miettii, voi hyvää tästä sateestakin koitua.
    Kesän tulo ainakin joutuu ja kasvu edistyy.
  9. Näin sitten &&&&&
  10. Sataa, sataa lotisee ja tuulikin töitä tekee, todella ikävän näköinen aamu.
    Mutta eipä huolita, sateen jälkeen paistaa päivä ihan varmasti, ennemmin tai myöhemmin;)
    Kyllä siirtyy pelloille meno maanviljelijöiltä ja vaikka pienen tilkun omistaviltakin.
    Hurskainen, ei ole tuttu ja minun vähäiset matkustelut ei merille johda, Tallinaan meno jo laivan keinuessaan huonon olon tekee.
    Varmasti ihanaa olisi tuolla kokea nuo mahtavat näkymät, pakko vaan tyytyä telkkarista ihailemaan.
    Olen hyvin vähän matkustellut, nyt mieheni kuoleman jälkeen jossakin, mutta tulee suuresti vaan puhuttua;)
    Saapa nyt nähdä miten kauan tuota sopuisaa hallituksen tekoa riittää, tai jos niin on, kannoistaan ovat periksi antaneet, muistelen sitä intoa millä oppositiosta sanailivat.
    Isänmaan etu, kuten siellä nyt selitellään, sehän se on pitänyt aina olla, miten se sitten tavoissa poikkeaa.
    Uskon, että aina ja kaikilla on kokonaisuus mielessä, ainakin pitäisi päälimäisenä olla, sooloilut ei sovi hallituksen toimiin.
    Kansalle ovat vastuussa toimistaan.
    Voi että pitäisi hierojalla käydä, mutta ei kiireiltään saa aikaa, ei vaineskaan saamaton olen.
    Kyllä muori on oikeassa aivan ihanalta se mankelointi tuntuu, Pärnyssä olen sen kokenut.
    Tänään sitten viimeinen kerho, kukat annetaan kevät puolella pyöreitä täyttäville, kuusikymmentä onniteltavaa on.
    Äitienpäivien merkeissä on ohjelmaa ja kehräpulla kahvit tarjotaan.
    Onneksi saan kyydin, ei tuo sade houkuta tallustamaan, ikkunasta katselua teille jotka kotona voitte olla, menee se päivä sateen suojassakin:)
  11. Huomenta, rohkaise mielesi satunnainen.vierailija_ seuraavan kerran ja tule vaan juttelemaan, kun hauskuutta jossakin näet;)
    Kyllä sitä joskus tulee ajatus, että tarpeeton on, mutta ajatellaan niin, että ainakin itsellemme olemme tärkeitä ja mitä paremmin voimme sen tärkeämmiksi muutumme toistenkin silmissä, eikö vaan?
    Hurskaisen kompostista sitä kasvuvoimaa lähtee vaikka kurkuille, kun se oikein hyvin on palanut ja muhinut.
    Minä tuota parveke puutarhaa olen suunnitellut, nyt on multasäkit edullisia, niitä muutama mahtuu parvekkeelleni, niihin perustan kasvinmaani;)
    Sitä D-vitamiiniä aurinko antaa, minullakin oiva mahdollisuus ottaa sitä talteen parvekkeellani, koko päivän melkein paistaa, siis silloin kun paistamaan innostuu, pakko on välillä varjoon mennä.
    Ainut D-vitamiinin lähde melkein onkin, olikohan voi mistä sitä myös saa.
    Silmille ainakin voi on tärkeä, näin sain kokea sodan jälkeen sen puutteesta johtuen olin kuukauden sairaalassa, näin vanha kunnanlääkäri kertoi.
    Tuo kahvin juonti oli minullekin joskus melkoinen herkku, nyt juon melkein vaan aamuisin, joskus tilanne johtaa päiväkahviinkin.
    Ei sitä päivää alkuun saa, jos ei kahta mukia kahvia hörppää.
    Tänään viimeinen ohjelma ja lauluharjoitus, huomenna sitten kerho viimeisen kerran ja sitten loma alkaa.
    Onhan niitä suunnitelmia kesänkin varalle, muutama matka edessä.
    Jospa tästä aloittaisi tämän tiistain, Snellmanin päivän, liput taas salossa liehuvat ja sää pilvi poutainen.
    Vietetään mukava päivä tänäänkin, itse sen voi melko hyvin suunnitella;9