Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kauniina+alkaa+päivä,+mutta+aamurusko+ennusti+sadetta+tällekin+päivälle,+asia+mihin+olen+oppinut+uskomaan.Minunkaan+muistoissa+ei+ole+yhtä+pahaa+tautia+miten+korona+nyt+mekastaa.Mielestäni+asiaa+ei+pitäisi+vähätellä+onhan+kasvanut+koko+maailmaa+koskevaksi+ja+me+täällä+suomessa+olemme+säilyneet+melko+pienin++vaurioin,+kiitos+hallituksen+toimille+kuin+myös+kuuliaisille+kansalaisille.Hallitus+joutui+heti+taudin+hoidon+kouriin+ja++tavan+hallitukselle+kuuluvat+asiat+jäi+taka+alalle,+ja+noita+avustus+rahoja+joutuivat+myöntämään.Niiden+jakamisista+on+turha+hallitusta+syyttää,+korvamerkittyjä+ovat,+ministeriöiden+ja++virkamiesten++päätöksellä+niitä+annetaan.Syntyy+ajatuksia+Paloman+tapaan,+miten+ihmiset+asiat+ymmärtävät,+vai+eivätkö+ollenkaan,+Suureen+ääneen++aina+valitus,+moitteita+jaetaan,+miettimättä+miten+vaikeita+asiat+on+kaikkien+mieleiseksi+hoitaa.Olen+oikein+ylpeänä+seurannut+hallituksen+toimia,+nyt+vaan+Saarikko+toimii+puolueensa++kannatuksen+nostamisessa+täysin+ilman+yhteisymmärrystä+ja+halua+saada+asiat+toimimaan.Suuren+vastuun+ottaa+tuosta+vastaan+hankaamisesta+tässä+olevassa+tilanteessa.Velan+otto+puhuttaa,+no+totta+kai,+mutta+on+ne+velat+maksettu+ennenkin,+yhteiseen+hiileen+puhaltaen.Eihän+tälläisiin+taudin+tuomiin+haasteisiin+ole+osattu+varautua+ja++kuitenkin+pahempaan+hätään+joutuneita+on+autettava.Se+henki+mikä+oli+silloin,+kun+puhuttiin+"kaveria+ei+jätetä"+pitäisi+saada+yhteiseksi+tahdoksi.Oli+mukava+nähdä+uusi+nikki+Noja-tuolissa,+tervetuloa+M-leena,+olet+saattanut+kirjoitella+aiemminkin,+mutta+anonyymeinä+ei+tutustuta;)Saman+suuntaisi+on+sinunkin+puuhat,+mitä+meillä+toisillakin+tänne+kymmenille+ehtineillä,+kiva+on+jatkossakin+käydä+mielipiteiden+vaihtoa+ja+kuulla+elämäsi+kiemuroita;)Joutavilla+jotakin+puuhaa,+kuin+nyt+listojen+kierrätys,+huomion+saaminen+on+tärkeää+ja+kun+ei+muuta+osata,+huudetaan+ja+melutaan,+kyllähän+se+näkyvyyttä+antaa,+millaista+se+on+taas+eri+juttu.+Sain+bonuspisteitä+13+vuoden+asiakas+uskollisuudesta+nettikaupasta,+en+mainosta,+mutta+olen+silloin+tällöin+tilannut+vaatteita+tästä+yrityksestä+ja+totta+kai+kiitosta+siitä+saan,+nyt+aion+tilata+jotain+uutta+kesää+varten,+tottahan+se+kesä+kohta+on+edessä,+lämpimänä+ja+kauniina.Tarvetta+ei+olisi,+vanhoja+vaatteita+on+kaapissa,+mutta+vanhakin+haluaa+joskus+virkistyä+jollakin+uudella+vaatteella.On+tuo+mieli+niin+nuori,+että+pitää+vähän+jarrutella,+liian+nuorekasta+ei+kuitenkaan,+vaikka+mieli+halaa;)Toisaalta+mitäs+siitä+jos+farkkutakissa+vanhempikin+seilaa;)Lumihiutaleita+leijailee,+se+sade+on+jo+alkamassa,+toivon+kuitenkin+että+tämän+kylän+ohittaisi.+lenkki+jäi+eilen+tekemättä,+tänään+se+pitäisi+voida+tehdä.Hyvää+ja+rikasta+päivää,+mielen+kohotusta+kaiken+tylsänkin+keskelle;)
  2. Kylmää+on+sää+ja+kostealta+näyttää+tänäkin+aamuna,+ainahan+takapakkia+kevät+ottaa,+mutta+aina+myös+kesäkin+tulee;)Viikko+aluillaan+ja+vappuun+se+lopetellaan,+aika+poikkeuksellinen+vappu+tuleekin.Perinteinen+vappulounas+on+kuitenkin+tarjolla+teatterilla,+kai+osaavat+turvalliseksi+sen+tehdä.Olen+viikon+päivät+ollut+melkoisen+saamaton,+istun+ja+katson+telkkaria,+jotakin+pientä+omantunnon+rauhoitukseksi+puuhastelen,+nyt+eilen+otin+puikot+käsiin+ja+sukkaa+yritän+aikaan+saada.Aika+nopsaan+sitä+oppisi+laistamaan+kaikki+hommat;)Suomalaisia+ei+saa+näihin+töihin,+mitä+tarjolla+on,+näin+apua+muualta+pitää+haalia,+onko+kysymyksessä+työnarvostamattomuus,+pieni+palkka,+vai+reilusti+laiskuus?Toista+oli+ennen,+piti+ottaa+töitä+vastaan,+kun+elatus+kuului+itse+hankkia,+hyvä+on,+että+on+päästy+tämän+päivän+oloihin,+turvataan+elanto+kaikille,+mutta+aina+siihen+joukkoon+sitten+tulee+niitäkin,+jotka+osaavat+asiasta+hyödyn+ottaa.Pitäisi+työn+arvostaminen+nähdä+niin,+että+kaikki+työ+on+arvokasta+ja+kelpaa+tehtäväksi.Tulee+joskus+itsesäälin+puuskia,+kun+tämä+korona+estää+tuttujen+tapaamisen+ja+kotona+ei+ole+ketään+jolle+sitä+paljon+puhuttua+rakkautta+osoittaisi.Kiitos+vaan+kannustuksesta+demeter;)Olen+ymmärtänyt,+että+oven+aukaisu+on+joka+aamu+tarpeen,+voisi+käydä+niin,+ettei+joka+aamu+monikaan+jaksaisi+huolta+kantaa+ja+lopahtaisi+into+siihen,+minulle+tämä+aamuinen+sessio+on+tarpeen;)Suvun+tutkiminen+on+myös+monelle+henkireikä+tarvittavaan+puuhasteluun,+minulta+puuttuu+siihen+tarvittava+kärsivällisyys.Aika+siinä+kyllä+kuluisi+ja+mielenkiintoistakin+olisi,+mutta+muu+elämä+pitäisi+unohtaa,+jos++aloittaisi+suvun+tutkinnan,+koneen+ääressä+aika+hupenisi.Jos+alkuun+pääsisi,+ei+osaisi+lopettaa+ja+tietoa+menneisyydestä+kertyisi,+kuten+Mak-Rik+kertoo.Pojantyttären+kumppani+on+harmissaan,+kun+korona+estää+sukuaan++tapaamasta,+mutta+onhan+toisaalta+hyväkin,+aika+riittää+suomenkielen+opiskeluun+ja+kun+opettaja+kotona+tenttaa+hyvin+on+sujunutkin.Voi+kuvitella,+että+hänestä+melko+hyvä+suomalainen+vielä+tulee;)Hieman+harmissani+ollen+pienen+neidin+kahden+kielen+opinnoista,+näinkö+siinä+sekoilussa+jotain+selvää+hän+saa,+mutta+äiti+on+optimistinen,+onnistuu.Tuosta+suomalaisesta+miehestä+vielä,+yhteiset+kokemukset,+surut+ja+ilot+sitovat+luonteita+jollakin+tapaa+yhteen,+sitä+hyväksyy+sen+jurouden+(mahdollisen)+ja+tavan+millä+asioihin+suhtaudumme+ja+se+antaa+turvallisen+ja+vakaan+tuntemuksen.Paloman+kertomasta+Orjattaresta+olen+katsonut+jonkun+osan,+mutta+ei+innostanut,+katselen+paljon+noita+kansainvälisiä+sarjoja+maksullisilta+kanavilta,+sieltä+löytyy+moneen+makuun+ja+vielä+jää+näkemättäkin+paljon.Olen+suurkuluttaja+Tv:n+katsomisessa.Tuo+mökille+menokin+alkaa+pikkuhiljaa++unohtumaan,+kauan+haikailin+joskus+vieläkin,+mutta+nyt+olen+sopeutunut+tänne+omaan+kotiin,+kovin+vaikealta+tuntuu+lähteä+mihinkään.Onnellinen+tästä+tunteesta+olen,+olisi+kamala+jos+pitäisi+pakkomielteisesti+kotia+asuttaa.Tyytyväinen+olen,+en+kaipaa+kuin+pieniä+ilmeiden+vaihtoja+kodissa+ja+taas+kaikki+hyvin;)Ikävä+on+painolasti+sydämelle,+tuskaa+tuottaa,+sen+olen+kyllä+minäkin+kokenut,+mutta+elämä+tapaa+järjestymään+itse+kullekin+sopivaksi.Odottelen+sään+selkenemistä+ja+lenkille+pääsyä,+eilen+jäi+tekemättä,+kun+sateinen+sää+ei+innosta.Pieni+painon+pudotus+intoa+lisää+ja+kun+väittävät,+että+liike+on+lääke,+tätä+toivon+polvienikin+uskovan;)Jaksetaan+iloita,+kyllä+se+aurinko+kohta+lämpöään+jakaa,+sekin+kokemus+on+monta+kertaa+nähty;)
