Vaativa rotu

Koirallinen.

Tuolla toisella palstalla jo kyselen asiasta, mutta siellä ei ehkä oikein ymmärretty mitä ajan takaa...

Eli siis pyytäisin mielipiteitä täältä: Kumman laatuinen koira on loppujen lopuksi vaativampi ja vaikeampi kouluttaa -ylivilkas adhd -tyyppinen koira, vai rauhallinen mutta itsepäinen?

Minulla on itselläni sekarotuinen nuori uros, jossa on mm. labradoria ja suomenpystykorvaa... Tämä on ylivilkas koira, mutta kiltti ja pehmytluonteinen. Se tulee myös hyvin toimeen toisten koirien kanssa, mutta kaikesta päivittäisestä kaupungin keskustassa liikkumisesta yms. huolimatta, se saattaa edelleen innostua hyppimään ihmisten päälle, tai riehumaan muuten.

Se osaa jo kyllä kävellä nätisti ja käyttäytyä rauhallisesti ihmisvilinässäkin, mutta jos joku tulee jututtamaan, se yrittää hyvin herkästi hyppiä päälle.

Olen itse pikemmin rauhallinen ihminen, ja minusta tämän kaltainen koira on vähän vaikea kumppani siksi, että sen kanssa saa olla koko ajan "varpaillaan" että ehtii estää sitä hyppimästä kenenkään päälle, ja aina ei ehdi.

Olen kuitenkin ihastunut amerikanakitoihin, ja tiedän kyllä että ne eivät ole miellyttämishaluisia koiria. Minua kiinnostaisi kuitenkin tietää, että mitä mieltä olette -onko ne niin vaikeita kasvattaa yhteiskuntakelpoisiksi koiriksi vai tuleeko niistä helposti vaarallisia?

Entä miten ne tulevat perheen muiden koirien kanssa toimeen? Oma koirani siis on kiltti mutta vilkas ja se tykkäisi kovasti toisten koirien seurasta... Olisiko vaarana, että akita kävisi joku päivä omaan laumaansa kuuluvan oman koirani kaltaisen kimppuun? En halua asettaa tätä jo olemassa olevaa koiraani vaaraan... Entä tulisiko narttu paremmin toimeen tämän kanssa, sillä koirani on siis uros?

Olen katsellut asuntoalueellani olevia koiria ja niiden omistajia, ja täällä on kaikenlaisia vaarallisinakin pidettyjä rotuja. On pitbulleja, rottweilereita, kaukasianpaimenkoiria, akitoja, dogo argentinoja ja monenlaisia mastiffeja. Minusta näiden koirien omistajat eivät vaikuta sen kummemmilta "koirakuiskaajilta" kuin minäkään -vaan ihan perus mateilta ja maijoilta. Kuitenkin yhteiselo näiden vaarallisten/vaativien koirien kanssa näyttää heillä erittäin helpolta ja leppoisalta.

Sitten taas ne koiranomistajat jotka yleensä näyttävät olevan vaikeuksissa koiriensa kanssa, omistavat noutajia tai jotain pieniä ärhäköitä terrierejä.

Olen siis alkanut pohtimaan, että onko se pikemminkin niin, että ne vilkkaat koirat ovatkin loppupeleissä niitä hankalampia hallittavia, kuin rauhalliset?

Kertokaapa amerikanakitojen omistajat omia mielipiteitänne, että tarviiko akitan omistajan itsensä olla joku hirmu vahva tyyppi, jolla on luontaista auktoriteettia, vai passaako ihan normaali jamppa, joka vaivautuu sosiaalistamaan ja kouluttamaan koiraansa?

2

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vierailija2011

      Minusta tuohon ei voi antaa yleistä vastausta, vaan hallittavuus riippuu aina koirasta, ihmisestä ja niiden välisestä yhteistyöstä. Toiselle vilkas on hankalampi kuin rauhallinen ja taas toisin päin.

