Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

1. Noinhan+se+tietysti+on.
  2. Juurikin+niin.Esim.+tämä+palsta+on+täynnä+uskovien+kannalta+perin+kiusallisia+ketjuja,+jotka+mm.+osoittavat+sen+uskon+ristiriidat+sekä+reaalitodellisuuden+että+itsensä+kanssa.+Ja+kuten+täällä+nähdään+päivästä+toiseen,+uskovat+ovat+kyvyttömiä+vastaamaan+noihin+millään+järkiargumenteilla.+Tuo+uskon+ongelmien+vuori+vain+kasvaa+kaiken+aikaa+tieteen+edetessä,+mukaanlukien+sen,+joka+paljastaa+Raamatun+tarinoiden+kiusalliset+taustat.Uskovien+vaihtoehtoina+on+joko+lakaista+ongelmat+maton+alle+tai+eteneminen+yhä+syvemmälle+denialismiin.+Omien+virallisten+oppiensakin+kanssa+sisäisessä+ristiriidassa+oleva+mutta+siitä+vähät+välittävä+luterilainen+kirkko+edustaa+vahvasti+ensimmäistä+vaihtoehtoa,+samoinkuin+yksi+luterilainen+tuttuni,+joka+totesi+suoraan+jättävänsä+uskonasioissa+ajattelun+muille.Fundikset/YEC-kretut+ovat+päätyneet+jälkimmäiseen+ja+mitä+enemmän+nuo+joutuvat+ajattelemaan+asioita,+sitä+tukalammaksi+tilanne+käy+ja+sitä+absurdimmaksi+sekoilu+väkisinkin+menee.Yksi+hyvä+esimerkki+noiden+ajattelusta+on+baraminologian+isä+Kurt+Wise,+joka+totesi+suoraan+pysyvänsä+denialismissaan+vaikka+kaikki+todisteet+olisivat+sitä+vastaan+(kuten+ne+ovatkin):http://keskustelu.suomi24.fi/t/14105451/kretutieteilijat-rehellisinaMark5+on+kanssa+hyvä+esimerkki+siitä+mitä+tuollainen+ajattelu+on,+koska+tunnetusti+hokee+täällä+jatkuvasti+ilmeisen+suodattamattomia+ajatuksiaan+siitä+miten+millään+ei+ole+mitään+merkitystä+jos+jumalaa+ei+ole.+Lohduttava+valhe+ajaa+reaalitodellisuuden+edelle+ja+sillä+ei+näytä+olevan+noille+mitään+väliä,+vaikka+siitä+seuraa+pelkkää+absurdia+valehtelua+päivästä+toiseen.
  3. Samaa+kirjaa+koskevassa+uutisessa+mainitaan+myös+tällainen:"Osa+ihmeteoista+jää+hämmästyttävän+vaatimattomiksi+ottaen+huomioon+sen,+kuka+ne+väitetysti+saa+aikaan.+Kaikkivaltias+saattaa+tankata+auton,+kun+tankki+on+tyhjennyt."Olen+itse+ollut+paikalla+kuuntelemassa+kun+yksi+pastori+julisteli+suurehkolle+yleisölle+juurikin+jumalallisena+ihmeenä+miten+autonsa+bensamittari+oli+näyttänyt+tyhjää+pitkät+matkat,+niin+että+pääsi+bensikselle.+Sanoi+muistaakseni+pitäneensä+kättään+sen+päällä+jonain+jumalallisena+taikomisena+ettei+matka+katkennut.+En+enää+muista+minkäpituisesta+matkasta+tuo+nyt+puhui,+mutta+sen+muistan,+että+jälkeenpäin+vieressä+istunut+helluntailainenkin+naureskeli+ettei+tuo+tajunnut+miten+useimmissa+autoissa+se+tankki+ei+ole+tyhjä+silloin+kun+mittari+saavuttaa+nollaviivan.Samainen+hörhö+mainosti+myös+miten+oli+jeesuspäissään+ajellut+autollaan+sellaisessa+transsitilassa,+että+oli+kiertänyt+jotain+samaa+liikenneympyrääkin+pitkän+aikaa,+kun+ei+kyennyt+ajamaan+siitä+ulos.+Nähtävästi+liikenteen+vaarantaminen+sekavassa+tilassa+oli+tuon+mielestä+suurikin+ylpeilyn+aihe.Antropologi+Pascal+Boyer+on+esittänyt+kirjassaan+Religion+Explained+miten+uskonnoissa+on+tyypillistä,+että+ne+teologiset+kiemurat+julistelevat+jotain+kaikkivaltiuksia+mutta+yksittäisillä+uskovilla+ne+uskomukset+ovat+juuri+tuollaisia+paljon+käytännönläheisempiä,+kuten+että+jumala+estää+ettei+bensa+lopu.+Eikä+tietenkään+mikään+ihme,+kun+mistään+kaikkivaltiaista+ei+ole+missään+mitään+merkkejä+mutta+epätarkkoja+bensamittareita+riittää+ja+kognitiiviset+vinoumat+hoitavat+loput.
