Vapaa kuvaus

https://youtu.be/x1TXMpiqcDI

Aloituksia

13

Kommenttia

3629

1. Moni 60+ on joutunut käsittelemään sodan varjostamia traumoja jossain elämänsä vaiheessa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa sen on pystynyt käsittelemään, sen parempi.
    Joillekin sen tajuaminen on jopa hankalaa, että tässä surussani ja voimattomuudessani kannan vielä sodan perintöä. Isä oli ehkä päähän ammuttu ja lapsuudesta muistaa sen kauhun ja kivun jota isä sodan jälkeen invalidina kärsi, se saattaa tulla esiin vuosikymmenien jälkeen ja vammauttaa sodankäyneitten jälkeläisiä.
    Itse olen sotainvalidin ja lotan jälkeläinen, omat traumani tunnistanut.
    Ei sota ollut vain suuria sankaritarinoita vaan myös kipua ja tuskaa.
  2. Edellisistä tuli mieleeni, - soittimesta kuin - tilastakin.

Sisä-Savosta tehdään usein matkoja suomalaismetsiin Norjaan ja Ruotsiin Gottlundin jalan jäljissä ja ystävyyskunta hengessä. 1980 olin mukana, siellä oli monenmoisia virallisia kunnan edustajia, lisäksi pelimanneja, mieslaulajia ja nuorisokuoroa, koko bussilasti meitä oli. Puheita, laulua ja soittoa monissa eri juhlissa ja paikoissa.
    Mukana tuolloin oli myös nuori lukiolainen, joka lauloi nuorisokuorossa ja soitti pelimanneissa kitaraa. Hän on tällä hetkellä yksi Suomen kansainvälisimmistä kitarataiteilijoista.
    Timo Korhosen ura lähti nousuun kun hän 17 vuotiaana osallistui Saksan Radioyhtiöiden järjestämään musiikkikilpailuun.
    Muistan kuinka koko pitäjä jännitti kuinka Timolle kisassa käy ja hyvin kävi, voitto tuli.
    Edellisen rivin ja seuraavan rivin tapahtumien aikaväli on kolkytkolme vuotta.
    https://youtu.be/ayn8JnTmdHQ
  3. Jännä ketju. Onnea vaan Eeron Otto-koiralle jos sellainen on jo löytynyt.
    IsoIkävä ja MinäjaYstäväni, hyviä kirjoituksia. Koiranottoa kannattaa kyllä miettiä monta kertaa, varsinkin tässä iässä, ja ennen kuin edes menee katsomaan pentua, sillä sen jälkeen miettimiset ovat turhia. Koiranpentu vie heti sydämen.

Mitään ongelmia ei varmaankaan ole jos on useita perheenjäseniä hoitamassa, mutta jos on vain emäntä ja hänen koiransa niin saa monet menot unohtaa. Vaikka olisi sukulaisia ja naapurin likkoja ulkoiluttamassa mutta silti aina täytyy miettiä, kuka koiraa hoitaa kun olen pois. Meidän koirakin on otettu aikana jolloin perheessä oli liuta porukkaa ja nyt vain yksi hoopo huushollissa koiran hoitajana. En voisi kuvitellakaan, että ottaisin tässä iässä uuden pennun, on siinä niin paljon, ei mukavaa puuhaa, jonka koiranpentu kaiken söpön ja ihanan lisäksi tuo mukanaan, ennen kuin se on se hyvin käyttäytyvä ja juuri meidän kotiin sopiva eläjä.

Hyvän koirahoitolan löytäminen on vaikeaa ja niitä on muutenkin aika harvassa. Täällä maaseudulla perushoitomaksu on vähintään kakskymppiä vuorokausi, ja kaikista lisukkeista saa maksaa vielä lisähinnan. Eli jos itse kymmenen päivän reissun suunnittelee niin laske siihen aina kolmisen sataa koiranhoitoa päälle. Eikä ne hoitolat ihan naapurissa sijaitse.
    Mutta sen tiedän, vaikka näitä kahta ihan eri asiaa ei saa verrata, niin koirahaave on yhtä paha kuin autovaihtovimma, kun se iskee päälle. Siitä haaveesta ei luovuta ennen kuin haave toteutuu.