Vapaa kuvaus

"Ei ole muuta Jumalaa kuin Abba,

Ja Jeesus on Hänen Poikansa;

Silti Pyhän Hengen kanssa,

Herra, meidän Jumalamme on yksi."

Aloituksia

121

Kommenttia

3449

1. Jumala on antanut tuon maan kansalleen Israelille - ei muille. Roomalaiset nimesivät alueen uudelleen ja siitä kautta nimitys "Palestiina" on alueella tullut. Palestiinalaiset eivät ole mikään kansa. Eikä Jordanin alla ikinä puhuttu miehityksestä tai haluttu itsenäisyyttä, vaikka Jordania miehitti "Länsirannan" aluetta ja itä-Jerusalemia laittomasti 19 vuotta. "Palestiinalaiset" itse kuitenkin väittävät että Israel miehittää ikuista historiallista Palestiinaa.

"Vaikka Palestiinassa asuvat arabit käytännössä olivat Jordanian passilla, heistä ja jordanialaisista pidettiin selvä ero ja heitä kutsuttiin palestiinalaisiksi jo ikimuistoisista ajoista,"

- Eli paikkakunnan/alueen mukaan. Aivan sama siis kun puhutaan esim. helsinkiläisistä, turkulaisista tai tamperelaisista / uusimaalaista, pohjanmaalaisista tai kymenlaaksolaisista.
    .
    .
    Pekka Sartola käsittelee hyvin tähän alueeseen liittyviä asioita kirjassaan "Miksi tästä ei puhuta?"
    http://www.adlibris.com/fi/kirja/miksi-tasta-ei-puhuta-9789527027080
  2. Kyllä se muualta Raamatusta selviää, että Jeesuksen ilmestys ei ole se mikä tappaa kaikki. Eivätkä aivan kaikki kuole Hänen tulemuksessaan. Tuli lankeaa taivaasta vasta 1000-vuoden lopuksi. Jeesus tulee alas Öljymäelle omaisuuskansansa luokse, sillä Hän ei palaa ennen kuin Israelin kansa sanoo: 'Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen'."

Herran tulemus yllättää koko maailman, aivan samalla tavalla kuten Nooan päivinä ja Sodomassa. SAMOIN KÄY sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Ja vaikka kaikki jumalattomat hukkuisivatkin, se ei silti poista sitä tosiasiaa että Jeesus palaa maan päälle ja hallitsee täällä.

"Voitko ihan rehellisesti väittää, että kyllä Jeesus nyt erehtyi noin sanoessaan, että ihan KAIKKI jumalattomat kuolisivat tempauksen yhteydessä?"

- Aika paljon saa hylätä Raamatun ilmoituksia jos väittää ettei tämän maan päälle tule parempaa aikaa. Näin ollen Jumala olisi erehtynyt niin paljon eri Raamatun kohdissa että voitaisiin alkaa epäilemään koko Raamatun ilmoitusta.

"Herran omatkin temmataan ihan taivaaseen asti, vaikka sitä et ilmeisesti jaksa uskoa (että ihan niin korkealle), "

- Taivaaseen tempauksesta ei puhuta, vaan ilmakehän yläosiin - näkyvälle taivaan kannelle - ei sitä korkeammalle. Se käy vielä tarkemmin ilmi alkukielestä, mutta aivan selkeästi se tulee ilmi suomen käännöksestäkin: "yläilmoihin" + "tuuliin ja pilviin". Paikka jossa ylösnostossa mennään on vain näkyvä taivaankansi, mikä on tietysti taivasta, mutta edes avuruuteen siitä ei lähdetä.
    .
    .
    Mutta koitetaan pitää tämä keskustelu aiheesta täällä:
    http://keskustelu.suomi24.fi/t/14207897/1000-valtakunta---maan-paalla-vai-taivaassa
  3. Nimimerkki 'Exap' käsitteli hyvin kuoleman merkitystä raamatullisessa mielessä eräässä ketjussa:
    .
    .
    "Fyysinen kuolema on se hetki jolloin minuus eroaa ruumiista ja ihminen eroaa tästä maailmasta.

