Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7411

  1. Olet tehnyt vuodesta toiseen työtä josta nautit. Sellainen lie sangen harvinaista. Olet hyvä esimerkki taiteen työn tekijästä, joka nauttii työstään ja saa siitä vielä palkkaa.

    Moni kuvataiteilija tai kuvanveistäjä esittelee töitään näyttelyissä, myymättä yhtään. Hinnat ovat osalle näyttelyvieraista liian kalliita. Minulle näyttelyt ovat vain inspiraatioiden metsästämispaikkoja. Ei minulla henkilökohtaisesti ole rahaa ostaa arvotaidetta. Lahjaksi olen saanut muutaman taulun koska ystävistämme monet ovat taiteilioita.

    Perjantai illan näyttelyssä oli useita keramiikkataiteilijoita töineen. Luonnollisesti talvella aloittamani kerammiikkakurssi vaikutti suuresti siihen mitä näyttelyltä sain. Kuvasin pieniä patsaita ja kulhoja, tykkäsin, sain ideoita. Ostin itsekuivuvaa savea ja alan työstämään erästä pientä työtä mieheni siskolle lahjaksi.

    Tältä pohjalta lähti aloitukseni. Olin onnellinen, olen kokeillut monenlaista luovaa työtä. Aikoinaan otin jopa pianotunteja, opin yhden kappaleen, mutta tajusin pian, että se ei ole minun juttuni. Eräs ystäväni täällä, viulutaiteilija lupautui jos minua kiinnostaisi antamaan opetusta viulunsoitosta. (Okey, jotain opin sinä iltana, osaan pitää viulua oikeaoppisesti kädessäni ; )

    Kunnianhimo johtaa menestyviä ihmisiä.

    Minulla ei ole ollut riittävästi kunniahimoa tai ei ehkä haluakaan menestykseen jollakin alalla. Enkä en ole ollut tarpeeksi alistuva nöyryytyksille, jota myös kunnianhimon tiellä joutuu kohtaamaan. Miettiä suurella intohimolla tehtyjä töitä, jotka ei mene kaupaksi.
    Perjantaina tunsin suurta iloa tehdä taidetta omaksi ja läheisteni iloksi.

    Olenhan jo keramiikkakurssilla huomannut kuinka moni alan harrastaja tekevät samaa vuodesta toiseen. Minulla ei ole sellaiseen tarvetta. Kun opin tekemisen tekniikat ja saan tarpeekseni on hyvä vaihtaa alaa.

    Vuokra emäntäni antoi ohjeet ensi kesää varten kuinka teen tupaani uuden terassin ja raappuset. Pistin ohjeet mieleeni ja odotan innolla urakkaa ; )

    Moni suuri edesmennyt taiteilija on esimerkkejä siitä, että elinaikanaan he eivät ole saaneet aikalaisensa kunnioitusta. Jotkut heistä ovat ajautuneet itsetuhoon epäonnistumisien myötä. Asioiden pohtiminen ja oivaltaminen antaa pohjaa edetä uteliaana kurkistella sinne tänne ja olla avoin kaikelle uudelle.

    Olla vapaa työstä (eläkkeellä) ei pois sulje olla utelias uusille asioille.
  2. Minä selitän. Olet antanut minulle kuvan itsestäsi älykkäänä, mutta vaatimattomana takarivin Tyynenä. Pyysin esimerkkiä egon paisumisesta, kirjoitit "Onhan minulla kokemuksia egon paisumisesta, niiltä vuosilta kun olin tehtävissä, jotka vaativat vahvuutta ja karismaa."

    Nyt kirjoitat: Jos luit tekstin tarkasti nuo voimasanat eivät kuvanneet minua vaan ominaisuuksia, joita vaaditaan tietyissä tehtävissä, silloin kun "myydään" jotakin."

    Lisäksi kirjoitit:
    "Pidin omaa sukuani aika taantumuksellisena ja keskiluokkaiset arvot olivat minulle sietämättömiä silloin."

    Takarivin Tyynen ominaisuuksiako? Niin, toisaalta jos on käynyt läpi ylivertaisen elämän vaiheen se kaiketi opettaa nöyrtymään. Eläkeläisenä ei pääse enää loistamaan samassa määrin kuin silloin nuorena ja egokeskeisenä..

    Niin se egokeskeisyys on tämän päivän ilmiö siinä missä se oli myös meidän aikamme ilmiö. Egokeskeinen ajattelu on itseasiassa jokaisen ajan ilmiö. Joillakin se ilmenee näkyvänä ja joillakin piiloteltuna.

    Esim. Mamujen aiheuttamia negatiivisiä tunteita ei korosteta eduskuntatalon rappukäytävillä vaan siitä puhutaan piilossa lähiympyröissä.

    Persielle potkuja tarvitsi moni silloinkin kun uhosimme vielä voimissamme. Persielle potkiminen ojennuksen ohjeena on ollutta, se ei ole mennyttä ja sitä tulee aina olemaan.

    Miksi egon paisuttaminen ja tilan ottaminen jäi kuin räkä käsiini, siksi kun en tiedosta egoni koskaan paisuneen enkä usko ottaneeni tilaa muilta, vaan olen tehnyt oman tilani.

    Kun olin kiireinen yrittäjänainen lapseni pitivät egoni maanläheisenä ja tilan, jonka tein jaoin papsieni ja lähisukuni kanssa.
  3. Ymmärrän, en minäkään hingu lapsenlapsia. Miehelläni on lapsenlapsia ja yksi lapsenlapselapsi. Ei hänelläkään ole juuri mitään tekemistä jälkipolvensa kanssa liekö kun hänellä itsellään on toisesta avioliitostaan samanikäisiä vielä kun lapsenlapset.

    Tämä mieheni ensimmäinen lapsenlapsenlapsi on kyllä valloittanut koko suvun ja minutkin mukaanlukien. Ihana mustasilmäinen hymysuu.