Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

1. Painus+taas+nolotrolli+jonnekin+muualle+aikuisten+keskusteluja+sotkemasta.+Johtuipa+se+asperger-oireistasi+tai+jostain+muusta,+nämä+menee+joka+tapauksessa+selvästi+yli+hilseesi.
  2. "Jos+sinä+sanot+uskovasi,+että+universumissa+on+maapallon+ulkopuolista+elämää,+ja+käytät+evidenssinä+esimerkiksi+suunnattoman+isoa+universumia+ja+lukemattomia+planeettoja,+niin+oletko+sinä+nyt+todistustaakan+alainen?+Vai+sallitko+itsellesi+uskon+tuohon+ilman+todistustaakkaa?"Uskomisella+on+normaalissa+kielenkäytössä+kaksi+merkitystä:-+Pidän+todennäköisenä+(engl.+believe)-+Pidän+(käytännössä)+varmana+(engl.+faith)Joka+tapauksessa+noilla+ilmaistaan+todennäköisyyttä+eri+varmuuksilla+ja+tuosta+monitulkintaisuudesta+johtuen+jos+joku+sanoo+uskovansa+jotain,+on+usein+tarpeen+kysyä+oletko+varma+tai+miten+todennäköisenä+sitä+pidät.+Ja+kuten+edellä+totesin,+mitä+vahvemmaksi+tuo+usko+esitetään,+sitä+vahvemmin+vastakkaisten+näkemysten+esitetään+olevan+väärässä.Normaalisti+esittäisin+ylläolevan+ajatuksesi+muodossa:+Pidän+todennäköisenä,+että+universumissa+on+muuta+elämää.+Joka+on+käytännössä+sama+kuin+väitän,+että+tuo+on+todennäköistä.+Jolloin+minulta+voidaan+edellyttää+perusteita+sille+miksi+tuo+on+todennäköistä+ja+ne+perusteet+ovat+sitten+noita+planeettojen+määriä,+sitä+mitä+tiedetään+elämästä+täällä,+mitä+asiantuntija-arviot+ovat+jne.+Siis+periaatteessa+jonkunmoinen+todennäköisyyslaskelma.Eli+käytännössä+todistustaakkani+vastaa+väittämääni+todennäköisyyttä.+Jos+sanoisin+olevani+tuosta+varma,+se+olisi+käytännössä+sama+kuin+väittäisin+tuota+varmaksi+faktaksi/äärimmäisen+todennäköiseksi,+jolloin+todistusvelvollisuuteni+koskisi+vastaavaa+varmuutta."Minä+käsitän+asian+siten,+että+jos+minulla+joku+todistustaakka+on,+niin+se+koskee+uskoani+eikä+sen+kohdetta.+Eli+toisin+sanoen+minua+voidaan+pyytää+todistamaan+uskoni.+Sen+että+oikeasti+uskon,+enkä+vain+sano+uskovani.+"Oletko+varma+että+jumala+on+olemassa?+Jos+olet,+tarkoittaako+vastauksesi+väistämättä+sitä,+että+minä+olen+väärässä,+kun+en+pidä+sellaista+olemassaolevana?Yksi+lause+voi+tietenkin+sisältää+useampia+väitteitä+ja+siten+aiheuttaa+useamman+väitteen+todistustaakat,+eikä+väitteen+esittäminen+edellytä+sitä+että+sanamuotona+olisi+joku+"minä+väitän"+tms.+Sanamuodot+eivät+ratkaise+vaan+se+mitä+sisältö+ja+loogiset+seuraukset+ovat.+Voitko+esittää+jumaluskosi+ilman+että+siitä+samalla+seuraisi+väite+minun+vastakkaisen+näkemykseni+vääryydestä?Hienosäädön+osalta+et+vielä+vastannut+hyväksytkö+itse+sen+perusteeksi+marsulle,+jos+totean+hienosäädön+johtuvan+siitä,+ja+pidätkö+tuota+validina+vastauksena+kysymykseen?Pitäisikö+marsun+olemassaololle+kaikkine+hienosäädettyine+ominaisuuksineen+olla+jokin+selitys?
