Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+lauantai+aamuun,+pilvistä,+mutta+väliin+sellainen+outo+valo+ilmiö+kurkistelee,+jospa+tuo+vaikka+paistamaan+pysyvämmin+rupeaisi.Ei+näkynyt+revontulet,+kovasti+niitä+odottelin,+harvinaista+näkyvyyttä+meillä,+joskus+talvella+vaatimattomia++läiskymyksiä+olen+nähnyt.Late+totuuden+kerroit,+harvinaista+on+pirtin++esillä+olo+ja+kauan+olemme+jaksaneet,+vaikka+aika+kielteisiä+rieputuksia+matkan+varrelle+tullut,+no+tottuuhan+niihin;)Aina+vaan+saa+kuulla+siitä,+että+keskustelua+ei+ole+pirtin+viestintä,+mitä+se+sitten+onkaan+muuta+kuin+keskustelua+arjen+elämästä,+väliin+juhlistakin,+oikein+mukavaa+mielestäni.Näin+ne+hommat+sujuu+Hurskainen,+kun+unta+ja+ravintoa+riittävästi,+työt+sujuu+leikiten.Tämä+etuhan+se+pirtissä+on,+että+paino+ei+nouse+vaikka+miten+herkuttelisi+ja+kun+hyvä+mielikuvitus+on+matkassa+kaikki+todeksi+muuttuu;)Ainahan+se+riidan+voittaa+ja+antaa+iloakin+elämään;)Turvallista+jo+vakuutusten+vuoksi+on+nuohoojan+käynti,+jos+jotakin+sattuu+voi+mustaa+valkeana+esille+tuoda.Olen+samaa+mieltä+tuosta+mustikka+piirakasta+kanssasi+Venlastiina,+pullataikinasta+tehty+maistuu+aidolta+mustikka+piiraalta.Myös+tekijöitä+on+monenlaisia,+hyviä+ja+vähän+huonompia,+itsensä+tekemää+ei+auta+moittia,+voi+olla+että++taitavampia+löytyy,+mutta+halu+tehdä+itse++lopputulos+on+sitä+mitä+on,+tietää+ainakin+koostumuksen.Älä+masennu,+käy+vaan+kirjoittamassa,+vastoin+käymisistä+huolimatta.Tuima+on+täällä+päin+käytetty,+tuttu+sana+suolattomasta.Kutominen+olisi+kivaa+ajankulua+ja+paljon+olen+sitä+harrastanut,+mutta+nyt+ei+polvet+sitä+anna+harrastaa,+yritin+poppanaa,+mutta+uskottava+on.Kudoin+mieheni+kuoleman+jälkeen+Apila+seinä+vaatteen,+pohjakangas+kutoen+ja+sitten+kirjomalla+malli,+siihen+meni+paljon+kyyneleitä+ja+surua,++mutta+nyt+voin+niitä+muistoja+siitä+seinältä+ammentaa.Isoksi+muodostuisi+läjä,+mitä+olen+kutomalla+aikaan+saanut,+aika+aikaa+kutakin+ja+nyt+olen+hyvilläni,+kun+puikot+ja+virkkuu+koukku+vielä+kädessä+toimii.Samoissa+hinnoin+on+lohi+täällä+mitä+ynnämuu+ostit,+minulta+jäi+tiskiin,+kun+ruokaa+niin+paljon+varattuna,+pitää+toivoa,+että+hintataso+samana+pysyisi,+vähän+jo+mieli+lohen+suuntaan+kallistuu;)Minäkin+haaveilin+puolukoiden+keräämistä,+mutta+varmaan+ei+kiirettä+sitten+olekaan,+miten+sitten+oma+keruu+onnistuisikaan.Ei+torilta+vielä+siis+kannata+ostamaan+mennä,+kun+kerran+raakoja+ovat.Tuo+kehuminen+ei+ole+ollenkaan+tarpeen,+kiva+kun+oven+aukaiset+ja+viestin+laitat,+sitä+monikin+kaipailee;)Rököraanu+on+tuntematon+minulle,+hursti+ja+possakka+tuttuja+molemmat,+kyllä+murteita+voi+olla+sellaisia,+että+kielillä+puhumista+ihan+on.En+ihmettele+jos+nuorilla+sormi+suuhun+menee,+niitä+kuunnellessa.Huomasin+"riitasi"+kristiina23+ja+pitihän+minunkin+sotkeutua+tapojeni+vastaisesti;)Meri-kukan+mainitsema+"lakana"+täällä+meillä+päin+ennen+aika+yleinen,+tunsi+nimen+vaaru+ja+se+pidettiin+olkipatjan+päällä,+olkien+kovuutta+poistamassa.Pulsterivaaru,+oli+ne+ennen+kaikenlaiset+elämisen+meiningit,+mutta++elämä+oli+ihan+mukavaa,+vaikka+ei+nykyisiä+mahdollisuuksia+ollutkaan.Oljet+vaihdettiin+varmaan+pari+kertaa+vuodessa,+sekin+yksi+tapa+käyttää+kaikki+tarkkaan.Olisi+varmaan+ihan+järkevää+tuo+keväisin++ja+syksyisin+tapahtuma+lopettaa+minunkin,+ikkunan+pesussa+jo+urakkaa++tarpeeksi,+siihen+vielä+kun+lisää+verhojen+vaihdot,+vintille+kipuaminen+mattojen+kanssa,+seikkailusta+alkaa+käymään.Miten+se+vanha+tapa+onkin+pinttynyt,+vai+tämä+mahdoton+kyllästymisen+tuskako+pakottaa+noihin+hommiin.Edessä+taas+on,+miten+selviän+se+on+taas+arvoitus.Tytär+kyllä+sanoi,+että+voita+itsepäisyytesi+ja+pyydä+apua,+olisiko+uskottava;)Vaikeaa+on+tunnustaa+huonouttaan,+väliin+sitä+ei+muistakaan+ja+saa+kouriin+tuntuvan+muistutuksen.Löytyisipä+minullekin+sellainen+maasto+mistä+puolukat+voisin+kerätä,+keppi+toiseen+käteen+ja+poimuri+toiseen,+varmaan+onnistuisi+hyvästä+mättäästä;)Nyt+taitaa+merkit+olla+loppusuoralla,+kohta+tulee+kielto+ei+enää,+kiitos.Pyykin+silitys+tämän+päivän+ohjelma+ja+päivän+päätteeksi+sitten+sauna.Elämä+hymyilee+ja+aurinko+ilmestyi+taivaalle,+mikäs+onkaan+ollessa,+mukavaa+päivää+teille+toisillekin.
  2. Huomenta+pilvipoutaiseen+torstai+päivään,+tuuli+hiljalleen+puiden+oksia+heiluttaa,+voipa+siitä+sateeksi+vielä+muuttua.Katselin+koivupuita+ikkunani+edessä+ja+selvät+syksyn+merkit+näkyy,+keltaisia+läikkiä+puissa+jo+on,+niin+se+luonto+lepoon+alkaa+laittautua.+Kiertokulkua+ja+aina+tuntematon+tulevaisuus+meillä+ihmisillä,+kuin+luonnollakin,+niin+kovin+erilaisia+on+säät+kesällä+kuin+talvellakin,+saapa+nähdä+miten+talven+osalta+käykään.Niinhän+se+oli+ennen,+että+kesät+oli+kesiä+ja+talvet+lumisia+ja+pakkanen+paukkui,+ihmisen+aikaan+saannoksia+nämä+nykyiset+säät+ovat,+luonto+iskee+omalla+tavallaan+ihmisen+aikaan+saamia+häiriöitä+vastaan.Juuriaan+ei+pakoon+pääse+voisi+todeta+ynnämuun+aprikoinnista+miten+on+kotiutunut.Ei+kai+tarvitsekaan+päästä,+sieltä+ne+lapsuuden+ja+nuoruuden+muistot+kaivetaan+ja+kaikki+se+hyvä+kuin+pahakin+mieleen+tulee.Ikävää+oli+se+ja+on+vieläkin,+että+pakko+on+työn+perästä+kulkea+ja+samalla+sitten+maaseutu+kuolee+ja+näitä+niin+sanottuja+juurettomia+aina+vaan+enenemissä+määrin+tulee.Ehkä+ihminen+kuitenkin+on+aika+sopeutuvainen+ja+kun+60+vuottakin+on+samoissa+paikoin+elellyt,+kyllä+kodikseen+voi+tuntea.Kyllä+ne+kesät+lapsena+aina+kauniita+oli,+kun+aina+vaan+järvessä+saatiin+puljata,+aivan+ihanaa+jos+huonot+muistot+pois+pyyhkiintyy,+niin+kuin+ynnämuu+arvelit.Ikävä+väittää,+mutta+monta+ikävää+muistoa+mielessä+pysyy,+mutta+suurimmilta+osin+mukavia+ovat;)Minä+en+noiden+voiteiden+tehoon+ole+oikein+päässyt+uskomaan,+vaikka+kaikki+melkein+väittävät+niiden+särkyyn+auttavan,+ehkä+minulla+ei+tarpeeksi+sitä+kipuilua+sitten+olekaan,+liikkuessa+vain+sattuu+ja+jäykkyys+lisääntynyt.Luulen+että+puukko+vaivaani+ainut+helpotus,+pillereitä+en+paljon+napsi,+onnekseni,+ainahan+niillä+tuppaa+sivu+vaikutuksia+olla.Mikä+ihaninta+yöt+menee+nukkuessa,+ei+särje+mitään+paikkaa.Tuotapa+olen+minä+myös+pohtinut,+että+mikä+onkaan+punkin+ja+hirvikärpäsen+tarkoitus+elää,+eihän+niitä+kaiketi+kukaan+eläin+ruokanaan+pidä,+hyttysten+elämistä+lintujen+ruuaksi+ymmärtää,+vaikka+kiusaksi+ovatkin.Kiusaksi+ne+on+Luojamme+luonut+meille+elollisille.Jospa+se+hitaasti+eteneminen+johtuu+liiasta+perusteellisuudesta+Hurskainen,+mutta+äläpä+siitä+huoli,+yön+jälkeen+aina+uusi+päivä+ja+kun+ei+meillä+niin+kovasti+tuota+menemistä+ole,+niin+jatkappa+vaan+hommia+ja+puhdasta+aikaan+saa;)Näin+teen+minäkin,+kaikki+irtain+parvekkeella+haistelee+tuulen+henkäyksistä,+kiirehdin+tänään+siivoamaan,+kun+sateella+on+pelotelleet+viikon+lopulla.Niin+se+vaan+tämä+aamu+rupeama+aina+tässä+koneella+menee,+nyt+jo+päiväksi+alkaa+muuttua+ja+työt+seisoo;)Reippaana+nyt+hommiin+ja+puhdasta+pitäisi+koht'+sillään+olla,+varmaan+teillä+toisillakin+työ+luistaa?
