Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kaunista+keskiviikko+aamua,+uni+vetäisi+pitkäksi+ja+tuntuu+kuin+hukassa+olisi+koko+aamu.Kirjoittamaan+kuitenkin+ehdin+ja+sitten+alkaa+päivään+yrittäminen,+tietenkin+myös+lenkille,+jospa+ei+enää+kovin+kuumaksi+päivä+tulisi.Olette+paljon+kirjoitelleet+noista+vaivoista,+mitä+meille+tämän+ikäisille+eittämättä+tulee,+joku+pääsee+vähemmällä,+toisilla+kolotusta+jatkuvasti.Omalla+kohdallani+juurikaan+ei+jatkuvaa+pakotusta+ole,+mutta+vaivat+esiintyy+milloin+missäkin,+kipua+ilmenee+yllättävissä+kohdissa,+kyljessä,+nivusissa,+selässä,+lonkissa+ja+käsien+nivelissä,+vähän+aikaa+saan+ihmetellä+ja+tovin+päästä+kivut+häipyy.Lasken+nämä+yleiseen+paikojen+heikentymiseen,+kun+tuota+ikää+on+jo+paljon.Voimistelen+ja+viruttelen+joka+aamu,+uskon+siitäkin+apua+olevan+ja+tuo+kävely+vaikka+hampaiden+kiristelyn+kanssa+osin+apua+antaa.Olen+useamman+kerran+polviani+lääkäreille+valittanut,+mutta+vastakaikua+en+saa,+joskus+piikin+ovat+pistäneet,+ei+apua.Polveni+ja+jalat+yleensä+ovat+oireilleet+jo+vuosia,+mutta+kai+se+että+pakotusta+ei+ole,+on+leikkaukset+estäneet.Nyt+olen+unohtanut+ne+mahdollisuudet+ja+tyydyn+elämään+näiden+vaivojen+kanssa.Kovin+hankalaa+on+nuo+vaivasi+demeter,+kyllä+se+keppi+on+mukana+oltava,+jos+noin+jalka+alta+katoaa.Leikkaus+on+monelle+apua+antanut,+mutta+usein+kun+yhden+paikan+kuntoon+saa,+alkaa+toista+jo+vaikeuttamaan.Selkäni+aikoinaan+työssä+ollessa+reistaisi+kuvattiin+ja+välilevyn+pullistuma+sieltä+löytyi,+kuitenkin+leikkaus+unohdettiin,+lääkäri+sanoi,+jos+suinkin+voit+muuten+toimeen+tulla+ja+olen+tullut.Seiniä+pitkin+tukea+ottaen+kävelin+ja+nyt+jo+nelisenkymmentä+vuotta+mennyt,+toden+näköisesti+pullistuma+kuivunut.Nyt+jälleen+on+kipua+tuntunut+aamuisin,+mutta+voimisteluni+suoritettua+olen+päivään+selvinnyt+ja+kipuilu+on+häipynyt.Sen+verran+kipua+olen+tuntenut,+että+osaan+paneutua+vaivoihisi+demeter,+ja+toivon+todella+jonkun+ratkaisun+pian+löytyvän,+mielihän+noista+ainaisista+kivuista+mustuu+ja+muutakin+harmia+ajan+oloon.Onhan+hyvä,+että+neuvoja+kokemusperäisiä+tältä+ketjultamme+saat,+jospa+joku+auttaisi+ja+onhan+hyvä,+että+voi+vaivojaan+kertoa,+kohtalokavereita+aina+vaan+löytyy.Kurpitsakeittoa+aion+keittää,+se+on+niin+pian+valmista+ja+niin+samettista,+maistuvaa,+siihen+joku+liha+tai+karjalanpiirakka+seuraksi,+jopa+täyttävä+olo+tulee.Niinkin+oudon+kesäruuan+olen+pakotettu+tekemään+kuin+hernekeiton,+jauheliha+ollut+pakkasessa+jo+kauan,+on+pakko+ruuaksi+tehdä+ja+riittää+isompaan+hernekeittoon,+pakastanpahan+siitä+annoksia,+onpa+valmiina+syksyn+tullen.En+tiedä+mitä+ruokaan+vaikuttaa,+kun+liha+jo+ollut+pakkasessa,+toivottavasti+ei++hukkaan+kuitenkaan+mene.Lopuksi+meille+kaikille+huonoksi+käyneille+vanhuksille,+"+liike+on+lääke",+mutta+kohtuudella+omat+tarpeet+tietäen+edetään,+kuten+Miaelina+kehotti.Vähän+ikävän+oloinen+viesti,+mutta+näiden+vaivojen+kanssa+meistä+monikin+joutuu+elämään,+arkipäivää+sekin+on,+joten+jaksamista+kaikille+ja+vielä+ainakin+auringonpaistetta;)
  2. Pilviä+keräilee+ja+epävakaista+luvattiin+säätiedotuksissa,+eilen+ei+rikkoontunut+30+astetta,+29,29+kuitenkin,+taitaa+niin+vähän+puuttua,+että+voi+sen+30+lukea;)Tänään+vielä+pitäisi+se+tämän+viikon+kuumin+päivä+olla+ja+sitten+helpottaa,+pitäisi+pikaiseen+lähteä+tallustamaan,+ettei+pahin+kuumuus+näännytä.Niin+ne+aamut+vaan+iltaan+ehtivät+ja+heinäkuu+loppulaskennassa.Tein+lauantaina+perusteellisemman+siivouksen,+joten+nyt+vähän+aikaa+vaan+pintaa+raapaisen,+ikkunat+kyllä+kaipaisi+pesua,+mutta+niin+turhaksi+katson,+että+hillitsen+intoani;)Katselin+yleisöä+Joroisten+musiikkitilaisuudessa,+hyvin+oli+maskit+kaikilla,+onhan+se+eräänlainen+naamio+sekin,+olen+kuullut,+että+suomessa+ei+saa+naamiota+käyttää,+mutta+tilanne+taitaa+olla+toinen.Aurinkolasit+ja+maski+naamalla,+tutut+saa+ohi+kulkea,+no+joskus+kehon+kieli+kertoo+tuttuuden.Arveluttaa+lähestyvä+matkakin,+mutta+ehkä+onnistumme+rokotusten+avulla.Olen+joskus+miettinyt,+pitäisikö+suunnitella+itse+hautajaiseni,+mutta+jäänyt+on,+ehkä+se+ei+kuitenkaan+houkuta.Mitään+suurta+ja+mahtavaa+en+toivo,+no+sen+kyllä+perilliseni+tietävät,+elämäni+on+ollut+pientä+ja+vaatimatonta,+vaatimaton+toivon+viimeisen+tilaisuudenkin+olevan,+kukkia+kyllä+arkulleni+toivon.Huh,+miten+tämä+nyt+tähän+meni,+miksi+pitää+miettiä+sellaista,+mihin+hyvin+vähän+itse+voi+vaatimuksia+asettaa+tai+ainakaan+valvoa+tilannetta.Olotilan+vaihdos+varmaan+muuttuessaan+alkaa+tutummalta+tuntua+ja+niin+kävi+minullakin,+ei+niin+näännyttävältä+nyt+tunnu.Ihmettelin+itsekin+eilen,+mittarissa+liki+30,+en+tuskaa+tuntenut,+totuus+se+sitten+on,+että+kaikkeen+totumme;)Nyt+on+moottoripyörällä+ajavat+saaneet+sateilta+rauhassa+körötellä+ja+lämmintä+on+riittänyt.Uskon+minäkin,+että+oma+sänky+tuntuu+ihanalta,+kun+kotiin+pääsevät.On+tämä+nykyaika+niin+mahtavaa,+videoiden+ja+kuvien+avulla+voi+matkan+tehdä+uudelleen+ja+fiinufammukin+saa+eläytyä+matkatunnelmiin.Mak-Ris+tuota+aamutekemistä+etsiskeli,+kyllä+se+tosi+on,+että+aamulla+voimat+vielä+pullistelevat,+iltapäivä+on+sitten+jo+ihan+muuta.Minulla+tänään+pyykkien+silitys,+kun+lenkiltä+tulen.Laskin+tuon+parin+kilometrin+lenkkini+lepopaikat,+kuusi+niitä+on,+usein+kolmella+levähdän,+mutta+yhdenkin+tauon+pitäminen+on+onnistunut.Sen+teen+joka+kerta,+halusta+tuijotella+järvelle,+vesilintujen+elämää+tiiraillen,+tehtaan+piiput+historian+mieleen+tuo+ja+ajatus+lentää;)Voi+että+laiskottaa+lähteä,+mutta+periksi+ei+auta+antaa,+hyvin+pian+lamaantuu+jatkossakin,+siis+ylös,+ulos+ja+lenkille+Tarvajärven+tapaan+itseäni+kannustan;)Kotiin+tultua+on+kuin+suurenkin+urotyön+tehneenä;)Ponnistelkaa+ja+jaksakaa,+kyllä+se+siitä+hyväksi+kaikki+muuttuu;)
