Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

  1. Herran+jestas+sentään,+onko+ne+niin+kehittyneitä,+että+pitää+oikein+laittaa+otsikkokin+CAPS-LOCK+päällä?+No+onpa+niillä+ollut+useampi+vuosimiljardi+aikaa+kehittyäkin.+Ihan+hyvä+todistus+tuokin+evoluution+voimasta.Kretardien+kannalta+perin+noloa,+ettei+Raamattu+tiedä+edes+bakteerien+olemassaoloa.+Siellähän+sairauksistakin+syyteltiin+mm.+riivaajia.+Jokos+niitä+on+löytynyt+ja+miten+älykkäästi+ne+on+suunniteltu?+Jokos+olet+muuten+keksinyt+miten+oikeasti+kumoaisit+sen+mitä+evoluutio+on,+eli+itsestäänselvyyksistä+seuraavan+joka+päivä+havaitun+väistämättömän+tosiasian?http://keskustelu.suomi24.fi/t/14437999/evoluutio-on-mahdotonta-kiistaaAnna+kun+arvaan:+et+ole,+etkä+ikipäivänä+kykene+siihen.+Faktoja+kun+on+vaikea+muuttaa+valehtelemalla.
  2. "Hyvä+veli+bushmanni,+on+aina+ilo+tuottaa+veljelle+joku+harmaa+hius..."Alan+pikkuhiljaa+ymmärtämään+miksi+näet+Raamatun+teksteissäkin+iloa+ja+rakkautta+vaikka+tekstit+kertovat+ihan+muusta..."Helposti.+Jos+Jumala+on+rakkaus,+kyseessä+ei+ole+toilailu,+vaan+rakkauden+osoitus."Murha+on+rakkautta,+jos+niin+määritellään?"Synnin+vuoksi+maailma+on+epäoikeudenmukainen+paikka,+jossa+miljoonat+kärsivät+vääryyksiä+ja+kuolevatkin+syyttä+ihmisten+väkivaltaisuuden+ja+itsekkyyden+vuoksi.+Näille+ihmisille+tieto+siitä,+että+Jeesus+on+epäoikeudenmukaisesti+kärsinyt+ja+kuollut+on+lohdullinen+viesti+rakkaudesta."Millä+kierolla+logiikalla?+Ihmiset+kärsivät,+jumala+ei+tee+mitään.+Auttaako+se+että+kärsimyksestä+syytetään+jotain+"syntiä"?+Mitä+tarkalleen?+Sitä+että+yksi+ihminen+puri+hedelmää?+Sitä+että+joku+muu+on+tehnyt+jotain+pahaa,+jolloin+on+ihan+okei+että+sivulliset+kärsivät?+Pitäisikö+kärsivien+kenties+epäillä+oman+kohtalonsa+syyksi+omia+syntejään?Vai+onko+se+rakkautta,+että+kärsivät+voivat+päätyä+ikuisesti+kärsimään+lisää,+jos+eivät+usko+yhden+uskonnon+absurdeja+tarinoita+psykopaattijumalasta,+joka+aiheutti+runsaasti+kärsimystä+yhdelle+jos+toisellekin?Entä+minkälainen+maailma+voisi+olla+ilman+kärsimystä+ja+miten+"synti"+olisi+voitu+välttää?+Oliko+tämä+joskus+maailma,+jossa+ei+ollut+lainkaan+kärsimystä,+kuolemaa+ja+syntiä?+Vai+onko+koko+"synti"+vain+sepite,+jolla+selitellään+sitä+miksi+kärsimys+on+väistämätön+sisäänrakennettu+osa+biologista+elämää?Missä+ihmeessä+se+Raamatun+rakkaus+nyt+oikeasti+on?