Vapaa kuvaus

YEA BOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Aloituksia

3

Kommenttia

4856

1. Olisitko+se+sinä?
  2. Kuka+yllytti+Daavidin+väenlaskuun?++++2.+Sam.+24:1+"Mutta+Herran+viha+syttyi+taas+Israelia+kohtaan,+niin+että+hän+yllytti+Daavidin+heitä+vastaan,+sanoen:+Mene+ja+laske+Israel+ja+Juuda."vs.++++1.+Aik.+21:1+"Mutta+Saatana+nousi+Israelia+vastaan+ja+yllytti+Daavidin+laskemaan+Israelin."Ajoittain+tätä+ristiriitaa+yritetään+selittää+arvelemalla,+että+Herra+käyttäisi+Saatanaa+ns.+'välikappaleena.'+Tämä+tosin+tarkoittaisi,+että+Jumala+tekisi+laajamittaista+yhteistyötä+perivihollisensa+kanssa,+mikä+ei+ole+todennäköistä.Kuka+oli+Joosefin+isä?++++Matt.+1:16+"Jaakobille+syntyi+Joosef,+Marian+mies,+hänen,+josta+syntyi+Jeesus,+jota+kutsutaan+Kristukseksi."vs.++++Luuk.+3:23+"Ja+hän,+Jeesus,+oli+aloittaessaan+vaikutuksensa+noin+kolmenkymmenen+vuoden+vanha,+ja+oli,+niinkuin+luultiin,+Joosefin+poika.+Joosef+oli+Eelin+poika."Onko+Jumala+nähtävissä?++++Joh.+1:18+"Ei+kukaan+ole+Jumalaa+milloinkaan+nähnyt;"++++2.+Moos.+33:20+"Ja+Jumala+sanoi+vielä:+Sinä+et+voi+nähdä+minun+kasvojani;+sillä+ei+kukaan,+joka+näkee+minut,+jää+eloon.'"++++1.+Tim.+6:16+"(Herra)+jota+yksikään+ihminen+ei+ole+nähnyt+eikä+voi+nähdä+-+hänen+olkoon+kunnia+ja+iankaikkinen+valta.+Amen."++++Joh.+6.46+"Ei+niin,+että+kukaan+olisi+Isää+nähnyt;+ainoastaan+hän,+joka+on+Jumalasta,+on+nähnyt+Isän."++++1.+Joh.+4:12+"Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt."vs.++++2.+Moos.+24:10+"Ja+he+näkivät+Israelin+Jumalan;+ja+hänen+jalkainsa+alla+oli+alusta,+niinkuin+safiirikivistä,+kirkas+kuin+itse+taivas."++++2.+Moos.+24:11+"...+ja+he+katselivat+Jumalaa,+söivät+ja+joivat."++++Aam.+9:1+"Minä+näin+Herran+seisovan+alttarin+ääressä."++++2.+Moos.+33:23+"Kun+minä+(Herra)+sitten+siirrän+pois+käteni,+näet+sinä+minun+selkäpuoleni;+mutta+minun+kasvojani+ei+voi+kenkään+katsoa."++++2.+Moos.+33:11+"Ja+Herra+puhutteli+Moosesta+kasvoista+kasvoihin,+niinkuin+mies+puhuttelee+toista."++++1.+Moos.+32:30+"...+minä+olen+nähnyt+Jumalan+kasvoista+kasvoihin,+ja+kuitenkin+on+minun+henkeni+pelastunut"++++Jes.+6:1+"Kuningas+Ussian+kuolinvuotena+minä+näin+Herran+istuvan+korkealla+ja+ylhäisellä+istuimella,+ja+hänen+vaatteensa+liepeet+täyttivät+temppelin."++++Job.+42:5+"Korvakuulolta+vain+olin+sinusta+kuullut,+mutta+nyt+on+silmäni+sinut+(Herran)+nähnyt."Taivaisiin+nouseminen++++Joh.+3:13+"Ei+kukaan+ole+noussut+ylös+taivaaseen,+paitsi+hän,+joka+taivaasta+tuli+alas,+Ihmisen+Poika,+joka+on+taivaassa."vs.++++2.+Kun.+2:11+"...+ja+Elia+nousi+tuulispäässä+taivaaseen."++++2.+Kor.+12:2-4+"Tunnen+miehen,+joka+on+Kristuksessa:+neljätoista+vuotta+sitten+hänet+temmattiin+kolmanteen+taivaaseen+...+Ja+minä+tiedän,+että+tämä+mies+...+temmattiin+paratiisiin+ja+kuuli+sanomattomia+sanoja,+joita+ihmisen+ei+ole+lupa+puhua."Kukko+laulaa+kerran+vai+kahdesti?++++Matt.+26:34+"Jeesus+sanoi+hänelle:+Totisesti+minä+sanon+sinulle:+tänä+yönä,+ennenkuin+kukko+laulaa,+sinä+kolmesti+minut+kiellät."vs.++++Mark.+14:30+"Jeesus+sanoi+hänelle:+Totisesti+minä+sanon+sinulle:+tänään,+tänä+yönä,+ennenkuin+kukko+kahdesti+laulaa,+sinä+kolmesti+minut+kiellät."Pietarin+toinen+kielto.+Kuka+ahdisti+Pietaria+toisella+kerralla?++++Sama+palvelijatar+kuin+ensimmäisellä+kerralla?++++++++Mark.+14:69-70+"Ja+nähdessään+hänet+siellä+palvelijatar+rupesi+taas+sanomaan+lähellä+seisoville:+Tämä+on+yksi+niistä."vs.++++Toinen+nainen?++++++++Matt.+26:71-72+"Ja+kun+hän+oli+mennyt+ulos+portille,+näki+hänet+toinen+nainen+ja+sanoi+sielläoleville:+Tämäkin+oli+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+seurassa."vs.++++Naisten+sijaan+mies?++++++++Luuk.+22:58+"Ja+hetkisen+perästä+näki+hänet+toinen,+eräs+mies,+ja+sanoi:+Sinäkin+olet+yksi+niistä."Kuka+surmasi+Saulin?Tappoiko+hän+itsensä,+tappoiko+hänet+amalekilainen,+surmasivatko+filistealaiset+hänet,+tai+ehkä+jopa+Jumala+itse?++++1.+Sam.+31:4+"Niin+Saul+itse+otti+miekan+ja+heittäytyi+siihen."
