Vapaa kuvaus

"Ei ole muuta Jumalaa kuin Abba,

Ja Jeesus on Hänen Poikansa;

Silti Pyhän Hengen kanssa,

Herra, meidän Jumalamme on yksi."

Aloituksia

121

Kommenttia

3449

1. Niin tuohan ei tarkoita sitä, että Jeesus itse persoonana kirjaimellisesti asuisi ihmisessä, vaan Hänen mielensä asuu meissä - se tarkoittaa sitä, me emme enää elä itsenäisesti oman tahtomme mukaan kapinassa Jumalaa vastaan - vaan Kristuksen kaltaisesti kantaen Hänen ristiään joka päivä, miten Jeesus voisikaan kirjaimellisesti olla kaikissa uskovissa kun Hän on Isänsä luona taivaassa ja pystyy olemaan vain yhdessä paikassa kerrallaan - sehän on mahdotonta, siksi Pyhä Henki lähetettiin maan päälle, Hän pystyy olemaan samanaikaisesti eri puolilla maailmaa, kun Jeesus päätti tulla ihmiseksi niin se oli ikuinen päätös ja Jeesus tulee olemaan aina ihminen - ruumiissaan, joten on turha väittää muuta. Me elämme Hänen elämäänsä meissä, Pyhän Hengen kautta - elääksemme kuten Hän eli. Ei Jeesuskaan tehnyt ihmeitä tai aloittanut palvelustehtäväänsä ennen kuin täyttyi Pyhällä Hengellä... Jeesuksen seuraajat seuraavat Jeesuksen jalanjäljissä eläen kuten Hän eli.

Tuossa Johanneksen kohdassa (14:23) ei muuten puhuta sydämestä mitään - eikä tuossa 2. Kor 13:5, joten miksi puhut sydämestä? - No tietenkin se on sitä perinteistä muilta omaksuttua seurakunta tulkintaa, Raamattua kun ei lueta itsenäisesti vaan jonkun muun tulkinnan ja opin läpi... Taustalla on tietysti myös väärä tulkinta Ilmestyskirjan kohdasta 3:20, mikä ei kylläkään puhu sydämen ovesta vaan seurakunnan ovesta...
    .
    .
    Paavali sanoo Galatalaiskirjeessä (2:19-20);

"Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, ELÄÄKSENI Jumalalle. Minä olen Kristuksen KANSSA ristiinnaulittu, ja MINÄ ELÄN, EN ENÄÄ MINÄ, VAAN KRISTUS ELÄÄ MINUSSA; ja MINKÄ nyt ELÄN LIHASSA, SEN MINÄ ELÄN JUMALAN POJAN USKOSSA, Hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."

Sama maallikon UT:n mukaan:

"Totisesti lain tuomiolla olen kuollut lain uskonnolle, löytääkseni Elämän Jumalassa. Minä olen kuollut Ristillä yhdessä Kristuksen kanssa. Minä elän, mutta en enää minä, vaan Kristus elää minussa. Nykyinen maallinen elämäni on Elämää Jumalan Pojan Uskossa, Hänen, joka rakasti minua ja kuoli Ristillä minun edestäni, jotta minä saan Armon."
    _____

"Mutta te ETTE OLE LIHAN vallassa, vaan HENGEN, JOS KERRAN Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa. Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden. Jos nyt hänen Henkensä, HÄNEN, JOKA herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin Hän, JOKA herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu." [Room. 8:9-11]
    .
    .
    .
    Kysytäänpä sitten näin; Millä tavalla/Miten/Kuinka Jeesus elää uskovassa tai niin sanotusti uskovan sydämessä?

- Vastaus on: Pyhän Hengen kautta - ja uskon; jatkuvan kuuliaisuuden ja luottamuksen kautta. Ja niin sanotaan Raamatussakin, esim Efesolaiskirje 3:17:

14-17:
    "Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä, josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä, että Hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua Hänen Henkensä kautta

>>ja Kristuksen ASUA >>>USKON KAUTTA<<< teidän sydämissänne,<<"

Eli Jeesus elää Pyhän Hengen ja uskon KAUTTA Jumalan lapsissa, mutta Jeesus ei kirjaimellisesti tai suoraan itse elä omana persoonanaan - henkenä uskovien sydämissä, sillä Jeesus ei ole henki, vaan tosi ihminen, ihmiseksi tullut Jumala. Pyhä Henki on se mitä jokainen Jeesuksen oma tarvitsee, mutta sen saaminen voi länsimaisessa yhteiskunnassa tuntua hyvin hankalalta. Ja sydämellähän tarkoitetaan tässä, ja Raamatussa yleisesti mm. tahtoa, mieltä, tietoisuutta, sielua jne... eli Kristus asuu uskon kautta tärkeimpänä asiana ihmisen elämässä?

