Hei!
Aikomuksena on aloittaa Jyväskylän yliopistossa englanninopettajan opinnot joulun tienoilla, ja muutto kyseiselle paikkakunnalle taitaa olla järkevin vaihtoehto, koska asun tällä hetkellä Helsingissä. Ihan alkuun olisi muutamia kysymyksiä, joihin olisi mukava saada vastauksia etenkin Jyväskyläläisiltä.
Millaista elämä Jyväskylässä on yleisellä tasolla? Koko elämäni Helsingissä asuneena olen tottunut kaupungin vilinään; keskustassa shoppailu, piknikit kesällä, metro ja julkinen liikenne jne. tärkeitä.
Minkälainen hintataso asunnoilla on Jyväskylässä? Vuokra-asunto olisi hakusessa, mieluiten yliopiston läheisyydessä. Opiskelijana en voi tietenkään aivan järjettömiä summia sijoittaa asuntoon - ovatko yksiöiden vuokrat alle 500€/kk missä päin Jyväskylää?
Minkälainen yöelämä Jyväskylässä on? Kuulemma opiskelijapesäke, ja klubeja riittää vaikka muille jakaa - tottako vai ei, en tiedä.
Ovatko ihmiset ystävällisiä muillekin kuin paikkakuntalaisille, vai katsovatko nyrpeänä vastamuuttanutta? Saanen lisätä, että olen taustaltani ulkomaalainen, mutta en usko sen aiheuttavan ongelmia.
Tuossa taisi tulla kaikki, mitä mieleen tupsahti. Kiitos etukäteen vastauksista!
Jyväskylään muutto
20
2194
Vastaukset
- Terveisiä Jkl
Keskusta on pieni isommat kaupat ovat n 5km keskustasta.Mikäli ihonväristäsi näkee että olet ulkomaalainen ihmiset kiertää kaukaa ajattelevat pakolaiseksi.Opiskelijat yleensä ovat juovuksissa haalarit päällä keskustassa päivällä ja yöllä tiedä sit millon opiskelevat.Yksiöt ovat noin 380 -450 e kk vesi sähkö.
- .........
Joo ja siis ulkomaalaisella tarkoitin sitä, että mulla on lähinnä mustat hiukset enkä ole suomalainen, ei muita ulkoisia piirteitä omasta mielestäni.
- fsljdklfh432lh
alle viidensadan, no saa joo mutta yli 5km keskustasta, sulle tulee matkakustannuksia, kestussa kai noin 800/yksiö, jos edes on saatavilla.
- jotain tietoa :)
Moikka! En ole opiskelija mutta täältäpäin kotoisin joten vastaan oman tietämykseni mukaan :) Kyllä jyväskylässä riittää elämää, tämähän on opiskelijakaupunki :) Ei tosin sellaista hulinaa kuin helsingissä mutta ei tuolla keskustassa ainakaan kai yksin tarvitse olla.
Itse olen asunut myös parissa muussa kaupungissa opiskeluaikoina ja mielestäni niissä oli paljon enemmän sisäänpäinlämpenevää porukkaa kuin täällä. Johtúu ehkä juurikin siitä että jyvsäkylässä on paljon ulkopaikkakuntalaisia opiskelijoita, ollaan siis totuttu "ulkopuolisiin" ja iso osa on "ulkopuolisia" niin voivat olla sitä yhdessä :)
Ulkomaalaisiinkin ollaan aikalailla totuttu, tosin itse esim kokkolassa asuneena voin sanoa ettei täällä ole ainakaan yhtäpaljon tummaihoisia eikä kiinalaisia.
