Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2891

1. "Sinä+tuot+kivaa+vaihtelua+leipäjonosta"Oliko+tämä+sinun+leivistäsi+pois,+jos+ei+5-kertaa+päivässä+jaeta+ruokaa+meille,++vaan+viikossa+jaetaan+vain++tiistaina+ja+perjantaina+niitä+sinulta+ylimääräisiä+ruokia?Sinä+ja+sinun+homeiset+leipäsi+voit+unohtaa,+sillä+jos+yksin+asuva+ostaa+kaupasta++yhden+sämpylän,+joita+ei+myy+kuin+Lidl,+niin+tämä+iso+leipä+pakkaus+kestää+viikon.+Onko+sitten+homeesa,+tai+ei,+riippuen+säilytyksestä.Harmi,+että+nyt+satoi+lunta+ninpaljon,+että+autokin+pitäisi+kaivaa+tuolta+lumipenkasta+aurausauton+jälkeen,+joten+nyt+jää+"herkut"+hakematta+tuolta+ilmaisjaosta.Tiedä+sitten,+mitä+"fileitä"+siellä+on+nyt+tarjola,+mutta+eiköhän+tässä+nyt+pärjätä+noilla+entisillä+eväillä+mitä+lapsenikin+antoi+"kaupan+päälle",+kun+olin+heillä+silittämässä?+"Kivaa+vaihtelua"+kirjoitat+ivalla+minulle,+joten+voisin+päätellä+että+olet+itse+se+ruikuttaja+jonka+eläke+on+pienennetty,+kuten+"diepets"+lääkkeiden+korvaus?+Mamut+saa+kaiken+ja+sinä+et+mitään,+koska+Orpo,+Sipilä+junailee+kaiken+tuen+sinulta+pois??Aivan+vapaasti+voit+irvailla+minulle+noista+leipäjonoista,+mutta+voisit+miettiä+mistä+se+rikkaus+alkaa?+Säästämisestä+kaikista+asioista,+ja+joskus+vuosisatoja+sitten+oli+kai+köyhien+riistostakin+mainittu?+Valitse+puolueesi,+joka+kannustaa+sinuakin+pärjäämään+omillaan,+eikä+hokemaan,+että+"rosvot+kiini",+koska+tämänkin+hokeman+sanoja+käytti+aika+rohkeasti+yhteiskunnan+varoja,+jos+muistellaan+niitä+aikoja,+kun+oli+vain+Minä,+Sirkka+ja+Pekka!+Oli+Vennamolla+aikaa+luoda+hyvää+köyhille,+mutta+kun+Sirkka+ja+Pekkakin+tarvitsi+rahaa,+niin+köyhät+unohtui+omanedun+hyvinvointiin.
  2. "hyvää+Annan+päivää,+sanonta,+onhan+yötä+yökytellä+Annan+päivän+aikaan+ja+näin+se+melkein+on."Vaikka+nimeni+ei++ole+Anna+,+koska+harvoin+"annan",+niin+onnittelut+otan+vastaan,+sillä+myös+vanhin+lapseni+täyttää+tänään+52-vuotta!+Uskomatonta!Odotinkin+jo+viestiäsi,+koska+tuo+"aamun+anti"+oli+taas+siitä+surkeimmasta+päästä+ja+uutisissakaan+ei+ollut+muuta+kuin+surkeutta.+Jos+ei+ole+aamulla+viestiä,+että+palsta+loppuu+pian,++koska+me+vain+"pirtteillään",+niin+jo+on+toinen+"teretulema"+apinoineen+ja+aatuineen,+nollia+lisäteen,+mutta+onneksi+ei+tullut+nyt+pirttiin+kurkkailemaan.Tuosta+lasten+kasvatuksesta+kirjoitelit+Skillan+ja+olen+samaa+mieltä,+että+joillain+menee+nyt+nykyisin+"yli+hilseen",+mutta+muistetaan+ikämme.+Itse+en+voi+hävetä+lapsieni+käytöstä,+kuten+en+lapsen+lapsienkaan,+koska+onhan+he+minun+kasvattamien+lasteni+jälkeläisiä.DJotenkin+oli+joskus+huvitaavaakin,+kun+lapseni+kutsuivat+aina+vieraita,+että+se+setä+tai+täti,+jos+tuntemattomista+puhuivat,+mutta+kerran+oli+loukkaus+minulle,+kun+kuvailivat,+että+sellainen+vanhempi+täti,+kuten+sinäkin!+Ja,+minäkö+muka+"vanhempi+täti"?+Verevä,+energinen++40-v,+muta+onneksi+sekin+on+muuttunut.