Onko mahdollista?

Lyhyitä aikoja mökil

Onko Suomessa mahdollista toteuttaa sellainen kesämökkirakenne, jossa mökillä synyvä jäte säilytetään autoon sopivissa astioissa tai säiliöissä ja siirretään niissä muun asioinnin yhteydessä mökin ulkopuoliseen jätesysteemiin? Mökkiin ei siis tulisi kiinteitä jätteensäilytysrakennelmia. Jos tämä on mahdollista, voiko kunta siitä huolimatta periä jätemaksua?

34

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m.ökki

Mihin aioit ne jätteen sitten autolla viedä. Kyllä se taitaa olla joka puolella vallalla sellainen että mökistäkin täytyy maksaa jätehuoltomaksu, mutta ei välttämättä tarvitse liittyä järjestettyyn jätteenkeräilyyn vaan voi viedä jätteet joko ko.kunnan jätteenkeräyspisteeseen tai vaikka ihan kotiroskikseen ottaa mukaan, niin kuin me teemme yleensä. On siinä se itu, että jos ei olisi pakko maksaa, jos ei käytä keräilypistettä, monet mökkiläiset heittäisivät jätteet mihin sattuu esim. levähdyspaikkojen roskiin tai jopa maastoon.

• Anonyymi

Jätteet voi viedä kotiroskiin mökiltä.älypää
        Turhaa on mökin jätemaksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätteet voi viedä kotiroskiin mökiltä.älypää
        Turhaa on mökin jätemaksi

Yhtä lailla jätteen kuskaus kotiroskiksestakin maksaa. Kun sinne dumpataan lisää jätettä niin täytyy tyhjätä useamnin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhtä lailla jätteen kuskaus kotiroskiksestakin maksaa. Kun sinne dumpataan lisää jätettä niin täytyy tyhjätä useamnin.

Miten sinne lisää tulee, jos on saman talouden roskat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten sinne lisää tulee, jos on saman talouden roskat.

Siten että kotona tuotetusta roskamäärästä vähentää mökillä tuotetun määrän -> Pärjää harvemmilla tyhjennyskerroilla. Ei roskan määrästä veloiteta vaan tyhjennyksistä.

• huovataan välillä

Eräs Savolainen kunta toteuttaa jo tätä, maksat mökkiläisenä "ekomaksun" mutta mitään aluekeräyspisteitä ei ole (lakkautettu) ja voit liittyä järjestettyyn jätteenkeräykseen jos tahdot.

Tämä ei oikein tunnu järkevältä , maksat siitä että kunnanvarastolla on ser-jätteiden jättöpaikka ( näistä on maksut maksettu jo ostaessa) ja jättöaika lauantaisin 1h.

No ne poltetaan mitä pystyy ja loput kompostoidaan ja jotain tulee vietyä kotiroskikseen kun ei ole sitä jätekeräykseen järkisyytä liittyä (kelirikot ja muut tekijät) silti ei pysty sisäistämään tätä eko-maksua mihin se perustuu.

Roskat jää todella vähiin kun hankintoja tehdessä pakkaukset kannattaa jättää jo myyntipaikkaan.

Moni jätteenkeräyspiste on ihan omatoimisesti pilattu pahimmillaan nähnyt traktorikuorman kattohuopaa mätettävän jäteastiaan joka ei varmasti sinne kuulu.

• onko koko totuus?

kerro vaan kunnan nimi niin otetaan selvää. ei se-romun palauttamisesta kuulu mökkiläisten tai muidenkaan kahteen kertaan maksaa.

• Lailliset jätteet

Vaikka veisit jätteesi mihin vaan tai poltat tontillasi,et pysty vapautumaan jätemaksusta. Kunta perii jätemaksun koska se joutuu sen kuitenkin järjestämään koska laissa vaaditaan niin. Lisäksi lain mukaan ei saa kuljettaa jätteitä pois syntypaikkakunnalta vaan ne on jätettävä sen kunnan alueelle jossa ne syntyvät. Tiedän että monet kuskaavat jätteensä kotipaikkakunnalleen ja kuvittelevat pääsevänsä jätemaksusta eroon mutta näin ei ole todellakaan.

