Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7412
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Huomenta antibioottiletkun päästä; )
Kommenttini toimeentulon ja tulevaisuuden epävarmuudesta on saanut vilkasta keskustelus aikaan, niin oli tarkoituskin. Sairauden yllättäessä elämän muutos voi tulla eteen halusimmepa sitä tai emme.
Leski painotti, mikä on yksin elävien ja parisuhteessa elävien selviytymis-ja maksuvalmius.⁶
Ei kaikki tule toimeen omillaan, mutta apua saa, eikä kenenkään tarvitse joutua asunnottomaksi sìtä pidetään huolta, mutta luopuminen vanhasta turvalliseksi tuntemastaan⅚ asumismuodosta tuottaa tuskaan.
En maininnut kenenkään kohdalla pakosta irtisanoa asuntoaan. Moni tekee sen omasta halustaan säästää rahaa. Jatko on auki ja suunnitelmia tehdään. Ei luopuminen ole kenellekään helppoa olipa se pakon sanelemaa tai vapaaehtoista.
Aihe on mielestäni monille ikäihmisille ajankohtainen. Tapaturmia tapahtuu ja kuntoutus vanhoilla ihmisillä on vaativampaa ja vie aikaa, sekä muuttaa elämää.
Juoruiksi ei pohdiskelujani pidä sisäistää vaan saamastani tiedon määrästä, jota saan istuessani lounas-päivällis-iltapalapöydissä muiden osaston potilaiden kanssa.
24.02.2025 08:36
ano 9.07 Kirjoitti...hyvin
"Kyllä mekin parisängyssä koko yhteiselämä nukuttiin, eihän sitä yhteistä läheistä aikaa työvuosina ja lasten kotona ollessa muuten olisi juuri ollutkaan"
Näin se meni, ruuhkavuosina parisängyssä nukuttiin. Se oli laatuaikaa silloin joskus. Myöhemmin siitä tuli tapa.
Olette myös pärjänneet omillanne. Miksi se pitää nostaa tikun nokkaan, sillä on ihmisiä jotka eivät tule toimeen omillaan. Muitten apua tarvitsee moni ikäihminen.
Tällä sairaalareissulla olen tavannut erilaisia ihmisiä sellaisiakin joilla on epäselvä tulevaisuus. Pitkä sairaalakierre on pakottanut luopumaan vuokra asunnosta. Vähäinen omaisuus on siirretty häkkivaraston. Minne sen jälkeen?
Minä en tiedä tulisinko toimeen yksin, tulen hyvin toimeen mieheni kanssa yhdessä. Minulla on paikka minne mennä se on meidän yhteinen kotimme.
23.02.2025 20:25
Sunnuntain rauhaa@
Päivät rientää, potilassiirtoja tapahtuu ja huoneet vaihtuvat, huonekaverit muuttuvat, erilaiset ihmiskohtalot koskettavat.
Tänään yksiöstä siirryin kaksioon. Sain huonekaverin uusien elämänkokemusten vaihtoon.
Olen tutustunut moneen mielenkiintoiseen ihmiseen. Vaativan kuntoutuksen potilaat ovat pääsääntöisesti ikäihmisiä.
Täällä on kirjoitettu yksinäisistä vanhuksista. Niitäkin on, heitä, jotka jopa lapset ovat hylänneet.
Sitten on heitä joilla on laaja sukulaisverkosto.
Serkkutyttöni haki eilen minulle postin kotoa ja kävi kastelemassa kukkasemme. Ne ovat tämän päivän tärkeimmät hommat, jotka olen ulkoistanut.
Mieheni matkusti torstaina Hollantiin tyttärensä kanssa se helpotti huolitaakkaani, mutta samalla sai aikaan voimakkaita surun ja ahdistuksen tunteita. Pääsin käsittelemään omaa piilotettua tuskaani. Itkin eka kertaa, luovutin, en jaksanut olla voimakas, luhistuin avuttomaksi, olin heikko.
Nyt olen koonnut itseäni. Päivä päivältä kohti parempaa. Liikun jo itsenäisesti Fordilla. Seurustelen kohtalotovereitten kanssa. Nautin hemmottelusta, olen lopettanut tekemättömien töiden märehtimisen.
09.02.2025 12:57
Kaksi viikkoa heipakassa@
Sääilmöitä en juurikaan ikkunoista nää, bongaan vain forecan sivuston ennusteista.
Kaksi viikkoa takana up and down.
Hieman kateellisena seuraan huonekaveria, jota paijataan. Kun pyydän apua, vastataan voi sinähän liikut jo hyvin. Fysioterapeuttikin kannusti kun seisoimme kuntoportaitten edessä ja emmin, että kokeile, kokeilin ja hyvin meni, tunsin mielihyvää suorituksestani.
Pienistä edistymistä osaan olla kiitollinen, välillä kivut laskevat
tyytyväisyyden tunnetta.
Huomenna tulee esikoinen, joten miehenikin pääsee vierailulle tänne sairaalaan.