Raamattu viittaa kuolema-sanalla kuuteen erilaiseen "eroon":

1. Fyysinen kuolema eli sielun/minuuden ja ruumiin sekä hengen ero (Saarn 12:7)

2. Ihmisen ero Jumalan yhteydestä (Jes 59:1-2)

3. Toinen kuolema, toinen ja pysyvä ero Jumalan yhteydestä, Ilm 21:8; 22:14-15

4. Kuollut synnille eli ero synnin vallasta, Room 6:2,11

5. Kuollut laille eli ero lainalaisuudesta, Room 7:4

6. Kuolema erottaa miehen naisesta, 1 Kor 7:39

Luonnollisesti se mihin viittasit edellä on fyysinen kuolema (1).

Mutta Raamatun termit "kuolema" ja "elämä" on helpompi ymmärtää kun tiedostaa edellä mainitut vaihtoehdot. Jokainen Raamatun kohta osuu johonkin edellä mainituista; kun taas kuoleman ymmärtäminen elämän loppumisena ei anna selkeää ymmärrystä tietyista Raamatun kohdista, kuten esim. Matt 8:22 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa." Tässä kohdin Jeesus ei todellakaan ehdota että annamme ruumiskasalle lapioita ja odotamme fyysisesti kuolleiden hautaavan toisensa :)

Toki on muistettava, että sanan kuolla vastakohta ei ole "elää" - vaan "syntyä". Kun "synnymme uudesti", se tarkoittaa että PÄÄSEMME Jumalan yhteyteen, eli että ero päättyy !

Kuolla = erota yhteydestä
    Syntyä = päästä yhteyteen
    Elää= olla yhteydessä
    Olla kuollut = olla erossa.

Samaa ilmaisua kuolema=ero käytetään myös jopa kahden ihmisen suhteesta !

Lk 15:24 "sillä tämä minun poikani oli kuollut [eronnut yhteydestä minuun] ja virkosi eloon [tuli jälleen takaisin yhteyteen], hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.' Ja he rupesivat iloa pitämään."

Lk15:32 "Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut [eronnut yhteydestä] ja virkosi eloon [takaisin yhteyteen], hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.""
  4. Nooan liitto - yhteenveto:

Kenen kanssa tehtiin?

- Nooan ja hänen perheensä kanssa Araratin vuorella.
    .
    .
    Mitä luvattiin ja tarjottiin?

- Selviytyminen kaikelle lihalle
    - Vuodenajat, Aurinko ja vesi (ruuan riittävyys)
    - Ei koskaan enää vedenpaisumusta, kaiken lihan hukuttamista
    .
    .
    EHTO: Mitä Jumala ihmisiltä odottaa?

- Elämän pyhyyden sekä ihmisille että eläimille
    .
    .
    RANGAISTUS - Jos ehdoissa epäonnistuu?

- (ehdoton liitto; ei rangaistusta)
    .
    .
    Kuinka pitkäksi aikaa?

- PYSYVÄSTI, niin kauan kuin maa pysyy
  5. Maailmalla yleisesti ymmärretään kuolemanrangaistuksen olevan yhä voimassa Raamatun perusteella...

Ehkä käsky "ÄLÄ TAPA" on saanut jotkut kristitytkin ajattelemaan että murhaajaakaan ei saa tappaa, mutta käsky ei oikeasti edes ole "Älä tapa", vaan "ÄLÄ MURHAA". Uusi liitto ei mitenkään kiellä kuolemantuomiota murhasta. Esivallalla on oikeus käyttää miekkaa.

"mutta jos Nooan liitto tosiaankin on UT:n liiton LISÄKSI edelleen voimassa niin....... Mikä Raamatun jae sanoo Nooan liiton olevan edeleen voimassa?"

"1. Moos 8:21: Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: "En Minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä Minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt. 22: NIIN KAUAN KUIN MAA PYSYY, ei lakkaa kylväminen eikä leikkaaminen, ei vilu eikä helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö."

- Niin kauan kuin maa pysyy, eli niin kauan kuin tämä maapallo on olemassa niin yhtä kauan tämä liitto ja sen edut ovat ikuisia kaikille.

