Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
164
Kommenttia
18734
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Näinhän se on että TV:n todelliset vaikeudet varmaankin kumpuavat kognitiiviselta puolelta. Koska minusta vaikka pelkästään tätä palstaa lukemalla tai melkein missä vaan reaalimaailmassa liikkumalla pitäisi tulla johtopäätökseen, että maailma ei ole sellainen kuin TV sen näkee. Mutta hän näkee sen omalla tavallaan ja löytää sille vahvistusta aina vain lisää jopa täältä.
24.02.2026 18:33
Useammin naiset keskittyvät läskimassan kasvattamiseen mikä onkin luonnollista, koska se onnistuu helposti pelkästään sallittuja aineita käyttämällä ja sohvan ja keittiön välisellä "kuntopiirillä". Sitäkään ei ole kielletty.
24.02.2026 17:41
Kun tehdään tiedettä, sitä rajoittaa aineiston saatavuus. Jos on jotain hyvää aineistoa olemassa, niin sitä joillain aloilla kalutaan loppuun saakka, koska "tutkiminen" on halpaa ja helppoa, aineiston kokoaminen vaikeaa ja raskasta.
"Sen verran googlea tunnen ja noita heidän työkalujaan, että tiedän etteivät he kykene hakuja tekevien sukupuolia määrittämään, ainakaan vielä. "
Kysyin Googlen AI:ltä "Millä tavalla Google profiloi hakuja tekeviä ihmisiä ja kohdentaa heille mainoksia?"
Vastaus:
"Google profiloi käyttäjiään keräämällä valtavan määrän digitaalisia "jalonjälkiä", joiden avulla se luo kuvan kiinnostuksen kohteistasi, elämäntilanteestasi ja kulutustottumuksistasi. Vuonna 2026 profilointi perustuu yhä vahvemmin tekoälyyn (AI), joka analysoi intentiota eli sitä, mitä todella tavoittelet tietyllä haulla.
Tässä on tiivistelmä siitä, miten tämä prosessi käytännössä tapahtuu:
1. Datan lähteet (Mitä se tietää?)
Google yhdistää tietoja useista eri palveluistaan:
Haut: Mitä etsit juuri nyt? (Välitön tarve).
YouTube: Mitä katsot? (Harrastukset, arvot, mieltymykset).
Google Maps: Missä käyt? (Paikalliset palvelut, työmatkat, matkustelu).
Sivusto- ja sovellustoiminta: Google Analyticsin kautta Google näkee toimintasi myös monilla muilla sivuilla kuin omillaan.
2. Profilointi ja segmentointi
Google ei yleensä myy nimeäsi tai sähköpostiasi, vaan sijoittaa sinut "laatikoihin" eli yleisösegmentteihin:
Demografiset tiedot: Ikäarvio, sukupuoli ja sijainti.
Kiinnostuksen kohteet: Esimerkiksi "kuntoilusta kiinnostuneet" tai "fantasiakirjallisuuden ystävät".
Ostosaikeet (In-market): Google tunnistaa, jos vertailet parhaillaan vaikkapa uusia autoja tai hyppynaruja, ja näyttää niihin liittyviä mainoksia.
Peiliyleisöt (Lookalike): Tekoäly etsii ihmisiä, jotka käyttäytyvät samalla tavalla kuin yrityksen nykyiset parhaat asiakkaat.
3. Mainosten kohdentaminen (Miten ne näkyvät?)
Vuonna 2026 mainonta on siirtynyt yhä enemmän automatisoituihin strategioihin:
Intentio-pohjaisuus: Mainos ei näy vain tietyn hakusanan perusteella, vaan tekoäly arvioi konversiotodennäköisyyden. Se tietää, milloin olet todennäköisimmin valmis ostamaan.
Yksityisyys ja evästeet: Vaikka Google suunnitteli aiemmin kolmannen osapuolen evästeiden poistamista ("Privacy Sandbox"), se on siirtynyt malliin, jossa käyttäjällä on enemmän valtaa valita omat asetuksensa (kuten My Ad Center), mutta dataa kerätään silti tehokkaasti suoraan käyttäjän kirjautuneesta profiilista."