  3. Vanhurskaat++++Psa.+92:13+"Vanhurskas+viheriöitsee+kuin+palmupuu,+hän+kasvaa+kuin+Libanonin+setri."++++San.+12:21+"Ei+tule+turmiota+vanhurskaalle,+mutta+jumalattomat+ovat+onnettomuutta+täynnä."++++Psa.+55:23+"Heitä+murheesi+Herran+huomaan,+hän+pitää+sinusta+huolen,+ei+hän+salli+vanhurskaan+ikinä+horjua."++++San.+10:3+"Herra+ei+salli+vanhurskaan+nälkää+nähdä,+mutta+jumalattomien+himon+hän+luotansa+työntää."vs.++++Jes.+57:1+"Vanhurskas+hukkuu,+eikä+kukaan+pane+sitä+sydämelleen,+hurskaat+miehet+otetaan+pois+kenenkään+siitä+välittämättä,+sillä+vanhurskas+otetaan+pois+pahuutta+näkemästä."++++Saarn.+9:2+"Kaikkea+voi+tapahtua+kaikille.+Sama+kohtalo+on+vanhurskaalla+ja+jumalattomalla,+hyvällä,+puhtaalla+ja+saastaisella,+uhraajalla+ja+uhraamattomalla;+hyvän+käy+niinkuin+syntisenkin,+vannojan+niinkuin+valaa+pelkäävänkin."++++Job.+12:4,6+"Ystävänsä+pilkkana+on+hän,+jota+Jumala+kuuli,+kun+hän+häntä+huusi,+hurskas,+nuhteeton+on+pilkkana.+Ja+rauhassa+ovat+väkivaltaisten+majat,+turvassa+ne,+jotka+ärsyttävät+Jumalaa,+ne,+jotka+kantavat+jumalansa+kourassaan."++++Hebr.+11:35-37Jumalattomat++++San.+10:27+"Herran+pelko+elinpäiviä+jatkaa,+mutta+jumalattomien+vuodet+lyhenevät."++++Job.+18:5,11,18-19+"Ei,+jumalattomain+valo+sammuu,+eikä+hänen+tulensa+liekki+loista+...+Hänet+sysätään+valosta+pimeyteen+ja+karkoitetaan+maan+piiristä.+Ei+sukua,+ei+jälkeläistä+ole+hänellä+kansansa+seassa,+eikä+ketään+jää+jäljelle+hänen+asuntoihinsa."vs.++++Psa.+73:3-5,+12+"Sillä+minussa+nousi+kateus+ylvästelijöitä+kohtaan,+kun+minä+näin+jumalattomien+menestyvän.+Sillä+he+ovat+vaivoista+vapaat+kuolemaansa+asti,+he+ovat+voimakkaat+ja+lihavat.+Eivät+he+koe+muitten+kuolevaisten+tuskia,+eikä+heitä+vaivata+niinkuin+muita+ihmisiä+..+Katso,+nämä+ovat+jumalattomat;+kuitenkin+he+elävät+ainaisessa+rauhassa+ja+rikastuvat+yhäti."++++Job.+21:7-9+"Miksi+jumalattomat+saavat+elää,+vanheta,+jopa+voimassa+vahvistua?+Heidän+sukunsa+on+vankkana+heidän+edessään,+heidän+jälkeläisensä+heidän+silmäinsä+alla.+Heidän+kotinsa+ovat+rauhassa,+kauhuista+kaukana;+ei+satu+heihin+Jumalan+vitsa."Ketkä+voivat+olla+pyhiä?++++3.+Moos.+11:44+"Sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne;+pyhittäkää+siis+itsenne+ja+olkaa+pyhät,+sillä+minä+olen+pyhä."++++3.+Moos.+19:2+"Puhu+kaikelle+israelilaisten+seurakunnalle+ja+sano+heille:+Olkaa+pyhät,+sillä+minä,+Herra,+teidän+Jumalanne,+olen+pyhä."vs.++++Ilm.+15:4+"Kuka+ei+pelkäisi,+Herra,+ja+ylistäisi+sinun+nimeäsi?+Sillä+sinä+yksin+olet+Pyhä;"Miten+Juudas+kuoli,+ja+mitä+hän+teki+petoksensa+rahoilla?++++Ap.+1:18+"Hän+(Juudas)+hankki+itsellensä+pellon+väärintekonsa+palkalla,+ja+hän+suistui+alas+ja+pakahtui+keskeltä,+niin+että+kaikki+hänen+sisälmyksensä+valuivat+ulos."vs.++++Matt.+27:5+"Ja+hän+(Juudas)+viskasi+hopearahat+temppeliin,+lähti+sieltä,+meni+pois+ja+hirttäytyi."Jeesuksen+merkittävin+saarna+vuorella+vai+lakealla+paikalla?++++Matt.+5:1-2+"Kun+hän+näki+kansanjoukot,+nousi+hän+vuorelle;+ja+kun+hän+oli+istuutunut,+tulivat+hänen+opetuslapsensa+hänen+tykönsä.+Niin+hän+avasi+suunsa+ja+opetti+heitä+ja+sanoi:+..."vs.++++Luuk.+6:17-20+"Ja+hän+astui+alas+heidän+kanssaan+ja+seisahtui+lakealle+paikalle+...+Ja+hän+nosti+silmänsä+opetuslastensa+puoleen+ja+sanoi:+..."++++Markuksen+ja+Johanneksen+Evankeliumit+eivät+edes+mainitse+nk.+vuorisaarnaa,+ja+Paavalikin+vaikuttaa+täysin+tapahtumasta+tietämättömältä.Jeesuksen+viimeiset+sanat?++++Matt.+27:46,50+"Ja+yhdeksännen+hetken+vaiheilla+Jeesus+huusi+suurella+äänellä+sanoen:+Jumalani,+Jumalani,+miksi+minut+hylkäsit?+Niin+Jeesus+taas+huusi+suurella+äänellä+ja+antoi+henkensä."vs.++++Luuk.+23:46+"Ja+Jeesus+huusi+suurella+äänellä+ja+sanoi:+Isä,+sinun+käsiisi+minä+annan+henkeni.+Ja+sen+sanottuaan+hän+antoi+henkensä."vs.++++Joh.+19:30+"Kun+nyt+Jeesus+oli+ottanut+hapanviinin,+sanoi+hän:+Se+on+täytetty,+ja+kallisti+päänsä+ja+antoi+henkensä."Montako+nälkävuotta?++++2.+Sam.+24:13+"Niin+Gaad+meni+Daavidin+tykö,+ilmoitti+ja+sanoi+hänelle:+Tuleeko+nälkä+seitsemäksi+vuodeksi+sinun+maahasi,+vai+..."vs.++++1.+Aik.+21:11-12+"Niin+Gaad+meni+Daavidin+tykö+ja+sanoi+hänelle:+Näin+sanoo+Herra:+Valitse+itsellesi+joko+kolme+nälkävuotta+tahi+..."