• pihb piugh pui

Laitappas linkki.

Siis siitä lain kohdasta, missä sanotaan, että jos olen lomalla mökilläni kunnassa A, en saa viedä mäkillä syntynyttä jätepussia mennessäni kotini roskikseen pakkakunnalle B.

Nimittäin, jätemaksu maksetaan jokatapauksessa kumpaankin paikkaan. Se taas, mitä vaikkapa mökkikunnassa jätteistä joutuu maksamaan, sehän riippuu alueesta ja paikasta. Itellä mökki haja-asutusalueella. Voin polttaa roskia, komposti on. Jokapaikassa pahvin jne keräystä. Sekajätettä kertyisi muutamassa vuodessa ehkä sellainen pieni astiallinen. Joopa, kuka niin sanoo, että mulla pitää käydä iso jäteauto kerran viikossa hakemassa pienen muovipussillen sekajätettä?

Kyse ei ole mistään jätemaksun kiertämisestä, se maksetaan jokatapauksessa. Kyseessä on nyt vain jätefirmojen rahastamisyritykset. Koitetaan antaa mielikuva, että sen jäteauton on käytävä sun tontilla erillistä maksua vastaan. Mutta jos ei tule jäteautoon laitettavaa roskaa, niin kyllähän se on ilmasta rahastamista.

Siis ei käy jäteauto mökillä, eikä tule käymään. Mulla on lapio ja osaan kaivaa montun, ei yksinkertaisesti tule sekajätettä. Siitähän tässä koko jutun ydin, kaiken muun jätteen voi hoitaa muuten. Mitä muuten on sekajäte? Mulla se on kamaa, mitä nyt ei voi työntää mihinkään muualle. Ja se oikeastaan on vain lajittelematonta jätettä, siis just joku pakkaus, missä on muovia, vähän pahvia, vähän elintarviketta, vähän metallia, vähän vaikka mitä. Periaatteessa jokin einespakkaus. Ja nekin palaa, kun on kunnon tuli ja hiillos. Kissanhiekka on hyvin lannoitettua bentoniittisavea. Sen parempaa maanparannusainetta ei ole olemassakaan. Jne.

Koko jätelodju asia on ainoastaan jätefirmojen pisnes. Ihminen ei ole tarvinnut tuhansiin vuosiin mitään vitun jäteautoja, nyt niistä koitetaan tehdä pisnestä väkipakolla.

Ja ne jätemaksut mäkin joudun maksamaan, vaikka jätettä ei tule käytännössä ollenkaan. Mutta mä en maksa kuorma-autokuskille yhtään mitään.

• khnjk khnoh oh
        pihb piugh pui kirjoitti:

Laitappas linkki.

Siis siitä lain kohdasta, missä sanotaan, että jos olen lomalla mökilläni kunnassa A, en saa viedä mäkillä syntynyttä jätepussia mennessäni kotini roskikseen pakkakunnalle B.

Nimittäin, jätemaksu maksetaan jokatapauksessa kumpaankin paikkaan. Se taas, mitä vaikkapa mökkikunnassa jätteistä joutuu maksamaan, sehän riippuu alueesta ja paikasta. Itellä mökki haja-asutusalueella. Voin polttaa roskia, komposti on. Jokapaikassa pahvin jne keräystä. Sekajätettä kertyisi muutamassa vuodessa ehkä sellainen pieni astiallinen. Joopa, kuka niin sanoo, että mulla pitää käydä iso jäteauto kerran viikossa hakemassa pienen muovipussillen sekajätettä?

Kyse ei ole mistään jätemaksun kiertämisestä, se maksetaan jokatapauksessa. Kyseessä on nyt vain jätefirmojen rahastamisyritykset. Koitetaan antaa mielikuva, että sen jäteauton on käytävä sun tontilla erillistä maksua vastaan. Mutta jos ei tule jäteautoon laitettavaa roskaa, niin kyllähän se on ilmasta rahastamista.