`Nimeä+vaikka+pari+raamatunkohtaa,+joissa+näkyy+sellaista+rakkautta,+jota+muualta+ei+löydy+tervehenkisemmässä+muodossa?"Jeesus+ei+tullutkaan+pelastamaan+vanhurskaita+ja+rikkaita+vaan+syntisiä+ja+köyhiä."Eikä+pelastanut+ketään+kärsimyksiltään,+vaan+kärsivät+kärsivät+kuten+ennenkin.+Ja+ne+pelastuslupaukset+ovat+nyt+sitten+sellaisen+kirjan+varassa,+joka+uskovienkin+myöntämänä+on+sisällöltään+epäluotettava+ja+jossa+tuo+pelastaja+itse+lupaili+palata+ihmisiä+pelastelemaan+silloin+eläneen+sukupolven+aikana.+No+palasiko?+Ne+lupaukset+pelastuksesta+osoittautuivat+valheellisiksi+jo+lähes+2000+vuotta+sitten,+joten+niiden+valheidenko+pitäisi+nyt+lohduttaa+kärsiviä?"Kullakin+tapansa+lukea+tekstiä,+minulla+toinen,+jossa+houkuttelijakin+oli+toinen."Kuka+määritti+säännöt,+istutti+kielletyn+puun+keskelle+paratiisia,+loi+kavalan+puhuvan+eläimen+ja+päästi+tuon+juttelemaan+syyntakeettomille+ihmisille,+jotka+eivät+kyenneet+erottamaan+hyvää+pahasta?Et+kaiketi+varsinaisesti+usko+tuohon+lapselliseen+tarinaan,+joten+mistäs+se+synti+omassa+versiossasi+ylipäänsä+saapui?"Onhan+tässä+paljon+tapahtunut+2000+vuoden+aikana,+paljon+myös+sellaista,+minkä+selkiyttää+kaikkea.+Rakkaushan+on+sikäli+mielenkiintoinen+juttu,+että+se+on+katsojan+silmässä.+Jos+sitä+ei+ole,+ei+sitä+voi+myöskään+nähdä.+Lisäksi,+jokainen+kokee+sen+eri+tavalla.+Ei+ole+yhtä+rakkausmallia."Tekstisi+ei+nyt+ainakaan+selkiytä+yhtään+mitään+vaan+nyt+välttelet+nähtävästi+jo+sanomasta+rakkaudestakaan+mitään+konkreettista,+ja+sekin+on+alunperinkin+selvästi+vain+harhautus+siitä+miten+välttelet+sanomasta+mitään+konkreettista+asioista+joilla+olisi+oikeasti+merkitystä.Mihin+ylipäänsä+edes+uskot,+kun+olet+vältellyt+vastaamasta+sitä+koskevia+kysymyksiä?+Oliko+Jeesus+esim.+Jumalan+poika?+Syntyikö+neitseellisesti?+Kuoliko+ristillä?+Nousiko+fyysisesti+ylös?+Jos+uskot+noihin,+millä+perustein+niihin+kohtiin+muttei+toisiin?+Esim.+kuolemaan+liittyvissä+kohdissahan+evankeliumit+ovat+tunnetusti+keskenään+ristiriidassa,+joten+tekstien+epäluotettavuus+on+ilmeinen.
  3. "Ilmestyskirjan+taivasnäyt+mielestäni+edustavat+taivasta,+joka+on+maata+suurempi,+josta+sitten+uusi+Jerusalem+ja+paratiisi+laskeutuvat+maan+päälle.+En+tiedä,+millaiseksi+kosmologiaksi+tätä+pitäisi+kutsua,+kupujuttua+se+tuskin+on."Se+on+juttua+överiksi+vedetyistä+suurvaltahaaveista:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14807076/taivaan-evoluutiohttp://keskustelu.suomi24.fi/t/14804003/missa-ja-millainen-taivas-on"Jos+taas+jonkun+ateistin+maailmankuva+vähän+pehmenee,+sehän+on+vain+hieno+juttu."Haaveeksi+näyttää+jäävän+noilla+keinoin.