Sunnuntaina saapuu mieheni vanhin tytär Hollannista. Hyvin ovat poikani ja Hollannin lapset olleet mukana huolehtimassa
selviytymisestämme täällä yllätysten aallokossa. Ystäväpariskuntakin ja serķkupoika kävivät tarkistamassa mieheni hyvinvointia.
Etiäpäin 🫠
31.01.2025 20:13
Terveydenhoitoalalla työskentelee empaattista porukkaa, tietty hekin valikoituu kuten muissakin organisaatioissa samanhenkisten ryhmiin. Leikkausalihenkilökunta jne. Ei heidän tarkoitus ole mielistellä potilaita, kohtelias erilaisten tilanteiden haltuunotta kuuluu toimenkuvaan.
Tämän päivän alku on ollut vaikeaa. En nukkunut viimeyönä juuri lainkaan, puudutusaine piti otteessaan, eikä uni tullut. Lisäksi leikkauksen jälkeinen verenpaineiden yms. seuranta yön yli piti valveilla.
Aamulla olin väsynyt ja koin ensimmäisen masennuksen.
-Miksi näin piti käydä, mutta näin vain kävi-.
Kuopus tulee nyt iltapäivällä tervehtimään. Uskon sen nostavan mielialaani.
25.01.2025 12:53
Keskiviikko 21.1. Tänään on se päivä jolloin lonkkani leikkausaika oli sovittu. Onneksi leikkaus on jo tehty.
Reiden rasituskipukin alkaa hellittämään ja kävely on onnistumaan
Kotiinkuljetus puhututti, puolesta ja vastaan.
Johan toki itse ruokani hakisin jos kykenisin. En kuitenkaan ole vihanneksien ja tuoretuotteiden puristelija, enkä juurikaan käytä lihatiskiä.
Kun kiertelin kaupoissa mukaani lähti usein -30 ale tuotteita. Nyt kotiinkuljetetut tuotteet olivat tuoreita, hyvälaatuisia ja viimeiset käyttöpäivät eivät olleet lähellä.
Lenkkeilyn yhdistin ennen kauppareissuihini, se oli pakon sanelema. Jos halusin kävellä turvallisesti ja yhtäjaksoisesti pitemmän matkan. Ajoin auton kaupan parkkihalliin ja aloitin kaupan kähtävien mittailun, ostoskärry rollaattorina ; ))
Tapasin tuttuja kaupan käytävillä näin hoitelin sosiaalisia kontakteja.
Historiaan...
Metusalemi eli raamatun mukaan 969-vuotiaaksi. Mooseksen kirjan patriarkat olivat pitkäikäisiä. Se kuinka ikää tuolloin 3074 eKr. laskettiin pidetään lähinnä kuvainnollisena.
Asiasta löytyy Timo Joutsivuon tekstiä nimellä, raamatun pitkäikäisyyden salaisuus.
No, tällaista päiväköllöjen välistä pohdiskelua.
22.01.2025 15:13
Oli tosi hyvä kokemus kotiinkuljetus ruokaostoksille. Tulen käyttämään kotiinkuljetuspalveluja, ei minun enää tarvitse joka asian perässä ryntäillä, pois se minusta. Kasikymppiä lähestyy se on hyvä ikä, pitää vain oppia pysähtymään että sen iän saisi kokea.
21.01.2025 23:23
Myöhäisiltaa@
No, kyllä tämä tästä, vaikka kipuja on liikkuessa. Onneksi ei lepotilassa. Täällä Prisma kotiin kuljettaa vain torstaina. Olen Prisman asiakas, mutta tilasin K-kaupasta.
Olen opetellut tinkimään pihistelystä, maksaa mitä maksaa, kotiinkuljetus säästää ison vaivan.
Torstaina tulee taas kuopus hoitamaan ruokahuollon ja tekee jos tarvetta muutakin.
Mieheeni on iskenyt voimakas hoivavietti, hän on passannut minua tänne alakertaan, että jalka ei rasittuisi portaissa. Lääkitys alkoi auttamaan kun siirsin tablettien annosteluaikoja. Perjantaina on tikkien poisto.
Mielialani on onneksi pysynyt hyvänä.
Nyt unimaan ; ))
21.01.2025 23:15
Tiesitkö rahalla saa ja taxilla pääsee.
Olet pääsemässä tavoitteeseesi. Nojatuoli näyttää hiipuvan. Et ymmärrä, että tämä on metusalemi ikäisten palsta.
21.01.2025 18:28
Autolla ajoa en ole vielä edes harkinnut. Eivät kieltäneetkään. Kuopus piti palopuheen, että johan nuo kolmiolääkkeetkin autoilun estää.
Minulla on ajokortin uusinta tänä vuonna. Sain v. 2022 ajokiellon sairastuttuani ja kun ajo oikeus palautui sain sen vain kolmeksi vuodeksi.
No, voihan nykyisin pärjätä ilman kauppareissuja kun tilaa ruuat yms. kotiikuljetuksena. Mutta kyllä auto on välttämätön koska mökille pitää päästä.
Muuten pärjää ilman.