  3. Kokeillaas+nyt+esittää+vielä+edellä+sanomani+tarkemmin,+jos+se+ei+siitä+muillekaan+vielä+auennut.Lauseiden+kohteena+on+siis+olio+nimeltä+jumala,+jonka+olemassaoloa+jotkut+pitävät+totena+ja+toiset+epätotena.+Tuo+näkemys+voidaan+ilmaista+alkuliitteillä+"väitän"+tai+"uskon"+mutta+molemmat+tarkoittavat+sitä,+että+tuon+olemassaoloa+pidetään+totena/epätotena.Tuollaisen+ilmaisu+täällä+julkisesti+tarkoittaa+samalla+automaattisesti+väistämättä+sitä,+että+vastakkaista+esittävien+ilmaistaan+olevan+väärässä.Siitä+syystä+uskovat+todellisuudessa+esittävät+yhtälailla+väitelauseita+paitsi+omasta+uskomisestaan+ja+tuollaisen+olion+olemassaolosta,+myös+siitä+että+muut+ovat+väärässä.+Mitä+vahvemmaksi+tuo+usko+esitetään,+sitä+vahvemmin+muiden+esitetään+olevan+väärässä.+Yleisesti+uskoa+esitetään+vieläpä+jokseenkin+absoluuttiseksi+varmuudeksi,+jolloin+tuollainen+uskonilmaisu+on+todellisuudessa+sitäkin+vahvempi+väite+kuin+sellaiset+joita+kutsutaan+väitteiksi.Siispä+käytännössä:Uskon+että+Jumala+on+olemassa+=+Väitän+että+uskon+jumalan+olemassaoloon+++väitän+että+jumala+on+olemassa+++väitän+että+muut+ovat+väärässä+jos+väittävät/uskovat+että+tuo+ei+ole+olemassa.Uskovat+vain+ovat+kehittäneet+uskomisesta+sellaisen+taikasanan,+jonka+käyttämisen+kuvitellaan+oikeuttavan+väitteiden+tekemisen+vapaasti+ilman+todistustaakan+kantamista,+käytännössä+siksi+ettei+sitä+kyetä+kantamaan.+Nähdäkseni+paras+tapa+paljastaa+tuo+bluffi+on+edelläsanottu+eli+sen+osoittaminen+miten+siinä+tehdään+yhtälailla+väitteitä+toisten+väärässäolosta,+automaattisesti+väistämättä.
  4. "Enkä+tarkoita+hyväksymisellä+sitä,+että+alkaisit+uskoa+kuten+minä,+vaan+että+hyväksyisit+sen,+että+minä+ja+monet+muut+pidämme+ihan+valideina+perusteluina+uskollemme+jotain+mitä+sinä+ja+monet+muut+ette+pidä."Kuten+todettua,+minä+uskoin+noihin+kuten+sinä,+olin+osa+tuota+joukkoa,+kunnes+ymmärsin+ettei+perusteita+ole.+Se+uskominen+ei+siis+todellisuudessa+tuota+mitään+perusteita,+vaan+saa+unohtamaan+ettei+sellaisia+ole.Eikä+todellinen+asetelma+ole+sinun+jumaluskosi+vs.+materialismi+vaan+myös+sinun+uskosi+vs.+kaikkiin+muihin+jumaluuksiin+ja+henkiolentoihin+uskovien+yhtä+perusteettomat+uskot.+Mikä+erottaa+uskosi+niistä+kaikista+muista?+Hyväksytkö+niiden+yhtä+olemattomat+perusteet?+Millä+keinoin+arvioit+omasi+totuudenmukaisuutta+suhteessa+noihin?+Siinä+kohtaa+pitäisi+näkyä+ne+todelliset+perusteet.+Ovatko+ne+jotain+muuta+kuin+uskoa+omaan+erehtymättömyyteesi?"silti+pidän+hienosäätöä+perusteena+Luojalle"Mikä+linkittää+kosmisen+hienosäädön+jumalaasi,+niin+että+se+olisi+peruste+sille,+eikä+esim.+marsulle+tai+miljoonalle+muulle+jumalolennolle,+maailmankaikkeutta+simuloivalle+alienille+tai+mitä+ikinä+tuohon+keksiikään?+Raamattu+ei+kerro+tuollaisesta,+joten+ajatus+ei+ole+peräisin+edes+uskontosi+lähdeteksteistä,+vaan+oletettavasti+alunperin+joltain+lähimenneisyyden+kretulta.+Ja+mikä+linkittäisi+sen+johonkin+jumalaan,+jolla+olisi+mitään+relevanssia+ihmisten+elämiin?Ongelma+ei+siis+ole+vain+siinä,+että+jo+hienosäädön+olemassaolo+on+kyseenalainen+ja+tuohon+on+tieteellisesti+parempia+vastauksia,+vaan+siinä+ettei+tuo+vastaus+perustu+mihinkään+eikä+varsinaisesti+selitä+mitään.