  4. Montako+eläintä+piti+Nooan+ottaa+arkkiin?++++1.+Moos.+6:19-20+"Ja+kaikista+eläimistä,+kaikesta+lihasta,+sinun+on+vietävä+arkkiin+kaksi+kutakin+lajia+säilyttääksesi+ne+hengissä+kanssasi;+niitä+olkoon+koiras+ja+naaras.+Lintuja+lajiensa+mukaan,+karjaeläimiä+lajiensa+mukaan+ja+kaikkia+maan+matelijoita+lajiensa+mukaan+tulkoon+kaksi+kutakin+lajia+sinun+luoksesi,+säilyttääksesi+ne+hengissä."vs.++++1.+Moos.+7:2-3+"Kaikkia+puhtaita+eläimiä+ota+luoksesi+seitsemän+paria,+koiraita+ja+naaraita,+mutta+epäpuhtaita+eläimiä+kutakin+yksi+pari,+koiras+ja+naaras.+Niin+myös+taivaan+lintuja+seitsemän+paria,+koiraita+ja+naaraita,+että+siemen+säilyisi+elossa+koko+maan+päällä."(Lisää+tulvakertomuksen+ongelmia+tulevassa+artikkelissa.)Montako+hevosvaljakkoa+Salomolla+oli?++++1.+Kun.+4:26+"Ja+Salomolla+oli+neljäkymmentä+tuhatta+hevosvaljakkoa+vaunujaan+varten+ja+kaksitoista+tuhatta+ratsuhevosta."vs.++++2.+Aik.+9:25+"Salomolla+oli+neljätuhatta+hevosvaljakkoa+vaunuineen+ja+kaksitoista+tuhatta+ratsumiestä;"Viisaudesta+iloa?++++San.+4:5-6+"Hanki+viisautta,+hanki+ymmärrystä,+älä+sitä+unhota,+älä+väisty+pois+minun+suuni+sanoista.+Älä+sitä+hylkää,+niin+se+varjelee+sinua;+rakasta+sitä,+niin+se+sinua+suojaa."++++San.+3:13-15+"Autuas+se+ihminen,+joka+on+löytänyt+viisauden,+ihminen,+joka+on+saanut+taidon+...+eivät+mitkään+kalleutesi+vedä+sille+vertaa."++++San.+3:35+"Viisaat+perivät+kunnian,+mutta+tyhmäin+osa+on+häpeä."++++San.+10:1+"Viisas+poika+on+isällensä+iloksi."++++San.+10:23+"Tyhmälle+on+iloksi+ilkityön+teko,+mutta+ymmärtäväiselle+miehelle+viisaus."++++San.+23:24+"Ääneen+saa+riemuita+vanhurskaan+isä;+joka+viisaan+on+siittänyt,+sillä+on+ilo+hänestä."++++Jaak.+1:5+"Mutta+jos+joltakin+teistä+puuttuu+viisautta,+anokoon+sitä+Jumalalta,+joka+antaa+kaikille+alttiisti+ja+soimaamatta,+niin+se+hänelle+annetaan."vs.++++Saarn.+1:18+"Sillä+missä+on+paljon+viisautta,+siinä+on+paljon+surua;+ja+joka+tietoa+lisää,+se+tuskaa+lisää."++++1.+Kor.+1:19+"Onhan+kirjoitettu:+Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."++++1.+Kor.+3:18+"Älköön+kukaan+pettäkö+itseään.+Jos+joku+teidän+joukossanne+luulee+olevansa+viisas+tässä+maailmassa,+tulkoon+hän+tyhmäksi,+että+hänestä+tulisi+viisas."++++1.+Kor.+3:20+"Herra+tuntee+viisasten+ajatukset,+hän+tietää+ne+turhiksi."Tuleeko+meidät+tuomita+isiemme+syntien+tähden?++++5.+Moos.+24:16+"Älköön+isiä+rangaistako+kuolemalla+lasten+tähden+älköönkä+lapsia+isien+tähden;+kukin+rangaistakoon+kuolemalla+oman+syntinsä+tähden."++++2.+Kun.+14:6+"Mutta+murhaajain+lapset+hän+jätti+surmaamatta,+niinkuin+on+kirjoitettu+Mooseksen+lain+kirjaan,+jossa+Herra+on+käskenyt:+Älköön+isiä+rangaistako+kuolemalla+lasten+tähden+älköönkä+lapsia+isien+tähden;+kukin+rangaistakoon+kuolemalla+oman+syntinsä+tähden."++++Hes.+18:20+"Poika+ei+kanna+isän+syntivelkaa,+eikä+isä+kanna+pojan+syntivelkaa."vs.++++Jes.+14:21+"Laittakaa+hänen+lapsillensa+verilöyly+heidän+isiensä+pahain+tekojen+tähden,+etteivät+he+nousisi+ottamaan+omaksensa+maata+ja+täyttäisi+maanpiiriä+kaupungeilla."++++2.+Moos.+20:5+"Älä+kumarra+niitä+äläkä+palvele+niitä.+Sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala,+joka+kostan+isien+pahat+teot+lapsille+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen,+niille,+jotka+minua+vihaavat;"++++2.+Moos.+34:6-7+"Ja+Herra+kulki+hänen+ohitsensa+ja+huusi:+Herra,+Herra+on+laupias+ja+armahtavainen+Jumala,+pitkämielinen+ja+suuri+armossa+ja+uskollisuudessa,+joka+pysyy+armollisena+tuhansille,+joka+antaa+anteeksi+pahat+teot,+rikokset+ja+synnit,+mutta+ei+kuitenkaan+jätä+rankaisematta,+vaan+kostaa+isien+pahat+teot+lapsille+ja+lasten+lapsille+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen."++++2.+Sam.+12:13-18+"...+Niin+on+myös+Herra+antanut+sinun+syntisi+anteeksi;+sinä+et+kuole.+Mutta+koska+sinä+tällä+teolla+olet+saattanut+Herran+viholliset+pilkkaamaan+häntä,+niin+se+poika,+joka+sinulle+on+syntynyt,+on+kuoleva."++++Psa.+137:9+"Autuas+se,+joka+ottaa+sinun+pienet+lapsesi+ja+murskaa+ne+kallioon!"Mooseksen+luonne++++4.+Moos.+12:3+"Mutta+Mooses+oli+sangen+nöyrä+mies,+nöyrempi+kuin+kukaan+muu+ihminen+maan+päällä."vs.++++4.+Moos.+31:14-18+"Ja+Mooses+vihastui+sotajoukon+johtajiin,+tuhannen-+ja+sadanpäämiehiin,+kun+he+palasivat+sotaretkeltä+...+Niin+surmatkaa+siis+kaikki+poikalapset+ja+surmatkaa+myös+jokainen+vaimo,+joka+on+yhtynyt+mieheen.+Mutta+jokainen+tyttö,+joka+ei+ole+yhtynyt+mieheen,+jättäkää+itsellenne+henkiin."
