Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
10-14
profiilit
10-14
10-14
Vapaa kuvaus
Purjeveneilijä.
Aloituksia
51
Kommenttia
2593
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Merivuokko on yksityishenkilön yksityisomaisuutta, ei mitään "yhteisomaisuutta". Ei se, että Pera aikoinaan siitä paljonkin kertoi, anna kellekään oikeutta udella enempää. Saati saada vastauksia.
Minun mielestäni nämä kyselijät kuuluvat samaan kusipäiden kerhoon kuin ns. kerrostalokyttääjät tai muut juoruämmät.
11.02.2016 11:18
Enpä tiedä, onko minkään osapuolen kannalta mielekästä ylipäätään keskustella hinnasta ennen kuin venettä on katsottu lainkaan.
11.02.2016 10:18
Hyvä, että ymmärsit kysymyksesi älyttömyyden ja kiitit siitä, että joku sinua valisti.
Ei se nimittäin tosiaan meille muille kuulu pätkääkään, missä ja missä kunnossa Merivuokko on. Omistajan asia se vain on.
11.02.2016 09:59
Tinkimisvara riippuu radikaalisti siitä, onko myyjä tosissaan myymässä vai "jäätä koettelemassa". Jälkimmäisiä on kohtalaisen paljon, koska ilmoittaminen on helppoa ja ilmaista. Mutta tosimyyjälläkin voi olla aivan vääristynyt käsitys markkinatilanteesta (samasta syystä eli helpon ilmoittelun vuoksi), koska mitään toteutuneiden kauppojen hintatasotietoa ei ole Suomessa saatavissa.
Eiköhän sama asia toimi kuin muussakin kaupanteossa: mieti ensin, paljonko olet todella valmis "kärsimään" ko. veneestä ostohintana (ottaen huomioon kaikki muutkin kulut). Jos se on sama tai yli pyyntihinnan, on tietysti oma valintasi, maksatko sumeilematta pyydetyn tai teetkö vaikkapa -20% tarjouksen. Jos maksimihintasi on puolet pyynnistä, niin on kyseenalaista, kannattaako tehdä edes tarjousta. Siinä välissä sitten on harmaa alue :)
Suomessa ei yleensä toimi se tyyli, että tarjoat vaikkapa 20% pyynnistä ja toteutuva (myyjänkin suunnilleen odottama) hinta on suurin piirtein puolet alkuperäisestä pyynnistä. Jossain muualla päin maailmaa se voi toimiakin.
11.02.2016 09:56
Tuloksista on kokemusta eli 35-jalkaisen purkkarin pohjasta tuli TODELLA siisti. Poistettavana oli ainakin 15, mahdollisesti lähes 30 vuoden (ei ole täysin varmaa tietoa, onko pohjaa veneen ensimmäisen myrkkymaalauksen jälkeen vedetty ennen viime vuotta täysin puhtaaksi) myrkkymaalit. Joka tapauksessa sellainen kerros, että jo paljaalla silmällä näki pinnassa selvän korkeuseron pohjamaalin rajassa. Nyt pohja on sileä, gelcoatissa ei kohtalaisen huolellisenkaan tarkastelun jälkeen löytynyt olevan naarmuja tms.
Muusta on paha sanoa, koska en tilannut työtä suoraan tekijältä vaan telakka oli välikätenä eli en tiedä mitään itse työsuorituksen sotkuisuudesta yms. enkä siitäkään, mikä olisi ollut hinta, jos olisin suoraan tilannut tekijän paikalle. (En edes sitä, kuka teki ja mistä asti tekijä kuljetti kalustonsa.)
11.02.2016 09:38
Kysynpä huvin vuoksi, kun itselle ei tule yhtään mieleen: mainitsepa jokin selvästi militäärisääntöjen perinne, jota noudatettaisiin laajasti ja yleisenä käytäntönä siviilielämässä?
