Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kolakkana+ja+tuulisena+pääsiäisenaika+vietettiin+Savon+maisemissa,+pilvisenä+jatkuukin.Vähiin+menee+kirjoittajat+ennen+kuin+loppuu,+no+kai+rasittavaa+on+ollut+pääsiäisen+vietto;)Oma+aikani+sujui+suuremmitta+huolitta,+ruokaa+oli+ja+tuolikin+odottaa+parvekkeella,+kun+vain+aurinko+esiin+tulisi.Korealaisia+elokuvia+katselin+ja+samaa+vallan+ja+rahan+valtaa+tavoitellaan+sielläkin,+kulttuuri+vaan+poikkeaa+kovastikin+tästä+länsimaalaisesta.Fasaaneja+oli+minun+edellisen+kotini+maisemissa,+mutta+nyt+ei+näy+missään,+no+kai+harvoin+kaupunkiin+ilmaantuvatkaan.Vanhat+pellot,+pajukoita+kasvaneet,+siellä+viihtyivät.Kyllä+tuota+tavaraa+vaan+aina+poistettavaksi+löytyy,+jos+oikein+rankalla+kädellä+tyhjennystä+tekisi,+eipä+kaapit+pullollaan+olisi,+niin+paljon+turhaa,+tarpeetonta+on.Pienet+lenkit+urhoollisesti+kävelin+minäkin,+kovin+oli+sää+vaihtelevaa,+räntääkin+satoi+vaikka+mittarini+lämmön+puolta+näytti,+eikös+sitä+sanonta+ole,+että+sää+vaihtuu+keväällä+moneen+kertaan+päivässä.Lumet+kylläkin+on+huvenneet,+vain+aurauskasoja+näköpiirissä,+ne+ovatkin+isoja,+jos+ei+kertaakaan+pois+ole+lunta+viety.Silakoita+olen+vilkuillut+minä+myös+kaupan+tiskistä,+mutta+en+ole+vielä+ostanut,+kun+lohta+pakkasessa,+kalaa+ei+kovin+kauan+auta+säilyttää,+aika+hintavaakin+silakka+on.Vesi+kielelle+tulee+silakkalaatikkosi+tiimoilta+sinisiru,+parasta+onkin+ne+vanhanajan+ruuat.Jäädäänpä+katsomaan+vilkastuuko+oven+käynti,+vai+joko+laitetaan+pönkkä+oven+eteen;)Oikein+mukavaa+lämpimämmän+ajan+odotusta,+hyvää+vointia+myös+kaikille;)
  2. Toinen+pääsiäispäivä,+pilvinen,+tuulinen+ja+sateinen,+sää+ei+mielialaa+nosta,+tehkäämme+se+omin+neuvoin;)Mitähän+sitä+keksisikään,+ideat+melko+vähissä.Tulevat+suunnitelmat+pyörivät+ikkunapesussa+ja+siivouksessa+vähän+suuremmin,+ei+sekään+mitenkään+mieltä+nosta;(Kodin+sisustamisen++mietteet+ei+nyt+oikein+suunnitelmia+sytytä,+voiko+olla,+että+kaikki+vaan+junnaa+paikallaan.Joko+olen+saavuttanut+sen+pisteen,+että+into+lopuillaan+kaikkeen?Mak-ris+kuin+myös+Kristiina23+noista+tavaroiden+runsaudesta+kirjoititte.Viisainta+on+laittaa+vaan+reilulla+kädellä+kierrätykseen+tavaraa,+perillisille+tuskin+mikään+kelpaa.Mieheni+runsas+työkalupakki+jäi+mökin+ostajille,+nyt+heillä+onkin+melkoinen+työkalujen+paljous,+mutta+mökillä+niitä+tarvitaan+usein,+kiva+heille+mistä+ottavat.Mökille+jäi+kakki+irtain+,+liinavaatteet+ja+astiat,+no+omaa+väkeä+oli+ostajat.Nyt+harmin+lähteenä+minulla+nuo+huonekalujen+verhoilu,+kalliiksi+tulee+ja+kun+tietoa+ei+ole,+että+kenellekään+jälkeeni+kelpaisi,+mietityttää+onko+järkeä+verhoilutta+ja+kierrätykseen+sitten+laittaa.Olen+jo+miettinyt+vaihtoehtona,+että+laitan+kierrätykseen+ne+itse+ja+ostan+uudenaikaiset+kalusteet,+mutta+vaikea+on+luopua,+kun+mieleiset+ovat.Kolme-neljätuhatta+euroa+on+iso+summa+minunlaiselle+heittää+roskiin+menevään+tavaraan,+arviot+tämän+suuntaiset.Kotini+ei+oikein+kelpuuta+näitä+nykyajan,+kaikilla+olevia+sohvaryhmiä,+oma+tyylini+pitää+näkyä,+siinäkin+aika+itsepäinen+olen.Jos+osaisi+ennustaa+elinpäivänsä,+osaisi+ratkaisuja+tehdä.Onnekseni+minulle+ei+suvun+tavaroita+ole+tarjolla,+ei+kyllä+liiemmin+sopisikaan,+tiukkana+olen+kaiken+uuden+hankinnassa,+en+edes+verhoja+uusi,+kun+vaihtelun+varaa+löytyy.Tuo+kiipeily+se+on+minullakin+edessä,+niskat+jo+valmiiksi+kipeät,+mutta+yhden+huoneen+kerrallaan+nyt+aion+kuntoon+laittaa,+aikaahan+on+runsaasti,+vapuksi+toivon+saavani+asiat+reilaan+ja+myös+iloisempia+asioita+aikaansaada,+mitä+ne+on,+ei+tiedossa,+mutta+paljolti+oma+itse+siihen+voi+vaikuttaa.Ainakin+parvekekukat+iloa+tuovat,+kohtahan+sekin+aika+on+läsnä,+puutarhalle+euroja+tuhlaamaan;)Baden-baden+tuoli+oli+ilmaantunut+kauppaan,+nyt+vävy+asialle+ja+kohta+minulla+on+aurinkotuoli+parvekkeella,+siellä+sitten+laiskottelen.Minullekin+oppimatta+jäi+tuo+ortodoksisuus,+anoppini+joskus+jotakin++neuvoi,+mutta+mieheni+ei+kirkon+asioista+puhunut,+ei+käynyt,+joten+ei+ollut+keskustelussa+hänen+eläessä.Kälyni+nyt+kaupunkiin+muuton+jälkeen+on+kirkkonsa+suojiin+löytänyt,+tosin+korona+toimia+estää,+tiistaiseura+kuitenkin+pienellä+porukalla+kokoontuu+ja+kirkkoon+voi+ilmoittautua,+sinnekin+muutama+pääsee.Hän+kertoi,+että+lapsena+ja+nuorena+joka+pyhä+kirkkoon+mentiin+perheen+kanssa,+mutta+naimisiin+mentyään+se+jäi,+kun+matka+piteni.Vahva+perinne+hänelle+kumminkin.No+nyt+sitten+päivän+ohjelmaa+pohtimaan,+jos+sade+ei+kovaksi+ylly,+pienen+lenkin+aion+tehdä.Lohifileen+ruuaksi+paistan,+uusia+perunoita++(viimekesäisiä)+pakkasesta+ja+porkkanoita+lisukkeeksi,+jos+muutaman+munan+vielä+pääsiäisestä+muistuttamaan,+siinäpä+sitä;)Tulkaapa+viestiä+laittamaan,+jos+jotain+kerrottavaa+keksitte,+äläkä+Mak-Ris+tikkailta+putoa;)
  3. Ensimmäinen+pääsiäispäivä+pilvisenä+alkaa+ja+tuuli+oksia+heiluttaa,+mutta+päivä+vielä+alkuhommissa,+ehtii+vaikka+kuinka+kaunista+tulla,+sitäpä+toivon.Lenkille+lähtökin+enemmän+houkuttaa,+jos+aurinko+paistaa.Eilen+poikani+luona+taas+kerran+ähkyksi+itseni+söin,+kun+tarjolla+vaikka+mitä+herkkuja.Paljuun+menolla+houkuttelivat+saunomaan,+mutta+omaan+saunaan+tulin.Oli+somaa+katsella+miten+ukki+(poikani)+pienen+puolitoistavuotiaan+kanssa+leikki,+järeä+mies,+mutta+niin+vaan+heltyy+lapsen+kanssa.Saippuakuplia+puhalsivat+ja+trampoliini+hyppelyä+yrittivät,+lapselle+sopivalla.Toinen+tytär+odottavalla+kannalla+yhä+vaan,+kerran+jo+kyssissä+kävi+tarjolla,+mutta+kotiin+laittoivat,+veikkasin+että+ukkinsa+(mieheni)+syntymäpäivänä+syntyy.+eli+6.4.Tyttären+oma+syntymäpäivä+olisi+5.4,+ei+kuulemma+samaa+päivää+toivo+tyttärelle.Kiire+on+kova+olut+edellisellä+kirjoittajalla,+ehkä+tänään+jo+pidemmän+viestin+ehtii+laittaa.Fiinufammu+keväisissä+tunnelmissa,+ihanilta+nuo+kuulostivat.On+se+joka+keväinen+kurkien+ja+joutsentenaura+taivaalla+jotain+sykähdyttävää,+ihmetellä+aina+vaan+jaksaa,+miten+ne+tänne+osaavatkaan.Odottaen+niitä+ja+sitten+syksyllä+haikeus+pois+lähtemisistään,+tätä+kiertoa+tämä+elämä+sisällään+pitää.Onhan+se+mökillä+olo+jo+ikääntyneelle+liikkumisen+kanssakin+vähän+hankalaa,+minulla+ainakin+epätasainen+maasto+rajoituksia+laittaa.Omilla+mökeillä+toki+tiet+ja+polut+tuttuja,+mutta+vieraissa+käyden+hankaluuden+huomaa.Hiljaista+on+ollut+ketjuun+kirjoittelu,+mutta++sallittakoon+jokaiselle+pyhien+vietto+tavoillaan+ja+myös+se+ilo+mikä+siitä+seuraa,+jospa+arjen+myötä+taas+kirjoittelu+vilkastuu,+näin+odotan.Olen+katsellut+lokkien+tuloa+maisemaan+ei+vielä+ole+näkynyt,+mutta+varmaan+pian+ilmestyvät,+seuraava+näkyvä+havainto+sitten+pääskysestä,+silloin+kesä+melko+lähellä;)Hyvää+pääsiäisen+jatkoa,+voikaa+hyvin;)
