yksiön alivuokraus.

tiedonjanoinen2

En osannut päättää kumpaanko kuuluu vuokralaisen muistilistaan vai vuokranantajan muistilistaan, mutta seuraavanlaista ->

Olen yrittänyt ottaa selvää yksiön alivuokrauksesta, mutta saanut sekalaista tietoa. Olen lukenut että alivuokraukseen ei tarvitse vuokranantajan lupaa sekä mielipiteen, että tarvitsee. Useissa tietolähteissä mainitaan myös, että lain mukaan yksiötä ei voi alivuokrata. Luin myös, että avopuoliso saa asua vuokralaisen asunnossa ilman lupaa.

Eli asun yksiössä yksin ja haluaisin alivuokrata puolet asunnosta (yhteiseen käyttöön) avopuolisolleni. Tarvitseeko suhdetta todistaa jollain tavoin huijauksen varalta (että hän olisi pelkkä ystävä) ja pitääkö vuokrauksesta kysyä lupa vuokranantajalta? Vuokraani kuuluu vesimaksu, eli se pitää luonnollisesti maksaa tuplana, eli tällöin minun on ilmoitettava siitä vuokranantajalle. Ja ongelma, että yksiötä ei saa lain mukaan alivuokrata.. koskeeko se myös avopuolisoa/tyttöystävää? Hänen vuokranmaksunsa tulee kelalta opintotukena, eli hyväksyykö kela vuokrasuhteen, jossa henkilö on alivuokralaisena yksiössä? Voisimme tietysti muuttaa yhteen myös ilman vuokrasopimusta, mutta kela vaatii sen, jotta hän saa opintuen asumislisää.

Tärkein kysymys tietysti, että voiko vuokranantaja kieltää alivuokraukseni ilman järkevää perustelua?

10

1356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asunnonvälittäjä

Erittäin mielenkiintoinen aloitus. Aloittaja ymmärtääkseni haluaa Kelalta hieman "ylimääräistä" asumistukea ja pohtii erillaisia vaihtoehtoja. Päätöksensä tueksi hän on hankkinut kiitettävästi tietoa. Hän on saanut jopa selville ettei yksiötä ehkä voi alivuokrata. Tälläinen tiedonhankinta ylittää tavallisen vuokra-asujan toiminnan huomattavasti. Valitettavasti täytyy kuitenkin todeta ettei homma taida kuitenkaan toimia. Ei taida Kelassa selittelyt tai alivuokrasopimukset auttaa. kaksi eri sukupuolta olevaa henkilöä katsotaan automaattisesti pariskunnaksi elleivat pysty muuta todistamaan. Yksiössä asuen on ehkä hieman vaikeaa selitellä että kavereita tässä vain ollaan.

• 20 + 13

repesin,

"aloittaja sitä ja tätä" =D

• tiedonjanoinen2

Oletetaan, että pystyn todistamaan että olemme vain kavereita. Keino on epäoleellinen, mutta esim. olen naimisissa toisen henkilön kanssa. Onko tällöin alivuokrasopimuksen teko mahdollinen?

• asunnonvälittäjä

Ehdottaisin että kysyt Kelalta suoraan hyväksyvätkö he yksiön alivuokrauksen niin ei tule yllätyksiä. Oikeuskirjalisuudessa tosiaan katsotaan yksiö niin pieneksi asunnoksi ettei sitä voi alivuokrata. Vuokranantajan (normaalin) kanssa sinulla tuskin tulee ongelmia. Ihmiset muuttavat yhteen ja on aivan tavallista että yhteenmuuton jälkeen asutaan ensin jomman kumman yksiössä. Vuokranantajalle ei ehkä kannata edes mainita mitään alivuokrauksesta. Puolison kanssa saat asua yhteisessä kodissa ellei siitä aiheudu kohtuutonta haittaa vuokranantajalle.
      Nimimerkin 20 13 repeytymää en valitettavasti osaa korjata, se vaatii lääketieteen ammattilaista.

• riskaa peliä pelaat

Itse en kyllä ottaisi alivuokralaista vaikka kuinka hyvä kaveri olisikin. Sinä ja vain sinä olet vastuussa asunnossa tapahtuvasta vaurioista. Jos asunnollasi tapahtuu jotakin ei toivottua niin niistä vastaat sinä ja vain ainoastaan sinä. Niitä voi sitten joutua makselemaan pitemmän ajan ja vakuudet haihtuvat taivaan tuuliin. Se mikä näyttää nyt hyvältä niin ei välttämättä toimi tulevaisuudessa. Ota järki käteen äläkä ota mitään riskejä.
      Kaverini menetti vuokravakuudet ja korvaa vahinkoa vieläkin koska ei ollut ottanut kotivakuutusta. Siinä meni rahaa ja ystävä ja "ystävä" pääsi pälkähästä.

• nyt järki käteen

Ei noista kikkailuista tule kun harmia ennemmin tai myöhemmin ja yleensä kusee nilkoille. Se on monta kertaa niin että jos lähtee säätelemään liikaa asioita niin sitten kun jää kiinni niin merkintöjä tulee rekisteriin.
      ja toisekseen jos olet kerta naimisissa toisen kanssa niin sitten ne vasta tarkistaakin kaikki sun tiedot ja paikkansapitävyyden.

• titi76

Miksi et pyydä vuokranantajan lupaa alivuokraukseen? Tai yleensäkin ilmoita että puolisosi muuttaa asumaan asuntoon.Luulisi että ymmärtää......
      Yleensä vuokrasopimuksissa lukee että alivuokraus ilman vuokranantajan lupaa kielletty.Haluatko ottaa riskin että vuokrasopimuksesi puretaan epärehellisyyden takia?

• Dodidididid

Minulla on muistikuva, että alivuokraukseen tarvitaan vuokranantajan lupa kuitenkin. Pitäisi tarkistaa finlexistä...

• ei tarvi lupaa

Asia lukee täysin selvästi laissa. Vuokralaisella on oikeus alivukrata enintään puolet asennusta, eikä siihen tarvita vuokranantajan lupaa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
      17 §
      Asuinhuoneiston luovuttaminen toisen käytettäväksi
      Vuokralainen saa käyttää asuinhuoneistoa omana tai yhteisenä asuntona puolisonsa ja perheeseen kuuluvien lasten kanssa. Jollei siitä aiheudu vuokranantajalle huomattavaa haittaa tai häiriötä, vuokralainen saa käyttää huoneistoa yhteisenä asuntona myös lähisukulaisensa ja puolisonsa lähisukulaisen kanssa taikka luovuttaa alivuokrauksena tai muutoin enintään puolet huoneistosta toisen käytettäväksi asumiseen.

Muussa tapauksessa vuokralainen ei saa ilman vuokrasopimuksessa olevaa suostumusta tai vuokranantajan erikseen antamaa lupaa luovuttaa huoneistoa tai sen osaa toisen käytettäväksi.

• saa yhteisenä kotina

Saat käyttää vuokraamaasi asuntoa avopuolison kanssa yhteisenä kotina. Sinun ei tarvitse kysyä lupaa vuokranantajalta, eikä sinun tarvitse tehdä mitään sopimusta puolison tai vuokrantajan kanssa. Toki hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa asiasta vuokranantajalle ja tietysti tehdä muuttoilmoitus taloyhtiöön vesimaksujen ym.s vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe