Kleinspitz-tietoa?

Kleinista kiinnostun

Hei,
Minulla on kääpiökoiran hankinta nyt suunnitelmissa ja haluaisin tietää muutamia asioita Kleinspitz koirarodusta. :)

Te jotka kasvatatte/omistatte Kleinspitzejä:
Miten liikunnallinen rotu yleensä on? Voiko sen kanssa tehdä pieniä juoksulenkkejä vai onko liiaan rankkaa niin pienelle koiralle? En itsekään ole mikään hirmu kova juoksija mutta pieniä kilsan parin lenkkejä silloin tällöin. :)

Toisekseen, miten Kleinit pärjäävät kuumana kesänä? Ovatko ihan väsyneitä jos lämpömittari vilkuttaa yli 25 astetta. Niillä kun on se ihana pörröinen ja muhkea turkki niin luulis tulevan herkästi kuuma. Ja voiko/tarviiko sitä turkkia esim kesällä saksia tms. että olo kevenee vai pärjääkö ympäri vuoden pelkällä harjalla?

KIITOS PALJON vastaajille! :)

25

9661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karviaisen äiti

      Hyvin kestää parin-kolmen kilsan lenkin! Meillä tuo neiti on kestänyt kesät ihan hyvin, jos on ulkona, niin hakeutuu kyllä itse varjoon. (kun saa olla tuossa pihassa vapaana). Emme ole saksineet sen turkkia, harjattu vaan ja muutaman kerran oikein hirveillä helteillä olen valellut viileällä vedellä sen vatsaa tai pitänyt hetken märkää pyyhettä siinä vatsan päällä. Aivan ihana rotu :)

    • velmu 2006

      Moi, Minulla on ollut itselläni monta kleinpitziä ja tälläkin hetkellä perheesemme kuuluu kleinpitz narttu Viivi. Kleinit ovat tosi seurallisia ja mulla oma koira on mukana marjaretkillä, irti metsässä juoksee, eikä lähde mihinkään, on uskollinen perheelle ja tulee hyvin toimeen lastenkin kanssa. Koiran kanssa voi huoletta lenkkeillä, ne jaksavat kyllä juosta ja juoksevatkin kovaa. Agilityssä ja totossa pärjäävät mainiosti ja temppuja oppivat nopeasti. Minusta on aivan ihana rotu ja meidän Viivi kyllä on niin rakas perheelle etten luopuisi vaikka joskus haukkuu vimmatusti, haukku herkkyys niillä on mutta kouluttamalla senkin saa pois. Talvella pärjäävät tosi hyvin koska niillä on kaksikerroksinen turkki, alusvilla on todella pehmoinen. ja kesä kuumalla pärjäävät ja etsivät itse varjo paikkoja ja meidän koira tykkää uimisestakin. Kohan on aina kylmää vettä kupissa niin itse juo kun jano tulee, ei tarvitse leikellä turkkia kesälläkään, Minulla on koiralle ihan sellainen pieni karsta ja se on ollut hyvä turkin hoidon kannalta. Koiraahan ei tarvitse pestä ellei ole näkyvää likaa koska turkki hylkii likaa, helppo hopitoinen koirarotu se on ja suosittelen lämpimästi.

      • spitzi

        Kuinka voimakkaasti kleini haise koiralle? Tädilläni on sellainen ja siinä on tosi voimakas haju. Olisi muuten kiva rotu itsellenikin mutta hyi se haju joka tarttuu joka paikkaan.


      • Koira10000

        Kuinka paljon Kleinspitz yleensä haukkuu ja minkälaisissa tapauksissa?


    • klein <3

      Onko tietoa hyvistä ja luotettavista kleinien kasvattajista?

      • joitain

        Lecibsin
        Tempore
        Beloved
        Pienenpolun


    • elluplaa

      olen hankkimassa kesäksi kleinspitzin ja kertoisitteko onko se hyvä koira 15v. urheilullliselle tytölle?

      • kleineihin ihastunut

        Minulla kaksi kleiniä, eikä kumpikaan sen kummemmin haise koiralle :) Kun turkin pitää puhtaana ja harjaa säännöllisesti ei haju ongelmia todellakaan ole. Itse mietin ko asiaa myös koiraa ottaessani, turhamaista ehkä mutta totta. Moni rotu haisee paljon enemmän koiralle.. Itse olen pannut merkille että joku turkkityyppi vaan tuoksahtaa enemmän, esim. kultaiset noutajat rasvaisine karvoineen.

        Kleini on sitkeä ja vilkas pikkukoira, joka kokonsa ansiosta on helppo kuljettaa mukana. Kuitenkin se jaksaa lenkkeillä ja juosta, varmasti enemmän kun omistajansa :)


    • Kleinin omistaja

      meidän kleini ei haise ollenkaan, tuoksuu ennemminkin hyvälle :) ollaan huuhdeltu lämpimällä vedellä aina jos jotain näkyvää likaa ja sen lisäksi pesty miedolla koirashampoolla n. 2 kertaa vuodessa. pesun jälkeen säilyy pitkään raikas tuoksu turkissa. eli hajuongelmaa ei meillä ainakaan ole ollut. välillä, kun viime pesusta on ollut aikaa, ja ulkona on ollut märkäkeli, on turkki alkanut hieman haista "koiralta" mutta lämpimällä vedellä huuhtelemalla/pesemällä sekin sitten lähtee pois.