  4. Hyvää+lankalauantain+huomenta;)Niinhän+se+meni,+kuten+on+mennyt+ennen,+että+sade+pitkäperjantain+perinteen+täytti,+pilvessä+vielä+tänäänkin.Sadeko+lie+ramaissut,+kun+kahdeksan+tuntia+nukuin+yhteen+putkeen,+uniakaan+en+muista.Radiosta+kuuntelen+onnittelukonserttia,+aina+väliin+kivaa+musiikkia+kuuluu.Neeassa+pohjanmaalla+asustat,+kun+noita+tulia+kerrot,+siellähän+niitä+sytytellään.En+ole+kuullut+onko+savonmualla+mitään+perinteistä+pääsiäisenä?Murretestin+tein+ja+pohjanmaalle+se+veikkasi+minua+asuvaksi.Polttopuita+on+Eliaanalla+tiedossa,+uskon+että+kaveriksi+pojallesi+mielelläsi+menet,+ja+kissakin+pääsee+ulkoilemaan.Ei+se+pitkään+mene,+kun+hanget+poistuu,+kun+vettä+sataa+ja+yölläkin+lämmön+puolella,+muistan+tuon+toiveen+minä+myös+miten+sitä+mökille+menoa+odotti.Mak-Ris+kerroit+noista+noitien+lennosta,+no+enhän+ole+niitä+minäkään+nähnyt,+mutta+oli+se+niin+elävän+tuntuista+pirtissä,+että+melkein+näköhavaintoja+näki;)Tuo+korttien+lähettely+on+kohta+muisto+vain,+kännykällä+niitä+tervehdyksiä+lähetetään+ja+Fscebookissa+saa+kiitellä+terveisistä+jatkuvasti,+soisi+olevan+vain+yhden+toivotuksen+mihin+sitten+kaikki+halukkaat+terveiset+ja+kiitokset+laittaisi.Tuon+rahkapiirakan+tein+pullataikinaan,+rusinoita+ei+ollut,+joten+ilman+niitä+se+tuli,+hyvää+kuitenkin,+kun+harvakseltaan+saa+makustella.Tein+vielä+mustikkapiirakan+samasta+taikinasta,+kun+meinaa+nuo+mustikat+pakkaseen+jäädä+ja+kohta+jo+uusi+sato+joutuu.Olen+kyllä+löytänyt+kaupan+tiskistä+myös+rusinoilla+olevaa+maksalaatikkoa.Pitää+kauppaan+lähteä,+kukkia+viemisiksi+pojan+luokse+ja+ne+munat+nyt+aion+saada+mukaan,+muuta+ei+juurikaan+tarvitse.Meinasin+vähän+siivoillakin,+mutta+jätänpä+väliin,++sänkyvaatteet+vain+puhdistelen+ja+sillä+hyvä,+ehkä+sovin+pölyjeni+sekaan.Kerään+voimia+noihin+ikkunoiden+puhdistukseen,+jospa+vapuksi+saisi+pestyä,+huh+miten+inhaa+hommaa.Oikein+mukavaa+pääsiäisajan+jatkoa,+ehkä+aurinko+esiin+tulee;)
  5. Pitkäperjantaiaamua+joka+aurinkoisena+alkaa,+taivas+niin+kauniin+sininen,+että+luulisi+koko+päivän+samana+pysyvän.Muistikuvat+sateisesta+tai+ainakin+pilvisestä+pitkästäperjantaista+kumoutuu.Nyt++tarkemmin+katson+jotain+lumen+näköistä+taivaalta+tulee,+pilviä+ei+tähän+näy,+saapa+nyt+nähdä+miten+tässä+tänään+käy;)Olen+saman+havainnon+monesti+tehnyt+noista+nuorempien+tietämättömyyksistä,+mikä+meille+niin+tiedossa+olevaa+ja+heillä+ei+mitään+havaintoa.Todiste+siitä,+että+kauan+olemme+eläneet+ja+uusi+aika+elää.Rannetukien+kanssa+sitä+joka+kevät+haravointia+suoritin,+mutta+ei+edes+kipu+hommaa+estänyt,+oli+se+niin+innostavaa+nähdä+mitä+lehtien+alta+paljastuu.Rahkapiirakkaan+munat+minulla+löytyy,+mutta+jos+muuta+aion,+on+kauppaan+juostava,+onneksi+on+lähellä.Eliaana+mökille+varmaan+suuntaa,+uskoisi+jo+lumien+suurelta+osin+kadonneen,+kun+yötkin+melko+lämpimiä.Kolme+kuukautta+myös+minun+rokotukseen+väliä+jäi,+pelkäävätkö+rokotuksen+seurauksia+tai+sitten+rokotusaineita+ei+riitä.Ihmettelen+ihmisten+asennetta+noihin+rokotusten+saantiin,+millä+rokotetaan,+jos+ei+tarvittavaa+määrä+tule.Hallituksen+vikahan+se+tietysti+on,+kun+eivät+rokotetta+osaa+tehdä;)Samaa+mieltä,+tyhjältä+tai+puutteelliselta+tuntui,+kun+Mak-Ris+ei+viestejä+laittanut,+samoin+ynnämuun+poissa+olo+sen+tekee.Ei+kovin+näkyvästi+viitsi+huhuilua+käyttää,+kun+siitäkin+mainitaan+joskus.Jokainen+omalta+osaltaan+väriä+ketjuumme+laittaa+ja+ikävä+on+kaikkia+jos+poissa+kauemmin+ovat.No+minä+näyn+ja+kuulun,+joskus+voisi+vaikka+taukoa+pitää,+mutta+itsepäinen+kun+olen+kirjoittelen+vaan+ja+annan+aiheen+ärsyyntyä+joillekin;)Kyllä+vakinaisella++nikillä+kirjoittavat+huomataan+ja+poissa+olo+todetaan,+anonyymejä+en+ole+oppinut+tunnistamaan+joten+heitä+on+vaikea+huomata+poissaolevina,+toki+ikävä+yleensä+kaikkia+kirjoittajia+ilman+muuta;)Kiva+huomio+tuo+"omaa+sukua"+sinisirulta,+voisi+ollakin+vaikka+Mak-Ris++Makriina;)Melko+hiljainen+on+myös+minun+pääsiäinen,+tosin+huomenna+poikani+luo+kutsuivat+syömään,+huomenna+pojan+tytär+tulee+hakemaan.Onhan+meitä+yli+kuusi+henkeä,+mutta+jos+sää+sallii+ulkona+voimme+aterioida.Toinen+tytär+odottaa+vauvan+tekoon+lähtöä,+ikävä+kun+Kuopioon+pitää+sekin+homma+mennä+tekemään,+vaikka+meillä+upea+uusi+sairaala.Jospa+nyt+sitä+rahkapiirakkaa+yritän+aikaan+saada,+jotain+pääsiäisperinnettä+kuitenkin.Hyvin+arkisena+pitävät+monet+tätäkin+päivää,+katselen+kun+siivousta+tekevät+vastapäisessä+talossa,+mikäpäs+sen+estäisi,+pyhien+arvokin+on+romahtanut.Hyvää+olemista+toivotan+ympäri+suomea++asuville+ja+erikoisesti+Noja-tuoliin+viestejä+jättäville;)
  6. Sininen,+hyvin+kaunis++päivä+tähän+aprilli+päivään+valkeni+ja+kiirastorstaihan+se+myös+on+,+alkaa+pääsiäisen+pyhät.Tänään+kauppaan+selvittävä,+mitä+ostaisi+on+vielä+miettimismyssyssä.+jotain+erilaista+on+kuitenkin+suunnitelman+runkona;)Kyyt+ei+niitä+ihanampia+tuttavuuksia+minullakaan,+en+monta+ole+nähnyt,+mutta+inho+on+kova.Lintukamerat+on+jäänyt+vähälle+seurannalle,+ei+muka+aika+riitä,+ihmeellistä+sekin+vaikka+ei+mitään+merkittävää+aikaan+kuitenkaan+saa.Kerrankos+ne+suunnitelmat+muuttuu,+joskus+harmin+kanssa,+mutta+aika+on+sitä,+että+kaikkea+ei+ole+mahdollistakaan+tehdä.Miaelina+kalaruuista+kertoili,+tytär+soitti,+otatko+lohenperkuut,+totta+kai+otan,+heille+ei+ruodoista+keitetty+keitto+kelpaa,+tai+voihan+olla+laiskuutta+ruveta+keittämään.Brinkkala++kuntoaan+päivitteli,+kyllä+se+niin+on,+vaikka+kävelyllä+yrittäisi+yllä+kuntoa+pitää,+huonommaksi+silti+joka+päivä+menee.Vanhenemisen+iloja+nekin.Lammas+on+minulle+jo+aiemmin+kertomani+villan+maun+löytyneenä+vieraaksi+jäänyt.Minulla+aurinkotuoli+vielä+vaan+löytämättä,+mutta+eiköhän+ne+kohta+kauppoihin+joudu.Surullista+noiden+nuorten++juhlallisuuksien+estyminen,+heille+se+olisi+täyttymys+jostakin+tavoitetusta,+mutta+jospa+elämä+toisi+vielä+jotain+muisteltavaa+muussa+muodossa.Tuntuu+kuin+joku+rajapyykki+tämä+pääsiäisenaika+olisi,+kesä+tuntuu+olevan+ihan+kynnyksellä,+vaikka+ajoissa+pääsiäinen+tänä+vuonna+onkin,+ehtii+vielä+luntakin+sataa.Pistäytykää+tunnelmia+kertomassa,+vaikka+saattaa+olla+kiireitäkin+ja+suunnitelmia+koronasta+huolimatta.Vävy+toi+lohen+perkuut+ja+olipa+file+mukana,+se++helpottaa+ruuan+miettimistä,+parille+päivälle+ruokaa+tiedossa.Aloitellaan+mämmin+syönti+ja+kananmunatkin+pääsiäiseen+kuuluu,+hyviä+ja+juhlavia+ajan+viettämisiä+kaikille,+iloitaan+auringon+paisteesta;)