Asuntojen hinna riippuvat paljon siitä mistäpäin haluat asunnon. Keskustasta saa hyvällä tuurilla yksiön neljäään ja puoleensataan, luulisi jo viidelläsadalla saavan jonkinlaisen luukun. Syksyllä asunnonsaanti on varmasti vaikeampaa kuin vaikka talvella/keväällä. Vinkki: http://www.jyy.fi/fi/asuntopalsta/annetaan_vuokralle/?id=14
Alueita joille en muuttaisi mm. keltinmäki, pupuhuhta, myllyjärvi.. Keskusta lähelläolevat alueet (lutakko, tourula, mäkimattikin ok..)
Julkisesta liikenteestä ei ole hajua kun itsellä on ollut oma auto siitä asti kun sain kortin, siis 10 vuotta enkä ole esim. paikallisliikenteen bussilla kulkenut kuin kerran elämässäni. Monet kaverit kulkevat ja ovat kai tyytyväisiä.. Riippuu kai vähän siitäkin minnepäin on menossa/mistä tulossa! Metroahan täälä ei luonnollisesti ole :)
Toivottavasti näistä oli jotain apuja :) - Opiskelija88
Moikka!
Puhun nyt Jyväskylästä myös muualta muuttaneen silmin. Jyväskylä on yleisesti ottaen ihan kiva pikku "kaupunki". Opiskelijalle tietysti tekemistä riittää aina ja bileitä järjestetään koulun puolesta.
Kun muutin tänne, ensivaikutelma Jyväskylästä oli erittäin hyvä. Keskusta on todella kompakti ja ihmisiäkin on mahdollisuus nähdä päivisin keskimääräisesti pitkähköllä kävelykadulla liikenteessä enemmän, kuin monissa muissa samankokoisissa tai pienemmissä kaupungeissa. Piknik puitteet on mahtavat kunhan vaan osaa etsiä oikeat paikat. Jyväskylä on kaunis kaupunki luontaisilta ominaisuuksiltaan. On vehreyttä ja vettä. Keskustan arkkitehtuuri ei kyllä eroa mitenkään edukseen muista rumista Suomen kyläpahasista.
Keskustan aluetta rempataan, mikä kielii kuitenkin jonkinlaisesta kehityksen halusta. Erikoisliikkeitä täällä ei hirveästi ole, vaatekaupatkin ovat suureksi yllätykseksi aika heikosti edustettuna. Löytyy vaan perinteisimpiä.
Joukkoliikenne on ihan kohtuullisesti toteutettu, mutta ainakin talvella busseja sai todellakin odotella ja yllättävän suuri määrä ilmoitetuista vuoroista ei koskaan edes toteudu. Pyöräilytiet ovat kohtalaisen hyvässä kunnossa, joten pyörällä on mukava täällä liikkua. Asuinpaikasta riippuen, Jyväskylä ei ole pilattu loistavilla ulkoilumahdollisuuksilla jos halajat jotain muuta kuin asfalttia juoksutossujesi alle.
Jyväskylässä on paljon ulkomaalaisia opiskelijoita ja en ymmärrä kommenttia, jonka mukaan näitä ihmisiä kierrettäisiin kaukaa. Jokaisesta kulttuurista varmaan löytyy edustajia, joita halutaan kiertää kaukaa syystä tai toisesta :) Ellei se sitten ollut jonkinlainen vitsi jota en ymmärrä.
Keskustassa asun itse kämppiksen kanssa ja jaamme 550 euron vuokran tilavasta ja remontoidusta kaksiosta. Olemme siis onnekkaita, ilmeisesti vuokrat ovat paljon korkeammalla normaalisti. Sitä ennen asuin remontoidussa kaksiossa Huhtasuolla (kamala paikka, sinne älä eksy) ja vuokrani oli 470 euroa. Opiskelijana kuitenkin sinulla on mahdollisuus saada opintotukea ja asumistukea, joten se varmasti riittää kattamaan hyvinkin Jyväskylän yksiöiden vuokrat mikäli sellaisen satut löytämään. Ja kämppis ei ole huono vaihtoehto :)
Opiskelijapesäke tämä on, kaduilla näkyy valtavasti nuoria ja nuoria aikuisia. Se on erittäin virkistävää. Opiskelijat ovat ehdottomasti tämän kaupungin suola ja varmasti löydät kaltaistasi seuraa ja tekemistä koulusi puitteissa. Mikään yöelämän keskus tämä ei ole, vaikka ihmisiä onkin liikenteessä usein melko paljon juuri opiskelijoiden takia. Kunnollista yökerhoa et Jyväskylästä löydä, mutta kivoja baareja täältä löytyy muutama. Yökerhot ovat perustasoa, mutta oikeassa porukassa niistäkin voi ottaa ilon irti ihan yhtälailla.