+Se+on+malliesimerkki+siitä+mitä+itse+totesit:+"teoria+joka+selittää+kaiken,+ei+käytännössä+selitä+mitään".+Mikä+tahansa+minkä+alkuperää+ei+ymmärrä+on+helppo+"selittää"+jollain+maagisella+olennolla,+oli+se+sitten+jumala+tai+marsu,+mutta+ei+se+oikeasti+selitä+mitään.+Vai+hyväksytkö+itse+sen+perusteeksi+marsulle,+jos+totean+hienosäädön+johtuvan+siitä?"Sama+pätee+ihan+kaikkiin+perusteisiin,+Sen+takia+tämä+keskustelu+kaikessa+yksinkertaisuudessaan+on+lähinnä+turhaa"Ei+ole,+koska+tämän+kautta+voimme+konkreettisesti+todeta+sen+ettei+niitä+perusteita+todellisuudessa+ole,+ja+olet+palstan+kretuista+selvästi+se,+jolla+on+vielä+mahdollisuudet+tuo+ymmärtää."Niinkuin+sinulla+tapana+on+täällä+muita+siitä+syytellä,+mutta+peiliin+et+katso+voisiko+vika+löytyä+sieltä?"Nimeä+palstalta+kreationisti,+joka+ei+todistettavasti+olisi+pakoillut+keskusteluista?+Olet+varmaan+huomannut,+että+ylipäänsä+edes+jotenkin+keskustelukykyiset+kretut+ovat+täällä+melkoisen+harvinaisia?+Tai+sellaiset+jotka+kykenisivät+kirjoittamaan+viestin,+joka+ei+sisältäisi+absurdeja+lapsellisia+selviä+valheita.+Puhutaan+peiliinkatseluista+sitten,+kun+onnistut+nimeämään+jonkun,+jonka+toimintaa+voit+itse+pitää+hyväksyttävänä."Sinä+saat+olla+materialisti+ja+ateisti+ihan+kaikessa+rauhassa+ja+uskon+ymmärtäväni+miksi+olet"Siksi+ettei+jumaluskolle+ole+mitään+perusteita."Materialistista+evidenssiä+kyllä+löytyy,+prooffia+ei.+Se+on+taas+pitkälti+mielipidekysymys+mitä+kukakin+pitää+evidenssinä."Jätit+kertomatta+mitä+sellainen+evidenssi+olisi.+Edes+yhden+esimerkin."Eiköhän+nyt+jokainen+terve+ihminen+usko+omiin+ja+myös+toisten+ajatuksiin"Kysymys+onkin+siitä+miten+sokeasti+niihin+uskoo+ja+etenkin+niiden+erehtymättömyyteen.+Ja+samalla+muiden+vastakkaisia+ajattelevien+erehtyväisyyteen."Näen+noiden+eron+näin:Väitän+että+Jumala+on+olemassa=+totuusarvoväite+ja+siten+todistustaakan+alainen.Uskon+että+Jumala+on+olemassa=+olen+vakuuttunut+evidenssistä,+mutta+tiedän+etten+kykene+todistamaan+sitä."Etkö+huomaa,+että+yrität+käytännössä+vain+kiertää+tuossa+todistustaakkaa+sanamuodoilla+ja+määritelmilläsi?+Jälkimmäisessä+esität+että+evidenssiä+olisi+ja+pidät+jumalan+olemassaoloa+totena.+Yrität+käytännössä+esittää+ettei+todistustaakkaa+ole+siksi+ettet+pysty+sitä+kantamaan.+Käytännön+kielenkäytössä+nuo+pari+ensimmäistä+sanaa+jätetään+yleensä+sanomatta,+jolloin+nuo+toteamukset+ovat+identtiset.Pointti+on+siis+siinä,+että+toteamus+johonkin+uskomisesta+tarkoittaa+ihan+vastaavasti+totuusarvoväitteitä.+Kun+esität+uskovasi+vakaasti+jumalan+olevan+olemassa,+väität+yhtälailla+että+minä+olen+väärässä,+kun+esitän+päinvastaista.+Sillä+ei+ole+mitään+merkitystä+lisäätkö+alkuun+"väitän"+tai+"uskon".+Syytät+minua+vahvojen+väitteiden+tekemisestä+mutta+teet+itse+koko+ajan+samaa,+sillä+erolla+että+jätät+todistustaakkasi+kantamatta+näennäiseen+eroon+vedoten.+Todellinen+ero+on+perusteiden+olemassaolossa.