  7. Keväisen+päivän+aloitukset+ystävät,+eletään+kuin+viimeistä+päivää+ja+huomenissa+sitten+juostaan+aprilliä,+no+en+muista+koskaan+niin+tehneen;)Paikallisessa+lehdessä+aina+jotain+keksivät,+mutta+kun+en+yleensä+mitään+mainostettua+tapahtumaa+mene+katsomaan,+näin+säästyn+myös+naurettavalta+juoksulta;)Kyllä+se+tuo+kissakin+saa+aikaan+vaikka+mitä+seurattavaa,+sen+muistan.Tyttäreni+oli+pieni+ja+yöllä+vessaan+tarvitsi+mennä,+kissa+oli+makuuhuoneen+oven+takana+ja+kun+tyttö+sen+ohitti,+jalkaan+hyppäsi,+niinpä+sitten+tyynyn+kanssa+aina+vessaan+matkasi+ja+se+tapahtui+aina,+mikä+viha+suhde+heille+lienee+ollut;)Ymmärtävät+puheenkin+nämä+ystävät.Ei+käynyt+virpojia,+täällä+aika+vähän+olen+heitä+tavannutkaan,+kerran+muutama+jo+isohko+poika+kävi+ja+rahaa+vaan+kelpuuttivat.Nyt+radiossa+jo+sanoivat,+että+vanhemmat+eivät+laittaisi+lapsia+virpomaan,+tämän+koronan+vuoksi+sekin+ilo+tavallaan+kiellettiin.Kovasti+näet+vaivaa+lastenlastesi+ja+lapsienkin++elämässä+Ramoona,+olet+mallikelpoinen+äiti+ja+mummo.Meillä+jäyhempää,+ehkä+peri+suomalaista+meininkiä,+ei+kovin+läheisiä+olla,+vaikka+huolta+kannankin.Ei+ollut+tapana+halailla+minunkaan+lapsuudessa,+onneksi+se+hellyys+jollakin+tapaa+välittyi+ja+rakkaaksi+tunsin+itseni,+perinne+kai+siltä+osin+seuraa.Uskonkin+että+useammat+vanhemmat+lapsistaan+raukkaudella++huolehtii,+vaikka+sivullisille+sitä+ei+näytetä.Tunteiden+ja+huolen+pito+niin+monella+tapaa+voi+esiin+tulla,+mutta+ihana+lukea+tuo+teidän+läheisyys,+vähän+harmittelen,+etten+samoin+ole+osannut+tilanteita+rakentaa.Kyllä+se+tuo+kesän+tulo+huomattavasti+paremmin+omakotitalojen++pihoissa+huomataan+ja++odotetaan.+Muistan+sen+ilon,+kun+huomasi+jonkun+kukan+nousevan+maasta+ja+leskenlehdetkin+ilon+antoivat,+puhumattakaan+muuttolintujen+tulosta.Täällä+katujen+keskellä+huomaa+siitä,+että+soraa+kaduilta+puhdistetaan+ja+tänä+aamuna+oman+katuni+sorat+sai+kyytiä,+siinä+hepakassa+liikennemerkki+nurin+meni,+no+nostivat+vaan+pystyyn,+ei+kovin+tukevasti+kiinni+ole.Eipä+auta+nojailla;)Nyt+ei+innosta+siivous+tipan+tippaa,+joten+pääsiäinen+vastaan+otetaan+pölyineen.,+jos+ei+sitten+ala+painamaan+ja+lankalauantai+pitää+sitten+sille+hommalle+uhrata.Lähikaupan+ruokakuljetus+auto+ajaa+vähän+päästä,+siitä+on+tullut+jo+bisneshomma,+ihmiset+tottuvat+palveluihin,+minä+vielä+sitkeästi,+minä+itse;)Saapa+nähdä+on+pitkäperjantai+pilvinen+päivä,+näin+muistan+usein+olleen,+sitä+odottamaan.
  8. Kauniina+päivä+alkoi,+mutta+nyt+pilviä+kerää+ja+sadetta+luvattukin.Neljä+noita-akkaa+tein+ja+nyt+vielä+viimeistelyä,+ehkä+en+aivan+tyytyväistä+tulosta+saanut,+mutta+eihän+noidat+niin+onnistuneita+useinkaan+ole;)Aikaa+siinä+meni,+mutta+sitähän+riittää,+aloitin+myös+pitsiliinan+teon,+lankoja+löytyi+ja++voihan+yhden+kaappiin+taas+tehdä+perillisten+suruksi;)Aina+pitää+jotain+näprättävää+olla,+kai+levottoman+ihmisen+merkki.Neeassalle+kerron,+keittoa+se+ei+ollut,+hyvin+vähän+lientä+laitoin,+omissa+liemissään+mitä+mikäkin+kasvis++antoi,+siinä+hautoen+kypsyi+ja+lihasta+rasvaa+riittävästi,+nyt+sitä+tänäänkin+syön+ja+maistuu.Tuo+lammas+on+minulle+melko+vieras,+miksi+en+sitä+osaa+käyttää,+syy+on+kai+se,+kun+joskus+joku+villan+maku+on+jäänyt+pyörimään,+sama+hauen+kanssa,+voin+pahoin+jo+sen+hajusta.Kristiina23+harmitteli+kirjaston+tarpeestaan,+kyllä+moni+muu+asia+myös+harmittaa,+kohta+kai+pitää+jo+lenkilläkin+maskia+pitää.Se+on+kyllä+niin+harmillinen+juttu,+kun+ei+henki+meinaa+kulkea,+minä+kaupan+rappusella+sen+puen+ja+lasit+on+pois+otettava,+kun+ei+näe+kunnolla+kulkeakaan,+mutta+jospa+nämä+harmit+taudin+lopettaisi.Surullista+oli+eilen+katsella+kahviloiden+tyhjiä+tiloja,+missähän+nyt+miehet+kokoontuu?Minulla+on+radio+aina+päällä,+aina+en+tiedä+mitä+siellä+puhutaan,+mutta+musiikki+tähän+koneen+ääreen+iloa+tuottaa;)Mitäpä+noita+vanhoja+muistelee,+kirjoitellaan+mikä+tuntuu+mukavalta,+entisiä+kirjoituksia+ei+pois+saa.Muistuupa+mieleen+oma+koirani,+mikä+myös+karvoissaan+likaa+toi+ja+pesu+oli+tarpeen,+ihanan+kiltisti+antoi+pesun+tehdä.Muistan+kynnen+leikkuun+mitä+pelkäsi+kovasti,+kerran+liian+syvältä+leikkasin+ja+sen+kivun+muisti+joka+kerta.Karkuun+kipitti,+kun+saksia+menin+kaapista+hakemaan,+mutta+yhteisymmärrys+saatiin+joka+kerta,+kerroin+kokoajan+,+että+en+nyt+satuta,+silmiin+katsoi+ja+uskoi+näin+menevän+ja+hyvin+aina+onnistui+osasin+jo+homman.Sakset+on+muistona+laatikossa+siitäkin+tapahtumasta.Brinkkala+nuo+keväiset+hommat+myös+pyykkien+pesun+suhteen+esiin+toi,+minulla+ei+niin+kovin+paljon+pestävää+siinä+suhteessa+ole,+otin++syksyllä+säilölaatikosta+villapaidat+ja+muut+vastaavat+esille,+mutta+nyt+takaisin+laitan,+en+ole++käyttänyt+mitään,+menoja+on+ollut+vähän+ja+liian+kuumia+on+sisällä+pitää.Tuuletus+riittää+niiden+kohdalla.Nostelen+taas+kesävaatteet+hyllyyn,+niitä+varmaan+tulee+käytettyä,+ainakin+torilla+tulee+käytyä,+jos+sen+sallivat.Eipä+ole+vielä+mieleen+tullut+mikä+on+menu+pääsiäisen+aikaan,+leipomukset+kylläkin,+mutta+eiköhän+kananmunia+ainakin+tule+syötyä+ja+olisiko+kana+jossain+muodossa,+pitää+katsella+tarjoukset.Nyt+olisi+aika+jo+päivälle+selvitä,+nukuin+yllättävän+pitkään,+joten+aikataulu+on+vähän+jäljessä.Viimeistelen+nuo+noidat+ja+sitten+pienelle+lenkille,+jos+sää+ei+sateiseksi+muutu.Kohta+siirrymme+toiselle+kevätkuukaudelle+ja+aprilliä+kaiketi+joku+juoksuttaa,+onko+vielä+se+tapa+olemassa?Pääsiäisen+viettoa+suunnittelemaan+niissä+puitteissa,+mikä+on+mahdollista,+iloitaan+keväästä;)
