Tuolla susiketjussa kerroit olleesi esiintymässä Kontiorannassa. Voisitko valaista vuotta tai mikä on se taiteenala jossa esiinnyit. Sotilaille ei käynyt monikaan taiteilija esiintymässä joten olisi todella kiva tietää asiasta tarkemmin. ei tarvitse paljastaa niin paljon, että henkilöllisyys paljastuu.
Kysymys kamuttajalle tai hänet tunteville
90
1031
Vastaukset
- Kesävänskä
En tunne kamuttajaa joten ei kai minun olisi oikeutta vastata, mutta vastaan kumminkin.........meillä Mikkelissä kävi joitain kertoja esiintyjiä, laulajia, soittajia, taikureita, teatteriryhmä..........ei kovin usein, mutta kuitenkin kävi.....joihinkin oli kaikille ilmainen pääsy ja jotkut oli maksullisia.
- Tuttu-ukko
Laulumiehiä se oli jo silloin ja on vieläkin. Telkassakin on ollut usein, ei ole pitkä aika kun viimeksi oli.
- Lieksalainen
Kamuttaja on huhujen mukaan myös homo.
- vai-onko-liian-myöhäistä
Lieksalainen kirjoitti:
Kamuttaja on huhujen mukaan myös homo.
mee hoitoon
- lippisputosi
Ryyppymiehiä eiku laulumiehiä. Ryyppymiehiä, Ollut katkasussakin usiasti.
- Homokamuttaja
Se on kännissä kuulemma sotkeutunut miehiin.
- fillari-pollittiin
Homokamuttaja kirjoitti:
Se on kännissä kuulemma sotkeutunut miehiin.
Ja selvinpäin ( harvoin ) tykkää samaa sukupuolta olevista alaikäisistä eläimistä.
- 50-vuotta-sitten
Kontiorannassa 60-luvun puolella kun olin armeijassa ainoa "esiintyjä" elokuvasalissa oli sukupuoliasioihin erikoistunut lääkäri, joka valisti meitä sotilaita. "Uhu" oli silloin pataljoonan komentajana.
- Liikaahomoja
Lieksalaisille ei ainakaan ole mennyt valistus perille. Tai isät eivät ole osanneet valistaa poikiaan.
Voin kertoa ajan melko tarkkaan.
Huhtikuun loppupuoli 1962.
Ryhmään kuului useita.Koska vuonna 1962 pääsiäinen oli huhtikuun loppupuolella, tilaisuus liittyy pääsiäiseen ja se oli uskonnollisävytteinen. 23.4. oli toinen pääsiäispäivä.
Sinä olet ainakin hyvin ajan tasalla.
No kerron hieman tarkemmin siitä esiintymisestä.
Ei ollut uskonnollis sävytteinen vaan enemmän karjalaisuus ja isänmaallisuus tuli vahvasti esille.
Oli Pääsiäisen jälkeisellä viikolla, muistaakseni perjantaina illalla (päivää en muista aivan varmasti).
Se ei maksanut sotilaille mitään vaan varuskunta hoiti sen puolen.
Olen ollut sen jälkeen monissa paikoissa esiintymässä, kaukaisimmat Minneapolis ja Lake Worth.
Nämä tiedot kylläkin saattaa johtaa aika lähelle henkilöllisyyttäni, mutta ei se maailmaa kaada.- jermu.62
kamuttaja kirjoitti:
Ei ollut uskonnollis sävytteinen vaan enemmän karjalaisuus ja isänmaallisuus tuli vahvasti esille.
Oli Pääsiäisen jälkeisellä viikolla, muistaakseni perjantaina illalla (päivää en muista aivan varmasti).
Olen ollut sen jälkeen monissa paikoissa esiintymässä, kaukaisimmat Minneapolis ja Lake Worth.
Nämä tiedot kylläkin saattaa johtaa aika lähelle henkilöllisyyttäni, mutta ei se maailmaa kaada.Olipa melkoinen yllätys olin nimittäin silloin siellä armeijassa ja muistan sen vierailun koska se oli ainoa koko aikana. En vain osaa sanoa kuka voisi olla kamuttaja koska heitä oli monta henkeä.
- Raili.r
jermu.62 kirjoitti:
Olipa melkoinen yllätys olin nimittäin silloin siellä armeijassa ja muistan sen vierailun koska se oli ainoa koko aikana. En vain osaa sanoa kuka voisi olla kamuttaja koska heitä oli monta henkeä.
Mikä se oli se esitys
kamuttaja kirjoitti:
Nämä tiedot kylläkin saattaa johtaa aika lähelle henkilöllisyyttäni, mutta ei se maailmaa kaada.Mainitsemissasi paikoissa on paljon amerikansuomalaisia kerhoineen ja seurojentaloineen, joissa vierailee silloin tällöin vastavuoroisesti myös seurueita Suomesta. Oletan, että olet ollut tällaisella matkalla. Karjalaiset ja isänmaalliset esityksenne aiheuttivat varmaankin Amerikan sukulaisiimme kaukokaipuun kaukaiseen kotimaahan. Oletan, että kyseessä on musiikki. Musiikin suurkuluttajana tiedän, että musiikilla on erittäin suuri vaikutus tunteisiin. Muistot, mielikuvat ja mielleyhtymät voidaan tuntea musiikin kautta normaalia voimakkaampina. Usein onkin sanottu, että musiikki on eräänlainen tunteiden kieli.