+Raamattu+sen+sijaan+sulaa+käsiin+sitä+mukaan+kun+sitä+hieman+tökkii.Kokonaisuutenahan+tilanne+on+nykyisin+jo+hyvinkin+erikoinen,+kun+valtaosa+uskovista+on+jo+myöntänyt+ateistien+olleen+oikeassa+siinä+miten+Raamattu+vilisee+virheitä+ja+väärää+tietoa.+Esim.+teistisen+evoluution+kannattajatkin+pilkkaavat+yleisesti+fundiksia+samalla+kun+sen+enempää+tiede+kuin+Raamattukaan+ei+mitenkään+tue+sellaisia+luulotteluja.+On+sinänsä+huvittavaa+seurata+miten+uskovat+kaivavat+maata+altaan+ollen+samalla+kyvyttömiä+vastaamaan+mitä+luulevat+kuopastaan+vielä+löytävänsä.Koska+jumaluskomusten+tueksi+ei+ole+järkiperusteen+tai+todisteen+puolikastakaan,+noita+uskomuksia+on+yritetty+perustella+vanhojen+tekstien+virheettömyydellä+tms.+No+se+tarina+on+nyt+kuopattu.+Sitten+on+yritetty+vedota+johonkin+jumalallisiin+ihmeisiin,+mutta+niin+vain+niidenkin+kohdalla+on+jouduttu+myöntämään,+ettei+sellaisista+ole+evidenssiä.+Ihmisten+subjektiivisista+kokemuksista+tai+muusta+mutuilusta+ei+löydy+sellaista,+joita+ei+esiintyisi+vastaavasti+muissa+uskomusjärjestelmissä+yms.+Nekään+eivät+ole+siten+minkään+arvoisia+reaalitodellisuuden+määrittäjinä,+vaan+päinvastoin+antavat+syyn+olettaa+tuollaisten+tekstien+kirjoittajien+ja+niihin+uskovien+sortuneen+samoihin+virheisiin+kuin+muutkin.+Lopputuloksena+kristinuskolta+on+pohja+poissa+ja+koko+höttö+on+tyhjän+päällä.Jäljellä+on+oikeastaan+enää+vain+kysymys+siitä+mitä+vaaditaan,+jotta+uskovat+hyväksyisivät+sen+mikä+on+muille+jo+ilmeistä?+Nykyisin+uskovat+näyttävät+lähinnä+pelaavan+aikaa+väistelemällä+todellisia+ongelmia+ja+keskittymällä+harhautuksiin,+kuten+omat+puheesi+armosta+ja+rakkaudesta,+joihin+Bushmanni+kaatoi+juuri+aloituksellaan+saavillisen+kylmää+vettä,+ja+itsekin+kommentoin+tuonne+muutamat+esimerkit+siitä+minkälaista+"rakkautta"+Jeesuskin+julisteli:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14901148/kristinuskon-rakkaus-mita-se-onJa+muistutettakoon+jälleen,+että+et+edelleenkään+ole+kyennyt+määrittämään+mitään+spesifiä+siitä+mitä+Raamatusta+vielä+pitäisi+uskoa+ja+millä+perustein.+Ja+on+ilmeistä+että+se+johtuu+siitä+ettet+kykene,+kuten+eivät+kykene+muutkaan+uskovat,+koska+koko+hela+hoito+on+karahtanut+jo+kiville.