  9. Maanantaiaamupäivää,+tuo+ajan+siirto+näin+ensimmäisinä+päivinä+hieman+aiheuttaa+hämmästelyä,+mutta+pianhan+siihen+tottuu.Sää+on+pilvinen+ja+aamurusko+ennustaa+sadetta,+pitää+kaiketi+lenkille+lähteä+heti+kohta,+ettei+tule+hyvää+syytä+jättää+väliin,+jos+satamaan+rupeaa;)Eihän+matkan+teko+mitenkään+reipasta+ole,+kun+vähän+väliä+pitää+pysähdellä,+mutta+jotain+kai+tehoa+tällä+vähäiselläkin+liikkeellä.Pohdintaa+syntyi,+kun+luin+lehdestä+pääsiäisherkkujen+ohjeita,+Dallas-pullia+ja+persikka+piirakkaa,+houkutus+siitä+mieleen+tuli;)Hemmottelisiko+itseään,+vieraita+ei+tiedossa.Tuo+hiljaisuuden+kuuntelu+mistä+demeter+mainitsit,+minulla+on+tapana+viettää+herättyäni+sängyssä+sellainen+tuokio,+missä+ajatukset+hyvin+selkeinä+päässä+pyörii.Noin+vaikeaan+en+pysty,+mitä+tuo+ilman+ajatuksia+oleminen+vaatii,+nukkumaan+mennessä+olen+kyllä+jollakin+tapaa+sen+saavuttanut,+yritän+tyhjentää+mieleni,+en+ehdi+oikein+tajuta+onnistuiko,+kun+uni+vetää+mukaansa;)Kynnys+on+minulla+melkoinen+tuohon+rollaattorin+käyttöön,+ensin+kävelysauvat+käyttöön+ja+sitten+rollaattori,+kun+aika+tulee.Hyväksyn+sen+toisilla+oikeasti,+mutta+miksi+sen+hankkiminen+itsellä+ajatukseen+loppuu?Pääsiäiskukat+vielä+kaupassa,+mutta+noitien+tekoon+meinaan+tänään+ruveta,+facesta+näin+mallin,+vanhat+kirjanlehdet+lisukkeineen+ne+mahdolliseksi+tekee,+pääsiäisen+tunnelmaan+yritän+kotia+vähän+laittaa,+vaihtelua+kaipaan.Hyvää+on+syötävä+vihannespata+ja+riittää+moneksi+kerraksi.Suolakurkkua+laitan+minä+myös+kastikeihin,+suolaa+ei+sitten+liioin+tarvitse+ja+se+etikkainen+maku+lisää+maistuvuutta,+tomaatteja+myös+pilkoin+melkein+joka+ruokaan,+talvella+kun+ovat+niin+mauttomia+siltään+syödä.Kurkkuni+on+tietysti+oma+säilömiä,+ehkä+sen+johdosta+vielä+maukkaammalta+maistuu;)Nyt+rupean+askartelemaan+vai+pitäisikö+ensin+ulkoilla+ja+sitten+sateen+ropistessa+(mahdollisen)+noidat+tekemään,+ensin+väritän+kirjan+lehdet,+että+väriä+hamosiin+tulee,+voin+vaikka+muistella+Kyöpeliin+menoasusteita+malliksi;)Jotain+joutavalla,+hyvää+odottelua+ja+suunnittelua+teille+toisillekin,+pääsiäistä+vietetään,+vaikka+poikkeusoloissa+ollaankin.Onhan+aiheellista+itseään+piristää,+mitä+nyt+kukin+kaipaakaan+siihen+juttuun,+iloa+odotuksiin;)
  10. Huomenet+sunnuntaiaamuun+ja+kesäaikaan,+kauniina+päivä+alkaa,+nyt+jo+kävelykengillä+pääsee+täällä+kaupungissa+kävelemään,+huomattavasti+kevyempää+oli+askellus+eilenkin.Joka+lenkin+jälkeen+onnittelen+itseäni,+kun+sain+taas+kierroksen+tehtyä,+polvet+vaan+vastalauseita+esittää;)Eilen+tein+mieluista+ruokaa+suuren+padallisen,+kaalia,+lanttua,+porkkanaa,+sipulia,+tomaatteja,+suolakurkkuja,++jauhelihan+ruskistin+joukkoon+ja+jopa+on+mieleinen+tuotos.Sitruunapippuria,+omenankin+sekaan+pienin,+pitkään+haudutin,+pitkäjyväistä+riisiä+kourallinen+sekaan+ja+avovot;)Olen+ehdottomasti+juuresten+ystävä,+joka+ruokakerta+jotakin+niistä+lautaselta+löytyy.Perunaa+tulee+syötyä+aika+paljon,+joten+sen+jätin+seoksesta+pois.Eliaana+pikkulintujen+auttamisesta+kertoili,+joskus+näinkin.Olen+kertonut+miten+pääskyset+tekivät+kuistin+katon+sisälle+pesän+ja+sinne+piti+vaneri+viedä,+että+emme+ulostusten+sekaan+joutuneet.,+harva+välilaudotus+kun+oli.Ihana+oli+poikasten+kehitystä+seurata+ja+jopa+silittämään+pääsin,+kun+kukkakehikolle+istahti.Iloisella+tirskahduksella+joka+kevät+tervehtivät+ja+sitten+kissaa+härnäsivät+koko+kesän+matalilla+liidoillaan.Minä+virkkasin+sohvatyynystä+lisäkassin+kauppareissuille,+tyynyyn+kyllästyin,+vähän+muunnellen+siitä+oiva+kassi+syntyi.Noita+ikkunoita+minäkin+katselen+ja+mielessäni+jo+tuskailin,+eihän+se+muuta+vaadi+kun+vaan+ryhtyy+puuhaan,+miksi+se+aina+niin+hankalalta+tuntuukin.Ehkä+suurin+huoli+kiipeilystä,+mutta+hyvät+tikkaat+omistan.Minulla+hieman+tipottain+noita+lapsuusmuistoja+mieleen+tulee,+sen+kuitenkin+muistan,+että+kauniita+kesät+olivat+ja+huolettomat.Lapsena+en+muista+mitään+harmeja+olleen,+no+on+noita+omaksi+tarpeeksi+olla+vuosien+varrella.Eilen+poikani+soitti+pitkästä+aikaa,+töitä+on+kuulemma+paljon,+toistakymmentä+miestä+pääkaupunki+seudulla+ja+viisi+täällä+paikkakunnalla,+täällä+hoitava+sataman+ja+laiturit,+sekin+homma+alkaa+olla+ajankohtainen.Kehotti+ostamaan+jotain+kivaa+kotiin,+että+mielihyvä+tulee,++totesin+mielihyvä+melkein+aina+on+ja+riittää+nykyiset+sitä+ylläpitämään.En+ole+oppinut+kulutusihmiseksi+siinä+mielessä,+järki+aina+vaan+vähempään+tyytymistä+kehottaa;)Ikävä+tuo+kirjoittamisen+pelko,+minusta+kumminkin+on+nyt+mukavalle+uomalle+Noja-tuoli+kulkeutunut.Neeassa+lenkillä+myös+kerroit+käyneesi,+ruokahalu+sieltä+mukaan+tulee+ja++sen+jälkeen+jo+raukea+olo+ja+pienen+levon+soisi+oloa+vielä++kohentavan;)Kiitos+Miaelina+tuosta+kellojen+aikataulun+kerronnasta,+hieman+huonosti+ilmaisin+tuon+lopettamisasian,+tarkoitin+kokonaan+kellojen+siirrosta+pääsyn,+kai+sekin+suunnitelmissa+on.Hyvä+muistutus+kumminkin+tarkasta+ajankohdasta,+jospa+muistissa+pysyy.Keväiset+terveiset+sinullekin,+virkeänä+pysymistä+toivon,+että+pyörälenkit+sujuvat;)Hyvä+sääntö+tuokin,+aina+kesään+päin+siirto+tapahtuu,+muutama+kello+vielä+ajastettava.Kännykät+ja+tietokone+antavat+tarkan+ajan+ilman+siirtoa;)Nyt+aamupuuhiin,+tuntuu+vähän+oudolta,+kun+kello+jo+puolikymmen,+muutama+päivä+sitä+tulee+päiväiltyä,+kunnes+taas+sujuu.Niinpä+opettelemaan+ja+muutenkin+pyhän+viettoon,+voikaa+hyvin+Noja-tuoliin+kurkkaajat;)
  11. Huomenta,+harmaat+ja+tuuliset++sääenteet+näkyvissä,+mutta+eipä+näin+aamulla+tiedä+mitä+päivä+tuo+tullessaan.Heikki+Kinnunen+tuolla+tutulla+tyylillä+prinsessan+sukkanauhasta+laulaa,+huumoria+sisältää+tuokin+esitys+hymyn+väkisin+suupieliin+vetää.Edellinen++kappale++Rotunainen+myös+joskus+tykätyimpänä++laulajan+kuin+aiheenkin+puolesta.Musiikki+taustalla+miellyttävä+seuralainen.Pienet+lenkit+täällä+joka+päivä+on+tullut+tehtyä,+ei+niin+helppoja,+mutta+sinnikkäästi+vaan++yrittänyt+kulkea.Isot+kauppaliikkeet+ei+houkuta,+vaikea+edes+löytää+mitään,+tai+ainakin+saa+kulkea+hyllyjen+välissä+pitkät+matkat+etsien+tarvittavaa.Alkuloiseksi+se+meinaa+kaiken+tekemisenkin+tehdä+tämä+aika,+laitoin+rairuohon+siemenet+multaan+ja+jospa+narsisseja++ensi+kerralla+kaupassa+käydessä+otan,+hieman+pääsiäisen+tunnelmaa+kuitenkin.Rahkapiirakan+aion+tehdä,+ihan+itselleni+juhlistaakseni+pääsiäistä.Minun+pitäisi+kaiketi+ottaa+yhteys+lääkäriin,+kun+niin+lupasin,+en+osaa+oikein+avaavan+lääkkeen+tehosta+mitään+sanoa,+toivoisin+kumminkin+rasituskoetta+astma+epäilyyni.Minullekin+ystävät+on+sanoneet+ota+rollaattori+käyttöön,+mutta+jotenkin+en+koe+sitä+vielä+kumppanikseni,+en+edes+kävelysauvoja+ole+tukena+käyttänyt.Vauhtia+hidastan+ja+puuskutan++ja+astelen+rauhaisasti.Joku+itsepäinen+ajatus+kunnostani+vaan+päässä+elää,+niin+kauan+kuin+mahdollista+omin+avuin+haluaisin+taivaltaa.