Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+syyskuun+viimeisenä+alkavaan+päivään,+kostean+oloinen+tuo+maisema+näkyy+olevan,+kaiketi+tihkusadetta+yön+aikana+satanut.Vesilammikoita+ei+näy,+joten+ihan+oikeaa+sadetta+ei+ole+ollut+ja+ikkunani+vielä+puhtaana+säilyneet.Luonto+on+alistuneen+näköinen+ja+ihmismieleen+myös+apeus+meinaa+iskostua.Oli+minulla+mukava+yllätys,+sain+tiedon,+että+jouluksi+pääsen+lomalle+Kerimäen+suuntaan,+pakoon+niitä+pakollisia++juhlimisia,+kun+kymmen+taas+uuteen+vaihtuu.Ensimmäinen+joulu+pois+kotoa+ja+minä+kun+olen+joulu+ihminen,+miten+tästä+nyt+sitten+selviän,+no+koettava+se+on+tämäkin.Onhan+tässä+vielä+aikaa+tapahtua+vaikka+mitä,+mutta+suunnittelu+on+tuottanut+tuloksen,+ystävä+pariskunnan+kanssa+sinne+menemme.Muikku+meille+savolaisille+se+makoisin+kala+monelle,+minä+tykkään+kuhasta+ja+ahvenesta,+niitä+kun+paistaa,+voi+sitä+herkkua;)Kallista+kalaa+kaupasta+ostaa,+olen+saanut+kuhaa+talviaikaan+vävyni+verkoilla+hankittua+ja+joskus+olen+ongella+isonkin+ahvenen+saanut,+mikä+on+pannulle+kelvannut.Silakkaa+ei+täällä+aina+ole+saatavana,+olen+siihenkin+silloin+tällöin+mieltynyt.Eiköhän+sitä+niin+metsä+kuin+muutakin+työtä+sodan+aikaan+joutuneet+kaikki+ikänsä+puolen+sopivat+tekemään.Olen+elokuvista+nähnyt+miten+talkoo+porukat+kaupungista+maallekin+menivät+esimerkiksi+heinätöihin.Itse+ei+muistikuvia+sellaisesta+ole,+olinhan+muutaman+vuoden+silloin+sodan+alkaessa,+muistikuvani+alkavat+sieltä+neljän+vuoden+paikkeilta.Vankileirin+muistan,+siellä+kylän+tytöt+kävivät+jututtamassa+venäläisiä+vankeja.Asuimme+silloin+Viialassa.Uskon+että+hyvän+marjapaikan+löydät+sieltä+markkinoilta+ynnämuu,+kohtuu+hinnalla+varmaan+marjasi+saat+ja+vaivat+jäävät+kokematta.Toisaalta+puolukoiden+keruu+on+kivaa,+jos+niitä+mättäältä+mättäälle+siirtyen+saa+kerätä.Pian+se+ämpäri+täyttyy.Olen+ehkä+kerran+rapuja+syönyt,+tai+paremmin+imeskellyt,+eihän+niistä+vatsa+täyty+ja+mustekalan+ajattelukin+puistattaa.Ehkä+rapujuhlat+on+jokin+näyttö+sekin.Oliko+onnea+arvonnassa+Hurskainen,+jos+ei+niin+kiireesti+uutta+arvontaa+tekemään,+lottohan+se+on+tänään+ja+muitakin+pelejä,+kunpa+edes+pienen+summan+saisi.Ei+ole+onnetar+meikäläisen+mukana+kulkenut+ja+tyytyisin+ihan+muutamaan+kymmeneen+tuhanteen+euroon,+hyvää+tekisi+jo+muutama+sata+euroakin;)Paras+se+on+vaan+pärjäillä+näillä+omilla+tuloillaan,+onneksi+se+määrä+summa+joka+kuukausi+tulee+vielä+ainakin,+jos+eivät+päätä+jotakin+muuta,+kun+niin+innolla+noita+heikennyksiä+takaa+ajavat,+hallitus+nimittäin.Eipä+houkuta+ajatus+valaankaan+maistelusta,+ei+liioin+matkailunkaan+vuoksi+sinne+vuorten+jyrkänteille.Tyttären+pojan+nimipäivä+tänään+ja+huomenna+syntymäpäivä,+kohta+ikämies+hänkin,+voi+hyvä+ihme+tätä+ajan+kulumista,+itse+vaan+tunnen+olevani+melko+nuori,+kun+en+usein+peiliin+vilkaise;)Eletään+nyt+sitten+kuin+viimeistä+päivää+ja+yön+jälkeen+lokakuuta+aloitellaan+sitä+odottamaan!
  2. Huomenta,+viikonloppua+Taas+aloitellaan,+millä+vauhdilla+viikot+vierivätkään,+ei+meinaa+mukaan+ehtiä+ollenkaan.Minullapa+on+syyssiivoukset+tehty,+parveke+sitten+lokakuun+puolen+välin+jälkeen,+silloin+laitan+kanervat+ja+havut,+lyhdyt+ja+muun+sellaisen.Tomaatit+vaan+jatkavat+kasvuaan,+vaikka+kuinka+niistä+lehtiä+ja+uusia+alkuja+poistan,+sadon+kypsyminen+edistyy+hitaammin,Miljoonakellot+amppeleissa+vielä+kukkia+työntää,+ei+niitä+raaski+vielä+kompostiin+viedä.Tuli+taas+kerran+hyvä+mieli,+kun+mummo+jaksoi+urakan+itse+tehdä,+jospa+näitä+voimia+riittäisi+elämän+loppuun.Muistuipa+Hurskaisen+kirjoituksesta+mieleen+tuo+ihan+tarpeellisten+tavaroiden+kaato+paikalle+vienti+tietämättään.Meillä+oli+mökillä+magneetti+rauta,+en+ollut+katsonut+minkälainen+oli+ja+niinpä+kaatopaikalle+sen+kärräsin.En+olisi+tiennyt+koko++tavaran+katoamisesta,+ellei+naapuri+olisi+sitä+kaivannut.Mieheni+oli+jossain+vaiheessa+käynyt+viikatteen+järven+pohjasta+heille+etsimässä+ja+nyt+oli+taas+jotain+järveen+pudonnut,+sen+nostoon+sitten+kapinetta+etsittiin,+tulos+kaato+paikalle+oli+mennyt.+Jospa+joku+Hurskaisen+tapainen+tarkkasilmäinen+sen+sieltä+löysi+ja+tarpeelliseksi+toteaisi.Olen+tämänkin+jutun+varmaan+monesti+kertonut,+onhan+mieheni+kuolemastakin+jo+17+vuotta.On+täälläkin+aika+lähellä,+vielä+hyväksi+kehuttu+matonpesu+paikka,+mutta+minä+vaan+pesutuvan+lattialla+mattoni+hankailen.Noellan+sillipaistoksia+ihmeenä+lueskelen,+en+ole+koskaan+tuoretta+silliä+nähnyt,+en+siis+myöskään+syönyt.Täytyyhän+sillien+elää,+eihän+muuten+suolasilliä+olisi,+mutta+tämä+ihme+on+minulla+kokematta,+Eipä+taida+sillit+sisävesissä,+yleensä+järvissäkään+elää,+kai+ne+suolaisen+veden+vaativat,+kun+niin+hyviksi+suolattuna+muuttuvat.Kesällä+uusien+perunoiden+kanssa+silliä+menee,+muuten+vähemmän.Joskus+mieliteko+tähänkin+herkkuun+tulee,+samoin+kuin+silakoihin.No+jopa+on+monenlaista+nimikettä,+ei+tuo+petkele+ole+ollenkaan+tuttu,+Päätalon+hyvien+kuvauksien+myötä+olen+vuoluraudan+käytön+nähnyt.Monenlaisia+työn+teon+välineitä+sitä+oli+ja+hyvin+työt+onnistui,+tosin+miehen+kunnosta+riippuen,+Kallekin+nuorena+joutui+mottinsa+moneen+kertaan+tekemään,+kun+oli+"reikiä"+ja+ukkoherra+ei+sitä+hyväksynyt.Oli+se+tiukkaa+Kallen+elämä,+itku+taisi+päästä,+mutta+hammasta+puri+ja+lopulta+onnistui.Päätalon+alkutuotannon+mukana+elin+täysillä,+kokien+Kallen+ja+perheensä+elämän.Kassaran+eli+vesurin+kanssa+olen+heilunut,+ehkä+tulos+heilumisesta+ei+parasta+laatua.Kyllähän+nuo+murre+sanat+eri+paikkakunnilla+voi+joskus+jopa+harmia+aikaan+saada,+mutta+useimmin+hymyllä+kuitataan.En+ostanut+lohta,+olivat+niin+isoja,+että+en+mitenkään+olisi+saanut+niitä+säilymään,+pakkaset+täynnä,+mitään+ei+enää+sovi.Siankylki+liha+myös+tarjouksessa,+2,99+euroa+kilo,+sitä+ostin+palan+ja+kyljyksiä+myös+tarjottiin+hintaan+6,99+niitä+muutaman+ostin.Laitan+lihan+pataan+vesikannen+alle+kypsymään+ja+siitä+on+sitten+hyvä+tehdä+mikä++hyvältä+tuntuu.Tänään+sitten+ihastelen+puhdasta+kotia+ja+laitan+puolukka+tuoremehun+pulloihin.Siinä+tärkeimmät+hommat,+silityksen+jätän+huomiselle,+ei+liika+rasitus+tässä+vaiheessa+ole+tarpeen;)Nyt+on+ruvennut+tuulemaan,+tuleeko+todella+ne+hurrikaanin+rippeet+meillekin,+näin+lehdessä+uhkasivat,+mukavaa+päivää+kuitenkin.