  3. Sateisen+oloinen+sää+jatkuu,+tällä+hetkellä+sade+pitää+taukoa,+mutta+yön+on+vettä+antanut+ja+voisi+uskoa,+että+lisää+tulee,+ukkonen+jyrähteli+eilen.Eilen+iltapäivällä+paistoi+aurinko+ja+lenkille+pääsin,+hiki+tuli+kävellessä+vaikka+lämpöä+ei+vielä+aivan+paljon+ole,+kuuden+asteen+paikkeilla+näin+aamuisin.Viikko+Vappupäivään,+kylläpä+hurahti+huhtikuukin+nopsaan.Näin+ymmärrän+minä+myös+tuon+rakkaus+sanan,+kuten+Eliaana+mainitsit,+romanttinen+rakkaus+vaihtaa+kohteitaan+montakin+kertaa,+voipa+jäljelle+jäädä+katkeruuskin.Rakkaus+mikä+kestää+kolhut+ja+harmit,+on+se+vahva+ja+oikea,+äidinrakkaus+juuri+tätä+usein+on.Pitkät+avioliitot+sen+rakkauden+on+saaneet+pysymään,+vankalla+pohjalla+silloin+ollaan,+on+opittu+antamaan+anteeksi+ja+sitähän+se+onkin+tämä+oikea+rakkaus.Suomalainen+mies+on+mielestäni+uskottava+ja+tukea+antava+joka+tilanteessa,+sekin+sen+rakkauden+osoittaa,+on+vakaa+ja+rehellinen.Onhan+se+niinkin,+kun+kauan+yhdessä+ollaan,+jo+pienestä+eleestä+huomaa+sen+mitä+huomata+pitää,+ei+siinä+sanoja+tarvita.Mak-Ris+totesi,+turhaan+ei+mies+rakkauttaan+hoe,+kun+kerran+on+sen+sanonut,+se+riittää+ja+tämän+suomalainen+nainen+uskoo;)Ynnämuu+totesit+myös+asian+oikean+laidan,+tyhjä+hokeminen+sananhelinää,+teoilla+ja+toimilla+rakkauskin+hoituu.Jotenkin+olen+aistinut+juuri+viesteistäsi,+että+tyypillinen+uskottava+mies+olet+kaiken+suhteen;)Ystävistäkin+paljon+puhutaan,+mutta+minulla+vahva+luulo,+että+tosi+ystäviä+on+vain+muutama,+mieluummin+voisi+puhua+tuttavista,+kuin+ystävistä.Noin+on,+mitä+brinkkala+kirjoitat,+lapsen+puhdas,+vilpitön+halaus+on+rakkauden+tunnustus,+sanattomana+sekin.Sinisiru+ei+todellakaan+ole+pitkilleen+kirjoittanut,+toivottavasti+kaikki+on+hyvin.Minulla+ei+mitään+mielikuvaa++lasteni+leikeistä+pienenä,+ehkä+ulkona+kavereiden+kanssa+leikit+sujui,+sitten+koton+omia+touhujaan,+piirsivät+tai+lukivat.Ikäero+on+lapsillani+kuusi+vuotta+joten+leikit+ei+välttämättä+yksiin+menneet,+sen+muistan+poikani+kuusivuotiaan,+tyttäreni+vanhempana,+hommasin+eka+puhelimen,+kun+illat+töissä+olin,+pystyin+kyselemään+miten+jaksavat.Elokuvateatteri+oli+näköyhteydessä+kotiini,+joten+pian+kipaisivat+luokseni+jos+joku+harmi+sattui+ja+poikani+katsoikin+kaikki+mahdolliset+elokuvat,+mihin+ikä+riitti,+ikää+saatuaan+istuikin+kaiket+uudet+näytökset.Voi+niitä+aikoja,+harmi+ettei+mitään+merkittävää+mieleen+jäänyt.Nyt+sää+kirkastui+ja++kipasen+tuohon+lähikauppaan,+laitan+raparperisiman,+lehdestä+ohjeen+näin+ja+onhan+se+kokeiltava,+kun+pakkasesta+raparperejä+löytyi.Munkkirasvakin+uupuu+ja+perinteiset+munkit+on+vapuksi+tehtävä,+kiva+kun+kauppa+tuossa+nurkan+takana.Onnea+ja+iloa+taas+toivottelen,+sitä+ei+koskaan+liiaksi+saatavilla;)
  4. Sadesäällä+aloitetaan+perjantaipäivä,+koko+viikonloppu+kaiketi+sateisena+menee,+se+tekee+luonnolle+hyvää,+viimeiset+lumenrippeet+katoaa.Minä+pelastuin+ikkunan+pesulta,+sillä+tänään+sitä+suunnittelin,+vieläpä+noista+läpi+hyvin+näkee.Eilen+sen+verran+sain+aikaiseksi,+että+pari+mattoa+kävin+pesemässä,+pitkävartisella+harjalla+huiskin+ja+hyvä+tuli.Samettiruusun+siemeniä++multaan+laitoin,+kokeilen+taas+onnistuuko,+viime+kesä+ei++kukkia+suosinut.Mak-Ris+muisteloissa+miehensä+syntymäpäivänä,+niin+ne+mielessä+pysyy+ja+juhlistaa+vaikka+vierellä+ei+kulje+kuin+muistojen+avulla.+ne+muistot+kantaa.+Lastenleluista+ollut+puhetta,+ihana+kun+niidenkin+avulla+voi+lapsien+lapsuutta+muistaa,+minulla+puutos+siinäkin,+vain+yksi+vauvanukke+on+tyttären++peruja,+pojan+leluista+en+muista+mitään,+oliko+niitä+lainkaan?Kai+pelejä+kuitenkin+muistan+ainakin+niitä+joskus+pelattiin.Isompana+sähkökitaran+kuitenkin+ostin+ja+levyntekoa+rahoitin,+sen+muistan.Piano+myös+tyttärelle+hankittiin,+balettipukua+yritin+ommella,+tylliä+tyllin+päälle,+eipä+noista+heillekään+jäänyt+muuta+kuin+muistot+mieleen.Pojalla+näkyy+kitara+nurkassa+olevan,+kai+joskus+soittelee,+jos+aika+myöten+antaa,+tuli+uiminen+harrastukseksi+ja+siitä+sitten+kehittyi+loppujen+lopuksi+työmaakin.Kai+sitä+jotakin+yritti+kehitellä+heidän+hyväkseen,+mutta+pieneksi+jäi+anti.Rakkaus+on+vaativa+sana,+kaiken+se+kestää,+on+siinä+haastetta+ihmispololle.Lisäisin+sanoja,+mitkä+mielestäni+olisi+jokaisen+tiedettävä,++usko,+toivo+ja+luottamus+siinä+kulmakiviä+rakkauden+lisäksi.+Tämän+päivän+maailma+kaipaisi+juuri+noita+kaikkia,+että+paremmaksi+saisimme++elämisen+mahdollisuudet+kaikille.Ei+hyvältä+näytä,+mutta+toivossa+jaksan+ajatella,+jospa+joskus.Eliaana+saa+puuhastella+mukavissa++töissä,+kesän+oloa+aikaan+saaden,+sehän+se+oli+minullakin+joskus+mieleinen+hommailu,+ei+meinannut+malttaa+odottaa,+sitä+kesää+yritti+jouduttaa+kaikin+tavoin;)Tuo+sadesääkään+ei+harmita,+se+antaa+potkua+kaiken+kasvun+alkuun+ja+ihasteltavaa+sitten+riittää.Katselin+eilen+tuon+lähipuistikon+kasvua+ja+sieltä+narsissit+työntyvät++kohta+kukkimaan+ja+sitten+puut+ja+pensaat+vihreyden+saavat,+voi+mikä+odotuksen+täyttymys+se+onkaan.Brinkkalan++huoleen+voi+yhtyä,+useinkin+kaipailee+kauemmin+näkymättömissä+olevia,+minunkin+näköalani+noista+tutuista+naapureista+ei+aina+huolelta+säästä,+jos+pidempään+ei+näköpiiriin+ilmaannu.Vielä+kaikki+on+kuitenkin+ilmaantuneet+ja+puhelinkin+joskus+pirahtelee;)Toivoisi+pienen+tauon+tuo+sade+pitävän,+jos++sen+lenkin+yrittäisi+kiertää,+siitä+alkaa+jo+tapa+tulla.Mitä+muuta+tässä+nyt+keksisikään,+kai+noissa+komeroissa+ja+kaapeissa+aina+puuhaa+löytyy;)Nyt+iski+virkkauksen+puoleen+kääntyvä+halu,+ajattelin+jos+alkaisi+sängynpeittoa+tekemään,+kaksi+olen+tehnyt,+mutta+tytär+sai+toisen+ja+miniälle+annoin+toisen,+voisihan+se+omankin+sängyn+peittää;)Pitkäaikainen+urakka+se+on+ja+kädet+ei+ihan+kunnossa+enää+ole+miten+onnistuukaan,+mutta+kiirettä+ei+pakkotahtiin+ole,+jospa+vielä+ehtisin+valmiiksi+saada;)+Mukavaa+viikonlopun+odotusta+ja+iloa+kaikesta+mahdollisesta;)
  5. Hyvää+huomenta,+sateisen+yön+jälkeen+aurinko+koettaa+löytää+rakoa+paistaakseen,+jotenkin+houkuttaa+tuo+sää+ulos+nuuskimaan+kevään+tuoksuja;)Harmaa+sävyinen+tuo+taivas+on,+mutta+voipa+siitä+kehittyä+kaunis+ilmakin,+tai+sitten+ei.Kauppaan+aion+pitemmän+lenkin+kautta,+jäi+eilen+lenkki+tekemättä,+on+se+niin+helppoa+vaan+istua+ja+olla+tekemättä+mitään.Kuunetelin+eilen+rouvien+juttelua+saunassa+ja+kas+kummaa+sairauksista+riitti+asiaa,+aivan+kuten+Noja-tuolissakin,+emme+siis+poikkea+lainkaan+live+elämästä.Näinpä+nämä+täälläkin+puhutut+täyttä+elämää+on+ja+niistä+vaivoista+voi++puhuen+helpotusta+saada+ja+toisekseen+onko+se+joltakin+pois,+jos+niistä+kertoo?Mak-Ris+toi+esiin+ne+vaativat+kotityöt,+mistä+paljon+puhetta+on+ollut,+mutta+sekin+kuuluu+myös+live+elämään,+kyllä+saunassa+kävi+selväksi+miten+ahkerat+jo+oli+ikkunatkin+saaneet+pestyä,+siis+jos+täälläkin+puheet+herättävät+innon+kohentaa+paikkoja,+eikös+se+hyväksi+ole,+ainakin+omantunnon+saa+heräämään.No+joo,+jos+lupaa+pitäisi+kysyä+joltakin+taholta,+aika+vaikeaksi+kävisi,+joten+toimikaamme+vaan+oman+innon+ja+halun+purkajina.Tuo+sana+"rakkaus"+kuluu+liikaa+käytettynä,+löytyyhän+paljon+muitakin+sanoja+joilla+voi+ilmaista+tunteitaan,+vaikka++ihastella+tekemisiään,+tai++olla+vaan+tyytyväinen+aikaan+saannoksiin.Kyllähän+se+rakkautta+voi+olla+pienissä+määrin,+vaikka+tämän+kotimaamme+ihastelu,+mutta+rakkaus+on+kaiken+kattava+ja+ehkä+se+parhaiten+onnistuu+kahden+ihmisen+välillä+ja+lapsien+rakastamiseen,+myös+eläimet+voi+tämän+tunteen+aikaan+saada.Toisaalta+ainakin+ennen+tuota+sanaa+hyvin+vähän+käytettiin,+miesten+suusta+se+ani+harvoin+esiin+tuli+ja+hyväksyttiin+se,+että+suomalainen+mies+ei+puhu,+ei+pussaa,+ei+myöskään+rakas+sanaa+ääneen+lausu,+kyllähän+senkin+tunteen+oppi+aistimaan+muulla+tapaa;)Kyllähän+on+ihanaa+tuo+sana+kuulla,+kun+se+aitona+ilmaistaan,+mutta+tunne+katoaa,+jos++sen+aistii+keinotekoiseksi.No+nyt+tuli+kirjoitettua+muustakin,,+kuin+siivoamisista,+hammasharjan+rapsutteluista,+mitkä+nekin+joskus+ajankohtaisia+on.+sillä+vesi+on+lian+lääke+ja+sitä+on+syytä+joskus+muilla+välineillä+tehostaa;)Tuliko+keskustelun+aihetta,+vai+tekeekö+mieli+jättää+sikseen,+katsellaan,+minä+taivallan+kuitenkin+jääkaappiin+tavaraa+hakemaan,+sekin+on+asia+mitä+toistuvasti+joutuu+tekemään,+miten+turhaa,+mutta+jos+elossa+meinaa+olla,+pakkohan+se+on;)Pistäytykää+viesti+laittamassa!