  4. "Minulla+on+koko+perhe(6henkeä)+helluntailaisia+itseäni+lukuunottamatta.Vanhempamme+eivät+liittäneet+meitä+helluntailaisuuteen+eikä+mihinkään+muuhunkaan+uskontokuntaan+lapsina,+vaan+olimme+siviilirekisterissä+aikuisiksi+saakka.+Tällä+tavalla+saimme+itse+päättää+mihin+jos+johonkin+kukakin+haluaa+kuulua."Tuohan+on+hellareissa+ihan+normikäytäntö,+kun+ei+ole+sitä+lapsikastetta+ja+ev.+lut.+kirkosta+poiketen+varsinaiseen+jäsenyyteen+johtava+kaste+edellyttää,+että+rituaalin+kohde+edes+jotenkin+tajuaa+mitä+tapahtuu.+Ainakin+joissain+hellariseurakunnissa+taitaa+tosin+nykyisin+olla+jotain+lapsijäsenyyksiä+mutta+en+tiedä+onko+niillä+oikein+mitään+käytännön+merkitystä.+Nehän+ilmeisesti+raukeavatkin+automaattisesti+täysikäisyyden+myötä,+jos+ei+siihen+mennessä+käy+kirkossa+kylpemässä+ja+liity+varsinaiseksi+jäseneksi."Helluntailaisissakin+on+suurin+osa+iha+normaaleja+ihmisiä,+jotka+vain+pitävät+vapaammasta+ja+"elävämmästä"+uskonnonharjoittamisesta."Riippuu+normaalin+määritelmästä..."Mutta+paljon+siellä+on+myöskin+tätä+"hc+hihhulointia"+missä+meno+tuntuu+joskus+enemmän+rokkikonserttimeiningiltä+ja+joukkosuggeroinnilta+kuin+joltain+mitä+voisin+kutsua+pyhäksi."Koko+lahkon+lähtökohta+on+tietysti+ollut+varsin+vahvasti+sellainen+shamanismista,+voodoosta+yms.+tuttu+transsisekoilu+ja+maailmanloppukuvitelmat.+Eikä+tuon+lahkon+toimintaa+tosiaan+turhaan+kutsuta+kaatumaseuroiksi,+vaan+joukkokaatuilutilaisuudet+ovat+oikeasti+noissa+piireissä+suosittuja+ja+tavoiteltuja."Olen+vanhempieni+kanssa+keskustellut+ihan+suoraan+näistä+asioista+ja+molemmat+ovat+ymmärtäneet+kantani+hyvin,+ja+jopa+yhtyneet+suureen+osaan+näkemyksistäni.Mitään+konfliktinpoikastaan+ei+ole+asiasta+ikinä+ollut."Omani+ovat+pyytäneet+anteeksi,+että+tulivat+aikanaan+aivopesseeksi+minutkin+hihhulointeihinsa+ja+todenneet+katuvansa+oman+elämänsä+pilaamista+hihhuloimalla+ja+olleensa+itse+yhtälailla+aivopesun+uhreja.+Oman+perheen+sisällä+kukaan+ei+enää+kuulu+mihinkään+kirkkokuntiin.Aikanaan,+ennenkuin+kukaan+meistä+oli+päässyt+irti+jeesusteluista,+kävin+vanhempieni+kanssa+useita+avoimia+keskusteluja+siitä+miten+yhdessä+jos+toisessakaan+uskon+ydinkohdassa+ei+näytä+olevan+mitään+järkeä.+Vanhempani+vastasivat+käytännössä+kaikkeen,+etteivät+itsekään+olleet+koskaan+ymmärtäneet+niitä+kiemuroita.