Isä on yläpuolellamme, Poika keskellämme ja Pyhä Henki sisällämme, näin se Raamatun kokonaisilmoituksen mukaan menee...
  2. "jumala joka kykenee kaikkeen kykenee välttämään kaikissa tilanteissa aina väkivallan käytön viisaudellaan."

"Totta, mutta tämä koskee vain ihmisen maailmaa jossa kykymme ovat rajalliset. siksi poliisikin voi pysäyttää tappajan ampumalla. jumala taas on kaikkivoipa ja jumalan ei tarvitse tappaa ketään päästäkseen tavoitteeseensa."

- Tietyssä pisteessä ihmisen pahuus ja synnin mitta tulee täyteen, jolloin ihminen ei enää ansaitse elää. Jumalalla on täysi oikeus rangaista pahuudesta.

"olet väärässä. logiikkasi ontuu. jos on kaksi ihmistä, uskova ja ateisti. molemmilla on suht samat väärät teot ja synnit. toinen pääsee taivaaseen toinen joutuu hellvettiin. erona ei ole teot vaan usko tai sen puute. se ratkaisee kristinuskossa loppusijoituspaikan. eivät teot."

- Väärin, loppuun asti pääsevä uskova on katunut ja pyytänyt syntejään anteeksi, JA TEHNYT PARANNUKSEN; jättäen syntiset tapansa taakseen, ja turvautunut Jumalan armoon ja Jeesukseen. Se, että Jumala armahtaa ja julistaa ihmisen syyttömäksi on se kristinuskon tarjous, jota Jumala Jeesuksen kautta tarjoaa. Teot ratkaisevat tuomion, mutta vanhurskautuksen ja pyhittymisen kautta on mahdollista periä Jumalan kuningaskunta ja saada anteeksi Jeesuksen syntien maksamisen kautta. Mutta jos uskova jatkaa synneissään elämistä, niin silloin tuomio on paljon kovempi ja kohtalo on myös tulijärvi. Jumalalla ei ole suosikkeja ja pahuuden tekijät ja synninorjuudessa elävät eivät pääse uuteen Jerusalemin.

Ja "päästä taivaaseen" on virheellinen, Raamattu ei puhu sellaisesta, vaan UUDESTA MAASTA, jonka Jumala luo, ja sinne ei pääse mitään pahaa.

"jos asia on näin niin jumala on tehnyt pahoja virheitä kun ei ole luonut tätä täydellistä taivasta heti alussa. paratiisissa ihminen lankesi ja siellä oli paholainen. mikä estää ettei sama toistu uudelleen."

- Sama asia ei toistu uudelleen, koska uudessa tulevassa maailmankaikkeudessa vallitsee vanhurskaus, sinne ei pääse mitään pahaa ja saastaista. Pahuuden ongelma käsitelty ja ihmiset luottavat että Jumala on hyvä ja haluavat palvella Häntä vapaaehtoisesti. Jumala halusi antaa ihmisille vapaan tahdon valita.

"ellei jumala tee ihmisestä syntiin kykenemätöntä ja muokkaa ihmistä. ja kun hän tekee näin, hän olisi voinut tehdä niin alunperinkin, jolloin suurin osa ihmiskuntaa ei joutuisi hellvettiin."

- Jumala ei halua nukkeja tai robotteja, ja siksi antoi luoduilleen vapaan tahdon. Siksi Hän ei alunperinkään pakottanut ihmisiä tiettyyn muottiin, vaan antoi vapaan tahdon, ja siihen kuuluu vapaus sanoa ei Jumalalle. Helvetti on sitten vaihtoehto elää kokonaan ilman Jumalaa, ja sehän on ihmisen valinta.