  5. Lähteet:Raamattu
  6. Tuo+on+sinänsä+ihan+mielenkiintoinen+kysymys,+koska+siitä+päästään+suoraan+yleisempiin+kysymyksiin+uskontojen+synnystä.Pierevä+marsu+noudattaa+aika+hyvin+antropologi+Pascal+Boyerin+toimivan+uskomuksen+kaavaa+eli+siinä+on+tuttu+peruskategoria+(eläin/henkilö)+ja+sillä+spesiaali+ominaisuus+(kaikkeuden+pieraisu),+joka+tekee+siitä+muistettavan.Perulaisen+moche-kansan+sanotaan+myös+palvoneen+marsuja,+joten+sellaisessa+kulttuurissa+tuollainen+voisi+hyvinkin+saada+kannatusta.+Täälläpäin+ajatus+eläimen+palvomisesta+on+ehkä+kuitenkin+siinä+määrin+vieraampi,+että+ehkä+tuo+ei+täällä+toimisi+niin+hyvin.+Toisaalta+ihmiset+kyllä+uskoo+kaikkialla+vaikka+mihin...Nykyuskonnot+paljastavat+kuitenkin+varsin+selvästi,+että+jos+tuosta+haluaisi+tehdä+oikeasti+suositun,+sen+pitäisi+kosiskella+jonkun+suuremman+uskonnon+kannattajia+siten,+että+se+voitaisiin+nähdä+vanhan+päivityksenä.+Siis+samaan+tyyliin+kuin+kristinusko+rakentui+riittävässä+määrin+juutalaisuuden+pohjalle,+vaikka+sen+Jeesus-henkilönpalvontakultti+olikin+vakavasti+epäyhteensopiva+aiemman+Jahve-kultin+kanssa.+Juutalaisuus+taas+rakentui+kanaanilaisen+polyteismin+pohjalle+riittävän+vastaavana,+vaikka+jumaluuden+taas+muuttuivatkin,+ja+tuo+taas+vuorostaan+aiemmille+mesopotamialaisuskonnoille+vastaavasti.+Sitten+taas+mm.+islam,+mormonismi+jne.+rakentuivat+riittävässä+määrin+kristinuskon+pohjille+epäyhteensopivuuksistaan+huolimatta.Noista+näkyy+aika+mielenkiintoisesti+miten+se+ei+näytä+loppujen+lopuksi+olevan+kovinkaan+oleellista+mitä+ne+palvottavat+jumalat+ovat.+Edes+niiden+lukumäärä+ei+näytä+olevan+kovin+oleellinen+asia.+Niitä+voidaan+muokata+ilmeisen+vapaasti,+kunhan+jotkut+muut+tavat+ja+tarinat+vain+säilyvät.+Tuokin+on+yksi+indikaattori+siitä+miten+jumala+on+kretuille+vain+väline,+eikä+todellisuudessa+mikään+asian+ydin:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14531308/jumala-on-kretulle-vain-valineNykyuskovia+ajatellen+marsun+varmaan+pitäisi+tarjota+jonkunmoinen+pelastustarina,+koska+se+lienee+oleellista.
  7. Eli+olet+lukutaidoton.