  4. "Ajattelusi+lähtee+siitä,+että+Raamatussa+kaikilla+pitää+olla+sama+maailmankuva+ja+tietenkin+yhtenevä+ajatusmaailma+kaikkien+Raamatun+maailman+lähimaastossa+elävien+kansojen+kanssa."Voisihan+se+toki+olla+jotain+muutakin+mutta+tekstit+vain+kertovat+että+se+on+juuri+sitä+mitä+on+syytä+odottaakin:+maalätty+kupuineen."Lisäksi+todisteena+se,+että+jotakin+vinkkiä+tähän+suuntaan+löytyy,+tärkeimpänä+vinkki+Eenokin+kirjassa."Eivät+nuo+ole+vain+"jotain+vinkkejä"+vaan+läpi+Raamatun+tekstejä,+jotka+voi+ymmärtää+vain+tuolla+maailmankuvalla.+Eenokin+kirjassa+on+sitten+se+poikkeuksellisen+selvä+ja+yksityiskohtainen+kuvaus."Logiikkaa+tässä+päättelyssä+ei+ole,+eikä+sen+tueksi+paljon+faktaakaan+löydy."Etpä+vaan+kykene+osoittamaan+etteikö+se+pitäisi+paikkaansa,+eivätkä+nuo+tekstitkään+muuksi+muutu+vaikka+yritätkin+väittää+sitä+logiikan+puutteeksi,+että+tekstit+kertovat+siitä+mitä+niissä+lukee..."Babylonialaisesta+kosmologiasta+tunnetaan+useita+erilaisia+versioita.+On+sellainen,+jossa+taivaita+on+kolme+ja+maakerroksia+on+kolme.+Meille+näkyvän+taivaan+yläpuolella+on+siis+vielä+kaksi+taivasta+ja+meille+näkyvän+maan+alla+vielä+kaksi+kerrosta+maata,+manala,+Apsun+valtakunta+ja+alimpana+suolaisen+veden+jumala+Tiamat,+jonka+Marduk+sitten+myöhäisemmässä+myyttiversiossa+surmaa."Tarinat+ja+yksityiskohdat+toki+vaihtelevat+mutta+samaa+perusmallia+sen+Tiamatin+kanssakin+esitetään.+Kupu+tehtiin+puolitetun+Tiamatin+kylkiluista.+Onhan+siinä+Raamatun+mallissakin+kuvun+päällä+vesikerroksen+jälkeen+se+Jahven+taivas+omana+kerroksenaan.+Vastaavasti+vaikkapa+mainitsemassasi+egyptiläisessä+tarinassa+littana+maa+oli+personoitu+Geb-jumalaksi+ja+kupumainen+taivas+Nut-jumalaksi+ja+välissä+oli+Shu-jumalaksi+personoitu+ilma."Pointtini+on+se,+että+edes+Babylonissa+ei+ollut+mitään+yhtä+yhtenäistä+kosmologiaa,+johon+kaikki+olisivat+uskoneet."Väitinkö+että+kaikilla+olisi+ollut+yksi+universaali+malli?+Sen+sijaan+totesin+tuon+maalätyn+kupuineen+olleen+"tuon+ajan+ja+alueen+vallitseva+maailmankuva"+ja+tunnetut+tekstit+osoittavat+mallin+yleisyyden."Monessa+tekstissä+Herra+asuu/kautta+lähtee+liikkeelle+jostakin+tunnetusta+maantieteellisestä+paikasta"Miten+tuo+muuttaa+kosmologiaa?+Jahvehan+myös+kuljeskeli+konkreettisesti+maassa+monessakin+kohdassa+(esim.+1+Moos.+3,+2+Moos.+33),+joten+ei+tuo+kupunsa+päällä+pysynyt+muutenkaan.+Entä+kumoaako+se+myös+pallomaisen+maan+ja+minkä+lie+nykymallisen+etäisen+ja+jokseenkin+abstraktin+taivaan,+jos+tuo+lähtee+liikkeelle+maantieteellisistä+paikoista?"Vastaavia:+”Herra+lähtee+liikkeelle+Seiristä…”+(Tuom+5.4)"Niin+Raamatussa+on+tosiaan+useita+mahdollisia+viittauksia+Jahven+alkuperään+edomilaisena/midianilaisena+soturijumalana+mutta+eipä+nuo+kosmologiasta+kerro."tai+hän+asuu+Horebilla/Siinailla"Kuten+tuon+alueen+jumalilla+oli+tapana.