"yhtä kaikki, en palvo koskaan jumalaa joka rankaisee äärellisistä teoista(uskon puutteesta) äärettömästi ikuisella rangaistuksella."

- Jumala rankaisee synneistä ja pahuudesta, siitä minkä ihminen on tietänyt vääräksi, ei uskon puutteen vuoksi.

" jumala on raamatun mukaan itse tehnyt todella raakoja lapsiensurmia ynnä muuta sairasta jota ei voi perustella mitenkään."

- Kyllä Raamattu kertoo miksi Jumala on toiminut niin kuin on toiminut. Nuo ihmiset mm. uhrasivat omia lapsiaan epäjumalille jne. ja tekivät kaikkea muuta pahaa mikä on Jumalan tahdon vastaista - ja kohtasivat Jumalan vanhurskaan tuomion. Mutta vaikeahan sitä on ymmärtää jos pitää ihmistä hyvänä ja Jumalaa taas pahana.
  3. "Olen kyllä nyt eri mieltä. Jumala itsekin sanoo katuvansa tehneensä ihmisen; siis oli väärä teko, ei lähellekään "ehdottaman oikein" edes Jumalan itsensä mielestä."

Kun Jumala loi kaiken valmiiksi silloin kaikki oli vielä erittäin hyvää, mutta syntiin lankeemuksen jälkeen ja Nooan päiviin mennessä ihmisistä oli tullut niin pahoja, että Jumala todella katui ihmisen luomista, mikä on vakavaa, Jumalahan ei sano katuvansa, että loi enkelit, joista kolmannes lankesi jo ennen ihmisen luomista. Ihmiset turmelivat Hänen luomakuntaansa ja toisiaan, ja siksi Jumala katui että oli luonut ihmisen, Jumala kuitenkin haluaa yhteyteensä omaksi kuvakseen luotuja ihmisiä. Mutta se, että ihmiset ja enkelit lankesivat ei ole Jumalan vika, Jumala antoi luoduilleen vapaan tahdon, ja kukin yksilö on itse vastuussa omasta pahuudestaan, Jumalaa ei voi pitää syypäänä siitä, että antoi luoduilleen vapauden valita haluaako olla uskollinen Hänelle.

Jumala sanoo myös katuvansa ja tekevänsä jopa parannuksen esimerkiksi rangaistuksesta, jolla meinasi kansaa rangaista, mutta kansa tekikin parannuksen, jolloin Jumala ei rangaissutkaan, vaan antoi armoa ihmisten tehtyä parannuksen. Mutta kun ihmiset eivät tee parannusta Jumala laittaa tuomionsa täytäntöön, ja silloin on liian myöhäistä enää tehdä parannustakaan. Se, että Jumala katuu tai tekee parannuksen ei tarkoita sitä, että Jumala tekisi väärin, Jumalalla on oikeus ja velvollisuus oikeamielisenä tuomarina rangaista pahoja, mutta Hän voi myös armahtaa.

"Se mitä Jumala toimii Raamatussa, ei kyllä näe tässä ja nyt. "

Jumala kohtelee ihmisiä samalla tavalla kuin ennenkin, vielä on armon aikaa, mutta sitä ei kestä ikuisesti.
  4. " Sulhanen meni isänsä kotiin valmistamaan asuinsijaa morsiamelle. Ja sitten sulhanen tuli takaisin ja otti morsiamensa ja vei tämän isänsä kotiin valmistamaansa asuinsijaan."

Eihän tuossa kohtaan sanota yhtään mitään, että sen jälkeen kun Jeesus tulee takaisin niin enää lähdettäisiin mihinkään, varsinkaan Isän kotiin, sillä Raamatusta ei taivaaseen pääsy -oppia löydy, eikä mitään, että seurakunta Isän kotiin menisi.

"tulen Minä TAKAISIN [Jeesus tulee takaisin, minne? - maan päällä]... ja OTAN teidät TYKÖNI [ottaa tykönsä siellä missä takaisin tulemisensa hetkellä on, eli maan päällä] , ETTÄ tekin OLISITTE SIELLÄ, MISSÄ minä olen [maan päällä, eli siellä minne Jeesus on tullut takaisin]."

Tietysti kun Jeesus palaa niin kokoontuminen tapahtuu ensiksi ensimmäisessä ylösnousemuksessa eli tempauksessa Herraa vastaan tuuliin ja pilviin yläilmoihin, jonka jälkeen tullaan heti perustamaan 1000-vuotinen Israelin kuningaskunta tämän maan päälle.