  5. Maailman+LuontiLuotiinko+ensin+ihminen+vai+eläimet?++++1.+Moos.+1:25-26+--+Kaikki+eläimet+luodaan+ensin,+vasta+sitten+ihminen+(Aatami+ja+Eeva).++++1.+Moos.+1:25-26+"Jumala+teki+metsäeläimet,+kunkin+lajinsa+mukaan,+ja+karjaeläimet,+kunkin+lajinsa+mukaan,+ja+kaikki+maan+matelijat,+kunkin+lajinsa+mukaan.+Ja+Jumala+näki,+että+se+oli+hyvä.+Ja+Jumala+sanoi:+Tehkäämme+ihminen+..."vs.++++1.+Moos.+2:18-19+--+Aatami+(ihminen)+luodaan+ensin,+sitten+kaikki+eläimet,+lopuksi+Eeva.++++1.+Moos.+2:18-19+"Ja+Herra+Jumala+sanoi:+Ei+ole+ihmisen+hyvä+olla+yksinänsä,+minä+teen+hänelle+avun,+joka+on+hänelle+sopiva.+Ja+Herra+Jumala+teki+maasta+kaikki+metsän+eläimet+ja+kaikki+taivaan+linnut+..."Luontijärjestys++++1.+Moos.+1:1-31+antama+järjestys;++++++++1.+Päivä:+Taivas,+Maa,+Valkeus+ja+Pimeys.+Jumala+määrittelee+päivän+ja+yön.++++++++2.+Päivä:+Vesi,+niin+meressä+kuin+taivaan+yläpuolellakin+(!).+Kasvit,+Puut.++++++++3.+Päivä:+Luodaan+aurinko,+maa+ja+tähdet+(ajanlaskun+ja+navigaation+helpottajina).++++++++4.+Päivä:+Luodaan+meressä+elävät+(valaat+ja+kalat)+sekä+linnut.++++++++5.+Päivä:+Eläimet+ja+lopuksi+Ihmiset.++++++++6.+Päivä:+?+(King+Jamesin+Raamatunversion+mukaan+Ihminen+luotiin+6.+Päivänä).++++++++7.+Päivä:+Lepopäivä+(Jumala+pitää+vapaapäivän).++++++++On+huomion+arvoista,+että+kolmen+ensimmäisen+päivän+aikana+kerrotaan+löytyneen+'päiviä',+'iltoja'+sekä+'aamuja'+--+näin+siis+ennen+auringon+luontia.vs.++++2.+Moos.+2:4-25+antama+järjestys;++++++++Maa+ja+taivas+(sumuinen).++++++++Aatami,+ensimmäinen+ihminen+(autiolla+maapallolla).++++++++Kasvit+ja+puut.++++++++Eläimet+ja+linnut.++++++++Eeva,+ensimmäinen+nainen+(Aatamin+kylkiluusta).1.+Moos.+luvut+1+ja+2+antavat+erilaisen+version+niin+kasvien,+eläinten,+auringon/tähtien+kuin+ihmisenkin+luontijärjestyksestä.+Raamattua+tutkineet+kristilliset+teologit+ovat+Raamatun+perusteella+määritelleet+maailman+luonnin+tapahtuneen+vuonna+4004+eKr.,+jonka+perusteella+universumimme+olisi+vain+noin+6000+vuotta+vanha.+Kreationistiset+kristityt+uskovat+yhä+tänään+tämän+olevan+fakta,+vaikkakin+kaikki+olemassa+olevat+todisteet+viittaavat+universumin+iäksi+miljardeja+vuosia.Miten+järjestyksenomaisesti+luontityö+suoritettiin?++++1.+Moos.+1:1-31+--+Askeleittain+ja+määrätietoisestivs.++++2.+Moos.+2:4-25+--+Jumala+joutuu+jatkuvasti+korjaamaan+luontityötään.+Ensimmäinen+ihminen+on+yksinäinen,+eikä+ole+tyytyväinen+eläinten+seuraan+(outoa+että+kaikkitietävä+Jumala+ei+osannut+ennakoida+tätä).+Lopuksi+Jumala+luo+miehelle+naisen.Jumalan+tyytyväisyys+luontityöhön?++++1.+Moos.+1:1-31+--+Jumala+toteaa+jokaisen+askeleen+jälkeen+luontityönsä+'hyväksi',+ja+ottaa+vapaata+seitsemäntenä+päivänä+ilmeisen+tyytyväisenä.vs.++++2.+Moos.+2:4-25+--+Jumala+korjaa+luontityötään+edistyessään,+eikä+hän+ilmeisesti+tule+olemaan+kovinkaan+tyytyväinen+ensimmäisen+pariskunnan+tottelemattomuuteen+(outoa+että+kaikkitietävä+Jumala+ei+osannut+ennakoida+tätä).Lisää+ongelmia+luontikertomuksessa:Vastatehtyjen+taivaankappaleiden+valo+saavuttaa+maapallon+heti+luontihetkellä,+vaikkakin+valon+kulkeutuminen+lähimmistäkin+tähdistä+maapallon+ulottuviin+kestää+vuosia.Kasvit+alkoivat+kasvamaan+ennen+auringon,+ja+sen+valon,+luontia.++++1.+Moos.+1:12,+16+--+Jumala+luo+puiden+ja+kasvien+hedelmät+ja+jyvät+ihmiselle+syötäviksi+kelpaavina,+jolloin+myrkyllisten+kasvien+alkuperä+jää+epäselväksi.++++1.+Moos.+2:15-23,+3:1-5+--+Eeva+luotiin+vasta+sen+jälkeen+kun+Jumala+oli+jo+ilmoittanut+hyvän+ja+pahantiedon+puusta+syönnin+kiellosta.+Näin+ollen+ei+käy+ilmi,+miten+Eeva+olisi+saattanut+tietää+kiellosta,+ja+millä+perustein+Jumala+katsoi+hänen+rikkoneen+Herran+tahtoa.++++1.+Moos.+9:12-16+--+Jumala+luo+sateenkaaren+paljon+myöhemmin.+Ilmeisesti+veden+taittumisen+luonnonlait+eivät+päteneet+heti+alusta+lähtien?Onko+Aatami+kuoleva+syödessään+hyvän-+ja+pahantiedon+puusta?++++1.+Moos.+2:16-17+"Ja+Herra+Jumala+käski+ihmistä+sanoen:+...+hyvän-+ja+pahantiedon+puusta+älä+syö,+sillä+sinä+päivänä,+jona+sinä+siitä+syöt,+pitää+sinun+kuolemalla+kuoleman."vs.++++1.+Moos.+3:17-24+"Ja+Aatamille+hän+sanoi:+Koska+...+söit+puusta,+josta+minä+kielsin+...+niin+kirottu+olkoon+maa+sinun+tähtesi.+Vaivaa+nähden+sinun+pitää+elättämän+itseäsi+siitä+koko+elinaikasi+...+Niin+Herra+Jumala+ajoi+hänet+pois+Eedenin+paratiisista+viljelemään+maata,+josta+hän+oli+otettu."++++1.+Moos.+5:5+ilmoittaa+Aatamin+eläneen+karkoituksen+jälkeen+930-vuotiaaksi.