  3. Sunnuntaiaamua,+tällä+kertaa+pilvisenä+lupauksia+sateesta,+kunpa+sataisikin,+vettä+huutaa+luontokin.Puolukat+ovat+hyvin+kukkineet+ja+odotettavissa+hyvä+sato,+kestää+kuivuutta+paremmin+kuin+muut+marjat.Kälyni+kertoi+punaviinimarjojen+kypsyvän+entisen+kotitalonsa+pihassa,+pian+pääsemme+keräämään.Hellekesä+on+huventanut+mehuvarastoja,+joten+uuden+tekoon+toivon+pääseväni,+ostomehuja+en+käytä.,+vesi+maistuu+paremmalta,+kun+se+vaikka+vain+hiukan+väriä++muuttaa;)Minusta+tuntuu,+kuin+kunnostani+olisi+osa+jäänyt+tyttären+mökille,+niin+kovasti+eilen+väsyin,+torilla+käynnin+ja+siivouksen+jäljiltä,+otin+pienet+torkut+parvekkeen+tuolissa,+se+aika+harvinaista.Kellon+tullessa+kymmenen,++ei+ohjelmien+katsominen+onnistu,+sänkyyn+on+mentävä,+aamulla+sitten+viiden+jälkeen+jo+herättää,+mutta+niinhän+se+on,+että+aamunvirkku+talon+pystyssä+pitää;)Mak-Ris+saadaanhan+me+olla+jo+väsyneitä.+myös+sinisiru+hyvä+mieli+kuitenkin,+että+hommat+tuli+tehtyä.Kristiina23+,+tuota+särkeä+en+ole+oppinut+laittamaan,+vaikka+lukenut+olen+paljonkin+sen+käyttömahdollisuuksista,+mutta+kun+se+on+ollut+aina+roskakala,+niin+ei+päähäni+muuta+mahdollisuutta+mahdu,+hulluahan+se+on,+mutta+pinttymät+ovat+vahvassa.Fiinufammu+kerroit+koiran+virkistyneen,+hyvä+seurakin+sen+saattaa+kuntouttaa+ja+kaverin+kanssa+leikkiminen+on+lääke+sekin,+olemmehan+sen+me+ihmisetkin+huomanneet;)No+onhan+selvää,+että+koirallekin+se+liike+on+lääke+ja+sitä+kohta+minäkin+yritän+itselleni++lääkkeeksi+yrittää.Ei+saisi+antaa+periksi+koskaan,+vaikka+laiskuus+siihen+houkuttaa.Demeter+onnittele+itseäsi,+kun+olet+selvinnyt+pienten+lasten+kanssa,+minä+kauhulla+ajattelen+joutuvani+sellaiseen+hommaan,+no+onneksi+en+ole+joutunut,+on+noita+mummoja+riittänyt.En+varmaan+pystyisi+näiden+pienten+seurassa+muuta+kuin+komentaen+etenemään+ja+sehän+ei+lainkaan+sovi.Minulla+tuo+vetokärri+korvaamaton+apu+kaupassa+käydessäni,+toimii+myös+kävelykeppinä,+kun+horjuttamaan+alkaa.M-leena,+en+ihmettele+nauruasi+ja+paras+tapa+varmaan+sivuuttaakin+nämä+tehtailut,+mitkä+ärtymystä+saattaa+myös+herättää,++olen+opetellut+huomioimatta+liikaa,+kun+mahdottomaksi+menee.Kirjoittamiseen+vapaus+kaikilla,+silti+aina+vaan+toivoo,+että+ei+kovin+vaikeakasi+menisi,+se+huumori+sijansa+saakoon.Tuosta+korona+hommasta,+kyllä+se+arveluttaa,+miksi+näitä+isoja+tapaamisia+hyväksytään?Meilläkin+täällä+neljä+tapausta+on+todettu,+ja+ulkopaikkakuntalaisilta+osa+lähtenyt,+jäljitetty+kaikki,+Prismasta+viimeinen.Minäkin+lähdössä+sokkomatkalle,+mutta+sen+ikäistä+porukkaa+ollaan,+että+kaikilla+se+kaksi+rokotusta,+mutta+uhkarohkea+saattaa+silti+olla.Matka+peruttu+koronan+alkaessa+ja+minäkin+sille+ilmoittautuneena+nyt+rohkaistuin+mukaan.Päivän+reissu+se+on,+ja+onko+tartunta+minun+kohtalo,+saa+nähdä.Brinkkala+kerroit+poikien+osaava+siivota+ja+touhuta+myös+keittiössä,+se+tapa+on+yleistynyt,+mikä+maininnan+arvoinen+juttu;)Tyylipisteistä+ei+hajuakaan;)Nyt+toivottelen+mukavaa+ja+leppoisaa+sunnuntaipäivää,+voi+sen+ihan+vaan+leväten+viettää,+tai+toteuttaa+"liike+on+lääke+"+teemalla;)
  4. Huomenta+vaan,+kotiin+on+tultu+ja+hyvä+on+olla;)Hyvin+vieraana+pitivät,+vävy+madot+oli+ostanut,+onkiakin+sitä+varten,+että+varmaan+kalaa+tulee,+mutta+eipä+onnistunut.Sää+minut+petti,+tuli+niin+kylmä,+että+ulkona+ei+juurikaan++oleiltu,+tosin+vävy+tuolinkin+kantoi+laiturin+päähän,+mistä+sitten+yritin+onkia,+särkiä+nousi,+mutta+eipä+intoa+luonut.Venekin+oli+laiturin+viereen+tuotu,+pelastusliiveineen,+mutta++eipä+veneellä+uskaltanut+lähteä,+tuuli+oli+melkoinen,+joten+näin+epäonninen+oli+mukavaksi+aiottu+mökkirupeama.Pelattiin+Skippoa+ja+viihdyttiin+sisällä,+patterit+napsautettiin+päälle+ja+mikäpä+siinä+oli+seurustella+ja+korttia+lyödä;)Poika+ilmoitti+ostaneensa+mökin,+niinikään+saaresta,+mikä+on+vastapäätä+nykyistä+kotia,+sanoi,+että+mene+sinne,+no+nyt+riitti+vähäksi+aikaa.Vähän+ihmettelin+koko+kauppaa,+mutta+halusi+rannanrauhan+säilyvän,+kun+on+hieman+häiriötäkin+ilmennyt+ja+onhan+siinä+tyttöjen+perheille+oma+paikka.Nyt+hellettä+tulossa,+tytär+sanoi,+että+tule+uusiksi,+mutta+koin+kyllä+nyt+mökki+elämän+siltä+osin+riittävän.Ei+siis+mitään+mahtavaa+kalareissua+syntynyt.Olette+noista+mökkivieraista,+lähinnä+nuorten++kyläilyistä+kirjoitelleet,+vilkkaana+on+viestit+lennelleet+ja+vähän++ikävää+sävyä+myös+ilmennyt,+näin+se+on+meidän+vanhojenkin+kanssa,+ei+aina+onnistu+nämä+yhteydenotot+kirjoituksissakaan.Sen+verran+nuorten+toimimisista+yksin+juhlia+pitäneenä+olen+myös+noita+samoja+kokenut,+mutta+myös+sen+olen+kokenut,+että+pojasta+polvi+muuttuu,+elikkä+lapsenlapsenlapseni+ovat+näyttäneet,+että+heidän+juhlinta+ei+harmia+vanhemmille+ei+mummoillekaan+ole+tuottanut.Mökille+voivat+huoletta+mennä,+paikat+on+kunnossa+ja+noin+yleisesti+ajatellen,+nykynuorista+osalla+on+järki+päässä,+ei+edes++alkoholi+enää+suurta+osaa+näyttele.Uskon,+että+myös+vähän+"villiintyneetkin+"+ruotuun+palaavat+ja+sitten+meidän+ikäisinä+hiekkalaatikolle+palaavat;)Torielämää+lähden+katselemaan,+jospa+joku+kippo+sieltäkin+mukaan+lähtee,+hellettä+odotellen,+voimia+keräten+hyvää+viikonloppua+toivotan;)
  5. Huomenta+viileämpään+aamuun+ja+tuuli+liikkujia+raikastaa.Viisitoista+oli+mittarissa+kun+heräsin,+tuntui+jo+melkein+kolealta,+tuon+helteen+jälkeen,+hyvä+kuitenkin,+että+muistutus+viileästäkin+mieleen+tulee.Huokailtu+ja+tuskailtu+on+helteen+kourissa,+kohta+sadetta+ja+kylmää+valitellaan,+näin+luontokin+mieltään+muuttaa;)En+nyt+mitään+valittamisen+aihetta+löydä,+vaikka+ainahan+joku+mieltä+askarruttaa,+pieniä+on+huolet+kuitenkin,+joten+olkoon+mitä+on;)No+onhan+tuo+korona+antanut+villiintymisen+merkkejä+täällä+minunkin+ympyröissä,+liian+nopsaan+säännöt+unohdettiin,+joudummeko+takapakkia+ottamaan+noiden+vapauksien+kanssa?Ihminen+taitaa+suurilta+osin+koostua+ainaisesta+valittajasta,+pienikin+vastoinkäyminen+koetaan+suurena,++todellisia+vaikeuksia+tuskin+kaikki+edes+tunnistavat.Meillä+kaikki+melko+hyvin,+ei+ole+ruoka+loppunut,+katto+on+pään+päällä,+turhista+murheista+huolta+kannamme.Raha+riittää+pakollisiin+tarpeisiin,+ei+kai+muu+terveyden+lisäksi+pitäisi+mieltä+hetkauttaa,+omaisuudet+tänne+jätämme,+kun+pää+viimein+nyökähtää.Olen+joskus+ajatellut,+että+minkälaista+olisikaan+elämä,+kun+ei+suunnittelua+ei+huolta+mistään,+eläisi+vaan;)Demeter+ja+Mak-Ris+noista+haamutuntemuksista+kirjoititte,+olen+unien+näkijä,+mutta+mikään+ei+ole+antanut+unieni+ennusteina+käyvän,+en+tunne+etiäisiä,+joskus+olen+jopa+yrittänyt+pohtia+näkemiäni+unia,+ei+mihinkään+yhtäläisty.Tekstiviestien+laittamisesta+en+tykkää,+sormeni+ei+millään+osu+oikean+kirjaimen+päälle+ja+sitten+korjaan+ja+korjaan,+viimein+sitten+soitan.Vähän+olenkaan+puhelimen+kuluttaja,+tykkään+kun+on+kaiutin,+ettei+tarvitse+korvan+päällä+pitää,+minulla+tunne,+että+korvani+ei+siitä+tykkää.