Siis ei käy jäteauto mökillä, eikä tule käymään. Mulla on lapio ja osaan kaivaa montun, ei yksinkertaisesti tule sekajätettä. Siitähän tässä koko jutun ydin, kaiken muun jätteen voi hoitaa muuten. Mitä muuten on sekajäte? Mulla se on kamaa, mitä nyt ei voi työntää mihinkään muualle. Ja se oikeastaan on vain lajittelematonta jätettä, siis just joku pakkaus, missä on muovia, vähän pahvia, vähän elintarviketta, vähän metallia, vähän vaikka mitä. Periaatteessa jokin einespakkaus. Ja nekin palaa, kun on kunnon tuli ja hiillos. Kissanhiekka on hyvin lannoitettua bentoniittisavea. Sen parempaa maanparannusainetta ei ole olemassakaan. Jne.

Koko jätelodju asia on ainoastaan jätefirmojen pisnes. Ihminen ei ole tarvinnut tuhansiin vuosiin mitään vitun jäteautoja, nyt niistä koitetaan tehdä pisnestä väkipakolla.

Ja ne jätemaksut mäkin joudun maksamaan, vaikka jätettä ei tule käytännössä ollenkaan. Mutta mä en maksa kuorma-autokuskille yhtään mitään.

Ja yks juttu vielä.

Mä vein sekajätettä läheisen kaupungin kaatopaikalle auton peräkärryllisen, siis sellaista kamaa jota kertyi luhteja siivotessa. maksoin kärrykuormanhinna, oliko se nyt parikymppiä. Mun mielestä ihan tavallinen ja ehdottomasti laillinen tapa hävittää sekajätettä.

Siis kenenkään ei ole pakko tehdä yhtään mitään sopparia minkään jäteautofirman kanssa. Sellaiseen laiki ei velvoita ketään. Laki velvoittaa ihmisen hoitamaan jäteasiansa asianmukaisesti, missään ei sanota, että sen jäteautoyrittäjän on käytävä sun tontilla.

• huopaa jo
        khnjk khnoh oh kirjoitti:

Ja yks juttu vielä.

Mä vein sekajätettä läheisen kaupungin kaatopaikalle auton peräkärryllisen, siis sellaista kamaa jota kertyi luhteja siivotessa. maksoin kärrykuormanhinna, oliko se nyt parikymppiä. Mun mielestä ihan tavallinen ja ehdottomasti laillinen tapa hävittää sekajätettä.

Siis kenenkään ei ole pakko tehdä yhtään mitään sopparia minkään jäteautofirman kanssa. Sellaiseen laiki ei velvoita ketään. Laki velvoittaa ihmisen hoitamaan jäteasiansa asianmukaisesti, missään ei sanota, että sen jäteautoyrittäjän on käytävä sun tontilla.

Miksi sitten tämä ekomaksu vaikka kunta ei järjestä yhtään mitään asian tiimoilta kuin laskunkirjoituksen (vaikka se kunnan keräyspiste 1h avoinna lauantaina) ja ser-ti jätteet voit palauttaa muutenkin ilmaiseksi.

Maksaako joku ihan oikeasti iloisin mielin vaikka koko summaa vastaan et saa yhtään mitään "palvelua" joo kohta joku fiksu kiirehtii sanomaan tee soppari jäteyhtiön kanssa mutta sehän ei ole mikään kunta ja sen kriteerit taas ymmärtää.(bisnes)

• jäte-joonas

Laitappas linkki.

"Mulla on lapio ja osaan kaivaa montun". Joopa joo. Olisikohan tässä syy miksi PITÄISI olla pakollinen jätteiden keruu. Tätä muuten taidetaan nimittää ympäristörikokseksi.

• Lailliset jätteet

Laitappas linkki.