  6. Lue+se.+Väitä+sen+jälkeen+että+jumala+on+muka+reilu+tai+oikeuden+mukainen.+Toki+muutakin+löytyy:Jeesuksen+kuolemaa+seuranneet+tapahtumat.Kuvaukset+Jeesuksen+kuolemaa+seuranneista+tapahtumista+kuuluvat+Raamatun+ristiriitaisimpiin+selontekoihin.+Onkin+miltei+mahdotonta+muodostaa+yksiselitteistä+käsitystä+tapahtumakulusta+vertaamalla+eri+evankeliumeja+keskenään.+Seuraavassa+muutama+esimerkki;++++Ruumiin+voitelu.++++Joh.+19:39-40+--+Joosef+ja+Nikodeemus+voitelevat+ja+käärivät+ruumiin,+ja+asettavat+sen+hautaan.+vs.++++Luuk.+23:55-56+--+Naiset+näkevät+kuinka+ruumis+asetetaan+hautaan,+ja+tämän+jälkeen+menevät+valmistamaan+yrttejäja+voiteita.+Mark.+16:1-2+--+Naiset+tulevat+varhain+aamulla+voitelemaan+ruumiin.++++Ketkä+olivat+ensimmäiset+vierailijat?++++Matt.+28:1+"Maria+Magdaleena+ja+se+toinen+Maria."+(Kaksi)vs.++++Mark.+16:1+"Maria+Magdaleena+ja+Maria,+Jaakobin+äiti,+ja+Salome."+(Kolme)vs.++++Luuk.+24:10+"Maria+Magdaleena+ja+Johanna+ja+Maria,+Jaakobin+äiti,+ja+muut+naiset+heidän+kanssansa."+(Vähintään+viisi)vs.++++Joh.+20:1+"Maria+Magdaleena."+(Yksin)Milloin+vierailijat+saapuivat+haudalle?++++Mark.+16:2+"...+ani+varhain,+auringon+noustessa."vs.++++Joh.+20:1+"...+varhain,+kun+vielä+oli+pimeä."Oliko+kivi+haudan+edessä?++++Matt.+28:1-2+--+Kivi+oli+paikallaan+naisten+saapuessa,+vieritettiin+pois+heidän+nähden.vs.++++Luuk.+24:2+--+Kivi+oli+vieritetty+pois+ennen+heidän+saapumistaan,+naisten+näkemättä.Tapahtumat+haudan+suulla+naisten+saapuessa.++++Matt.+28:2+--+Maanjäristys,+Herran+enkeli+istuu+haudan+ulkopuolella.++++Matt.+28:2+"Ja+katso,+tapahtui+suuri+maanjäristys,+sillä+Herran+enkeli+astui+alas+taivaasta,+tuli+ja+vieritti+kiven+pois+ja+istui+sille."vs.++++Mark.+16:5+--+Ei+maanjäristystä,+Herran+enkeli+istuu+haudan+sisäpuolella.++++Mark.+16:5+"Ja+mentyään+hautakammion+sisään+he+näkivät+nuorukaisen+istuvan+oikealla+puolella,+puettuna+pitkään,+valkeaan+vaatteeseen;+ja+he+peljästyivät+suuresti."vs.++++Luuk.+24:3-4+--+Ei+maanjäristystä,+kaksi+enkeliä+ilmestyy+haudan+sisäpuolelle.++++Luuk.+24:3-4+"Niin+he+menivät+sisään,+mutta+eivät+löytäneet+Herran+Jeesuksen+ruumista.+Ja+kun+he+olivat+tästä+ymmällä,+niin+katso,+kaksi+miestä+seisoi+heidän+edessään+säteilevissä+vaatteissa."vs.++++Joh.+20:1-2+--+Ei+maanjäristystä,+ei+enkeleitä.+Maria+Magdaleena+uskoo+jonkun+varastaneen+Jeesuksen+ruumiin.+Enkelit+saapuvat+vasta+myöhemmin+(Joh.+20:12).++++Joh.+20:1-2+--+"Mutta+viikon+ensimmäisenä+päivänä+Maria+Magdaleena+meni+varhain,+kun+vielä+oli+pimeä,+haudalle+ja+näki+kiven+otetuksi+pois+haudan+suulta.+Niin+hän+riensi+pois+ja+tuli+Simon+Pietarin+luo..."++++Naisten+reaktio+-+kertovatko+he+kenellekään?++++Mark.+16:8+"Niin+he+tulivat+ulos+ja+pakenivat+haudalta,+sillä+heidät+oli+vallannut+vavistus+ja+hämmästys,+eivätkä+sanoneet+kenellekään+mitään,+sillä+he+pelkäsivät."vs.++++Luuk.+24:9+"Ja+he+palasivat+haudalta+ja+veivät+sanan+tästä+kaikesta+niille+yhdelletoista+ja+kaikille+muille."vs.++++Joh.+20:2+"Niin+hän+riensi+pois+ja+tuli+Simon+Pietarin+luo+ja+sen+toisen+opetuslapsen+luo,+joka+oli+Jeesukselle+rakas,+ja+sanoi+heille:+Ovat+ottaneet+Herran+pois+haudasta,+emmekä+tiedä,+mihin+ovat+hänet+panneet."Missä+kuolleesta+herätetty+Jeesus+nähdään+ensimmäisen+kerran?++++Suhteellisen+lähellä+hautaa?++++++++Matt.+28:8-9+"Ja+he+menivät+kiiruusti+haudalta+peloissaan+ja+suuresti+iloiten+ja+juoksivat+viemään+sanaa+hänen+opetuslapsillensa.+Mutta+katso,+Jeesus+tuli+heitä+vastaan+ja+sanoi:+Terve+teille!"vs.++++Emmauksen+lähellä,+7+mailia+Jerusalemista?++++++++Luuk.+24:13-15+"Ja+katso,+kaksi+heistä+kulki+sinä+päivänä+Emmaus+nimiseen+kylään,+joka+on+kuudenkymmenen+vakomitan+päässä+Jerusalemista.+...+Ja+heidän+keskustellessaan+ja+tutkistellessaan+tapahtui,+että+Jeesus+itse+lähestyi+heitä."vs.++++Haudan+luona?++++++++Joh.+20:14+"Tämän+sanottuaan+hän+kääntyi+taaksepäin+ja+näki+Jeesuksen+siinä+seisovan."Saavatko+ihmiset+koskea+kuolleesta+herätettyä+Jeesusta?++++Joh.+20:17+"Jeesus+sanoi+hänelle:+Älä+minuun+koske,+sillä+en+minä+ole+vielä+mennyt+ylös+Isäni+tykö;"vs.++++Matt.+28:9+"Mutta+katso,+Jeesus+tuli+heitä+vastaan+...+Ja+he+menivät+hänen+tykönsä,+syleilivät+hänen+jalkojaan+ja+kumartaen+rukoilivat+häntä."++++Joh.+20:27+(Jeesus+puhuu)+"Sitten+hän+sanoi+Tuomaalle:+Ojenna+sormesi+tänne+ja+katso+minun+käsiäni,+ja+ojenna+kätesi+ja+pistä+se+minun+kylkeeni,+äläkä+ole+epäuskoinen,+vaan+uskovainen."Uskoivatko+opetuslapset+naisten+puheisiin?++++Matt.+28:10,+16+"Silloin+Jeesus+sanoi+naisille:+Älkää+peljätkö;+menkää+ja+viekää+sana+minun+veljilleni,+että+he+menisivät+Galileaan:+siellä+he+saavat+minut+nähdä+...+Ja+ne+yksitoista+opetuslasta+vaelsivat+Galileaan+sille+vuorelle,+jonne+Jeesus+oli+käskenyt+heidän+mennä."vs.++++Luuk.+24:11+"Mutta+näiden+puheet+näyttivät+heistä+turhilta,+eivätkä+he+uskoneet+heitä."++++Mark.+16:11+"Mutta+kun+he+kuulivat,+että+hän+eli+ja+että+Maria+oli+hänet+nähnyt,+eivät+he+uskoneet."