  6. Tervehdys+tähän+tiistaiaamuun,+kauniina+sää+jatkuu,+koivujen+vihertävä+sävy+vahvistuu,+toki+vielä+menee+joku+aika+ennen+hiirenkorva+aikaa.Ajelimme+eilen+kälyni+ja+kummityttöni+kanssa+maalle,+heidän+vanhaan+kotiin,+katselin+maisemia,+kovasti+olisi+töitä+ohi+kiitäneissä+metsissä,+risusavottaa+ja+puunkaatoa,+mistä+on+kiinni+ettei+työttömiä+ohjata+näihin+hommiin,+no+kai+se+rahasta+sekin+vai+eikö+työhaluisia+löydy?Haikea+tehtävä+oli+meilläkin+kodin+irtaimistoa+keräilimme+kälyni+uuteen+kotiin+ja+voi+kauhistus+sitä+tavaran+määrää+mikä+siellä+oli.65-+vuotta+avioliittoa,+johan+siihen+aikaan+tavaraa+kertyy,+kun+mistään+ei+ole+haluttu+luopua.Nyt+sitten+aika+rajusti+syrjään+siirtyi+tavaraa,+jäi+perikunnan+tehtäväksi+sopia+mitä+niille+tehdään.Luin+lehdestä+miten+nuorison+liikkuminen+olematonta,+kuitenkin+näen+monen+pyöräilevän+kouluun,+johan+siinäkin+pieni+osuus+liikuntaan+tulee.Ennen+tuokin+asia+hoitui,+kun+ilmaisia+kyytejä+ei+järjestetty,+hyvästä+tarkoituksestakin+joskus+harmia+syntyy.Tuo+keuhkokuume+on+aika+vaarallinen+vanhenevalla+ihmisellä,+paras+on+varovainen+olla+sinisiru.Mak-Ris+asiaa+puhut,+kyllä+näitä+kanavia+pitäisi+olla+mihin+huoliaan+ja+vaivojaan+voisi+kertoilla,+yksinäisyys+tai+se+tunne+on+vaarallinen+myöskin,+kun+pahaksi+pääsee.Kaikilla+ei+tuo+lapsien+yhteydenottokaan+oikein+suju,+kokevat+useatikin+rasitteena+vanhempansa.Onhan+totta+jos+paljon+apua+joutuu+pyytämään+rasitehan+sitä+on,+työssä+käyvät+lapset+nääntyvät+jo+omien+velvoitteiden+kanssa,+siihen+ei+lisää+huolia+monikaan+halua.Kuitenkin+velvollisuuden+tunteen+kokien,+yrittävät+sinnitellä+ja+huomioida+vanhukset.Olen+ollut+siinä+onnellisessa+asemassa,+että+tänne+asti+olen+melko+hyvin+selvinnyt+ilman+lapsien+vaivaamista+ja+näin+toivoisin+jatkuvan.Yhteiskunnan+apu+on+hyvä,+mutta+maksut+saattaa+tiukkaa+tehdä+pieni+tuloisille+eläkeläisille.Miten+paljon+onkaan+näitä+nuoriakin+jotka+avun+tarpeen++joutuvat+yhteiskunnalta+hakemaan+ja+aina+ei+edes+tavoita+kaikkia+vaikeuksien+kanssa+painivia.Parantamista+asioiden+suhteen+löytyy+joka+puolelta.Tuo+soodavesi+on+hyvä+puhdistus+aine+juuri+kahvipannun+sisuksiin.+ja+kirkastaa+myös+altaan,+kun+vähän+pesintä+heiluttaa.Nuo+vanhat+konstit+moneen+avun+antaa,+etikka+toinen+ja+soodaan+yhdistettynä+monen+lian+lääke.Tuo+klapien+teko+sillä+koneella+on+kivaa,+ihan+sitä+nautti+kun+puun+kohdalleen+laittoi+ja+ei+mahtanut+mitään,+pieniksi+meni.Hyvä+keksintö+kerrassaan,+kiva+että+senkin+asian+sain+kokeilla,+selkäänkään+ei+ottanut,+kun+seisoen+pystyi+työn+tekemään.Kirveen+kanssakin+heiluin+ja+kiva+kokemus+myöskin,+vaikka+pelkäsinkin+lyöväni+jalkaan,+mutta+oppi+sitä+siinäkin+varotoimenpiteet.Voipa+olla+jos+työkseen+tekisi,+ei+niin+kivalta+enää+tuntuisikaan;)Kaikki+keväisin+tehtävät+hommat+oli+minusta+mieluisia,+kylvöt+ja+istutukset+ja+sitten+kaiken+kruunasi+se+maan+anti,+nyt+vain+kukkaruukkuja+melko+huonolla+menestyksellä+laittelen.Hyvältä+näyttää+kesän+tulo,+nyt+jo+lämmintä+vesisadetta+alkaa+luonto+kaipaamaan+ja+sitten+räjähdys+ja+kaikki+valmiina+kesään,+vajaa+kuukausi+ja+sitten+jo+pääskytkin+ilonamme+liitelee;)Hyvillä+mielin+eloamme+jatkamme+ja+lopulta+taittuu+niska+myös+tuolta+meitä+vaivaavalta+taudiltakin,+näin+pitää+uskoa;)
  7. Hyvää+viikonalkua+ja+aurinkoista+päivää.Kevät+mieli+tässä+tuppaa+olemaan,+vaikka+vanhana+ei+kai+pitäisi+sellaistakaan+tuntea,+pitäisi+vaan+olla+raihnainen+hapan+naama.Vai+eikö,+uskon+monen+mielessään+sanovan,+ei+ollenkaan,+samaa+mieltä+minä+myös.Keho+voi+raihnainen+olla,+mutta+mieli+nuoruuden+tuntein+elää;)Sallitaan+valitus,+se+helpotta+kummasti,+senkin+olen+kokenut;)Noista+selkävaivoista+taitaa+loppujen+lopuksi+olla+niin+monta+mieltä,+kuin+miestäkin,+issiaksen,+pullistuman+ja+ahtautuman+olen+omalla+kohdallani+saanut+kuulla,+leikkaukseen+monta+kymmentä+vuotta+määrättiin,+tässä+vaan+kompuroin+ilman+leikkausta.Olkoonpa+selän+kipu+mitä+tahansa,+vaikeuksia+ne+aiheuttaa,+onneksi+vaivani+on+pysynyt+melko+hyvänä,+en+syö+edes+pillereitä.Liike+on+lääke,+kuulemma,+mutta+jos+suoritus+vaikeuksia+tulee,+ei+pitäisi+syyllistää,+minkä+sille+ihminen+mahtaa,+kun+apua+ei+osaa+lääkäritkään+kaikin+ajoin+antaa.Uskonkin,+että+jokainen+jossain+määrin+vanhenemisenkehossaan+joutuu+kokemaan,,+nekin+joilla+hyviä+neuvoja+on+tarjolla+joka+asiaan.Voiton+tunteita+ne+perussiivouksetkin+antaa+Mak-Ris,+minulla+tuota+tiskipöytää+ei+tarvitse+kirkastaa,+mutta+allas+ja+keraamisen+hellan+taso+työtä+antavat.Vartta+vasten+hellalle+tarkoitettu+pesuaine+on,+mutta++ei+meinaa+tepsiä,+lienee+huonoa+ainesta+tuo+pinta+hellassa.Minä+olen+käyttänyt+konetiskiainetta,+syömävälineiden+kirkastamiseen,+koneessa+pesten+jäävät+kirjaviksi,+liuotan+tabletin+ja+siihen+veteen+laitan+välineet+likoamaan,+pesen+ja+kuivaan,+kirkkaampia+vähän+aikaa+ovat.Tiskikoneenikin+pitäisi+uusia,+ei+oikein+tyydyttävästi+toimi.Mukava+nähdä+ynnämuun+ilmestyminen,+sitä+aina+tulee+ajatus+kaikenlaisesta+näillä+kymmenillä.Ymmärrän,+että+suuri+into+hiipuu,+mutta+kiva+jos+joskus+merkkejä+jätät,+kuitenkin+kauan+on+tämän+koneen+tiimoilta+tutuiksi+tulleet+monet+kirjoittajat.Tuommoiseen+mieheen+haluaisin+tutustua+ja+kauppaa+ruveta+tekemään+noista+kirja+sarjoista+demeter,+eivät+oikein+lämpene+ostopuuhiin+nämä+antikvariaattien+omistajat.Joskus+olen+soitellut,+mutta+ei+onnistu+kauppaaminen.Olisi+huomattavasti+helpompi+siirtää+kirjahyllyä,+jos+nuo+sarjat+olisi+poissa;)Eilen+kävelimme+kälyni+kanssa+ja+istahdimme+puiston+penkille,+totesimme+molemmat,+miten+hyvin+asiat+voikaan+olla,+ei+kiirettä+ja+tilaisuus+vaikka+seurustelemaan+tuntemattomien+kanssa,+nauttia+kauniista+säästä,+ei+siihen+onnen+tunteeseen+kummempaa+tarvitse.Valinnan+mahdollisuuksia+noiden+töiden+suhteen+ei+aina+kaikilla+ole+ollut,+on+pitänyt+ottaa+se+mikä+eteen+on+tullut+ja+se+ei+useinkaan+onnistunut+olemaan+se+halutuin+ja+ei+ainakaan+palkkauksessa+miesten+tasoa.Toivottavasti+parannusta+tämä+asia+myös+joskus+tavoittaa,+joskin+siitäkään+ei+varmaan+voi+mitään+hyvää+sanoa,+ne+huonommat+työt+ei+