  3. Huomenta+ja+onnittelut+Arja+nimisille.Tänä+aamuna+ei+niin+sakea+sumu+ollutkaan,+kuin+on+ollut+jo+muutamia+päiviä.Eilen+urakoin+kolme+ikkunaa+ja+huonetta,+olipa+mummo+kankea,+kun+saunaan+pääsi,+siellä+sitten+löyly+lauhdutti+jäykkyyttä+ja+pääsin+tänä+aamuna+ihan+kohtalaisessa+kunnossa+sängystä+tämän+päivän+hommiin.Tänään+sitten+olohuone+ja+vintti+keikka,+jäljelle+enää+parveke,+se+saa+vielä+odottaa,+kukat+vielä+loistossaan.Kauhistutti+koko+siivous+homma,+mutta+kun+tomerana+hommiin+tarttuu,+niin+vielä+sitä+tämän+ikäinen+jaksaa;)Rahamiehetkö+taas+kerran+syypäitä+lääkkeiden+saanin+kohdalla,+on+se+aivan+ihmeellistä,+että+lääkkeet+loppuvat+apteekeista.Kyllä+se+taitaa+raha+ratkaista+nuo+erilaisten+laitosten+kohdallakin,+toivoisi+todella+ympäri+suomea+näitä+sampoja+rakennettavan,+saisivat+ihmiset+pysyä+koti+paikoissaan+ja++etelä+ei+kokisi+sitä+muutto+virtaa+niin+suurena.+Työtä+siellä+lienee,+mutta+asuntoja+ei,+aina+jostakin+kiikastaa.Monen+perheen+alku+se+on+noin+alkanut,+miten+Late+kerroit,+myös+minun+vanhempien+kohdalla.Sanat+oikeassa+kuosissa,+muuten+voi+tulla+noita+hauskojakin+yhdisteitä.Täällä+meillä+kävi+tuuri,+kun+paperin+teko+loppui,+löytyi+muita+korvaavia+hommia+ja+nyt+tehdas+tuottaa+ja+kaiketi+aika+hyvin+tuloksin,+omistaja+tällä+kertaa+suopeana,+no+olihan+osaavat+työntekijät+valmiina.Työpaikkoja+vaan+lisää+tarvitaan,+työttömiä+on+vielä+paljon+täällä+minun+kotikaupungissa.Ynnämuun+kanssa+samaa+mieltä,+ei+luonto+kaikenlaista+kestä,+eikä+anna+myöskään+kaikkea+anteeksi,+merkkejä+ympäri+maailmaa,+olisi+korkea+aika+sekin+asia+huomioida.A.u.tio+puhuit+myös+asiaa,+valtavia+summia+tuki+euroja+menee+jos+millekin+yrityksille+ja+tuottavuus+ei+vaan+kohene,+eikös+olisi+viisautta+vaatia+tukien+jälkeen+myös+näyttöä+onnistumisesta.Laki+myös+maan+ostolle,+niin+teollisuuden+kuin+yksityisenkin+varalle,+nyt+on+rantojakin+valjastettu+ulkoa+tuleville+ostajille,+hyvin+kaiketi+maksavat,+suuri+houkutus+maita+omistaville.Hurskainen+sen+tiesi,+vuolurautahan+se+oli+millä+kuoritaan,+onkos+petkele+sama+kuin+kassara?Olen+kaikkia+työkaluja+melkein+nähnyt,+nimet+ei+vaan+mielessä+pysy.Minun+viljelyksillä+myös+tomaatit+hitaasti+kypsyy,+mutta+melkein+joka+päivä+sieltä+punaisen+suuhuni+nappaan,+kohta+loppuvat,+sitten+odottamaan+uutta+kesää.Ajattelin+nukkumaan+käydessä,+että+nyt+varmaan+pakotus+hereillä+pitää,+mutta+ei+pitänyt,+nukuin+kuin+,,,mikä+nyt+olisikaan+ja+aamu+ihan+kivalta+ylös+noustessa+tuntui.Nyt+kuitenkin+jatkuu+puuhastelu+ja+katsotaan+miten+hyvin+tänään+tikkailla+pysyn,+jos+kaikki+onnistuu+piilotan+tikkaat+ensi+kevääseen+asti,+kiipeilyt+on+ohi.Näyttää+lupaavalta,+siis+vaikka+auringon+esiin+tuloon,+sitä+odottelemaan+ja+kauppaan+kohta+kiirehdin,+lohi+tarjolla+6,99+hintaan,+viettäkää+mukava+päivä.
  4. Huomenta,+edelleen+sumu+verhon+myötä+päivän+saamme+alkaa.Sumu+ei+eilen+hälvennytkään,+ikävän+harmaa+koko+päivä.Minä+sain+viimeiset+puolukat,+nyt+hapon+kanssa+muhii+ja+omeniakin+vielä+mehumaijallisen,+nekin+mehuna+jo+purkeissa.Ei+oikein+hyvin+mehua+antaneet,+kaiketi+kesä+viileys+ei+niidenkään+parasta+puolta+esiin+tuonut.Nyt+on+säilömiset+tehty+ja+alkaa+tämän+huushollin+talvikuntoon+laitto.Tuo+postin+homma+on+mennyt+aivan+hulluksi,+meilläkään+ei+oven+postiluukkuja+suurenneta,+ennen+kuin+tietää,+miten+posti+rupeaa+jakoa+suorittamaan.Voi+olla+että+tulee+postilaatikot+alakerran+käytävään.Eikös+se+ollut+parkkirauta+nimeltään,+millä+puita+kuorittiin,+meri-kukka+kai+nimeä+kaipaili.?Maailman+tilanne+on+kyllä+hyvin+vakava+ja+kun+on+tuollaisia+päämiehiä+mistä+nyt+joka+päivä+kerrotaan,+ei+tiedä+mitä+tapahtuu.Luin+lehdestä+miten+joku+sairaanhoitaja+tahallaan+aiheuttaa+kipua+pakolaisille,++julmaa+sekin,+olipa+muuten+asia+miten+tahansa.Naakoista+myös+oli+lehdessä+maininta,+pitäisikö+rauhoitus+lopettaa,+kun+ovat+levinneet+niin+paljon.Niin+se+on,+kuten+meri-kukka+totesit,+kaikki+ei+saa++samanlaisia+etuisuuksia+syntymälahjoina,+mutta+kaikille+kai+jotain+kuitenkin.Ehkä+se+taidekin+on+jokaiselle+erilaista+ja+sanotaan,+että+kauneuden+näkeminen+on+jokaisen+omassa+näkemyksessä.Olisi+se+varmaan+huomattu+jo+tuolla+oikeiden+taide+tuntijoiden+keskuudessa,+jos+minun+tauluni+olisi+"jotakin".Omaksi+iloksi+kokeilin+vähän+aikaa+ja+vaikeaksi+meni,+joten+tyydyin+aikaan+saannoksiini,+en+sitä+edes+ajatellut+tehdessäni,+oli+vain+sen+tarve+yrittää+sillä+hetkellä.Minä+taas+en+tämän+koneen+kanssa+osaa+mitään;)Sanoppa+muuta+Venlastiin,+mukavaa+tämä+on,+jos+ei+kolota+mitään+voi+vaikka+koko+päivän+yö+vaatteissa+olla,+kipuilu+voi+vähän+ikäväksi+olon+tehdä.Yleensä+näin+tehdessäni,+joku+tulee+käymään,+sitten+vähän+nolottaa;)Ihana+tieto+tuo+kuulemasi+Noella,+olisi+se+viinilasi+ollut+paikallaan.Tällä+mielikuvituksella+varustettu+ihminen+kuin+minä+olen,+elää+jo+vaivansa+kaiken+pahimman+kautta,+helpotus+suuri,+jos+ei+mitään+olekaan,+joten+voin+hyvin+tuntea+mielialasi.Maitolaiturit+todella+kadonneet+ja+autioksi+jääneet+talotkin+peltojen+keskellä+töröttää.Näitä+tuolla+auton+kyydissä+usein+havaitsen+ja+mietin+mikä+ja+missä+oloissa+niiden+asukit+ovat+joutuneet+kotinsa+jättämään?Varmasti+ei+leipä+kovin+riittoisaa+ole+ollut+ja+sen+pakottamana+on+koti+pitänyt+jättää,+monesti+kovinkin+ikävin+mielin.Näin+on+perheet,+jopa+suvut+hajaantuneet,+vieraantuneetkin+ja+saattaa+olla,+että+monessa+kodissa+vanhemmat+odottivat+lapsia+kotiin+ja+lopulta+nukkuivat+pois.Surullista+tämä+kehitys,+mutta+elantoa+on+saatava+ja+jos+ei+pienet+tilat+sitä+antaneet,+oli+lähdettävä,+monesti+ikävinkin+seurauksin.Ynnämuu+olet+onnistunut,+työtä+on+kohdallesi+tullut+ja+elämä+on+uomiinsa+sopeutunut,+koti+on+siellä+mihin+pään+illalla+kalistaa.Nyt+tämän+pään+kallistuksen+kohdetta+on+alettava+raivaamaan+pölystä+puhtaaksi,+vähän+hirvittää+miten+onnistun,+mutta+onneksi+tuota+aikaa+on,+joten+totean+että+hissukseen+touhuillen+saattaa+kaikki+hyvin+mennä.Puhallelkaa+sumua+pois,+että+näen+tuleeko+ikkunat+puhtaaksi,+heippa!
  5. Sumussa+aloitellaan+tätäkin+päivää,+huomenta+vaanRadiossa+kyselivät+eilen+toimittajat+toisiltaan+voiko+kauniimpaa+syyspäivää+olla+ja+totesin+samaan+hengen+vetoon+minäkin,+ei+voi.Oli+todella+kaunis+päivä+ja+lämminkin.Mistä+se+tuo+ruska+tuleekaan,+olen+luullut+pakkasen+sitä+tekevän,+mutta+nyt+on+uskottava+joku+muu+selitykseksi.Olisiko+pimeät+yöt,+kuten+Hurskainen+arveli.+vaahteran+punaisuutta+vielä+kaipaan+ja+pikkuhiljaa+se+sieltä+tulee+sekin+esiin.Onhan+niillä+linnuilla+vaistonsa,+keväällä+tänne+pohjoiseen+kaipuu+vetää+ja+pakon+edessä+sitten+pakoon+pakkasia,+ihmeellinen+asia+sekin.Pyöräni+möin+minä+myös+jo+joku+vuosi+sitten,+olisihan+sillä+taluttaen+voinut+ostokset+tuoda,+mutta+muita+keinoja+löytyi,+tuo+perässä+vedettävä+kärri+on+hyvä.Ei+käy+kateeksi+metsää+hakkaavien+miesten+työt,+ainakin+ennen+se+oli+kamalaa,+Päätalon+kirjojen+filmeistä+sen+osasin+minäkin+kokea.Nykyään+taitaa+leipä+helpommalla+lähteä,+koneilla+kai+ne+työt+tehdään?Olihan+se+tukkilaisromantiikka+elokuvissa+ihan+ihasteltavaa,+mutta+oikeasti+vaikeaa+puurrettavaa+varmaan+oli.Ennen+oli+kaikki+toisin+ja+luulen+että+ne+hienot+rouvat+ei+useinkaan+tukki+kämpille+eksyneet,+miten+olisi+päässeetkään;)Ehkä+puut+tauluissasi+noilta+ajoilta+muistissa,+kun+metsässä+töitä+teit+ynnämuu.Onnea+lääkäri+reissuusi+Noella,+jospa+kaikki+arvot+onnellisesti+kohdallaan.Kyllä+eilen+terasseilla+varmaan+väki+tarkeni,+ei+kai+niitä+vielä+pois+ole+korjattu?Minä+vielä+myöhään+innostuin+katsomaan+Huvila+&+Huusi++ohjelman,+jännä+katsoa+miten+rahan+kanssa+upeaa+saa+aikaan,+olenkin+miettinyt+onko+se+ponsoroitua+korjausta?No+niin+se+olisi+taas+päivän+touhut+aloitettava,+eilen+sainkin+omenahilloa+ja+puolukoista+mehua+ja+Pulmusokeri+hilloa,+tänään+lisää+samaa+hommaa.Laulamassa+vaan+välillä+ja+taas+hellan+ääreen,+näinkin+päivät+kuluvat.Tuo+sumu+taas+sankkana+maan+yllä,+eilen+lennotkin+myöhästeli,+sama+jatkunee+tänäänkin.Kyllä+se+siitä+kirkastuu+ja+mukavasta+päivästä+saamme+nauttia.