+muutenkin+kutisevat+ärsyttävästi,+löytyihän+valittamisen+aihettakin;)Sunnuntainlehdestä+meillä+näkee+pois+nukkuneet,+aina+siellä+joku+tuttukin+mukana+on+poistunut,+milloin+vuoroni+tuleekaan?Muistui+taas+mieheni+sanonta+noista+"biiseistä",+mikä+ihmeen+biisi,+sehän+on+tehtaan+piippu,+hän+vierasti+myös+kaikkea+ei+niin+suomalaista+puhumista+ja+nyt+pitää+kieltä+osaamattoman+kysellä+viisaammilta,+mikä+liike+se+tuo+onkaan.+näin+sitä+vanha+typerämmäksi+vain+muuttuu;)Viisaana+on+sivistyssanat+tunnettava,+mutta+ei+niitä+käyttää+pakko+ole,+sekin+hänen+sanomanaan.Jospa+tuota+selviäisi,+kun+on+tähänkin+asti+selvinnyt.Hieman+suunnitelmat+muuttuivat,+vävyni+ajelee+vaihtoautoja+ympäri+maata+ja+tulikin+taas+komennus+jonnekin,+joten+iltaan+jää+lähteminen,+ellei+peräti+huomen+aamuun.Menemme+tyttäreni+kanssa+kyläilemään+kälyni+kotiin,+hän+tyttäreni+kummi-täti+ja+näin+halusi+kummityttöään+tavata,+sopiva+hetki+löytyi.Lähden+tuulta+vasten+tallustamaan,+aika+voimakas+pohjoistuuli+näkyy+puhaltelevan,+mutta+kai+pystyssä+pysynen;)Koettakaa+tareta,+kyllä+se+lämpö+palajaa;)
  6. Sadetta+saatiin,+mutta+ei+kovin+runsaasti,+kuitenkin+sää+muuttui+siedettäväksi+ja+nyt+sitten+vaan+odotellaan,+että+vettä+vielä+saataisiin+näiden+satojen+saannin+toivossa.Ei+pahemmin+salamoinutkaan,+tämä+kotipaikkani+on+järvien+ympäröimä,+harvoin+ukkonen+ihan+päälle+pääsee,+Jospa+kalatkin+nyt+sieltä+pohjamudista+nousisivat,+kalaonneani+nostamaan,+kun+huomenissa+istua+törötän+veneessä,+tietenkin+jos+suunnitelmat+nappiin+menee.Mukavaa+lomaa+Palomalle,+kun+tänne+maahamme+lopulta+pääsi,+liian+tiukan+aikataulun+suunnittelit.Saapa+nähdä+tuleeko+tyttärenpojan+perhe+myös+käymään,+en+ole+seurannut+tuota+Ruotsin+korona+tilannetta.Minulla+tuossa+takapihan+perässä+on+puisto+(pieni),+jossa+kaksi+penkkiä+isojen+koivujen+ja+vaahteroiden+katveessa,+muutaman+Tuijan+ja+kukkapenkin+kaupunki+siihen+laittoi,+puut+ovat+aiemmin+paikalla+olleiden+talojen+jäämistöä.Sireenit+ja+juhannusruusut+myös+muistoja+siitä,+että+aina+on+haluttu+pihaa+laittaa,+vaikka+vuokra+asuntoja+olivatkin,+yhtiön+omistamia.Minusta+juuri+oikean+lainen+puisto,+ei+liikaa,+ei+liian+vähän,+ikään+kuin+vanhaa+seuraillen,+siinä+penkillä+seuraan+lenkkini+päätteeksi+maailmalle+lähtijöitä.Sinisiru+päivitteli+liian+tiheää+asuttamista,+no+pakko+kai+se+on,+kun+kaikki+sinne+haluavat+tulla+asustamaan,+toiset+työn+vuoksi,+toiset+muuten+vaan.Suomessa+maata+riittäisi+väljempäänkin+asumiseen,+mikä+siinä+lienee,+ettei+niitä+työpaikkoja+joltain+osin+voitaisi+myös+tänne+asumattomien+alueiden+luokse+tuoda?Minä+jaksan+aina+ylistää+tätä+omaa+asuinpaikkaani,+tehdas+keskellä+kaupunkia,+on+kuin+sekin+korostaisi+paikkamme+kauneutta,+antaahan+se+elämisen+mahdollisuudet+suurelle+joukolle+ja+sitten+tämä+luonnon+monimuotoisuus+ihastuttaa+aina+vaan.Tyytyväinen+olen,+että+tänne+olen+syntynyt,+täällä+suuren+osan+elämääni+elänyt+ja+en+kaipaa+mihinkään+enää;)Työtä+on+korpikirjailijalla+paljon+ollut+ja+jatkossakin+varmaan,+kun+mökkisi+elämän+ja+olosuhteet+olet+oman+näköiseksi+saanut,+en+ihmettele+jos+siellä+viihdyt.Ainahan+paikkoja+joutuu+korjailemaan+ja+kun+voimia+riittää,+siinä+se+elämä+soljuu.Lomaa+taitaa+osa+Noja-tuoli+porukasta+viettää+aivan+täydellisesti,+no+syksyn+tullen+elämä+taas+tutut+uomansa+etsii+ja+kaikki+palajaa+pirteinä+ja+ruskettuneina,,,+näin+toivon;)Nautitaan+nyt+mukavammasta+säästä+ja+iloitaan+kesästä;)
  7. Sunnuntaiaamua+elellään+ja+kaunista+sellaista,+lämpökin+kesäisen+tuntuinen,+ei+liian+kuumaa.Taivas+on+kauniin+sininen,+sadetta+vaan+edelleen+kaipaan.Torilla+eilen+oli+kiva+kahvipöydästä+ihmisiä+seurailla+ja+jäätelöä+nautiskella,+ihmeteltiin+kovasti,+kun+niin+vähän+tuttuja+näkyi.Syy+taitaa+olla+siinä,+että+oman+ikäiset+eivät+jaksa+torille+tulla+ja+nuorta+väkeä+ei+tunnista,+sama+kaikissa+tapahtumissa.Hukkumiskuolemia+on+tänä+kesänä+ollut+paljon,+tästä+lähi+kunnista+on+kolme+yli+80:stä+menehtynyt.Suunnitelmissa+on+tyttären+mökille+tiistaina+lähteä,+vävy+lupaili+matoja+hommata+ja+toivossa+on,+että+mummo+ongelle+pääsee;)Uimaan+kyllä+uskallaudun,+turkki+vaan+päällä+vielä+roikkuu,+olisi+jo+aika+pois+se+päältä+saada.Kielitaidosta+olette+keskustelleet,+eipä+ole+juuri+mitään+sanomista,+tätä+suomea+ja+Savoa+ole+yritellyt,+kohtalaisen+hyvin+pärjännyt.Onhan+se+totta,+että+tänä+päivänä+olisi+kielitaidosta+apua+monessa+asiassa,+mutta+tähän+on+tyydyttävä+ja+hyvin+olen+kotimaani+kielellä+pärjännyt.Joskus+ihmetyttää+tämä+suunta,+kun+kaikki+yritykset+on+jollakin+muulla+kielellä+esiin+tuotu,+arvailla+saa,+mutta+onneksi+kaikki+on+selvinnyt.Mielestäni+suomalaisen+kieliä+oppimattoman+olisi+ilmaisut+kotimaassa+sillä+kielellä+ymmärtää+mikä+maan+virallinen+kieli+on.Paljon+en+ole+matkustellut,+mutta+en+missään+ole+ajatellutkaan,+että+heidän+olisi+minun+kieltäni+osattava,+kyllä+se+on+käsin+saatu+selvitettyä.Sanonta+maassa+maan+tavalla,+olisi+paikallaan,+kaikki+muu+ylimääräinen+olkoon+onneksi+heille+jotka+jotain+osaavatkin.Mak-Rin+olen+jonkun+puutarhaohjelman+katsonut+ja+ihmetellyt+sitä+täyteen+ahtamista,+en+viihtyisi+moisessa.Avaruutta+tarvitsen+ja+aitouden+tunnetta.En+liioin+ole+enää+Huvila+&+Huusi+ohjelmiin+paljonkaan+ihastunut,+täyttävät+puuterasseilla+ja+muilla+koko+piha+alueen,+joskus+oli+mukava,+kun+luonto+mökillä+näkyi+ja+korostui+aitona+mökkimaisemana.Menen+mökille+saareen,+missä+vain+mökki+ja+saunarakennus,+varasto++rakennuksina+ja+polut+kiemurtelee+luonnonmukaisesti+paikasta++toiseen,+vain+pieni+kasvilava+ja+pottumaa,+kukat+ruukuissa,+siis+luonto+näkyy+ja+elää.Mustikat+mökin+ympäriltä+voi+kerätä,+tänä+kesänä+sekään+ei+onnistu,+ovat+kuulemma+pippurin+kokoisia+ja+kuivaneita.Nämä+ihastelut+tulee+vanhan+mummon+mieleisinä,+vaikka+omalla+mökilläni+paljon+kukkia+ja+kasveja+kasvoikin,+tyttären+mökki+hiekkaharjulla,+ei+onnistuisikaan+minkään+kasvattaminen.Näine+aatoksin+tänä+aamuna+ja+nyt+sitten+se+pakollinen+rannan+ihastelu+vuorossa,+kohtuullisen+sään+vallitessa.Missähän+demeter+ja+moni+toinenkin+kesää+viettävät,+kun+ei+ole+näkynyt+aikoihin?Pistäytykää+viestittelemässä+kuulumiset;)