nuorille+kelpaa,+onhan+korvauksia+saatavana+ilman+työ+tekemistäkin.Paljon+ehdit+korpikirjailija+tekemään,++joka+paikkaan+osaat+tarttua+ja+aikakin+riittää,+ei+ole+kuin+minulla,+työt+hidastuu+ja+siirtyy+useinkin+toiseen+päivään.Lueskelin+palstan+ketjuja+eilen+ja+huomasin+taas+"hampaissa"+olevamme+ja+tuo+kirjoitusten+virheellisyys+mainittu.Pitää+sanoa,+että+koneeni+oikeinkirjoituksentaso+taitaa+olla+samaa+mitä+kirjoittajalla,+aika+vähän+punakynää+käyttää,+toki+joskus+esiin+tulee+ja+yritän+korjata.Minusta+aika+pienestä+maine+menee+jos+nyt+ei+osaa+kaikkien+mielestä+oikein+kirjoitusta,+osoittaa+se+arvostelu+jotain+muuta,+ehkä+pieni+kateus+sieltä+takaa+kuultaa;)Tuo+kaiken+arkisen+karsiminen,+voi+sentään,+mitä+aiheita+enää+löytyykään,+kerrommehan+kulttuurista+kirjojen+osalta+ainakin,+ja+teatteri+ja+konsertit+myös+usein+kirjoitus+aiheita.Mitä+jääkään+näille+vaativille+kirjoittajille+kirjoitettavaksi,+jos+nämä+viestit+ei+miellytä,+köyhäksi+anti+jää,+jos+pitää+pohtia+yhtä+aihetta,+kuten+"sielunvaellusta"+esimerkkinä.No+lupahan+on+keksiä+fiiniä+ja+filmaattista,+kyllä+palstalle+sopii;)Jospa+palstan+ulkopuolisia+hommia+lähden+suorittamaan+ja+onnekseni+ei+arvostelijoita+täällä+näy,+itsekin+olen+täysin+tyytyväinen+olooni,+samaa+toivon+teidän+kaikkien+kokevan;)
  8. Sunnuntaiaamua,+rauhaa+ja+hiljaisuutta,+kadut+tyhjinä,+ihmiset+varmaan+mökeillä,+mikäs+ollessa,+sää+suosii.Radio+taustaäänenä+keittiöstä+kantaa+musiikkia+ja+puhetta.+luonto+asioita+näin+aamusta+sieltä+tulee+sunnuntaisin.Vielä+on+muutamia+likaisia+lumikasoja+näköpiirissä,+mutta+melkoisen++keväinen+on+maisema.Lehdestä+luin,+että+eilinen+päivä+oli+lämpimin++ja+tänä+päivänä+vain+paranee,+no+tunsin+sen+itsekin,+kun+hiki+tuli+auringon+otossa,+piti+sisätiloihin+siirtyäEilen+pesin++VC:n+ja+voi+miten+hankalaa+se+taas+olikin,+lattiakaivo+pesulavuaarin+alla,+mahallani+jouduin+könyämään+ja+taas+korkeimmat+paikat+tikkaiden+päälle+nousten,+arvaatte,+tuskan+hiki+siinä+tuli,+mutta+puhdasta+kuitenkin+sain+aikaan.Hyvä+mielihän+uurastuksesta+tuli,+vaikka+ei+tuon+kummempi+saavutus+ollutkaan.Naisasianainen+tunnustan+olevani,+en+miehiä+kuitenkaan+vihaa,+mutta+sitä+tasa-arvoa+kaiken+suhteen+haluaisin+ja++paljonhan+on+aikaan+saatu,+mutta+vieläkin+on+taloudellinen+tasa-arvo+hakusissa,+naisen+euro+on+kahdeksankymmentä+senttiä.Sama+palkka+samasta+työstä.Nykynuoret+aika+hyvin+jo+kodissa+toimivat+molempien++panoksien+voimin.Miehet+tekevät+ruokaa,+siivoavat+ja+hoitavat+lapsia,+se+on+jo+aikamoinen+edistys+entiseen+minunkin+avioliiton+alkuaikoihin.Fredrikan+jalan+painautuman+olen+nähnyt+heidän+kotonaan+ja+hellan+ääressä+tietysti;)Mak-Ris++kirjoitit+äitisi+kannanottoja+Fredrikan+olemisesta+ja+elämästä,+hän+varmaan+oli+rakastava+ja+ymmärtävä+vaimo+miehelleen+ja+sanotaanhan,+että+jokaisen+miehen+takana+vaikuttaa+nainen.Hän+unohti+itsensä+ja+tuki+miestään+menestykseen+ja+kuuluisuuteen,+se+oli+naisen+osa+silloin,+nyt+naiset+osaa+jo+pitää+puoliaan,+joskus+ehkä+liiankin+kanssa.Paheksun+naisia+jotka+kaikesta+ikävästäkin+miesten+tavoista+mallia+ottavat,+kunnioitus+naiseutta+kohtaan+siinä+usein+kärsii.Sanotaan+että+nainen+on+perheen+selkäranka,+siksi+toivoisi+että+myös+arvot+pysyisivät+naisten+hallinnassa,+mallina+lapsille,+kiroilun+voisi+ainakin++unohtaa.Kiroileva+nainen+on+kauhistus,+tietysti+mies+myös.Noista+luonnon+tuholaisista+supikoira+on+myös+yksi+pannaan+julistettu,+tappaa++ja+tuhoaa+ja+on+vielä+vieras+laji+suomen+luonnossa.Ikkunanpesu+minullakin+painajaisena,+muuten+hommat+hoidettu.Katsoin+Annan+uudelleen+ja+muistelen+joskus+nähneeni+tai+lukeneeni+Annan+aikuisena+olon,+untako+olen+nähnyt.Ynnämuuta+kaipailen+minä+myös,+toivottavasti+kaikki+hyvin+hänen+kohdallaan.Miaelina+otetaan+vaan+kevät+ja+sen+ihanuus+vastaan+tänäänkin,+ilolla+tervehdin+säätä,+kuin+myös+Noja-tuoliin+kurkkaavia;)
  9. Kaunista+lauantaipäivää+ja+viikonloppua.Yöpakkasia+vielä+pitää,+hidastaa+kesän+tuloa,+mutta+samalla+kuivattaa+luontoa+liiasta+vedestä.Urakoinut+olen+kaiken+muun,+ikkunat+odottaa+sopivaa+säätä.Kohta+puutarhalle+menokin+edessä+vapulta+kai+aukaisevat.Vappusataset+on+menneen+talven+lumia,+joten+sitä+tikulla+silmään+joka+vanhoja+muistaa,+nyt+suurempi+huoli+minun+mielestä,+että+selvittäisiin+tästä+ajasta+ja+ihmiset+pääsisivät+elämään+ja+töitä+tekemään.Olin+oikein+ylpeä+kun+katsoin+kaupassa+miten+kaikilla+oli+maski+kasvoilla,+no+vähän+noita+tartuntoja+on+ollutkin+täällä+meidän+seudulla,+varmaan+osana+myös+tämä+kuuliaisuus.Luonnossa+on+niin+monenlaista+petoa,+tai+sanottaisiinko+elinehtoja+toteuttavia,+että+kissa+jää+melko+osattomaksi+ja+kaupunki+kissana+elävä+ei+noita+niksejäkään+tiedä+miten+pyydystetään.Muistan+mökillä+miten+pääskyset+kiusasivat+kissaani,+syöksyivät+kohti+ja+kissa+hölmö+ei+saalista+osannut+ottaa;)En+muista+yhtään+lintua+kissan+suussa+nähneeni,+ei+minun+kissani+liioin+hiiriäkään+löytänyt.Asiasta+huolissaan+on+Eliaana,+kyllä+noita+lintujen+syöjiä+on+ihmisissäkin,+verkoilla+pyytävät.Rapun+vieressä+tässä+kotini+pihassa+näin+höyhenkasan,+tuhon+aikaan+sai+haukka,+joka+nähtiin+naapurin+katolla,+se+oli+rastaan+loppu,+liikenne+oravia+tappaa,+nuoret+oravat+eivät+vaaraa+ymmärrä+tien+yli+juostessaan.Peto+se+on+kissakin,+mutta+villinä+juoksevat+niitä+tuhoja+tekee,+elääkseen+ja+se+miksi+villikissoja+on,+sekin+syy+ihmisissä,+kesäkissat+hylätään+luontoon+ja+siellä+sitten+lisääntyvät.Suurin+peto+ihminen+on.Tässä+lueskellessani+kuuntelen+You+Tubea,+siellä+tarjontaa+joka+lähtöön,+minun+huushollissa+aina+soi;)Nyt+rupean+ristimämekkoa+somistamaan,+virkkasin+pieniä+vaaleanpunaisia+kukkia,+niitä+helmaan+ompelen+ruusukkeen+lisäksi,+mikä+kauluksesta+alta++nauhoineen+riippuu.Jos+äiti+ei+tykkää,+voi+ne+pois+sitten+ottaa,+minusta+on+herttaisen+näköinen.Helmaan+sitten+nimen+annon+jälkeen+merkkaan+syntymävuoden+ja+uuden+tulokkaan+nimen.Kaksitoista+nimeä+sinne+helmaan+on++kertynyt.Iltapäivällä+taas+hemmotellen+auringon+paisteella+tovin,+hieman+pitää+säännöstellä,+että+ei+liikaa+tule,+kevät+aurinko+on+voimakassäteinen,+näin+olen+kuullut.Viettäkää+ihan+päivä,+kaunista+varmaan+ympäri+suomea;)