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Mainitsemissasi paikoissa on paljon amerikansuomalaisia kerhoineen ja seurojentaloineen, joissa vierailee silloin tällöin vastavuoroisesti myös seurueita Suomesta. Oletan, että olet ollut tällaisella matkalla. Karjalaiset ja isänmaalliset esityksenne aiheuttivat varmaankin Amerikan sukulaisiimme kaukokaipuun kaukaiseen kotimaahan. Oletan, että kyseessä on musiikki. Musiikin suurkuluttajana tiedän, että musiikilla on erittäin suuri vaikutus tunteisiin. Muistot, mielikuvat ja mielleyhtymät voidaan tuntea musiikin kautta normaalia voimakkaampina. Usein onkin sanottu, että musiikki on eräänlainen tunteiden kieli.
Aika hyvin ajateltu, ja siksi kerron tarkemmin.
Minnepoliksessa oli kuitenkin suuri Kansainvälinen juhlapäivä ja eri maat saivat Yliopiston juhlasalissa esitellä maansa kulttuuria.
Suomi esitteli itseään näytelmän muodossa josta osa esitettiin laulaen ja osa puhuen (englanniksi).
Esitys herätti kiinnostusta eniten kaikista ja meille tuli paljon kyselijöitä ja haastattelijoita, ja joku innostui kovasti Suomesta.
Minulla oli päällä Pohjalainen kansallispuku puukkoineen.
Joku toinen esitteli karjalaista kulttuuria, vaikka olin ryhmän ainoa karjalainen.
Osajaon määräsi ohjaaja kunkin meidän ominaisuuksien mukaan (6:n hengen ryhmä).
Lopuksi lauloimme yhdessä Lännen Lokarin.
Lake Worthissa olin Amerikansuomalaisessa vanhainkodissa joulujuhlassa (4. hengen ryhmä).
Siellä oli ihmisten "tunteet pinnassa", ja tunnelma oli hyvin liikuttunut ja kansallishenkinen.
Olet oikeassa, että musiikki vaikutti tunteisiin hyvin paljon huomiomme mukaan.- lippiskin.hävisi
kamuttaja kirjoitti:
Minnepoliksessa oli kuitenkin suuri Kansainvälinen juhlapäivä ja eri maat saivat Yliopiston juhlasalissa esitellä maansa kulttuuria.
Suomi esitteli itseään näytelmän muodossa josta osa esitettiin laulaen ja osa puhuen (englanniksi).
Esitys herätti kiinnostusta eniten kaikista ja meille tuli paljon kyselijöitä ja haastattelijoita, ja joku innostui kovasti Suomesta.
Joku toinen esitteli karjalaista kulttuuria, vaikka olin ryhmän ainoa karjalainen.
Lake Worthissa olin Amerikansuomalaisessa vanhainkodissa joulujuhlassa (4. hengen ryhmä).
Siellä oli ihmisten "tunteet pinnassa", ja tunnelma oli hyvin liikuttunut ja kansallishenkinen.
Olet oikeassa, että musiikki vaikutti tunteisiin hyvin paljon huomiomme mukaan.Ja tilaisuuden jälkeen te poikaporukalla marinoitte kiinni juoksemanne lampaan. Niinhän meni.
Ja ammuskelitta ilmaan ja toisianne sillä Stenillä, siihen asti kun se hajosi käsiin. - minä.en.tunnista
lippiskin.hävisi kirjoitti:
Ja tilaisuuden jälkeen te poikaporukalla marinoitte kiinni juoksemanne lampaan. Niinhän meni.
Ja ammuskelitta ilmaan ja toisianne sillä Stenillä, siihen asti kun se hajosi käsiin.Wikistäkö löytyi vai olitko mukana. Nyt lieksalaiset ei pitäisi olla vaikea tunnistaa kun oikein tyrkyttää tietoa itsestään.
Ei varmaan ole montaa joihin tuntomerkit käy joten valistuneita arvauksia kehiin. kamuttaja kirjoitti:
Olet oikeassa, että musiikki vaikutti tunteisiin hyvin paljon huomiomme mukaan.Palaan vielä myöhemmin asiaan, mutta minunkin mielestäni sinulle sopi noihin esityksiin fyysisen suuren kokosi puolesta paremmin pohjalainen kansallispuku puukkoineen kuin keijukasmaisen naisten naurattajan, karjalaisen shemeikan rooliasu. Voin melkein nähdä esityksenne, mutta silti en vielä tunnista sinua. Tapaamisestamme saattaa olla kulunut jo yli 50 vuotta (Asfaltor Oy:n aikoihin Lieksassa). Voi olla myöhempiäkin kertoja, mutta nyt en saa sellaisia mieleeni. Aurinkoisia kesäpäiviä sinulle!
