Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa seikkailija.

Harrastuksina tieteet, shakin pelaaminen, väittely ja treenaaminen (CrossFit ja potkunyrkkeily)

Aloituksia

5

Kommenttia

6338

1. Anti-teisti+tarkoittaa+henkilöä+joka+vastustaa+teismiä,+siinä+missä+ateisti+on+henkilö+joka+ei+usko+jumalan/jumalien+olemassaoloon.+Eli+siis+antiteisti+voi+olla+olematta+ateisti+mikäli+henkilö+silti+uskoo+yliluonnolliseen,+mutta+on+sitä+mieltä+että+jumalan/jumalien+palvominen+ei+ole+hyväksi+ihmiskunnalle.
  2. "Ja+kuten+arvata+saattaa,+ateisti+vastaa+tähänkin+argumenttivirheeseensä+tekemällä+uuden+argumenttivirheen.+Mutta+kaksi+virhettä+ei+tee+oikeaksi,+eikä+tuo+sinun+harhautusyrityksesi,+väärä+analogiasi+ja+tietämättömyyden+kääntäminen+opponentin+argumentiksi,+jollaista+argumenttia+en+ole+esittänyt,+tee+alkuperäistä+ateistien+argumenttivirhettä+pätemättömäksi.+Teistien+väitteet+Jumalasta+eivät+perustu+tietämättömyyteen,+kuten+yrität+väittää,+vaan+nimenomaan+ateisteilla+on+Jumalasta+tietämättömyys.+On+argumenttivirhe+vaihtaa+asia+toiseksi,+kuten+teet.+"Pystytkö+perustelemaan+tarkemmin?+Avauksessa+väitit+että+aihe+oli+se+että+ateistit+olivat+käyttäneet+"argumentum+ad+ignorantiam"-perusteluvirhettä+jonka+todistin+vääräksi,+sillä+olit+käyttänyt+sitä+väärässä+merkityksessä+:)+Kannattaa+tsekata+mm.+oheisesta+linkistä+lisää+mikäli+ammattimainen+väittely+kiinnostaa.+https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance#Basic_argument"Kyseessähän+on+nyt+tässä+Jumalan+olemassaolo.+Minulla+ja+monilla+muillakin+on+tietoa,+havaintoja+ja+todisteita+Jumalan+olemassaolosta.+Minulla+ja+monilla+muilla+on+varmuus+Jumalan+olemassaolosta,+perustuen+pitkälliseen+havainnointiin+ja+kokemukseen,+kiistattomaan+evidenssiin+joka+on+henkilökohtaisesti+saatua,+kuten+todisteet+näissä+hengen+asioissa+ovat."Sinulla+on+omat+käsityksesi,+mutta+se+että+olet+varma+omasta+käsityksestäsi+ei+valitettavasti+riitä+objektiiviseksi+todisteeksi+siitä+että+näin+on.+Tätä+varten+tarvitaan+enemmän+todisteita+ja+ilman+kunnon+todisteita+et+tule+saamaan+ateistia+käännytettyä.+:)"Ateisti+kieltää+Jumalan+olemassaolon,+ja+yleinen+tapa+kieltää+Jumalan+olemassaolo+on,+ettei+ateistilla+ole+havaintoa+ja+todistetta+Jumalan+olemassaolosta.+Ateisti+ei+ole+saanut+sitä+henkistä+todistetta,+henkilökohtaisesti.+Joten+ateistilla+itsellään+ei+ole+todisteita,+ei+havaintoja,+eikä+hän+usko.+Ateistilta+itseltään+puuttuu+kokemus+ja+tietämys+Jumalan+olemassaolosta,+ja+niinpä+hän+omaan+tietämyksen+puutteeseensa,+tietämättömyyteensä+vedoten,+kieltää+Jumalan."Ainoa+yhteinen+asia+ateisteilla+on+se,+ettei+kukaan+ateisti+katso+jumalan/jumalien+olemassaoloa+todennäköiseksi.