  10. Sää+mitä+ihanin+ja+näin+luvattiin+säätiedotuksessa+jatkuvankin,+kesä+sieltä+jo+kurkistelee;)Tänään+olen+jo+sen+verran+saanut+aikaan,+että+siivous+voisi+alkaa,+puhdistan+kodin+muuten,+mutta+ikkunat+edelleen+jää+pesemättä.Katsoin+eilen,+kun+puhdistusauto+ajoi+katuja,+aivan+valtava+pölypilvi+seurasi,,+näin+ollen+olisi+aivan+turhaa+hommaa+tuokin+peseminen,+odotellaan,+vaikka+vielähän+se+siitepölykin+harmaaksi+ikkunat+vetää,+mutta+kyllä+vapuksi+on+saatava+lasit+kirkkaiksi.Sepä+taas+kerran+tuosta+ikkunan+pesusta;(Lasten+sanonnat+ovat+joskus+hyvinkin+osuvia,+minultakin+löytyy+kirja+mistä+joskus+esitin+kerhossa+juuri+lasten+tokaisuja.Vähän+ehkä+hidastaa+tuota+keräyksen+sujumista++ja+pois+heitettävien+tavaroiden+haaliminen,+kun+aina+noita+muistoja+sieltä+löytyy;)Minulla+jää+viimeiseksi+tuo+parveke+ja+itse+aion+vakaasti+sen+siivota,+kokemuksen+mukaan+kukaan+ei+minun+makuun+sitä+tee;)Pakkohan+on+joskus+tyytyä+vaikka+mihin,+kun+minä+itse+en+jaksa,+no+se+aika+ei+ole+tänään.Kova+urakkasi+oli+Eliaana,+mutta+voimahan+se+on+millä+vaikeudet+hoituu+ja+helppohan+on+vetämällä+saada+tavarat+lumihankeakin+myöden.Hätä+keinot+keksii+ja+nyt+olen+hyvilläsi+pääsystäsi+mökille;)Kuuntelin+Ramoonan+laittaman+linkin,+minulta+löytyy+Olavi+Virran+cd-+levyjä+melkoinen+kasa+ja+niitä+aina++kuuntelen,+kun+mieli+herkäksi+vetää,+Reijo+Taipale+myös+lempilaulajiani+on+ja+hänenkin+levyt+usein+soi.Tapani+Kansa+vielä+joukkoon,+Hopeinen+kuu+hänen+parhaitaan+mielestäni+ja+laulajia+paljon+lisää,+mutta+nämä+on+kuunneltujani+useimmin.Janne+Tulkki+tätä+nuorempaa+suosikkisarjaani+monen+muun+kanssa+täydentää.Miehiä+kaikki,+no+on+toki+naisiakin+Lea+Laven+ainakin.Katselin+Kotilieden+puutarhanumeroa+ja+ikävä+tuli+noita+puuhia,+onnistumisia+ja+joskus+epäonnikin+seurasi+kasvien+kasvamisissa.Kaupungin+satama+ja+laiturit+on+myös+poikani+hoidossa,+tai+siis++miesten+jotka+niitä+hänen+töissään+tekee.Itse+ei+taida+moneen+asiaan+keretä+edes+vilkaisemaan,+onni+,+että+luottomiehiä+löytyy.Kainuussakin+kesä+etenee+ja+kevään+puuhat+aikaa+vie,+kohta+katiskat+järveen+ja+tuore+suomalainen+kala+syötäväksi,+voiko+parempaa+olla,+kuin+iso+paistettu+ahven;)Tositoimiin+tässä+on+ruvettava,+ruokaa+on+taas+jääkaappi+täysi+ja+viikon+pitäisi+selvitä.Muutama+tunti+ja+paikatkin+on+siistitty+ja+saa+auringon+ottoon+parvekkeelle+istahtaa+ja+vaikka+torkut+ottaa;)Elämä+melkoiseen++hymyyn+suun+vetää,+mitään+ei+suoranaisesti+kolota,+mitä+nyt+pieni+hankaluus++liikkuvuudessa,+mutta+eipä+pienistä+huolita,+ahkeruus+olkoon+ilomme+vielä+nyt,+kun+se+onnistuu;)Lupahan+meillä+on+vaikka+jouten+oloon,+jos+siltä+tuntuu+ja+näin+yksin+eläen,+ei+kukaan+edes+paheksu+toimiani.Tehkää+päivästänne+onnistunut,+mikäli+mahdollisuudet+siihen+löytyy.
  11. Kaunis+aamu+ja+kai+se+päivälläkin+kauniina+pysyy,+eilen+katselin+pohjoisen+taivasta,+pilvinen+oli+ja+niinpä+jäi+ikkunan+pesu+sikseen+ja+toisaalta+pitäisi+malttaa+tuohon+katujen+pesuun+asti.Radiosta+kuuluu++Taavitsaisen+laulama+Andre,+yksi+minun+lemppareitani;)Hyvä+tuuli+kasvaa,+kun+jotain+tuollaista+kuulee,+musiikki+antaa+monella+tapaa+mielenlohtua,+iloon+ja+suruun.Lehdessä+kerrottiin,+että++menehtynyt+sukeltaja+jäi+kiinni+happipullostaan,+murheellisen+mielen+tuo+aiheuttaa,+mutta+elämä+jatkuu+ja+vahinkoja+tulee.Asiantuntija+sanoi,+että+sukellusta+pidetään+vaarallisena+ja+kuitenkin+maasto+ratsastuksessa+enemmän+vahinkoja+sattuu.Näin+se+on,+ei+taida+urheilun+puolellakaan+vammoitta+säilyä.Nuo+rokotukset+myös+puhuttavat+ja+niiden+saatavuus+takkuilee,+näin+on+annettu+ymmärtää,+että+esimerkiksi+E-pillerit+enemmän+veritulppia+aiheuttaa+kuin+tämä+kyseinen+rokote,+Mihin+sitä+voikaan+uskoa,+puhetta+ja+palturia+monella+suulla.Noiden+rokotusten+oikeaan+kohdistuva+juttukin+on+vaikea+ja+mikä+vielä+tautia+lisää,+on+nuo+tottelemattomat+mitkä+pääkaupunki+seudulla++vähättelevät+koko+tautia+ja+siltä+suojautumista.Kun+nyt+pientä+taantumista+on+nähtävissä,+pitäisi+suuremmalla+syyllä+hoitaa+oma+osuutensa+taudin+loppuun+saamisesta.Minä+varmaankaan+en+uskaltautuisi+kaivokseen+menemään,+se+että+tunnen+jo+ahdistusta+pienissä+tiloissa+estää+jo+maan+sisälle+menoa,+myös+korkeat+paikat+ei+houkuta.Olen+toki+käynyt+kaupungin+vesitornin+katolla+ihailemassa+maisemia,+mutta+siellä+oli+turvallisen+tuntuista+ja+kahvila+mikä+sai+unohtumaan+korkean+paikan+pelon.Näkymätkin+oli+mahtavat,+joten+pelko+unohtui;)Reippailemaan+tästä+on+lähdettävä,+kauppakärrin+kanssa,+jääkaappi+on+niin+tyhjä,+että+enpä+muista+aiemmin+olleenkaan,+joten+raskas+voi+kärri+olla+takaisin+kotimatkalla.Kevät+on+raskasta+aikaa+monelle+joka+herkkyydestä+ylen+määrin+kärsii,+itsemurhia+keväällä+paljon+tapahtuu,+mikä+on+syy?Olen+jostakin+lukenut,+että+keväisen+luonnon+suuri+muutos,+kasvun+voimakas+esiin+tuleminen+on+joillekin+liikaa,+mene+ja+tiedä,+ihmismielen+saloja+ei+kai+kukaan+täysin+hallitse.Tämä+korona+aikakin+on+joillekin+ylipääsemätön+,+tunne+siitä,+että+mikään+ei+muutu+aiheuttaa+ahdistusta.Tavan+arkinen+ja+tavallinen+ihminen+ei+helpolla+sorru,+sitä+vaan+ponnistelee+elämänhalun+yllä+pitämisessä+ja+ohittaa+koronankin+uhkat.Seuraa+ja+tapahtumia+kaipaavalle+tämä+aika+on+raskas,+näin+melkein+kaiken+kokenut+jaksaa+katsoa+tulevaisuuteenkin+uteliaana+ja+elämä+jatkuu.Nyt+on+aamu+saatu+koneen+kanssa+seurusteltua,+luettua+ja+höpötellen+omiaan+ja+jotain+muuta+on+aikaan+saatava;)Siispä+nuttu+päälle+ja+tepsuttelemaan+kauppaan,+maski+mukaan+ja+sitten+puuskutellen+ostokset+kärriin;)Pidemmän+kierroksen+kautta+kauppaan+suuntaan,+tulee+lenkki++samalla+tehtyä.Lokit+ovat+saapuneet+ja+kova+meteli+tuolla+järven+päällä+kuuluu,+no+kevään+ääniä,+eipä+pidä+siitä+hermostua;)Muita+lintuja+vähemmän,+toki+nämä+pihalinnut+varis,+naakka+ja+harakka;)Varpuset+piha+aidassa+tirskuvat,+siinäpä+ne+tällä+hetkellä,+kunhan+peippo+ja+muut+muuttolinnut+saapuvat+ja+kun+pääskyt+ilmaantuu,+silloin+on+kesä,+sitä+odottamaan,+hei+vaan!