+joskus+ajatus+käy+päässä+minullakin,+että+paljon+perempi+kunto+on+minulla,+kuin+jollain+toisilla.Tuo+parvekkeella+istuminen+minulle+myös+ilon+antaa+ja+lämminkin+on.Kaipailin+juuri+pajunkissoja+maljakkoon,+mutta+eipä+niitäkään+lähitienoolla+ole.Monia+vuosia+säilytin+samat+pajunkissat,+jotka+ilman+vettä+jäivät+oksiin,+mutta+kai+nekin+sitten+lopulta+karisi+ja+pois+olen+viskannut.Tullaan+nyt+toimeen+vajavaisella+pääsiäisjuhlinnalla,+kun+kaikki+olosuhteet+sen+kieltävät.Mökillä+tuo+haravointi+mielihommaa,+nyt+vain+muistossa.Kyllä+se+kesän+tulokin+aivan+toisenlaista+ja+nautittavaa+oli,+kun+kasvua+pystyi+seuraamaan,+lintujen+tulonkin+koki,+puron+sulettua+oli+joutsenet+ja+muut+vesillä+viihtyvät+seurattavissa.Onneksi+pääskysten+tulon+ja+myös+lokkien+esiintymiset++tässäkin+asunnossa+pystyn+kokemaan.Brinkkalan+harmiin+on+helppo+yhtyä,+miksi+ei+kaikkia+kosketa+nämä+säännöt+joita+me+ikäihmiset+melko+helposti+olemme+totelleet.Nuoret+kokoontuu+ja+juhlii+kuin+ei+mikään+heitä+koskettaisi,+toki+myös+rehellisyyden+nimissä+olen+huomannut+vanhojen+miesten+samaa+itsepäisyyttä+toteuttaen,+kahviloissa+istuen+ilman+maskia.Kyllähän+tämä+harmin+pitäisi+yhteinen+ponnistelun+kohde+olla.Nyt+ehkä+paremmin+toteutuu+maski+ilmiö,+kun+linja-autoissakin+maski+pitäisi+kaikilla+alle+kaksitoistavuotiailla+olla.Miaelina+muistutit+kellojen+kesäaikaan+siirrosta,+niinhän+se+taa+sekin+tapahtuu,+milloinka+loppunee?Haluttomalta+tuntuu+noiden+pölyjen+jahtauksen+aloittaminen,+mutta+kun+ei+ole+ketä+komentaisi,+on+käskyt+itselle+annettava;)Tekemällä+siitäkin+selviää,+näin+uskon+ja+hommiin+ryhdyn,+kivaa+päivää+ja+viikonloppua+toivotan,+sauna+iltaakin+kellä+se+mahdollista;)
  12. Kaunista+perjantaiaamua+ja+viikonloppukin+taas+edessä.Lämmön+puolella+mittari+pari+astetta+ja+siitä+pian+nousee+ja+niinpä+loskaa+teillä+ja+kaduilla.Eilen+tätä+kosteutta+koettiin,+kun+paikkapaikoin+katu+loskan+peitossa,+muutama+päivä+ja+loskat+muisto+vain.Liian+nopea+lumen+sulaminen+harmejakin+aiheuttaa,+viemärit+ei+vedä+ja+taas+puhelimet+kuumina++kysymyksillä+ja+suuttumisilla,+siinä+saa+huoltomiehet+kuulla+kunniansa.Kummallista+minusta+nämä+toistuvat+valitukset,+milloin+mikin+on+huonosti+ja+koronan+talttumisen+keinotkin+arvostelun+kohteena.Joskus+tulee+ajatus,+pitäisikö+kaikki+laittaa+ranttaliksi+ja+tauti+omalla+painollaan+loppuisi+tai+hautaan+saattaisi+jokaisen+vuorollaan.Ehkä+ei+kuitenkaan,+voimattomalta+vaan+tuntuu+tuo+hallituksenkin+yritykset,+vaikka+kuinka++parastaan+yrittävät,+aina+on+vastaan+sanojia.Muutama+mansikka+rasia+minullakin,+muita+marjoja+ja+mehuja+vielä+runsaasti.En+yhtään+marjatuotetta+ole+kaupantiskistä+hankkinut,+oma+varainen+olen.Mustikoita+vaikka+toisille+antaa,+mustikkaa+aika+vähän+käytän,+piirakka+ja+mustikkasoppa+ja+joskus+kuumennan+maidon+jäisten+mustikoiden+päälle+ja+saan+tuon+lapsuuden+mustikkamaito+herkun+nautinnon.Kauniita+kevätpäiviä+Miaelina+kaipasit,+varmaan+niitä+tulee,+kevät+vasta+aluillaan.Suomenkielen+murresanastot+on+täynnä+toinen+toistaan+kummallisia+sanoja,+aivan+tuntemattomiksi+jääneitä,+hauska+näin+kirjoitellen+ja+lukien+niihin+tutustua.Aika+monen+lakaisukone+haaveet+on+jääneet+ja+ammatti+aivan+muualta+löytynyt;)Sitruunoita+jo+ostin+pääsiäisen+leivonnaisiin+ja+mehunakin++niitä+puristan+ja+juon.Kyllähän+nämä+sinisirun+ruuanlaitto+maininnat+aina+sysäyksen+antaa,+jos+herkullisilta+tuntuvat,++kaikki+ei+niin+tuttua,+että+rohkenisi+kokeilemaan.Nahkiaisia+en+ole+maistanut+ja+mäti+minulle+myös+melko+tuntematon,+tai+siis+en+ole+maistanut,+joskus+äitini+sitä+kyllä+tarjolle+toi,+paljon+muutakin+sellaista+joka+vieraalta+tuntuu.Nuo+kotimaan+nettipalvelut+on+ok,+mutta+kun+jostain+muualta+tilaa,+saattaa+joutua+hankaluuksiin,+kaikki+ei+ihan+perusteellisen+rehellisesti+toimi.Tuntuu+että+hellittelet+sitä+koiraneitiäsi+kovasti+fiinufammu,+mutta+ymmärrän+sen,+että+näin+sitä+tehdään.Oma+koiranikin+katseellaan+jo+sai+heltymään.Noita+lakaisukoneiden+käyttäjiä+jo+kohta+kaduille+kaipaa,+on+niin+paksu+sepelikerros,+että+kävelyä+jo+haittaa.Joka+kohtaan+ei+nekään+yhtä+aikaa+ehdi,+radiossa+kertoili+esimies,+että+toukokuu+siinä+hommassa+tärvääntyy.Joskus+nämä+viestit+viipyvät,+ei+aina+omasta+syystä,+jotain+sekoilua+oli+eilenkin+palstan+tiimoilla.Taitaa+se+tulla+sekin+aika,+ettei+kirjoituksia+näy+ja+toivoisinkin+etten+enää+kummittelisi,+kun+lopullinen+lähtö+on+tullut.Sepä+vielä+tietymättömissä,+hyvä+niin.Nyt+mukavan+päivän+toivotuksiin,+eikös+aurinko+melkein+koko+maassa+tänään+paista,+joten+aurinkoa++säilömään;)
  13. Kesän+tulo+kiihtyy,+lämmintä+yhdeksänastetta,+eilen+kävi+jo+toisella+kymmentä.Ajotiet+sulana,+mutta+kaduilla+sohjoa+vielä+on,+mutta+ei+aikaakaan+kun+pikkukengillä+kulkemaan+pääsee,+ihanaa;)Lenkeillä+matka+pitenee,+kunto+ei+vaan+ihan+kohdillaan+ole+ja+kai+se+on+siihen+olotilaan+tyydyttävä.Nuo+tutut+ruuat+niitä+parhaimpia+on+ja+lisäaineettomiakin,+kai.Kuuntelin+eilen+noista+ruokiin+laitettavista+lisäaineista+ja+jopa+myrkyllisiä+ovat,+rahan+valta+tässäkin.Joskus+miettii,+miten+leipäkin+kestää+syötävänä+viikkoja,+ennen+home+iski+piankin.No+näin+on+nykyaikana,+itsepäinen+ihminen+tekee+ruokansa+itse,+niin+puhtaista+raaka+aineista+kun+vaan+pystyy+saamaan.Demeter+huolien+mielenmustaa+kantaa,+tätä+se+välillä+on,+oman+vajavaisuuden+lisäksi+vielä+huoli+omaisista.Joinakin+päivinä+tuntuu,+kuin+ei+valonpilkkuja+missään,+mutta+koettuna+on+se,+että+odotusten+jälkeen+elämä+hymyilee,+kaikesta+huolimatta.Tuntuu+hieman+ikävältä+omaa+elämäänsä+kehuskella,+mutta+kaikki+on+hyvin+ja+myötäelän+masennuksesi+kanssa+demeter,+uskoa+valan+kyllä+ne+vaikeudet+vihdoin+pois+siirtyvät.Totuutta+on+sekin,+että+kuntomme+ei+ehkä+enää+samaksi+tule,+mitä+joskus+on+ollut,+mutta+jokainen+päivä+tuo+omat+ilot+ja+surut,+on+vaan+pakko+sopeutua.Eilen+kälyni+kanssa+lenkillä+käytyämme,+tulimme+kotiini,+kahvin+lisäksi+punaviini+lasit+kumosimme,+muistelot+ja+elämän+matkan+vaikeudet+läpi+käytiin+ja+aika+meni+nopsaan+vaikka+monta+tuntia+kulutimme.Kälyni+miehen+kuolemasta+nyt+reilut+puoli+vuotta+ja+aika+on+ollut+hänelle+vaikeaa,+piristystä+hänelle+kaiken+tuon+kokeneena+yritän+keksiä+ja+joka+päivä+mieli+elämälle+kääntyy+ja+suru+jää+taka-alalle,+ainakin+hetkeksi.Miaelina+kertoili+tuon+koronan+tiimoilta+asiaa,+nyt+rokotusaineitakin+kai+vähemmän+saadaan+ja+jos+se+uusi+muunnos+tulee,+auttaako+mikään.Kyllä+tämä+on+koitos+joka+on+raskas+ja+ajatus+väkisinkin+jonnekin+kohtalon+piiriin+siirtyy.Tulee+mieleen+entiset+kuritukset+mitkä+maapalloa+on+kohdannut,+onko+tämä+yksi+niistä?Luonto+puolustautuu+ihmisten+ahneudelle,+tämä+varmaan+tyhmältä+kuulostaa,+mutta+ei+mahda+mitään,+että+tämän+kaltaiset+mietteet+päähän+iskostuu.Jospa+brinkkala+avun+löysit,+tuo+heinix+allergioihin+auttava,+olen+joskus+sitä+pillereinä+syönyt.Iho+oireetkin+hyvin+hankalia+osaa+olla,+senkin+olen+saanut+kokea.Eliaana+arjen+rutiineista+ammentaa+voimaa+elämään+ja+juuri+tuo,+että+jaksaa+selvitä+omin+avuin+on+jo+iso+asia+mistä+voi+onnen+tunnetta+ammentaa.Mitään+mahtavaa+ei+enää+elämä+lupaa,+tuskin+kaivataankaan,+mutta+onnen+ja+ilon+tunteen+voi+hyvinkin+pienistä+asioista+kokea.Aurinko+paistaa+ja+pieni+kierros+kaduilla+saa+liikunnasta+käydä,+joskus+pelkoiskee,+että+mitä+seuraakaan+hyvästä+olostani,+mutta+koetan+olla+pohtimatta,+tänään+hyvin+ja+voimia+kerään+mahdollisten+vaikeuksien+kestämiseen,+arvoitushan+elämämme+on.Ikkunasta+katsellen,+elämä+sykkii+ja+siihen+tartun+minä+myös,+niillä+kyvyillä+mitä+omistan,+samaa+toivotan+teille,+jaksakaa,++auringon+paistetta+päiväänne;)
  14. Taas+uusi+aamu+saatu+nähdä+ja+yön+hyvin+nukuttua+virkeä+olokin+on.Säätila+nyt+vähän+sellainen,+ettei+oikein+osaa+arvata+miksi+muuttuu,+taivas+harmaa,+mutta+kun+lupailtu+on+aurinkoa,+siihen+uskon+ja+päivällä+varmaan+paistaa;)Aurinkotuolia+olen+etsiskellyt,+mutta+hitaasti+myyntiin+tulevat,+nyt+jo+hyvin+tarkenisi+parvekkeella+istua.Olette+kirjoitelleet++monenmoisia+juttuja,+brinkkalan+harmillinen+ihosairaus+puhuttaa,+saattaa+joku+allerginen+ilmiö,+mutta+aina+on+viisasta+tutkituttaa.Minulla+on+ollut+vuosia,+ensin+käsivarsissa+ja+nyt+toisessa+polven+sivussa+kutiava+vaiva,+iho+on+kuin+mannaryynistä+pienellä+alueella+ja+kutiaa.Käsivarsista+otettiin+palat+näytteisiin,+mutta+ei+mitään+hälyttävää+ilmennyt,+nyt+vaan++joskus+jotain+rasvaa+laitan,+ihoni+on+hyvin+herkkä+saamaan+oireita+milloin+mihinkin.Maailman+onnellisemmasta+kansastakin+kirjoititte,+joskus+ei+vaan+usko,+että+näin+on,+kun+yleisön+osastoja+lukee+ja+onhan+tuo+tyytymättömyys+täällä+palstallakin+koettu.Saavutus+myös+pullojen+talteen+keräyksessä+on+parasta+luokkaa,+hyvä+me;)Jos+minulta+kysyttäisiin+tilastoihin+tulisi+suuri+plussa,+olen+onnellinen+ja+tyytyväinen+oloihimme.Joskus+nuorena+koin+sellaista+pientä+kateellisuutta,+kun+katselin+toisten+hyvinvointia+ja+itse+joutui+aina+rahan+kanssa+tappelemaan,+mutta+tyytyväisenä+voin+todeta,+kateus+on+kadonnut.+Voin+sanoa,+jos+kysyttäisiin,+mitä+tarvitset,+vastaus+ykskantaan+en+mitään+ruuan+lisäksi.Kuuntelin+erään+ystävän+kertomaa+aviomiehestä,+joka+aina+entisen+asunnon+velattomaksi+saatuaan+osti+uuden,+mies+haudassa,+leskellä+ja+kahdella+pojalla+kaksi+asuntoa+kullakin+ja+tyhjinä.Pojilla+ei+perillisiä,+jääkö+ahneuden+tuotot+valtiolle?Korona+meinaa+lannistaa+ja+uskomattomalta+tuntuu,+että+osa+väestä+vielä+edistää+taudin+jatkumista,+joskus+on+periksi+annettava+tiukkapipoistenkin.Tämän+asian+ympärillä+on+paljon+hankaluutta,+tekipä+päättäjät+miten+tahansa,+tauti+leviää+ja+sille+ei+estoja+varmuudella+tiedä+kukaan,+jokaisella+vain+omat+halut+toteuttaa+kaikki+mahdollinen.Martta+ja+Maria+on+myös+ollut+aiheena+keskusteluun,+no+tunnustan++Martta+olevani,+sisareni++Mariaksi++koin,+hän+oli+aina+hymyilevä+ja+iloinen,+osasi+kaikkea+mistä+minulla+puutos.Martta+mieleltäni,+ehkä+sellainen+emäntä+tyyppi+luonteeltani,+en+suinkaan+taidoilta+sitäkään.Kirjoista+myös+vilkasta+mielipiteiden+ilmaisuja,+no+sekin+asia+jää+minulta+paitsi,+kun+en+saa+luettua+yhtäkään+kirjaa+loppuun,+lohdutan+itseäni,+olen+ollut+joskus+suuri+kirjojen+lukija+siitäkin+olen+jo+kertonutkin.Neeassa+pyykkejään+ulkona+kuivatti,+minä+koko+talven+parvekkeella+ja+nyt+ihmettelin,+kun+kuivivat+yön+yli+ollen,+aiemmin+viikko+kuivamisessa+meni.Kuivaushuoneeseen+en+ole+kertaakaan+pyykkejäni+vienyt,+teline+parvekkeella+hyvin+toimii+viikon+pyykinpesun+jälkeen.Enpä+osaa+mitään+osallistumista+mihinkään+nyt+kokea,+niin+henkevästi+on+keskustelu+käyty,+joten+ilolla+vain+lueskelen+aikaan+saannoksianne.Kehuvan+arvion+annan+keskustelun+tasosta,+nyt+ei+pitäisi+olla+kellään+valittamista,++minäkin+jätän+tähän+ja+siirryn++siihen+mitä+osaan,+aikani+kuluttamiseen;)Voikaa+hyvin+ja+laittakaa+viestejä+kaikkien+iloksi;)
  15. Huomenta+kauniiseen,+neljän+asteen+pakkasaamuun.Taivas+näyttää+siltä,+kuin+ei+myrskyä+ja+sadetta+koskaan+ollutkaan,+aivan+pilvetön+siis+ei+mitään+syytä+keksi,+miksi+ei+ulos+menisi.Eilen+ei+mielitekoa+tullut,+räntää+satoi+puolilta+päivin+iltaan+asti.+Heräsin+yöllä+tiehöylän+jyrinään+ja+manailin,+että+miksi+yöllä,+mutta+ymmärränhän+minä+sen+kuitenkin,+jostain+se+on+alettava+ja+aamulla+ei+joka+paikkaan+yhtä+aikaa+joudu,+joten+tämä+monen+tien+yhtymä+on+ensin+saatava+kuntoon.Olen+varmaan+kertonutkin,+että+asun+risteyksessä+missä+neljään+suuntaan+pääsee+ja+vielä+vilkkaimman+kadun+vieressä.Kiva+Neeassa+että+viestin+laitoit,+olisin+muuten+omia+kaksi+peräkkäin+joutunut+laittamaan,+näin+ei+koskaan+ole+tapahtunut.No+varmaan+tämän+aamun+viesti+olisi+jäänyt+minultakin,+yksin+en+viitsi+viestejä+kirjoittaa,+ei+kuitenkaan+ihan+päiväkirjani+tämä+ole;)+vasta+vuoroisia+olisi+kirjoituksien+olla.Noinhan+se+on,+kaikki+mitä+oli+ennen,+oli+aivan+toisenlaista+ja+parempaa.Muistan+kouluaikaiset+kesätkin,+aina+aurinko+paistoi+ja+oli+niin++mukavaa,+mieleen+ei+lapsuudesta+mitään+isoa+harmia+tule.Ei+ollut+rikkauksia,+oli+vaan+hyvin+puutteen+keskellä+elämää,+olihan+sota-aika+ja+sodan+loputtuakin+aikuiseksi+kasvun+lisäksi,+kaikesta+puute+jatkui+monia+vuosia.Vuosi+1956+oli+avioitumisen+vuosi+ja+silloin+työtä+riitti,+sotakorvauksia+hankittiin+ja+maksettua+ne+kunniakkaasti+tuli.Itse+en+kuitenkaan+mitään+korvauksiin+tarvittavaa+tehnyt,+mutta+tukena+ja+innostajana+jaksamiseen+kaiketi+olin.Olihan+se+elämisen+vähästä+rakentaminen+kuitenkin+molempien+aikaan+saannosta.Näitä+muistoja+aika+paljon+mieleen+tulee,+mutta+enpä+kiusaa+tämän+enempää,+pistäytykää+viesti+laittamassa,+jos+aikaa+ja+halua+riittää.Onnekasta+viikonalkua;)