  3. Huomenta+keskelle+viikkoa,+jotkut+pikku+lauantaiksi+sanovat,+näin+voi+ollakin,+kun+saunaan+tänään+pääsee.Lenkkisauna,+vaikka+lenkillä+en+käy+muuten+kuin+kauppareissut,+silti+käytän+hyvillä+mielin+tämän+edun.Nyt+alkaa+pakkaset+olemaan+täydet,+puolukalle+vielä+tyhjää+tilaa,+eilen+laitoin+lantut,+survoksena+ja+lohkoina,+muutaman+rasian+vain,+meinaan+säästyä+joulun+aikaan+lantun+kannolta+kaupasta+ja+ehkä+parempiakin+näin+heti+valmistuttuaan.Reissut+on+vähentyneet+ja+yhä+vähenee,+näitä+pieniä+parin+päivän+matkoja+joskus.Mielessä+aina+näin+syksyllä+on"+saalistus"+retket,+jotakin+saattaa+käteen+tarttua,+kun+metsään+eksyy.Kysyvä+tien+löytää,+näinhän+ennen+sanottiin+ja+eihän+ollut+navikoita+ei+muutakaan,+kartat+saattoivat++olla+ainuita+opasteita.Ei+sitä+aina+arvaa+mistä+se+"pöpö"+mukaan+tarttuu,+kädet+jos+unohtuu+pesemättä,+vaara+on+lähellä+tuon+tapaisten+töiden+jälkeen,+mistä+Hurskainen+mainitsit.Katselin+telkkarista,+kun++mielenterveydestä+puhuivat,+peloista+ja+sen+semmoisesta,+siinä+lääkäri+sanoi,+että+ei+liian+varovainen+saa+olla+kaiken+suhteen.Lähinnä+kysymys+oli+liiasta+ennakoinnista+kaiken+suhteen,+pelosta+jos+jotakin+tapahtuu.Itikoita+ei+tänä+kesänä+todellakaan+kiusaksi+asti,+aina+sitä+jotain+hyvää+löytyy+sateisesta+ja+viileästä+kesästä.Tahtoo+olla,+kun+kerran+jonkun+paikan+särkee,+se+kolotus+siitä+jää+ja+vanhemmalla+iällä+vielä+helpommin.Saunan+jälkeen+siellä+mökillä+jäähdyteltiin+ulkona,+enpä+arvannut,+että+niin+vähästä+otti+niskani+itseensä,+kovasti+kipeäksi+tuli.Nyt+olen+virutellut+ja+hieronut,+sen+minkä+pystyn,+ehkä+ohi+menee.Aiemmin+ei+tiennyt+mitään,+nyt+kaikki+vedotkin+tuntee,+vanhuus+ei+tule+yksin.Ruuan+puutteeseen+en+minä+pahana+pidä+jos+metsän+elukan+tappaa,+mutta+kun+harrastuksena++pidetään+ja+jahdataan+tuntuu+kurjalta.Puolustuksena+se,+että+liian+suuriksi+kasvaisi+esimerkiksi+hirvikanta,+on+katsottu+oikeaksi+lupia+myöntää.Petoja+saisi+kaiketi+vähän+enemmänkin+kaataa,+kun+tuhoa+tekevät+ja+pihapiiriin+jo+tulevat.Onhan+se+karhupelko+hätistelemässä+myös+marjastajia+metsistä,+vaikka+kaiketi+se+vaara+on+pieni,+varmaan+karhu+ihmistä+kaihtaa.Hirvikärpäset+saisi+ihan+sukupuuttoon+hävittää,+miten+voikaan+niin+pieni+elukka+inhottaa+ja+voi+hirviparkoja+mitä+niiden+kimppuun+käydessä+saavat+kokea.Taitaa+paljolti+olla+koko+Hesa+näiden+maalta+lähteneiden+kansoittama,+hyvin+pieni+osa+alkuperäisiä+stadilaisia,+näin+uskon.Sinnepä+on+kotinsa+moni+Savon+alueiltakin+lähtenyt+kotinsa+perustanut+ja+varmaan+hyvin+viihtyvät,+minä+en+tykkäisi,+tämä+maalla+eläminen+niin+rauhaisaa;)Jospa+päivälle+alkaisi,+jotakin+puuhastelua+on+tiedossa,+porkkanoiden+raastamista+ensin,+niitäkin+ostin+pari+pussia,+sose+keittoa+laitan,+jätin+lanttua+muutaman+palan+ja+kurpitsaa+mukaan,+hyvä+tulee,+kun+sulatejuustolla+höystän.Ruoka+se+heti+aamusta+mielessä+pyörii,+vaikka+hyvää+tekisi+pari+päivää+paastota,+ei+vanha+ihminen+saa+riskeerata,+se+on+minun+motto;)Iloa+päiväänne+sitäkin+ihmismieli+kaipaa.