  8. Ei+tuule+nyt,+on+tuulikin+jo+tyyntynyt,+näin+jossakin+runossa,+en+muista+missä;)Nyt+on+lämmintäkin+mittarissa+sopivasti+18+astetta+ja+ei+varmaan+paljon+yli+hellerajan+nousekaan,+jokohan+palataan+normaaliin?Illalla+jo+piti+pienentää+makuuhuoneen+ikkunan+aukioloa,+puhalsi+suoraan+sänkyyn,+kun+joka+huoneessa+ikkunat+auki,+vedoksi+muuttui+tuulen+ansiosta+ja+vedon+tunnen+pahaksi.Tuo+politiikka+on+arka+asia,+sillä+aina+löytyy+niitä,+joille+mikään+ei+käy,+olen+periaatteiden+ihminen+kaiken+suhteen,+myös+politiikka+on+perinteiden+vahvistama.En+tunne+minkäänlaista+häpeää+lausua+ääneen+kantaani,+mutta+hyväksyn++myös+jokaisen+oman+arvonsa+ja+aatteensa,+kaikilla+on+oikeus+olla+sitä+mihin+ajatusmaailma+sopii.Tästäpä+en+jatka,+paljon+löytyisi+sanottavaa,+mutta+viisautta+on+olla+hiljaa;)Eliaana,+meilläkin+kaksivuotisjuhlat+tiedossa+elokuussa,+tämä+neiti+puhuu+väliin+suomea,+väliin+englantia,+taitaa+sekaisinkin+mennä+sanomiset.Reipas+tyttö,+kävi+muumimaailmassa+ja+oli+heti+sinut+muumien+kanssa,+tanssikin+sujui;)Teillä+on+siellä+rikas+meininki+suvun+kera,+miniäsi+varmaan+hyvin+mieleinen+ja+poika+myös,+koska+yhdessä+töitä+paiskitte.Minä+olen+vähän+vieraantunut+lapsien+elämästä,+heillä+kaikilla+omat+touhunsa,+en+jaksa+mukana+aina+seurata,+matkojen+päässäkin+ovat,+tyttärenpoika+perheineen+Ruotsissa,+eivät+ole+kohta+kahteen+vuoteen+käyneet.Sinisiru+ulkomaalaisten+kanssa+kotiaan+siivoilee,+vaikea+varmaan+sanakirjan+avulla+työskennellä,+ohjeita+antaa,+suomeahan+on+hyvin+vaikea+oppia,+sen+olen+huomannut+pojantyttären+avomiehestä,+suomen+kielen+opiskeluja++käy,+hitaasti+etenee,+vaikka+opettaja+kotona.Ynnämuun+kanssa+samoilla+linjoilla,+hallituksen+toimien+suhteen,+minua+tyydyttävästi+on+toimineet,+kaikki+ei+varmaan+juuri+niin+kuin+minä+toivoisin,+mutta+ymmärrystä+riittää+toimilleen.Mistähän+löytyisi+hallitus+joka+kaikkia+tyydyttävästi+toimisi,+meillä+on+suuriakin+eroja+näkemyksissä,+mutta+yhteisiä+asioita+on+hoidettava+ja+sen+hallitus+on+epäilijöistä+huolimatta+tehnyt.Lehdistö+ja+media+yleensä+on+tehnyt+töitä+mustatakseen+hallitusta,+mutta+onneksi+vahvoja+ovat+.Jätetään+turhat+kinastelun+alut,+jokainen+tietää+minun+vähäisyyteni++mihinkään,+ei+tarvitse+mitenkään+kehua+ja+jos+moittimista+löytyy+siitä+vaan,+kuitenkaan+se+ei+maailmaa+kaada.Monen+mielestä+on+sama+mitä+mummo+miettii,+joskus+vaan+tulee+mieleen+itseään+vähän+kehuskella;)+no+leikki+sijansa+saakoon;)Kuulun+niihin+vähävaraisiin,+mutta+onneksi+pieni+vaivaisiin,+joten+olen+selvinnyt+ilman+sosiaaliluukkua,+uskon+kuitenkin,+että+apua+sieltä+saa+jos+tilanne+heikoksi+menee.Hallituksentahtotila++juuri+sen+näyttää,+kaveria+ei+jätetä.Mak-Ris+samaa+mieltä+kanssasi,+on+hyvä+elellä,+kun+kaikki+on+hyvin+ja+kaupunki+olosuhteet+siihen+usein+vastaa,+on+palveluja+jos+tarvitsee+ja+oma+tuttu+koti+paras+paikka.Kyllä+tämän+huomatakseen+on+muuallakin+hyvä+käydä,+että+arvostus+omasta+elämästä+kasvaa.Tänään+toripäivä,+kälyni+vähän+liikkuu,+joten+on+tullut+tavaksi+hänen+kaverina+torille+mennä,+samalla++penkillä+leväten+kertoillen+kuulumisia.Aina+sieltä+jotain+mukaan+lähtee,+tänään+siikli+perunoita+ja+puutarhavadelmia+ainakin.Nautittavaa+nyt+viileämpää+lauantai+päivää.
  9. Tuulista+ja+mustia+pilviä+leijuu+taivaalla,+jokohan+sadettakin+tulee,+lämpötila+kuitenkin+helpotti,+tuskin+kuitenkaan+villatakkia+lenkillä+tarvitsee;)Korkealla+pääskyt+lentää,+ei+se+pidempiaikaista+sadetta+kumminkaan+anna.Minä+näitä+vanhan+kansan+sääuskomuksia+yritän+muistella.Sopiihan+siitä+politiikasta+Noja-tuolissakin+puhua,+kunhan+ei+riidaksi+mene+ja+turhaa+käännytystyötä+myös+on+hyvä+välttää.Jokaisella+olkoon+tämän+asian+suhteen+omat+arvonsa+joihin+nojaavat.Jotakin+periaatteellisuutta+tarvitaan,+ei+aivan+joka+tuulen+mukana+käännöksiä+tehdä,+usko+siinä+vaihtajaan+menee.Olen+oikein+tyytyväinen+hallituksen+toimintaan,+vaikea+aika+sattui+heidän+kaudekseen,+mutta+hyvin+ovat+pärjänneet,+jokaista+ei+kuitenkaan+voi+miellyttää.Mummoilla+on+elämän+opettama+kokemus+ja+heitä+kannattaa+kuunnella.Ilmastotavoite+on+varmaan+paikallaan,+pientä+on+se+mitä+yksi+ihminen+siinä+voi+tehdä,+mutta+kai+sekin+mitä+yrittää+on+hyväksi,+tulevaisuus+pelottaa+juuri+näiden+suurten+säävaihtelujen+suhteen.Jälkipolvet+siitä+seuraamukset+joutuu+kokemaan,+vakava+on+asia.Kiva+on+kotoa+joskus+lähteä+jo+sen+vuoksi,+että+paluu+on+ihanaa;)Kyllähän+se+kaupunki+olo+mukavuuksien+kanssa+on+arvostettua,+mutta+vaihtelua+ihminen+kaipaa+ja+sitä+saatuaan+on+tyytyväinen+oleviin+oloihin.Lämpötila+oli+eilen+sisälläkin+30+astetta,+vaikka+kaikki+reiät+auki+olivat,+nyt+tuntuu+jo+vilposalta,+kun+tuuli+sisään+puhaltaa,+ihana+asia,+on+tässä+itseämme+jo+lämmöllä+saaneet+hemmotella+ja+tuskaantua;)Jotakin+entistä+jäin+kaipaamaan+rantakala+tilaisuudessa,+oliko+syynä+se,+että+väki+nuorentunut,+monta+saman+ikäistä+ei+ollut+jaksanut+tulla+paikalle,+vai+oliko+joku+muu+syy,+ettei+oikein+iloa+antanut+tämä+tilaisuus.Voi+myös+olla+tämä+katkos+mikä+koronasta+johtuen+on+erillään+pitänyt+vaikuttaa+asiaan.Sokkomatkalle+olemme+nyt+kuitenkin+lähtemässä+5+päivä+elokuuta,+se+peruttiin+koronasta+johtuen+ja+nyt+uskaltautuvat+matkaan,+minä+mukana.Nyt+jos+sekin+matka+tuntuu+"epäonnistuneelta"+on+syy+varmaan+omassa+halussa,+ei+jaksa+enää+tarttua+tämän+kaltaisten+elämysten+mukaan.En+ota+sateenvarjoa,+kun+lähden+tallustamaan,+ehkä+sitten+sade+uskaltaa+yllättää;)Olisin+iloinen+jos+näin+tapahtuisi,+kuolema+on+luonnossa+myös+lohdutonta,+nurmet+kuivuvat,+puiden+lehdet+kellastuu+ja+mikään+ei+ole+niin+kuin+olla+pitäisi.No+tätähän+tämä+on,+jatkuvaa+narinaa+kaiken+suhteen,+ihmiset+on+tämmöisiksi+luotu;)Mukavaa+päivää+kaikille+satoi+tai+paistoi;)