+Esimerkiksi+anti-teistit+ovat+sitten+asia+erikseen.+Toiseksi+"henkilökohtainen"+todiste+ei+valitettavasti+täytä+objektiivisen+todisteen+vaatimuksia+vaan+on+subjektiivinen.+Vrt.+https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-objective-and-subjective"Kyseessä+on+täysin+puhdas+argumentaatiovirhe,+joka+siis+on+tietämättömyyteen+vetoamista.+Ateisti+vetoaa+sekä+omaansa+että+muiden+tietämättömien+tietämättömyyteen.+Mutta+ei+tietämättömyys+tiedoksi+muutu+vaikka+miten+moni+olisi+asiasta+tietämätön.+Asiasta+tietävien+tietoon+ateisti+suhtautuu+tavalla+tai+toisella+torjuen,+yleisenä+konstinaan+käyttää+siinäkin+argumenttivirheitä,+esimerkiksi+ad+hominemia.+Inttäminenkin+on+suosittua,+kuten+sinulla.+"Koska+tietämättömyys+mihinkään+suuntaan+ei+ole+todiste,+ei+ole+syytä+uskoa+jumalan/jumalien+olemassaoloon+kunnes+tämän/näiden+olemassaolo+on+objektiivisesti+todistettu+:)"Jumalan+vertaaminen+fiktiohahmoihin+ja+muihin+vastaaviin,+kuten+esimerkiksi+Spagettimonsteriin,+on+epärehellistä,+koska+se+ei+tunnusta+Jumalaa+Jumalaksi,+vaan+tekee+väärän+analogian+parodiahahmon+ja+Jumalan+välille.+Ateisti+ei+tiedä+mikä+Jumala+on,+eikä+käsittele+Jumalaa+kuten+Jumalaa+(ei+siis+pysy+asiassa,+argumenttivirhe+sekin),+vaan+luulee+omia+kuvitelmiaan+satuhahmoista+ja+niiden+olemattomuudesta+yhtäläiseksi+Jumalan+kanssa.+Hyvin+tahallista+epärehellisyyttä+tai+tietämättömyyttä."Valitettavasti+68.5%:lle+ihmisistä+jotka+eivät+ole+kristittyjä+on+sinun+uskomasi+jumala+samassa+tasossa+spagettimonsterin+kanssa.+Mikäli+sinun+Jumalasi+on+voimakkaampi+hänen+voimastaan+varmasti+on+objektiivisia+todisteita+olemassa.+:)+https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_religious_populations#Adherent_estimates_in_2012"Jumala+on+korkein+henki+jonka+ominaisuuksia+ovat+mm.+kaikkitietävyys,+kaikkivoipuus,+kaikkialla+läsnäolevuus,+immateriaalisuus,+ikuisuus+ja+hyvyys.+Minä+ja+muut,+jotka+asiasta+tiedämme,+voimme+todistaa+näistä.+Voimme+myös+kertoa,+ja+olemme+kertoneetkin,+miten+myös+ateistit+voisivat+saada+tietoa+Jumalasta,+henkilökohtaisen+todistuksen.+Se+on+ateistien+saamattomuutta+ja+halua+pysyä+tietämättömyydessä,+etteivät+he+ota+tosissaan+näitä+neuvoja.+Immateriaalista+ateistit+mieluummin+etsivät+materiasta,+ikuisuutta+ajasta,+henkeä+fyysisestä,+korkeinta+alhaisesta,+hyvyyttä+pahuudesta,+ja+sitten+he+pääsevät+väittämään+että+eipä+ole+Jumalaa+löytynyt.+Etsitte+väärästä+paikasta,+tomppelit!+Erittäin+suuri+virhe+se.