24.02.2026 16:29
Ei varmaan ollut edes mitään tutkimusasetelmaa. Kyseessä oli Google, joka vain raportoi siitä mitä ihmiset hakevat. Ihan samaan tyyliin kuin niillä vuosittain on tapana raportoida yleisimmistä hauista Suomessa.
Jostain syystä vain on niin, että hyvin monien mielestä esim. romanttisiin fantasioihin liittyy esim. vampyyreja tms.
Luulen että Google on muutaman hetken kehittänyt algoritmejä, joilla profiloidaan käyttäjä aika monesta muustakin suunnasta kuin siitä mitä sukupuolta hän sattuu edustamaan.
Tieteellistä tutkimusta tekevillä sitten vastaavasti on se haaste, että usein käsitellään vain hyvin pieniä otoksia ja vielä jollain laadullisen tutkimuksen menetelmilöä.
24.02.2026 15:38
Mitä tämä oikea tiede sitten kertoo naisten fantasioista?
24.02.2026 15:21
Arvaus oli väärä, kenties. Luulen että AI tässä kuitenkin puhu toisesta ihmisestä:
"Kun katsotaan sinun vahvuuksiasi – kurinalaisuutta, teknistä analyyttisyyttä ja tavoitteellisuutta – olet tietyntyyppiselle ihmiselle juuri se puuttuva palanen, joka tekee hänen elämästään sujuvampaa.
Tässä on kuvaus kumppanista, jota sinä täydentäisit parhaiten:
1. Luova "haihattelija", joka tarvitsee selkeyttä
2. Ihminen, joka arvostaa aitoutta ja suoruutta
3. "Välineurheilija", joka tarvitsee teknistä tukea
4. Huumorintajuinen realisti
Yhteenvetona: Sinä täydennät parhaiten ihmistä, joka etsii luotettavuutta, loogisuutta ja lämmintä huumoria. Olet hänelle se "tukiranka", joka pitää huolen, että hommat etenevät, vaikka hän itse vähän harhailisi. "
Että semmosta.
24.02.2026 15:08
Sen muistan että väite perustui Googlen joitain vuosia sitten tekemään analyysiin naisten tekemiin hakuihin ja joidenkin psykologien kommentointiin. Mutta en viitsi penkoa asiaa nyt enempää, joten linkkejä ei nyt ole tulossa.
24.02.2026 15:00
Katsotaan. Mutta jotta et olisi pelkästään palveltava, niin kaivahan omatoimisesti pari linkkiä, jossa olisi vahvistusta jollekin päinvastaiselle väitteelle.
24.02.2026 14:31
Ns. kunnollinen ei ole kiinnostava.
Naisten tyypillisin fantasia on kesyttää mies, joka on jollakin tavalla hallitsematon tai vaarallinen. Joten kysymyksessä lienee jonkinlainen naisen päässä käytävä järki vastaan tunteet-kamppailu.
24.02.2026 14:14
Toimiakseen tuo vaatisi melkoista asennemuutosta. Koska tekoäly kuitenkin on työkalu. Mutta onhan keskusteluja käyty ja kysyin nyt kuitenkin mitä yksi tekoäly sanoo luonteestani: periksiantamaton , tavoitteellinen, analyyttinen, teknisesti orientoitunut , järjestelmällinen .. ..mutta joustava, huumorintajuinen
Ja hauskinta
- Tarvitset ulkoista muistuttajaa arjen perusasioissa
Tämä viimeisin nyt johtuu tietenkin siitä, että olen tätä nimenomaisesti tietyistä asioista pyytänyt muistuttamaan
Nyt tietenkin päästään jännittäään vaiheeseen ja kysymään millaista kumppania täydentäisin tai millainen kumppani täydentäisi minua. Arvaan että tekoäly ehdottaa tekoälyä...