No, jenkeillä on tietysti outo tapa, että siviilit saattavat tehdä kunniaa, vieläpä paljain päin esim. lipulle. Mutta jenkit nyt ovat tietysti yleisestikin jokseenkin idiootteja.
Ja solmio toki periytyy kroatialaisilta palkkasotureilta, mutta sekään ei ole varsinaisesti armeijan muodollisista tavoista periytyvä samalla tavoin kuin lippu tai tuo kommodori-nimike.
Kyllä perinteen alkuperä voi pahentaa sen ja olla nimenomainen syy luopua ko. perinteestä. Muutenkin olen sitä mieltä, että perinteen säilyttäminen pitää perustella, ei siitä luopumista.
11.02.2016 09:29
Miksi siviilien pitäisi mistään sotaväen pelleilyistä perustaa?
10.02.2016 14:30
Olen itsekin joskus ihmetellyt tätä eli mikä into veneily-yhdistyksillä on pitää kiinni militaristisista perinteistä. Sitähän mm. liputussäännöt ovat, ei kauppamerenkulussa ole niistä koskaan suuremmin nipotettu.
08.02.2016 13:32
En tiedä, onko tämä se ilmiö, jota aloittaja tarkoitti, mutta olen ihan viime päivinä sattunut näkemään useamman tapauksen, joissa joku ajaa aivan kaistan vasemmassa reunassa, jopa kaistamerkinnän päällä. Ihan kuin eivät osaisi arvioida autonsa oikeata reunaa.
05.02.2016 10:46
"Liikennettä ei juuri seurata kun katse pitää koko ajan olla mittariin."
Minua ihmetyttää, miten huonoja kuljettajia täällä oikein on, kun tuollaista itketään jatkuvasti. Ei sitä mittaria tarvitse jatkuvasti kytätä, vilkaisu 15-20 sekunnin välein riittää. Pitäähän katseen liikkua muutenkin eikä vain tuijottaa edellämenijän perävaloja. (Kauan sitten autokoulussa yksi ensimmäisiä ajo-opettajan ohjeita oli juuri se, että pitää seurata peilejä ja mittareita eikä vain yrittää polttaa katseella reikää yhteen kohtaan tuulilasia.)
Tietysti vakionopeudensäädin on se kaikkein paras keksintö näihin.
05.02.2016 10:44
Minä luulen kyllä, että Orava harrasti nyt ns. sarkasmia. Eräs toinen jyrsijähän on täällä "kunnostautunut" esittämällä 0,5 s olevan riittävä turvaväli moottoritienopeuksissa.
05.02.2016 10:39
Niin no. Saksassa eli Düsseldorfin messujen "ydinmarkkina-alueella" on asukkaitakin melkein 15-kertainen määrä Suomeen nähden. Ja maan keskimääräisen elintasonkin arvioidaan yleensä olevan hiukan Suomea edellä, vaikka ero ei mitenkään järjettömän suuri olekaan. Ja siihen tietysti vielä päälle hollantilaiset, ranskalaiset, brititkin, joille Düsselsorfin messut ovat paljon lähempänä ja kiinnostavampi kuin vaikkapa Helsingin.
Suomi nyt vaan sattuu sijaitsemaan lähestulkoon maailman ulkopuolella. Kuinka moni on kuullut Helsingin (tai muillakaan suomalaisilla) venemessuilla muuta vierasta kieltä kuin venäjää asiakkaiden keskenään puhumana (ruotsi ei ole vieras kieli Suomessa :) ).
05.02.2016 10:37
Kysy pomolta tai suoraan HR:sta (henkilöstöosasto). Kyllä palkkalaskelma pitää saada. Enkä usko, että noin iso jäisi niin pienestä mokasta nalkkiin, kyllä ne tuollaisen osaa hoitaa.
04.02.2016 14:14
Luepa vähän tarkemmin, ei ollut minun kirjoittamani tuo väite sukellusveneistä. Ja minullekin oli uutta, että ne olisivat mustaa lippua käyttäneet (mustalla tarkoitan kokomustaa). Muistelen nähneeni valokuvia, joissa satamaan palaavat sukellusveneet ovat käyttäneet JR:a koristeena. Ainakin tiedän brittisukellusveneiden sitä tehneen.
