Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olen+kirjoittanut+eräänlaisen+yhteenvedon+tästä+keskustelusta,+jos+jotakuta+kiinnostaa:
http://kristitty.net/blog/muista-pyhittaa-sapatinpaiva-vai-lepopaiva/
07.08.2017 21:23
Julistetaan+että+kaikki+pääsevät+taivaaseen+eikä+mitään+helvettiä+ole,+silläkö+sitten+saisi+ihmisiä+uskoon?
07.08.2017 21:20
Mitä+vanha+testamentti+sanoo+lähimmäisen+ja+vihollisien+rakastamisesta?
"Älä+kosta+äläkä+pidä+vihaa+kansasi+lapsia+vastaan,+vaan+rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi.+Minä+olen+Herra."+3.+Moos+19:18
"Jos+vihamiehelläsi+on+nälkä,+anna+hänelle+leipää+syödä,+ja+jos+hänellä+on+jano,+anna+hänelle+vettä+juoda."+Sananl.+25:21+
Mooseksen+laissa+siis+tismalleen+sama+käsky+kuin+UT:ssakin.+Mooseksen+laki+ei+ole+armoa+vastaan.
07.08.2017 21:18
Olen+kirjoittanut+eräänlaisen+yhteenvedon+tästä+keskustelusta,+jos+jotakuta+kiinnostaa:
http://kristitty.net/blog/muista-pyhittaa-sapatinpaiva-vai-lepopaiva/
07.08.2017 21:11
Tietysti+Paavali+julisti+Moosesta.+Laki+ei+ole+armoa+vastaan.+Paavalin+mukaan+”Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä.”+(Room.+7:12)+Roomalaiskirjeen+kolmannessa+luvussa+Paavali+kirjoittaa,+että+”Me+vahvistamme+lain.”+(Room.+3:31)
Ja+Jeesuksen+sanat+vuorisaarnassa+olen+toistanut+sinulle+monta+kertaa,+että+Jeesus+ei+tullut+kumoamaan+lakia,+eikä+laista+katoa+pieninkään+piirto.+Miksi+sinä+et+usko+Jeesusta?
Jos+me+seuraamme+Jeesusta,+seuraamme+myös+Moosesta,+sillä+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Jos+rakastamme+Jeesusta,+me+noudatamme+käskyjä,+eli+Mooseksen+lakia:
"Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni."+(Joh.+14:15)
>>+Jeesus+sanoi:+Te+olette+kuulleet+sanotuksi:+'Rakasta+lähimmäistäsi+ja+vihaa+vihollistasi'.+(Laissa+on+kirjoitettu)+<<
Missään+kohtaa+Mooseksen+lakia+ei+ole+kirjoitettu+että+vihaa+vihollistasi.+Luku+ja+jae+kiitos.
Ja+Raamatun+mukaan+Mooseksen+laki+on+kirjoitettu+meidän+sydämiimme,+kuten+olen+sinulle+Jeremiasta+lukuisia+kertoja+osoittanut.
07.08.2017 21:10
Kirjassa+Oikein+väärin+ymmärretty+Luther+Junkkaala+kumoaa+monia+myyttejä+Lutherista.+Todella+mielenkiintoista+luettavaa.+Luther+ei+heittänyt+paholaista+mustepullolla,+ei+sovittanut+vanhoja+juomalauluja+hengellisiksi+lauluiksi,+ei+ollut+ensimmäinen+joka+käänsi+Raamatun+saksaksi,+ei+opettanut+mitään+omenapuusta,+eikä+ollut+antisemitisti,+näin+väittää+Junkkaala.
07.08.2017 18:30
Onko+väärin+kerrata+ja+koota+yhteen+ajatuksia?+Kaipa+joku+saattaa+tulkita+sen+jankutukseksi.+Sinä+et+ole+Raamatun+pohjalta+kyennyt+osoittamaan+väittämiäni+virheellisiksi.
En+kuulu+heihin+jotka+haluavat+olla+japanilaisia.+Siinä+että+noudattaa+kymmentä+käskyä,+ei+todellakaan+ole+kyse+siitä+että+haluaa+olla+juutalainen.+Minä+en+seuraa+mitään+juutalaisten+traditioita,+tapoja+ja+perinnäissäädöksiä.+Noudatan+ainoastaan+Jumalan+sanaa,+se+ei+tee+minusta+wannabe-juutalaista.
07.08.2017 18:25
Luther+ei+antanut+meille+Raamattua!+Lainaan+tähän+Junkkaalan+teosta,+jahka+saan+sen+jälleen+käsiini.
07.08.2017 17:40
Tuossa+Jesajan+kohdassa+puhutaan+muukalaisista,+jotka+pitävät+sapatin.+Kenties+lopunaikoina+jälleen+uhrataan+uhreja+uudelleen+rakennetussa+temppelissä?+Tämä+ei+ole+täysin+mahdoton+skenaario.