NOOAN LIITTO ja sen solmiminen — 1. Moos. 8:13 — 9:-17:
    .
    .
    "Ja Nooan kuudentenasadantena yhdentenä ikävuotena, vuoden ensimmäisenä kuukautena, kuukauden ensimmäisenä päivänä, oli vesi kuivunut maan päältä. Niin Nooa poisti katon arkista ja katseli; ja katso, maan pinta oli kuivunut. Ja toisena kuukautena, kuukauden kahdentenakymmenentenä seitsemäntenä päivänä, oli maa aivan kuiva. Ja Jumala puhui Nooalle sanoen: "Lähde arkista, sinä ja vaimosi, poikasi ja miniäsi sinun kanssasi. Ja kaikki eläimet, jotka ovat luonasi, kaikki liha, linnut ja karjaeläimet ja kaikki matelijat, jotka maan päällä matelevat, vie ne ulos kanssasi. Niitä vilisköön maassa, ja ne olkoot hedelmälliset ja lisääntykööt maan päällä."

Ja Nooa ja hänen poikansa, vaimonsa ja miniänsä hänen kanssaan lähtivät ulos, niin myös kaikki metsäneläimet, kaikki matelijat ja kaikki linnut, kaikki, mikä liikkuu maan päällä, lähtivät arkista suvuittain. Ja Nooa rakensi alttarin Herralle ja otti kaikkia puhtaita karjaeläimiä ja kaikkia puhtaita lintuja ja uhrasi polttouhreja alttarilla.

Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: "En Minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä Minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt. NIIN KAUAN KUIN MAA PYSYY, ei lakkaa KYLVÄMINEN eikä LEIKKAAMINEN, ei VILU eikä HELLE, ei KESÄ eikä TALVI, ei päivä eikä yö."

Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa. Ja peljätkööt ja vaviskoot teitä kaikki eläimet maan päällä ja kaikki taivaan linnut ja kaikki, jotka maassa matelevat, ja kaikki meren kalat; ne olkoot teidän valtaanne annetut. Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin Minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin Minä annan teille myös tämän kaiken. ÄLKÄÄ VAIN syökö lihaa, jossa SEN SIELU, sen VERI, vielä on.

Mutta teidän oman verenne Minä kostan; jokaiselle eläimelle Minä sen kostan, ja myöskin ihmisille Minä kostan ihmisen sielun, toiselle toisen sielun. JOKA IHMISEN VEREN VUODATTAA, HÄNEN VERENSÄ IHMINEN ON VUODATTAVA, sillä Jumala on tehnyt ihmisen kuvaksensa. Ja te olkaa hedelmälliset ja lisääntykää, enentykää maassa ja lisääntykää siinä." Ja Jumala puhui Nooalle ja hänen pojillensa, jotka olivat hänen kanssansa, sanoen: "Katso, Minä TEEN LIITON TEIDÄN ja TEIDÄN JÄLKELÄISTENNE KANSSA ja KAIKKIEN ELÄVIEN OLENTOJEN KANSSA, jotka luonanne ovat, lintujen, karjaeläinten ja kaikkien metsäeläinten kanssa, jotka luonanne ovat, kaikkien kanssa, jotka arkista lähtivät, kaikkien maan eläinten kanssa. Minä TEEN LIITON teidän kanssanne: ei koskaan enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumuksella, eikä vedenpaisumus koskaan enää maata turmele." Ja Jumala sanoi: "Tämä on sen LIITON MERKKI, jonka Minä ikuisiksi ajoiksi teen Itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, jotka teidän luonanne ovat: Minä panen kaareni pilviin, ja se on oleva liiton merkkinä Minun ja maan välillä. Ja kun Minä kokoan pilviä maan päälle ja kaari näkyy pilvissä, muistan Minä LIITTONI, joka on Minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen, KAIKEN LIHAN välillä, eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa. Niin kaari on oleva pilvissä, ja Minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on." Ja Jumala sanoi Nooalle: "Tämä on SEN LIITON MERKKI, jonka Minä olen tehnyt Itseni ja KAIKEN LIHAN välillä, joka maan päällä on".
    .
    .
    Jeesus viittasi Nooa liittoon: "Mutta Minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä Hän antaa AURINKONSA koittaa niin PAHOILLE kuin HYVILLEKIN, ja antaa SATAA niin väärille kuin vanhurskaillekin."
  6. "Valitettavasti huomaan ristiriitaa siinä, millä perusteella valitset jotkut Vanhan testamentin tekstit koskemaan vain Israelin maata ja toiset koskemaan koko maailmaa. Selität, että "Jer.25:33 Koskee Israelin maata." Mutta aiemmin selitit, että ""jos viitataan koko maapalloon se tekee sen yleensä puhumalla "maan ääristä" tai muuten. "