Jeesus on kyllä tällä hetkellä valmistamassa sijaa uuteen Jerusalemiin, kenties saanut sen jo valmiiksikin... MUTTA tämä sija, ja lopullinen Jumalan omien asuinpaikka tulee vasta uuteen maahan, jonne se laskeutuu Jumalan tyköä. Sinne ei sitä ennen mennä. Ennen ikuisuutta ja tämän maailman ajan päättymistä on tuhat vuotta kestävä Jeesuksen hallitsema 1000-vuotinen kuningaskunta tämän maan päällä. Sija on sitten valmiina kun astutaan seuraavan maailman aikaan eli iankaikkisuuteen uudessa maassa, uudessa Jerusalemissa.
    .
    .
    "Ja minä näin uudet taivaat ja UUDEN MAAN; SILLÄ ENSIMMÄISET taivaat ja ensimmäinen maa OVAT KADONNEET, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin LASKEUTUVAN ALAS taivaasta JUMALAN TYKÖÄ, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja Hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat Hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi Minä teen kaikki". Ja Hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". Ja Hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka VOITTAA, on tämän perivä, ja Minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva Minun poikani. MUTTA pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."" [Ilm. 21:1-8]
  5. "Ja VAIKKA minä menen valmistamaan teille sijaa, TULEN MINÄ TAKAISIN ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.""

Jeesus ottaa tykönsä siellä minne on palannut, eli maan päälle - ei taivaaseen - tai "Isän kotiin".

- Hyvin yleinen virheellinen tulkinta, että tuossa kohdassa sanottaisiin että, Jeesus veisi muka Isän kotiin, vaikka niin siinä ei todellakaan sanota, Jeesus vain toteaa että Hänen Isänsä kodissa on monta asuinsijaa (uutta Jerusalemia valmistellaan Isän kotona), ja että menee valmistelemaan sijaa (uuteen Jerusalemiin), ja myöhemmin Raamattu sanoo Uuden Jerusalemin laskeutuvan uuteen maahan. Jeesus ei valmistele mitään katoavaa, sillä kuten Raamattu selkeästi ilmoittaa, niin taivaat ja tämä maa tulevat tuhoutumaan - ja Jumala luo kokonaan uuden maailmankaikkeuden.

Jos tuon Joh. 14 kohdan tulkitsee kreikkalaisen maailmankuvan ja kreikkalaisen taivasopin lävitse niin silloinhan siinä näkee ja kuvittelee puhuttavan taivaasta, ja ihmisten menevän sinne - mutta se on väärä tulkinta, sillä ihmisen päämäärä ei ole taivaassa, vaan maan päälle, jonne itse Jumalakin lopulta muuttaa - ja sitten Jeesus sanoo tulevansa TAKAISIN MAAN PÄÄLLE... JA SITTEN OTTAVANSA TYKÖNSÄ.

Jakeessa 28 Jeesus vielä varmistaa, että tulee takaisin maan päälle:

"Te kuulitte Minun sanovan teille: '>Minä menen pois< ja PALAJAN JÄLLEEN >>TEIDÄN TYKÖNNE<<'."

Valitettavan usein nämä kohdat tulkitaan ja luetaan vain kirkon perinteisten oppien ja tulkintojen lävitse, nähden niissä sellaisia asioita, joita niissä ei ole.
  6. En kuulu.
  7. Raamatun Sanaa:

"Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja, jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.
    Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, JOTKA EIVÄT USKONKOETUKSISSA KESTÄ. Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niinkuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi. Mutta sinä olet seurannut minun opetustani, vaellustani, aivoitustani, uskoani, pitkämielisyyttäni, rakkauttani, kärsivällisyyttäni, VAINOISSA ja KÄRSIMYKSISSÄ, samanlaisissa kuin minun osakseni tuli Antiokiassa, Ikonionissa ja Lystrassa. Mimmoisia vainoja olenkaan kärsinyt, ja kaikista Herra on minut pelastanut! JA KAIKKI, JOTKA TAHTOVAT ELÄÄ JUMALISESTI KRISTUKSESSA JEESUKSESSA, JOUTUVAT VAINOTTAVIKSI.
    Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen. Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut."
    [2. Tim. 3]
  8. Tämän kirjoituksen oli joku aikaisemmin kirjoittanut näille palstoille:

”Väärän ylöstempaus-opin (ylöstempaus tapahtuu ennen antikristuksen ilmestymistä) juuri ja tausta on katolisuudessa. 1500-luvulla uskottiin paavin edustavan antikristusta ja että Rooman katolinen kirkko (RKK) on antikristillinen järjestö. Jesuiitta Francisco Ribera pyrki torjumaan väitteen siitä, että paavi olisi antikristus ja että Rooman katolinen kirkko olisi antikristillinen järjestö. Ribera vaihtoi Raamatun opetuksen järjestyksen koskien antikristuksen ilmestymistä ja Jeesuksen tulemusta. Ribera ajatteli, että kun sanotaan Jeesuksen tulemuksen tapahtuvan ennen antikristuksen ilmestymistä, niin silloin kukaan ei voisi sanoa ja väittää paavin olevan antikristus ja RKK:n olevan antikristillinen järjestö.

Jesuiitta Manuel (Emmanuel) de Lacunca kehitti 1700-luvun lopulla jesuiittaoppia sanoen Jeesuksen paluun tapahtuvan kaksi kertaa, ei yhden kerran. Lacuncan mukaan Jeesuksen ensimmäisessä paluussa tapahtuu seurakunnan ylöstempaus, joka pelastaa maan päällä olevan seurakunnan tulevasta antikristuksen vihan ajasta. Lacuncan mukaan Jeesuksen toisessa paluussa Jeesus saapuu tuomitsemaan antikristuksen sekä maan päällä olevat antikristuksen seuraajat.

Jesuiitta Lacunca julkaisi 1790-91 nimellä Juan Josafa rabbi Ben-Ezra kirjan nimeltään Messiaan tulemus kunniassaan ja majesteetillisuudessaan (The Coming of the Messiah in Glory and Majesty). Lacunca sanoi olevansa katolisuuteen kääntynyt juutalainen, jotkut sanovat juutalaisuuteen kääntymisen olleen näytöstä ja ettei hän olisi ollut alunperin juutalainen. Tähän väitteeseen en ota sen enempää kantaa.

Skotlantilainen presbyteeri (Skotlannin kirkko) Edward Irving, jonka sanottiin olleen helluntailaisuuden ja karismaattisten liikkeiden edelläkävijä käänsi Lacuncan kirjan espanjasta englanniksi vuonna 1827. Lacuncan opit tekivät suuren vaikutuksen Irvingiin, jonka seurauksena Irving ennusti Jeesuksen tulemuksen tapahtuvan 1864. 1830-luvulla Edward Irving meni mukaan Catholic Apostolic Church nimiseen uskonsuuntaan, sillä hän joutui eroamaan Skotlannin kirkosta opetettuaan harhaoppeja. Catholic Apostolic Church perusti toimintansa "Pyhän Hengen armolahjoihin". Edward Irving sanoi uskovansa kuulleen äänen taivaasta, joka käski hänen alkaa saarnaamaan pyhien salaisesta ylöstempauksesta.

Nuori skotlantilainen tyttö nimeltään Margaret McDonald, joka oli Irving seurakunnan jäsen sai "näyn" 1830, jonka mukaan seurakunnan salainen ylöstempaus tapahtuu ennen antikristuksen ilmestymistä. Margaret lähetti näkynsä kirjeellä Irvingille.

1800-luvun alussa John Nelson Darby omaksui opetuksen, jonka mukaan Jeesuksen tulemus tapahtuu ennen antikristuksen ilmestymistä.

Cyrus Scofield (1843-1921) julkaisi Scofield Reference Biblen vuonna 1909. Scofield Reference Biblen alaviitteissä on opetus, jonka mukaan Jeesus tulee ennen suurta ahdistusta ja seurakunnan ylöstempaus tapahtuu ennen antikristuksen ilmestymistä. Tällä tavalla alunperin katolinen valheopetus Jeesuksen tulemuksesta sekä ylöstempauksen ajankohdasta päätyi protestanttien ja evankelisten keskuuteen, jonka sinettinä oli opin päätyminen Scofield Reference Biblen alaviitteisiin”