  4. Huomenta,+kotona+jälleen,+mukava+oli+kylässä,+mutta+kiva+taas+nukkua+omassa+sängyssä.Oli+ihan+kaunis+ilma+mökkireissullani,+mutta+viileähkö,+ei+vähillä+vaatteilla+ulkona+istuskeltu,+villatakkia+hartioille+vaati.Sienessä+keppien+kanssa+käytiin+kolmen+hengen+voimin+ja+sankollinen+väkisin+keräten+saatiin+kokoon,+hyvä+niinkin.Pari+rasiaa+sitten+pakkaseen.Monenlaista+viestiä+on+tullut,+hirvikärpäsistä,+palovaroittimiin,+molemmat+tuttuja.Hirvikärpäsen+tältä+syksyltä+vattupuskasta+sen+mukaani+sain,+kai+hirvet+jossain+lähellä+yöpyneet.Palovaroittimen+patterin+olen+saanut+vaihdettua,+vaikka+hyvin+epävarmaa+sinne+katon+rajaan+onkin+kurkkia.Apua+ei+joka+hetki+ole+tarjolla,+onni+mukana+lauantaina,+kun+keittiön+lavuaari+tukkoon+meni.Lähtöä+tein+mökille,+kun+huomasin+tiskikoneen+olevan+veden+peitossa+(siis+sen+osan+mikä+pitää+vielä+veden+koneessa)+menin+käytävästä+katsomaan+puhelin+numeroa+huoltomiehelle.Puheenjohtaja+samalla+ovesta+astui+ja+kysymään,+että+mikä+hätänä,+no+kerroin+ja+hän+lupasi+katsoa,+ja+saikin+viemärin+auki.Säästyi+taloyhtiöltä+sievoinen+summa,+kun+ei+tarvinnut+kutsua+muualta+apua,+viikonloppuna+vielä+kalliimpia.Nuo+vesivahingot+niin+paljon+puhuttuja,+että+pelkään+ettei+vaan+mitään+sellaista+pääse+tapahtumaan.Sain+lähteä+mökille+kevein+mielin,+myönnettävä+on,+että+aika+avuton+sitä+on+tämän+kaltaisten+hommien+kanssa,+vaikka+kuinka+itse+minä+onkin;)Saaristolaisleipää+en+muista+maistaneeni,+mutta+onhan+niitä+valittavissa+monenlaista,+leipää+aika+vähän+kulutan+ja+ole+yrittänyt+ruisleivässä+pitäytyä+ja+vaaleat+leivät+unohtaa.Ei+auta+minun+ikkunoiden+pesua+väliin+jättää,+on+ne+niin+likaiset,+kun+vesi+ja+pöly+ovat+päässeet+hyvin+tänä+kesänä+yhdessä+toimimaan.Siinä+se+taas+sellainen+vaikea+tehtävä+edessä,+mutta+itse+meinaan+selvitä,+pesusta+ja+verhojen+vaihdosta,+miten+käyneen.Nyt+alan+keittämään+punajuuria,+eilen+kaupassa+0,89+senttiä+kilon+pussi,+tykkään+vähän+niitäkin+itse+tehdä.Kohta+alkaa+jääkaapin+ylähylly+täyttyäkin,+ei+muuta+enää+auta+haalia,+mitä+nyt+pakkaseen+laitan.Eilinen+sieni+reissu+enteili+ajatuksin+sellaista,+että+kai+puolukat+ostan,+pitäisi+olla+melkoisen+tasainen+paikka+mistä+itse+pystyn+niitä+keräämään.Puolukoita+on+saatava,+mehuksi+ja+hilloksi.Nyt+näyttää+kaunis+päivä+olevan+edessä,+aurinko+kirkkaalla+taivaalla+paistelee+ja+ihan+lämmintäkin+lupasivat,+ei+toki+ilman+pitkähihaista+vaatetta+kaiketi+auta+ulos+mennä,+syksy+se+jo+on.Iloista+mieltä+kaikille+ja+säilömistarpeita+etsimään;)
  5. Lauantaiaamua,+vaihteeksi+auringon+paisteella+alkaa+ja+luvassa+nyt+pidempi+kuiva+jakso,+se+nähdään+jos+eletään.Sain+kutsun+ystävän+mökille,+vähän+myöhäiseksi+jäi+tämä+perinteinen+mökki+rupeama,+mutta+jospa+sitä+onnistuneempi+siitä+tulee.Ajattelin+jo,+että+ynnämuun+ja+Hurskaisen+kanssa+kirjeen+vaihtoa+suoritetaan,+mutta+löytyi+tuttu+pariskunta+ja+Neeassakin+pirtin+muisti;)On+se+harmi+tuon+viestien+häviäminen,+ei+sitä+mielellään+uusiksi+laita+jos+jo+pitkän+rimpsun+on+aikaan+saanut,+tuo+kirjautuminen+toinen+harmi.Minä+sain+tänä+aamuna+myös+ihmetellä+mitä+koneeni+aikoo,+tyhjä+näyttö+vaan+edessä,+piti+ottaa+puhelin+johto+pois+seinästä+ja+uudelleen+laittaen+kone+alkoi+pelata.Ehdin+jo+harmitella+uutta+laskun+syntymistä,+mutta+näin+tällä+kertaa+selvisin.Kyllä+tuota+sukka+kauppaa+täälläkin+käydään+ja+seuraavien+myyjäisten+aikana+toivoisin+isien+saavan+lämpimiä+sukkia+lahjaksi,+myyjäiset+isän+päivän+alla+ja+sitten+jouluna+viimeiset+tältä+vuodelta.Taas+sain+neljä+pussia+lankoja+lahjoituksena+ja+näin+edullinen+hinta+taso+säilyy.Langat+ovat+yllättävän+kalliita,+kun+ylijäämä+varastojaan+ihmiset+siivoilee,+meille+se+tietää+eurojen+säästöä+ja+tekemisen+iloa.Varmaan+kesäaikaan+viidet+toista+sukat+miehille+neuloin+ja+vähän+muutakin+näiden+arkisten+hommien+lisäksi.Eilen+sain+niitä+kurkkuja+euron+kilo+ja+niinpä+kurkkusalaatti+on+purkeissa+valmiina+nautittavaksi+ja+taatusti+tiedän+aineet+ja+tekotavan,+joten+mukava+on+purkkeja+aukoa.Hyvä+että+löytyi+se+koneesi+Hurskainen,+harmi+se+olisi+jos+aina+vaan+uuden+ostoon+joutuu,+nyt+varmaan+remontti+paikan+tarkastat,+kun+työt+on+tehty.Kalliiksi+kävisi+tuon+tapaiset+unohtelut,+kokemuksesta+omia+huolimattomuuksiani+muistan.Olen+varmaan+kertonutkin,+miten+keraamisen+hellan+päällisen+halkaisin,+kattoa+yritin+puhdistaa,+muka+likainen+oli+ja+hellan+päälle+sen+enempää+ajattelematta+astuin+ja+naps,+eipä+minun+painoa+kestänyt.Jos+olisin+lukenut+aiemmin+sen+kestävyyden,+ehkä+vahinkoa+ei+olisi+sattunut,+mutta+tapani+on+ensin+tehdä+ja+sitten+ohjeisiin+palata.Enää+en+samaa+virhettä+tee,+tuli+siitä+sen+verran+kallis+lasku.Nyt+tuo+sää+varmaan+houkuttaa+kaikkia+metsään+menemään,+joilla+siihen+voimia+riittää,+sieniä+aion+minä+myös+katsella,+kun+sinne+mökki+maisemiin+menen.Ongelle+toivoisin+myös+pääseväni,+mutta+yhtä+huono+kuntoinen+on+ystävätärkin,+miten+se+veneeseen+meno+onnistuu,+se+nähdään.Oikein+mukavaa+viikon+lopun+aikaa,+en+tiedä+montako+päivää+menee+minulla,+mutta+jälleen+palajan,+kun+sen+aika+tulee.
  6. Huomenta+pilviharmaaseen+aamuun,+vettä+ei+juuri+nyt+sada,+mutta+eipä+ilman+sateenvarjoa+ulos+auta+lähteä.Torille+meinasin,+menenkin+jos+ei+satamaan+ylly.Kakkosluokan+lavakurkkuja+menen+etsimään+ja+ne+on+haettava+heti+aamulla+kysyntä+on+kova,+sopivat+mainiosti+kurkkusalaatin+tekoon.Pitäähän+sitä+Pirkan+päivä+kahvitkin+käydä+juomassa,+siinä+samalla+kauppa+ostokset.Voi+noita+Hurskaisen+harmeja+joita+aina+vaan+esiin+putkahtaa,+ajattele+vaan+muuttamista,+sitten+elämä+kuin+hevosettomalla+miehellä,+joku+tämänlainen+sanonta+tuolla+aivoissa+pyörii.Kyllä+se+tuo+home+on+tämän+päivän+ongelma,+tiskipöydän+ääniä+minä+myös+tarkalla+korvalla+kuuntelen,+koneen+alla+on+levy,+sieltä+ei+pitäisi+yllätyksiä+tulla,+mutta+onhan+muitakin+kosteudelle+sopivia+kohteita.Hajulukon+puhdistuksesta+kertovat,+en+taida+sellaisia+hommia+uskaltautua+tekemään,+saisinko+edes+putket+auki?Tyttäreni+ei+tykkää+pakastaa+kanttarellejä,+kuulemma+kitkerä+maku+tulee,+en+ole+huomannut.Tuon+asian+ihmettelyä+teen+minä+myös,+miten+sitä+ehtikään+vaikka+mitä,+kahdeksan+tuntia+töissä+ja+sitten+kotityöt,+mitä+ei+suinkaan+tuntiin+ehtinyt,+kaikkine+kauppareissuineen,+pyykin+pesuineen.Kyllä+se+syy+taitaa+löytyä+tästä+iän+karttumisesta+ynnämuu,+tosin+pakkokin+oli+yksi+jouduttamisen+keino,+jos+et+ehtinyt+jäit+jotakin+ilman.Nyt+on+aikaa+tehdä+hitaasti+ja+kiireettömyydestä+nautiskellen.En+rohkene+ottaa+kuin+varmasti+tunnetut+sienet+metsästä+minäkään,+ne+tavanomaiset++haapa/leppäsienet,+karvarouskut+ja+sitten+nämä+ei+keittämistä+vaativat.+Sieni+on+aika+vaikeasti+sulavaa+ruokaa,+ei+siinä+enää+muita+myrkkyjä+kaivata.;)Eilen+haudutin+kaalia+ja+söin+tietysti+liikaa,+kun+hyvältä+maistui,+sitten+kostautui,+alkoi+vatsaa+palperoitsemaan.Kaali+kaikessa+muodossa+on+yksi+herkkujani,+vaikka+melkein+kaikki+ruokainen+olen,+meren+eläviä,+en+etanoita+ja+muita+niiden+tapaisia+en+suuhuni+pistä,+ennakko+luuloinen+olen,+rapukin+arveluttaa,+mutta+maistanut+olen.Nyt+näyttäisi+siltä,+että+voisin+kuivana+torille+päästä,+eikun+matkaan.Oikein+kaikin+puolin+antoisaa+päivää+teille+toivottelen,+viikonloppu+se+on+taas+edessä.