  10. Kaksikymmentäkaksi+astetta+mittarissa,+nyt+kiireesti+hommat+siihen+malliin,+että+kävellä+kippasemaan+ehdin+näillä+lukemilla.Rantakala+syötiin,+minulle+riitti+taas+ensi+kesään,+isolla+kattilalla+kun+keittävät,+tahtoo+aina+kupinpohjalle+möyhyä+kertyä.Osa+porukasta+saunoi,+laulettiin+ja+pian+aika+riensi,+ihana+päästä+helteestä+ja+illalla+saunaan.Ei+uskoisi+miten+sauna+kuumallakin+virkistää,+pitkän+aikaa+oli+ihan+hyvä+olo,+mutta+kyllä+se+hien+pukkasi+vielä+illan+aikaan.Kolmekymmentä+kiloa+muikkuja+ja+kuusi+kiloa+voita,+siinä+muikkujen+ja+veden+lisäksi+keittoaineet.Martat+taitajia+ruokien+tekijöitä,+monia+hyviä+ohjeita+heidän+keitoksistaan+on+mieleen+tallentunut.Noita+perhosia+näkee+täällä+kaupungissakin+joskus,+ainakin+tuolla+rannan+tuntumassa.Kävelyreittini+on+muutenkin+kaunis,+puolet+matkasta+kuljen+rannan+tuntumassa.Itikat+on+muuten+hävinneet,+ei+yhtään+puremaa+eilenkään.Tuo+kenkien+osto+on+tuskien+taival,+meinaa+kaikki+olla+sopimattomia,+ainakin+kauniimmat,+nyt+sitten+muistelen+vaan+siroa+korkokenkää,+mikä+nilkan+siroutta+korosti,,,+niin+olihan+se+aika+joskus+minullakin;)En+omista+metsiä,+en+osaa+niiden+hoidostakaan+oikein+mitään+sanoa,+sitä+ympäristö+vaikutusten+määrääkään,+mutta+kaikella+tapaa+yritän+niin+elää,+että+en+tarpeettomasti+tuhoa+tuottaisi.Velka+on+maksettava,+opintolainakin+ja+rasite+se+on+mitä+puutteellisemmista+oloista+koulujen+käynnin+aloittaa.Kaikki+kunnia+heille+jotka+jaksavat+lainojen+turvin+itsensä+kouluttaa.Hyvä+äiti+ja+mummo+olet+jälkeläisillesi+ja+uskon+todella+että+saat+kaiken+kuntoon+Eliaana,+taitosi+on+huomattu;)Ei+varmaan+mitään+hommaa+eteen+tule,+ettetkö+siitä+selviäisi,+olkoonpa+kyse+raskaista+töistä+tai+sitten+käärmeen+kohtaamisesta;)Näin+se+pitäisi+meillä+kaikilla+olla,+taitoa+ja+rohkeutta+tarttua+hommaan+kuin+hommaan.Nyt+mittari+näyttää+33+astetta,+no+aurinko+siihen+alkoi+paista,+mutta+iltaan+kun+päästään,+varjossakin+tuo+lukema+varmaan+on.Nyt+katselemaan+rannan+antia,+ainakin+sorsia+ja+uikkuja+siellä+näkee.Jaksetaan+tämäkin+päivä+viedä+iltaan;)
  11. Kaunista+ja+kuumaa,+jäikö+helle+meille+koronan+seuraksi?Ajattelin,+että+nyt+en+kuumuudesta+mitään+virka,+mutta+tulihan+se,+joku+on+sanonut,+että+siihen+tottuu,+tuskin+suomalainen+kuitenkaan;)Katson+naapuritalon+kahta+rouvaa,+kun+joka+aamu+uinnille+lähtevät,+kävelevät+kilometrin+verran+pulahtavat+22+asteiseen+veteen+ja+sama+reitti+takaisin,+no+tulee+siinä+ainakin+liikkumista,+tuskin+kuumuuden+karkoitusta.Eilen+laulettiin+ja+tänään+jatketaan,+kyllä+on+laulumeininkikin+mennyt+huonompaan+suuntaan,+ennen+harjoiteltiin+innolla,+nyt+vaan+laulellaan,+vetäjästä+sekin+kiinni.Jospa+syksyllä+olisi+into+kasvanut.Niin+ne+sairastavat+eläimetkin+ja+kallista+on+hoitaminen++niille,++mutta+kaikkensahan+sitä+tekee,+kun+on+perheeseen+otettu+ja+rakkaaksi+kaikille+tullut.Täälläpäin+kissat+karkailevat+ja+niitä+etsitään+facebookin+kautta+ja+muutekin,+kissa+aika+usein+tulee+itsekin+kotiin,+kun+aikansa+kiertää+ja+nälkä+yltyy.Olen+sitä+mieltä+että+eläinten+hoitaminen+on+tärkeä+juttu,+paljon+kuulee+kuitenkin+kaltoin+kohdellun+eläimiä,+mitä+ihminen+silloin+ajattelee?Jotkut+ohjeet+hyvinkin+naurettavia,+mutta+myös+niitä+joita+ei+ymmärrä,+rautalangasta+on+joskus+minulle+väännettävä.Minä+ollen+saanut+toruja+monasti,+kun+en+lue+ensin+ohjetta+ja+sitten+toimi,+en+jaksa+pieneen+tekstiin+keskittyä+ja+sitten+vahingot+maksan.Kun+vielä+on+tuo+muistikin+sellainen,+ettei+päässä+meinaa+ne+ohjeet+kauan+kestää,+sitten+aina+vaan+tunaroin.Sama+lääkeohjeiden+kanssa,+en+koskaan+lue+tuoteselostuksia,+vain+sen+mikä+määrä+on+otettava.Miten+monta+kertaa+olenkaan+saanut+oppia+tämän+koneeni+kanssa,+ylöskin+kirjannut,+mutta+silti+tunaroin,+no+kaikki+ei+ole+viisaita+ja+fiksuja;)Sinisiru+jaksanut+olla+reissusakin,+no+jos+palvelu+pelaa,+näin+luulen;+mikäs+valmiilla+oleskella.Mukavia+muistoja+sieltä+matkalta+saattaa+mieleen+tulla+entisistä+ajoista+ja+oloista.Tulipa+muisto+tuosta+saunasta+ja+oven+taakse+jäämisestä,+vävyni+rakennelma+sai+kiukaan+kaatumaan+oven+eteen+ja+ovi+avautui+saunan+puolelle,+ikkuna+onneksi+oli+ja+siitä+ulos,+eihän+kuuman+kiukaan+yli+mitenkään+päässyt.Seuraava+vaihe+oli,+että+mieheni+laittoi+oven+aukeamaan+pesuhuoneeseen+päin,+eihän+se+sillä+hetkellä+olisi+auttanut,+mutta+turvallisemmalta+tuntui,+kun+voi+työntää+oven+auki.Myös+kiukaan+eteen+tuli+kaide+ja+sen+sain+myös+nykyiseen+saunaan+turvallisuuteen+vedoten.Koskaan+ei+tiedä,+mitä+löylyssä+(tai+missä+tahansa)+voi+tapahtua,+kaikki+turvat+on+ennakoitava.Minusta+olisi+tullut+käytännön+hyvä+arkkitehti,+talot+ja+kodit+olisi+hyvin+turvallisia,+mikä+kyky+onkaan+mennyt+hukkaan;)Suunnittelin+pesuvadeillekin+paikat+nurkkaan+tehtyjen+orsien+päälle,+ärsytti+kun+aina+siivouksen+tiellä+olivat.Nykyisin+on+myynnissä+pieniä+väriä+kerääviä+liinoja,+jotka+koneeseen+voi+laittaa,+jos+epäilee+jonkun+esimerkiksi+väriä+antavan,+villaisia+aika+harvoin+koneessa+pesenkään,+sukat+haluan+kääntää+ja+sitähän+ei+kone+tee.Aika+vähän+villaisia+vaatteita+päälläni+pidä,+ole+sen+verran+kuumaverinen,+että+en+tarvitse,+sukat+melkein+ainoita.Nyt+pitää+vaatekaappia+katsella,+mitä+laittaisi+päälleen,+kuuma+on+laittoipa+mitä+tahansa,+no+iso+lierihatun+aion+päähäni+laittaa,+kun+ulkona+oleskelemme+siellä+tapahtumassa.Saapa+nähdä+maistuuko+rantakala;)
  12. Huomenta+ja+enpäs+kysy+helteestä+mitään,+vaan+kysynpä+onko+jollakin+kylmä?Muutama+kuukausi+ja+voi+se+kylmäkin+tulla,+tosin+ei+varmaan+paukkupakkasia+kuitenkaan.Muistan+kun+hieman+tuoreempana+läksimme+lenkille,+pakkasta+34+astetta+ja+hyvin+sujui+lenkki+silloinkin.Hälyttävästi+tuo+korona+lisääntyy+ja+nyt+nuorten+keskuudessa.Katselin+kuvaa+tuolta+Himoksen+festivaaleilta,+ei+kyllä+yhtään+tarvitse+ihmetellä,+ei+maskin+maskia+ja+väkeä+vieri+vieressä.Kai+se+tauti+on+nuortenkin+koettava,+ehkä+sitten+todeksi+uskovat.Mak-Ris,+ei+taivu+minunkaan+puhelimen+näppäilyyn+sormeni,+tekstiviestejä+inhoan,+mieluummin+soitan.Tuohon+puistoon+toi+yksi+rouva+vesiastianlintujen+juomaksi,+en+ole+seurannut+onko+käyty+juomassa.Minä+menen+useimmiten+heti+aamusta+kauppaan,+vaikka+sääkin+olisi+viileämpää,+tykkään+koskemattomista+hyllyistä,+tai+siis+täysistä+tarjolla+olevista.Muutenkin+rauhallista,+ei+joka+puolen+ihmisiä+pyöri,+ajatuskin+selkeämpää.Tänään+menemme+pitkästä+aikaa+laulamista+harjoittamaan,+huomenna+on+perinteinen+rantakala+tarjolla+yhdistyksen+jäsenten+seurassa.Ulkona+tapahtuva+ja+tämä+kuumuus+saattaa+pienentää+joukkoa,+tavallaan+noin+satahenkeä+on+ollut.Itse+en+juurikaan+tästä+muikkukeitosta+tykkää,+isolla+padalla+keitettynä+tahtoo+muikut+möyhyksi+mennä+ja+voita+tuhottomasti,+mutta+maistettava+on,+ettei+maku+unohdu.Kai+se+on+lierihattu+otettava+pään+suojaksi,+kun+auringossa+joutuu+istumaan,+vähälle+muuten+hatun+pito+jääkin.Minulla+oli+aikoinaan+pesukone+mökillä,+sellainen++pesukoneen+eka+mallistoa+mihin+vesi+piti+kuumentaa,+sillä+pesin+koko+kesän+pyykit+siellä+ollessa,+minusta+oli+ihanaa+tämäkin+homma,+muistui+vanhat+yhteiset+pyykkipäivät+äidin+ja+sisaren+kanssa.