- rajakoiramies
Meillä ei Onttolan sissikompaniassa käynyt ketään esintyjii.Kahta elokuvaa pyöritetiin kokoajan,sissit iskevät ja näin Suomi taisteli.Hyvät muistot on armeja ajoista.Mehtä reissuilla ei tarvinna kouluttajii herrotella ja niitä oli paljon,7,viikoo intti aikaan,
- joo-ouuu
Se laulaa ja soittaa haitarip
- Uyeliyas
Missä löytyy tietoa eri puolilla maailmaa esiintyneestä alkuun Lieksasta
- arvoitus.ratkesi
Kyseessä on Fredi ei epäilystäkään. Hän on lähtenyt täältä
- Löytyi-netistä
arvoitus.ratkesi kirjoitti:
Kyseessä on Fredi ei epäilystäkään. Hän on lähtenyt täältä
Ei ole Fredi, hän ei ole lähtenyt Lieksasta.
- Anonyymi
Kajo on vetänyt venäläistä, ranskalaista ja englantilaista kelloa
Edestakaa, yy, kaa
Aappuuuva!
- Löytyi-netistä
Olen istunut netin ääressä, että päässä jo humisee, ja kahvia on mennyt monta litraa. Löytyi jotain, mutta ei lopullista varmuutta.
Kolme ehdokasta olisi jotka ei ole päätoimisia taiteilijoita vaan ovat kyllä esiintyneet jopa USA:ssa, ja joskus Suomessa Televisioteatterissa. Ei silti tunnettuja kotimaassa. Harmi kun ei ole tarkempia tietoja joissa olisi koko tai jotain fyysistä tietoa, ovat kyllä Lieksalaisperäisiä.
Yksi on liike-elämässä, yksi tekniikan miehiä ja kolmas töissä Sisäministeriössä. Korkeasti koulutettuja kaikki. Kuvia en löytänyt joka olisi auttanut tunnistamisessa.
Se aikaisempi tieto, ettei ole käynyt lyseota eikä muitakaan kouluja Lieksassa karsi pari ehdokasta. Näistä kolmesta ei löytynyt missä ovat käyneet nuo alemmat koulunsa. Syntyisin ovat Lieksasta.
Yhdestä löysin sen verran tietoa, että vaimokin on Lieksasta Mähköltä. Tämän suku asuu Lieksassa.- ei.lie.sslaisuus
Pistä joku nimi esiin vaikka ei kaikkien yksi vaan.
- löytyi-netistä
ei.lie.sslaisuus kirjoitti:
Pistä joku nimi esiin vaikka ei kaikkien yksi vaan.
Aven. Raittinen. Prepula. Kajo.
- 40-lukulainen
löytyi-netistä kirjoitti:
Aven ei ainakaan pysy kirjoittamaan mitään järkevää kouluja käymättömänä entisenä pielisjärveläisenä. Toimittaja Markus Kajolla oli muinoin yhteyksiä Lieksaan ja lapsuudessaan viettikin aikoja Pielisjärven puolella, mutta hän on vielä aivan liian nuori kamuttajaksi.
- olen.ulalla
löytyi-netistä kirjoitti:
Mitä miehiä mainitut ovat en tunne ketään heistä ja mikä yhteys tänne
- 40-lukulainen
Eero Aven, eli Eero Nevalainen on syntyjään pielisjärveläinen kohta 74 vuotias entinen lavalaulaja, joka on laulanut levyllekin.
Markus Kajo ei esittelyjä kaipaa. Hän on ahkera kirjailija, toimittaja, juontaja, TV-esiintyjä jne.
Raittisia ja Prepuloita en tunnista lieksalaisiksi. - kohta.keittää
Sinkomiehen sivupersoonahan se.
- singoton-mies
kohta.keittää kirjoitti:
Sinkomiehen sivupersoonahan se.
Kukas se on varsinainen persoona?
- Löytyi.netistä
40-lukulainen kirjoitti:
Eero Aven, eli Eero Nevalainen on syntyjään pielisjärveläinen kohta 74 vuotias entinen lavalaulaja, joka on laulanut levyllekin.
Markus Kajo ei esittelyjä kaipaa. Hän on ahkera kirjailija, toimittaja, juontaja, TV-esiintyjä jne.
Raittisia ja Prepuloita en tunnista lieksalaisiksi.Prepula oli iso johtaja Etelä-Suomalaisessa yrityksessä ja kova laulumies. Kotoisin joko Mähköltä tai Timitrasta. Raittisten suku oli joskus Lieksassa, mutta muutti pois ja eräs sen suvun pojista on Dipl.ins.
Kajo taitaa olla tosiaan lian nuori eikä varmaan pysty kirjoittamaan murteella ja Aven taitaa muuten olla ulkona epäilyistä. Taitaa olla pielessä koko yhtälöni. Löytyi.netistä kirjoitti:
Prepula oli iso johtaja Etelä-Suomalaisessa yrityksessä ja kova laulumies. Kotoisin joko Mähköltä tai Timitrasta. Raittisten suku oli joskus Lieksassa, mutta muutti pois ja eräs sen suvun pojista on Dipl.ins.