  12. Harmaata,+mutta+ei+suoranaista+sadetta+kumminkaan+ja+ikkunan+pesut+saa+odottaa;)Lämpimämpään+suuntaan+mittari+näyttää+ja+jotenkin+se+kesän+tulon+alkaminen+myös+mielialassa+liikkuu.Parin+viikon+päästä+Vappu,+ennen+se+iloineen+oli+yksi+kohokohta+vuodessa,+teatterilaiset+osasivatjuhlia,+minä+myös+siihen+iloitteluun+mukaan+pääsin.Nyt+Vappu+on+yksi+päivä+vuodesta,+mutta+kyllä+se+vieläkin+sitä+loppukevään+iloa+nostattaa+ja+voihan+pakottautua+juhlistamaan+vaikka+valkkarilla;)Voi+noita+vaivoja+joiden+kanssa+joudut+elämään+demeter,+muistan+sen+ikävyyden+minä+myös,+kun+aina+oli+vaikeaa+edes+ylös+nousta,+mutta+jaksa+vaan+odottaa+kyllä+siihen+lopulta+helpotus+tulee.Hitaasti+askeltaen+lenkit+pitää+tehdä+ja+vähän+kerrassaan+se+paremmalta+tuntuu,+tietysti+jokaisella+erilainen+kokemus+tuokin,+mutta+siitä+moneksi+vuodeksi+selvinneenä+uskallan+toivoa+sinulle+nostaa.Tuo+rakkaus+sydämellä+on+myös+tuskaa,+totta+todella+tämäkin+toteamus.Aika+harvoin+siellä+pelkkä+ilo+pulppuaa,+usein+ihmettelen+mikä+painava+tunne+se+nyt+taas+onkaan,+kun++ahdistus+esiin+pyrkii,+mutta+huoli+mukana+elää+ja+mielikuvituksen+voimalla+asiat+aina+paisuu.Olen+opetellut+elämään+ajatellen,+että+huomenna+asiat+hoituu,+no+osin+olen+oppinutkin,+mutta+se++huolten+kasvukin+paisuu,+aina+huoli+jostakin,+jos+ei+muusta+niin+maailman+hädästä.Ehkä+meitä+huolten+(turhienkin)+kantajia+pitää+olla+olemassa,+voihan+olla+että+ennakoimme+tosi+pahat+asiat+ja+voimme+jopa+auttaa.Minä+kävin+eilen+vävyn+kyyditessä+maton+ostamassa,+tänä+keväänä+jo+kolmas+matto.+onneksi+tytär+otti+yhden+entisen,+kevyempiin+mattoihin+siirryn.Näin+mattoja+kertyy+varastoonkin,+yritän+aina+noille+mökeille+niitä+tarjota,+kuten+tietysti+kaikkea+muuta+myös.Tarjosin+yhtä+johtolaatikkoa+vävylle,+ei+kelvannut+sanoi+itselläänkin+on+vaikka+toisille+antaa,+miten+tuotakin+lajia+tavaraa+on+kertynyt.Mak-Ris+varastoi+tavaraa,+noin+se+käy,+kun+ei+mistään+meinaa+irti+päästää,+ymmärrän,+jos+vanhaa+ja+muistorikkaita++esineitä+on,+eihän+niistä+voi+luopua.Vanhojen+esineiden+arvokin+voi+nousta,+mutta+mitä+hyötyä,+kun+ei+niistä+voi+luopua.Minun+keräilyn+kohteet+mitä+olen+haalinut+arvoaan+vaan+pudottaa,+kohta+ei+ilmankaan+mihinkään+kelpaa.Vävy+eilen+tikkaille+kiipesi,+ristimämekon+pyysin+ylhäältä+ottamaan,+päivitteli+tyhjien+laatikoiden+määrää,++ei+oikein+ymmärtänyt+selitystä,+joskus+voin+lahjalaatikoita+tarvita;)Tämmöisiä+me+vanhat+ollaan,+ei+kuitenkaan+jugurttipurkkeja+kaapista+löydy;)Ainahan+kaupasta+tavaraa+mukaan+lähtee,+mutta+älä+nyt+mitään+säästöön+menevää+enää+osta;)Tuostapa+olen+oikein+hyvilläni,+kun+rauha+on+palannut+Noja-tuolin+ketjuun,+tämän+soisi+jatkuvan.Myös+nuo+lukijamäärät+ilahduttaa+minua+ja+varmaan+mainostajiakin;)Kiinnostusta+tuntuu+olevan,+olisi+mukava+kun+useampi+rohkenisi+istahtamaan+Noja-tuoliin+ja+kertomaan+arkea+ja+juhlaa+elämässään.Jokaisen+kirjoittajan+panosta+tämä+ketju+vaatii+ja+siitä+kiitos+sinulle+demeter,+kuin+myös+kaikki+kirjoittamaan+pistäytyvät,+osansa+ansaitsevat+kiitoksista.+(+ei+kehuista)Ynnämuuta+huhuilen+ja+toisiakin+pitkään+poissa+olevia.Nyt+mullan+kimppuun,+tomaatit+vaativat+isompaa+tilaa+ja+nyt+alkaa+sitten+niiden+kanssa+se+nostelu+parvekkeelle+haistamaan+ulkoilmaa+ja+sisään+sään+vaatiessa,+hintaa+tulee+vaivan+muodossa+näille+tomaateille,+jos+suostuvat+jonkun+sadon+tapaisen+antamaan.Näyttää+kirkastuvan,+sitkeästi+olen+pienen+lenkin+joka+päivä+tehnyt+ja+niin+tänäänkin,+polviin+sattuu,+mutta+hammasta+purren+matkaa+teen.Jaksakaa+jokainen+ponnistella+tämän+oman+elämän+hallinnassa,+sitkeys+palkitaan,+heippa!
  13. Pakollinen+säätiedotus,+harmaata+ja+jotain+ohutta+sadetta,+vajaa+kuusi+astetta+mittarissa,+siitä+se+päiväksi+lämpö+nousee.Koivut+näyttäsi+jo+vihertyvän,+vai+untako+näen,+joka+tapauksessa+oksien+sävy+erilainen,+urvutko+sen+ilmiön+aikaan+saa.Soittelin+miniälleni+ja+muistutin+puutarhalla+käynnistä,+kohta+sekin+edessä.Linja-autot+huristavat+melkein+tyhjinä+ikkunani+ohi,+takaisin+tullen+koulukkaita+täynnä,+verorahoilla+tätäkin+hommaa+pyöritetään,+apua+liikennöitsijälle+kaupungilta.Yhteisissä+talkoissa+tämän+koronan+takia+olemme+monessa+tapauksessa.Vahvuutta+Eliaana+sinulla+moneen+hommaan,+noin+voimia++vaativia+puutalkoita++en+ole+joutunut++tekemään,+mökkiaikana+mies+toi+puut+sisään,+sitten+myöhemmin+kannoin+itsekin,+kun+maalla+olin.Jossakin+vaiheessa+pitkiä+pinoja+kasasin+pilkotuista+puista,+kivaa+se+homma+oli,+mutta+selkä+tunsi++jotain+tehneensä.Saunapuut+kottikärriin+ja+saunalle,+tykkäsin+lämmittää+saunaa,+siihen+aikaan+tuli+liikettä+monella+tapaa.Monitoimista+on+tuo+maalla+asuminen,+kuten+Eliaana+kerroit+ja+kaikkeen+tartut+kuin+mies+konsaan,+ihailla+täytyy.Kiitos+onnitteluista,+vähän+on+omaa+aihetta+onnitteluja+saada,+ehkä+kuitenkin+pieni+osa,+olen+saanut+alkuun+perheeni+kasvun.Muistan+miten+äitini+olemattomilla+taidoillaan+ompelijana+olosta,+teki+tyttärelleni+röyhelö+esiliinoja+ja+jotain+muutakin,+joutui+joskus+vaatteita+korjaamaan+ja+silloin+Singer+oli+tarpeen.Äitini+kutoi+mattoja+ja+puikoilla+harrasti,+sieltä+minun+oppini+monessa+työssä+saatu.Kiitos+myös+sinulle+brinkkala+onnitteluista,+kyllä+tälle+vauvalle+on+onnitteluja+satanut+Facessakin+yli+neljäsataa+ystävää+on+onneen+yhtynyt.Tuo+olkapää+on+hyvin+hankala,+kun+sikseen+rupeaa,+tyttäreni+hiiren+käytöstä+olkapää+kasvattaa+kalkkia+ja+se+sitten+kipua+aiheuttaa.Kortisonia+työnnetty+jo+liian+kanssa,+nyt+sitten+burana+mukana+päivittäin.En+tiedä+miksi+ei+leikkausta+ole+yritetty,+sitä+kalkkia+jotenkin+hakkaamalla+poistetaan,+en+tiedä+muuta+kuin+kipeä+osaa+olla.Siitä+syystä+en+juurikaan+häneltä+apua+mihinkään+hankaliin+hommiin+pyydä,+verhojen+ripustus+kuin+muu+käsiä+rasittava+ei+onnistu.Jaksaisi+nyt+työssään+muutaman+vuoden,+eläke+sitten+elämää+vähän+helpottaisi.Tuo+elämän+jatkuvuus,+siihen+kun+jaksaisi+ihmiset++uskoa+luoda,+että+joskus+maailmassa+voisi+olla+tasapainoisempi+elämä,+utopialta+se+kyllä+tuntuu,+ahneus+ja+vallan+halu+vain+kasvaa.Sukupuuttoon+tällä+vauhdilla+menee+ihmiset,+kuten+eläimille+on+monellekin+käynyt.Nämä+ilmiöt+mitä+nyt+maailmaa+rasittaa+on+yksi+ennuste+tulevasta,+en+raamattua+liioin+lue,+mutta+siellä+olevat+ennusteet+voi+hyvinkin+totta+olla.Nyt+ei+uhkakuvia+maalailla,+ehkä+nuo+tapaamiset+omaisten+kanssa+kohta+onnistuu+ja+sitä+tehden+tauti+voitetaan.+ja+kaikki+normaaliksi+muuttuu,+näin+toivossa+pitää+jaksaa+vaikka+epäusko+taustalla+vaaniikin.Näin+maanantai+aamuna,+uuden+viikon+alussa,+toivotaan,+toivotaan,+näin+laulussakin+kehotetaan,+ilman+toivoa,+elämä+synkäksi+menisi.Mitä+päivä+eteen+tuokaan,+sitä+odottamaan,+kaalilaatikon+uuniin+laitan+ja+jotain+pientä+yritän+puuhata,+nyt+ei+puikoilla+ole+mitään,+opettelen+jouten+oloa+siinä+suhteessa;)Hyvää+alkavaa+viikkoa!