  7. 2.+Sam.+12:11+"Näin+sanoo+Herra:+Katso,+minä+nostatan+sinulle+onnettomuuden+sinun+omasta+perheestäsi,+ja+silmiesiedessä+minä+otan+sinun+vaimosi+ja+annan+heidät+toiselle,+ja+hän+on+makaava+sinun+vaimojesi+kanssa+tämän+auringonnähden."Jes.+45:7+"Minä,+joka+teen+valkeuden+ja+luon+pimeyden,+joka+tuotan+onnen+ja+luon+onnettomuuden;+minä,+Herra,+teenkaiken+tämän."Val.+3:38+"Eikö+lähde+Korkeimman+suusta+paha+ja+hyvä?"2.+Moos.+4:11+"Ja+Herra+sanoi+hänelle:+Kuka+on+antanut+ihmiselle+suun,+tahi+kuka+tekee+mykän+tai+kuuron,+näkevän+taisokean?+Enkö+minä,+Herra?"Jer.+18:11+"...+Näin+sanoo+Herra:+Katso,+minä+hankin+teille+onnettomuutta+ja+pidän+neuvoa+teitä+vastaan."Hes.+20:25-26+"Niinpä+minäkin+annoin+heille+käskyjä,+jotka+eivät+olleet+hyviä,+ja+oikeuksia,+joista+he+eivät+voineetelää,+ja+annoin+heidän+saastua+lahjoistansa+...+jotta+saattaisin+heidät+kauhun+valtaan+ja+he+tulisivat+tietämään,+ettäminä+olen+Herra."Aam.+3:6+"Puhalletaanko+pasunaan+kaupungissa,+niin+ettei+kansa+peljästy?+Tahi+tapahtuuko+kaupungissaonnettomuutta,+jota+ei+Herra+ole+tuottanut?"5.+Moos.+32:23-24+"Minä+(Herra)+kasaan+onnettomuuksia+heidän+päällensä,+kaikki+nuoleni+minä+heihin+ammun.+Henääntyvät+nälkään+ja+menehtyvät+ruttoon,+kulkutautien+poltteeseen;+minä+lähetän+heidän+kimppuunsa+petojenhampaat+ja+tomussa+matelevaisten+myrkyn."Joos.+11:20+"Sillä+Herralta+tämä+tuli;+hän+paadutti+heidän+sydämensä,+niin+että+he+kävivät+taisteluun+Israelia+vastaan,jotta+heidät+armotta+vihittäisiin+tuhon+omiksi+ja+hävitettäisiin."1.+Sam.+16:14+"Mutta+Herran+henki+poistui+Saulista,+ja+Herran+lähettämä+paha+henki+vaivasi+häntä."Hebr.+12:6+"Sillä+jota+Herra+rakastaa,+sitä+hän+kurittaa;+ja+hän+ruoskii+jokaista+lasta,+jonka+hän+ottaa+huomaansa."5.+Moos.+28:63+"...+niin+Herra+silloin+iloitsee+teistä,+siitä,+että+hävittää+ja+tuhoaa+teidät."Joos.+10:11+"Ja+kun+he+paetessaan+Israelia+olivat+Beet-Hooronin+rinteessä,+heitti+Herra+taivaasta+heidän+päällensä+isojakiviä,+koko+matkan+Asekaan+asti,+niin+että+he+kuolivat;"Matt.+10:34+"Älkää+luulko,+että+minä+(Jeesus)+olen+tullut+tuomaan+rauhaa+maan+päälle;+en+ole+tullut+tuomaan+rauhaa,vaan+miekan."Luuk.+22:36+"Niin+hän+(Jeesus)+sanoi+heille:+...+Ja+jolla+ei+ole,+myyköön+vaippansa+ja+ostakoon+miekan."Luuk.+12:49-51+"Tulta+minä+olen+tullut+heittämään+maan+päälle;+ja+kuinka+minä+tahtoisinkaan,+että+se+jo+olisi+syttynyt!...+Luuletteko,+että+minä+olen+tullut+tuomaan+maan+päälle+rauhaa?+Ei,+sanon+minä+teille,+vaan+eripuraisuutta."2.+Moos.+32:27+"Näin+sanoo+Herra,+Israelin+Jumala:+Jokainen+sitokoon+miekkansa+vyölleen.+Käykää+sitten+edestakaisinleirin+halki+portista+porttiin+ja+tappakaa+jokainen,+olkoon+vaikka+oma+veli,+ystävä+tai+sukulainen."Hes.+9:5-7+"Ja+niille+toisille+hän+(Jumala)+sanoi+minun+kuulteni:+Kiertäkää+kaupungin+läpi+hänen+jäljessään+jasurmatkaa.+Älkää+säälikö,+älkää+armahtako,+tappakaa+tyyten+vanhukset,+nuorukaiset,+neitsyet,+lapset+ja+vaimot."4.+Moos.+25:4+"Ja+Herra+sanoi+Moosekselle:+Ota+kansan+kaikki+päämiehet+ja+lävistä+heidät+paaluihin+Herralle,+vastenaurinkoa,+että+Herran+vihan+hehku+kääntyisi+pois+Israelista."1.+Sam.+6:19+"...+ja+kansa+suri+sitä,+että+Herra+oli+surmannut+niin+paljon+kansaa."Psa.+7:12-14+"Jumala+on+vanhurskas+tuomari+ja+Jumala,+joka+vihastuu+joka+päivä.+Jos+kääntymystä+ei+tule,+niin+hänteroittaa+miekkansa,+jännittää+jousensa+ja+tähtää+sillä;+hän+valmistaa+surma-aseet+ja+tekee+nuolensa+palaviksi."5.+Moos.+20:16-17+"Mutta+näiden+kansojen+kaupungeissa,+jotka+Herra,+sinun+Jumalasi,+antaa+sinulle+perintöosaksi,+äläjätä+ainoatakaan+henkeä+eloon,+vaan+vihi+ne+tuhon+omiksi:+heettiläiset+ja+amorilaiset,+kanaanilaiset+ja+perissiläiset,hivviläiset+ja+jebusilaiset,+niinkuin+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinua+käskenyt."Tuom.+14:19+"Silloin+Herran+Henki+tuli+häneen,+ja+hän+meni+Askeloniin,+löi+siellä+kuoliaaksi+kolmekymmentä+miestä."4.+Moos.+15:36+"Silloin+koko+seurakunta+vei+hänet+leirin+ulkopuolelle,+ja+he+kivittivät+hänet+kuoliaaksi,+niinkuin+Herra+oliMoosekselle+käskyn+antanut."Hoos.+14:1+"...+he+kaatuvat+miekkaan,+heidän+pienet+lapsensa+ruhjotaan,+ja+heidän+raskaat+vaimonsa+halkaistaan."Jer.+13:14+"Ja+minä+murskaan+heidät,+toisen+toistansa+vastaan,+sekä+isät+että+lapset,+sanoo+Herra.+Minä+en+sääli,+en+säästä+enkä+armahda,+niin+että+jättäisin+heidät+hävittämättä."1.+Sam.+15:3+"Näin+sanoo+Herra+Sebaot:+Mene+siis+ja+voita+amalekilaiset,+ja+vihkikää+tuhon+omaksi+kaikki,+mitä+heillä+on;+äläkä+säästä+heitä,+vaan+surmaa+miehet+ja+naiset,+lapset+ja+imeväiset,+raavaat+ja+lampaat,+kamelit+ja+aasit."Naah.+1:2,6+"Kiivas+Jumala+ja+kostaja+on+Herra.+Herra+on+kostaja+ja+vihastuvainen+...+Kuka+seisoo+hänen+tuimuutensa+edessä,+ja+kuka+kestää+hänen+vihansa+hehkua?+Hänen+vihastuksensa+vuotaa+niinkuin+tuli,+ja+kalliot+halkeilevat+hänen+edessänsä."Hoos.+14:1+"Samaria+joutuu+syystänsä+kärsimään,+koska+se+on+niskoitellut+Jumalaansa+vastaan:+he+kaatuvat+miekkaan,+heidän+pienet+lapsensa+ruhjotaan,+ja+heidän+raskaat+vaimonsa+halkaistaan."