  7. Huomenta+kauniiseen+auringon+paisteeseen,+ihan+tästä+mieli+virkistyy,+kun+välillä+auringon+näkee.On+se+ollutkin+kovin+tarkka+tuosta+paistamisesta+ja+nyt+tarvitsisi+olla+lämmintä+ja+kaunista,+sadot+pitäisi+saada+pelloilta+ja++viimeisimmät+mansikatkin+raakoina+odottaa+kypsymistään.Elokuun+viimeistä+eletään+ja+torstai+päivää,+nyt+vaan+kovasti+kaikki+toivomaan,+niin+kyllä+se+siitä+hymyyn+suun+vetää;)Näkökyky+minulla+todettiin+myös+hyväksi,+uudet+pokat+kuitenkin+vaihtelun+halusta+otin,+vaikka+entisillä+olisin+pärjännyt,+tämä+minun+vaihtelun+haluni+taas+tässäkin+näkyy.Mustikan+sanotaan+olevan+hyväksi+silmille,+no+onhan+tuota+tullut+niitä+syötyäkin,+muiden+marjojen+lisäksi.Tuon+harmin+minä+myös+koin,+kun+virran+nappulasta+laitoin,+ei+koneen+virta+tullutkaan,+siinä+painelin+ja+ehdin+jo+manaillakin,+kun+sitten+ryömin+lattialle+seinä+rasiaa+katsomaan+ja+sieltähän+se+vika+löytyi,+kosketin+oli+imuroidessa+osin+löystynyt+ja+virtaa+ei+koneeseen+saakka+sitten+tullut.Huokasin+helpotuksesta+ja+nyt+osaan+tarkempi+imuroinnin+kanssa+olla.Noin+se+menee,+jos+vanhoja+tuttuja+tapaa,+aika+lentää+siinä+muistellessa.Aina+tuota+Noellan+kertomaa+siivousta+vaan+kodista+löytyy,+aina+saa+aloittaa+hyllyjenkin+putsauksen+alusta,+kun+loppuun+on+päässyt+miten+voikaan+niin+siivoton+tämän+huushollin+emäntä+olla;)Voihan+olla,+että+ajan+kuluksikin+niitä+pyyhkeilee,+jotain+tehdäkseen.Onnittelut+vaan+hyvästä+päivästä+Hurskaiselle+ja+hyvä+että+huomasit+tuon+imurin+toimivuuden,+nyt+sitten+autolle+oma+imuri;)Kyllä+niitä+vahinkoja+meinaa+vaan+aina+tapahtua,+vaikka+tarkkana+onkin,+hyvä+että+huomasit+ja+ei+talo+palamaan+ehtinyt,Jos+tämän+laatuinen+päivä+on+alkamassa+ynnämuun+maisemissa,+ennustan,+että+metsään+menet,+siellä+sienet+odottaa,+sitä+lajia+kun+tuntuu+olevan.Harmissani+kuuntelen+toisten+kertomaa,+kun+itse+en+metsään+pääse,+jalka+pelissä+ei+jaksa+mihinkään+lähteä+ja+kyytiä+ei+kohdalle+näillä+näkymin+löydy.Tytärkin+Ruotsin+puolelle+matkasi+poikansa+luo,+he+yleensä+mökiltään+sieniä+ovat+tuoneet.Haluan+aina+sienet+itse+siivota,+no+helpotus+se+on+kerääjille,+aikaa+jää+keräilyyn.Hyvä+ostos,+kyllä+ne+kovettumat+on+hyvä+pois+saada,+joskus+jalka+hoidossa+käydessä+se+homma+on+tehty,+minulla+ei+kummoisia+kovettumia+olekaan,+tai+sitten+en+niitä+huomaa.Vanhaa+hyvää+musiikkia+kuuntelittekin+Venlastiina,+minullakin+laatikollinen+Lp-+levyjä,+mutta+ei+soitinta,+yritin+jo+niitä+kaupatakin,+mutta+Poppia+pitäisi+olla+jos+kaupaksi+menisi.+Minun+levyni+hieman+ehkä+toisenlaista+Pavarotti,+Rebroff,+Williams,+Carreras,+Karajan,+on+Korsuorkesterikin+yksi+kansio,+toivoisin+että+joku+keräilijä+löytyisi+tällekin+musiikille.Laatikossa+lojuvat,+hankkimiseen+meni+sievoinen+summa,+ne+eipä+ainut+tyhmä++kohde,+kirjoja+samoin+olisi+keräilyn+tarpeisiin.Taitaa+vaan+olla,+että+itse+saan+hankintoni+pitää;)Se+oli+sitä+aikaa+kun+isä+lampun+osti,+oli+vielä+jotakin+arvoa+noillakin+tavaroilla.En+päivääkään+vaihtaisi+pois,+löytyy+minulta+myös.Nyt+kuitenkin+loppuu+tämän+lajin+esittely+ja+en+aio+koko+päivää+koneen+ääressä+istua,+vaikka+vaan+tuonne+parvekkeelle+menen+neuleeni+kanssa,+nyt+ehken+tarkenee+siellä+istua,+kunhan+aurinko+sinne+suunnalle+kääntyy.+Mukavaa+elokuun+viimeistä+päivää,+ei+kuitenkaan+niin,+etteikö+syyskuulle+kyvetä;)
  8. Huomenta+ja+kiitos+kivoista+runon+pätkistä,+ihmettelyä+tuo+sää+aiheuttaa+ja+totta+myös+se,+että+veden+puutteesta+jossakin+kärsitään.Pilvessä+on+taas+ja+tuulikin+voimistuu,+mutta+alkaa+olla+jo+totta+joka+päivä,++haikaillaan,+mutta+ei+ruikuteta;)Onkohan+talvella+lunta+ja+pakkasta?Hurskainen+tuo+8+oli+kouluaikaan+hyvä+numero,+on+nytkin,+olkoon+sitten+eka+tai+viimeinen,+näillä+kymmenillä+ei+niin+suurta+merkitystä+enää.Tyttäreni+koulutoveri+soitteli+ja+lankoja+lupasi+tuoda,+no+enhän+häntä+nimestä+puhelimessa+tuntenut,+mutta+heti+kun+kasvot+oven+raossa+näin,+tuttu+ihminen.Siinä+sitten+päiväiltiin+iän+kulumista+hänkin+kohta+eläkeikäinen,+nuorena+meillä+öitäkin+vietti.Niin+se+kertyy+noille+lapsillekin+tuota+ikää,+saa+nähdä+ottavatko+kiinni;)Langoista+olin+ylen+onnellinen,+lahjoitusten+myötä+voimme+halvalla+tehdä+kauppaa+ja+lahjoituksiin+laittaa,+taas+on++tekemistä+pitkäksi+aikaa.Jopa+noita+harmeja+taas+Hurskainen+sait+kohdallesi,+parasta+onkin+heittää+hommat+siihen+ja+lähteä+oloaan+parantamaan+vaikka+herkkujen+ääreen;)Minulla+ylähylly+jääkaapissa+uhrattu+juuri+näille+etikka+tuotteille,+kun+aika+iso+on+jääkaappini,+jää+vielä+ruuille+tilaa,+eihän+yhden+ihmisen+ruuat+paljon+tilaa+vie+ja+kun+kaiken+pakkaseen+sopivan+sinne+laitan.Pulmusokeri+puolukka+hilloa+teen+tänäkin+vuonna,+se+on+kiva+pakkasesta+ottaa+valmiissa+rasiassa+tarjolle+laittaa,+viimeksi+laitoin+liian+paljon+sokeria,+nyt+hieman+vähemmän+laitan+säilyy+pakkasessa+vähemmälläkin.Monen+ystäväni+olen+kuullut+sanovan,+että+eivät+viitsi+laittaa+säilykkeitä,+kun+niin+halvalla+kaupasta+saa.+Minä+en+periksi+anna,+oma+tekemä+se+olla+pitää,+se+edullisuus+nyt+on+kyseenalaista,+kun+kaiken+joutuu+ostamaan.En+koskaan+ole+ulkolaisia+mansikoita+ostanut,+tyydyn+siihen+hedelmä+puoleen+mitä+ulkoa+tuovat,+kotimaista+niin+kauan+kun+tarjolla+on,+lähinnä+omenasta+voi+kotimaisena+nauttia.Suurkuluttaja+olen+vihannesten+käytössä+myös+ja+nekin+mielellään+torilta+näin+syksyiseen+aikaan.Kyllä+kurpitsaa+voi+pakastaakin,+sose+keitto+tarpeet+olen+pakkasessa+pitänyt+ja+hyvää+tulee.Edessä+on+minulla+myös+nuo+vuoden+välein+kestävän+kokeiden+aika,+pitää+varmistaa,+että+ovat+lähetteen+laittaneet+labraan+ja+jos+saisi+vähän+kattavamman+otoksen+tällä+kertaa,+kun+tapana+on+ne+vuositarkastukset,+kun+toiselle+kymmenelle+vaihtuu.Kyllä+tämä+kielemme+antaa+paljonkin+aihetta+vaikka+"saivarteluun"+mutta+kiva+asia+se+on,+tosin+tulkinnat+joskus+saattavat+väärin+käsityksiin+johtaa.Rikas+ja+vaikeakin+kielemme+on,+näin+ulkomaalaiset+sanovat,+kun+tätä+on+syntymästä+asti+puhunut,+ei+niin+vaikealta+tunnu,+mutta+oikein+ei+kaiketi+aina+osu,+kunhan+nyt+edes+ymmärrettävästi;)Tänään+on+sitten+se+ei+mitään+päivä,+no+aina+kumminkin+puikot+kilisee,+siihen+hommaan+en+usko+koskaan+kyllästyväni,+jos+ei+kunto+niiltä+osin+petä.Vietetään+niin+mukava+päivä,+kuin+olosuhteet+sallivat,+niin+sään+kuin+kunnonkin+osalta.
