Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa seikkailija.

Harrastuksina tieteet, shakin pelaaminen, väittely ja treenaaminen (CrossFit ja potkunyrkkeily)

Aloituksia

5

Kommenttia

6338

1. "Moraalikäsityksesi+mukaan+valehtelu+on+siis+väärin?"Valehtelu+on+mielestäni+väärin,+paitsi:+*Tilanteissa+joissa+on+velvoitettu,+esimerkiksi+mikäli+joku+kysyy+salassapitosopimuksen+alaista+tietoa+niin+tässä+tapauksessa*Niissä+tilanteissa+missä+raa-an+totuuden+sanominen+ei+auttaisi+ketään+ja+sen+kertominen+huonontaa+tilannetta+kaikille"Mistä+sitten+tiedät,+että+he+ovat+uskovia?"+Joko+ohimennen+joku+on+maininnut+tai+sitten+esim.+ristin+kantamisesta.+"Koska+uskoni+perusta+on+Totuus."Miten+tämä+eroaa+niistä+99:stä+muusta+uskovasta+joiden+mielestä+heidän+totuutensa+on+totuudellisempi?"Siitä+varoittamatta+jättäminen+olisi+erittäin+välinpitämätöntä,+eikö+sinusta?Tai+jos+olet+löytänyt+avun+asioihin+mitkä+sinua+oli+pitänyt+sidottuna,+niin+eikö+olisi+välinpitämätöntä+jättää+auttamatta+muita,+jotka+olisi+samassa+tilanteessa?"Ensiksi,+asioista+on+sallittua+mainita+tietyissä+tilanteissa.+Mutta+jos+toinen+ihminen+ei+ole+kiinnostunut,+tällöin+hyviin+käytöstapoihin+kuuluu+antaa+asian+olla.Mikäli+toinen+henkilö+jo+aloituksessa+ei+usko+sinun+uskontoosi+ja+aloitat+vain+ärsyttämään+tätä+puhumalla+helvetistä+ja+muusta+joka+ei+kiinnosta+ja+johon+henkilö+ei+usko,+et+tee+maailmaa+yhtään+paremmaksi+paikaksi.+Teet+vain+sekä+itsesi+että+toisen+henkilön+turhautuneeksi.Toisin+sanoen,+kertomalla+henkilölle+joka+ei+usko,+itseasiassa+teit+maailmasta+ylipäätään+huonomman+paikan+elää.+Tämän+takia+mielestäni+uskovien+käyttäytyminen+on+usein+hyvin+vastuutonta.+:)"Miten+se+sitten+on+todistettavissa+epätodeksi?"+Sillä+että+kaikki+ihmiset+eivät+usko+samaan+Jumalaan+ja+samalla+tavalla.+Myös+moni+on+menettänyt+uskonsa+ja+suuri+osa+ateisteista+on+joskus+nuorempana+vielä+vilpittömästä+uskoneet,+ennen+kuin+oppivat+lisää+maailmasta.+Tämä+todistaa+absoluuttia+vastaan."Sillä+nämä:+"Älä+tee+huorin,+älä+tapa,+älä+varasta,+älä+himoitse",+ja+mikä+muu+käsky+tahansa,+ne+sisältyvät+kaikki+tähän+sanaan:+"Rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi".+Rakkaus+ei+tee+lähimmäiselle+mitään+pahaa.+Sentähden+on+rakkaus+lain+täyttämys.Roomalaiskirje+13:9‭-‬10+Mennään+näitä+vaikka+yksi+kerrallaan:"Älä+tee+huorin"+riippuu+siitä+mikä+määritelmä+"huorin"+tekemisellä+on.+Mikäli+määritelmä+on+se,+että+on+seksuaalisessa+suhteessa+henkilön+kanssa+vaikka+on+luvannut+toiselle+henkilölle+ettei+olisi,+niin+silloin+se+mielestäni+olisi+väärin.+Mutta+se+taas+menee+"Älä+valehtele"-säännön+alle.