Jyväskyläläiset ovat mielestäni erittäin "kaksijakoista" sakkia. Olen löytänyt vain kaksi ääripäätä ihmisistä. Joko he ovat erittäin sivistyneitä ja fiksuja, tai sitten todella junttimaisia ja epäkohteliaita. En ole täällä vielä kauaa asunut joten mielipiteeni perustuu lähinnä vain vuoden kokemuksiin. Opiskelijakaverit koostuvat lähinnä muilta paikkakunnilta tulleista. Kaikki on löytäneet kyllä paikkansa porukasta, älä huoli. Meitä on niin paljon.
Ihan kivaa täällä on, tulet varmasti viihtymään! ;) Itse muutan nyt takaisin Helsinkiin kun pääsin sinne opiskelemaan muuta alaa. Ikävä Jyväskylää ei tule, mutta en hyppinyt kattoonkaan kun sain tietää että lähtö tulee. Varsin neutraaleja tuntemuksia tulee jäämään tästä paikasta.- Paljasjalkainen..
Jotenkin vaikuttaa, että olet vain käynyt kääntymässä Jyväskylässä, kun et tiedä tuon enempää tai sitten olet Helsigistä kotoisin. Keskusta on iso, paitsi ruutukaava on pieni ydin keskustassa. Ja muutkin juttusi tuntuvat vähän keksityiltä.
- Jyväsjemmari
Kaupunkimainen Helsinkiin verrattavissa oleva keskusta Jyväskylässä rajoittuu Vaasankadun, Yliopistonkadun, Kalevankadun ja Hannikaisen kadun väliselle, noin puolen neliökilometrin alueelle. Kaikki muu on lähiötä.
Asunnot ovat Helsingin jälkeen Suomen toiseksi kalleimmat, mille ei ole vähäisintäkään perustetta. Viidellä sadalla ei kummoista yksiötä keskustasta saa, jos ollenkaan.
Kaupungin talous on kuralla, ja velkaa aivan liikaa. Tästä johtuen mm. kaupungin sisälle jonkinlaiseksi "kauniaiseksi" jäänyt Muurame ei halua liittyä Jyväskylään, se tulee toimeen paremmin omillaan. Liittyminen Jyväskylään romahduttaisi palvelutason ja nostaisi verot huippuunsa. Miksipä muuramelaiset haluaisivat Jyväskylän velkojen maksumiehiksi?
Kaupunki on olevinaan sivistyksen kehto ja Suomen Ateena, mutta kaupungin johto ja päättäjät kokevat kaupungin piikistä maksettavan koulutuksen turhaksi kulueräksi, ja touhu on kaikilla tasoilla sen mukaista. Kaupunginjohtaja on mulkku, mikä myös näkyy kaikessa.
Jyväskylä on Suomen toiseksi suurimman järven Päijänteen rannalla. Tätä maailmanluokan nähtävyyttä ei kuitenkaan ole osattu hyödyntää. Sataman kaavoitus on päin helvettiä, ja venepaikat hinnoiteltu niin, että Jyväskyläläiset veneilijät pitävät veneitään naapurikunnissa.
Yliopisto pelastaa mitä pelastettavissa on, ja opiskelijat tuovat väriä kaupungkiin. Opiskelijakuppiloita lienee kuitenkin vain 1 - 2.