Äiti+tilasi+pyykkituvan+ja+sinne+sitten+siskoni+kanssa+pyykit+pyörällä+veimme+ja+se+oli+kuin+juhla+päivä,+yhdessä+oleminen,+punkan+pohjalla+pyykit+hangattiin+puhtaiksi+ja+isoon+pataan+lipeän+sekaan+kiehumaan,+sitten+isoon+paljuun+vedet+ja+huuhtelu,+oli+muuten+valkea+valkeaa+ja+muukin+pyykit+liasta+ja+hiestä+pestyä;)Kahvittelu+ja+eväiden+syönti+pyykin+kiehumisen+aikaan,+miten+se+voikaan+olla+niin+mukava+muisto,+rankasta+pyykkipäivästä.Nyt+puhutaan+pyykkipäivästä,+kone+pesee,+suurin+vaiva+saada+pyykit+koneeseen+ja+kuivamaan+laitto,+ennen+työkin+saattoi+olla+iso+ilo;)Nyt+sitten+varustautumaan+siihen+harjoitustilaisuuteen,+kiva+nähdä+pitkästä+aikaa+laulukavereita.Kaikki+olemme+rokotuksen+saaneet,+joten+siltä+osin+turvattuja,+mutta+eihän+varmuutta+tämäkään+takaa.Hiljaista+on+ollut+Noja-tuolissa,+joko+veto+on+kuumuuteen++ehtynyt?Koetetaan+jaksaa,+joku+on+sanonut,+että+kaikkeen+tottuu,+jospa+helteeseenkin;)
  13. Lämmin+jatkuu,+pilviä+taivaalla+kiertelee,+mutta+vettä+ei+tule,+muutaman+kilometrin+päässä+on+satanut+kaatamalla,+mistähän+meitä+rangaistaan;)Älä+ihminen+aina+valita,+tyydy+osaasi+ja+kestä,+miten+sitä+aina+onkaan+herkkä+tuohon+puuteiden+esiin+tuomiseen?Huomasin+sängyn+joka+laidalla+käyneeni,+kai+se+kuumuus+unen+levottomaksi+saattaa,+kuitenkin+levänneeni+tunsin+itseni.Eilen+katsoin++iltapäivän+sarjaa+Keittäjätär,+vanhasta+ajasta+ja++ylhäisten+elämästä++1800+luvulta+kertoi,+koukutti+koko+illaksi,+jääkaapilla+väliin+juoksin;)Tarkkana+saat+olla,+kun+katsot+mihin+astut+Eliaana,+ruohikossa+ei+aina+saata+huomata,+kyllä+tiedän,+että+niilläkin+on+tehtävä+maapallolla,+mutta+silti+en+niille+lämpene,+olehan+sinäkin+varovainen,+onko+koskaan+pistänyt?Juuri+eilen+juttelin+erään+henkilön+kanssa,+miten+maassamme+on+kaikki+kuitenkin+hyvin,+kun+vertailukohteeksi+ottaa+melkein+minkä+maan+tahansa.Takapajuloita+ovat+nämä+kulttuurimaatkin,+ainakin+työlainsäädäntö+alkutekijöissä+ja+vapaus+liikkua+mailla+ja+tanhuvilla.Onhan+se+melkein+ihmisiä+karteltava,+jos+rokotustakaan+ei+ole+päällä+vaikka+olisikin+silti+varoen+on+kohdattava+toisiaan.Maskin+laitan+kauppaan+mennessä,+mutta+ulkoilmassa+kuljen+ilman.Varovaisuutta+on+oltava.Mak-Ris+haamuja+ihmettelee,+no+miksikäs+ei,+kun+vanhoissa+suvun+taloissa+asustatte,+ainahan+niissä+kummittelee;)Ei+tule+minunkaan+mihinkään+piipahdettua,+kälynikin+asuu+tien+toisella+puolen,+ei+edes+sinne+tule+mentyä,+lauantaisin+torilla+yhdessä+käymme,+hänellä+kyllä+tuttavapiiri+aika+iso,+joten+vierailijoita+riittää+hänellä,+huomennakin+yksi+sukulainen,+entinen+ministeri+tulee+kylään.Maalta+muuttaneena,+kai+ystäväpiiri+siellä+runsaammin+kokoontui.Vettä+on+kyllä+nyt+annettava+parvekkeellekin,+tytär+nauroi,+että+vävyni+kanttarellipaikankin+kasteli,+no+kuivaahan+nekin;)Saapa+nähdä+onko+onnea+kalaverkkojen+kanssa,+tämä+kuumuus+varmaan+kalatkin+pohjaan+vie.Nyt+meinaa+aamu+virua+pitkäksi,+eilen+jo+lenkin+olin+tehnyt+tähän+aikaan,+ei+se+auta,+hikeä+pyyhin+ja+tallustan;)Rannalle+nyt+kaikki+kykenevät+ja+jos+mahdollista+aaltojen+seuraan;)
  14. Huomenta+lauantaiaamuun,+hieman+harmaalta+näyttää,+mutta+tuskin+se+sateeksi+kuitenkaan.Torille+suuntaan+heti+aamusta+ja+sitten+jatko+vähän+ostosten+mukaan.Kaksikymmentäkaksi+astetta+mittarissa+ja+varmaan+lähemmäs+kolmeakymmentä+illalla,+joten+ei+palele;)Eliaanalla+suku+lisääntyy,+hyvä+asia,+kyllä+niitä+lapsia+kovasti+kaipaa+suomen++talous+ja+yleensä+suomalaisien+kansana+pysyminen.Yksinäinen+on+olo+perheen++ainoalla+lapsella,+sisarukset++on+rikkautta,+minun+ja+siskoni+välillä+oli+liki+kymmenen+vuotta,+väliin+ainoa+lapsen+elämää+elin,+ei+kovin+vahva+side+muodostunut.Ramoona+ja+Paloma+puutarhan+kasvujaan+esitteli,+on+se+ihan+asia,+kun+voi+kasvamista+seurata+omassa+pihassa+ja+satokin+taatusti++tuoretta+minkä+maasta+ottaa.Hyttyset+on+todella+hävinneet+ja+keltaisia+lehtiäkin+puissa,+tasapainon+vuoksi+sadetta+olisi+välillä+saatava+tai+kuolema+tulee+muillekin+elollisille+kuin+hyttysille.Mak-Ris+heitti+kauhukuvan+vedentäyttämästä+maailmasta,+mikä+taitaa+tämän+ilmaston+lämpiämisen+myötä+olla+mahdollistakin,+onko+se+tosiaan+joku+Nooan+arkin+aikainen+tapahtuma+tulossa,+kaikki+koronat+ja+muut+vitsaukset+saattavat+olla+tämän+päivän+Nooan+arkin++kaltainen,+ihmisiä+kuolee+ja+tauti+eikun+lisääntyy.Ihmisten+tottelemattomuus+sen+aikaan+saa.Demeter+mainitsit+nuo+sodan+muistot+ja+niiden+kertomiset,+olen+ollut+aina+sitä+mieltä,+että+historia+on+tunnettava,+mutta+eipä+tämän+päivän+ihminen+jaksa+kuunnella,+jos+jotain+yrittää+selittää,+tyrmäys+yleensä,+no+se+oli+silloin.Sodan+ja+sen+jälkeisen+ajan++kokeneet++yrittävät+saada+uskomaan+ne+vaikeudet++ja+myös+sen,+että+ponnistelut+kaikkien+kohdalla+tuottaa+tulosta,+myös+näiden+sairauksien.Toivoa+on+sinullakin,+kun+nyt+jo+jaksat+ilman+keppiä+taivaltaa,+siitä+se+onnistuu,+sitkeällä+yrittämisellä+ja+sanotaan,+että+liike+on+lääke,+sitä+minäkin+yritän+joka+aamu+ponnistaa+pienellä+lenkilläni.Brinkkala+ajatuskin+siitä+saunan+rapulla+istumisesta+hyvän+mielen+aikaan+saa,+miten+iso+ilo+olisikaan+jos+todella+näin+voisi+olla,+no+haaveilla+pitää,+jaksaa+paremmin+tämän+arjen.Saman+toivotuksen+ilmaan+heitän,+että+jokainen+moittiva+viesti+saisi+jäädä+esiin+tulematta.Ymmärrän,+kun+joku+aina+vähän+kysymyksen+tai+arvoituksen+jostakin+asiasta+laittaa,+mieli+tekee+samaan+sävyyn+vastata.Hillintää+ja+mietintää+ja+paras+olisi+menneet+unohtaa,++onhan+sitä+syytä+monasti+myös+kaikissa,+aina+ei+sanojaan+osaa+ymmärrettävään+muotoon+laittaa.Tähän+jätän+nyt+minäkin,+liekö+tullut+sanottua+jotain+ei+toivottua,+mutta+tehty+mikä+tehty,+kärsin+seuraukset;)Voikaa+hyvin+kuumuudesta+huolimatta+ja+muistakaa+ruokailla,+useinhan+helle+myös+ruokahalut+vie,+tärkeä+asia+ainakin+näin+tällä+iällä+kulkevalle,+samoin+juominen.