+Edelleenkään+se+vain+ei+muuta+kosmologiaa,+jos+jumalilla+on+useampi+asuinpaikka.+Etenkin+kun+kanaanilaisten+mallissa+pari+vuorta+tiettävästi+kannatteli+kupua+maalätyn+päällä+ja+vuoret+toimivat+myös+jumalten+asuinsijoina."tai+ei+”mahdu+taivaitten+taivaisiin”+(1K+8.27)"Kaiken+vertauskuvallisuudesta+kertomasi+jälkeenkö+otat+tuon+yhden+ihmisen+rukouksen+yhden+kohdan+niin+konkreettisesti,+että+se+kertoisi+jotain+kosmologiaa?+Mihis+se+jumala+sitten+mahtuu?"Varmaankin+tusinanverran+tekstejä,+joissa+Herra+nostattaa+pilvet+maan+ääristä+ja+tuo+salamat,+pukeutuu+myrskypilviin+tai+vastaavaa.+Ne+eivät+edusta+kupumaailmaa+vaan+anti-Baal+kosmologiaa.+Esim.+Ps+135.7+tai+kruunuesimerkkinä+Ps.+29,+jossa+Herra+ratsastaa+ukkosmyrskyssä+ja+hypittää+vuoria+ja+repii+puut+metsistä."Niin+Jahvella+on+ilmeisiä+Baalin+ja+muiden+myrskyjumalien+geenejä.+Eikö+myrskyjä+voi+taikoa+kuvun+päältä?Ps.+29+osalta+tein+aiemmin+kretupalstalle+aloituksen:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14794696/jumalien-evoluutio-baalin-psalmitOlisiko+Jeesuksen+tarina+vastaavasti+satiiria+jostain+toisesta+hahmosta?"Merkittävää+on+myös+se,+että+UTstä+(minun+mielestäni)+on+aivan+turha+etsiä+mitään+kupukosmologiaa."Minkämallisen+maan+kaikki+valtakunnat+voi+nähdä+vuoren+laelta?+Mihin+Jeesus+ja+muut+ylösnousevat?+Tyhjään+avaruuteen+satunnaisiin+suuntiin?International+Flat+Earth+Research+Societyn+entinen+johtaja+Charles+K.+Johnson+muotoili+tuon+siten,+että+maapallo+on+myytti/huijaus,+joka+tekisi+koko+Raamatusta+pelkän+vitsin,+ja+jolla+yritetään+päästä+eroon+Jeesuksesta,+koska+pyöreässä+maassa+ei+ole+ylösnousemukselle+suuntaa+mihin+nousta+taivaaseen.+Kenties+Jeesuksen+puutteellinen+ymmärrys+kosmologiasta+selittää+sen,+ettei+tyhjään+avaruuteen+singonnut+ukko+palannutkaan+lupaustensa+mukaisesti+silloisen+sukupolven+aikana?Huomionarvoisesti+fiksummat+kreikkalaiset+olivat+jo+päätelleet+maapallon+ympärysmitankin+yllättävänkin+tarkasti+satoja+vuosia+ennen+UT:n+aikaa,+joten+tuollaisen+sivistyksen+olisi+jo+voinut+odottaa+saapuneen+noillekin+takapajuisille+alueille+tuolloin.+Mutta+niin+vain+UT:nkin+tarinoinnit+tuollaisten+uskonnolle+oleellisten+ajatusrakennelmienkin+osalta+sopivat+yhteen+vain+littumaan+kanssa.
  5. "Minusta+raamatusta+löytyvä+armo+ja+rakkaus+on+opittu+tulkinta,+jota+itse+teos+ei+tue+missään+muotoa+ja+sehän+on+äärettömän+helppo+todistaa."Hyvä+aloitus+ja+olet+asian+ytimessä.+Armo+ja+rakkaus+ovat+niitä+pappien+suosikkihokemia,+joihin+vetoamalla+yritetään+mm.+väistellä+kiusallisia+kysymyksiä.+Todellisuudessa+Raamattu+kuitenkin+keskittyy+ennemminkin+vihaan+ja+silloinkin+kun+armoon+ja+rakkauteen+viitataan,+sen+logiikalla+on+tapana+olla+perin+vinksahtanutta.Koko+Jeesuksen+murhatarina+on+kaikenkaikkiaan+yksi+järjettömimpiä+uskonnollisia+kyhäelmiä+mitä+tiedän,+ja+on+suorastaan+kuvottavaa,+että+sellainen+tarina+edes+yritetään+vääntää+joksikin+armoksi+ja+rakkaudeksi.