Raamatun+mukaan+sapatti+ei+ole+pelkästään+juutalaisia+varten.+Teen+yhteenvedon+yllä+esittämästäni.+Sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Sapatti+käsky+kuuluu+kymmeneen+käskyyn,+eikä+kukaan+kuvittele+että+kymmenen+käskyä+on+vain+juutalaisille.+2.+Moos.+20:11+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisille.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisille.+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.
07.08.2017 17:37
>>+Tuon+Jeesuksen+kerrotaan+sanoneen,+kun+hän+rikkoi+sapattia.+<<
Jeesus+ei+koskaan+rikkonut+sapattia!+Raamatussa+ei+missään+kohtaa+sanota,+että+Jeesus+rikkoi+sapatin.+JOS+Jeesus+rikkoi+sapattia,+hän+ei+olisi+voinut+olla+synnitön+uhri+ja+virheetön+karitsa+meidän+puolestamme.+Raamatun+mukaan+Jeesus+oli+100%+synnitön,+joten+hän+ei+rikkonut+sapattiakaan.
>>+Ps+sanoiko+hän+kyseisessä+keskustelussa+"Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+koko+ihmiskuntaa+varten"?+EI+SANONUT+<<
Jeesus+ei+sanonut+että+sapatti+on+juutalaista+varten.+Jeesus+sanoi+että+sapatti+on+ihmistä+varten.+Alkukielellä+anthropos,+tarkoittaa+koko+ihmiskuntaa.
Meidät+on+oksastettu+Israeliin,+sanot+että+olen+väärässä.+Lue+koko+luku+Room.+11,+jonka+mukaan+meidät+on+oksastettu+Israeliin:
"Mutta+jos+muutamat+oksista+ovat+taitetut+pois+ja+sinä,+joka+olet+metsäöljypuu,+olet+oksastettu+oikeiden+oksien+joukkoon+ja+olet+päässyt+niiden+kanssa+osalliseksi+öljypuun+mehevästä+juuresta,"+Room.+11:17
"Tiedät"+siis+että+kymmenen+käskyä+on+annettu+vain+juutalaisille?+Silloinhan+kristitty+saa+tappaa,+varastaa+ja+tehdä+huorin?
07.08.2017 17:34
On+se+kumma+kun+kaikkien+mielestä+kolmatta+käskyä+saa+rikkoa,+eikä+saisi+keskustella+aiheesta!+Jos+kirkko+opettaisi+että+kuudetta+käskyä+saa+rikkoa,+millainen+meteli+siitä+nousisikaan!+Mutta+jostain+syystä+sapattikäskyn+rikkomista+pidetään+täysin+normaalina.
07.08.2017 17:03
Jeesus+täytti+lain.+Mutta+Jeesus+sanoi,+ettei+hän+tullut+kumoamaan+lakia,+eikä+laista+katoa+pieninkään+piirto.+Raamatussa+ei+sanota,+että+sunnuntai+on+pyhä+koska+se+on+ylösnousemuksen+muistopäivä.+Sunnuntaita+ei+kertaakaan+Raamatussa+kutsuta+pyhäpäiväksi.+Se+että+ylösnousemus+olisi+siirtänyt+sapatin+pyhyyden+sunnuntaille+on+täyttä+mielikuvituksen+tuotetta.+Raamatussa+ei+kertaakaan+sunnuntaita+kutsuta+lepopäiväksi,+pyhäpäiväksi,+tai+"Herran+Ylösnousemuksen+Päiväksi".+Jumala+pyhitti+luomisviikolla+sapatinpäivän,+siksi+sapatti+on+pyhä.
Johannes+ei+puhu+sanaakaan+sapatin+viettäjistä.+Täyttä+mielikuvituksen+tuotetta+jälleen.
07.08.2017 17:01
5:18:+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.
5:19:+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.
Miksei+näitä+Jeesuksen+sanoja+vuorisaarnasta+oteta+todesta?
07.08.2017 16:37
Juutalaisten+lakiviidakko+ei+johdu+Raamatusta,+Toorasta,+vaan+heidän+fariseuksilta+perityistä+perinnäissäännöistä.+Raamatussa+ei+ole+mitään+ohjetta+kuinka+Toora+käärö+tulee+kirjoittaa,+kyse+on+ihmistraditioista.+Raamatun+mukaan+Mooseksen+laki+on+kevyt+taakka,+ihmisten+perinnäissäännöt+ovat+raskas+taakka.
07.08.2017 16:35
>>+Kuitenkin+Jeesus+käski+rakastaa+vihollistaankin+jota+VT:n+Jumala+ei+kirjoitusten+mukaan+tehnyt+vaan+usein+tuhosi+tai+käski+tuhoamaan+israelilaisten+viholliset.+<<
"Älä+kosta+äläkä+pidä+vihaa+kansasi+lapsia+vastaan,+vaan+rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi.+Minä+olen+Herra."+3.+Moos.+19:18
"Jos+vihamiehelläsi+on+nälkä,+anna+hänelle+leipää+syödä,+ja+jos+hänellä+on+jano,+anna+hänelle+vettä+juoda."+Sanl.+25:21
"Jos+näet+vihamiehesi+aasin+makaavan+kuormansa+alla,+niin+älä+jätä+häntä+auttamatta,+vaan+auta+häntä+sitä+päästämään."+2.+Moos.+23:5
"Älä+iloitse+vihamiehesi+langetessa,+älköön+sydämesi+riemuitko+hänen+suistuessaan+kumoon,"+Sanl.+24:17
VT:ssä+tismalleen+sama+ohje+kuin+UT:ssa,+rakasta+lähimmäistäsi,+jopa+vihollistasi.
07.08.2017 16:31
Laitetaan+muistin+virkistykseksi+mitä+suuri+opettajamme+opetti+juutalaisista:
>>>
"Miten+minun+on+nyt+tämän+turmeltuneen,+kirotun+juutalaiskansan+kanssa+meneteltävä?
Näin:
1)+heidän+synagoogansa+tai+koulunsa+sytytettäköön+tuleen,+ja+mikä+ei+tahdo+palaa,+se+peitettäköön+ja+umpeenluotakoon+maalla,+ettei+ikänä+yksikään+ihminen+näkisi+siitä+kiveä+eikä+kuonaa.
2+)+talonsakin+samalla+tavalla+rikkirevittäköön+ja+hävitettäköön,+sillä+niissäkin+he+harjoittavat+samaa,+mitä+he+kouluissaan+harjoittavat.
3)heiltä+otettakoon+pois+kaikki+heidän+rukouskirjansa+ja+Talmudin+selityksensä,+joissa+sellaista+epäjumalanpalvelusta,+sellaisia+valheita,+kirouksia+ja+jumalanpilkkaa+opetetaan.
4)+heidän+rabbiineitaan+kiellettäköön+elämän+ja+hengen+menettämisen+uhalla+vast'edes+opettamasta.
5)+juutalaisilta+kokonaan+peruutetaan+tien+ja+saattovartion+käyttöoikeus,+sillä+heillä+ei+ole+maaseudulla+mitään+tekemistä,+koska+he+eivät+ole+herroja,+ei+virkamiehiä+eivätkä+kauppiaita+tai+sentapaisia.
6)+heiltä+kiellettäköön+koronkiskominen,+jonka+heiltä+Mooses+on+kieltänyt,+koska+he+eivät+ole+omassa+maassaan+eivätkä+vieraiden+maiden+herroja,+ja+heiltä
otettakoon+kaikki+omaisuus+ja+hopea-+ja+kultakalleudet+ja+pantakoon+syrjään+talletettaviksi.
7)+nuorille+voimakkaille+juutalaismiehille+ja+juutalaisnaisille+annettakoon+käteen+varsta,+kirves,+kuokka,+lapio,+rukki,+värttinä+ja+annettakoon+heidän+ansaita+leipänsä+otsansa+hiessä,+kuten+Aadamin+lasten+osaksi+on+määrätty."
<<<
Luther+kutsuu+Israelia+iljettäväksi+huoraksi+ja+armottomaksi+lutkaksi,+muun+muassa.+Lutherin+kielenkäyttöä+ei+voi+mitenkään+verrata+Jeesuksen+teräviin+sanoihin+fariseuksista.
07.08.2017 16:15
Laitetaan+muistin+virkistykseksi+mitä+Jeesus+sanoo+laista:
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
"Mutta+ennemmin+taivas+ja+maa+katoavat,+kuin+yksikään+lain+piirto+häviää."+(Lk.+16:17)
Ja+mitä+Jeremia+opettaa+uudesta+liitosta:
+”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)
Joko+olet+löytänyt+Raamatustasi+kohdan,+jossa+opetetaan+pilkkaamaan,+solvaamaan,+nimittelemään+ja+haukkumaan+toisia?
07.08.2017 16:12
Alkukielen+sana+sanakirjan+mukaan+tarkoittaa+murhaamista,+ei+tappamista.
http://biblehub.com/hebrew/7523.htm
07.08.2017 15:51
Juutalaisvihaa.
07.08.2017 15:50
Pitäisikö+vaieta+kokonaan+Lutherin+pimeästä+puolesta?+Eikö+suuri+uskonpuhdistaja+ja+armoitettu+oppi-isä+kestä+pientä+kritiikkiä?
07.08.2017 15:49
754 / 845