  6. Huomenet+uuden+viikon+ja+viimeisen+tätä+syyskuuta,+edessä+ne+kaksi+ikävän+pimeää+ja+loskaista+kuukautta.Eipä+aivan+varmuudella+voi+sanoa,+että+lokakuu+nimensä+mukaan+loskainen+olisi,+näyttää+kesää+pukkaavan+takaisin.Tänä+aamuna+on+rankka+sumu+ja+lämmintäkin+viiden+asteen+verran,+katsotaan+nyt+miksi+kehittyy,+jos+sumu+maahan+tulee+saadaan+kaunis+päivä.Eka+moka+tuli+jo+tehtyä,+kaadoin+puolukat+mehumaijan+ritilään,+laittamatta+säiliötä+alle+ja+niinpä+pääsin+siivous+hommiin+heti+aamusta,+puolisen+litraa+hukkasin+mehua+lattialle.En+arvannut,+että+niin+kypsiä+ovat,+nyt+sitten+valuvat+astiaan,+sokeria+on+lähdettä+haalimaan+tuohon+kauppaan.Valutan+suurimman+mehun+pois+ja+sitten+Pulmusokerilla+osan+laitan.Omenat+odottaa+vuoroaan+niitä+sitten+käsitöiden+jälkeen+alan+laittamaan,+tämä+viikko+meneekin+hyödyllisiin+hommiin.Aina+näkyy+Hurskaiselle+myös+tuota+puuhaa+tulevan,+on+vaan+aika+riskaapeliä+siellä+korkealla+heilua,+mutta+pakkohan+se+on+uskaltaa.Joutsenia+näin+tuolla+automatkallani,+mutta+kurkiauroja,+sen+paremmin+hanhiakaan+en+nähnyt,+en+kuullut,+eihän+en+malta+lähteä,+kun+kesä+vielä+tuli;)Korpeen+se+ynnämuun+mieli+halaa,+onneksi+on+tuo+kertomasi+paikka,+voit+isomman+ikävän+sinne+viedä,+vaikka+ei+niin+ikäväksi+voi+sanoakaan,+kyllä+ne+juuret+kummittelee.Väittävät,+että+kun+nahan+ottaa+hauen+päältä+se+on+maistuva+kala,+no+joku+voi+olla+sitä+mieltä,+että+nahassa+se+maku+onkin.Onneksi+jokainen+saa+mielipiteensä+omia.Tuo+rakentaminen+siellä+ruuhka+suomessa+on+aivan+erilaista,+kuin+täällä+meillä+päin.+tokihan+keskustat+täälläkin+on+vieri+viereen+rakennettu,+mutta+on+puita+ja+pensaita+talojen+välissä.Minäkin+asun+keskellä+kaikkea,+mutta+puisto+olohuoneen+puolella+komeine+vaahteroineen+ja+koivuineen+ja+vaikka+katu+toisella+puolen+on+sielläkin+koivuja+kaunistamassa+näkymää.Auton+ikkunasta+katselin+ohi+kiitäviä+maisemia+ja+toinen+toistaan+ihanampia++väriläikkiä+sieltä+näkikin,+järviä,+lampia,+keltaisena+hehkuvia+viljapeltoja+metsät+moni+väritettynä.Kaunista+niin+kaunista,+että+silmät+ja+sielu+ei+meinaa+kestää;)Kerran+taas+ajattelin+miten+kauniissa+ja+turvallisessa+maassa+saankaan+asua,+vielä+ainakin+näin+voi+sanoa.Kunpa+jaksaisi+aina+vastoinkäymisten+eteen+tullessa+tämän+muistaa.Tätä+ihastelua+kyllä+riittäisi,+mutta+toppi+on+laitettava,+tänään+niin+paljon+tekemistä,+että+näinköhän+kaiken+iltaan+ehtiikään?Ihastelkaa,+kerätkää+tätä+syksyistä+kauneutta+sinne+muisti+lokeroihin+ja+sitten++ankean+ajan+tullen+sieltä+esiin+tulevat,+vaikka+kuvien+välityksellä.Aurinkoa+lupaa+tuo+sumu+joka+nyt+maahan+laskeutuu,+siispä+auringon+ottoon,+ken+ehtii;)
  7. Huomenta+viikonlopun+alkuun,+näin+ne+viikot+vierii,+ikää+karttuu.Lueskelin+palstalta+sellaista+astiakaappi+ketjua,+totesin+mielikuvitusta+on+ollut+silloin+ja+meitä+aina+moititaan,+kun+muka+tyhjästä+pirtti+aikaan+saadaan.Harmaaksi+menisi+palstan+tila,+jos+ei+löytyisi+tämän+laisia+mielikuvitukseen+perustavia+pirttejä,+vaikka+siihen+aloitukseen+mielikuvat+usein+loppuvat,+arjen+puhetta+muuten.Noitakin+aina+löytyy,+joita+harmilla+lykkää+tämä+pirtin+olemassa+olo,+niin+näkyvä+on+otsikko,+että+varmasti+näkee+kaukaa+jo+kiertää+jos+ärsyttää.Onkohan+nuo+hinnat+siellä+yksi+syy+karkottaa+asiakkaita,+kaupasta+saa+halvemmalla,+ainakin+täällä+olen+sen+huomannut.Kokoontumispaikkana+olisi+ihan+mukava,+jos+kauniissa+säässä+saa+tapailla+tutujaan.Iso+piippu+onkin+talossasi,+mutta+oikea+nuohooja+pyydä+piippuja+nuohoamaan,+ihan+vakuutuksen+takia,+niin+paljon+kun+postimiehille+nykyään+hommia+työnnetään,+oikea+nuohooja+on+kuitenkin+nuohooja;)Eipä+taitaisi+postimies+noin+jyrkälle+katolle+uskaltaakkaan.On+se+niin+vapaata+ajella+kun+auto+alla+on+kunnossa,+ei+haittaa+vaikka+ratsiaan+joutuisi.Kyllä+oikea+hella+on+ainakin+maalla+ihana+kapistus,+siinä+saa+kaiken+kerralla+valmistumaan+ja+lämpöäkin+antaa.Haaveita,+haaveita+niitä+pitää+olla+ja+ymmärrän+halusi+kunnostaa+se+huvila+voitettuasi+lottovoiton,+saman+tapaisia+suunnitelmia+minulla+myös.Mukavaa+Venlastiina,+että+kutsuisit+pirttiläiset+valkoista+taloasi+ihastelemaan,+nyt+vaan+lottorivi+kuntoon+ja+sitten+peukut+pystyyn;)Hyvä+että+luuta+ihmiset+asialla,+miksi+pitääkään+ilkeämielisiä+kirjoittaa,+pysyy+poissa+jos+ei+muuta++sanomista+löydy.Nyt+sitten+tämän+päivän+hommiin,+taidan+vaihtaa+maisemia,+mutta+kyllä+aamullakin+pirttiin+yritän,+oikein+mukavaa+päivää,+odotellaan+nyt+sitä+aurinkoa+ja+lämpöä.
  8. Huomenia+jälleen,+torstai+päivää+aloitellaan+ja+hyvin+kostean+näköisenä+alkaa.Voipa+olla,+että+sitä+aurinkoa+ei+enää+tuntisikaan,+jos+sellainen+taivaalle+ilmestyisi;)Lämmintä+liki+kymmenen+astetta+ja+lämpenevää+luvassa,+ehkä+hyviä+puolukka+kelejä+innokkaille+ja+kykeneville+marjastajille.Katselin+eilen+aamulla,+kun+naisia+autoja+tuohon+vieressä+olevalle+parkki+paikoille+jätti+ja+sitten+sankko+kädessä+keskusliikenne+asemalle+juoksivat,+no+selvisi+päivän+mittaan,+seurakunnan+järjestämälle+puolukka+matkalle+menivät.Kivoja+tämän+laatuiset+yhteiset+retket,+siellä+huonompikin+suunnistaja+mukana+pysyy,+puheen+pulinan+kuullessaan+ja+karhutkin+karkuun+lähtevät;)Kieliä+en+milloinkaan+innostunut+opettelemaan,(savoakaan+en+osaa)+mutta+muita+taitoja+yritin+minä+myös+Työväen+opistolla,+nykyisin+Kansalaisopiston+nimellä+kulkee.Käsityöt+ja+maalaaminen+oli+ne+kauemmin+mukana+kulkeneet+harrastukset,+joogaa+myös+,+siitäkö+nuo+unen+lahjani+sain,+osaan+rentoutua+vuoteeseen+käydessä+ja+niin+uni+tulee.Hyvin+osaamme+oikeaan+osua+lukiessamme,+älä+hätäile+Venlastiina+ja+toivomuksesi+kirjoittelusta+melko+hyvin+toteutuu,+onhan+nämä+uskolliset+jaksaneet.Kyllä+ne+matkat+ja+muutkin+menot+vähenee,+ei+tunnut+mitään+saavansa,+menipä+minne+tahansa.Eilen+kerhossa+anti+oli+myös+olematon,+oikein+kotona+mietin+mitä+siellä+tapahtui,+ei+kerrassa+mitään+mikä+olisi+mieleen+jäänyt.Anti+oli+olematon,+taantuuko+ihmiset,+ennen+aina+jotakin+hauskaa+aikaan+saatiin,+vai+liekö+vastaanottajassa+se+vika?Vähän+huolestuneena+muutenkin+itseäni+kuulostelen,+olen+huomannut,+että+aamulla+en+millään+ylös+viitsisi+sängystä+nousta+ja+sehän+on+huono+merkki,+onko+masennus+iskemässä?Mistä+sen+mielenkiinnon+oikein+löytäisi+edes+johonkin,+nuo+käsityöt+vielä+vetää,+mutta+sen+innon+loputtua+melko+tyhjää+kalisee.Kaikenlaisia+huolia+sitä+kerää,+kun+ei+todellista+huolta+ole.Voisiko+joku+tuollainen+Katleijan+mainitsema+luento+menneestä+herätellä,+kun+saisi+itsestään+irti+ja+lähtisi+menemään.Hurskaisella+ei+innon+puutetta+tunnu+olevan,+aina+joku+homma+menossa,+se+on+kai+sitä+omatalon+mukavia+puolia,+jos+nekin+harmia+tuottavat,+mutta+työtä+riittää.Ei+tarvitse+miettiä+mitä+siitä+saa,+kun+aina+kätensä+jäljet+näkyy+ja+hyvä+mielikin+tulee,+kun+hommat+hoituu.Ikkunan+pesun+aloituksen+kanssa+olen+paininut,+aina+vaan+tuo+ilman+laatu+siihen+lykkäyksen+antaa,+mutta+mielessä+se+vaan+kytee+ja+painaa.Pitää+olla+heti+aamulla+mieli+innokas+ja+menot+siltä+päivältä+kokonaan+pois+suljettu,,+jospa+ensi+viikolla+useampi+perättäinen+päivä+tälläinen+olisi+ja+homman+saisin+päivä+järjestykseen.Tänään+ei+mitään+menoja,+ei+halujakaan,+jospa+yrittäisi+ihan+kokonaan+sellaista+en+tee+mitään+päivää.Katsotaan+nyt+mitä+päivä+tuo+tullessaan,+mukavaa+päivää+teille+toisille+toivotan,+älkää+tarttuko+matalaan+mielialaan,+kyllä+se+ohi+aina+menee.