  16. Sunnuntain+kunniaksi+maa+valkoisena+hohtaa+ja+aurinko+ilmoittaa+loisteellaan+tätä+päivää,+jolloin++lisää+valoa++joka+päivä+lisääntyy,+kohta+yötkin+valoisia;)Lunta+todella+tuli+eilen+melkoisesti,+onko+se+entisen+surmaa,+pitääkö+sanonta+jos+lunta+katolla+Mariana,+on+myös+vappuna+vaolla.Katot+oli+jo+lumesta+puhtaat,+mutta+nyt+valkoisena+loistavat.Jospa+tuleva+viikko+voimalla+saa+auringon+loistamaan+ja+ihmeitä+tapahtuu;)Läpi+talven+mökillä+käytiin+linnut+ruokkimassa+ja+toukokuussa+sinne+majoituimme,+mieheni+yksin,+kun+minä+vähän+kauemmin+työelämässä+viihdyin.Ehdimme+monia+vuosia+koko+kesän+siellä+yhdessä+viettämään+ja+nauttimaan+kaikesta+mökin+tiimoilta+tapahtuvasta+elosta.Scillat+ne+levisi+minunkin+mökillä+ja+monet+muut+kukat++loistoa+antoi,+puuhastelua+myös;)Onnistuu+se+lenkki+ilman+koiraakin+fiinufammu,+tosin+hauskempaa+yhdessä+astellen.Katsoin+jostakin+kuvaa+siitä+mielenosoituksesta+mikä+koronaa+vai+oliko+se+rokotusta+vastaan,+kuitenkin+aika+ajattelematonta+noin+suuri+joukoin+kokoontua,+kun+tiedossa+on+taudin+levinneisyys+luvut.Minunkin+mieli+on+ollut+aina++sitä,+että+selviän+ilman+rokotuksia+kaikesta,+hyvin+on+mennytkin,+mutta+kyllä+tämä+tilanne+sai+muutoksen+mieleen.Nuo+lait+on+niin+hankaliksi+laadittu,+ettei+täysiä+kieltoja+ilmeisesti+mihinkään+saada,+aina+joku+pykälä+sen+kieltää.Tässä+sitä+ollaan+ja+loppua+ei+näy,+ennusteita+siitäkin,+ettei+koskaan+korona+lopu.Jospa+olisi+mahdollista++näitä+toisista+välittämättömiä+voisi+sakottaa,+ei+taida+onnistua.Minä+katsoin+jo+aiemmin+tuon+suomen+osuuden+tuosta+Eurooppa+ylhäältä,+hieno+oli+kotomaamme+lintujen+silmin+nähdä,+loput+on+sitten+jäänyt+katsomatta.Liinavaatteiden+haaliminen+on+nyt+järkevästi+ajatellen+unohtunut.Joka+viikko+kone+pesee+pyykkejä,+varastot+riittävät+lopun+elämääni.+vieraitakin+käy+niin+harvoin,+että+selviän+entisillä.Joskus+halu+uusia+kuoseja+hankkia,+mutta+sitten+järki+kieltää,+minun+jälkeenikin+vielä+saavat+tuhottavaa.Minulla+on+tusinan+verran+pyyheliinoja+jotka+morsiamena+kirjailin++nimikirjaimin,+ovat+kuin+uusia+vieläkin,+tosin+vähän+olen+käyttänyt+niitä,+sen+verran+niitäkin+tuli+hankittua,+että+talteenkin+jäi;)Liki+seitsemänkymmentä+vuotta+ovat+hyvinä+säilyneet.Neeassa+asetti+vaikean+kysymyksen+tuon+sielunvaelluksen+tiimoilta,+onko+jotain+muuta+odotuksissa?Uskoni+ei+niin+vahva+ole,+että+tohtisin+mihinkään+suuntaan+sanoa,+mutta+joskus+mieleen+tulee,+kun+ikävä+valtaa,+että+jossain+kohdataan.Sunnuntainlehdessä+meillä+kuolinilmoitukset+ja+joka+sunnuntai+niitä+näkee,+joskus+ystävienkin+lähdön+huomaa.Muistovärssyjä+olen+sillä+silmällä+lukenut,+josko+sellaisen+itse+valitsisin.Samoissa+hommissa+olin+minä+myös+eilen+ja+jälki+tyydytti,+imuri+suuremmat+pölyt+keräsi+ja++raikkaaseen+vuoteeseen+sain+painautua,+sen+saunan+jäljiltä;)Lenkille+en+sitten+enää+eestynyt,+jospa+tänään,+vaikka+tuo+aurinko+ei+nyt+sitten+kumminkaan+meinaa+paistettaan+luoda,+mutta+aamuhan+vielä+on,+jospa+yllättää+päivemmällä;)Ramoona+taas+väritteli+näkymiä+monesta+suunnasta,+muuttolintujen+tulosta+ja+juhlien+puolinaisista+pidoista,+niin+ne+vaan+kaikki+onnistuu;)Tuosta+koiran+hyvänä+pidosta,+silläkin+on+voimaannuttava+vaikutus+tänäkin+aikana.Tyttärentytön+perheessä+surua,+koira+kuoli,+seitsemän+vuotta+tärkeänä+koettu+ja+voi+kuvitella+sitä+ikävää.Mökille+menokin+vaikealta+tuntuu,+kun+muistoja+siellä+kohtaa.Sellaista+tämä+elämä+on+iloa+ja+surua+ja+minulla+niin+haikea+olo+teidän+kaksistaan+kulkevien++elämästä.En+sano,+että+kateellinen+olisin,+mutta+on+se+niin+rikasta+elämää,+kun+voi+kumppanin+kanssa+jakaa+kaiken.Kaksikymmentävuotta+yksin+ja+ikävä+vaan+väliin+iskee.No+tänään+kuitenkin+elämä+mallikkaalta+näiden+puuhien+kanssa+sujuu,+vaikka+ei+voi+kieltää,+ettei+tämä+koronan+mukana+olo+kaikkeen+vaikuttaisi.Kuitenkin+aion+ilolla+elämään+suhtautua,+koska+mitään+en+voi+paremmaksi+muuttaa,+oman+mielen+virkistymistä+kaiketi+jossain+määrin;)Sitä+tänäänkin,+peilistä+itselleni+hymyilen+ja+se+varmaan+antaakin+puhtia+jatkomoon;)
  17. Pilvistä+ja+tuulista+lauantaiaamua,+tavanomaisin+hommin+se+on+aloitettu+ja+vähän+auringon+puutetta+harmittelin,+no+onnistuupa+nämä+työt+näinkin;)Se+matalapaine+meinaa+mieleenkin+heti+törmätä,+kun+ulkoilma+harmaalta+näyttää,+mutta+enpä+anna+valtaa+moiselle.Pakkasen+puolella+vielä+kolme+astetta,+mutta+räntäsadetta+ennustivat+ja+säätila+nollaan+menee.Sinisirua+nauratti+pirtin+tapahtumat,+totta+varmaan+olikin,+kyllä+siellä+touhuttiin+ja+varmaan+nurkkakaapilla+usein+käytiin+ja+sekös+harmin+toisille+aiheutti;)DMuistot+kultaantuu+ajan+rientäessä,+muistoissa+hyvin+vähän+noita+pirtin+tapahtumia+on,+sen+muistan,+Ruuneperi+ei+pirttiin+monta+kertaa+tullut,+piti++keskustelua+mitättömänä,+mutta+tapaamiseen+tuli+ruotsin+laivalle.En+hänen+elämästään+mitään+nykyisin+tiedä,+mutta+olipa+miten+tahansa,+toivoisi+että+aiheeton+kirjoittelu+kuitenkin+hänen+kohdallaan+olisi+tarpeetonta.Samaa+mieltä,+kyllä+pirtti+paikkaansa+puolusti,+lukijoita+paljon+ja+kivaa+kirjoittelu+seuraa+riitti,+hauskan+pito+päällimmäisenä,+pieni+flirttikin+sijaa+sai;)Minusta+sekin+eräs+huumorin+piirre,+ei+liian+tosissaan+kukaan+ottanut,+emmehän+toisiamme+tunteneet,+kuin+viestittelyn++myötä.Ano+16,10+puhut+minun+suullani+tuosta+ruuan+käytöstä,+itse+valmistan+minä+kaiken+suuhuni+laitettavan,+no+joskus+joku+tuote+mukaan+tulee,+kun+helpolla+meinaan+päästä.Varmasti+kontrolli+on+tiukkaa+näissä+valmistavissa+kohteissa,+mutta+varmuutta+ei+aineitten+laadusta+aina+ole.En+yleensä+epäile+kovinkaan+herkästi+mitään,+mutta+aika+on+opettanut,+että+kun+rahasta+on+kyse,+rehellisyys+joskus+katoaa+ja+laatu+kärsii.Muistan+jonkun+julkisen+kokin+maininneen+tähän+tapaan,+lukekaapa+tarkkaan+mitä+tuote+sisältää,+en+kuitenkaan++pahana+pidä,+että+ruokaa+myös+valmiina+saa,+kaikilta+ei+omatoimisuus+onnistu.Tuosta+liikunnan+tärkeydestä+Miaelina+mainitsit,+hyvää+tekee,+kun+saa+itsensä+ihan+ulos+asti+liikkumaan,+eilenkin+mielestäni+kohtuullisen+lenkin+tein+ja+kivalta+tuntui.Se+laiskuus+pukemiseen+aina+tahtoo+lähdön+vaikeaksi+tehdä,+mutta+yritys+hyvä+kymmenen;)Tänään+taitaa+lenkki+jäädä,+mutta+liikun+asunnon+sisällä+huoneesta+toiseen+ja+parvekkeella+raitista+ilmaa+haistelen,+siellä+jo+vuodevaatteet+myös+ulkoilman+tuulia+tuoksuttelee;)Ikkunat+auki+ulos+maailmaan;)+Tiedättekö+mitä,+se+on+se+sauna-ilta+tänään+ja+usean+paheksuvan+mietteen+jälkeenkin+siitä+aion+nauttia;)+Ilta+se+tulee+eteen+tänäänkin,+tehdään+päivästä+mielenkiintoinen,+ja+kiva;)