Ei kukaan pakotakaan solmimaan mitään sopimusta jätekuskin kanssa, vaan kysymys on siitä että kunta veloittaa jätemaksun jokaiselta asutulta kiinteistöltä ja vapaa-ajanasunnolta. Tämä taas johtuu siitä että laki määrää kunnan järjestämään jätehuollon, tiedottamaan ja järjestämään ongelmajätteiden vastaanottoa jollakin tavalla ( kunta voi tehdä sopimuksen myös yksityisen jäteurakoitsijan kanssa ) . Tämä kaikki vaatii rahaa jotka kerätään mökkiläisiltä ja vakituisilta asukkailta. Kummastuttaa miten yksinkertainen asia on niin vaikea ymmärtää. Ja huomaa, vaikka poltat jätteesi tai hävität ne miten vaan, joudut maksamaan maksun. Lue jätelakia niin sieltä selviää moni asia. Eri kunnilla on toki sitten omia käytäntöjään jotka saat selville (mökki)kuntasi teknillisestä virastosta.

• Anonyymi
        jäte-joonas kirjoitti:

"Mulla on lapio ja osaan kaivaa montun". Joopa joo. Olisikohan tässä syy miksi PITÄISI olla pakollinen jätteiden keruu. Tätä muuten taidetaan nimittää ympäristörikokseksi.

Mökillä oli naapurustossa tällainen jätteenkäsittelijä. Onneksi myi paikkansa, uusi omistaja kertoi joutuneensa kuskaamaan toista siirtolavallista jätepussukoita kaattarille, niitä löytyi upotettuna ympäri tonttia.

• Anonyymi

Laitappas linkki.

"Ja ne jätemaksut mäkin joudun maksamaan, vaikka jätettä ei tule käytännössä ollenkaan". Tuohon et usko itsekään. Lähes joka ainoa eväs ja eine on pakattu moninkertaiseen muoviin, takana ovat ne päivät kun kauppias kääräisi hampparinväärän sanomalehden sivuun ja lorotti maidon kannuun.

• m.ökki

Mutta aloituksessa kysyttiin, että voiko omatoimisuudesta huolimatta kunta periä jätemaksua. Vastaus on: Voi.
      Onko pakko liittyä järjestettyyn jätteenkeräilyyn mökkikiinteistöllä. Eli, että jäteauto hakee jätteeet, vastaus on : Ei

Tuo viimeiksi mainittu velvollisuus on ainakin meidän kunnassa kuitenkin vakituisesti asutuilla kiinteistöillä.

• Anonyymi

• Anonyymi

Saattaa olla kuntakohtaista. Meidän mökkikunnassa maksetaan sekä kunnan jätemaksua, jolla saadaan metallin-, lasin- ja kartongin kunnan keruupisteet. Sekä on liityttävä kiinteistökohtaiseen sekajätteen keruuseen (paitsi saarikiinteistöt joita varten kunta ylläpitää niinikään maksullisia lukollisia keruuastioita).
        Jos on naapurisovusta enää mitään jäljellä niin kimpparoskis ei ketään perikatoon vie. Meillä on 6 mökin kimppa (1 kpl 660L astia). Jos oikein muistan niin sen tyhjäys maksaa n. 6e/kiinteistö/kerta.

• näin on.......

Meillä on pakko liittyä ja maksaa perusmaksut ja minimissä 2 tyhjäystä kesän aikana, Laskua tulee n.30€ vaikka ei laittaisi astiaan yhtään mitään. Me viedään aina kaikki roskat kotiin kun ei haluta haisevaa astiaa tienvarteen.

• asiatieto

Vuosittain perittävällä ekomaksulla katetaan yleensä ekopisteiden ylläpidosta, vaarallisen jätteen vastaanotosta ja jätetiedotuksesta ja neuvonnasta aiheutuneita kustannuksia. Reilu puolet maan jätehuoltoyhtiöistä perii toimialueellaan ekomaksua.

