Vapaa kuvaus

Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen

Aloituksia

109

Kommenttia

2154

1. Johtaja Saastamoinen pukeutui asiallisesti herrasmiehen tavoin, mutta ihan yhtä tumma hän ei ollut kuin Lumumba. Hänen toinen etunimensä on Ludvik. Voi ollakin, että nimiä yhdistelemällä on saatu lyhenne "Lulu".

Muisti palaa pätkittäin. 1960-luvun alkuvuosina venettä rakentaessani, tehtaalla oli yövartiana myös Heikki R. -niminen, jo eläkkeellä oleva mies. Saattoi olla, että Jaakko H. jätti työt lopullisesti noina aikoina. Ainakin 50-luvun Jaakko oli vartijalämmittäjänä.
  2. Kamuttaja on entinen lieksalainen tietäjä, jolla on laaja sivistystaso ja runsas elämänkokemus sekä valtaisa tietomäärä. Hänen Lieksan tuntemus on vertaansa vailla hyvin monilla aloilla. Olen seurannut hänen kommenttejaan noin 10 vuoden ajan ja voin todeta vanhana lieksalaisena kommenttien ja tietojen pitävän paikkansa. Esimerkkeinä voin mainita vaikkapa Lieksan Kauppayhtiön ja muidenkin yhtiöiden tuntemuksen henkilöineen, Lieksankosken, Riikolanlammen, Määttälänjoen, Sorsalan, Yrjölän, Rantalan, Mähkön ja kymmenien muiden paikkojen alueiden tietämys asukkaineen. Kommenteissaan nimeltä mainitsemien ihmisten lukumäärä on valtava. Myös erilaiset urheilulajit edustajineen ovat Kamuttajan vahvuuksia.

Minun lieksalaisuuteni alkaa 40-luvun loppupuolelta, jolloin muutin Lieksaan, kuten olen joskus maininnutkin. Joskus kirjoittelimme Kamuttajan kanssa mm. yhteisistä kokemuksistamme Lieksassa vierailleista sirkuksista 50-luvulla. Näitä täsmätietoja ei löydy googlesta eikä wikin tietolähteistä. Ne on täytynyt henkilökohtaisesti kokea. Muistan myös Kamuttajan (Kamuttaja-Sedän) paikallisen murteen kirjoittamisen kymmenisen vuotta sitten. Tiedän, ettei se ole mahdollista satunnaisesti tai joskus Lieksassa käyneelle eikä varsinkaan kenellekään ulkopaikkakuntalaiselle. Elämänkokemus on hyvin tärkeä ja se edellyttää tietenkin jo kohtalaisen pitkää ikääkin.

Edellä mainitsemani seikat karsivat aika monta ehdokasta "kamuttaja-arvailusta".