  9. Huomenta+jälleen,+nyt+lupaavan+näköiseen+kauniiksi+muodostuvaan+päivään,+lämmintä+ei+kovinkaan,+alle+kymmenen+asteen.Voi+olla+että+päivällä+sekin+asia+korjaantuu.Kauppa+reissuun+typistyi+eiliset+hommat,+hieman+tunkkainen+olo,+olisiko+jalkojen+palelu+torilla+lauantaina+siihen+syypää.Noin+sitä+hommat+valmistuu,+kun+vaan+tekemään+rupeaa,+muoriseni;)Kekseliäitä+kielen+muunnoksien+aikaan+saajia+on++jotkut+ja+kun+hyvältä+tai+kivalta+joku+uusi+sana+tuntuu,+se+tarttuu.Paljon+löytyy+myös+sanoja+joiden+tarkoitus+perää+ei+hoksaa,+murteet+useinkin.Näitä+juu+juu+miehiä+ja+naisia+elää+keskuudessamme+paljonkin,+joskus+vaikka+kerjäisi+heidän+omaa+mielipidettä+ei+sitä+saa,+kai+kaikilla+kuitenkin+joku+kanta+on+omasta+takaa.Sitten+taas+kun+yltyy+puhumaan,+on+niitä+jotka+aivan+taiten+väärin+ymmärtävät+ja+siitä+sitten+harmeja+syntyy,+tämä+on+tämä+ihminen+kumma+laitos;)Niin+se+lapsi+helpolla+eläytyy+ja+uskoo,+siinä+muistutus+meille+aikuisille,+että+pienet+lapsemme+hyvin+elävästi+puheisiimme+suhtautuu.Nykyiset+avioparit+osaavat+järkevästi+suhtautua+eroonkin,+jos+se+on+yksimieleinen+päätös,+ystävinä+voidaan+jatkaa.Ihan+samat+puutteet+minulla+kuin+Venlastiinalla+tämän+aparaatin+kanssa,+en+osaa+mitään,+heikon+laisesti+kirjaimia+naputella.Minulla+muuten+on+taito+kirjoittamisen+suhteen+parantunut,+kaikki+merkit+on+nappuloista+kuluneet,+mutta+aika+hyvin+osaan+sormeni+kohdentaa,+toki+joskus+menee+uusintaan,+mutta+pääasiallisesti+kirjoitan+"umpimähkään".Zumpaa+yritin+minä+myös,+mutta+lyhyeen+se+harrastus+loppui,+lavikseenkaan+en+ehtinyt,+kun+polvet+alkoi+oireilemaan+ja+tasapaino+horjumaan+ja+niin+kuin+minä+tanssimisesta+olisin+tykännyt+edelleen,+harmi.Kyselit+kurpitsan+säilyttämistä,+minä+tein+puolukan+kanssa+säilykettä+ja+kiva+aina+ruokailun+yhteydessä+väriläiskä+lautaselle+nostaa.Myös+pikkelsiä+sipulin+kanssa+etikka+liemeen+se+soveltuu,+kai+nämä+tiesitkin+Ramoona?Nirso+oli+se+sana+mitä+minun+suhteeni+käytettiin,+jos+konstailin+jonkun+asian+vuoksi,+ei+kelvannut+tarjoukset.Minulla+vain+yksi+sisar+ja+veli,+kymmenen+vuotta+nuorempi+heitä+olen,+nyt+ainoana+enää+elossa.Yksinäiseksi+tunsin+joskus+lapsena+itseni,+kun+tosilla+sisarus+parvi+ympärillä.Hautajaiset+ne+meinaa+ainoita+sukulaisten+kohtaamisia+olla+ja+kun+melkein+vanhimmasta+päästä+alan+olla,+kaiketi+minun+hautajaiset+suvulla+sitten+kohtaamisen+paikka.No+mutta+eipä+nyt+vielä+sellaista+aatosta,+vaikka+ei+tänne+kukaan+pysyvästi+ole+jäänyt.Hurskainen+taidat+kumminkin+eri+vuosiluvun+kirjoittaa+kuin+minä,+vaikka+vaan+viikoista+saattaa+olla+kysymys.Olen+ollut+harmissani+koko+ikäni,+että+miksi+jouluni+on+syntymällä+pilattu,+hankala+kaiken+suhteen.Jos+aion+juhlia+on+aina+osa+ystävistä+jossakin+joulun+vietossa+ja+sitten+niitä+"rääppiäisiä"+pidetään,+jos+niitäkään.Lähellä+on+kymmenen+vaihto,+kahdeksalla+saa+aloitta+ikänsä+piirtämisen;)Nyt+tätä+kauniina+alkavaa+päivää+elämään,+taivas+aivan+pilvetön+tästä+näkymästä+ja+lämpö+nousee,+kivaa+päivää+teille+toisillekin,+nyt+sieniä+on+syntynyt,+niitä+keräämään,+joilla+voimat+siihen+riittää.
  10. Huomenet+edelleen+harmaaseen+aamuun+ja+viikon+alkuun,+mikä+johtaa+meidät+jo+syyskuulle.Ei+sada,+mutta+raskaan+tuntuinen+viileä+sää,+vieläkö+lämpimät+ilmat+meidät+löytää?Eilinen+päivä+meni+ihmetellessä,+kurkkuja+sain+kuitenkin+kolme+purkkia+laitettua+ja+nepä+saa+sitä+lajia+riittääkin.Katselin+säilöntä+astioiden+hyllyjä+ja+vielä+olisi+purnukoita+täyttää,+omenat+ja+puolukat+ainakin,+omenoita+joillekin+tulee+paljon+ja+toiset+taas+tyhjiä+puita+katselee,+luvassa+on+minulla+kyllä+satoa+talteen.Entisiä+hilloja+ja+marjoja+on+vielä+jonkun+verran+tallella,+mutta+on+sitä+uutta+aina+vaan+laitettava.Sota+ajan+ja+sen+jälkeisen+puutteen+muistaen,+on+kaiken+vara+oltava.Eihän+vuodet+ole+aina+veljeksiäkään,+aina+ei+ole+tarjontaa.Minusta+nuo+kolme+pontta+mistä+Mia-mamma+kirjoitit+ovat+kaikki+hyvin+sopivia+minunkin+kohdalla.Noella+päivitteli+näitä+maailmalta+kuuluvia+tuhoja,+totta+on+että+joka+puolen+vaan+ikäviä+viestejä+tulee,+toivoisi+jo+ilon+aiheitakin+olevan+ja+kai+niitä+jossakin+onkin,+mutta+media+ei+niitä+huomioi.Hyvä+että+Hurskaisellekin+lopulta+yksi+lomapäivä+eksyi,+on+se+väliin+hyvä+voimia+kerätä,+sitten+taas+jaksaa+ja+nyt+sitten+on+mehuja+taas+talven+varalle;)Kyllä+näiden+koneiden+kanssa+on+vastoinkäymisiä+kuten+Latellakin,+mutta+jos+omasta+takaa+osaajia,+pian+kuntoon+laittavat.Kylläpä+tästä+kohta+voisi+jo+siirtyä+virallisesti+80:ten+joukkoon,+mutta+ei+kai+se+nyt+niin+tarkkaa+liene,+ettäkö+ei+pirtti+täällä+tutussa+ketjussa+voisi+toimia.Katleija+varmaan+paljonkin+koneella+hommia+teet,+kun+niin+taitava+monen+asian+suhteen+olet.Taitaa+nuo+hommat+minultakin+kovaa+vauhtia+vähenevän,+mikään+ei+enää+houkuta,+olen+jopa+ihmetellyt,+miten+ennen+joka+paikassa+pyörin+ja+nyt+ei+huvita+mikään.Senkin+havainnon+olen+tehnyt,+kaikki+sujuu+vaikka+en+minä+mukana+olekaan,+turhat+luulot+tarpeellisuudestakin+tässä+viimein+katoaa.On+ihana+aamuisin+herätä+ja+ajatella,+että+pakollista+ei+ole+mikään,+kaiken+voi+jättää+vaikka+huomiseksi;)Liha+hyytelöä+rupesi+minun+mieli+tekemään,+kun+siitä+puhetta+piditte,+mutta+kun+löytäisi+jostakin+sitä+äidin+tekemän+makuista,+taitaa+turha+toive+olla,+kyllähän+tehdas+tekoinenkin+hyvää+on,+jos+onni+potkii.Itse+en+koskaan+sitä+herkkua+ole+tehnyt,+kerran+makkaran+tekoon+innostuin+ja+eipä+ne+oikean+näköisiä+olleet,+kun+muisti+äidin+tekemiä.Jouluksi+äiti+niitä+aina+teki,+uunipellillä+rasvassa+kelluivat+ja+olivat+hyviä,+ei+ehkä+terveydelle+kylläkään+jos+näitä+nykyisiä+säädöksiä+kuuntelee.Silloin+oli+kaikki+toisin,+syötiin+vahvaa+ruokaa+ja+tehtiin+kovasti+töitä.Sukulaissuhteet+on+minulla+jäänyt+kovin+heikoille,+tosin+ei+paljon+elossa+olekaan,+ei+vaan+ole+ollut+aikaa+niitä+suhteita+yllä+pitää,+nyt+olisi+ehken+aikaa,+mutta+eipä+osaa+enää+yhteyksiä+ottaa.Jospa+tästä+päivälle+rupeaisi,+kone+kiinni+ja+sitten+illalla+kurkkaan+mitä+on+ihmeitä+tapahtunut.Syksyisen+koleaa+päivän+kulumista+teille+toisillekin,+kaupalle+lähden,+jos+jotain+mieleistä+löytyisi,+heippa!