  9. Huomenta+kosteaan+aamuun,+ei+hyvältä+näytä+viljelysten+kannalta,+tässä+jo+huolta+kantaa+heidän+puolestaan,+vaikka+ei+suoranaisesti+minuun+koskekaan,+ehkä+kaupan+hyllyn+kautta.Onhan+se+harmi,+kun+keväällä+kylvää+siinä+toivossa,+että+elannon+sieltä+saa+ja+sitten+kaikki+sudeksi+menee,+kyllä+sitä+osaa+harmitella+sivusta+katsojakin.Olihan+se+iloinen+asia,+että+vieraita+sait,+piristystä+arkeen+Hurskainen.Pitkään+vieraasi+viipyikin,+kun+katsoo+viestin+ajankohtaa,+minä+olisin+istuultani+nukkunut;)Katselin+eilen+miten+näppärästi+nuori+viestin+kirjoitti,+ei+suju+minultakaan+hyvin+nopsaan+ja+jos+pitkään+ei+ole+viestejä+lähettänyt,+taito+ruostuu.Oikein+rupesin+laskemaan+miten+monta+sähköä+kuluttavaa+kojetta+valojen+lisäksi+minulla+on,+niitä+oli+viisitoista+kohdetta,,++jos+muistin+kaikki,+kamalaa+jos+sähkö+loppuisi.Paljon+tarvitsee+yksikin+ihminen+näitä+vempaimia,+toki+ei+yhtä+aikaa,+mutta++kuitenkin.Nimi+valinnoista+olette+myös+jutelleet,+no+onhan+se+aika+hassua+sanoa+esimerkiksi+puhenainen,+mutta+ei+mitään+haittaa+minulle,+tasa-arvoisuudessa+on+paljon+muutakin+korjattavaa.Ehkä+ei+niinkään+tasa-arvosta+tässä+kysymys,+vaan+kielen+oikeudellisesta+käytöstä,+näin+tottuneena+tämän+laiseen,+ei+niin+suurta+harmia+koe.Ainahan+on+käynnissä+jotakin+uudistusta,+mikä+ei+jostakin+syystä+kaikkien+kohdalla+sovi,+mutta+myös+tyhjänpäiväisyyksiin+takerrutaan.Ehkä+olisi+aihetta+tähän+ihmisenä+olemiseen+takertua+,+niin+hyvässä+kuin+pahassa,+tosi+korjattavaa+löytyy.Kyllähän+tuo+kouluttautuminen+eri+tavalla+koskettaa+rahaa+omistavan+henkilön+elämän+kulkuun,++eurojen+puuttuminen+vaatii+suurempia+ponnistuksia,+vyön+kiristämistä+koulua+käydessäkin.Tänä+päivänä+koulutukseen+pääsykin+tyssää,+kun+hakijoita+on+paljon.Kai+se+niin+on,+että+sitä+tasa-arvon+puuttumista+on+muutakin,+kuin+nimien+oikein+oleminen,+kaikilla+ei+edelleenkään+ole+mahdollisuutta+opiskella+haluamallaan++tavalla,+kun+ei+opiskelu+paikkoja+ole.Tasan+ei+ole+elämän+lähtökohdat+tänäkään+päivänä,+vaikka+tietoa+ja+halua+olisi+opin+teille,++taloudellisestikin+onnistuisi,+tyly+vastaus+ei+sovi.Ainahan+näin+on+ollut+ja+tulee+olemaankin.No+niin,+taas+on+merkkejä+tuhlattu,+on+aika+laittaa+piste+vuodatukselle.Vietetään+raikas+syyspäivä,+jos+sataa+annetaan+sataa,+hieman+viileää+jo+on,+seitsemän+astetta+mittarissa,+vaatetta+niskaan,+jos+ulos+mieluilette,+heippa!
  10. Huomenta+syksyn+tuuliseen+aamuun,+keltaisten+lehtien+peitossa+alkaa+maa+olla,+siellä+missä+koivut+kasvaa,+kovin+paljon+on+nuo+minun+näkymässäkin+olevat+lehtiään+pudottaneet.Pitäisi+nyt+sateet+loitolla,+että+saisivat+viljansa+talteen,+monella+tiukalla+pinna,+kun+kasvustojaan+katselee.On+se+niin+Luojassa+tuo+maanviljelijöiden+elanto.Kerho+pidettiin+ja+innolla+kaikki+töitään+suunnitteli,+lankojakin+saimme+lisää,+nyt+jo+tuntuu,+että+ei+kaappeihin+mahdu.Hyvä+vaan+kun+ei+aina+eurojen+kanssa+niitä+tarvitse+hankkia.Niin+se+taitaa+olla,+että+pelkkänä+ystävän+työnä+ei+enää+mitään+tehdä,+palkka+vaan+aina+on+saatava.Aika+uhkarohkeaa+on+sinun+ikäisesi+sinne+katolle+kiipeillä,+saati+vielä+haalia+tarvikkeita+sinne+Hurskainen.Hyvän+mielen+sitä+aina+saa+kun+jotain+onnistuu+tekemään,+mutta+rajansa+kaikella,+ei+enää+kovin+notkeita+ja+riskejäkään+enää+olla,+se+pitäisi+muistaa.Toivottavasti+jotenkin+onnistuu+hommasi+ja+vältät+katolle+nousun.Karvalaukkuja+oli+tyttäreni+saalis,+kun+satsin+minulle+toivat,+olisiko+se+laji+mitä+vielä+nousee,+koska+pieniä,+madottomia+olivat.Suppilovahverot+vielä+luvassa,+niitähän+yleensä+vasta+myöhemmin+alkaa+kasvamaan,+nekin+aina+samoissa+paikoissa.Puolukka+nyt+päivän+tuote+ja+silläkään+ei+kuulemma+mitään+kovempaa+kiirettä,+ainakin+jos+mehua+meinaa+laittaa.Yksi+sankollinen+luvassa+ja+yritän+saada+viikonloppuna+toisen,+kun+maalle+matkustan,+siinäpä+riittää+Pulmu+sokerin+ja+kurpitsan+kanssa,+loput+sitten+mehuksi+tai+survontaan.Yllättävän+paljon+puolukkaa+käytän,+melkein+joka+ruokailun+yhteydessä.Tein+sienipiirakan+ja+ei+oikein+onnistunut,+mutta+syötyä+tuli.Etsin+keittokirja++ja+muista+varastoistani+ohjeita,+mutta+eipä+silmään+sattunut+ja+summa+mutikassa+sitten+tein,+heikohkoin+tuloksin.Niin+sitä+voi+epäonnistua+tekijäkin;)Kai+täältä+koneelta+olisin+löytänyt+hyvän+ohjeen,+mutta+kun+saamattomuuteni+tiedätte,+en+jaksanut+etsiä.Toiste+paremmin+tuloksin,+tämä+oli+sellainen+ex-temppura+tuotos.Niinhän+viisaat+väittää,++että+täällä+kirjoittelusta+olisi+hyötyä+tämän+pääkopan+kunnossa+pidossa+voi+ollakin+en+väitä+vastaan.Tänään+sitten+laulaminen+taas+alkaa+ja+senkin+väitetään+mieleen+ja+aatoksiin+mielihyvää+tuottavan,+kai+näinkin+on,+ainakin+ystäviä+laulun+merkeissä+tapaa.Tuo+matka+tuohon+niin+käsityö+kuin+laulu+kohteeseen+lyhyt,+sen+jaksan+hyvin+kulkea,+isoon+kerhoon+jo+pidempi,+kysyy+voimia,+huomenna+sen+kokeilen+kestääkö+kunto.+Lieneekö+tuulta+koko++maan+kattavana,+jos+näin+on,+pitäkää+hatusta+kiinni+ja+vähän+on+jo+vaatettakin+lisättävä,+viileän+puolelle+tuo+sää+kääntyi.