  8. 2.+Sam.+12:11+"Näin+sanoo+Herra:+Katso,+minä+nostatan+sinulle+onnettomuuden+sinun+omasta+perheestäsi,+ja+silmiesiedessä+minä+otan+sinun+vaimosi+ja+annan+heidät+toiselle,+ja+hän+on+makaava+sinun+vaimojesi+kanssa+tämän+auringonnähden."Jes.+45:7+"Minä,+joka+teen+valkeuden+ja+luon+pimeyden,+joka+tuotan+onnen+ja+luon+onnettomuuden;+minä,+Herra,+teenkaiken+tämän."Val.+3:38+"Eikö+lähde+Korkeimman+suusta+paha+ja+hyvä?"2.+Moos.+4:11+"Ja+Herra+sanoi+hänelle:+Kuka+on+antanut+ihmiselle+suun,+tahi+kuka+tekee+mykän+tai+kuuron,+näkevän+taisokean?+Enkö+minä,+Herra?"Jer.+18:11+"...+Näin+sanoo+Herra:+Katso,+minä+hankin+teille+onnettomuutta+ja+pidän+neuvoa+teitä+vastaan."Hes.+20:25-26+"Niinpä+minäkin+annoin+heille+käskyjä,+jotka+eivät+olleet+hyviä,+ja+oikeuksia,+joista+he+eivät+voineetelää,+ja+annoin+heidän+saastua+lahjoistansa+...+jotta+saattaisin+heidät+kauhun+valtaan+ja+he+tulisivat+tietämään,+ettäminä+olen+Herra."Aam.+3:6+"Puhalletaanko+pasunaan+kaupungissa,+niin+ettei+kansa+peljästy?+Tahi+tapahtuuko+kaupungissaonnettomuutta,+jota+ei+Herra+ole+tuottanut?"5.+Moos.+32:23-24+"Minä+(Herra)+kasaan+onnettomuuksia+heidän+päällensä,+kaikki+nuoleni+minä+heihin+ammun.+Henääntyvät+nälkään+ja+menehtyvät+ruttoon,+kulkutautien+poltteeseen;+minä+lähetän+heidän+kimppuunsa+petojenhampaat+ja+tomussa+matelevaisten+myrkyn."Joos.+11:20+"Sillä+Herralta+tämä+tuli;+hän+paadutti+heidän+sydämensä,+niin+että+he+kävivät+taisteluun+Israelia+vastaan,jotta+heidät+armotta+vihittäisiin+tuhon+omiksi+ja+hävitettäisiin."1.+Sam.+16:14+"Mutta+Herran+henki+poistui+Saulista,+ja+Herran+lähettämä+paha+henki+vaivasi+häntä."Hebr.+12:6+"Sillä+jota+Herra+rakastaa,+sitä+hän+kurittaa;+ja+hän+ruoskii+jokaista+lasta,+jonka+hän+ottaa+huomaansa."5.+Moos.+28:63+"...+niin+Herra+silloin+iloitsee+teistä,+siitä,+että+hävittää+ja+tuhoaa+teidät."Joos.+10:11+"Ja+kun+he+paetessaan+Israelia+olivat+Beet-Hooronin+rinteessä,+heitti+Herra+taivaasta+heidän+päällensä+isojakiviä,+koko+matkan+Asekaan+asti,+niin+että+he+kuolivat;"Matt.+10:34+"Älkää+luulko,+että+minä+(Jeesus)+olen+tullut+tuomaan+rauhaa+maan+päälle;+en+ole+tullut+tuomaan+rauhaa,vaan+miekan."Luuk.+22:36+"Niin+hän+(Jeesus)+sanoi+heille:+...+Ja+jolla+ei+ole,+myyköön+vaippansa+ja+ostakoon+miekan."Luuk.+12:49-51+"Tulta+minä+olen+tullut+heittämään+maan+päälle;+ja+kuinka+minä+tahtoisinkaan,+että+se+jo+olisi+syttynyt!...+Luuletteko,+että+minä+olen+tullut+tuomaan+maan+päälle+rauhaa?+Ei,+sanon+minä+teille,+vaan+eripuraisuutta."2.+Moos.+32:27+"Näin+sanoo+Herra,+Israelin+Jumala:+Jokainen+sitokoon+miekkansa+vyölleen.+Käykää+sitten+edestakaisinleirin+halki+portista+porttiin+ja+tappakaa+jokainen,+olkoon+vaikka+oma+veli,+ystävä+tai+sukulainen."Hes.+9:5-7+"Ja+niille+toisille+hän+(Jumala)+sanoi+minun+kuulteni:+Kiertäkää+kaupungin+läpi+hänen+jäljessään+jasurmatkaa.+Älkää+säälikö,+älkää+armahtako,+tappakaa+tyyten+vanhukset,+nuorukaiset,+neitsyet,+lapset+ja+vaimot."4.+Moos.+25:4+"Ja+Herra+sanoi+Moosekselle:+Ota+kansan+kaikki+päämiehet+ja+lävistä+heidät+paaluihin+Herralle,+vastenaurinkoa,+että+Herran+vihan+hehku+kääntyisi+pois+Israelista."1.+Sam.+6:19+"...+ja+kansa+suri+sitä,+että+Herra+oli+surmannut+niin+paljon+kansaa."Psa.+7:12-14+"Jumala+on+vanhurskas+tuomari+ja+Jumala,+joka+vihastuu+joka+päivä.+Jos+kääntymystä+ei+tule,+niin+hänteroittaa+miekkansa,+jännittää+jousensa+ja+tähtää+sillä;+hän+valmistaa+surma-aseet+ja+tekee+nuolensa+palaviksi."5.+Moos.+20:16-17+"Mutta+näiden+kansojen+kaupungeissa,+jotka+Herra,+sinun+Jumalasi,+antaa+sinulle+perintöosaksi,+äläjätä+ainoatakaan+henkeä+eloon,+vaan+vihi+ne+tuhon+omiksi:+heettiläiset+ja+amorilaiset,+kanaanilaiset+ja+perissiläiset,hivviläiset+ja+jebusilaiset,+niinkuin+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinua+käskenyt."Tuom.+14:19+"Silloin+Herran+Henki+tuli+häneen,+ja+hän+meni+Askeloniin,+löi+siellä+kuoliaaksi+kolmekymmentä+miestä."4.+Moos.+15:36+"Silloin+koko+seurakunta+vei+hänet+leirin+ulkopuolelle,+ja+he+kivittivät+hänet+kuoliaaksi,+niinkuin+Herra+oliMoosekselle+käskyn+antanut."Hoos.+14:1+"...+he+kaatuvat+miekkaan,+heidän+pienet+lapsensa+ruhjotaan,+ja+heidän+raskaat+vaimonsa+halkaistaan."Jer.+13:14+"Ja+minä+murskaan+heidät,+toisen+toistansa+vastaan,+sekä+isät+että+lapset,+sanoo+Herra.+Minä+en+sääli,+en+säästä+enkä+armahda,+niin+että+jättäisin+heidät+hävittämättä."1.+Sam.+15:3+"Näin+sanoo+Herra+Sebaot:+Mene+siis+ja+voita+amalekilaiset,+ja+vihkikää+tuhon+omaksi+kaikki,+mitä+heillä+on;+äläkä+säästä+heitä,+vaan+surmaa+miehet+ja+naiset,+lapset+ja+imeväiset,+raavaat+ja+lampaat,+kamelit+ja+aasit."Naah.+1:2,6+"Kiivas+Jumala+ja+kostaja+on+Herra.+Herra+on+kostaja+ja+vihastuvainen+...+Kuka+seisoo+hänen+tuimuutensa+edessä,+ja+kuka+kestää+hänen+vihansa+hehkua?+Hänen+vihastuksensa+vuotaa+niinkuin+tuli,+ja+kalliot+halkeilevat+hänen+edessänsä."Hoos.+14:1+"Samaria+joutuu+syystänsä+kärsimään,+koska+se+on+niskoitellut+Jumalaansa+vastaan:+he+kaatuvat+miekkaan,+heidän+pienet+lapsensa+ruhjotaan,+ja+heidän+raskaat+vaimonsa+halkaistaan."