Sekajäte on sitä jätettä, mikä lajittelun jälkeen jää jäljelle. Jätettä, jota ei voida hyödyntää mitenkään, vaan se päätyy kaatopaikalle. Eli sekajätteestä on poistettu kaikki hyödynnettävissä oleva: puu, pahvi, lasipurkit, metallit, puutarhajätteet. Lisäksi siitä on poistettu sähkö-ja elektroniikkaromut sekä vaaralliset jätteet.

Sekajätettä tulee kaikilta, osalta enemmän, osalta vähemmän. Järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittyminen on jätelain mukaan pakollista kaikissa kiinteistöissä, niin asuin- kuin vapaa-ajan kiinteistöissäkin. Siihen liittymisen voi hoitaa joko omalla kiinteistöllä olevalla jäteastialla tai usean kiinteistön yhteisellä kimppa-astialla. Lisäksi joissakin kunnissa on yhteisiä aluekeräyspisteitä loma-asukkaita varten, joihin liittymällä voi hoitaa tämän lakisääteisen velvollisuuden. Liittyipä millä tavalla tahansa järjestettyyn jätteenkuljetukseen, sekajätteeestä joutuu aina jätteen tuottaja maksamaan. Paras keino säästää jätekuluissa on ehkäistä jätteiden syntymistä omilla kulutustottumuksilla ja ostosvalinnoilla. Lisäksi tarkka ja aktiivinen lajittelu säästää kukkaroa.

Jätteiden kotipoltto on kielletty, samoin jätteiden maahan hautaaminen.
      On totta, että tuhansiin vuosiin ihmiset eivät ole tarvinneet järjestettyä jätteenkuljetusta, vaan eipä tuhat vuotta sitten ollut sellaisia myrkkyjäkään mitä nykyisin tuotteet sisältävät. Tuhat vuotta sitten ei myöskään ihmisten keskimääräinen elinikä ollut 80-vuotta, vaan 40-vuotta.

Mieluusti olisin palaamatta aikaan, jolloin kaikki paskat haudataan omalla pihamaalle, miettimättä mitä se toiminta aiheuttaa ympäristölle, eläimille ja meille itselle. Jätteen polttoa kotitulipesissä miettisin myös aika moneen kertaan, ei pelkästään sen vuoksi että se lain mukaan on kiellettyä, vaan sen vuoksi mitä haittoja siitä meille itselle aiheutuu. Tottahan se jäte häviää näkyvistä polttamalla, mutta eipä taida tulla jätteenpolttajalla mieleen, että myrkkykaasut ja hiukkaset ei häviä mihinkään. Kaikki muovin poltosta ilmaan nousevat myrkylliset hiukkaset laskeutuvat ennen pitkään takaisin meidän päällemme, marjapensaisiin, vihanneksille, metsämarjoille. Tulemme siis syöneeksi omat roskamme. Jätteen kotipolttaja voisi yksinkertaisesti pilkkoa muoviroskat lautaselleen ja pistellä poskeensa samantien, niin meidän muiden oikein toimivien ei tarvitsisi kärsiä muiden typeryydestä.

Minusta on ylipäätään silkkaa typeryyttä nurista maksuista, jotka aiheutuvat omasta toiminnasta, samahan se on sitten valittaa siitä, että joutuu maksamaan sähköstä, vedestä, lämmöstä, ruuasta..ihan mistä tahansa mitä ihmisen elämään kuuluu.

• NOKIKOLARI

Nimim. asiatieto kirjoitti asiaa.
        Lisäisin vielä tuohon tulisijassa jätteidenpolton haittoihin hormiin kertyvät nokihaitat, joiden seurauksena voi muodostua vaarallinen nokipalo, jolloin koko mökki voi kärähtää.

• Mökkeilija..........