+Nyt+voivat+kutsua+halutessaan,+että+sellainen+laiskanlötkeä+mummi,+joka+ei+viitsi+lähteä+mihinkään.No,+kauppareissuista+(en+edes+niistä+leipäjonoista,+joka+sai+täällä+oikein+kansan+nousun+ahneudestani)+ja+roska+pussin+viennistä+en+voi+kirjoitta,+koska+säästelen+roskani+ja+vien+ne+sitten+autolla+tuonne+200+m+päähän+roskikseen.+Silitys+hommanikin+sain+nippanappa+tehtyä,+mutta+ompelu+urakka+on+odottamassa.Aika+naurettava,+siis+"tyhjän+naurajat"oli+silloin,+kun+oli+silitettävänä+joku+"harsosilkkihörhelö"+verho+ja+olin+juuri+kehumassa,+kuinka+hyvin+höyryrauta+toimiin,+niin+eikös`vain,+verhossa+oli+reiät+ja+oli+sitten+sadattelua,+mutta+onneksi+ei+ollut+paljon,+koska+tyttäreni,+joka+tuli+jatkamaan+liimauksiaan+lastensa+tekeleisiin+Joululahjoiksi+ja+siinä+oli+sellainen+kangas"rätti"ristipistoineen,+niin+hän+oli+levittänyt+Erikeepperin+väärälle+puolelle,+joten+sitäkös`sitten+sitten+sitä+pesemään+ja+minä+naureskelin,+että+jos+minäkin+pesen+vain+tämän+verhon?+Siitä+taas+tuli+mieleeni+siskoni+kertomus,+kun+hän+oli+jossain+vaate+firmassa+töissä+ja+siellä+oli+tultu+valittamaan,+että+tasku+on+ommeltu+väärälle+puolelle,+joten+ompelija+oli+todennut,+että+(rumia+sanoja)+eihän+tätä+ole+viellä+silitettykään?+Silittäjä+siellä+mukamas+huomasi+ja+palautti+väärin+ommellut.+Samoin+hän+kertoi+jostain+(hänen+työpaikasta)+muovitehtaasta,+kuinka+sieltä+henkilökunta+varasti+tavaraa+ja+sitten+olikin+syytös,+kun+jonkun+jemmatut+tavarat+oli+viety,+niin+pian+levisi+vitsi,+että+se+vasta+varas+on,+joka+varkaan+varastaa!"Onneksi+tuli+minullekin+uusia+ajatuksia+noiden+aamuyön+juttujen+lisäksi.+Voihan+se+olla,+että+joillekin+ei+katkeruus+koskaan+lopu,+jotka+pelkäävät+palstan+loppumista,+mutta+Pirtin+me+pidämme+pystyssä+niin+kauan,+kuin+yksikään+täällä+elossa+taivaltaa.
  3. "Kiitos+Krisu+haasteista,kiitos+mukanakulkemisesta+ama"+Minä+haluan+unohtaa+nuo+sinun+kirjoituksesi+joskus++Krisun+moittivista+viesteistä,+koska+kyllä+minä+pidän+sinun+elämän+asenteestasi+siellä+mukamas+korvessa.Muistelen+äitiäni,+joka+myös+asui+"korvessa",+siis+kaukana+kaikesta+ja+aikoja,+jolloin+hän+itse+ei+päässyt+ystäviensä+luokse,+mutta+muistan+senkin,+kun+hän+meni+polkupyörällä++70+johonkin+ompeluseuraan+ja+toiset+ihmetteli+hänen+hyvää+kuntoaan?Olihan+se+kunto+silloin+jo+hioitunut+äidillenikin,+koska+jo+nuorena+joutui+hoitamaan+(7)+veljesten+ruokailua+ja+kun+meni+avioon+ja+kahdelle+vain+joutui+laittamaan+leipätaikinan,+niin+ainahan+sitä+tuli+liikaa,+mutta+onneksi+oli+sukulaisia,+joille+leipä+oli+tarpeen.Kyllä+äitinikin+sai+sitten+toteuttaa+ison+perheen+ruokkimista,+koska+sittemmin+tuli+sinne+kaikki+sukulaiset+ja+kumminkaimat+kesäisin+vierailuille+ja+täys`ylös+pito+toimi+hänen+osaltaan+täydellisesti.+Aina+oli+ruokaa+pöydässä,+mutta+kukaan+ei+ajatellut,+että+äiti+meni+aamuin/illoin+navettaan,+tai+karjahakaan+lypsämään+lehmät?Kalaa+toki+sukulaiset+toi,+koska+sehän+oli+heidän+loman+tärkein+tehtävä,+mutta+aniharvoin+ne+oli+siivottu,+paitsi+joskus+rannalla,+jossa+itse+paistelivat+niitä.Jotenkin+ounastelen,+että+pysy+vain+Rituliini+silleä+rantatilallasi,+koska+ei+se+aurinko+paista+paremmin+muualla,+päin+vastoin,+voi+tuoda+pahemman+pettymyksen.