  11. Huomenta+uuden+viikon+alkuun,+pilvisenä+alkaa,+mutta+tiedäpä+vaikka+aurinko+esiin+ilmaantuisi,+niin+kävi+eilen+ja+oikein+kaunis+päivä+olikin.Leipomiseksi+meni+eilinen+ja+tuli+haudoillakin+käytyä,+kukat+vielä+täydessä+loistossaan.Omenapiirakan++tein+ja+nyt+sitten+kahvin+kaveriksi+tänne+pirttiin+toin,+maistakaapa.Kiipeätkö+sinä+sinne+katolle+Hurskainen?Eiköhän+olisi+etsittävä+muita+kiipeilijöitä.Kun+hyvä+usko+on,+auttaa+lääke+kuin+lääke,+tämän+todistit+Hurskainen;)Aineksia+kirjoittamiseen+olen+sinulla+ynnämuu+huomannut+ja+saman+havainnon+myös+muiden+olen+huomannut+tehneen,+harmi+että+niin+lyhyeen+se+opettelu+jäi.Noin+sitä+voi+joskus+loukkaantua,+että+halut+häviää,+mutta+nyt+tämä+pirtti+oiva+harjoittelu+kohde,+jos+nyt+harjoittelua+edes+kaipaat,+sanoja+vaan+peräkkäin+ja+sujuvaa+luettavaa+syntyy.Harmi+ettei+pirttiin+voi+kuvia+laittaa,+näkisi+sellaisetkin+jotka+ei+käy+Facebookissa,+Marja-Liisan+ihanuudet+ja+taitavuudet.Siihen+perheeseen++kaksi+ahkeraa+on+sattunut++ja+isäntä+yhtä+uuttera+hommissaan.Olen+saanut+käydä+siellä+heidän+paikassaan+ja+kaiken+todeksi+nähnyt,++kyllä+siellä+silmä+lepää.Meri-kukka+juhlii+sata+vuotiasta,+minulla+ei+vielä+ole+edes+juhlamieli+syttynyt,+vaikka+joka+puolen+saa+näitä+juhlimisia+kohdata,+ehkä+vielä+ehdin+ja+onhan+se+kuudes+joulukuuta+kaikilla+mahdollisuus+osallistua+telkkarin+välityksellä.Siskonmakkaroista+minä+myös+silloin+tällöin+keittoa+teen+ja+tykkään+kovasti.Piano+meiltäkin+siirtyi+tyttären+kotiin+ja+sieltä+kiertynyt+hänen+lapsilleen,+taitaa+vähän+soitteluja+enää+olla.Kaikki+tiukan+budjetin+aikaan+hankittu,+nykyään+ei+minkään+arvoisia+ole.+En+muista+saaristolaisleipää+maistaneeni,+kuullut+paljonkin.Ehkä+vielä+tämänkin+ikäisenä+on+paljon+sellaista+mitä+en+ole+maistanut+tai+kokenut.Kiitos+Ramoona+noista+linkeistä,+ei+sitä+tule+ajatukseen,+että+noistakin+hypistelymuhveista+isokin+apu+voi+olla.Niitä+muhveja+joita+sota-ajan+ja+kai+vielä+sodan+loputtuakin+käytettiin,+muistan+minä+myös,+jostakin+syystä+on+sellaisen+harmaa+kikkarainen+lampaan+nahasta+tehdyn+silmissäni,+en+edes+muista+kenen+se+oli.Uunijuusto,+vesi+kielelle+herahti;)Kyllä+sinun+"kehumisesi"+on+mukavaa+luettavaa,+eipä+anneta+kenenkään+vaikuttaa+näihin+kehumisiin;)Nyt+sitten+seuraa+moittiminen+"+nuoleskelusta",+mutta+vilpittömästi+iloinen+olen+viesteistäsi,+kuten+myös+muiden+pirttiin+kirjoittajien.Uskokoon+kuka+tahtoo.Muori+soitteli+ja+lähetti+terveisiä,+hänellä+koneen+ja+käden+parantumisen+kanssa+vaikeuksia.Eihän+se+elämä+aina+ruusuilla+tanssimista+ole,+kun+noita+vaivojakin+vaan+useammin+joutuu+toteamaan.Toivottelen+parempaa+tulevaisuutta+muorille+ja+pistäydy+pirtissä,+kun+se+onnistuu.Tänään+alkaa+syksyn+toiminta+kerhoissa+ja+kiva+on+tavata+ystäviä+näissä+merkeissä,+toivottelen+hyvää+päivää+kaikille.
  12. Sunnuntai+aamupäivää,+ei+sada,+ei+paista+senkun+olla+jollottaa,+sää+nimittäin+mitä+päivän+mittaan+tekeekään.Hiljaista+ja+rauhaisaa+on+tämä+sunnuntain+aloitus+yleensäkin,+ihmiset+ottavat+lepopäivän+tosissaan,+kunnes+sitten+päivä+koittaa+alkaa+taas+elämä+sykkimään.Minä+hyvillä+mielin+katselen+uuden+ilmeistä+kotia,+sain+pyöriteltyä+raskaatkin+huonekalut+toisiin+paikkoihin.Vaatihan+se+kaappien+tyhjennyksen,+mutta+siinä+tuli+hyllyt+puhdistettua+ja+uskomattoman+samea+vesi+tuli,+vaikka+lasien+piilossa+ovat,+kyllä+se+pöly+joka+paikkaan+löytyy.Koneessa+pesin+kaikki+vitriinikaapin+sisällön+ja+kirkkaita+ovat,+pelkäsin+että+vaurioituvat,+kun+varoittavat,+että+kaikkea+ei+saisi+koneeseen+laittaa.Hyvin+kesti+kaapit+siirron,+koko+puuta+ovat,+tossut+vaan+jalkojen+alle+ja+hujuu;)Mitä+tekisi+noille+isoille+kirja+sarjoille,+kannet+pois+ja+roskiin,+mutta+kun+ei+millään+raaskisi.Huolensa+jokaisella.Minä+sain+karvalaukkuja+korillisen,+ne+piti+siivota+ja+äsken+juuri+ryöppäsin,+kiva+lisä+sieni+varastoon,+puhtaita+sieniä+olivat.Sieniä+varmaan+nousee,+ellei+pakkaset+tule.Puolukat+vielä+hakusissa,,+pitänee+lähteä+Marja-liisan+luo,+hänen+miehensä+kerännyt+taas+kymmeniä+sangollisia,+sieltä+voisi+senkin+puutteen+korjata.Facebookissa+oli+kuva+missä+sangot+odottivat+noutajiaan,+muistattehan+Marja-Liisan+hän+kirjoitteli+joskus+pirttiin.Eipä+ihmeitä+joka+päivä+aikaan+saa,+mutta+ei+haittaa,+tätä+aikaa+riittää.Hurskainen,+ei+se+leuhkimista+ole,+jos+totuudellisesti+työstään+ja+tekemisistään+kertoo,+sanokoon+kuka+mitä+tahansa.Rehellistä++kerrontaa,+kyllä+tämän+yhden+"kehumis"+ketjun+jaksavat+toiset+kestää.Pitihän+minunkin+aikoinaan+tuo+viinin+teko+kokeilla,+kun+marjoja+oli+paljon,+nyt+on+jäänyt,+ei+nuo+tule+juotua+edes+kaupasta+ostetut;)"Ukonputki.poikki",+viisaasti+teit,+mitä+niitä+tahallaan+harmeja+keräisi;)Ei+ole+autoa,+ei+kaiketi+ajokykyäkään,+mutta+elämä+sujuu+kohtalaisesti:)Eihän+tuo+moka+nyt+korjaamaton+ole,+janoon+menee+se+5.2%,+minä+sellaisen+joskus+saunan+jälkeen+juon,+oluesta+en+tykkää,+mutta+lonkero+käy+sauna+janoon.Taitaisi+olla+ihan+yhtä+terveellistä+juoda+mehua,+ja+usein+juonkin,+sokeria+kai+näissä+tölkki+tuotteissakin+on?Eipä+ole+enää+kovin+paljon+raparperi+mehua+pakkasessa,+kuka+ne+juo,+ellen+minä;)Piimäksi+ehtii+maitosi+ennen+joulua+Kristiina23,+vai+pakkaseenko+laitat?Kaikki+kaupan+olevat+kallistuu,+ei+taida+kaikkea+Sipilän+syyksi+laittaa,+vaikka+kyllähän+hallitus+eläkeläisiä+huonosti+kohteleekin.Tuolla+maailmalla+kuitenkin+hätä+on+todellinen,+sen+kun+aina+muistaisi,+ei+turhia+harmeja+kokisi+niin+suuriksi.Tänään+ei+mitään+mittavaa+tekemistä,+lankoja+pyörittelen+ja+mietin+mitä+niistä+aikaan+saisin.Ajattelin+jo+uusia+kohteita+löytää+mihin+ylimääräiset+tuotteet+voisimme+antaa,+kyllä+tarvitsevia+on,+kun+heitä+vaan+kohdalle+sattuu.Lankoja+on+kivasti+kertynyt,+joten+ahkerana+olevat+kerholaiset+saavat+paljonkin+aikaan,+onhan+joulukin+jo+lähellä+ja+ne+perinteiset+kohteet+tiedossa,+puikot+voi+kilistä.;)Jospa+on+tullut+tekemisiään+kehuttua,+ei+kuitenkaan+rikkauksillaan,+sitä+minäkään+en+tykkää+lukea,+mutta+eipä+ole+aihetta+kehuskeluunkaan;)Oikein+ihan+virkistävää+päivää+kaikille,+palaillaan,,,
  13. Lauantai+päivää+aloitellaan+ja+pilvisenä+tietenkin,+miten+muuten,+tähän+on+jo+niin+totuttu+ettei+muuta+osaa+odottaakaan;)Värit+luonnossa+muuttuu,+kohta+kelta+ja+puna+väri+vahvoina+meitä+ilahduttaa,+onhan+se+pieni+lohtu+auringon+puutteeseen.Hymyyn+vetää+suun,+kun+katselen+vanhaa+miestä+koiransa+kanssa,+viittilöi+koiralle+osoittaen,+että+tuonne+päin+mennään,+koira+on+toista+mieltä+ja+koiran+tahdon+mukaan+mennään.Olen+huomannut+Hintriikan+minä+myös+fasessa,+puheissa+en+ole+ollut,+yhden+kirjan+minäkin+ostin+hänen+kirjoittaman.Tilheille+on+pitkälle+syksyyn+syömistä,+on+noita+pihlajan+marjoja+niin+runsaasti,+en+ole+vielä+parvia+nähnyt,+vie+aikaa+ennen+kuin+tänne+asti+selviävät.Kyllähän+niitä+lisäkkeitä+on+nimien+kohdalle+tullut,+samaa+mieltä+ynnämuun+kanssa,+onnenpekka+sopiinee+myös+naisille,+räsypekkoja+taitaa+nykyisin+harvemmin+nähdä.Ennen+vanhaan+nimettiin+tilakin+ihmisen+etunimellä,+sukunimi+harvemmin+perässä+kulki.Maalla+kulkiessa+voi+kuulla+myös+vanhoilla+sukunimellä+nimettyjä+taloja,+vaikka+ihan+eri+sukunimen+omistavat+tilaa+viljelee.Jos+jauhot+pääsee+kostumaan,+voi+nuo+Hurskaisen+mainitsemat+ongelmat+olla+tosia,+minä+pidän+jauhoni+Tuberware+purkeissa+ja+purkit+siisteinä+pysyvät,+kosteus+ei+sisään+pääse.Hyllyt+hyvässä+järjestyksessä+pysyvät+ja+läpinäkyvyys+helpottaa+tuotteen+löytymistä.Noista+koneista,+leipäkone+minulta+on+jäänyt+kokematta,+mutta+muita+laitteita+kyllä+on,+vatkain+eniten+käytössä.Yleiskone+on+kaapissa+ja+ei+sitä+yhden+hengen+taloudessa+tule+käytettyä,+kaapista+pois+nostaa+jo+hankalaa,+pöytätilaa+ei+sille+riitä.Yritän+jättää+myös+pois+kaikki+turhat+laitteet,+vaikka+niiden+tehoa+mainostavat,+leikkuulauta+ja+terävä+puukko+moneen+asiaan+riittää.Varmasti+jos+oppii+jotakin+konetta+käyttämään+ja+sen+hyödyt+hyväksi+kokee,+asia+on+ok.Olen+bamixiin++ihastunut,+sillä+paljon+ja+monenlaista+voi+tehdä.Aurinkoinen+on+kuvasi+Katleija,+ihan+hymyä++tuppaa+suupieliin.Pirtti+on+hyvä+paikka+kirjoitella,+sen+minä+myös+allekirjoitan.Hyvillään+saa+olla,+että+vielä+liikkeelle+jollakin+tapaa+pääsee+ja+hyvillään+siitäkin,+ettei+kiire+päälle+pakkaa,+onneksi+sen+opin+olen+minäkin+saanut,+vaikka+muuten+melko+vähäisiä+oppimiseni+on.Minun+pohdintaan+tänään+kuuluu+viitsinkö+alkaa+vitriinikaappia+tyhjentämään,+samoin+kirjahyllyä,+huonekalujen+paikkojen+vaihto+mielessä+kummittelee.Yleensä+en+siitä+hommasta+ohi+pääse+muuten+kuin+toteutuksella+ja+jos+alkuun+pääsee+on+loppuun+mentävä,+entäs+jos+voimat+loppuu`?Huomasin+taas+kerran,+että+kyllä+nuo+miehet+on+tärkeitä+olemassa,+pyysin+talomme+puheenjohtajaa+apuun+sen+bamixsin+kanssa+ja+eikös+vaan+kuntoon+senkin+saanut.Otti+ja+pistäytyi+autotallissa+ja+taas+kone+pelaa,+saman+tempun+teki+keittiön+viemärin+kanssa,+haki+autotallista+aineet+ja+välineet+ja+vesi+solisten+putkeen+juoksee.On+sitä+huonommaksi+tunnustauduttava+monessa+asiassa.Ihme+mieheksi+olen+mielessäni+puheenjohtajamme+nimennyt+ja+erittäin+avuliaaksi,+kiitollinen+saa+talomme+väki+olla,+monta+euroa+hän+on+säästänyt+talon+kuluja.Olen+yrittänyt+aina+pienillä+oma+tekemillä+puolestani+hänen+vaivansa+palkita,+maksua+ei+huoli.Hyvä+merkki+tämä+Bamix+on,+vanha+,+mutta+tehoja+riittää,+Bosh+myös+tuttu+merkki.Noin+sen+soseen+periaatteessa+teen+minäkin,+mutta+mikä+into+nyt+ne+omenat+kuorimaan+sai?Ihana+krassi+tuossa+pirtin+ovessa,+kiitos+Ramoona,+taituri+olet+monen+asian+kohdalla,+jo+kirjoituksista+sen+huomaa.Hyvänen+aika+taas+viruu+ja+viruu,+mutta+vielä+ei+kieltoa+ole+eteen+tullut;)Nyt+näihin+päivän+hommiin,+saapa+nähdä+miten+uupuneena+saunan+lämpöön+menen,+iloa+päiväänne!