On tämä kummaa kansaa. Mökkeihin sijoitetaan kymmenia, jopa satoja tuhansia. Niiden käytöstä maksetaan huimia summia (polttoaineet sinne menemiseen, lämmitys, verot, kunnostus ja ylläpito jne) ja sitten kitistään jostakin parinkympin laskuista. Ennemmin haudataan jätteet vaikka maahan kun maksetaan mokomia roposia niiden asiallisesta käsittelystä.
      Ei perhana, voiko näin typeriä ihmisiä vielä tänä päivänä löytyä.
      Myykää mökkinne niin ei ole tätäkään ongelmaa.

• höynäytettäviä

Kummaa joo tosiaan on kansa.

Mikä on se palvelu josta kuka tahansa maksaa iloiten jota ei ole edes tuotettu mitenkään kuin laskun muodossa (lasku ei ole mikään palvelu vielä) vai tuntusisiko hyvältä saada 50euron lasku eräpäivineen ja sitä maksua vastaan et sitten saa yhtään mitään vastinetta muuta kuin lisälapun jossa todetaan että voit liittyä järjestettyyn jätteidenkeräykseen ??? euroja keräysastia ja ???? euroja tyhjennyskerta ja sovi asiat itse ei oikein natsaa yhteen tämän alkumaksun kanssa vai kuinka aivopestyjä ihmiset oikein ovat.

Ekomaksun ymmärrän kun se olis jotenkin keräyspisteiden kanssa yhdessä mutta kun ne on poistettu ja silti maksu peritään joku ei täsmää vai olenko vain tyhmä kun en voi asiasta purnata (laki on niin kuin luetaan silti kaikille sama)

• resurssien tuhlausta
        höynäytettäviä kirjoitti:

Kummaa joo tosiaan on kansa.

Mikä on se palvelu josta kuka tahansa maksaa iloiten jota ei ole edes tuotettu mitenkään kuin laskun muodossa (lasku ei ole mikään palvelu vielä) vai tuntusisiko hyvältä saada 50euron lasku eräpäivineen ja sitä maksua vastaan et sitten saa yhtään mitään vastinetta muuta kuin lisälapun jossa todetaan että voit liittyä järjestettyyn jätteidenkeräykseen ??? euroja keräysastia ja ???? euroja tyhjennyskerta ja sovi asiat itse ei oikein natsaa yhteen tämän alkumaksun kanssa vai kuinka aivopestyjä ihmiset oikein ovat.

Ekomaksun ymmärrän kun se olis jotenkin keräyspisteiden kanssa yhdessä mutta kun ne on poistettu ja silti maksu peritään joku ei täsmää vai olenko vain tyhmä kun en voi asiasta purnata (laki on niin kuin luetaan silti kaikille sama)

Tämä mitä erilaisimpien maksujen määrääminen sellaisissakin asioissa, jotka omalle kohdalle eivät luontevsti natsaa, on närkästyttävää.
        Politiikkaa tehdään asialla kuin asialla. Kiinteistöverolla vois hoitaa tämän jäteasiankin.

• Anonyymi
        resurssien tuhlausta kirjoitti:

Tämä mitä erilaisimpien maksujen määrääminen sellaisissakin asioissa, jotka omalle kohdalle eivät luontevsti natsaa, on närkästyttävää.
        Politiikkaa tehdään asialla kuin asialla. Kiinteistöverolla vois hoitaa tämän jäteasiankin.

Pientähän tämä maksu vielä on. Kornein kuulemani on hulevesimaksu, eli kunnalle täytyy maksaa pihalle satavasta vedestä.

• huuhaata tommoset

Mää oon ratkassut asian niin kun mun talo on tämmösellä mökkialueella, niin maksan vaan kesämökkiläisen jätehuollosta menevää pienempää maksua ja ne tyhjentää vaan touko- kesä- heinä- ja elokuussa. Eivät oo huomannu mitään.
      Hinta on vaan 51 e joka on vähän verrattuna siihen, jos tyhjennettäis joka kuukausi eli 114. Siis suoraa ja selvää säästöä 63 euroa vuodessa. Se tekee kuulkaas yli 5 euroa kuussa eli sillä saa melkein sixpackin Lidlistä.