+Oikeasti+kaikkivaltias+jumala+voisi+osoittaa+armoa+ja+rakkautta+ihan+suoraan+mutta+psykopaatti+nimeltä+Jahve+tekee+sen+tappamalla+taas+yhden+ihmisen...+Ja+määrittämällä+että+ihmiset+päätyvät+helvettiin,+jos+eivät+usko+sairaita+tarinoita,+joiden+uskominen+vielä+tehdään+tahallaan+vaikeiksi:"Hän+sanoi+heille:+"Teille+on+uskottu+Jumalan+valtakunnan+salaisuus,+mutta+nuo+ulkopuoliset+kuulevat+kaiken+vain+vertauksina,+jotta+he+nähdessäänkään+eivät+näkisi+eivätkä+huomaisi,+jotta+he+kuullessaankaan+eivät+kuulisi+eivätkä+ymmärtäisi,+eivät+kääntyisi+eivätkä+saisi+anteeksi."+(Mark.+4)Päätyivätkö+ihmiset+edes+helvettiin+ennenkuin+tuollaista+"armoa+ja+rakkautta"+osoitettiin?+Entä+mitä+tuon+jälkeen+tapahtui+ihmisille,+jotka+eivät+kyseistä+järjetöntä+tarinaa+koskaan+kuulleet?+Mistähän+johtuu+että+uskovien+on+yleensä+kovin+vaikea+vastata+näihin?Tähän+sopinee+myös+muistutuksena+minkälaisia+"raukkauden+tarinoita"+Jeesus+julisteli:"Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+tuomaan+maan+päälle+rauhaa.+En+minä+ole+tullut+tuomaan+rauhaa,+vaan+miekan.+Minä+olen+tullut+nostamaan+pojan+isäänsä,+tyttären+äitiään+ja+miniän+anoppiaan+vastaan.+Viholliset+ovat+oman+talon+väkeä.+Joka+rakastaa+isäänsä+tai+äitiänsä+enemmän+kuin+minua,+ei+kelpaa+minulle,+eikä+se,+joka+rakastaa+poikaansa+tai+tytärtänsä+enemmän+kuin+minua,+kelpaa+minulle."+(Matt.+10)"Siellä+muuan+kanaanilainen+nainen,+sen+seudun+asukas,+tuli+ja+huusi:+"Herra,+Daavidin+Poika,+armahda+minua!+Paha+henki+vaivaa+kauheasti+tytärtäni."+Mutta+hän+ei+vastannut+naiselle+mitään.Opetuslapset+tulivat+Jeesuksen+luo+ja+pyysivät:+"Tee+hänelle+jotakin.+Hän+kulkee+perässämme+ja+huutaa."+Mutta+Jeesus+vastasi:+"Ei+minua+ole+lähetetty+muita+kuin+Israelin+kansan+kadonneita+lampaita+varten."+Silti+nainen+tuli+lähemmäs,+heittäytyi+maahan+Jeesuksen+eteen+ja+sanoi:+"Herra,+auta+minua!"+Mutta+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Ei+ole+oikein+ottaa+lapsilta+leipä+ja+heittää+se+koiranpenikoille."+"Ei+olekaan,+Herra",+vastasi+nainen,+"mutta+saavathan+koiratkin+syödä+isäntänsä+pöydältä+putoilevia+palasia."+Silloin+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Suuri+on+sinun+uskosi,+nainen!+Tapahtukoon+niin+kuin+tahdot."+Siitä+hetkestä+tytär+oli+terve."+(Matt.+15)"Te+käärmeet,+te+kyykäärmeitten+sikiöt,+kuinka+te+pääsisitte+helvetin+tuomiota+pakoon?"+(Matt.+23)"Tulta+minä+olen+tullut+tuomaan+maan+päälle+--+ja+kuinka+toivonkaan,+että+se+jo+olisi+syttynyt!+Mutta+minut+on+kasteella+kastettava+--+ja+missä+ahdistuksessa+olenkaan,+ennen+kuin+olen+sen+läpi+käynyt!