  11. Sunnuntai+aamun+hiljaisuutta,+lintujen+lentoa,+parvittain+ruokaa+etsivät+ja+muuttomatkaa+suunnittelevat.Yritin+katsoa+olivatko+tilhiä,+mutta+ei+pihlajien+kimppuun+nämä+linnut+käyneet,+joten+tuskin+tilhijä+ovat.+Nyt+onkin+hyvät+eväät+muuttiomatkoille+tilheillä,+marjoja+pihlajat+täynnä.Markkinat+pidettiin+melkein+jatkuvan+sateen+seurassa,+mutta+ihmiset+eivät+sadetta+pelänneet,+kävijöitä+riitti+ja+kauppaakin+jonkun+verran+onnistuimme+tekemään.Kylmä+vaan+meinasi+ainakin+varpaissa+tuntua,+niin+kolea+oli+sää.Matkoista,+marjoista+ja+niiden+säilömisistä+on+ollut+keskustelua+ja+muistoihin+ne+matkatkin+säilötään+ja+otetaan+vaikka+kuvien+muodossa+muistoja+herättämään.Pojan+tytär+pistäytyi+eilen,+en+ollut+nähnytkään+kuin+pääsiäisen+aikoihin,+kertoili+ulkomailla+viihtymisistään+ja+suunnitteli+takaisin+menoa,+jos+kaikki+hyvin+menee.Iisalmessa+nyt+tämän+lukuvuoden+lukiossa+opettaa+ja+sitten+on+taas+suuntana+Lontoo+kesän+ajaksi+ja+jos+työpaikka+löytyy,+Espanja+se+houkuttaa.Valokuvia+katseltiin+ja+eri+tilanteita+muisteltiin.Tälläinen+kiertolainen+on+hänestä+tullut.Kyllä+nyt+kerran+kesässä+kerran+ainakin+pitää+kunnolla+kastua,+ynnämuu+sen+kasteen+sitten+olet+suorittanut;)Vahingon+ilo+se+paras+ilo+sanotaan+olevan,+joten+siitä+vaan+Kristiina23+nautiskele,+ja+laiskuus+sanotaan+olevan+myös+hyvä+ominaisuus,+siitäkin+nauti,+jos+nyt+tosissaan+ollaan,+ehkä+ihan++vähän+liioittelet+saamattomuuttasi;)Sitkeä+poika+olet+Hurskainen,+kun+vesisateessa+marjat+keräsit,+johan+siinä+kädet+kohmeiseksi+menee.Vadelmat+olisi+hyviä+puutarhassa+kasvatetut+ja+kalliita+torilta+ostaen,+en+raaskinut+eilen+ostaa,+vaikka+mieli+teki.Herneitä+ja+karviaisia,+niillä+sitten+herkuttelin+kotiin+päästyäni.Niin+se+kesä+vilahti,+täällä+eilen+oli+arvaus+paikallisen+lehden+toimesta+montako+helle+päivää+oli+tänä+kesänä+paikkakunnalla+nimeltä+Varkaus,+kokonainen+yksi+oli+ollut,+heinäkuun+kymmenes,+minä+kuitenkin+ajattelin+että+olisi+21+ollut.+Ainakin+auringon+paistetta+tämän+verran;)Aika+outoa+että+äidin+taholta+tuommoinen+kateus++mistä+Venlastiina+kerroit,+mutta+kaikkea+se+raha+aikaan+saa.Tuo+nauraminen+omalle+itselleen+on+sekin+hieno+saavutus,+elämä+paljon+helpommin+sujuu.Eipä+nautinto+ole++kuunnella+musiikkia+näinkin+viileällä+ja+kostealla+säällä+ulkosalla,+vaikka+viltti+olisikin+lämpöä+antamassa,+kyllä+ne+ulkoilma+konsertit+kauniin+sään+vaatii,+mutta+aina+ei+satu+tilaukset.Toivoisia+oven+avautuvan+helpommin,+voidella+varmaan+pitäisi+saranat,+että+ei+tarvitsisi+taistella+auki+saamisessa;)Yrittänyttä+ei+laiteta+sanonta+sekin,+jospa+se+helpommin+väliin+aukeaisi.Tulkaa+kertomaan+miten+kolea+ja+sateinen+sunnuntai+sujuu,+minä+nautiskelen+sisällä+olosta,+taidan+laitta+vähän+kurkkuja+suolaan,+ostin+torilta+pienen+erän,+mukava+oma+tekoista+siltäkin+osin+talven+mittaan+nautiskella.Kurkkusalaattia+aion+pienen+erän+vielä+tehdä+kakkoslaadun+kurkuista+ja+punajuuriakin+aion+säilöä+muutaman+purkin,+ei+tarvitse+aina+kaupasta+kantaa+ja+sekin+tieto+miten+on+tehty+saa+ne+maistumaan;)Kyllä+ne+totut+tavat+vaan+mukana+seuraa.Eipä+surra+huonoa+säätä,+nautitaan+olosta+minkä+koti+suo.
  12. Lauantaiaamua++aikaisin+olen+liikkeellä,+on+mentävä+maalaismarkkinoille+kaupan+tekoon.Käsitöitä+olisi+saatava+kaupan,+toivottavasti+nyt+tämä+äkillinen+kylmyys+osto+intoon+auttaa,+muistuu+mieleen,+että+varpaat+ne+tahtoo+ekana+kylmän+tuntea.Sateilla+lupasivat+ja+punaisena+itä+taivas+ruskotti,+kun+heräsin,+jospa+kuitenkin+edes+puolille+päivin+sadettaa+pois+pitäisi.Yksi+Kivennapa+paikka+on+jossakin+siellä+Maaningan+suunnassa,+siellä+missä+on+maatalous+koulukin,+siellä+olen+yhdellä+sokkomatkalla+käynyt.Karjalassa+oli+myös+Kivennapa+tietojeni+mukaan,+Jerusalemia+en+ole+kuullut.Samoilla+paikoin+käytiin+myöskin+me+monta+kymmentä+vuotta+sitten+missä+ynnämuukin+Umpimähkään+ajelunsa+päätteeksi+joutui+ja+turskan+hajun+koimme.Aika+avuttomaksi+sitä+jäisi,+jos+itse+joutuisi+huonekalunsa+kasaamaan,+onneksi+ei+ole+tarvetta+mitään+ostaa.Samoja+mietteitä+on+kuin+Noelalla,+kohta+se+talviaikaan+siirtyminen+tapahtuu+tekstiilien+kanssa+minunkin+kodissa.Mehuja+keitin+minäkin+eilen+ja+yli+viisi+litraa+pakkaseen+pullotin,+sokerin+laitoin+jo+valmiiksi,+sitten+ei+kun+mehu+ja+vesi+sekaisin,+jopa+janoon+maistuu.Ostomarjat+minulla,+mutta+ei+se+viisi+kiloa+kohtuuton+maksu+ollut,+15+euroa.Nyt+sitten+puolukka+ja+omenat+vielä+vuoroaan+odottavat,+jos+sieniä+joku+kiltti+ihminen+vielä+vähän+toisi,+kukkakaalia+jo+muutaman+pussin+pakastin,+kun+sain+halvalla.Näiltä+osin+talven+kelpaa+tulla,+mutta+eihän+nyt+vielä+talvi+voi+tulla,+vaikka+pohjoiseen+lunta+jo+lupailivat.Nyt+on+kone+suljettava+ja+kauppiaaksi+lähdettävä,+olen+kyllä+aika+kehno+kauppias,+melkein+asiakas+saa+hinnan+määrätä;)Lupsakkaa+lauantaita+teille+pirtin+kävijät+ja+tietysti+kaikille+toisillekin,+mutta+eipä+näitä+toivotuksia+näe,+jos+pirtin+ovea+aukaise;)