  4. "Kirjoittelijoiden+asettaminen+arvojärjetykseen+ei+ole+mielestäni+mielekästä,eikä+suotavaa,mutta+kyllähän+täällä+sitä+jatkuvasti+tapahtuu."Näinhän+se+on+nähtävissä,+kuten+itsekkin+kirjoittelet+sini-sirkusta+ja+joita+Ruuneper+auliisti+toistaa,+että+ei+ole+sopivaa+kirjoittaa+omista+hyvistä+asioista,+vaan+vain+kurjuudesta.+Miksi?Jokaisella+on+hyvät+ja+huonot+hetkensä,+koska+kukaan++ei+elä+pelkkää+rikkautta+ja+rakkautta,+tai+kurjuutta.+Kaikille+riittää+noita+molempia+varmasti+elämänsä+aikana.+Esitit+nyt+aiheen+"elämän+kalkkiviivoila",+joita+joku+voi+tuntea+ennen+kuolemaansa+jossain+saattokodissa,+mutta+on+heitäkin,+jotka+eivät+tiedä,+että+ne+heidän+"kalkkiviivat"+oli+jo+raaputettu,+kuten+veljeni,+joka+kuoli+autokolarissa?Pakko+kertoa+nyt+tuosta+veljestäni,+joka+tuli+uniini+ja+olin+mukamas+hereillä.+Tunsin+hänen+halauksensa+ja+kyselin+häneltä,+mihin+sattui+ja+hän+näytti+rintaansa+ja+ilmaisi,+että+kaikki+hyvin.+Jotenkin+tiesin,+että+hän+on+kuollut,+mutta+pyysin+häntä+tulemaan+luokseni+uudestaan,+muta+koskaan+ei+ole+niin+tapahtunut.+Näin+unessani+vielä,+kuinka+hän+poistui+huoneestani+ja+heräsin+itse+istualtani+ja+tunsin+hänen+halauksensa+viellä+.Ei+kai+serkkunikaan+tiennyt+hänen+"kalkkiviivansa"+täyttyneet,+koska+meni+aivan+rutiinin+omaiseen+sappikivi+leikkaukseen,+mutta+aivokuolleena+kuoli.Olihan+meitä+tuolla,+rituliini+ja+minä,+aseteltu+riitaisiksi,+mutta+oletan,+että+meillä+kyllä+löytyy+se+"yhteinen+sävel"+joskus+siellä+asuntovaunussa,+mikäli+emme+hukuta+toinen+toisiamme+sinne+järveen?DDKaikella+rakkaudella+sinulle+rituliini+ja+ymmärrä,+että+olen+joskus+erimieltä+jopa+omien+ystäviuenkin+kanssa?