+Mikäli+taas+"älä+tee+huorin"+tarkoittaa+kaikkea+seksuaalista+kanssakäymistä+avioliiton+ulkopuolella,+ei+tässä+ole+järkeä+niin+kauan+kuin+ihmiset+osaavat+mm.+ehkäisyn+tarpeeksi+hyvin."Älä+tapa"+on+oikeampi,+mutta+silloinkin+vastaavan+säännön+kanssa+on+vaikeaa+kun+tulee+moraalitilanteita+esimerkiksi+"Jos+tappamalla+yhden+ihmisen+voisi+säästää+kuusi+miljoonaa+ihmistä+tulevaisuudessa,+olisiko+se+ok?"+Itse+olen+sitä+mieltä+että+mikäli+Hitler+olisi+hukkunut+nuorempana+olisi+se+ollut+ihan+ok+asia+ihmiskunnalle+kokonaisuutena,+vaikkakin+toisaalta+on+hankala+tietää+miten+muuten+Saksan+kansakunnan+jännitteet+ensimmäisen+maailmansodan+jälkeen+olisivat+purkautuneet+ilman+häntä."Älä+varasta"+On+myös+tavallaan+oikea,+mutta+miten+määritellään+varastaminen?+Jos+esimerkiksi+kysyt+kaverilta+jotain+kun+hän+on+keskellä+keskustelua,+oletko+silloin+varastanut+huomion?+Mutta+olen+sitä+mieltä+että+toisen+henkilön+omaisuuden+luvatta+ottaminen+tai+käyttäminen+on+pääosin+väärin.+Vaikkakin+ei+haittaa+jos+esimerkiksi+joku+on+tullut+toimistooni+lainaamaan+kynää+ilman+että+etukäteen+kysyi+lupaa.+Tätä+en+laske+itse+varastamiseksi."Rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi"+on+ihan+ok+perussääntö,+mutta+ääritapauksissa+sitä+on+vaikea+soveltaa.+Myöskin+se+on+TODELLA+paljon+vanhempi+kuin+Kristinusko,+ja+ensimmäisen+kerran+se+mainittiin+muinaisten+egyptilaisten+tarinoissa.+Eli+ei+liity+Kristinuskoon+mitenkään+erityisesti.+"Rakkaus+ei+tee+lähimmäiselle+mitään+pahaa.+Sentähden+on+rakkaus+lain+täyttämys.Roomalaiskirje+13:9‭-‬10"+On+teoriassa+ihan+ok,+mutta+entä+tapauksissa+missä+pitää+valita+esimerkiksi+kahdesta+pahasta+pienempi?+Näihin+tämä+ei+vaikuta.+Myöskin+raamattu+on+joskus+eri+mieltä+kuten+esim.+Matteuksen+10.+evankeliumissa+Jeesus+sanoo:+"35.+Sillä+minä+olen+tullut+'nostamaan+pojan+riitaan+isäänsä+vastaan+ja+tyttären+äitiänsä+vastaan+ja+miniän+anoppiansa+vastaan;+36.+ja+ihmisen+vihamiehiksi+tulevat+hänen+omat+perhekuntalaisensa'.+""Miten+omasi+eroaa+tästä?"Eli+lyhyesti,+en+perusta+moraalifilosofiaani+yleistetyille+latteuksille+vaan+oikeasti+mietin+tilannekohtaisesti+miten+voin+tehdä+parhaani+jotta+maailmasta+tulisi+jonkin+verran+parempi+paikka+sekä+itselleni+että+muille+ihmisille+ja+eläimille+:)+"Mutta+onko+se+rakennettu+totuudelle?"+Mikäli+tarkoitat+totuudella+sitä+että+ihmiset+kertovat+rehellisesti+sitä+mitä+tuntevat+ja+ajattelevat+sisällään,+vastaus+on+yksiselitteisesti+kyllä.+:)"Mutta+entä+sinä+itse?+Puhutko+sinä+totta,+vai+esitätkö+sinä+tietoisesti+tietämätöntä?+Oletko+sinä+itse+täysin+vilpitön?"Kun+puhun+omasta+mielipiteestäni+olen+täysin+vilpitön+ja+netissä+random