Kajo taitaa olla tosiaan lian nuori eikä varmaan pysty kirjoittamaan murteella ja Aven taitaa muuten olla ulkona epäilyistä. Taitaa olla pielessä koko yhtälöni.Markus Kajo on oikea sanataituri ja Joensuussa suuren osan elämästään asuneena uskon hänen osaavan paikallisen kielen oiekin hyvin. Hieman historiaa mukaan:
Markus Kajo on hyvin monien vanhempien lieksalaisten tunteman jo edesmenneen Lahja Kajon veljen poika. Veli on vuonna 1925 syntynyt rovasti Kauko Kajo, joka toimi suuren osan elämästään, vuodesta 1963 vuoteen 1985 sairaalapastorina Pohjois-Karjalan Keskussairaalassa, Paiholan sairaalassa ja Kontioniemen parantolassa. Markus Kajo kävi tuolloin koulunsa Joensuussa.
Vanhempani vierailivat joitakin kertoja Lahjan luona 1950-luvun alkuvuosina hänen kodissaan nykyisen Yrjöläntien varrella hieman ennen Kurapuroa sijainneessa punaisessa talossaan. Talo tuuheine kuusiaitoineen on purettu jo kauan sitten. Olin joskus vanhempieni mukana vierailulla ja Lahjan kodissa vallitsi todellinen "mummolan" rauhaisa tunnelma. Lahja oli tuttu seuravieras hyvin monissa lieksalaisissa tapahtumissa. Lahja oli lempeyden perikuva eikä kukaan voinut olla pitämättä hänestä.
Markus Kajolla oli 1980-luvulla radio-ohjelma nimellä Kettunen ja samalla nimellä tv-ohjelmasarja 1990-luvulla. Kajo muisti lähettää televisio-ohjelmassa terveisiä Lieksan tädilleen ja muistelipa hän joskus televisiossa lapsuuden junamatkaansakin ”lättähatulla” Joensuusta Lieksaan tädin luokse.
YLE:n ELÄVÄSTÄ ARKISTOSTA löytyy pätkiä ”Kettusen” pakinoista.- Kajo.on
Markus Kajo on oikea sanataituri ja Joensuussa suuren osan elämästään asuneena uskon hänen osaavan paikallisen kielen oiekin hyvin. Hieman historiaa mukaan:
Markus Kajo on hyvin monien vanhempien lieksalaisten tunteman jo edesmenneen Lahja Kajon veljen poika. Veli on vuonna 1925 syntynyt rovasti Kauko Kajo, joka toimi suuren osan elämästään, vuodesta 1963 vuoteen 1985 sairaalapastorina Pohjois-Karjalan Keskussairaalassa, Paiholan sairaalassa ja Kontioniemen parantolassa. Markus Kajo kävi tuolloin koulunsa Joensuussa.
Vanhempani vierailivat joitakin kertoja Lahjan luona 1950-luvun alkuvuosina hänen kodissaan nykyisen Yrjöläntien varrella hieman ennen Kurapuroa sijainneessa punaisessa talossaan. Talo tuuheine kuusiaitoineen on purettu jo kauan sitten. Olin joskus vanhempieni mukana vierailulla ja Lahjan kodissa vallitsi todellinen "mummolan" rauhaisa tunnelma. Lahja oli tuttu seuravieras hyvin monissa lieksalaisissa tapahtumissa. Lahja oli lempeyden perikuva eikä kukaan voinut olla pitämättä hänestä.
Markus Kajolla oli 1980-luvulla radio-ohjelma nimellä Kettunen ja samalla nimellä tv-ohjelmasarja 1990-luvulla. Kajo muisti lähettää televisio-ohjelmassa terveisiä Lieksan tädilleen ja muistelipa hän joskus televisiossa lapsuuden junamatkaansakin ”lättähatulla” Joensuusta Lieksaan tädin luokse.
YLE:n ELÄVÄSTÄ ARKISTOSTA löytyy pätkiä ”Kettusen” pakinoista.Olen tutkinut erityisesti hänen tyyliään ja tietoja eikä jää pienitäkään epäilyä kuka on arvoisa Kamuttaja alias Markus Kajo.
Kajo.on kirjoitti:
Olen tutkinut erityisesti hänen tyyliään ja tietoja eikä jää pienitäkään epäilyä kuka on arvoisa Kamuttaja alias Markus Kajo.
Tyylinsä puolesta Markus Kajo sopisi jotenkin Kamuttajaksi, mutta ei ikänsä puolesta. Kamuttajaa ja minua yhdistävät mm. saman työmaan henkilöt kesältä 1965, jolloin Asfaltor -niminen yritys oli päällystämässä kantatietä ja Lieksanjoen yli menevää uutta siltaa. Työmaalla olivat muiden muassa päällikkönä insinööri Röpelinen, konemies Risto Paakki, lapiomiehet Pentti Hopia, Väinö ja Pena muiden muassa. Kajo olisi ollut tuolloin 8 -vuotias. Uskon tavanneeni Kamuttajan tuona vuonna ensimmäisen kerran. Minä toimin silloin kyseisen yrityksen pomojen autonkuljettajana sekä yleismiehenä muissakin tehtävissä. Talvisin suoritin opintoja Tampereella.
Löytyi.netistä kirjoitti:
Prepula oli iso johtaja Etelä-Suomalaisessa yrityksessä ja kova laulumies. Kotoisin joko Mähköltä tai Timitrasta. Raittisten suku oli joskus Lieksassa, mutta muutti pois ja eräs sen suvun pojista on Dipl.ins.