  13. Huomenta+taas+omasta+kodista+ja+sen+turvallisesta+olosta.Reissu+heitetty+ja+tuttuihin+paikkoihin+sitä+käytiin+tutustumassa,+eli+Jyväskylä+oli+päätepiste.Löytyi+sieltä+kohteita+joiden+olemassa+olon+tiedän,+mutta+nyt+hieman+historian+havinaan+saatiin+otetta,Seminaarimäellä+käytiin,+kuultiin+historiaa+ensimmäisen+suomenkielisen+seminaarin+aloituksesta+ja+++opin+ahjosta.Juhlasali+ja+koko+talo+oli+sen+aikainen,+melko+samanlaiseksi+oli+saatu+entisöityä,+siellä+kuulimme+miten+Hannikainen+laulujaan+sieltä+maailmalle+lähetti+uusien+opettajien+mukana+ja+sieltä+monet+perinteet+sai+alkunsa.Alvar+Aallon+tuotantoon+myös+tutustuttiin+ja+suomenlipun+eri+ehdotukset+saatiin+kuulla+ja+nähdä.Historia+siinäkin+jännä,+punainen+keltaisen+leijonan+kera+oli+ensimmäinen+lippumme,+mutta+sitä+ei+hyväksytty+kaikkien+taholta+ja+sitten+päädyttiin+tähän+nykyiseen,+mikä+kuitenkin+oli+lähellä+silloista+venäjän+laivaston+lippua,+ehkä+tämä+ei+tiedossa+päättäjillä+ollut.Viherlandiassa+ja+Toivasen+pihapiirin+putiikit+käytiin+ja+Harjulla+näkötornin+kupeessa+ruokailtiin.Sieltä+saimme+katsella+koko+Jyväskylän+maisemaa+ja+ne+kolme+kirkkoa+näkyivät+kaikki,+näin+saimme++kuvan+koko+suomen+Ateenasta.Pandan+tehtaan+myymälä+sitten+viimeistään+sai+mielen+iloiseksi+ja+suun+makeaksiNuo+Norjan+mahtavat+maisemat+tulevat+mieleen,+kun+Ramoona+niistä+kertoili,+vuosien+takaa+tutuiksi+minullekin+pieniltä+osin+tuli+ja+viime+syksynä+muistoja+hieman+virkistettiin.Tänä+syksynäkin+olisi+mahdollista+mennä+Saariselälle,+mutta+kunto+ei+kestä,+siellä+kuitenkin+se+liikkuminen+pääasia+olisi+ja+rajoitettua+se+minulla+jo+on.Onhan+se+minunkin+pitänyt+riippusilta+kokeilla+ja+kovin+huteralta+se+tuntui,+mutta+hyvin+kaikki+päättyiPaljon+on+näkemättä+ja+jääkin+tästä+omasta+kotimaastakin,+nuorempana+ei+ollut+aikaa+ei+varaa,+kaikki+muu+ohitti+tämän+tapaiset+menot,+nytkään+ei+juuri+rahaa,+mutta+jonnekin+voisi+päästä,+voimia+ei+enää+ole.Muistoilla+pitää+toimeen+tulla;)Minun+tämän+viestin+lähetys+alueen+alla+on+kolme+kuvaa+isoista+mustikoista,+voisi+olla+vaikka+Ramoonan+pensasmustikoita,+tekisi+mieli+niitä+siitä+napsia;)Kaikenlaisia+nimiä+sitä+tuolta+matkan+varrelta+voi+lueskella,+jotkut+aivan+uskomattomia,+miten+onkaan+nuo+paikkojen+nimet+kehkeytyneet,+kai+joku+tapahtuma+monesti+on+jäänyt+ihmisten+mieleen+ja+siitä+se+nimi+paikalle+syntynyt.Sokkomatkaa+voisi+hyvinkin+nimittää+Umpimähkäksi;)Liika+varovaisuus+ei+koskaan+ole+pahaksi,+ihan+oikein,+että+ennakoit+vaarat+Hurskainen.Minä+tässä+olen+myös+mietiskellyt,+että+miten+käynee,+tohdinko+noille+tikkaille+vielä+kiivetä+sitten+ikkunoiden+ja+verhojen+vaihdon+aikoihin.Ei+minua+huimaa,+mutta+eihän+koskaan+tiedä+millä+hetkellä+sekin+tapahtuu,+nyt+jo+varhaisessa+vaiheessa+sitäkin+hätäilen+ja+itseni+kanssa+taistelen,++se+tauti+on+niin+pahaksi+päässyt,+että+itse+vaan+asiat+hoitaa.Nyt+aurinko+ilahduttaa+paistamisellaan+viileää+kyllä+on,+mutta+oiva+mattojen+ja+vuodevaatteiden+tuuletus+päivä+ja+siksi+ne+jo+parvekkeella+ovat+haistamassa+syksyisen+oloista+tuulta+ja+pölyjä+karistavat,+saan+taas+raikkaan+tuoksun+sisätiloihin.Taivas+on+kauniin+sininen+pitkästä+aikaa+ja+hetipä+tuo+mielikin+virkistyy+ja+nyt+jaksaa+vaikka+mitä;)Intoa+ja+iloa+teille+toisillekin+toivotan,+tehdään+mukava+viikonlopun+alku;)
  14. Huomenta+vesisateesta,+näin+alkaa+tämä+torstai+päivä+ja+kohta+sokkomatka.Ei+juurikaan+into+lähteä+ole+korkealla,+mutta+ei+auta,+lähtijöitä+oli+niin,+että+kaikki+ei+mahtuneet,+siksi+ei+ilkeä+perua+ja+jättää+yhtä+kysyttyä+paikkaa+tyhjäksi.Polvien+kanssa+on+usea+saanut+kärsiä+tavalla+jos+toisella,+tapaturmassa+särkyneitä+ja+muuten+vialliseksi+tulleita.Tänä+päivänä+jo+aika+hyvin+nuo+apukeinot+pelaa+mitä+olen+kuullut,+proteesitkin+antavat+mahdollisuuksia+melkein+kaikkeen,+mutta+kerran+särkynyt+paikka+aina+ne+kolotukset+etsii,+varsinkin+näin+sateisella+säällä.Hurskaisella+ollut+kivinen+taival+polvensa+kanssa+ja+kiusallinen+vaiva+ynnämuullakin,++kipu+varmaan+kova.Muistan+mieheni+käden+menneen+kyynärpäästä+pois+paikoiltaan+ja+tuska+melkoinen,+pyysi+minua+vetämään+niin+kovasti+kuin+jaksoin+ja+niin+loksahti+paikoilleen,+lääkärissä+kyllä+käytiin+tarkastuttamassa.Hänellä+oli+pusakka+päällä,+jos+olisin+käden+paljaaltaan+nähnyt,+ei+olisi+veto+onnistunut.Kyllä+nyt+alkaa+aika+lämmintä+vaatetta+alkaa+katselemaan,+minäkin+pitkähihaista+puseroa+päälle+katselen.Noin+se+menee+harjoitellaan+ja+uhitellaan,+kenen+hermot+sitten+pettävät+ja+alkaa+tosi+koitos.Joskus+olen+sitä+mieltä+että+nämä+miespuoliset+ikuisia+lapsia+pyssy+leikkeineen,+sitä+voimien+tehoa+olisi+saatava+kokeilla.Kyllä+pitäisi+olla+muistoissa+kaikilla+ne+kamalat+sotavuodet+ja+niiden+uhrit,+ei+kannattaisi+uhoa+ja+voimillaan+pullistella+millään+suunnalla.Voihan+joillakin+naisillakin+taistelu+tahdot+herätä,+mutta+uskon+kuitenkin+enemmän+miesten+puuhaa+olevan.Tässä+sitä+kahden+sotaa+lietsovan+porukan+välissä+ollaan,+kummalle+puolelle+sitten+meidän+sotaintoiset+joutuvat,+voi+ei+nyt+kuitenkaan+sodasta+vielä+tarvitse+puhua,järjen+voittoa+toivotaan.Tämä+tekniikka+on+melkoinen+haaste+meille+vanhemmille+käyttäjille,+kun+jotakin+oppii,+tovin+päästä+sen+jo+unohtaa,+joskus+melkoisesti+rassaa+kirjoittaminen+ja+viestien+lähettäminen,+minulla+ollut+pitkään+tuo+lähettäminen+onnistunutta.Nyt+on+aloitettava+se+matkan+lähtö+valmistus,+hyvissä+ajoin+yleensä+paikalla+olen,+ei+mikään+ole+niin+ikävää,+kuin+odottaa+viime+tingassa+tulevia.Hyvää+päivää+kaikille,+jos+sataa+antaa+sataa,+tehkää+niitä+kotihommia,+tai+vaikka+levon+kannalta+päivä+varmaan+onnistuu.