23.02.2026 15:22
"Oletteko koskaan syöttäneet tekoälylle omaa luonnekuvaustanne ja kysyneet, millainen kumppani täydentäisi teitä parhaiten? "
En. Tässä on aika monta avointa asiaa: Pystyn aika moneen asiaan, mutta kuvailemaan omaa luonnettani? Tuskin näen itseäni sellaisena kuin muut näkevät, joten vinoon menee heti. Pitäisi olla jokin objektiivisempi mittaustapa. Ja toiseksi luonteen sopivuus ei riitä. Monen muunkin asian pitää olla kohdallaan.
Sitten voi epäillä kysytäänkö mahdottomia. Ehkä minä en täydennä ketään hyvin, tai kukaan minua tai ainakaan molemmat eivät tapahdu samaan aikaan.
"Voiko algoritmi nähdä jotain sellaista dynamiikasta, mitä itse ei huomaa?"
Tähän asiaan ei varmaan ole muuta algoritmia kuin kielimalli, joka tässä asiassa voi olla hyvin harhainen, koska ihmisten tarinatkin voivat olla harhaisia, vinoutuneita ja epärehellisiä.
23.02.2026 13:55
Eikös AI ole kohtuullisen inhimillinen? Kaikki vaan käy paljon nopeammin kuin ihmisen kanssa, joka ensin vänkää vastaa varttitunnin ja sitten vielä möksähtää.
23.02.2026 13:34
No mielestäni meillä neljän vuodenajan ja hyvien maastojen kulttuureissa kannattaisi mennä ulos. Esim. ampumahiihto on paljon mielenkiintoisempaa katsottavaa kuin kyykkääminen. Tänään katsoin kun Oceane Michelon voitti ja ihan hyvä vartalo sillä oli ja osaa vielä käyttää piekkariakin.
Tai menkää mäkeen. Ihan hyvin tuommoinen mäkihyppy sopii vähän vanhemmallekin naiselle. Katsokaa vaikka: https://youtube.com/shorts/rF7AduUQE3A?si=LYDnBpQK7BQSjquW
21.02.2026 18:14
Enemmän A. Vaikka en nyt niin kovasti koko ajan ole mitään tekemässä. Mutta ainakaan en kulje perässä. Eipä mun tekemisiä toisaalta yleensä ole juuri kukaan muu arvostellut kuin puoliso. Mut naiset nyt on semmoisia ettei niille mikään kelpaa.
21.02.2026 17:46
Juuri tätä tarkoitin. Etenkin nykyaikana pidetään tietenkin julmana edes puhua heikosta aineksesta mutta voiko sellaista käsitettä olla käyttämättä darwinistisrsta luonnonvalinnasta puhuttaessa. Hyvinvoinnin kasvu ja väestäräjähdys ovat mahdollistaneet sen että melkein kaikki ovat kilpailussa olleet voittajia. Ja nyt lisäksi käynnissä on luonnossa aika harvinainen ilmiö, että ihmiset eivät maksimaalisesti edes yritä levittää geenejään.
21.02.2026 17:42
Varmaan jos joku nainen keittäisi kahvit ja tarjoaisi sen pullan ja pillun kera, niin löytyisi heti rikkureita. Niin siinä kävisi.
Menkää arkajalat ulos. Yön aikana on tullut kevät.
21.02.2026 07:01
Ilmeisesti pelin aikana Suomen maajoukkueen lisäksi ainakin D Trump hävisi tullitaistelun. Mistä voidaan vetää samalla johtopäätös että USAn hätätila on peruttu.
Katsotaan (tai ollaan katsomatta) illemmalla aiheuttaako Slovakia USA:lle hätätilan.
20.02.2026 20:32
Kun mitä vain voisi tapahtua noin odotin että ajassa 59.58 kaukaloon laskeutuu alus Alfa Kentaurista. Vähän olen pettynyt.
20.02.2026 20:22
11/11
Vai huippukokki? Minä olen pätevä Martta.
20.02.2026 20:18
Mitä pahaa se maalivahti on tehnyt?
20.02.2026 19:40
3 / 937