  14. Kauniin+sininen+taivas+sunnuntaina++täällä+tervehti,+pakkasella+on+ollut,+mutta+aurinko+kohta+lämpöä+antaa.Myrskyn+jälkeen+on+poutasää,+näin+se+muuten+paikkansa+pitää;)Suuret+kiitokset+onnitteluista+vauvamme+syntymän+johdosta+minulle+annoitte,+pieni+osa+kaiketi+minunkin+ansiota.Minun+jälkeläiseni+ovat+täyttäneet+velvollisuutensa+perimän+suhteen+ja+verojen+maksajia+tulevaisuudessa.(näin+toivon)Sukunimi+meinaa+kadota,+mutta+nyt+tyttäret+sukunimen+lapsen+nimessä+pitävät,+aatelinen+ei+ole,+mutta+kuitenkin+säilyttämisen+arvoinen.Onnittelut+Neeassan+tyttärellekin,+juhlapäivä+teilläkin.Kaikilla,+loppujen+lopuksi+hyvin+pienenä+joukolla+tämä+hulluus+elää+mitä+minä+toteutan+vähintään+kevään,+syksyn+myötä,+siis+huonekalujen+paikan+vaihdot.Olen+hyvin+kyllästyvä+mummo+ja+kun+en+pysty+uusimaan+tavaroita,+on+niitä+siirreltävä+uuden+ilmeen+saamiseen.Sama+pätee+myös+hiusten+ja+vaatetuksenkin+suhteen,+yleensä++kaikki+mitä+voin+teen+muutoksen+vuoksi.Voin+kuvitella+Ramoona+sinut+hyvin+tyyneksi+ja+asialliseksi,+aina+viimeisteltynä++ja+rauhallisena+astelevaksi+rouvaksi.Kaikki+kertomasi+viittaa+siihen,+että+teillä+on+tasapainoinen+elämä+ja+koti+ja+piha+hoidettu.Se+on+tämä+mielenlaatu+niin+erilainen+ihmisillä+ja+minä+poloinen+olen+tämän+levottoman+mielen+saanut,+jo+lapsena+kotona+ollessa+äidin+kanssa+kinaa+tuli,+kun+halusin+vaihtelua+sisustukseen.Hänellä+oli+tapana+sanoa,+kun+oman+kodin+laitat,+tee+mitä+tykkäät+ja+sitäpä+käskyä+olen+toteuttanut;)Tätä+maailmaa+eläessä,+vajavaisena+ja+osaamattomana,+on+hyvä,+että+demokratia+toimisi,+yhteiseen+hiileen+puhallettaisi.Kaunis+keväinen+on+runo+minkä+laitoit,+valo,+sehän+se+kaiken+kasvun+ja+elämän+antaa,+ilman+aurinkoa+ja+sadetta+olisi+vaikea+mitään+aikaan+saada.Taas+tänään,+mieli+iloiseksi+muuttui,+sen+ihmeen+auringonpaiste+saa.Vähän+saman+tapaisen+diagnoosin+sain+minä+vuosikymmeniä+sitten,+pullistuma+alaselässä,+puukko+olisi+ollut+se+millä+olisi+voinut+korjata,+mutta+lääkäri+kehotti+kokeilemaan+aikaa+ja+liikuntaa,+no+sinne+sekin+vaiva+melkein+jäi.+Nyt+on+hieman+ruvennut+oireilemaan,+onko+sama+vaiva,+vai+iän+tuoma,+en+hevillä+edes+kyselemään+mene,+uskoni+on+vahva,+että+elämäni+loppuun+näillä+menen.Nuo+lupaukset+liikkumisen+ja+yhdessä+olon+suhteen+tuntuvat+mukavilta,+mutta+hyvin+varoen+pitäisi+edetä.Vähän+miettimään+tuota+lainausta+lasten+syntymän+suhteen+siis+(Tagora),+pakko+on+epäillä+onko+järkevää+tälläiseen+maailmaan+lapsia+tehdä,+mutta+kai+se+niin+on,+että+toivoahan+se+tulevasta+myös+antaa,+ehkä+tulevat+polvet+heräävät+oikein+elämisen+ehdot+lukemaan.Sinisiru+herkuistaan+kertoi,+minä+tyhjensin+vihanneslaatikon+ja+sosekeiton+keitin,+olipa+sekin+hyvää+välillä.Oli+lanttua,+porkkanaa,+selleriä,+tomaattia,+perunaa,+sipulia,+ja+loraus+kuohukermaa,+ja+soseutus,+isokattila+tuli+riittää+muutaman+kerran+nauttia.Fiinufammulle+mukava+yllätys,+tiedä+mitä+jatko+tuokaan+tullessaan;)Vakavasti+sanoen+tuollaiset+yllätykset+päivän+piristää,+vaihtelua+antavat,+asiaa+varmaan+paljonkin+muistojen+myötä.Lapsissa+sen+ajan+kulun+huomaa,+toki+näin+vanhanakin+pidemmän+ajan+jälkeen+muutokset+saattaa+olla+huomattavat.Lapsissa+iloa+tuovaa,+näin+vanhenevasta+vain+pelkkää+ryppyisyyttä;)Lohtu+on+pienoinen,+että+kaikki+tämän+saavat+kokea,+jos+elinpäiviä+riittää.Minua+harmittaa,+kun+olen+kadottanut+kaikki+lasteni+vaatteet,+kai+ne+on+kierrätykseen+menneet,+ainut+mikä+on+tallella+on+ristimäpuku,+jossa+kumpikin+lapsi,+lastenlapset+ja+heidänkin+lapset+on+kastettu,+nimi+merkattu+mekon+helmaan.No+nyt+tätä+ihanaa,+kaunista+päivää+viettämään,+ynnämuuta+kuitenkin+lopuksi+kaipailen,+ei+ole+näkynyt+pitkään+aikaan,+onkohan+kaikki+hyvin?Aurinkoa+kaikille+ja+lepoa+ja+mielenvirkeyttä+toivotan;)
  15. Harmaata+ja+kosteaa,+sitä+lupaa+lauantaipäivä,+yöllä+satanut+kovasti,+lammikot+todisteena.Eipä+tästäkään+surua,+sain+eilen+aika+ison+urakan+tehtyä+rappuja+nousin+ja+laskin,+vintiltä+matot+ja+toiset+talteen,+aamupäivä+oli+sopivan+tuulinen+raikastuivat+riittävästi.Kehua+retostin+voimillani,+mutta+olipa+sitten+paikat+kipeytyneet+melkoisesti,+hyvä+että+kävelemään+pääsin,+mutta+lopputulos+ilon+mieleen+antoi.Kolme+pienempää+huonetta+odottavat+vuoroaan+ja+sitten+joskus+ikkunat;)Sairaalasta+ei+vaan+kuulu+mitään,+tai+kuuluu,+mutta+kovin+tuskaisaa+on.Hyvä+että+tuo+nutturankiristys+kampaajan+käsissä+korjaantuu+brinkkala,+ei+suurempia+tutkimuksia+kaipaa;)Taitava+vävy+sinulla,+nyt+kohta+pääset+kukkia+laatikkoon+laittamaan+ja+työntelemään+paikkaa+etsien+kukkaloistolle.Älä+liikaa+ponnistele,+voi+olla+ikävätkin+seuraukset,+kokemuksen+äänellä+puhun,+vaikka+voimia+minulla+vaikka+pienen+miehen+nurin+saamiseen,+liian+rajusti+niitä+kuitenkin+käytin.On+uskottava,+että+palautuminen+ei+heti+huomenna+tapahdu,+vanha+siinäkin+suhteessa+olen.Kiva+kun+kohta+pääset+grillaamaan,+sekin+yksi+kesän+tapahtuma,+mitä+kiva+on++harrastaa,+grillillä++vaikka+mitä+pystyy+kypsyttämään+ja+mikä+ihaninta+hyvän+sään+ollen+ulkona+ruokailemaan.Verotiedot+sain+minä+myös,+hieman+alle+satasen+saan+palautusta,+joskus+mietin+omaa+verotusta,+kun+melkoisen+iso+prosentti+mulla+on,+että+pitäisi+kysellä+tarkemmin.Toisilla+vastaavassa+tilanteessa+olevilla,+on+monta+prosenttia+pienempi..+yritin+sitä+katsellakin+omasta+vero+tiedostosta,+mutta+oikein+sen+mukaan+oli,+no+jonkunhan+verotkin+on+maksettava;)Älä+vaan+minun+tapaan+ala+urheilemaan+Mak-Ris,+malta+vaan+odottaa+apua+isompien+tavaroiden+nosteluun,+ajattelin+jälkeen+päin+minäkin,+että+verisuoni+olisi+voinut+jostain+katketa,+no+onneksi+tässä+istun+ja+kirjoitan.Kyllä+meillä+pieni+myrskykin+oli+ja+räntää+tuli+eilen+illalla,+mutta+eipä+maahan+mitään+jäänyt.Nyt+tuli+tieto,+että+vauva+on+maailmassa,+leikkauksen+vaati+se+tuleminen+ja+kai+pieniä+ongelmiakin+oli,+mutta+nyt+kaikki+hyvin+pitäisi+olla,+potra+tyttö,+3,600+painoi.Nyt+olen+pojantyttärienkin+kautta+iso-mummi,+siis+kahdeksan+lastenlastenlasta,+osa+jo+voisi+uuden+sarjan+alkaa.Pienestä+se+alkoi+suku+kasvamaan,+aviopari,+heille+kaksi+lasta,+sitten+seuraavana++neljä+ja+nyt+tuo+kahdeksan,+aika+hyvin+mielestäni;)Ilosta+lauantaipäivää,+satakoon+jos+niin+meinaa,+iloa+voi+kuitenkin+yllä+pitää+tavalla+jos+toisella;)
  16. Kaunis+auringon+paiste,+mutta+aamurusko+sadetta+lupasi+ja+radio+myös+tämän+todisti.Eipä+mitään,+olohuoneen+isot+matot+ja+ulkona+mattotelineenä+ja+sieltä+ne+kesäksi+taas+vintillä+vien,+kesämatot+tilalle.Vähän+nurinkurisesti+tai+siis+tavoistani+poiketen+rupesin+siivousta+tekemään,+ensin+olohuone,+sitten+muut+ja+ikkunat+viimeksi.Työntelin+illalla+huonekaluja+taas+ympäri+huonetta+ja+nyt+vaihtelua+taas+aikaan+sain.Kirjahyllyä+en+edes+tyhjentänyt,+työnsin+vaan+sisulla+uuteen+paikkaan,+kokopuinen,+lasit+ja+täynnä+kirjoja,+täytyy+sanoa,+että+vahva+mummo+olen;)Katon+ja+seinien+"ripsuaminen"+ja+sitten+sitä+myöten,+kun+voimat+riittää,+kuuntelin+rouvien+puhetta+saunassa+ja+näin+pikkuhiljaa+tekivät,+miksi+en+minäkin.Aiemmin+piti+kerralla+saada+valmiiksi+kaikki,+nyt+yritän+uutta+tapaa,+kunhan+joka+paikka+tulee+nykäistyä;)Noin+sitä+pitäisi+komennella+nuoria+hommiin,+mutta+mikä+liekään+syy,+en+minäkään+apua+pyytele,+joskus+kun+kerta+kaikkiaan+menee+sormi+suuhun,+on+nöyrryttävä.Ei+millään+uskoisi,+kun+ulos+katsoo,+että+sadetta+päivällä+tulee,+mutta+tuo+ruskotus+aamulla+melkoinen+ennuste+on.Makriina+laita+levyt+soimaan+ja+niiden+tahdissa+työtkin+sujuu,+otan+kyllä+osaa,+kun+tuota+tavaran+määrä+lueskelin.Minullakin+suuri+määrä+levyjä+niitä+yritin+kaupata,+ei+sen+laatuinen+musiikki+kauppaa+tee+mitä+minulla+on.Ostin+radionkin,+että+voisin+kuunnella+sen+mukana+olevalla+levysoittimella+,+eipä+kierrosluku+täsmännyt,+Cd-levyt+pystyn+soittamaan.