  15. Pumpulipilviset+terveiset+täältä+Savon+puolelta,+taivas+on+todella+kuin+pumpulilla+kuorrutettu.Eilen+satoi+sen+verran,+että+sai+maan+huutamaan+lisää,+lisää,+eihän+pieni+sade+mitään+auta.Mustikat+ja+yleensä+metsämarjat+voivat+tänä+kesänä+olla+hinnoissaan,+kun+kuivuvat+varsiin,+kummasti+niitä+aina+vaan+joku+löytää,+kun+paikat+tietää.Helteestä+emme+kuuleman+mukaan+eroon+pääse+vielä+tulevana+viikollakaan.Kyllä+tuo+työnarvostus+on+tänäkin+päivänä+osin+kadoksissa,+ei+kelpaa+työ+kuin+työ,+pitää+rahaa++saada+paljon+ja+helpolla+ja+siistissä+työssä+tai+toimessa.Ennen+otettiin+työtä+siitä+mistä+sitä+tarjottiin+ja+tehtiin+tunnollisesti+se+vaatimatonkin.Työssä+opittiin+ja+ammattinimike+tuli+työn+mukana,+kuten+ynnämuu+kirjoitit.Suuria+vaatimuksia+ei+elämä+sisältänyt,+kunnia+asia+oli+omin+voimin+selvitä+ja+saada+elämä+tukevalle+alustalle.Työtä+oli+minunkin+nuoruudessa+tarjolla,+kun+ei+vaatimuksia+korkealle+laittanut+ja+niin+sitä+oman+katon+alla+on+saanut+elää,+kaiketi+loppuun+asti.Voittehan+sitten+soitella+ja+kohdata+näiden+"mummojen"+kanssa+myöhemminkin,+kun+tutuiksi+pääsitte,+mukavaa+tuommoinen+kohtaaminen+on.Olen+aika+monessa+mukaa+ollut+ja+kohdannut+myös+heitä,+joiden+kanssa+ei+automaattisesti+suju,+mutta+eihän+pakko+ole+yrittämistä+jättää,+tiedä+häntä+vaikka+ymmärrys+kasvaisi.Ihmissuhteet+on+myös+joskus+vaikeita,+mutta+noinkin+käy+kuten+fiinufammu+kerroit.Aika+merkillistä+sekin,+että+hyvin+pian+sen+tuntemuksen+aistii+uudesta+tuttavuudesta,+tämän+kanssa+pystymme+samalle+aaltopituudelle.Kyllä+vaan+brinkkala,+samalle+saunan+rapulle+olin+työntymässä;)Onhan+se+mukava,+että+voi+nähdä+itsensä+vaikka+missä,+mahdottomissakin+maisemissa.Jos+tapaamismahdollisuus+eteen+tulisi,+en+empisi+yhtään,+ei+se+maailman+kummajainen+olisi,+meri-kukka+pistäytyi+luonani,+kun+veneilivät+meidän+kanavalla.Mak-Ris+ihmettelit,+pitääkö+joku+arkistojen+tutkimisista,+no+en+pidä,+mutta+sen+olen+huomannut,+että+kaunat+mielessä+pysyy+ja+niillä+sitten+ikävyyksien+kirjo+mukana+seuraa.Olen+huomannut+hautausmaila+nuo+laudat+vesiastioissa,+niissä+lukee+"oravan+pelastuslauta"+älä+ota+pois.Tuo+selitysten+antaminen+jokaiseen+asiaan+on+joskus+ihan+kiusallista,+itse+on+kirjoittavinaan+selvällä+luettavalla+kielellä+(+joskin+virheitäkin+tulee+ja+niitä+voi+kysellä),+miksi+joutuu+aina+joka+sanomistaan+selittelemään.Olen+hyvin+ymmärtänyt+viestisi+demeter+ja+sanon,+että+harmi+ettei+tapaaminen+toteutunut,+mutta+ehkä+joskus,+jos+elinpäiviä+riittää.Lupa+on+suunnitella,+aina+vaan+ei+onnistu.Jospa+sinne+brinkkalan+vuokramökille+ainakin+ajatuksin+matkaamme;)Osaisimmepa+kaikki+lukea+vain+näkyvillä+olevan,+mitään+rivienväli+kirjoituksia+tuskin+onkaan,+on+työlästä+niitä+kirjoittaa+ja+yhtä+työlästä+niitä+ymmärtää;)Miaelina+hyvä+mietelauseen+laittoi,+noin+se+on,+hymyä+vaan+vaikka+sydän+itkisi;)Tyttären+loma+alkaa+ja+mökille+lähtöni+kyseli,+jotenkin+houkuttaa,+mutta+toisaalta+ei+liikkuminen+aika+hankalaa+ja+toisaalta+passattavaksi+en+viitsi+mennä.,+ainut+ilo+olisi+kaiketi+se+uiminen+ja+onkiminen,+no+toki+yhdessä+olokin.Katsotaan+miten+olo+ja+halu+antavat+intoa.Taivas+on+tässä+kirjottaissa+puhdistunut+pumpulista+ja+kaunis+sini+hohtaa,+ennustaen+helteistä+päivää,+mutta+vielä+vähän+viileämpään+ehdin+kävelyä+lähteä+tekemään.
  16. Hyppäänkin+aloituksen+perään,+kun+taas+on+noita+ikävyyksiä+etsiviä+kerääntynyt+viestimään.Kaikkien+viesteistä+en+nähnyt+mitään+hankalaa,+mutta+on+sitten+heitä+joilla+epäusko+tai+muu+vaiva+saa+ikävyyksiä+kirjoittamaan+ja+jopa+näin+vanhan+ihmisen+näkökulmasta+jopa+rumalla+kielenkäytöllä.Olen+kyllä+livessäkin+huomannut+jopa+naisten+kielen+käytön+muuttuneen,+minä+en+saa+suustani+mitään+manausta+aikaan,+no+joku+samperi+saattaa+tulla,+mutta+ei+muuta.Sama+kuin+sekin,+ettei+vahingossakaan+roskat+minulta+maahan+tipu+ja+harmissani+katselen+kävellessäni,+miten+huoletonta+on+tuo+roskaaminen.Vielä+yksi+harmi+on+purettava,+se+on+tuo++Räikköseksi+itsensä+kuvittelevat,+kun+yöllä+rallittavat,+kadut+kahta+puolta+taloa+ja+ympyrää+ajaen+pienin+välein+tämän+herätyksen+antavat.+Ainoa+lohtu,+että+talvi+tulee,+ajot+vähenee;)Tuo+matkasuunnittelukin+on+aikaan+saanut+aika+älämön,+minun+luokse+sinne+torille+voivat+kaikki+nimimerkilliset+tulla+esittäytymään,+ilolla+tervehdin;)Miksi+ei+anonyymitkin,+jotka+tunnistavat,+en+puraisematta+ketään+nielaise.En+jaksa+ajatella+miksi+joillakin+on+kyky+saada+kaikesta+kina+aikaan.Brinkkalan+mökki+vuokraus+ajatukset+saivat+minunkin+mieleni+nousemaan+ja+ajattelin+tulla+samoille+maisemille,+miten+hauskaa+olisikin+ihan+kasvokkain+aikaa+viettää,+varmasti+sama+fiilinki,+mikä+kirjoittelussamme+on.Demeter+samat+oikeudet+kirjoitella+kaikilla,+jos+jollakin+jotain+hampaankolossa+lienee,+sille+ei+mitään+mahda.Ei+kukaan+voi+sanella+tyyliä+millä+kirjoitamme,+suoria+ilkeyksiä+kuitenkin+harvoin,+jos+ollenkaan.Ehkä+on++niin,+että+liian+vilkas+mielikuvitus+rivien+välejä++lukien+saa+riidat+aikaan,minä+en+sitä+taitoa+omistakaan;)Ymmärrän+Eliaanalla+olevan+niin+runsas+ympäristö,+että+siellä+viihtyy,+aina+tekemistä+löytyy,+jää+matkat+mielestä.Järvellä+olo+voittaa+parhaatkin+turisti+rannat,+oma+sauna+ja+siitä+vilpoisaan+veteen+pulahtaminen+on+sata+kertaa+parempi.Vähän+kademielin+näitä+teidän+mahdollisuuksia+kesän+vietosta+mietin,+mutta+perään+lohdutan,+olihan+joskus+minullakin;)Eilen+muistoja+verestin+valokuvien+kanssa,+liimailin++albumiin,+kun+tahtovat+kadota+ja+likaantua+irrallaan+ollen+ja+on+parempi+katsellakin.Nykyisin+vähemmän+noita+kuvia+enää+tuleekaan,+kun+tietokoneelle+voi+laittaa+ja+kännykkäänkin,+minulle+vaan+on+tämän+pitkän+elämän+saaneena+niitäkin+paljon+kertynyt.Muistin+virkistystä+sekin+on,+kun+yrittää+muistaa+ihmiset+joita+matkallaan+on+kohdannut.Pilviä+taivaalla+kiertää,+näinkö+uskallan+ulos+lähteäkään,+no+jospa+sillä+uhalla+sitten+sataisikin,+no+puolisen+tuntia+reissu+kestää+ja+enhän+sokerista+ole,+sanotaan+sateen+tekevän+iholle+hyvää;)Sadetansseja+nyt+tanssimaan,+ketkä+kykenevät;)