Fasistienkaan lippu ei ollut kokomusta vaan mustapohjainen. Kokomusta lippu on ollut anarkistien tunnus jo 1800-luvulta.
03.02.2016 10:20
Vaikka tuossa selvästi olikin yritystä nyrpistää nenää moottoriveneilijöille, niin on siinä sen verran totuudensiementäkin, että tokihan moottorivene on se valtavirta. Suomessa on rekisteröitynä parisataatuhatta venettä ja niistä alle 10% on purjeveneitä. Rekisteröimättömien puolella suhde taitaa olla vielä rajummin moottoriveneiden hyväksi.
Minä ostin ensimmäisen oman veneeni 90-luvulla, kun talouteni oli vakiintunut siinä määrin, että oli varaa ostaa kerralla mieleisen kokoinen (toki skidinä paljon olin mukana perheen pikkuveneessä, mutta välivuosia tuli ilman veneilyä). Silloin moottorivene tuntui luontevalta valinnalta jo siksi, että purjehduskokemus oli nolla ja silloin kuvittelin purjehtimisen olevan hirmuisen vaikeaa, tietysti myös rikaus tuntui avaruustieteeltä. En kadu valintaa, koska moottoriveneellä tuli koluttua Itämerta niin laajalti, että nyt malttaa paremmin sen, ettei purjeveneellä ehdi yhtä nopeasti yhtä kauas. Mutta nykykokemuksella tiedän alkuperäisen perusteeni olleen väärän: purjehtiminen perustasolla on helppo juttu. Viimeisen solmun kymmenyksen tai puolikkaankaan hinkkaaminen nopeuteen on eri juttu, mutta miksipä sitä edes pitäisikään tehdä tai yrittää?
03.02.2016 10:09
Missä ihmeen trollauksessa???
02.02.2016 12:33
Lain mukaan sinun pitää saada palkkalaskelma.
Taitaa olla jokin pikkufirma kyseessä?
02.02.2016 12:11
Voi olla, että myyvät saaliinsa Norjaan. Ei se kai kiellettyä ole? Itse asiassa mielenkiintoinen kysymys, johon minulla ei ole vastausta: voiko olla mahdollista, että norjalainen firma pestaisi ulkomaalaisia aluksia kalastamaan itselleen ja nämä alukset saisivat sellaisen diilin nojalla kalastaa Norjan vesillä?
Toinen mahdollisuus on tietysti bunkraus ja proviantin haku.
02.02.2016 11:21
Epäselvästi kirjoitettu, mutta oliko siis niin, että teet normaalia 37,5h viikkoa tuntipalkalla ja joka toisen viikon iltavuoroa? Iltalisää kuitenkin maksetaan yleensä vain osalta iltavuoroa, tavallisesti kai klo 18.00 jälkeisiltä tunneilta. Tosin tuo 0,19€ olisi epänormaalin pieni iltalisä, joten ehkä se 10,02 on oikein iltavuoron keskituntipalkaksi. Oletetaan niin, jolloin brutto kahdelta viikolta olisi 744,38 euroa. Netoksi pitäisi jäädä yli 600, joten jokin tuossa näyttäisi olevan pielessä. Mutta tuossa ylempänä sait hyvät ohjeet asian selvittelyyn.
02.02.2016 10:18
Läpikulku on sallittua aluevesilläkin. Kalastus on sitten eri asia, mutta onko näyttöä, että sitä tehtäisiin aluevesillä tai talousalueella (en nyt muista enkä jaksa tsekata, oliko kalastaminen talousalueella sallittua)?
Islantilainen, venäläinen ja grönlantilainen kirjoitetaan muuten pienellä muulloin paitsi virkkeen alussa. Aivan kuten suomalainenkin. Ja maan nimet taas isolla, kuten Norja.
02.02.2016 10:09
124 / 130