  9. 2.+Sam.+12:11+"Näin+sanoo+Herra:+Katso,+minä+nostatan+sinulle+onnettomuuden+sinun+omasta+perheestäsi,+ja+silmiesiedessä+minä+otan+sinun+vaimosi+ja+annan+heidät+toiselle,+ja+hän+on+makaava+sinun+vaimojesi+kanssa+tämän+auringonnähden."Jes.+45:7+"Minä,+joka+teen+valkeuden+ja+luon+pimeyden,+joka+tuotan+onnen+ja+luon+onnettomuuden;+minä,+Herra,+teenkaiken+tämän."Val.+3:38+"Eikö+lähde+Korkeimman+suusta+paha+ja+hyvä?"2.+Moos.+4:11+"Ja+Herra+sanoi+hänelle:+Kuka+on+antanut+ihmiselle+suun,+tahi+kuka+tekee+mykän+tai+kuuron,+näkevän+taisokean?+Enkö+minä,+Herra?"Jer.+18:11+"...+Näin+sanoo+Herra:+Katso,+minä+hankin+teille+onnettomuutta+ja+pidän+neuvoa+teitä+vastaan."Hes.+20:25-26+"Niinpä+minäkin+annoin+heille+käskyjä,+jotka+eivät+olleet+hyviä,+ja+oikeuksia,+joista+he+eivät+voineetelää,+ja+annoin+heidän+saastua+lahjoistansa+...+jotta+saattaisin+heidät+kauhun+valtaan+ja+he+tulisivat+tietämään,+ettäminä+olen+Herra."Aam.+3:6+"Puhalletaanko+pasunaan+kaupungissa,+niin+ettei+kansa+peljästy?+Tahi+tapahtuuko+kaupungissaonnettomuutta,+jota+ei+Herra+ole+tuottanut?"5.+Moos.+32:23-24+"Minä+(Herra)+kasaan+onnettomuuksia+heidän+päällensä,+kaikki+nuoleni+minä+heihin+ammun.+Henääntyvät+nälkään+ja+menehtyvät+ruttoon,+kulkutautien+poltteeseen;+minä+lähetän+heidän+kimppuunsa+petojenhampaat+ja+tomussa+matelevaisten+myrkyn."Joos.+11:20+"Sillä+Herralta+tämä+tuli;+hän+paadutti+heidän+sydämensä,+niin+että+he+kävivät+taisteluun+Israelia+vastaan,jotta+heidät+armotta+vihittäisiin+tuhon+omiksi+ja+hävitettäisiin."1.+Sam.+16:14+"Mutta+Herran+henki+poistui+Saulista,+ja+Herran+lähettämä+paha+henki+vaivasi+häntä."Hebr.+12:6+"Sillä+jota+Herra+rakastaa,+sitä+hän+kurittaa;+ja+hän+ruoskii+jokaista+lasta,+jonka+hän+ottaa+huomaansa."5.+Moos.+28:63+"...+niin+Herra+silloin+iloitsee+teistä,+siitä,+että+hävittää+ja+tuhoaa+teidät."Joos.+10:11+"Ja+kun+he+paetessaan+Israelia+olivat+Beet-Hooronin+rinteessä,+heitti+Herra+taivaasta+heidän+päällensä+isojakiviä,+koko+matkan+Asekaan+asti,+niin+että+he+kuolivat;"++++Matt.+10:34+"Älkää+luulko,+että+minä+(Jeesus)+olen+tullut+tuomaan+rauhaa+maan+päälle;+en+ole+tullut+tuomaan+rauhaa,vaan+miekan."++++Luuk.+22:36+"Niin+hän+(Jeesus)+sanoi+heille:+...+Ja+jolla+ei+ole,+myyköön+vaippansa+ja+ostakoon+miekan."++++Luuk.+12:49-51+"Tulta+minä+olen+tullut+heittämään+maan+päälle;+ja+kuinka+minä+tahtoisinkaan,+että+se+jo+olisi+syttynyt!...+Luuletteko,+että+minä+olen+tullut+tuomaan+maan+päälle+rauhaa?+Ei,+sanon+minä+teille,+vaan+eripuraisuutta."++++2.+Moos.+32:27+"Näin+sanoo+Herra,+Israelin+Jumala:+Jokainen+sitokoon+miekkansa+vyölleen.+Käykää+sitten+edestakaisinleirin+halki+portista+porttiin+ja+tappakaa+jokainen,+olkoon+vaikka+oma+veli,+ystävä+tai+sukulainen."++++Hes.+9:5-7+"Ja+niille+toisille+hän+(Jumala)+sanoi+minun+kuulteni:+Kiertäkää+kaupungin+läpi+hänen+jäljessään+jasurmatkaa.+Älkää+säälikö,+älkää+armahtako,+tappakaa+tyyten+vanhukset,+nuorukaiset,+neitsyet,+lapset+ja+vaimot."++++4.+Moos.+25:4+"Ja+Herra+sanoi+Moosekselle:+Ota+kansan+kaikki+päämiehet+ja+lävistä+heidät+paaluihin+Herralle,+vastenaurinkoa,+että+Herran+vihan+hehku+kääntyisi+pois+Israelista."++++1.+Sam.+6:19+"...+ja+kansa+suri+sitä,+että+Herra+oli+surmannut+niin+paljon+kansaa."++++Psa.+7:12-14+"Jumala+on+vanhurskas+tuomari+ja+Jumala,+joka+vihastuu+joka+päivä.+Jos+kääntymystä+ei+tule,+niin+hänteroittaa+miekkansa,+jännittää+jousensa+ja+tähtää+sillä;+hän+valmistaa+surma-aseet+ja+tekee+nuolensa+palaviksi."++++5.+Moos.+20:16-17+"Mutta+näiden+kansojen+kaupungeissa,+jotka+Herra,+sinun+Jumalasi,+antaa+sinulle+perintöosaksi,+äläjätä+ainoatakaan+henkeä+eloon,+vaan+vihi+ne+tuhon+omiksi:+heettiläiset+ja+amorilaiset,+kanaanilaiset+ja+perissiläiset,hivviläiset+ja+jebusilaiset,+niinkuin+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinua+käskenyt."++++Tuom.+14:19+"Silloin+Herran+Henki+tuli+häneen,+ja+hän+meni+Askeloniin,+löi+siellä+kuoliaaksi+kolmekymmentä+miestä."++++4.+Moos.+15:36+"Silloin+koko+seurakunta+vei+hänet+leirin+ulkopuolelle,+ja+he+kivittivät+hänet+kuoliaaksi,+niinkuin+Herra+oliMoosekselle+käskyn+antanut."++++Hoos.+14:1+"...+he+kaatuvat+miekkaan,+heidän+pienet+lapsensa+ruhjotaan,+ja+heidän+raskaat+vaimonsa+halkaistaan."++++Jer.+13:14+"Ja+minä+murskaan+heidät,+toisen+toistansa+vastaan,+sekä+isät+että+lapset,+sanoo+Herra.+Minä+en+sääli,+en+säästä+enkä+armahda,+niin+että+jättäisin+heidät+hävittämättä."++++1.+Sam.+15:3+"Näin+sanoo+Herra+Sebaot:+Mene+siis+ja+voita+amalekilaiset,+ja+vihkikää+tuhon+omaksi+kaikki,+mitä+heillä+on;+äläkä+säästä+heitä,+vaan+surmaa+miehet+ja+naiset,+lapset+ja+imeväiset,+raavaat+ja+lampaat,+kamelit+ja+aasit."++++Naah.+1:2,6+"Kiivas+Jumala+ja+kostaja+on+Herra.+Herra+on+kostaja+ja+vihastuvainen+...+Kuka+seisoo+hänen+tuimuutensa+edessä,+ja+kuka+kestää+hänen+vihansa+hehkua?+Hänen+vihastuksensa+vuotaa+niinkuin+tuli,+ja+kalliot+halkeilevat+hänen+edessänsä."++++Hoos.+14:1+"Samaria+joutuu+syystänsä+kärsimään,+koska+se+on+niskoitellut+Jumalaansa+vastaan:+he+kaatuvat+miekkaan,+heidän+pienet+lapsensa+ruhjotaan,+ja+heidän+raskaat+vaimonsa+halkaistaan."