+Muiden+uskovien+kanssa+käydyissä+pienen+porukan+keskusteluissa+tulos+oli+jokseenkin+sama.+Ulkopuolisille+luultavasti+jokainen+olisi+julistanut,+että+tottakai+me+ollaan+täysin+varmoja+uskostamme+jne.Useimmat+jotka+eivät+ole+noihin+piireihin+kuuluneet+eivät+luultavasti+ymmärrä+miten+epävarmoja+uskovat+yleisesti+ovat,+kun+sellainen+pyritään+yleensä+piilottamaan+viimeiseen+asti+ulkopuolisilta+ja+toisilta+uskoviltakin.+Ne+konfliktitkin+ovat+siten+ihan+erilaiset+riippuen+siitä+puhutaanko+sisäpiirissä+vai+ulkopuolisille."Itse+kuulun+suomen+vapaakirkkoon+joka+on+mielestäni+kompromissi+kaavoihin+kangistuneen+liturgisen+luterilaisuuden+ja+karismaattisen+helluntailaisuuden+väliltä."Itse+olen+aina+mieltänyt+hellarit+ja+vapaakirkon+jokseenkin+samaksi+porukaksi,+johtuen+siitä+että+sukulaisissakin+on+ollut+molempia+ja+porukka+on+käynyt+aktiivisesti+ristiin+toistensa+tilaisuuksissa+yms.+Yhden+sukulaisen+lahkojenvälisessä+avioliitossakin+oli+käsittääkseni+jokseenkin+yhdentekevää+kumman+puolelle+yhdistävät+perheensä.Toki+hellareissa+varmaan+korostuu+nuo+transsihörhöilyt+ihan+eri+tavalla+mutta+vapaakirkkolaiset+näyttivät+kuitenkin+käyvän+sätkimässä+hellarikirkon+lattioilla."Tosin+en+käy+omassakaan+kirkossani+kuin+muutaman+kerran+vuodessa,+ajan+ja+mielenkiinnon+puutteen+takia.+Sielläkin+tavallaan+tunnen+itseni+ulkopuoliseksi."Kokemusteni+ja+kuulemani+perusteella+noissa+lahkoissa+tuollaiset+tuntemukset+ovat+varsin+yleisiä+ja+ulospäin+esitettävän+yhtenäisyyden+sijaan+sisäpuolella+on+yhtä+jos+toista+kuppikuntaa+ja+väkeä+joka+tuskin+haluaisi+viettää+aikaa+toistensa+seurassa,+ellei+olisi+sitä+yhteistä+uskoa,+jonka+perusteella+tehdään+me+vs.+maailma+-jakoa.+Ja+kyllähän+ne+lahkolaisetkin+kykenevät+toisistaan+havainnoimaan+miten+monella+on+esim.+mennyt+homma+överiksi+suuntaan+tai+toiseen."Henkilökohtaiseen+uskooni+nämä+asiat+eivät+juurikaan+ole+vaikuttaneet+negatiivisesti."Omalla+kohdallani+kaiken+yhteistulos+on+tunnettu+ja+kaikki+sellaiset+sukulaiset+joiden+kanssa+olen+enemmän+tekemisissä+ovat+nykyisin+joko+päässeet+eroon+uskostaan+tai+siirtyneet+tuollaisista+lahkoista+jonkun+sortin+tapaluterilaisiksi.Kaukaisempien+joukosta+varmaan+löytyy+edelleen+monenlaista+lahkosätkijää+ja+yksi+on+ainakin+toiminut+yhden+hellarisrk:n+päähörhönä.
  5. Lähde:http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tunnustus_ja_opetus_2/uskon_paakohdat