Kajo taitaa olla tosiaan lian nuori eikä varmaan pysty kirjoittamaan murteella ja Aven taitaa muuten olla ulkona epäilyistä. Taitaa olla pielessä koko yhtälöni.Pielessä on yhtälösi monela tapaa.
Ei Prepula ole kotoisin Mähköltä eikä Timitrasta.wanha_lieksalainen kirjoitti:
Markus Kajo on oikea sanataituri ja Joensuussa suuren osan elämästään asuneena uskon hänen osaavan paikallisen kielen oiekin hyvin. Hieman historiaa mukaan:
YLE:n ELÄVÄSTÄ ARKISTOSTA löytyy pätkiä ”Kettusen” pakinoista.Tunnen Markus Kajonkin kohtalaisen hyvin, vaikka en ole hän.
Sitä kuusiaitaa ja mutkaa kutsuttiin kansankielellä "Kajolan mutkaksi".
Lahja piti aikoinaan pyhäkoulua lapsille.
Nyt on maat myyty sekä se tienvarressa ollut tontti, että toinen siihen liittyvä kauempana tiestä oleva.
Kauko Kajolla oli aikamoisia ongelmia toisen korvansa kanssa.
Samoin hän kerran harhautui talvisella hiihtoretkellä Venäjän puolelle josta hänet palautettiin.
Näitä Kaukoa koskevia tietoja ei löydy netistä.Kajo.on kirjoitti:
Olen tutkinut erityisesti hänen tyyliään ja tietoja eikä jää pienitäkään epäilyä kuka on arvoisa Kamuttaja alias Markus Kajo.
Kannattaisi olla terve epäily.
Tyylinsä puolesta Markus Kajo sopisi jotenkin Kamuttajaksi, mutta ei ikänsä puolesta. Kamuttajaa ja minua yhdistävät mm. saman työmaan henkilöt kesältä 1965, jolloin Asfaltor -niminen yritys oli päällystämässä kantatietä ja Lieksanjoen yli menevää uutta siltaa. Työmaalla olivat muiden muassa päällikkönä insinööri Röpelinen, konemies Risto Paakki, lapiomiehet Pentti Hopia, Väinö ja Pena muiden muassa. Kajo olisi ollut tuolloin 8 -vuotias. Uskon tavanneeni Kamuttajan tuona vuonna ensimmäisen kerran. Minä toimin silloin kyseisen yrityksen pomojen autonkuljettajana sekä yleismiehenä muissakin tehtävissä. Talvisin suoritin opintoja Tampereella.
Olemme aivan varmasti tavanneet, siitä ei ole epäilystäkään.
Asfaltor on tosiaan ainakin yksi yhdistävä tekijä.
Paakin Risto ei todennäköisesti ollut enää sen jälkeen niissä hommissa.
Hän kertoi mahastaan löydetyn syöpäkasvaimen.
En tiedä miten on käynyt.
Hän oli muuten aika lihava mies ja jo aika ikääntynyt.
Hopia oli kotoisin Seinäjoelta ja keski-ikäinen, etunimeltään Pentti.
Vaihdoin silloin tällöin jonkun sanan hänenkin kanssaan.
Puheliaana miehenä puhuin siellä jokaisen kanssa.
Väinö oli 1944 syntynyt mies.
Sen toisen Penan sukunimeä en muista, mutta nuorehko mies.
Sen sillan alla olevan kivetyksen laittoi joku kivimies poikansa kanssa.
Jäi mieleen pojan hyvin lihaksikas olemus ja aivan valkea tukka.
Siellä oli myös kaksi jyrän kuljettaja joiden nimiä en muista.
Pienempi jyrä oli heti koneen takana ja suurempi 12 tn. jyrä jälkijyränä.
Otin joskus näytteitä valmiista tiestä kairalla.
Kamuttaja on entinen lieksalainen tietäjä, jolla on laaja sivistystaso ja runsas elämänkokemus sekä valtaisa tietomäärä. Hänen Lieksan tuntemus on vertaansa vailla hyvin monilla aloilla. Olen seurannut hänen kommenttejaan noin 10 vuoden ajan ja voin todeta vanhana lieksalaisena kommenttien ja tietojen pitävän paikkansa. Esimerkkeinä voin mainita vaikkapa Lieksan Kauppayhtiön ja muidenkin yhtiöiden tuntemuksen henkilöineen, Lieksankosken, Riikolanlammen, Määttälänjoen, Sorsalan, Yrjölän, Rantalan, Mähkön ja kymmenien muiden paikkojen alueiden tietämys asukkaineen. Kommenteissaan nimeltä mainitsemien ihmisten lukumäärä on valtava. Myös erilaiset urheilulajit edustajineen ovat Kamuttajan vahvuuksia.
Minun lieksalaisuuteni alkaa 40-luvun loppupuolelta, jolloin muutin Lieksaan, kuten olen joskus maininnutkin. Joskus kirjoittelimme Kamuttajan kanssa mm. yhteisistä kokemuksistamme Lieksassa vierailleista sirkuksista 50-luvulla. Näitä täsmätietoja ei löydy googlesta eikä wikin tietolähteistä. Ne on täytynyt henkilökohtaisesti kokea. Muistan myös Kamuttajan (Kamuttaja-Sedän) paikallisen murteen kirjoittamisen kymmenisen vuotta sitten. Tiedän, ettei se ole mahdollista satunnaisesti tai joskus Lieksassa käyneelle eikä varsinkaan kenellekään ulkopaikkakuntalaiselle. Elämänkokemus on hyvin tärkeä ja se edellyttää tietenkin jo kohtalaisen pitkää ikääkin.
