Vapaa kuvaus

Retkeilyä, valokuvausta, musiikkia harrastava mies. Kuvassa näkyy delffiinejä. Ei alastonta naista, kuten jotkut väittävät.

Aloituksia

8

Kommenttia

1849

  1. Vaikea+vastata+kun+ei+tiedä+koneesta+mitään.+Molemmat+melko+raskaita.+KDE+4+kehitys+lopetettu.+Uusi+KDE+on+sekasotku+Qt5+ja+Qt4+sovelluksia.+Toisaalta+GTK++2+kirjastoja+käytetään+vielä.+Itse+käytän+vielä++KDE+4+työpöytää+koska+lempiohjelmani+ovat+vielä+Qt4+ym.+KDE+4+kirjastoilla+tehty.+Nautilus+lisäpaketeilla+höystettynä+pystyy+liki+samaan+kuin+KDE:n+tiedostonhallinta.+Mitäs+vikaa+Debianissa+oli?+Itse+pidän+LUbuntusta+eli+LXDE+työpöydästä.
  2. Aika+erikoista+kinata+kahden+eri+ohjelman+paremmuudesta.+Molemmissa+niin+paljon+mahdollisuuksia+ja+työkaluja,+että+suurin+osa+käyttäjistä+osaa+muutaman+prosentin+niistä.+Gimpin+haukkujat+tuskin+osaavat+käyttää+sitä+Photariakaan.+Itse+koetan+välttää+molempien+käyttöä.+Molemmat+enempi+piirto-ohjelmia.+LightRoom+on+parempi+valokuville+tai+sen+hyvät+vapaat+vastineet.Jos+kuvaa+RAW-formaatissa+kummastakaan+ohjelmasta+ei+paljoa+iloa+ole.+Jos+koneella+50+000+kuvaa+ei+kummastakaan+kuvan+hakuun+ole.+Piirustelija+voi+hyvin+aloittaa+Gimpillä+tai+monella+mulla+softalla.+Monella+on+kaksi+näyttöä.+Toinen+kuville+ja+toinen+työkaluille.+Gimpissä+monia+hyviä+ominaisuuksia,+jotka+voi+oivaltaa+käyttämällä+ohjelmaa+Gimp+tyyliin.+Sen+erinomaisia+kirjastoja+käyttävät+monet+muutkin+ohjelmat.+Gimp+on+yksi+vanhimpia+vapaita+ohjelmia.+16+bittisten+kuvien+väriavaruutta+harva+näyttö+toistaa.+Ja+ne+ovat+melko+isoja+ja+vaativat+paljon+muistia.+Esim+D810+kameran+16+bittinen+tiff+on+iso+tiedosto.++Linuxissa+on+hyvä+tuki+RAW-kuville+ja+värinhallinnalle.+Yllätyin+kun+jopa+Fujin+X-trans+kennon+kuvat+näkyivät+oikein.+Esim+KDE+gwenview.+Photari+tai+Windows+ei+noita+näytä.+Linuxin+ohjelmissa+tai+kirjastoissa+tai+tuessa+eri+formaateille+ei+ole+mitään+vikaa.+Linuxia+voi+hyvin+käyttää+ammattimaiseen+kuvienhallintaan+tai+käsittelyyn.+Fujin+X-trans+kennoisen+kameran+kuvia+olen+editoinut+Linuxilla+ilman+yhdenkään+ajurin+lataamista.+En+kameran+CD-levyä+ole+edes+koneeseen+pannut+ja+Fujin+softat+kokeilematta.+Windows+ohjelmissa+on+ongelmana,+että+uusi+kamera+vaatii+usein+softan+päivittämisen+-+vaikka+RAW+tiedostossa+vain+muutama+tavu+muuttunut.+Pitää+taas+hankkia+uusi+LR+kun+tuli+uusi+kamera+ostettua.+Linuxissa+päivittyy+RAW-kirjasto+ja+kaikki+sitä+käyttävät+ohjelmat+toimii.+gwenview+ja+moni+muu+osaa+näyttää+kuvan+ja+muokata.+Tuki+monelle+formaatille+iso+ilo.+Vanhemman+Nikonin+Windows+ymmärtää+-+uudempaa+ei+vielä.+Eikä+niin+väliksikään.+En+nyt+muista+onko+Gimpissä+tai+kilpailijoissa+tukea+OpenCL:lle.+Se+nopeuttaa+vaikka+prosessorissa+8+ydintä.Gimp+on+muuttanut+maailmaa.+Maailma+olisi+erilainen+ilman+Linuxin+kerneliä,+Gimpin+GTK+kirjastoja+(Gnome+työpöytä+ym.+).+Ehkä+joku+muu+olisi+tehnyt+saman+myöhemmin.+Gimpin+kirjastoja+käytetään+niin+monissa+ohjelmissa,+että+jos+ne+poistaa+koneelta+ei+moni+ohjelma+enää+toimi.+Minusta+Gimpin+haukkuminen+on+tyhmää+kun+se+on+keskeisessä+osassa+koko+systeemissä.
  3. Itselle+riittää+kun+ääni+menee+AV-vahvistimelle+digitaalisesti+ilman+resamplausta.+AV-vahvistimessa+riittää+säätöjä.+Joku+50+nappulaa+kakessa+ja+on+erilaisia+tilaefektejä+joita+en+käytä+ikinä.+Äsken+kuuntelin+Keith+Jarrett+&+Charlie+Haden+upeaa+akustista+yhteissoittoa.+Ääni+ulos+kunnon+lattiakaapeista.+Piano+kuulostaa+pianolta+ja+basso+siltä+miltä+pitääkin.++DTS-prosessori+taitaa+tuossakin+olla.+En+nyt+jaksa+etsi+löytyykö+Linuxissa+tuon+ohjaamiseen+sopivaa+softaa.+Yleensä+ääni+vedetään+digitaalisena+vahvistimelle+ja+se+purkaa+äänen.+Itsellä+vastaava+piiri+ja+en+ole+ikinä+ottanut+ääntä+siitä+ulos.+Ääni+tulee+itsellä+näytönohjaimen+piiristä.+Jos+ääntä+kuuntelee+pienistä+muovipurkeista+voihan+niitä+säädellä.+Monet+niistä+parempia+kuin+nykyisten+TV+vastaanottimien+surkeat+kovaääniset.