Eli olemme kastaneet esikoisemme(n4vuotta sitten), me vanhemmat erosimme kirkosta n. vuosi sitten. Lasta emme itse "erottaneet", eli kuuluuko hän vielä kirkkoon vai meneekö vanhempien mukaan noin pienenä? Lapsi siis nyt 4vuotias. Toinen ongelmani on, meille syntyi vasta toinen lapsi jonka haluaisin myös kastaa. Ihan vain siksi, kun sukumme kaikki jäsenet kuuluvat kirkkoon ja kaste on ns. tärkeä kaikille. Tiedän, että toisen vanhemman tulee kuulua kirkkoon, jotta lapsi voidaan kastaa. Voinko siis liittyä kirkkoon siksi aikaa, että lapsi on kastettu ja taas erota? Vai eroaako lapsi myös mukana kirkosta, koska emme vanhemmat siihen kuulu.
Syynä miksi olemme itse eronneet, on se ettemme käy kirkossa, emmekä ole uskovaisia tai usko mihinkään ja halua maksaa turhia veroja tuosta. Mutta itsekkin olen rippikoulun käynyt jne ja haluaisin, että lapsellamme olisi mahdollisuus itse siinä vaiheessa päättää mitä haluaa tehdä. Pysyä kirkossa, mennä rippileirille ja ehkä naimisiin kirkossa. Tai sitten erota!
Lapsi kuuluu kirkkoon vaikka vanhemmat ei?
3
903
Vastaukset
- usko-matonta
Enpä ole kuullut ennen, että joku haluaisi pitää lapsensa jonkin aatteellisen yhteisön jäsenenä, vaikka itse siitä nimenomaisesti eroaa, kun ei yhteisön aatteeseen usko. Mutta käsittääkseni pilttinne on edelleen kirkon jäsen. Uudesta piltistä tulee jäsen vain, jos jompikumpi vanhemmista on kirkon jäsen. Kirkkoon voi liittyä ja lapsen kasteen jälkeen erota, mutta kirkollisvero menee koko vuodelta. Valinnanvapaushan lapsellasi on paremmin, jos hän ei kuulu kirkkoon. Silloin hän voi koulussakin valita, osallistuuko uskonnonopetukseen vai ei, kirkkoon kuuluvalla lapsella sitä valinnanvapautta ei ole. Ja kasteen saa ja ripille pääsee kyllä aikuisiälläkin, jos niin itse valitsee. Mutta tietysti, kukin tyylillään, jos et vallan provoile.
- aaafgfeg
en provoile. En ole ikinä pitänyt kirkkoa tärkeänä, mutta silti siihen kuulunut 25vuotta. Nyt päätin erota, koska en näe siitä itselleni mitään hyötyä, lähinnä siis veron takia erosimme,miksi maksaa koska voin käydä kirkossa ilman maksamistakin jos haluan. Mutta jotenkin oletan, että meidän suvulle se on tärkeää että kirkkoon kuulutaan.Enkä ole kuuluttanut myöskään sitä,etten itse enää kuulu.
- 17+20
meillä ei ainakaan muksukaan voi kuulua kirkkoon jos ei ees toinen vanhemmista kuulu kans...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1081095- 571081
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161076Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46959