  14. Huomenta,+sää+entisenlainen,+pilveä,+sadetta+ja+tuulta.Näyttää+ikävältä+ja+varmaan+huoli+viljojen+korjuusta+kasvaa,+ei+päivää+enempää+ole+poutaa.Minulla+henkilökohtaisesti+ei+mitään+hätää,+mutta+kyllähän+se+huono+sato+kaupan+hinnoista+heijastelee.Luin+lehdestä,+että+sähkön+hinta+nousee,+minusta++on+noussut+kaiken+aikaa,+meillä+täällä+tuo+juuri+alkanut+biovoimalaitos+lupailee+kahden+kolmen+vuoden+päästä+säästöjä+sähkön+suhteen,+nähtäväksi+jää.Kalliiksi+tuli+sekin+laitos,+nyt+sitten+kolme+vuotta+niitä+kuluja+maksetaan.Ynnämuun+kanssa+kahden+olemme+pirttiä+jääneet+pönkittämään,+toivottavasti+ei+kovemmin+ala+myrskyä+nostamaan,+voimat+ei+riitä+pystyssä+pitämiseen;)Mikä+on+väen+karkottanut,+vai+onko+kaikilla+syys+kiireet,+sienten+ja+puolukoiden+perässä+juokseminen?Sain+muovikassillisen+omenoita+ja+siinä+olikin+urakka,+kuorin+kaikki+ja+soseeksi+keitin,+sosemyllyni+jäikaupan+teon+yhteydessä+mökille+ja+uutta+en+ole+ostanut,+nyt+sitten+joudun+kuorimaan+soseeksi+tarkoitetut+omenat.Onneksi+tätä+aikaa+riittää+ja+käsikin+melko+hyvin+homman+kesti.Yleensä+jos+kauan+samaa+hommaa+tekee+on+seuraus+kipeytymä+jossakin.Pitihän+minun+taas+töllön+töitäkin+tehdä,+työnsin+sauvasekoittimen++terän+väärin+päin+koneeseen,+sillä+seurauksin,+että+juuttui+kiinni,+kun+käynnistin+ja+nyt+en+saa+irtoamaan.Taisi+siivekkeet+vähän+vääntyäkin,+nyt+sitten+odottelen+sitä+ihme+miestä,+joka+tilanteen+korjaa,+menikö+uuden+ostoksi?Tuskin+tätä+merkkiä+enää+löytyykään,+on+vahva+kone+ollut.Vahinko+jota+en+ole+koskaan+tehnyt,+kone+on+ollut+varmaan+jo+yli+kolmekymmentä+vuotta+käytössä,+sitä+se+väsymys+saa+aikaan.Olen+jostakin+lukenut,+että+jo+25+vuotiaasta+alkaa+ihmisen+alaspäin+meno+kunnon+osalta,+tietysti+sitä+ei+edes+huomaa,+mutta+silloin+viimeistää+olisi+huolta+kunnostaan+pidettävä.Tuskin+monikaan+vielä+näitä+vaivoja+tuossa+iässä+miettii,+vaikka+hyvin+ovat+omakseen+ottaneet+nuo+kuntoilusalit,+tuntuu+kävijöitä+riittävän.Nuo+ynnämuun+kertomat+iät+antaa+jo+oireita+tämän+vanhuuden+ja+huonouden+tulosta.Urakka+työssä+sitä+aina+ihmetteli+sitä+vauhtia+millä+nuoret+tekivät+ja+eihän+sitten+urakoihin+vanhemmat+päässeet.No+jokainen+aikanaan+sai+tämän+kokea,+kaikille+se+hidastuminen+tapahtuu+jonkun+asteisena+ainakin.Luin+juuri+lehdestä+tasapaino+harjoituksista+ja+siinä+kerrottiin+että+vanhanakin+voi+parannusta+saada+tasapainoonsa+harjoitellen.Kävisikö+harjoituksesta,+kun+kepin+kanssa+sienimetsään+menee;)Viikonloppu+edessä,+en+ole+noita+sää+tiedotuksia+kuunnellut,+kaiketi+tämä+ilman+ala+vain+jatkuu.Olen+niin+optimistinen+ja+uskon,+että+kyllä+vielä+tänä+syksynä+auringostakin+nautitaan,+vaikka+nyt+synkältä+näyttää.Tulkaa+nyt+kertomaan+ilonne+ja+surunne+pirttiin,+mukava+olisi+kuulla+miten+muualla+suomessa+asiat+on,+heippa+tällä+kertaa;)
  15. Huomenta+ja+sää,+no+jatkuu+entisenlaisena,+eli+kosteana+ja+pilvisenä.Suomi+on+sillä+lailla+pitkä+maa,+että+säät+vaihtelevat,+kuten+Katleija+totesit,+sitä+saa+joskus+ihan+hämmästellä.Luulen+kyllä,+että+tänä+kesänä+on+kaikkialla+tuota+vettä+saatu,+Lappi+on+tainnut+saada+aurinkoisia+ilmoja+eniten.Olen+tehnyt+paljon+sukkia+ja+kovin+on+oltu+tyytyväisiä+malliin,+mutta+paljon+riippuu+langasta+miten+hyvä+sukasta+tulee.Saimme+tehtaan+poistolankoja+ja+niiden+kierre+oli+löyhempi+kuin+normaali+sukkalanka+ja+niinpä+ei+lopputulos+ollutkaan+täydellinen.Sukka+viruu+liikaa+ja+ei+pysy+jalassa.Pienet+asiat+saattaa+pilata+hyvän+tuotteen.Uimakoulua+ei+tarvittu,+kyllä+sitä+pulikoitiin+toisten+kanssa+järvessä+ja+siitä+se+uima+taito+löytyi.Olen+ajatellut+näin+jälkeen+päin,+miten+vanhemmat+uskalsivatkin+laskea+lapset+keskenään+uimarantaan,+kun+ei+ollut+varmaa+kuka+osaa,+vai+ei+kukaan.Kaiketi+luottivat+siihen,+että+aina+joku+rannalla+olija+seuraa+tilannetta,+hyvin+kaikki+meni+ei+tapahtunut+mitään+ikävää.Se+aika+oli+kai+sellainen,+että+lapsetkin+oppivat+toinen+toisiltaan+ja+pienet+riidatkin+selviteltiin+omin+voimin.Helpolla+pääsin+nuoruuteni,+kun+äiti+oli+koti+äiti,+ei+tarvinnut+paljonkaan+osallistua,+eihän+kaupunki+paikassa+sitä+kotityötäkään+valtavasti+ollut.On+sitä+työtä+saanut+sitten+tehdä+oman+kodin+saatuaan,+tyytyväisenä+muistelen+nuorikkona+oloani+vaikka+oppimista+se+alku+oli,+kai+sitä+sivusilmällä+niitä+äidin+hommia+katseli+ja+sitten+niitä+muistellen+selvisi.Onnekseni+en+minäkään+ole+paljon+särkylääkkeitä+syönyt,+ollessani+silmäsairaalassa+sain+kai+kaikkeen+suojan,+silloin+jouduin+joka+päivä+11+pilleriä+syömään,+mitä+olivat+en+tiedä.+luulen+että+suurin+osa+vitamiineja,+sitten+vielä+pistos+kaksi+kertaa+päivässä.Sota-+ajan+lapsena+ne+hedelmät+jäi+vähemmälle+ja+puutoksia+syntyi,+olin+silloin+vajaa+15+vuotias,+näköni+korjaantui+ja+tänne+asti+olen+selvinnyt+hyvin+näkevänä.Missään+maatalon+töissä+en+myöskään+ole+koskaan+ollut,+se+minkä+niin+olin+siellä+keittiön+puolella+emännän+apuna.Heinäpellolle+evästä+kannoimme+ja+sen+verran+niihin+osallistuin.Peruna+noukkimisessa+muistan+olleeni+ja+talven+perunat+saatiin+sillä+tapaa+hankittua,+mieheni+siskon+paikalla+oli+maanviljelyä.Tämä+sisko+on+ollut+aina+ja+kaikessa+ihailuni+kohde,+hän+meni+emännäksi+taloon+missä+oli+kolme+poikamies+veljeä+miehellään+ja+sen+talouden+hän+yksin+hoiti.Kaupunkilaistyttönä+oppi+lehmän+lypsyn+ja+kaiken+karjan+hoidon+mikä+maatalouteen+kuului.Pesi+ison+talon+pyykin,+eikä+apuna+ollut+koneita,+jos+kuka+niin+hän+todisti+toimillaan,+että+kaikkeen+pystyy+ja+kaiken+osaa,+kun+vain+hommaan+tarttuu.Jaksaa+paljon+touhuta+vieläkin+ja+kaikki+onnistuu+mihin+tarttuu,+ihasteluni+vain+jatkuu,+toista+vuotta+vanhempi+on+kuin+minä.Samaan+en+ylettäisi,+toki+ei+tarvinnutkaan,+elimme+kaupungissa,+haasteet+erilaisia.Tuon+kellumisen+mitä+Katleija+harrastaa+osaan+minäkin+ja+ihmettelen+usein,+miksi+sitä+ei+neuvota+isommin?Poikani+sitten+ammatin+tuosta+uimisen+seurauksista+sai,+oli+kuin+kala+vedessä,+piirin+mestaruudenkin+12-vuotiaana+ui,+olen+varmaan+sata+kertaa+jo+kertonutkin;)Veden+alla+työskentelee,+minusta+aika+pelottava+työ+ympäristö.Taidat+aika+reilusti+liioitella+noita+sotkujasi+Hurskainen,+mutta+uskotaan+ja+hyvä+että+asiat+kuntoutuvat,+tekemällä+ainoastaan+noistakin+hommista+pääsee.Eikö+olekin+hyvä+mieli,+kun+lopulta+urakat+saa+loppuun?On+se+helpotuksen+huokauksen+paikka,+kun+kuulee,+että+mitään+hälyyttävää+ei+ole+terveyden+saralla,+ainahan+niitä+vaivoja+iän+myötä+lisää+saa,+mutta+ne+oppii+sietämään.Voi+sentään+nyt+taitaa+merkit+loppua,+mitä+oikein+olenkaan+taas+höpissyt,+nyt+lopetan+kiireen+vilkkaa,+päivän+jatkoja.