Äänentoistokaan+ei+oikein+miellytä,+mikään+ei+ole+kuin+ennen,+harmittaa+sekin.Noita+kirjasarjojakin+yritin+myydä,+mutta+ei+nekään+kaupaksi+käy,+no+voinpahan+katsella+arvokasta+kirjahyllyäni+ja+upeita+kirjan+kylkiä;)Viisas+sanonta+Mauno+Koivistolta,+kokemuksen+äänellä+varmaan+puhui.Alakulo+mistä+mainitsit+sinisiru+vierailee+useinkin+mielessä,+mutta+kyllä+se+aina+ohi+menee,+olemmehan+jo+kokeneita+monesta+vastoinkäymisestä+ja+aina+on+selvittyNythän+jo+valoa+tunnelin+päästä+lupailevat,+jospa+tauti+saataisiin+kuriin+syksyyn+mennessä+ja+helpotuksia+jo+kesän+ajaksi.Pojantytär+vieläkin+vaan+odottavalla+kannalla,+uskoisin+jotain+kohta+tapahtuu,+kun+sanoin,+että+kaikki+ne+vauvat+on+ulos+tullut,+sanoi+että+tämä+hänen+vauvansa+poikkeuksen+varmaan+tekee.Toivottavasti+tämä+päivä+jo+iloisen+uutisen+tuo+tullessaan.Liput+liehuvat+monen+asian+kunniaksi,+myös+tämän+suomenkielen++meille+kaikille+tärkeän+asian+kunniaksi.Iloa+päiväänne.;)
  17. Huomenta,+pakkasella+käytiin+viime+yönä,+autojen+ikkunoiden+hankauksesta+päätellen,+nyt+jo+kaksiastetta+lämmön+puolla.Koettelee+tuo+Luoja+ihmisten+kestokykyä+myös+kesän+tulon+odotuksessa,+no+aina+se+on+kuitenkin+tullut,+minkälainen,+jää+arvailun+varaan.Iloisia+uutisiakin+pitkästä+aikaa,+nyt+aletaan+purkamaan+noita+kieltoja+pikkuhiljaa+tämän+koronan+vuoksi+tulleita.Juhannuksena+jo+oltaisiin+"tavallisen"+elämän+piirissä,+harrastukset+ja+muu+seuraelämä+avautuu.Nyt+paljon+riippuu+tuosta+pääsiäisen+vietosta,+mitä+se+tuokaan+jälkimaininkeja+mukanaan.Rokotus+tahtikin+kiihtyy,+toivottavasti+rokotteita+vaan+saadaan.Makriina+ajatuksineen+asuntoaan+järjestelee,+ikävä+on+jos+lisää+vaan+tuodaan,+kun+vaikeaa+on+entisistäkin+eroon+päästä.Kuuntelin++radiosta+miten+Kaari+Utrio+kertoi+kirjoistaan,+miten+heillä+joka+huoneessa+kirjahylly+ja+joku+toinenkin+samassa+ohjelmassa+piti+kirjojaan+arvossa.Rupesin+pohtimaan,+että+voihan+tulla+aika+jolloin+kirjatkin+arvokas+sisustus+elementti+on+ja+niinpä+pysyy+minunkin+kirjakaappini+kalustuksessa.Olen+kyllä+melkoisen+rankalla+kädellä+karsinut+tavaroitani,+miettien+ensin,+olisiko+lapsilla+käyttöä,+vaikka+mökeille,+mutta+kysyessä+on+tullut+vastauksia,+että+kaatopaikkoja+jo+on+mökitkin.Meillä+oli+tuollainen+puusohva,+se+kulki+milloin+missäkin,+nyt+en+tiedä+onko+olemassa+enää.Istuin+eilen+parvekkeella+uudessa+tuolissa+ja+sattui+silmään+pieni+kaappi,+joka+on+ollut+kierrossa+moneen+kertaan+ja+nyt+sitten+minun+parvekkeella,+se+oli+avioliittoni+ensimmäisiä+huonekaluja,(+olihan+sänky+ja+pöytä+jo+olemassa)+korituoli+vieressä+ja+radio+kaapin+päällä+iso+hankinata+sekin.Pitkän+taipaleen+on+kaappi+kulkenut+ja+saa+kulkuaan+luonani+jatkaa.+tämä+kaappi+oli+päästä+auki,+kaksi+hyllyä+ja+sivussa+ovellinen+kaappi,+uusinta+uutta+siihen+aikaan.Valokuvakin+on,+kun+istun+korituolissa,+enkelinsiipikukka+ohessa+isona+antoi+tunnelmaa,+kun+nuori+rouva+radiota+kuunteli;)Tarinoitahan+niitä+liittyy+moneen+tavaraan+ja+siksi+niistä+on+vaikeaa+luopua.Kälylläni+rankka+kodin+tyhjennys+mietinnässä,+kun+omakotitalosta+muuttaa+kaupunkiin.Kertoi+ennen+kanalana+toimineen+rakennuksen+olevan+täynnä+tavaraa,+mitä+suku+on+sinne+vuosien+vieriessä+tuonut,+talon+vintti+myös+täysi+tavarasta,+siinäpä+sitä+onkin+urakkaa+tyhjentäessä.Juhannuskokkoon+paljon+tavaraa.Pojantytär+kyssissä+tiukassa+paikassa,+ei+ole+kuulunut+soittoa,+mitenkähän+kauan+joutuukaan+tuskaa+pitämään.Uusi+neiti+ei+millään+maailmaan+tahtoisi,+kunpa+kaikki+vaan+hyvin+menisi.Tänään+olen+lounaalle+kutsuttu,+kälyni+halusi+tarjota+ruuan,+no+kivahan+se+on+valmiille+mennä.Näitä+yhteisiä+juttuja+aika+vähän+viimeisen+vuoden+aikana+onkaan+ollut,+nyt+toivossa+että+siltäkin+osin+parempaan+ollaan+menossa.Eilen+lenkillä+pari+ystävää+tapasin,+sai+vähän+kielen+kuntoa+testata,+kun+melkein+yksin+jutteluksi+on+mennyt.Harmaa+taivas,+vettäkin+voi+sataa,+mutta+ei+anneta+sen+häiritä,+lumia+pois+sulattelee,+iloista+päivää+teille+kaikille,+Miaelinalle+myös+kevään+toivotuksia;)
  18. Keskelle+viikkoa+huomenet+heitän,+sää+on+melkoisen+kirkas,+lunta+on+maan+peitoksi+vähän+tullut,+entisen+surmaa,+niinhän+on+sanottu.Tuuli+puhaltelee+ja+voi+tehdä+päivästä+pilvisenkin,+toivottavasti+ei+kuitenkaan+enemmälti+vettä+sada,+ettei+pieni+lenkkini+esty+mitä+nyt+toista+viikkoa+olen+päivittäin+jaksanut+tallustaa;)Olen+puhallellut+tuota+avaavaa+nyt+toista+viikkoa+ja+kuvittelen+helpotusta+askeltamaani+on+tuonut.Pitäisi+kysellä+lääkärin+mietteitä,+mitä+nyt+pitäisi+tehdä?Ihan+helpolla+en+periksi+anna+demeter+tuokaan+pönkän+suhteen,+mutta+joskus+vähän+turhauttaa+hiljaisuus,+vaikka+ymmärränkin,+että+muukin+elämä+osansa+vaatii;)Kai+se+niin+on,+kun+minulle+aikaa+jää+runsaasti+muuhunkin,+tämän+aamu+rupeaman+lisäksi.+teillä+toisilla+voi+elämän+sykli+olla+vilkkaampaa.Paljon+on+muualta+muuttaneissa+näissä+töissä,+mitkä+ei+kantaväestölle+nykyään+tunnu+sopivan,+aiemmin+kelpasi+työ+kuin+työ.Ihmettelin+pojantyttären+kertomaa,+miten+huonosti+suomalaiset+kohtelevat+muualta+tulleita,+tämän+on+saanut+kokea+myös+hänen+avomiehensä,+englantilainen+on,+tarkemmin+skottilainen.Töykeitä+esiin+tuloja+saa+kokea.Minulle+lääkäri+sanoi,+että+ylipainosta+johtuen+korona+olisi+kova+tauti+minulle,+ikänikin+siihen+vaikuttaisi,+no+rokotuksen+otin+ja+selvisin+pienellä+käden+pakotuksella.Mukava+varmaan,+kun+sopua+riittää+mökki+oloissa,+olen+muutakin+kuullut+yhteisistä+asumisista,+ei+aina+niin+hyvin+sujukaan.Lunta+ei+täällä+enää+kaduilla+ole,+sulanut+saman+tien,+mutta+kolareita+on+pohjoisempana+sattunut+useampia,+kai+lumi+on+kulkemista+haitannut.Mittari+on+jo+pidemmän+aika+ollut+neljänasteen+alapuolella,+toivoisi+jo+vähän+lämpenevän,+no+aikanaan+varmaan.Tuo+renkaiden+vaihto+auton+alle+on+useinkin+onnen+sattumaa,+että+oikeaan+osuu.Ramoonalla+keväiset+puuhat+veneen+kanssa+ja+siinä+ohessa+lintujen+seuranta,+siellä+etelämpänä+senkin+selkeästi+huomaa.Kyllä+nuo+herkut+varmasti+maistuivat,+mitä+olette+porukalla+aikaan+saaneet,+minä+en+tuota+Brita-kakkua+ole+koskaan+tehnyt,+ohjeita+kyllä+lukenut,+mutta+itselle+ei+viitsi+tehdä,+kun+makea+ei+oikein+maistu+ja+juhliakaan+ei+sellaisia+mihin+voisi+yrittää+onnistuisiko.Niinhän+se+vanha+kansa+varoitti,+että+jäiden+aikaan+ei+pidä+urheilla+kevyillä+vaatteilla+ja+kevät+tuuli+on+arvaamaton.Jotenkin+menee+usko+tämän+taudin+loppumisen+suhteen+mennä,+kun+aina+uutiset+suurista+tartuntamääristä+vaan+kertoo.Tapaamisia+olen+yrittänyt+välttää,+vain+lapsien+kanssa+pienissä+määrin+kyläilen.Tänään+pojan+nuoremman+tyttären+synnytys+käynnistetään,+kun+ei+millään+meinaa+haluta+maailmaan+tulla,+toivottavasti+kaikki+hyvin+menee.Varmaan+jokainen+on+väsynyt+tämän+jylläävän+taudin+kanssa+ja+toivoo+sen+vihdoin+loppuvan.Nyt+katselemaan+miten+tämä+päivä+olisi+syytä+kuluttaa,+jotain+järkevää+valiin+tulisi+aikaansaada.Aurinko+paistaa+melkein+pilvettömältä+taivaalta,+jospa+se+tästä+eteenpäin+runsauttaan+antaisi;)