  18. Kaunista+aamua,+seitsemänasteen+pakkasella+aloitellaan,+mutta+onpa+tuo+aurinko+sellainen+veitikka,+että+pyöräyttää+numerot+kohtsillään+nollan+tietämiin;)Minna+Canthin+päivää+liputetaan+ja+tasa-arvoa+myös+juhlistetaan,+tai+sitä+osaa+mikä+sitä+on.Maailmassa+ei+naisten+asemaa+kovinkaan++hyvänä+koeta,+mutta+meillä+suomessa+kuitenkin+kohtalaisesti.Näin+tasa-arvon+kannattajana+koen+kuitenkin+tuon+hallituksen+naiskaartin+liian+tiukoille+joutuvan,+koronan+ja+sitten+naiseutensa+vuoksi.Olisiko+aivan+mahdotonta+antaa+kiitosta+naisministereille,+tämä+tilanne+mitä+nyt+elämme+ei+kaikkein+helpommasta+päästä+ole+ja+tukea+odottaisi+eduskunnalta,+kuin+koko+kansalta.Omasta+puolestani+lippua+heilutan,+hyvä+naiset;)Miaelina+liputtaa+maltillisen+liikunnan+puolesta,+hyvä+niin+ja+saa+minut+noloksi,+kun+niin+harvoin+siihen+kykenen.Kaupassa+kuitenkin+eilen+kävin+ja+olisiko+se+pienestä+lenkistä+käynyt?+(ehkä+kilometri+edestakaisin)+tehoa+lisäsi+täynnä+oleva+kärri;)Tahtoo+se+tuo+päivän+politiikka+jäädä+vähälle+minultakin,+onko+tämä+viisaus+tai+miksi+sitä+sanoisi+iskenyt+niin+lujaa,+että+kaikessa+median+toistamassa,+osa+valheellista+ja+usein+puheista+kysyy+itseltään,+voiko+tuohonkaan+luottaa.Uskottavuus+horjuu+melkein+kaiken+asian+kohdalla+ja+vain+minä+itse+luottamuksen+ansaitsen;)Totta+tuo+onkin,+en+tykkää,+kun+kaikkea+kuultua+ja+nähtyä+pitää+itselleen+selvittää+ja+perustellakin.Vaikeaa+on+tämä+pakotettu+epäluulo,+olisi+niin+helppoa,+kun+suoruus+hallitsisi.Arvailu+ja+epäluulo+kasvaa+monen+asian+kohdalla.Demeter,+kyllä+keskustelua+ja+vaikka+sielunvaelluksesta+joskus+kaipaa,+kun+kohtaisi+ihmisen+jonka+kanssa+siitä+voisi+mielipiteitä+vaihtaa,+nykyisin+eletään+niin+kiihkeästi+ja+tehokkaasti+tätä+aikaa,+että+ei+löydä+asiasta+kiinnostuneita.Totuutta+melkein+joka+asiaan+joutuu+etsimään.Tuo+paine+tuosta+liikkumattomuudesta+vaan+aina+mieltä+vaivaa,+varsinkin+kun+aurinko+siihen+mukavan+lisän+antaisi.+no+ehkä+ja+ehkä+parannan+tapojani+edes+vähän;)Eliaana+kyselytuntia+seuraa,+no+oli+se+minunkin+kohdalla+joskus+katselun+kohde,+mutta+nyt+jää+väliin,+syy+voi+olla+tästä+koronan+täyttämästä+sekamelskasta,+aivan+turtuu+noihin+tiedotuksiin.Keskustelu+sielläkin+kovin+alatasoisina+joskus+liikkuu,+kun+toivoisi+asioiden+pohdinnan+alla+olevan.Nuo+nimet+kaikenlaisille+ruuan+ympärillä+pyörivään+joskus+hämäävät,+voi+olla+aivan+tavan+piirakka+kysymyksessä.Kyllä+tuolta+itä-naapurin+puolelta+on++saatu+oppia+ja+maistuvuutta+ruokavalintaan.Karjalaisten+muutto+tänne+joukkoomme+toi+jos+jonkunlaista+sulhas,+sultsinaleivonnaista,+kukkojen+ja+piirakoiden+lisäksi.Muistan+anoppini++tekemät+piiraat+mihin+mannapuuroa+sisään+laitetiin,+levyllä+kuori+paistui+ja+sitten+taiteltiin+ja+taiten+syötävää+oli;)Toinen+maistuva+ja+hankalasti+syötävä+oli+riisitäytteellä+oleva+pyörylän++taitettuna,+oliko++supikas+nimeltään,+eipä+meinannut+riisit+piirakan+sisällä+kestää;)Viisautta+varmaan+tuo+ruuan+tilaus,+jos+tauti+paikkakunnalla+jyllää,+minä+uskallan+kauppaan+mennä,+ulkona+ilman+maskia+ja+ovella+laitan+maskin+eteen,+hankala+on+silmälasien+kanssa,+kun+sokkona+saa+melkein+kävellä.++Kuuliainen+olen,+pyyhin+esille+laitetuilla+kosteuspyyhkeillä+kärrin+käsiaisat+ja+tietenkin+kädet,+myös+kaupasta+lähtiessä,+jokunen+maskiton+eteen+tuli,+mutta+melkoisen+hyvin+maskit+näkyi+olevan++hallinnassa.Ynnämuu+roskapussi+kutsulleni+koronan+syyksi+laitoit,+taitaa+syy+olla+jossakin+muussa;)Maailma+on+täynnä+yllätyksiä,+koskaan+ei+voi+sanoa,+ei+koskaan,+no+tälle+asialle+kuitenkin+mahdollista;)Leikki+sijansa+saakoon.Mukava+kuulla+näin+sivullisenkin,+nuo+terveystietosi,+onnea+vaan+ja+hyvän+jatkuvuutta.Taivas+niin+kauniin+sininen,+että+henkäisemään+laittaa+ja+tuntuu+kuin+sydämen+lyönnit+kiihtyvät,+no+tiedän+kevättähän+se+on+vanhallakin;)Mieli+vastaanottavaiseksi+ja+päivän+viettoon,+tehkää+samoin;)
  19. Aurinkoinen+päivä++jo+aamusta,+viisi+pakkasastetta,+hieman+tuulta,+mutta+sään+puolesta+kaikki+hyvin;)Viikon+kauppareissu+edessä,+mikä+onkaan+hitaasti+auringosta+nauttien+tallustella,+kun+kiire+ei+paina,+ei+liioin+muutkaan+asiat.Toisin+on+23,04+anonyymillä+asiat,+karanteeni+päällä+ja+vaimo+pois+kotoa,+jo+olisi+aihetta+purnaamiseenkin+ja+rokoteko+syypää?Pienen+paniikin+jo+kokisin,+vaikka+eihän+siitä+apua+olisi,+hienoa+että+noin+asioihin+suhtaudut.Pitkä+oli+aika+avun+saamiseen,+siinä+jo+ajatukset+ja+puheet+ehti++moneen+kertaan+läpikäydä.Tuo+kodin+hoito+voi+pieniä+harmia+lisätä,+mutta+onhan+siihen+apua+kaiketi+saatavissa.Nuo+purnaamiset+ei+useinkaan+kovin+suuria+asioita+koske,+esimerkiksi,+on+hiihtoladut+hoidettu+ja+kun+ajatus+tuohon+teidän+tilanteeseen+siirtyy,+olisi+jo+kovinkin+purnaamisellekin+sijaa.Toivoisin+kovin+asioiden+kääntyvän+mukavaan+suuntaan+ja+vaimo+kunnossa+kotiin+pian+palaisi.+Jaksamista+sinulle.Demeter+kovasti+korkeita+ajatuksia+on+pohtinut,+sielunvaelluksesta,+minä+en+noin+vaikeisiin+asioihin+pysty+keskittymään,+varmaan+mukanaan+veisi,+jos+hyvä+johdattelija+olisi.Minä+katselen+sarjaa+joka+on+kamalan+pitkä,+mutta+pohdittavaa+siinäkin+ja+toisen+kerran+jo+katson,+löydän+uusia+aatoksia+katsomastani,+niin+vaikea+on+teininuorien++aikuiseksi+kasvaminen.Kysymysmerkkejä+vähän+päästä+eteen+tulee,+miten+voikaan+vaikeaa+elämä+nuorenakin+olla,+kasvamisessa+ja+rakkauden+mukaan+tullessa.Kiehtoo+vaan+kovasti,+elänkö+uutta+nuoruutta,+onnellista+loppuakaan+ei+vielä+näköpiirissä,+sarja+jatkuu.Ei+elämä+nuorillakaan+helppoa+ole,+jos+meinaa+unelmiaan+toteuttaa.Tuo+liikkuminen,+ulkoilu+minullakin+olematon+ja+aina+puolustuksia+löytyy,+omatuntoani+itseni+suhteen++koetan+ajatella,+että+oloni+on+hyvä+ja+liikkumista+en+kaipaa.No+se+asia+aivan+varmasti+kostautuu+ajan+oloon.Nuo+ystävälliset+ihmiset+on+minunkin+kohdalla+tarvittaissa+löytynyt+ja+kun+lapset+lähellä+aina+heitä+kyytiä+ja+apua+muutenkin+saan,+jos+pyydän.Poikani+syntymäpäivä+tänään,+soitteli,+että+työkeikalla+Helsinkiin+lähtee,+kyselin+vieläkö+työ+maistuu,+sanoi+maistuvan,+joskus+kysyessäni+aiemmin+totesi+työn+ja+harrastuksen+olevan+saman,+kyllähän+se+silloin+mieltä+tyydyttää;)Valitusvirsistä+mainitsit,+ehkä+on+oikeus+niitäkin+veisata,+vaikka+useinkin+se+omien+korvien+välistä+syy+löytyy,+mutta+ihmisiä+siltäkin+osin+ollaan;)Jokaisen+omalla+kohdalla+ne+murheet+ovat+todellisia+ja+ihmekin+olisi+ettei+niitä+huomaisi+ja+"valittaisi",+niistäkin+elämän+kulkuun+vaikutukset+tulee,+joten+purnaus+sallittu,+hyvät+asiat+ne+tasapainottaa;)Onnea+rokotukseen,+ei+se+pisto+mitään,+kun+ei+jälkivaikutuksia+tule.Nyt+päivän+touhuihin+ja+olkoon+se+mahdollisimman+helppoa+ja+antoisaa+kaikille;)