  16. Huomenta,+tällä+kertaa+sateettomaan+aamuun,+varmaan+vettä+vielä+sataa+tänäänkin+on+niin+pilvinen+tuo+taivas.Katsoin+tuossa+tien+tuolla+puolen+olevien+koivujen+oksien+poistoa,+näppärästi+siistiytyi+puut+pitkillä+sahoilla+ja+oksat+peräkärriin+,+ympäristö+hyvän+näköinen.Nämä+koivut+ovat+saaneet+keltaisia+läiskiä+oksistoon,+aivan+kuin+uusi+mekko+päällä;)Toisella+puolen+taloa+oleva+puistikko+on+myös+siistitty+talven+tuloa+odottamaan,+siellä+vaahterat+punasävyistä+mekkoa+päälle+vetävät;)Varustautumista+talveen+kaikkialla,+ihmiset+säilöö+ja+viljat+odottavat+puintia,+kaunista+jaksoa+nyt+tarvittaisiin.Älä+ole+moksiskaan+Kristiina23,+kyllä+on+lupa+laiskotella,+on+sitä+työtä+joskus+tehty,+tietysti+olisi+kiva+jos+intoa+vaan+riittäisi,+mutta+kun+ei+niin+tyydytäänpä+siihen.Omakotitalon+yläkerrassa+se+yhteinen+taival+alkoi+meilläkin,+muutama+vuosi+ja+sitten+omaan+asuntoon+muutettiin,+tosin+pankin+avustuksella,+mutta+aikanaan+sitten+omassa+asuttiin,+työn+tekoa+se+vaati+silloin.Onneksi+työtä+sai+ja+niin+velat+tuli+maksettua,+mutta+kyllä+uutta+aina+tehtiin,+mökki+ja+auto+hankittiin,+kaikesta+selvittiin.Tuo+ahneus+on+perisynti,+mihin+se+johtaakaan+näin+tätä+maailman+menoa+katsellessa,+kyllä+se+näkyy+myös+yksittäisen+ihmisen+kohdalla,+mikään+ei+riitä.Uskon+itse+olen+päässyt+siitä+vaivasta,+en+mitään+uutta+haali,+loppuun+kulutan+kaiken+ja+hyvin+tarkkaan+vielä.Olipa+jo+aika+luuttu+käteen+ottaa+Hurskainen;)Varmaan+soutamista+nopeammin+vene+kulkee,+kun+tuuli+avittaa,+pitkä+matka+oli+ynnämuu+kaupoille,+ei+ihan+joka+unohduksen+vuoksi+lähdetty+uudestaan.Purjeveneet+tuntematon+käsite+minullekin,+mutta+varmaan+kiva+harrastus,+kun+siihen+oppii,+kaikilla+ei+voi+olla+samat+mieltymykset,+kuten+meri-kukka+sanoit,+sehän+on+sitä+mitä+rikkaudeksikin+sanotaan,+erilaisuus,+sivusta+seuraten+voi+nauttia+toisten+tekemisistä.Noissa+testeissä+mitä+olen+tehnyt+aika+usein+hyvin+myönteinen+lopputulos,+tai+se+viesti+mitä+kerrotaan,+mutta+saahan+siitä+ainakin+hymyn+huulille.Kovin+uskottavia+eivät+ole,+mutta+kiva+niitä+on+tehdä.Kyllähän+Suomessa+tuo+uimataito+on+useammalla+halussa,+mutta+tiedän+muutaman+vanhemman+ihmisen,+jotka+sitä+ei+hallitse.Ramoona+sanoit+että+voi+hukkua+rantaveteenkin,+näin+kävi+mökki+naapurilleni,+sai+sairaskohtauksen+ja+kaatui+veteen+näin+ikävin+seurauksin,+uimataitoinen+oli+kyllä.Nuoret+pärjäävät++varmasti+hyvin+tuonkin+testin+kanssa,+ihmettelen+usein+heidän+taitojaan+näiden+koneiden+kanssa,+melko+pienenä+jo+kaiken+hallitsevat.Runsas+sanan+taitaja+Leino+oli+ja+niin+osuvia+luontoa+kuvaavia+runoja+aikaan+sai,+kaunis+tämäkin+minkä+laitoit+Mia-mummi+luettavaksi,+kaunis+sävellettynäkin,+kaikille+läheskään+ei+noita+lahjoja+ole+annettu.Mitä+tulee+pirtin+kirjalliseen+antiin,+olen+nauttinut+juuri+tästä+vilkkaasta+kerronnasta+mitä+tänne+tuotatte,+meillä+kaikilla+on+oman+lainen+maailmamme+ja+kiva+on+siitä+kerrontaa+lukea.Eipä+nuo+sääennustukset+ihan+aina+toteudu+niin+kuin+luvataan,+mutta+myönteistä+on+huomata,+jos+sade+auringon+paisteeksi+vaihtuu;)Nyt+tässä+taivaalle+tähyilen+ja+en+arvaa+miksi+tämä+täällä+meillä+muuttuu,+lupauksia+antava+vaikka+auringon+esiin+tuloon.Voikaa+hyvin+ja+nauttikaa+siitä+mitä+meille+annetaan,+jos+ei+päivänpaistetta,+niin+pilvinen+sääkin+voi+iloa+tuoda.
  17. Huomenta,+sumuista+aamua+ja+nyt+näyttää+siltä,+että+ei+tiedä+mitä+tehtäisiin,+sadettako+vai+päivän+paistetta,+jäädäänpä+odottelemaan.Tuon+testin+tein+minä+myös,+ja+pari+kysymystä+meni+väärin,+kun+en+lukenut+kysymystä+oikein,+tapani+mukaan+hätäilin.Kivoja+nämä+testin,+teen+niin+fasesssakin,+kiitos+vaan+Mia-mummi.Runebergin+tittelin+sain,+mistähän+tuo+Väinämöinen+tuli,+varmaan+huippu+saavutus?Ulkoilu+päivä+se+varmaan+monelle+tuo+eilinen+oli,+ihana+kerrassaan,+jospa+niitä+nyt+alkaisi+tulemaan,+saisivat+ihmiset+sadot+korjattua+ja+puolukat+makua+auringosta.Kyllä+sitä+puuhaa+pihoilla+riittää+näin+syksyisin,+kun+on+saatava+kaikki+talvikuntoon.Metsästys+tietous+on+minulla+olematon,+hirviä+olen+nähnyt,+kun+metsäsästä+raahasivat+ja+lihaakin+olin+kerran+paloittelemassa,+tai+taisin+vaan+tiellä+pyöriä.Olihan+se+hyvä+ruuan+lisä+mitä+metsästämällä+sai+ja+aika+määrä+saaliita+aitoissa+ja+vajoissa+roikkui,+eipä+sitä+kaupungissa++asuja+mitään+siitäkään+hommasta+tiedä,+ainakaan+naispuolinen.Kalastus+ainut+saalistamalla+saatu,+kohoa+seurattiin+silmä+tarkkana,+pieniä+ahvenia+sitten+kukkoon+sai+laittaa,+miksei+paistaakin.Onhan+niitä+isoja+järviä,+Pielinen+yksi+sellainen,+jos+paha+myrsky+sattuu,+ei+leikin+asia+sielläkään+ole.Tyttären+mökille+mennessäkin+aika+iso+selkä,+jos+myrsky+sattuu,+kyllä+sielläkin+vakavaksi+vetää.Näin+maalla+eläen+aina+ajattelee,+kun+uimataito+on,+kyllä+sitä+myrskyssäkin+pärjää,+mutta+eipä+taida+niin+vaan+onnistuakaan,+voimia+se+kysyy.En+voi+minä+myöskään+kovin+tiukasti+terveys+palveluja+moittia,+aina+on+palvelu+pelannut,+kun+niitä+olen+tarvinnut.Yleensä+ei+mitään+valittamista++minkään+palvelun+suhteen,+mitä+olen+vailla+ollut+olen+saanut.Olen+ihan+näin+lukien+ajatellut,+että+aivan+liian+ison+urakan+aina+itsellesi+Hurskainen+otat,+aina+sitä+uutta+ilmaantuu,+työ+ei+tekemälläkään+lopu,+kai+sen+tiedät;)Ei+tarvitse+kuin+näin+minunkin+huushollia+ajatella,+vasta+siivouksen+tein+ja+nyt+jo+näyttää+että+uusia+voisi.Karviaiset+parhaita+sellaisinaan+syöden+ovatkin,+hilloa+joskus+tein,+mutta+nyt+kun+ei+pensaita+ole,+en+ostamaan+rupea+sen+takia,+hieman+hapahko+on+yksin+vaikka+piirakkaan+laittaa.Nyt+tuli+taas+pitkä+litania+kirjaimia+peräkkäin,+saa+joku+päivitellä+miten+viitsinkin+tätä+turhaa+puhetta+pitää.Ei+nuo+toisaalla+nuo+lyhyetkään+viestit+mieltä+ylennä,+siksipä+en+niitä+paljon+vilkuile,+samaa+eipäs,+juupas+sanomaa+ja+sitten+väittävät+meidän+kirjoituksia+saman+jauhamiseksi.Kuitenkin+joka+päivä+erilaisia+viestejä+saa+lukea+pirtissä,+minusta+mielenkiintoisiakin.Jokaisella+olkoon+oma+näkemys+ja+mielestäni+meillä+tänne+kirjoittajilla+myös.Väittävät,+että+tänne+ei+huolita+mukaan,+se+on+todella+suuri+erehdys,+jos+vakinikillä+käy,+opimme+tuntemaan,+niin+viestittely+onnistuu+ja+mukana+on.Iloista+päivää,+vaikka+sielu+mustana+mököttäisi;)