Mutta jos nämä seikat eivät häiritse ja pitää pikkukaupunkilaiselämästä, niin tervetuloa Jyväskylään!- Miksi näin?
Muuramelaiset kuuluvat samaan työssäkäyntialueeseen. Naurettavaa, että työpaikat ja ostosmahdollisuudet kelpaavat, mutta vastuuta alueesta ei sitten haluta kantaa. Fakta on, että keskuskaupunkina Jyväskylä houkuttelee lähialueen eläkeläiset ja opiskelijat, joista ei liiemmin veromielessä iloa ole.
- Kulkuri vain
Paljasjalkainen taas ei ole tainnut juuri Jyväskylästä poistua, kun ei paremmasta tiedä.
- Paljasjalkainen...
Sanoinko etten tiedä. Osaatko sinä etes lukea?
Olen käynyt jopa Tampereella.. No se oli vitsi.
Vihje: Tuo ylhäällä oli vit.. pottuilua.
Jos ei ymmärrä, että Suomen yksi suurimpia kasvukeskuksia kasvaa nopeasti, on pakko olla jostain kauempaa kotoisin. - Jyvääskylä-vetovoima
Paljasjalkainen... kirjoitti:
Sanoinko etten tiedä. Osaatko sinä etes lukea?
Olen käynyt jopa Tampereella.. No se oli vitsi.
Vihje: Tuo ylhäällä oli vit.. pottuilua.
Jos ei ymmärrä, että Suomen yksi suurimpia kasvukeskuksia kasvaa nopeasti, on pakko olla jostain kauempaa kotoisin.Provoilija olet hahhah. Jos olisit paljasjalkainen olisit kirjoittanut palajasjalakainen.
- jkl-fanittaja :D
myös minä olen suunnitellu muuttavani sinne vuoden päästä, jos saan töitä sieltä ja saan asunto-asiat järjestettyä.
kesänä siellä lomaillut ja kaupungista jäi mulle tosi positiivinen kuva.
se on siisti, ei roskia missään,
istutukset on hoidetun näköisiä ja kauniita,
ydinkeskusta on pieni mutta toimiva,
ja ne ihmiset. yllätäyin kun kaupassa myyjät toivottavat hyvää päivän jatkoa/hyvää viikonloppua!
täällä meilläpäin kaupassa sanotaan vain hei-jos sitäkään.... :D
sen verran olen kaupungin miinuspuoliin tutustunut, että veroprosentti todellakin on korkea ja asuntojen hinnat pilvissä.- Ei oo fanitettavaa
'jos saan töitä sieltä ja saan asunto-asiat järjestettyä.'
Siinäpä se onkin, suunnitteluasteelle muuttoaikeesi sitten jää.
Ja hyvä niin, siis sinun kannaltasi.
- ...
Niin minäkin ajattelin joskus, että on ihanaa muuttaa Jyväskylään, virkeä kaupunki jne.
vuoden olen asunut ja ei ole ollut montaa päivää ettenkö olisi miettinyt muuttoa pois.
Kyläpahanen, jossa ihmiset jostain syystä ovat todella negatiivisiä. En ole valitettavasti saanut selvitettyä miksi. Ehkei enää kiinnostakaan tutustua heihin.
Kauppoja suht mukavasti, ja suurimmassa osassa palvelu on ihan ala-arvoista, ei olla vielä tajuttu kuka maksaa heidänkin palkan. Taitaa olla K/S-ketjujen pienet ruokakaupat, joissa on jonkinlaista eloa henkilökunnassa.
Ihmiset jäykkiä ja kylmän livakkaita, ulkopaikkakuntalaiset erottaa jo kaukaa. Eräskin rouva kertoi että hänellä kesti 15 vuotta sopeutua tähän jäykkään ja jäyhään ihmiskansaan..APUA!!!