Eihän toi isolta summalta kuulosta, mutta miks maksaa kun kerran voi polttaa roviolla ja keskuslämmityskattilassakin, ihan niin kuin täällä on viimiset sata vuotta tehty.

• sefvgyh6

Meille tulee 2 kertaa kuukaudessa iso roskisauto mutkasta hiekkatietä vain todetakseen että pönttö on tyhjä, matkaa tulee 2 x 6km kerta. Miksi tyhjä astia? , no ei tule roskia, ja jos vähän tuleekin otetaan lähtiessä mukaan.

• V..aa mökkiroskaajat

Kyllähän ne roskat vois viedä autossa oman kodin roskapönttöön. Valitettavasti maailma on täynnä mul..uja (myös naispuolisia), jotka lupauksistaan huolimattaan viskaavat pussit tienposkeen tai vaikkapa levähdyspaikkojen roskikseen tai sen viereen. Tämän vuoksi kaikki mökkiläiset velvoitetaan osallistumaan jätehuollon kustannuksiin. Ainakin teoriassa heille on osoitettu oikea paikka sijoittaa jätteet.

• Mikä ettei:.1!?+

.

avainsana tässä ei ole mökki vaan "tuotteet tarkoitettu karavaanarikäyttöön"

esim. mobile-wc

.

• ödgnfnbasf

Myykää mökkinne, köyhät, jos ette pysty/halua maksaa jätemaksujanne.

• adosa86

Hello Dear
      ([email protected])
      it is my pleasure to contact you after viewing
      your profile on my search for friendship, which
      speaks good about you i decided to drop few
      words to you.I'm miss charity by name,
      please write me back on my email([email protected]) for more
      introduction,also i will send my pictures to you
      charity

...........................................................................................................................

Hei rakas
      ([email protected])
      minulla on ilo ottaa sinuun yhteyttä nähtyään
      Profiilin minun etsiä ystävyyttä, joka
      puhuu hyvää sinusta päätin pudottaa muutaman
      sanoja you.I "m Miss hyväntekeväisyys nimen,
      kirjoita minulle takaisin minun email ([email protected]) lisää
      käyttöönotto, myös minä lähetän kuvia sinulle
      hyväntekeväisyys

• Anonyymi

Savukosken kunta perii jätemaksua 117e ja se oikeuttaa viemään roskapussin 10km päähän jätesäiliöön.eli tätä jätehuoltoa varten minulla pitää olla oma auto jne vien keskimäärin 10 kauppapussia roskia vuodessa .on muute kallista lystiä.ja surkeinta tässä on se että jos en vie roskia lainkaan maksan silti 117e.esim jos olen vuoden ulkomailla.tämä on häpeällistä pakko rahastusta.tähän pitää saada muutos.esim.litrahinta,tietynkokoinen astia vaikka 100litraa ja tyhjennys tekstiviestillä hintaan 40euroa tässä ois järkeä.

• Anonyymi

Mahtaisko olla kuitenkaan. Nykymallissa autot kiertää ennalta suunniteltuja ja optimoituja reittejä. Tekstarimallissa pitäisi joka ajokerta suunnitella erikseen. Toinen juttu sitten jos roskiksiin saisi senverran älyä että ilmoittaisi kerääjälle pytyn täyttöasteen eli tarvitseeko käydä tyhjäämässä. Muistan että tällaisesta pari vuotta sitten uutisoitiin mutta saattaa olla liian utopistista. Ja oltaisiinko tällaisesta älyroskiksesta ja sen kunnossapidosta valmiita maksamaan enemmän, ei sitä tyhmän muovilootan hinnalla saisi ja ovat aika raffilla käytöllä.

• Anonyymi

On. Ostaa vaan mökkimatkoille skoodan joka on valmiiksi jo tunkio!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4622
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1897
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1600
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      125
      1134
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1081
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1036
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      933
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      896
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      872
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      838
    Aihe