  18. Huomenta+viikon+alkuun,+puolta+kuuta+jo+lähestytään,+kaupoissa+jo+joulutilauksia+tehdään,+niin+se+aika+hurahtaa.Eipä+mitään+erikoista+tiedossa+tälle+viikolle,+ensi+viikolla+sitten+alkaa+harrastukset,+ne+vähäiset+mitä+aion+toteuttaa.Voitteko+kuvitella+miten+pienestä+ilon+aiheita+etsin,+lankakeristä,+nostan+lankakeriä+pöydälle+ja+sitten+värien+sopivuutta+funtsailen+ja+siitä+nautin;)Paljonkos+sitä+tarvitsee,+kun+tämä+lapsen+mieli+elää.Muistissa+on+puute,+mitä+sota+aikana+ja+pitkälti+sen+jälkeen++koettiin,+liiterissä+oli+meilläkin+aina+joku+elukka+kesän+ajan,+siitä+sitten+syksyllä+lihaksi+laitettiin.Ei+nykyiset+ihmiset+varmaan+todeksi+usko,+mitä+kaikkea+sen+ajan+ihmisiltä+puuttui.Ei+hermoilla+ei,+ynnämuu,+uskotaan+niin,+että+et+enää+osaa+makua+hyväksi+tuntea,+kun+vähiin+on+jäänyt+maistelu+ja+ei+kai+ne+nyt+maun+tuntienkaan+niin+hyvältä+maistu,+kitkeriä+sanoi+kettu+pihlajan+marjoista,+näin+sanon+minä+myös;)Hyvä+kuitenkin+lääkkeeksi+varuilta+on,++kiitos+Latelle+asian+hoidosta.Noin+se+menee,+kun+aina+muistaisi+ajatella,+että+monesti+itse+toisena+osa+puolena+on,+kun+asiat+ikävän+käänteen+saa.Löytyneekö+täydellisen+hyvää+ihmistä+mistään,+mutta+se+oman+itsensä+hyvyys+on+omissa+käsissä.Niin+se++on,+että+syksy+jo+uuden+alun+kasvuun+ilmoittaa+ja+luonto+jo+valmiina+uuteen+eloon+ennen+pakkasten+ja+lumentuloa,+se+on+ihme+miten+pienet+silmut+talven+kestävät.Muistan+mökillä+miten+sorat+kävivät+karviaismarjapensaan+ala+oksat+tyhjentämässä,+poikue+oli+suuri,+kauankos+siinä+menikään+pensaan+tyhjennyksessä.Noin+sitä+lepopäivä+on+käytettävä+Hurskainen.Paljon+olen+kuullut+kielteistä+minä+myös+noista+terveyspalveluista+ja+intoa+en+tunne+mennä+itse+tutustumaan.Pakkohan+se+on+ne+vuosittain+tapahtuvat+näytteet+ottaa+ja+olisihan+se+80:n+yleinen+tarkastus+kaiketi+luvassa.Saa+nähdä+kutsutaanko,+vai+itsekö+on+anottava.Kovasti+kehuvat+helpoksi+sitä+kirjan+tai+albumin+tekoa,+mutta+en+minä+varmaan+osaisi+sitä+tehdä,+kiva+muisto+pojallesi.Minulla+on+yksi+laatikko+täynnä+keittokirjoja+ja+vielä+kaiken+maailman+leikkeitä,+ajattelin+inventaarion+tehdä+ja+hävittää+liiat.Harvoin+ohjeita+katson,+on+tuonne+pääkoppaan+ne+tavalliset+syöpyneet.Voisi+todella+tehdä+samalla+tapaa,+kerätä+ne+vaikeimmat,+mitä+ei+osaa+ilman+ohjetta.Veneily+meren+tuntumissa+on+minulle+kokematon+paikka,+en+varmaan+nauttisi,+kun+rannaton+aava+ulappa+pelottaa.Nautittavaa+on+jos+siihen+on+tottunut+ja+pelko+on+tuntematon+käsite.Järvellä+kyllä+soutelen+ja+onkimisesta+tykkään,+mutta+aina+ranta+näkyy;)Olikohan+Havukka-ahon+ajattelijassa+se+kuoliaaksi+naurattaja,+siinä+vaan+kuulijat+saivat+nauraa,+ei+tämä+itse+naurattaja,+näin+olen+ymmärtänyt.Ei+nämä+nykyiset+ohjelmat+naurata,+tekee+mieli+etsiä+muilta+kanavilta+ohjelmaa.Ihania+kokemuksia+varmaan+olette+Meri-kukka+ja+Noella+saaneet+niistä+purjehdus+retkistä,+niin+se+on+kaikki+ei+samoista+asioista+nauti,+syy+sekin,+että+ei+ole+päässyt+niitä+kokeilemaan+ja+elämään+sellaisissa+oloissa.Elannon+hakeminen+merestä+on+jo+työksi+luokiteltavaa.+ei+huvia.No+ehkä+sitä+olisi+loppu+laittaa+tällekin+vuodatukselle,+on+pirtti+taas+saanut+ryöpytystä,+minä+siinä+mukana,+mutta+kyllä+se+kestetään,+eihän+se+uutta+ole;)Jatketaan+vähän+auringon+paisteen+lupauksia+antavaa+maanantai+päivää,+huomenissa+sitten+palataan+tuttuun+vesisateeseen;)
  19. Sunnuntaiaamun++tervehdys+hyvin+sateisesta+Savosta,+vettä+on+tullut+koko+yön+ja+eikun+jatkuu,,,,+meinaa+masentaa;(Asia+mille+ei+mitään+ihminen+kaikessa+viisaudessaankaan+mahda,+joten+nyt+miettimään+niitä+muistoja+vanhoista+ajoista,+jolloin+aurinko+paistoi+aamusta+iltaan;)Voisi+ollakin+hyvä+päivä+valokuvien+selaukseen.Nuo+pitsi+lakanat+on+jo+kauan+aikaa+sitten+aluslakanoina+kuluneet,+eivät+verhoiksi+ehtineet,+käyttö+kelpoisia+olisi+niiksikin+ollut.Itse+ne+pitsit+tuli+virkattua+ja+arkkuun+sitä+kerättiin+muistakin+tekstiilejä,+mies+teki+pyynnöstäni+sulhasmiehenä+ollessaan+sen+arkun.Ahkeria+oltiin+ja+oli+se+niin+mukava+omaan+pesään+päästessä+niitä+käyttämään+ruveta.Pakolliset+vauvan+nuttu,+miesten+alushousut+ja+itselle+esiliina+kuului+sen+ajan+käsitöihin,+tehtyä+tuli,+vaikka+taisi+vauvan+paidan+röyhelö+kaulus+tuskaa+teettää,+neulan+kanssa+rypyt+laitettiin.Pohjanmaalla+se+uho+on+puheissakin+näkyvää,+lieneekö+sitten+toimimisessa+sen+kummempaa+kuin+muuallakaan,+no+olihan+ne+puukkosankarit+aika+rajuja,+vanhoja+elokuvia+katsellessa+tämä+esiin+tulee.Suolatonta+se+tuima+meillä+päin+oli,+mutta+tuima+on+tuuli+ja+varmaan+menokin.Katselin+eilen+elokuvan+joku+pohjoiseen+menevä,+oli+sielläkin+menoa+ja+kommelluksia,+tuli+loppuun+asti+katsottua,+vaihtelua+näille+nykyisille+huutamisohjelmille.Aivan+kauheaa+mekastusta+on+nämä+nykyiset+Tuubit+ja+sen+kaltaiset,+jos+aikoo+puheesta+saada+jotain+tolkkua,+on+keskityttävä+todella.Silloin+kun+on+puhetta+olisi+se+oltava+niin,+että+sen+kuulisi,+vastakohtana+katsoin+Inhimillisen+tekijän+ja+siinä+oli+nuori+opiskelija+jonka+puhe+oli+korvalle+sointuvaa+ja+selkeää,+näihin+asioihin+olisi+kiinnitettävä+paljon+huomiota.Suomalaisten+nykyelokuvatkin+on+äänen+toiston+kanssa+sitä+sun+tätä.Sateesta+varmaan+johtuu+nyt+tämä+moittimisinto,+mutta+en+kerta+kaikkiaan+tykkää+näistä+ohjelmista+missä+kilpaa+huudetaan+ja+nauretaan,+piste.Se+mielikuvituksen+tarve+olisi+hyvä+omata+ja+eläytyä+joskus+pirtin+hullutteluun,+vaikka++lapselliselta+tuntuisikin,+sanotaanhan+isossa+kirjassakin,+että+lapsenuskoisilla+on+mahdollisuuksia+kaikkeen.(melkein)Mustarousku+on+hyvä+ruokasieni,+syövän+pelosta+sitä+varoitettiin+keräämästä,+oli+mukama+sieni+joka+kaiken+itseensä+keräsi,+voi+olla,+mutta+voi+olla+olemattakin.Näitä+varoituksen+sanoja+kuulee+milloin+minkin+ruuan+kohdalla+ja+kohta+kumotaan.Minäkin+odottelen+sieniä+siivottavakseni,+tytär+soitti+ja+kertoi+keränneensä.Voi+vähän+tuuli+venettä+keinuttaa,+aika+ison+selän+yli+tulevat.Kyllä+raivaussahoilla+olisi+töitä+metsissä,+kun+niitä+auton+ikkunasta+katselee,+ilo+on+huomioida+hyvin+hoidetut+metsät,+itse+en+yhtään+puuta+omista;)Noita+ruokaohjelmiakin+tulee+aivan+liikaa,+ennen+ei+olisi+tullut+mieleen+muu,+kun+vain+mahansa+täyteen+sai;)Ehkä+olisi+syytä+pitää+inventaario+nurkkakaapissa,+minä+en+muista+milloin+olisin+sinne+kurkannut.Sade+jatkuu,+nyt+jotakin+muuta+hommaa+on+keksittävä,+kuin+ikkunasta+tuijottelu,+eiköhän+se+joskus+sadekin+lopu.Näin+toivon+ja+jaksakaa+pitää+mieli+toivorikkaana+toisetkin.