Edellä mainitsemani seikat karsivat aika monta ehdokasta "kamuttaja-arvailusta".- karkuria.etsinyt
Kun nyt mainitsit nuo sirkukset niin muistakkos mikä sirkus oli Lieksassa 1949 ja kuka lieksalainen karkasi sen sirkuksen mukaan.
Ne esiintyivät hieman myöhemmin. 1950-luvun alkupuolella esiintyi sirkuksessa kuuluisa "Valkoinen Sheikki". Sen varmaan jotkut vielä muistavat.
karkuria.etsinyt kirjoitti:
Kun nyt mainitsit nuo sirkukset niin muistakkos mikä sirkus oli Lieksassa 1949 ja kuka lieksalainen karkasi sen sirkuksen mukaan.
Tuohon aikaan oli hyvin yleistä lähteä sirkuksen mukaan, koska se antoi työpaikan. Tuohon aikaan Lieksassa asusteli mustalaisia ja Nymanin romaniperheestä lähti Kalle-poika eläinten kesyttäjän oppiin Sirkus Felixiin. Sirkuksessa oli useita eläinlajeja ja Kalle sai tutustua karhuihin ja leijoniin, joiden kanssa hän myöhemmin myös esiintyi. Näin kertoi SIRKUSTELTTA.
http://sirkusteltta.blogspot.fi/2013/12/sirkus-felix-1949.html- karkuria.etsinyt
Tuohon aikaan oli hyvin yleistä lähteä sirkuksen mukaan, koska se antoi työpaikan. Tuohon aikaan Lieksassa asusteli mustalaisia ja Nymanin romaniperheestä lähti Kalle-poika eläinten kesyttäjän oppiin Sirkus Felixiin. Sirkuksessa oli useita eläinlajeja ja Kalle sai tutustua karhuihin ja leijoniin, joiden kanssa hän myöhemmin myös esiintyi. Näin kertoi SIRKUSTELTTA.
http://sirkusteltta.blogspot.fi/2013/12/sirkus-felix-1949.htmlNiimpä, netti on ihme juttu, kun muistellaan Lieksan asioita. Ja kerrotaan ne omanelämänkertana.
"Joskus kirjoittelimme Kamuttajan kanssa mm. yhteisistä kokemuksistamme Lieksassa vierailleista sirkuksista 50-luvulla. Näitä täsmätietoja ei löydy googlesta eikä wikin tietolähteistä. Ne on täytynyt henkilökohtaisesti kokea." - karkurin_löytänyt
Helpon kysymyksen kaivoit netistä. Helppohan tuohon on vastus löytää. Onko uusia kysymyksiä?
- karkuria_etsineelle
Niimpä, netti on ihme juttu, kun muistellaan Lieksan asioita. Ja kerrotaan ne omanelämänkertana.
"Joskus kirjoittelimme Kamuttajan kanssa mm. yhteisistä kokemuksistamme Lieksassa vierailleista sirkuksista 50-luvulla. Näitä täsmätietoja ei löydy googlesta eikä wikin tietolähteistä. Ne on täytynyt henkilökohtaisesti kokea."Ei vanha lieksalainen mustalaisjutussa omaa elämäänsä kertonut kun laittoi linkinkin samaan lähteeseen josta karkuria etsinyt kysymyksen kaivoi. Karkuria etsineeltä jäi tuo osoite ilmoittamatta jolloin jäi mielikuva, että hän on tuon tapauksen itse kokenut.
- karkuria.etsinyt
karkurin_löytänyt kirjoitti:
Helpon kysymyksen kaivoit netistä. Helppohan tuohon on vastus löytää. Onko uusia kysymyksiä?
No kun noin näsäviisaaksi heittäydyt, niin kerrohan sitten missä vaiheessa tuli tieto karkurista ja kuinka karkuria sitten lähdettiin etsimään. Ja kuinka karkuri sitten lopulta löytyi ja mistä.
Äläkä laita noita sivupersoonoitasi vastaamaan, joita näkyy pulppuavan kuin kuin mehukellarin keskenkäyneet "mehusi". - tri-Kallonkutistaja
Sama sekopää kaikkinen nikeineen. Ironisinta tai surkeinta on se, että tämä uskoo itse noihin omiin vastauksiinsa. Sairas mieli, mutta onneksi vaaraton.
Ensimmäisen kerran kun Lieksassa oli sirkuksen mukana mustaihoinen oli juuri se kerta jolloin tapahtui tuo kuuluisa "Sirkustappelu" Lieksassa.
Siitä olen kirjoittanut täällä, ja se ei löydy netistä minun tietääkseni, mutta en viitsinyt varmistaa.wanha_lieksalainen kirjoitti:
http://sirkusteltta.blogspot.fi/2013/12/sirkus-felix-1949.htmlTunsin nuo Nymanit.
Tiedän erään muunkin joka lähti sirkuksen mukaan, mutta sai potkut aika äkkiä, jo samana kesänä.