+"Suoraan+sanoen+sinun+oma+henkilökohtainen+käsityksesi+siihen+mihin+pitäisi+uskoa+ei+ole+tarpeeksi+vetoava+todiste.+Voimme+varmasti+palata+asiaan+kun+olet+hommannut+edes+todisteen+uskomuksesi+oikeellisuudesta+:)"Tässäkin+vetoat+omaan+tietämättömyyteesi.+Lue+enemmän,+luule+vähemmän."Itseasiassa+siinä+vetoan+rehellisyyteeni.+Jos+itse+en+tiedä,+ole+valmis+myöntämään.+Oletko+sinä+yhtä+rehellinen+kannoistasi?
  3. "Argumentum+ad+ignorantiam+on+ateisteille+tyypillinen+argumenttivirhe+ja+yksi+monista+heidän+käyttämistään.+Ateisti+ei+viitsi+nähdä+vaivaa+hankkia+tietoa,+todisteita+asiasta,+joten+ateisti+yksinkertaisesti+vain+kieltää+asian.+Kysymys+on+tietenkin+hengen,+Jumalan+olemassaolosta."Valitettavasti+väärinkäytät+tässä+"argumentum+ad+ignorantiam":ia+:)+Esitän+tässä+nopeasti+esimerkin+mitä+se+oikeasti+tarkoittaa:Spagettimonsteristi:+"Mistä+maailmankaikkeus+on+alkanut?"+Tiedeheppu:+"Emme+vielä+tiedä+varmasti+mutta+tutkimme+kunnes+tiedämme"+Spagettimonsteristi:+"Koska+sinä+et+tiedä,+tarkoittaa+se+että+minä+olen+oikeassa+ja+spagettimonsteri+loi+kaiken+vaikken+pysty+muuten+todistamaan!"Tässä+oheisessa+esimerkissä,+nimimerkki+"Spagettimonsteristi"+teki+argumentum+ad+ignorantiam-päättelyvirheen.+Se,+ettei+ole+täydellistä+selitystä+johonkin+olemassa+ei+tarkoita+että+jokin+muu+selitys+(esim.+kaikkivaltias+luojajumala)+olisi+yhtään+todennäköisempi."Ateistien+päättelyketju+noudattaa+kaavaa:+minulla+ei+ole+tietoa,+todisteita+asiasta,+joten+asiaa+ei+ole+olemassa."Ei,+vaan+asiasta+josta+ei+ole+todisteita+ei+ole+todisteita+eikä+siten+perusteltua+syytä+olettaa+että+asiat+olisivat+kuten+uskovat+sanovat.+Asiasta+voidaan+varmasti+vielä+keskustella+enemmän+jos+pystyt+tekemään+mitä+ei+yksikään+uskovainen+vielä+ole+pystynyt,+ja+tuomaan+keskusteluun+jotain+objektiivisia+todisteita.+"He+käyttävät+myös+seuraavaa+argumentointitapaa:+jos+asia+olisi+olemassa,+minä+tietäisin+siitä,+joten+asiaa+ei+ole+olemassa+koska+minä+en+siitä+tiedä.+Vaihtoehtoinen+muoto+tälle+on:+jos+asia+olisi+olemassa,+kaikki+siitä+tietäisivät."+En+ole+nähnyt+vastaavaa+täällä.+Oletko+ihan+varma+ettet+sekoittanut+ateismi-+ja+fundamentalismi-palstoja+keskenään?"Ateistit+tukeutuvat+siis+omaan+tietämättömyyteensä,+kaltaistensa+tietämättömien+tietämättömyyteen,+eivätkä+he+vaivaudu+tutkimaan+itse+asiaa,+ainakaan+asianmukaisesti."Kannattaa+miettiä+vähän+pitempään+ennen+kuin+kirjoitat+vastaavia+perustelemattomia+väitteitä,+tai+tarkistaa+edes+että+asia+josta+syytät+jotakuta+muuta+tarkoittaa+sitä+mitä+tarkoitat+:)+Mutta+ei+se+mitään.+On+kiva+oppia+aina+uutta+vai+mitä?