  5. teretule+Voisitko+hieman+valaista/tarkentaa+meille+"apinoille",+miksi+sinä+toistat+jatkuvasti+täällä+eripalstoilla+tuota+"apina+ja+aatu"+juttuasi?Kerro+edes+täällä+80++palstalla+oma+elämäntarinasi,+mikä+sai+sinut+muuttamaan+Ruotsiin,+no+ehkä+työttömyys+silloisessa+Suomessa,+koska+paljonhan+täältä+muutti+ikäisiäsi,+mutta+kuinka+vanhempasi+kokivat+sodan+siellä+Itäisessä+Suomessa?Olen+itse+syntynyt+lähellä+rajaa,+joten+äitinikin+sai+jo+muuttokäskyn+pakata+tavarat,+että+"lähtö+on+lähellä",+mutta+onneksi+ei+sitten+ollut.Historiaa+olen+lukenut+paljonkin+(isäni+sotapäiväkirjankin)+noista+ajoista+ja+aina+se+tuntuu+muuttuvan,+mitä+useimmat+arkistot+avautuvat+tutkijoille,+että+aina+saa+olla+mielipidettään+muuttamassa+noista+ajoista,+mutta+se+ei+muutu,+että+kamalaa+se+oli,+olipa+syy+kenessä+hyvänsä?Onko+ihmisen+luonne+sellainen,+että+hyväksyä+voin,+mutta+anteeksi+en+anna?+Ainako+on+se+katkeruus+ylivoimainen+kestää,+joka+kuitenkin+murtaa+vain+omaa+itsetuntoa,+ei+toisia.Nyt+on+kasvamassa+uusi+sukupolvi,+jotka+eivät+ole+kokeneet+Suomessa+mitään+sotia,+"paitsi+henkisiä+",+jotka+nekin+saattavat+saada+ihmisen+"pois+raiteiltaa",+jopa+hetkeksi+"lataamoon",+kokoamaan+taas+itsensä.Mietin+usein,+olisiko+nykyisissä+(suomalaisisa)+miehissä+tarpeeksi+sisua+puolustaa+maatamme,+mutta+nyt+on+otettu+tänne+asumaan+"ammatti+sotilaita"+hakemaan+turvapaikkaa,+mutta+onko+heistäkään+puolustamaan+saamansa+turvapaikan+maata,+riippuen+siitä,+kuka+tänne+hyökkää?
  6. "jos+vain+"pirtteillän"+omista+päivän+töistä."?+Onhan+se+piikki+sinun+lihassasi,+vaikka+kiellät+sen.No,+mutta+Ruuneman,+että+ihan+vain+"pirtteillään",+eikä+osata+edes+kirjoittaa,+kuin+omista+töistä?+Parempi+niin,+kuin+toisten+tekemisiä+käydä+ruotimaan+ja+arvostelemaan?+Eikös´tämän+pitäisi+olla+"leppoisa+Kahvipöytä++ja+Pirtissä+on+aina+hyvää+kahvia,+kera+hyvien+leivonnaisten,+jopa+teräviäkin+niitä+kaipaaville.Onhan+täällä+toisiakin+kirjoittajia+(ketjuja),+jotka+arvostelevat+hallituksen+tekemisiä+ja+koskaan+ei+saa+ainakaan+unohtaa+niitä+"mamuja",+jotka+saa+kaiken+ilmaiseksi+ja+minulle+ei+mitään,+voi,+voi,+voi!+On+tää+vain+niin+surkeaa,+että+omat+työtkin+siinä+unohtuu+joltakin+kirjoittajalta,+mutta+ei+ole+sinuakaan+näkynyt+noissa+ketjuissa+kirjoittamassa,+miksi?Turha+kysyä+edes,+kumpaa+sinä+kaipaat?+Riitelyä,+vain+rehellistä+kirjoitusta+omista+tekemisistä?+Entäs´jos+ei+sure+"maailmanmenoa",+tai+halua+siitä+keskustella+täällä,+vaan+mietiskellä+sitä+itsekseen?+Silloinko+on+kirjoitukset+turhia,+palstaa+liikaa+kuormittavia+ja+vain+yhdellä+avauksella,+ruikkimatta+mielipiteitään+ympäriämpäri+ja+huomatakseen,+että+olin+taas+väärässä?Historiaakin+on+väännetty+täällä,+alkaen+riistosta,+päätyen+arvailuihin,+mistä+tänne+on+tullut+edes+yhtää+sivistyksen+siementä+ja+ne+kieliriidatkin+saa+ansaitun+osansa?+Tule+rohkeasti+mukaan+noihin+ketjuihin+ja+kun+kyllästyt+riitelemään,+niin+poikkea+Kahvipirttiin+hyville+kaffeille+ja+saat+jopa+sen+"kuudenkupin+kumaran"+halutessasi!DD+Se+oli+aikoinaan+niin+hauskasti+sanottu,+joten+sitä+en+ole+unohtanut,+vaikka+paljon+muuta+onkin+unohtunut.