Nimeä en viitsi mainita, sillä hänen sukuaan on vielä Lieksassa.
- fakta1
Oliko suklaajunaa ja perseen rassausta, tää täytyy nyt olla joku homojuttu!
Nyt täytyy jo ottaa kantaa tähänkin juttuun, koska niin monia luullaan minuksi.
Aven en ole, vaikka hänetkin tiedän.
Raittinen en ole, enkä tunne sen nimisiä Lieksasta.
Olisikohan tullut nimessä pieni muistivirhe, sillä Raittilan ovat tuttavia.
Prepula en ole vaikka tunnen hänetkin aika hyvin, ja olemme keskustelleet usein.
Kajo en ole vaikka tunnen hänetkin ja olemme joskus muistelleet Lieksan aikojamme.
Tutustuin häneen paremmin vasta TV 2:n aikoihin.
Olin siellä silloin töissä.
Hän ei muistanut minua koska oli niin paljon nuorempaa ikäluokkaa, eikä ilmeisesti oltu koskaan tavattu.
Olin nähnyt hänet joskus "Kajolassa" ohi ajaessani leikkimässä.- TVn.orja
Mitä sinä kakkosella teit jos saa kysyä.
TVn.orja kirjoitti:
Mitä sinä kakkosella teit jos saa kysyä.
Esiinnyin eräässä pitkässä historiallisessa sarjassa.
Myös määrätynlaisista lavasteista vastasin aika pitkälle.
Alkoi olla turhauttavaa joten vaihdoin muualle.
- halkeen-uteliaisuudesta
Kyllä kai joku tietää hänet kun vaan kertoisi. Wanha Lieksalainen on hyvin lähellä kun vain saa muistikuvan kerran on tavanneet. Ketä on jotka käy niilä työmailla katsomassa mitä virkailijoita.
- yx_sinkomies
Kamuttaja on lukenut tuon eepoksen pielisjärven historia ja netin eri hauilla hakee osumia joita tunkee sitten tänne. Ja sitten vaan sotketaan siihen noita sivupersoonoita, joita tuntuu hemmolla riittävän.
- Ravenns
yx_sinkomies kirjoitti:
Kamuttaja on lukenut tuon eepoksen pielisjärven historia ja netin eri hauilla hakee osumia joita tunkee sitten tänne. Ja sitten vaan sotketaan siihen noita sivupersoonoita, joita tuntuu hemmolla riittävän.
Liian paljon tietoa että sopisi tuohon teoriaan taidat olla aika pahasti metsässä ja yhä kauemmas menet.
- LieksalaisellaViiraa
Näyttää jollain kirjoittajalla viiraavan aika pahasti, sillä normaali ihminen ei tuollaista tekstiä lähettelisi vakavalla mielellä ja tuskin huvikseenkaan.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Kenraaliluutnantti
9.9.2014 22:30
Jos kamuttaja ei ole vallesmanni niin joku ihme agentti hän on. Ei kukaan voi muistaa jonkun yksittäisen sirkushörhön nimeä ja miten esiintyy. Samoin tuon voimamiehen todellisen lajin. EO VOI USKOKAA JO, JOKU HULLU VAKOOJA SE ON JOLLA ON VAARALLISET KORTISTOT. Se on sitten satavarma nakki että minä vaadin tuon hullun selvittämistä jos teissä muissa ei miestä ole vaan olette yksi akkalauma. Se kurja voi kerätä meistä vaikkamitä tietoa. ei kukaan voi tietää tuota kaikkea, niin kuin nimiä ja mitä on harrastanut. Onkohan se hullu nainen vai mies todellisuudessa????????- varmaankin.nakki
Kysehän on aivan normaali lieksalaisesta. Ilmeisesti sama joka lähettää homojuttujaan koko ajan
- EiNytAivan
varmaankin.nakki kirjoitti:
Kysehän on aivan normaali lieksalaisesta. Ilmeisesti sama joka lähettää homojuttujaan koko ajan
Ei tuollainen voi olla edes Lieksassa normaali!
Vaikuttaa jo sen verran lopullisesti kilahtaneelta ja kuuluukin samaan koppiin homojuttujen kirjoittajan kanssa. Ikävä normaalien ihmisten kannalta että nykyisin potilaat voivat käyttää nettiä ollessaan hoidettavina mielisairaalassa. Jälki on sitten sen mukaista. - epäkönormaali
EiNytAivan kirjoitti:
Vaikuttaa jo sen verran lopullisesti kilahtaneelta ja kuuluukin samaan koppiin homojuttujen kirjoittajan kanssa. Ikävä normaalien ihmisten kannalta että nykyisin potilaat voivat käyttää nettiä ollessaan hoidettavina mielisairaalassa. Jälki on sitten sen mukaista.Tarkoitat tällä homo- ja ripulijuttujen kirjoittajaa. Hullujenhoneella on nykyään inhimilliset oltavat tietokoneineen ja kännyköineen, joten sieltähän näitä juttuja tulee.
- hullut.koppiin
EiNytAivan kirjoitti:
Vaikuttaa jo sen verran lopullisesti kilahtaneelta ja kuuluukin samaan koppiin homojuttujen kirjoittajan kanssa. Ikävä normaalien ihmisten kannalta että nykyisin potilaat voivat käyttää nettiä ollessaan hoidettavina mielisairaalassa. Jälki on sitten sen mukaista.Samaa mieltä. Ei tuo ole vapaana pidettävän olio.