Yhdyn opiskelija88:n mielipiteeseen "Jyväskyläläiset ovat mielestäni erittäin "kaksijakoista" sakkia. Olen löytänyt vain kaksi ääripäätä ihmisistä. Joko he ovat erittäin sivistyneitä ja fiksuja, tai sitten todella junttimaisia ja epäkohteliaita."
Hyvä neuvo, älä muuta jos ei ole pakko. Jos muutat, ota vastaan määräaikainen työsuhde, niin voit vielä paeta!- Ja tuttujenkin
tyyli vaihtelee päivittäin. Toisena päivänä tervehditään ystävällisesti ja jutellaan ja seuraavan kerran kun tasvataan, niin ei edes vaivauduta VASTAAMAAN esitettyyn tervehdykseen... on täällä jotain pahasti pielessä, tai sitten säästellään mielialalääkkeistä..
- Makuja on monia...
Tiesittekö ettei JKL:stä pääse junalla pois klo 22 jälkeen ja minnekään ei motaria ole, on vain JKL:n legendaariset ja vtun ärsyttävät pikkumotarit, jotka ehtivät loppua ennen kuin alkavatkaan, joten JKL on liikenteellisesti motissa. Ei ole motaria etelään, eikä myöskään junarataa, viimeisin juna lähtee klo 22, että tuosta noin...ihmettelen että ihmiset sinne viitsii muuttaa...? JKL on keskellä ei mitään, sieltä ei pääse pois junalla eikä autollakaan kovinkaan nopeasti.
- Väärä valinta
Jykylässä asuu erittäin umpimielistä porukkaa, sen olet varmaan jo hoksannunna, jos tänne olet jo asettunut.
- T
Rento, hauska kaupunki, pikkukaupunkimainen. Olen kolmekymppinen. Tulin tänne aluksi töihin, sitten opiskelin vähän aikaa kun jäin työttömäksi, nyt olen töissä taas. Jos on ennestään pikkukaupungista kotoisin, tykkäät varmasti. Jos olet isommasta kapungista, yllätyt vieraanvaraisuudesta, puheliaisuudesta ja siitä että kadullakin katsotaan tuntemattomia silmiin, uskaltaudut ehkä jopa juttusille. Täällä on tyypillinen ilmapiiri savon, pohjanmaan ja pirkanmaan välimaastoksi. Tämän johdosta tänne voi mielestäni muuttaa suht kivuttomasti kaikista ilmansuunnista. Kohtuullinen välimatka etelän suurkaupunkeihin, esim. Kuopioon on Helsingistä jo tuskastuttava matka.
Jos kuulee "livenä" ihmisten kommentteja Jyväskylästä esim kadulla on ne kyllä melkeinpä aina positiivista. Mielikuva Jyväskylästä väkivaltaisena kaupunkina ei ole minusta todenperäinen.
Katukuva on todella nuorekas, tuntuu että aikuiset lähinnä ajelee autolla. Ainakin minusta on raskaan työpäivän jälkeen nähdä virkeitä nuoria opiskelijoita, kun käyn keskustassa asioilla. Siinä ihan piristyy.
Ja mikä parasta, häiriköitä näkee paikallisliikenteessä aniharvoin! Olen kolmen vuoden aikana nähnyt vain muutaman kännissä olevan bussissa.
Bussissa ja muutenkin katukuvassa on erittäin harvoin töykeästi käyttäytyviä, humalaisia ihmisiä. Ihmisten kesken on luottavainen ilmapiiri. Ei paljo tarvitse pelätä että tulisi ryöstetyksi bussissa. Ja en ole kuullut että ketään olisi raiskattukaan, sinä aikana kun olen täällä asunut !
Tervetuloa vaan. - jos halpaa haluaa
niin kannattaa ettii sita asuntoa KOAS:lta.Tulee nimittain paljon halvemmaks
- Pyhyäkröyh
Että viitsivät vanhoja juttuja kelata!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847