- Sanoin että se yleensä tekee niin (tai saattaa tehdä niin, mutta siinäkin maa, josta lähdetään ääriin; eri ilmansuuntiin on yleensä todennäköisesti Israelin maa, sillä Raamatussa katsotaan asioita usein Jerusalemista käsin muihin suuntiin). Mutta maa tarkoittaa Kirjoituksissa useimmin Israelin maata kuin maapalloa. Varsinkin VT: profeettojen kohdalla. Asiayhteys kyllä kertoo yleensä selvästi mistä on kyse. Ja Jeremian kohdalla kyse on selkeästi Israelin maasta, kuten muidenkin profeettojen.
    .
    .
    "Tämä teksti ei voi koskea vain Israelin maata, sillä heidäthän surmasi ja vei Babylonian vankeuteen Nebukadnessar, mutta tekstissä kerrotut surmatut ovat Herran surmaamia, toisin sanoen kuuluvat niihin, jotka "Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä"

- Kuka toi Babylonin? - No Jumala tietenkin. Jumala käytti kansansansa kurittamiseen muita kansoja. Ensin pienempiä, kuten filistealaisia ja lopulta suurvaltoja, kuten Egyptiä, Assyriaa tai Babylonia. Jumala siis surmasi heidät babylonialaisten kautta. Aivan kuten kanaanilaiset aikaisemmin israelilaisten kautta. Jumala päättää kansakuntien elinrajat ja -ajat: "Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on SÄÄTÄNYT heille MÄÄRÄTYT AJAT ja heidän asumisensa RAJAT". Täytyy muistaa ettei saatanakaan saa tehdä mitään saamatta Jumalalta lupaa.
    .
    .
    "Ja Jumala itse sanoo: "minä tapan miekalla heistä viimeisetkin. Ei yksikään heistä pääse pakoon, ei yksikään heistä pelastu." Aamos.9:1"

- Mutta keitä tämäkin koskee? - Israelia menneisyydessä - sehän jatkuu:

"Ettekö te, ISRAELILAISET, ole Minulle niinkuin etiopialaisetkin? sanoo Herra. Enkö Minä johdattanut israelilaisia Egyptin maasta ja filistealaisia Kaftorista ja aramilaisia Kiiristä? Katso, Herran, Herran silmät ovat syntistä VALTAKUNTAA vastaan, ja Minä HÄVITÄN SEN MAAN PINNALTA; kuitenkaan en Minä JAAKOBIN HEIMOA kokonaan hävitä, sanoo Herra. Sillä katso, Minä käsken seuloa ISRAELIN HEIMOA kaikkien kansain seassa, niinkuin seulalla seulotaan: ei jyvääkään putoa maahan. Miekkaan kuolevat kaikki Minun KANSANI SYNTISET, jotka sanovat: "Ei saavuta, ei kohtaa meitä onnettomuus". [Aamos 9:7-10]
    .
    .
    " ja yrittää väen vängällä ängätä elämää maan päälle tuhanneksi vuodeksi, kun se Raamatun selvien tekstien valossa on AUTIO JA TYHJÄ tuon aikakauden."

- Ei se selvästi ole autio ja tyhjä sitä aikakautta. Aika paljon saa selittää ja ymmärtää tiettyjä asioita aivan toisin kuin niissä sanotaan. Jos maapallo olisi autio ja tyhjä tuhat vuotta se sanottaisiin selkeästi moneen kertaan UT:ssa ja sen tarkoituksin tuotaisiin selkeästi esiin. Varsinkaan Jeesus itse ei sanonut maasta tulevan autiota ja tyhjää kun Hän tulee. Mutta tuon tulkinnan ydinongelma (kuten monen muunkin) on se että ajatellaan ihmisen menevän taivaaseen, vaikka niin ei ole.

Eikä Raamattu sano että kaikki ihmiset kuolisivat Jeesuksen tulemuksessa.