  17. Puolenviikon+aamuterveiset,+ei+oikein+tiedä+rupeaako+vettä+satamaan,+muutaman+tipan+heitti,+pilviä+kyllä+sopivan+näköisiä+olisi,+mutta+antavatko+sitten+kunnon+sateen+jää+nähtäväksi.Brinkkala+aivan+kuin+olisit+ennustaja,+eilen+penkille+istahti+mies+rinnalleni+tuossa+lähipuistikossa,+harmi+vaan,+että+saman+talon+asukas+ja+onnellisesti+suhteessa+oleva,+mutta+kuitenkin,+en+toivoa+menetä;)Varmaan+kuivuvat+marjat+varsiin,+ellei+kunnon+sadetta+tule,+mustikoita+on+vielä+paljon+pakkasessa,+mutta+puolukkaa+tarvitsen,+se+Pulmu-puolukka+on+ihana+ruuanhöyste.Minulta+jäi+tutustumatta+Konneveden+kansallispuistoon,+vaikka+naapurissa+ihan+asustin,+mutta+samankaltaisissa+maisemissa+liikuin+ja++ja+lammesta+kaloja+narrasin,+jylhiä+kallioita+ja+hyviä+marjapaikkoja+siellä+on.Jäi+kokematta+se+vesistön+kautta+esittelykierroskin,+kiirettä+se+elämä+oli;)Rappaatlahden+rannoilla+kuvittelin,+että+vastarannalla+Ramoona++lapsuuskotisi+oli;)Sinulla+Eliaana+on+mielenkiintoinen+elämä,+vaikka+minkälaista+puuhaa+osaat+tehdä,+minä+sormi+suussa+varmaan+katselisin.Ikäviä+no+vempeleitten+rikkoontumiset,+aina+hommat+keskeytyy+uutta+odotellessa,+mutta+tuntuu+puuhaa+riittää+toisaalla.Nuo+lokit+ja+tiirat+ovat+täälläkin+ihan+riesana,+jos+lähelle+poikasia+menee,+päälle+melkein+tulevat.Noista+matkustusinnoista+sen+verran,+että+mieleni+ei+tee+lentämään,+ei+suurin+joukkokokoontumisiin,+olen+siltä+osin+tyytyväinen+olooni.Ei+kai+ikä+rajoita+lentämistä,+jos+terve+on.Yksi+syy+sekin,+että+en+halua+tauteja+tavoittaa+jos+pystyn+välttämään,+nuo+raha-asiat+ei+kyllä+kuulu+palstan+tiedotettaviin,+emme+kenenkään+varallisuutta+täällä+pysty+tietämään,+onko+tarpeellistakaan.Jos+jollakin+rahaa+on,+nauttikoon,+minäkin+toimeen+tulen,+mutta+en+silti+matkoja+suunnittele,+onneksi+ei+tarvitse+pakon+vuoksi+sitäkään+tehdä.Jotakin+muuta+rahan+vastikkeeksi+varmaan+löytyy,+pääasia,+että+itse+saa+päättää+ja+nauttia+sitten+olostaan.Eipä+tästä+riitaa+tarvitse+rakentaa,+jos+joku+matkustaa,+on+ok,+itse+seuraukset+(mahdolliset)+kantaa.Ei+tullut+sadetta,+aurinko+paistaa,+ei+ole+tekosyytä+olla+lenkille+menemättä,+lämmintä+päivää+kaikille;)
  18. Hyvää+Eino+Leinon+päivää,+aurinko+paistaa,+linnut+laulaa,+aivan+kuin+usein+Leinonkin+teksteissä.En+ole+mikään+runojen+taitaja,+en+paljon+niitä+luekaan,+mutta+E.+Leinon+varsinkin+laulaen+tuleva+teksti+puhuttelee.Sisareni+oli+runon+ystävä,+esiintyikin,+mutta+minä+pohjanpahnimainen+kaikista+taidoista+olen+ilman+jäänyt.En+toki+kaikesta+rakkautta+sain+ja+turvaa,+niissäkin+oloissa+ja+ajoissa.Mansikat+pakkasessa,+kolme+laatikollista+siivosin+ja+siinäpä+aika+menikin,+tytär+sai+laatikollisen,+nyt+se+asia+kunnossa.Tuo+korona+kummittelee,+on+kai+tullut+jäädäkseen,+harmillista,+matkojakin+rajoittaa,+toisaalta+toivoisikin,+ettei+villiksi+mikään+menisi,+jaksaisimme+muistaa+ne+varotoimen+piteet.Riskejä+ne+matkat+ovat,+kuten+on+tultu+huomaamaan.Vaihtelua+Mak-Ris+sinulla+tuo+mökillä+olo,+meinaatko+koko+kesän+siellä+oleilla?Onnistuuhan+se+yhdessä+olo+ulkotilassa,+kun+ei+nyt+aivan+hirveästi+"lähentele"Lapset+kasvavat+ja+pidemmän+aikaa+näkemättä+on+jopa+vaikea+tunnistaa.Minunkin+tyttärenpoika+perheineen+tuolla+Ruotsin+puolella+asustaa,+pari+vuotta+on+kulunut+näkemisestä,+tuntuvat+jo+hekin+Suomeen+kaipaavan.Lupailivat+jo+tällä+viikolla+sadekuuroja,+mutta+ei+näytä+siltä,+pääskyt+korkealla+lentää,+nehän+matalapaineen+tullen+alempana+liitelevät.On+muuten+hauska+katsella+poikasten+lentoa,+se+erottuu+siipien+useimmin+räpyttelynä,+kun+aikuiset+pääskyt+liitävät.Kantaa+ottamattomuus+on+useinkin+aiheellista,+kuten+ynnämuukin+kerroit,Helle+vaatii+veronsa+ja+terveyskeskukset+täyttyy,+ainakin+vanhemmille+tiukkaa+aikaa.Harmi+todella+tuo+kuntosi+tällä+hetkellä+demeter,+kun+matkaan+et+päässyt,+kun+toisen+mummon+luo++lapsi+matkusti,+sinne+rannanmaisemiin+tästä+pitäisi+taas+yrittää,+siellä+onneksi+tuuli+hieman+säätä+vilvoittaa.Kaikenlaisia+juttuja+noista+ennakkoon+tehtävistä+tai+tarpeellisista+papereista+liikkuu,+jos+ei+ole+tehty+edunvalvojapaperia,+voidaan+määrätä+se+viranpuolesta,+tuohon+en+jaksa+uskoa,+kai+ne+lapset+lähinnä+asiat+hoitaa.Hyväuskoinen+olen+monen+muunkin+asian+kohdalla+ollut+ja+olen,+voi+olla,+että+tyhmyydestä+saan+kärsiä.Onneksi+ei+omaisuuteni+sitä+luokkaa,+että+suuresti+harmia+kenellekään+tulee,+mutta+ainahan+se+jäämistö+ainakin+saisi+perillisille+jäädä+ja+heidän+päätökset+kohtalon+ratkaisee.Mieheni+kuollessa+asia+oli+selvä,+lapsille+meni+puolet+yhteisistä+omaisuuksista,+vain+asumisoikeus+asuntoon+jäi+minulle.Ei+nuo+osuuttaan+vaatineet+vaikka+asunnonkin+vaihdoin,+vaikka+olisivat+voineet,+perikunnan+asunnossa+asun.Lakeja+muutetaan+tiuhaan,+en+jaksa+mukana+seurata,+tässäkään.Kovin+tarpeetonta+pohdintaa,+ikäni+jo+sellainen,+ettei+ihmeitä+minkään+suhteen+tapahdu,+en+naimisiinkaan+mene;)Tykkään+kovasti+kaikesta+säilöön+laittamisista,++olen+niin+onnellinen,+kun+talven+pakkasissa+voin+tuoretta+pakastetta+käyttää.Ehkä+ravintoarvo+enää+kohdillaan,+mutta+se+on+melkein+turhaa+mietintää+enää+tällä+iällä,+onko+vitamiinit+voimissaan,+vai+ei.Joka+päivä+on+tarkoitus+joku+mittavampi+työ+saada+tehtyä,+sitten+hyvällä+omallatunnolla+istun+lopun+päivää;)Ei+ne+saavutuksia+nuo+työt+ole,+mutta+minun+tarpeisiin+nähden+tärkeitä+ja+siihen+hommaan+kuuluu+lenkkini+teko,+mihin+nyt+heti+kohta+lähden;)Koettakaa+kestää+kuumuus+ja+todella+ei+sitä+vettä+nyt+jatkuvasti+kumminkaan,+olen+saanut+jostakin+ohjeen,+että+kaksi+litraa+päivässä.Ruokakin+on+muistettava+säännölleen;)