- hullujen-yhteinen-kone
hullut.koppiin kirjoitti:
Samaa mieltä. Ei tuo ole vapaana pidettävän olio.
Ripuli- ja homojuttujen kirjoittajan tietokonetta hullujenhuoneella ei voi laittaa kirjoituskieltoon, koska kone on laitoksen yleisessä käytössä. Muutkin hullut käyttävät samaa konetta.
- Niin_Kai_Se_On
hullujen-yhteinen-kone kirjoitti:
Ripuli- ja homojuttujen kirjoittajan tietokonetta hullujenhuoneella ei voi laittaa kirjoituskieltoon, koska kone on laitoksen yleisessä käytössä. Muutkin hullut käyttävät samaa konetta.
Todennäköisesti omia tietokoneita ei sallita, vaan potilaille on järjestetty oma laite käytettäväksi. Näillä Suoli24 -palstoilla se "asiointi" sitten näkyy..
- valvoja.saatava
Niin_Kai_Se_On kirjoitti:
Todennäköisesti omia tietokoneita ei sallita, vaan potilaille on järjestetty oma laite käytettäväksi. Näillä Suoli24 -palstoilla se "asiointi" sitten näkyy..
Miten tuon älyttömyyden voisi estää. Pyydetään kamuttajaa valvojaksi voisi olla kova kundi siinnä.
- suhmuran
valvoja.saatava kirjoitti:
Miten tuon älyttömyyden voisi estää. Pyydetään kamuttajaa valvojaksi voisi olla kova kundi siinnä.
onhan sitä jo pyydetty tällä palstalla, mutta ole ottanut kantaa.
suhmuran kirjoitti:
onhan sitä jo pyydetty tällä palstalla, mutta ole ottanut kantaa.
Olen ilmoittanut etten ole käytettävissä.
Ilmeisesti et ole huomannut sitä viestiäni.- Aavvaa
Oletko esiintynyt koskaan Vaskiviikoilla.
- Vaskiviikko
Aavvaa kirjoitti:
Oletko esiintynyt koskaan Vaskiviikoilla.
En ole huomannut, mutta kerran näin yleisössä
- Os.Kaikkonen
Monen puhelinsoiton ja kyselyn tulos vanhoilta papoilta. Johan löytyi muistaja. Yksi hyvin iso painonnostajan näköinen nuori mies lauloi ja soitti haitarilla karjalaisia lauluja. Tumma siihen aikaan pitkä tukka, mutta muuta eivät muistaneet. Oli Joensuun Kaupunginteatterin ryhmä.
- Isä.Joensuusta
Asuitko siihen aikaan Joensuussa? Todella mielenkiintoinen tieto. Onko tieto oikea.
- Anonyymi
Joko ollaan Kamuttajan jäljillä?
- Anonyymi
Asuin joskus Kamun naapurissa Lamminkylässä. Kävi Kehässä nyrkkeilemässä monta vuotta, sitten häipyi asfalttitöiden loputtua pois Lieksasta. Lapsena oli täällä ja sitten oli välillä vuosia poissa. En tiedä missä asui lapsena ollessaan.
- Anonyymi
Oletko humalassa vai huumeissa kun noin sekavia kirjoitat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko humalassa vai huumeissa kun noin sekavia kirjoitat?
Onko hissa päässyt vapaaksi?
- Anonyymi
Miksi kirjoituksia tässä ketjussa on poistettu, ei olleet sääntöjen vastaisia.
- Anonyymi
Kamuttaja on Kauniaisissa Sotaveteraanien sairaalassa hoidossa.
- Anonyymi
Ei kai se sentään sotaveteraani ole, nyt menee överiksi.
- Anonyymi
Kamua kaivataan tuolla Riikolanlampea naarattiin aloituksessa. Olis sellainen asia johon olis hyvä saada vastaus.
- Anonyymi
Ei Kamu enää pyöri täällä, tietääkseni on kuollut lähes vuosi sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutaman mutkan kautta selvisi että olemme Kamuttajan kanssa sukulaisia.
Mitäpä siitä enempää huutelemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja höpö höpö. Ei siitä ole monta viikkoa kun täällä kirjoitteli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja höpö höpö. Ei siitä ole monta viikkoa kun täällä kirjoitteli.
Ei Kamu kuole ikinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Kamu kuole ikinä.
Enkä usko nytkää kuolleen, taitaa olla sairaalassa.
Anonyymi kirjoitti:
Ei Kamu kuole ikinä.
En ole kerinnyt kuolemaan, kun on ollut niin kiireitä!
- Anonyymi
kamuttaja kirjoitti:
En ole kerinnyt kuolemaan, kun on ollut niin kiireitä!
Elä sinä vanha ukko valehtele, kuollut sinä olet.
Anonyymi kirjoitti:
Elä sinä vanha ukko valehtele, kuollut sinä olet.
Niin oon, tunnustan, vaen oon harvinaesen virkkee ukko kuolleeksi, ei uskos jos ei tietäs.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412428Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse731716Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 651198
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171168TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872