18.01.2025 19:16
Ihan ekakertaa lonkka leikattiin. Kirurgille leikkaus voi olla rutiinia. Ei ne miehet minun puolestani jääkaapilla hypi ; )
18.01.2025 18:02
Eliaana mietti pärjäämistä....jos....
Olen luovuttanut kaikkivoipaisuuteni. Olen antanut periksi, en pärjäisi nyt yksin.
On hyvä pysähtyä, ajatella, että arki jatkuu ilman minun puuhastelluja, muut niitäkin tekevät.
Keittiötöissä pitää ottaa rauhallisesti, yksi kippo kerrallaan jääkaapista ulos, muutoin käy kuten tänään, että punajuurirasia on lattialla kansi auki ja salaatti pitkin ja poikin.
Mieheni on osoittautunut vahvemmaksi kuin olen ymmärtänyt. Auttaa ja tekee ruokaakin.Kuopus hoiti eilen ruokahuotoamme ja nautti illasta mökillä, olivat illalla lämmittäneet saunan. Veden hilanneet kelkalla järvestä. Nauttineet takkatulen loimusta. Tänään kävivät puhdistamassa rappusiltamme sinne kertyneen jään. Maa on tyystin lumeton ja rakkaudella tekemäni jäälyhdyt sulaneet.
Katselin kuvia facesta, kovin on jäiset korven kadut. No, eipä ole asiaa koikkelehtimaan.
Päällimmäiset tehtäväni nyt huolehtia kuntoutusohjelmasta, ottaa lääkkeen säännöllisesti ja levätä.
Kyllä tämä tästä.
18.01.2025 17:33
Esikoinenkin on lomalla, laskettelemassa Levillä. Tulee kuunlopussa auttamaan äitiä.
Ei välimatkat ole este ja etätyö on keksitty.
Kävin aamulla sairaalassa kylvyssä. Onnistuisi se kai täälläkin.
17.01.2025 17:04
Kotona ; )
Kuopus tuli äitin avuksi, puoliso passaa, mikäpä tässä ollessa ; ) Poika lähti lääkkeitä hakemaan ja ruokaostoksille.
Otin pikku päikkärit. Koska lepokipua ei ole, sain muistutuksen raajarikostani noustessani sängystä.
Portaat opettelin fysioterapeutin kanssa nousemaan ja laskemaan, joten sekin jo sujuu.
Vuoden 2022 vakavasta autoimmuunisairaudesta sen verran, että se oli virusperäinen. Mistä sen sain jäi mysterioksi. Rintasyöpäni oli hormooniperäinen, itseaiheutettu, gynegologin töppäys eli estrogeeni korvaushoidon aiheuttama, eikä sille ollut edes tarvetta.
Lonkkakuluma lie ikänsä jalkojen päällä työskentelyn lopputulos.
No, olen onnellinen, se on nyt hoidettu.
Kyllä tämä tästä.
17.01.2025 16:33
Minulla on nuita lainattavia, edelliseltä sairaalateissulta. Wc- pönttöjen istuimet uusimme joku vuosi sitten korkeimmiksi.
Kyynärsauvat sain kuten kirjoitin miniältäni
Ostin syksyllä korkean jenkkisängyn, tosi tarpeellinen jo ennen leikkausta.
15.01.2025 20:34
Joo, minulla on nuo kaikki apuvälineet kotona.
Kävelin äskeen hoitajan kanssa apukävelytelineellä iltapesulle.
Eli eka kävely kokeiltu, ei ihan helppoa.
15.01.2025 20:29
Hoitaja toi juuri napapiikin. Totuin käyttämään sitä kun mieheni palasi Hollannista lonkkaleikkauksesta. No, toiselle se oli helppo pistää, mutta tämä eka kokeilu itseen meni hiukka pieleen ; )
15.01.2025 20:20
Sain jo aijemmin kuntoutusohjelmamonisteen.
Sain sauvat miniältäni, ne odottavat opastusta.
15.01.2025 20:06
Demeter@
Sain juimiviä kivuja nyt pikku päikkärin jälkeen kipulääkityksen lieventyessä, mutta minulle ne olivat tuttuja ennestään, e
kävelyrasituksen jälkeen.
Uskon vakaasti, että saan avun, pitää olla vain varovainen, toimia kuten neuvotaan.
Sovin sairaanhoitajan kanssa, että hän tulee käyttämään minua iltapesulla. Yksin en vielä kävele, mutta söin jo istualtaan.
Sain tuohon apupöydälle pillereitä yötä vasten.
Ja kupin kahvia ;)).eka kuppi tällepäivälle.
15.01.2025 19:43
Tekonivelen asensivat. Siinä hommaa kuunnellessani, ajattelin, että kuin auton remppaa olisivat tehneet vasaran nakutusta ja porakoneen surinaa.
Kun minut tuotiin tänne osastolle, huoneessa oli vanha nainen, katunut ja lonkka oli mennyt leikkauskuntoon. Ei ymmärtänyt miksi ja missä oli.
Lähti juuri leikkaukseen, vilkutin ja toivotin onnea. Hän hymyili.
15.01.2025 17:15
45 / 371