      Olen itse miettinyt tuota samaa, että välillä näyttää siltä että ihmisillä on usein hankaluuksia ns. "helpompien" eli miellyttämishaluisten ja ei niin jääräpäisten rotujen kanssa, joiden kanssa yhteistyön voisi luulla sujuvan hyvin. Voisikohan tuo johtua siitä, että kyseiset henkilöt ovat valinneet "helpon" rodun, koska ajattelevat pääsevänsä vähemmällä koulutuksessa? Silloin he eivät myöskään panosta koulutukseen yhtä paljon kuin ihmiset, jotka ovat tehneet tietoisen päätöksen "haastavaa" rotua valitessaan siitä, että koulutukseen on todella uhrattava aikaa paljon.

      Muutaman amerikanakitan tunnen ja niistä saatujen kokemusten perusteella sanoisin, että älä missään nimessä ota amerikanakitaa vain sen perusteella että kadulla vastaan kävellessään koirat ovat näyttäneet olevat hallinnassa. Sen eteen on todennäköisesti tehty paljon työtä.

      Luulisin, että nuo hallinnassa olevien amerikanakitojen omistajat ovat kaikki ihan normaaleja jamppoja ilman koirakuiskaajan taitoa, mutta he ovat tutustuneet rotuun hyvin ja tiedostavat sen, että koirasta ei tule yhteiskuntakelpoista pelkällä rapsuttelulla ja makupaloilla. Ja mikä tärkeintä, ovat valmiita tekemään työtä toimivan yhteistyön eteen.

      Eli niin kuin varmaan kaikki muutkin sanovat, tutustu rodun kasvattajiin ja heidän koiriinsa, käy tapahtumissa, joissa kyseistä rotua näkee ja mieti sitten, onko amerkianakita sinulle sopiva rotu. Tällä keskustelupalstalla kokemusteni mukaan saa usein kärkkäitä mielipiteitä suuntaan jos toiseen amerikanakitoista. Suosittelisin ennemmin aloittamaan keskustelun amerikanakitakerhon keskustelufoorumilla, siellä uskoisin sinun saavan rakentavampia vastauksia kuin täältä. :)

      Foorumin osoite on: http://www.amerikanakita.fi/index_fin.htm

      • Koirallinen.

        Kiitos vastauksestasi, ja sinä ymmärsitkin mitä ajoin takaa kysymykselläni. :) Pitänee kysellä sitten tuolta keskustelufoorumilta akitoista enempi... En sellaista ole kyllä ihan vähällä kummalla laittamassa, sillä minulle on tärkeää, että koirani ei ole vaaraksi kenellekään. Ne vain ovat jollain tapaa kiehtova rotu ja siksi niihin olen ihastunut... Olisin sellaisen luultavasti jo ottanut, jos niillä ei olisi taipumusta agressiivisuuteen vääränlaisella ihmisellä.

        Voi tosiaan olla, että ns. helpommat koirat ovat huonosti käyttäytyviä sitten siksi, että niitä ei kouluteta kunnolla, kun ajatellaan että vähemmälläkin pärjää. Omaa koiraani olen kyllä kouluttanut ongelmakoirankouluttajan kanssakin, ja hän oli sitä mieltä ettei siitä ikinä tule ns. tavallista koiraa -vaan se pysyy aina hieman liian riehakkaana... Luultavasti se on tuon riehakkuutensa perinyt labradorilta jota siinä on 1/4.

        Joskus ajattelen, että esim. labradorit ovat niin hankalia siksi, kun ne ovat yli-ystävällisiä kaikkia ventovieraitakin kohtaan, ja hyvin herkästi haluavat tehdä tuttavuutta ja se kaikki on sitten ylitsevuotavaa -eli hypitään päälle ja pussaillaan jne... Tykkään kyllä labradoreista ja ne ovat yksi suosikkiroduistani juuri sen kiltteyden ja huumorintajunsa vuoksi -kaikista hauskimmat koiratarinat ovat aina labradoreista... :)

        Minulla siis on kokemusta koirista jotka ovat yli-innokkaita, mutta kilttejä. Aiempi koirani oli puoleksi labradori, joka sekin oli riehakas -mutta ei nyt ihan tällainen kuitenkaan, kuin tämä nykyinen koirani, jossa tuota virtaa riittää... Seuraavaksi tahtoisin hieman eri tyyppisen koiran, eli jonkin rauhallisen ja vähän pidättyväisemmän rodun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      408
      1633
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1230
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      840
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      192
      768
    Aihe