+Luuletteko,+että+olen+tullut+tuomaan+maan+päälle+rauhaa?+En+suinkaan,+vaan+riitaa!+Tästedes+saman+perheen+jäsenet+ovat+eri+puolta:+viidestä+on+kolme+kahta,+kaksi+kolmea+vastaan.+Isä+joutuu+vastakkain+poikansa+kanssa,+poika+isänsä,+äiti+tyttärensä+ja+tytär+äitinsä,+anoppi+miniänsä+ja+miniä+anoppinsa+kanssa."+(Luuk.+12)"Silloin+Jeesus+sanoi:+"Nyt+on+toisin.+Jolla+on+kukkaro,+ottakoon+sen+mukaansa,+samoin+laukun.+Jolla+ei+ole+rahaa,+myyköön+viitan+päältään+ja+ostakoon+miekan.+Sillä+tietäkää,+että+tämän+kirjoituksen+täytyy+käydä+minussa+toteen:+'Hänet+luettiin+rikollisten+joukkoon.'+Kaikki,+mitä+minusta+on+lausuttu,+saa+nyt+täyttymyksensä."+Opetuslapset+sanoivat:+"Herra,+tässä+on+kaksi+miekkaa."+"Riittää",+hän+vastasi."+(Luuk.+22)"Sillä,+joka+uskoo+Poikaan,+on+ikuinen+elämä,+mutta+joka+ei+tottele+Poikaa,+se+ei+pääse+näkemään+elämää,+vaan+Jumalan+viha+pysyy+hänen+yllään."+(Joh.+3)
  6. "Useimmat+uskovat+pystyvät+aivan+hyvin+määrittelemään+mihin+uskovat"No+sittenhän+voitkin+vastata+itse+kysymykseen+sen+sijaan+että+kirjoittelet+ympäripyöreitä+sitä+kierrellen.Jos+aloitetaan+jostain+konkreettisesta+helposta,+kuten+mitkä+Jeesuksesta+kerrotut+ihmeet+tapahtuivat+oikeasti+kerrotusti?"Raamattu+antaa+avaimeksi+tulkita+tekstit+Kristuksen+tai+rakkauden+avulla+ja+kun+sitä+tekee,+toiset+tekstit+ovat+helppoja+ja+toiset+vaikeita."Milläs+ensin+tulkitset+Kristuksen+tai+rakkauden?+Vai+onko+tuo+kehätulkinta?"On+tekstejä,+joita+en+tässä+valossa+vielä+pysty+hahmottamaan.+Aina+voi+kuitenkin+oppia+uutta."Mistä+tiedät+oppineesi+ja+osuneesi+oikeaan?"Kommenttiesi+mukaan+näet+Raamatussa+pääasiallisesti+vain+”päättömän+suunnitelman”+Jumalan+pojan+murhaamiseksi,+kansanmurhaa+ja+näiden+lisäksi+tieteellistä+tai+historiallista+roskaa."Olen+jo+aiemminkin+todennut,+että+tokihan+kaikenlaisissa+saduissakin+on+hyviäkin+opetuksia,+mutta+miksi+ihmeessä+etsisin+sellaisia+teksteistä+joissa+on+kaikkea+mainittua+häiriintynyttä?+Samat+asiat+löytyvät+tervehenkisemmin+muualta.Miksi+pitäisi+uskoa+murhaaviin+jumalolentoihin+jos+haluaa+käsitellä+rakkautta+tai+jotain+yleisiä+elämänohjeita?"Hyvä+uskonto+tukee+nimenomaan+yhteiskunnan+heikoimpia"Toiset+tekevät+sen+ilman+irrationaalisia+uskomuksia+ja+tekstejä+joilla+on+oikeutettu+monenlaista+sortoa."Kun+yrittää+tehdä+vertauskuvasta+itse+asian,+niin+todellakin,+UT+voi+muuttua+karmeaksi+suunnitelmaksi+tappaa+Jumalan+poika."No+oliko+siinä+suunnitelma+suorittaa+tuo+tappo+ja+tapahtuiko+se+oikeasti+reaalimaailmassa?"Rakkauden+painotuksen+myötä+kristinuskosta+tulee+taas+täysin+riititön+uskonto."Siinä+ei+ole+kastetta,+ehtoollista+jne.?"Jumalaa+ei+voi+miellyttää+rituaalein+tai+toimituksin"Toisinkuin+VT:ssä+uhrilahjoineen.+Miksi+se+jumala+muutti+niistä+mielensä?Miksi+Jeesus+piti+uhrata+ja+kenelle?