  15. Huomenta+syksyiseen+harmauteen,+ei+taida+toivomus+toteutua,+että+syksy+olisi+kaunis+ja+lämmin.Ei+tuo+nyt+kovin+kylmää+ole+neljätoista+jo+aamulla,+mutta+sitä+aurinkoa+tässä+kaipailen.Maailman+kirjat+taitaa+sekoittua+myös+luonnon+suhteen,+talvi+ei+ole+kylmä,+eikä+kesä+lämmin+ja+kaikki+ihmisten+elämiset+hyvin+sekavalla+kannalla.Rauhaa+pitäisi+rakentaa,+mutta+sotia+puuhataan,+aina+jossakin+pysyt+paukkuu+ja+nuo+terrori+teot+vaan+lisääntyy.Tulevaisuus+ei+hyvää+lupaa.Mummot+ehkä+parhaiten+luontoa+ymmärtävät+hoitaa,+mutta+rahan+mahti+ei+alkuunkaan,+osaako+xx9?Polvituen+ostin+minä+myös+aiemmin,+mutta+en+apua+juurikaan+siitä+saanut,+nyt+könkkäilen+kipeine+polvineni+ja+pohdiskelin+josko+olisi+mentävä+kysymään+onko+mitään+tehtävissä.Koskaan+en+kaihileikkauksia+suuremmissa+leikkauksissa+ole+ollut+ja+kynnys+tuntuu+korkealta+tälle+saralle+loikata.Hyvä+apu+tuo+rollaattori+ja+hyvin+suosittukin+on,+kaikki+ei+vielä+mielestäni+edes+mummo+ikäisiä,+jotka+sillä+ajelee.Jopa+halpaa+kalaa+on+ynnämuu+löytänyt,+kyllä+meillä+lohi+toiselle+kymmenelle+nousee,+muuten+silakan+syönnin+kerrottiin+huimasti+vähentyneen,+miksikähän?Puolukat+aivan+valkoisia+vielä+siellä+mistä+niitä+tirkistelin+ja+ei++kovin+täysiä+mättäitäkään+näkynyt.Paljon+kertovat+niitä+tulevan,+mutta+taitaa+olla+hyvinkin+paikka+kohtaisia+ne+arvelut.Kai+sitä+torille+on+mentävä,+kun+puolukan+aika+koittaa,+jospa+saisi+metsässä+kypsyneitä,+aina+olen+itse+kerännyt+tänne+asti.Sieniäkin+alkaa+syntyä,+niidenkin+aika+on+myöhässä,+muutaman+herkkutatin+löysin+ja+paistoin,+lisää+olisi+kiva+saada.Ei+ne+taida+ihan+rapun+viereen+kasvamaan+tulla,+joten+metsään+olisi+niidenkin+vuoksi+kyettävä,+no+tiedä+vaikka+vielä+kykenisinkin.Toivossa+sitä+kaiken+suhteen+on+oltava+elämän+loppuun+asti.Kyllä+täällä+on+tuo+mopojen+pärryyttäminen+myös+ihan+kiusaksi+tullut,+yritän+ajatella,+että+se+on+sitä+nuoruuden+tautia+ja+meidän+vanhojen+pitäisi+muistaa,+että+nuoria+olimme+joskus+mekin.Kai+sitä+pientä+kiusaa+jollakin+tapaa+aiheutettiin,+vaikka+ei+polkupyörää+kummempaa+ollut+ajella,+muistelen+että+paheksuen+katsoivat+vanhemmat+nuorien+touhuja+silloinkin.Lauantain+toivottuja+kun+kotona+kuuntelin,+muistan+äitini+aina+hiljemmaksi+sointia+pyytäneen,+eihän+se+hyrinä+miltään+kuulunut;)Sekin+on+mieleen+jäänyt,+että+radiota+sai+kuunnella+harvoin+ja+hartaasti,+en+muista+oliko+sähkön+vai+radion+säästöstä+kyse.(+heti+sodan+loputtua)Noin+se+käy,+jos+sopimus+ei+toimi+Hurskainen,+mutta+kai+voit+uusia+yrityksen?Nämä+eläkeläisen+päivät+ovat+sitä,+että+onhan+huominen+päiväkin+vielä++edessä,+jos+tänään+ei+onnistu;)Noin+se+on,+liian+paljon+murheita+yleisellä+taholla++mietittävänä,+ei+niistä+jaksa+enää+puhuakaan,+kun+tietää+vielä,+että+apua+ei+siitä+ole.Kiitos+vaan+toivotuksista,+Kristiina23,+niinhän+sitä+kuin+kotiinsa+tulee;)Harmillista+kun+konekin+meinaa+kirjoitukset+syödä,+mitäs+sille+pitäisi+tehdä+muori?Niin+se+syksyinen+sää+alkaa+Lahdessa+kuin+meilläkin+hiipiä+useimmin+esiin,+mutta+annetaan+vaan+tulla;)Taas+hämmästelen,+kun+merkkien+määrä+ylittää+3000+ja+en+juuri+alkua+pidemmälle+ole+päässyt;)Tänään+menen+kampaajan+kanssa+neuvottelemaan+saisiko+muodon+muutoksen+aikaan+hiusten+voimalla,+eli+mitä+tehdäänkään+tälle+kuontalolle?Huomenna+sitten+sokkomatka+edessä,+tietä+pitkin+tuntemattomaan;)Voikaa+hyvin+ja+viettäkää+mukava+päivä,+satoi+tai+paistoi;)
  16. Huomenta+jälleen+näistä+koti+maisemista.Maalla+yritin+vattuja+keräillä,+mutta+tuo+aineinen+vesisade+paljolti+esti+ja+hitaanlaisesti+ovat+kypsyneetkin+marjat.Paljon+on+lukumääriltä+marjoja++pensaat+täynnä,+isojakin,+mutta+sade+pilaannuttaa+marjat.Sain+kuitenkin+sen+verran,+että+tyytyväinen+olen,+hyvänä+lisänä+muille+pakkasessa+oleville.Omena+sato+jää+pieneksi+kooltaan+ja+määrältään,+mutta+sitä+lajia+on+pakkasessa+vielä+reilusti.Järkyttävä+tapahtuma+siellä+Turussa,+asiasta+on+kuultu+tiedotus+välineistä+paljon+ja+kuullaan+lisää,+mutta+tehtyä+ei+tekemättömäksi+saa+millään+tapaa.Surua+ja+tuskaa+näiden+tapahtumien+uhreille+ja+omaisille,+toivottavasti+saadaan++tämän+tapaisten+tapahtumien+uusiutuminen+estettyä,+millä+se+on++kysymys+mitä+nyt+pohditaan.Kaikki+mahdollinen+on+tehtävä,+on+pyrittävä+selvittämään+todellisen+hädän+edessä+olevien+pakolaisten+maassa+oleminen,+sillä+ei+kaikki+tämän+tapaisia+rikollisin+ajatuksin+tänne+ole+hakeutuneet.Hyvin+on+pirtin+ovi+aukeillut+ja+mielipiteitä+on+saatu+lukea+tämän+kamalan+tapahtuman++puitteissa+ja+kyllä+siinä+tavallinen+arkinen+elämä+unohtuu,+kun+noita+julmia+asioita+ajattelee.Maailma+on+nyt+täysin+sekaisin+ja+kaikkea+tänne+meidän+lintukotoonkin+asti+ylttää,+mutta+elämä+jatkuu+ja+pelolle+ei+saisi+antaa+ylivaltaa,+vaikka+ihan+normaali+itsensä+varjelu+pitääkin+hereillä+olla.Katselin+eilen+asemalla+autoa+odotellessa,+kun+kioskin+myyjä+yritti+saada+neljän+10-12+vuotiaan+pojan+koplaa+pois+peli+automaateilta,+sana+ei+tehonnut,+peli+kerrallaan+oli+sammutettava+ja+lopulta+vartijalla+uhattava.Tämän+jälkeen+sankarit+pyörillä+ympäri+hallia+ajelivat,+tuli+mieleen+se+energia+mikä+purettavana+oli,+miten+sen+ohjaisikaan+johonkin+tuloksia+antavaan.Tuli+siinä+mieleen,+mitä+tämä+meidänkin+nuoriso+aikaan+saa,+jotakin+rajaa+pitäisi+heillekin+aikaan+saada.Tänne+rakennettiin+uusi+koulu+ja+nyt+aitoja+suunnitellaan+vahinkojen+estämiseksi,+mitä+nuoret+aikaan+saa,+jotakin+silläkin+saralla+olisi+osattava+tehdä.Pieneltä+tuntuu+nämä+harmit,+kun+ajattelee+noita+Turun+tapahtumia,+mutta+löytyy+näitä+kotimaassakin+ikävien+asioiden+toteuttajia+ja+lisääntymään+päin+on+tämän+kaltaiset+häiriöt+enenemässä.Heijastelua+varmaan+kodin+asenteista+ja+sääntöjen+puutteista.Nyt+en+jatka+tämän+enempää,+asioista+on+kerrottu+paljon+ja+siinä+ei+minun+ei+monen+muunkaan+puheet+auta,+päättäjillä+vastuu+ja+heidän+olisi+jotakin+asioille+tehtävä.Asioilla+on+monia+puolia+mikä+on+oikea,+mikä+väärä,+pakolaisia+olisi+autettava,+mutta+millä+heistä+ne+oikealla+asialla+olevat+erottaa.Arkiseen+eloon+tässä+on+selvittävä,+vaikka+aina+mielessä+nuo+tapahtumat+pyörivätkin,+jospa+jotakin+ilon+aiheita+maailmalta+tänne+kantautuisi.