    • koira10000

      Onko koira yli aktiivinen kuin esimerkiksi toi pommi se kuulemma juoksentelee pitkin kotia ja on yli vilkas ja sellaista en sitten halua. Niin kysymykseni sitten on että onko kleini yhtä vilkas?

    • Kleinit ovat ihania

      Riippuu varmaan ihan yksilöstä ja siitä, miten paljon ulkoiluttaa koiraa. Meidän kleini kyllä tykkää leikkiä ja vimmata lenkinkin jälkeen, joten energiaa niillä todella on! :) Mutta en oo kyllä tollasia hulluja juoksukohtauksia vielä nähny. Pihalla innostuessaan toki saattaa ottaa spurtteja. :)

    • Bonzonboikanen

      Muutamia hyviä kasvattajia:
      Ticapon
      Candybay´s
      Tempore&Tirhan
      Pienpolun
      Beloved
      meidän kleinineiti kestää lenkkejä hyvin ja nauttii. Harjalla pärjää koko vuoden:) Kannattaa kuumina päivinä vähän kastella. Mutta he hakeutuu itse varjoon kun on kuuma.

      • Hiphopp

        Ei kleinspitzit haise, kuten ei muutkaan terveet koirat. Haiseminen ei kuulu yhdenkään koiran ominaisuuksiin.
        Kleinit ovat pieniä, aktiivisia, ja energisiä koiria, jotka kiintyvät lujasti omistajaansa ja ovat erittäin helppoja kouluttaa.

        Luotettavia kasvattajia:
        Graubube
        Tempore&Tirhan
        Ticapon


    • kleini<3

      Meillä on n. 5kk ikäinen uros kleini. Energiaa riittäisi kyllä vaikka muille jakaa, jaksaa juosta vaikka kuinka paljon! Sisälläkin jaksaisi vielä leikkiä vaikka kuinka lenkin jälkeen :) Meidän koira saa myös välillä "hepuleita" eli juoksee hulluna sisällä huoneesta toiseen, välillä lelujen kanssa.
      Välillä on turkki aikamoisilla takuilla, mutta suhteellisen hyvin antaa harjata, välillä jos on paha takku niin meinaa näyttää hampaita. Ja hyvin on pärjännyt nyt kesällä, tosiaan hakeutuu itse varjoon ja sisällä esim. vessaan jossa on viileämpi lattia.
      Tosi hyvin osaa myös jäädä yksin kotiin, jää ulisemaan perään enää erittäin harvoin. Muutenkaan ei hauku paljoa, ainoastaan kun haluaa ulos tai ulkona isommille koirille joskus haukkuu.

      Meille kasvattaja sanoi ettei karvoja saa leikata mistään muualta kuin jaloista ja korvien alueelta. Jalkoihin onkin kasvanut ihan urakalla karvaa, pari kertaa ollaan jo leikattu lyhyemmäksi jaloista.

    • Lautaharja

      Haukkuu. Koko ajan. Naapurissa pari näitä. Älkää ottako tällaista koiraa kerros- tai rivitaloon, etenkään jos ette aio/osaa kitkeä haukkua pois.

    • vierailija4

      PÖRRÖINEN!!!!!!!!!!!!! :D

    • sakak

      Pystyykö kleini olemaan max 6-7h ilman emäntäämsä yksin? Ennen lähtöä pissatus, ja sitten kun palaan, niin uus kävely, ja vähä myöhemmin kunnon liikuntaa:) Arkena pitäisi pärjätä sen aikaa yksin. Onnistuuko? Muuten on aikaa koiralle, mutta arkena tulee joskus pitempiä poissaoloaikoja..

      • Jupsaa

        Normaali aika tuo on monelle koiralle :)


    • Enrgiaa riittää

      Tykkään kovasti. Mutta niissä on erilaisia luonteita. On hiljaisia jotka ei paljoa halua kävellä ja on sitten hyvinkin energisiä, voivat juosta kilometri tolkulla väsymättä.

      Ottakaa ehdottomasti selvää kasvattajalta se energiamäärä ja luonne, kun niissä on tosiaan suuria eroja.

    • ansku3

      Meidän kleinipoika on vasta 14 viikkoa, ja on kyllä käsittämättömän energinen tapaus :D kotona ei hauku kun ollaan oltu siinä tiukkoja, ulkona on alkanut haukkumaan muille koirille ja välillä mille sattuu.. Vaikee tietysti sanoa, että mikä kaikki tässä pojassa on pentuenergiaa ja millanen se sitten aikuisena on, melkonen adhd tällä hetkellä, mutta aivan ihana sellanen. Meillä joutuu olemaan 5-6 h yksin arkisin, ja aina on nukkunut koko sen ajan ainakin siitä päätellen että kotona ei näy mitään elämisen jälkiä, pelkästään painauma emännän housujen päällä missä nukkuu. Aina jää itkemään perään, mutta se loppuu parissa minuutissa ja menee nukkumaan.

    • Ana 1

      Tarvitseeko kleinipoika ison asunnon..? Minulla on 40 neliön yksiö kerrostalossa jossa saisi asustella kanssani. Ulkoilisimme ja liikkuiimme kyllä paljon eikä yksin tarvitsisi olla koko päivää.... kommentteja ? Olen aiemmin asunut aina omakotitalossa jossa koirat ovat saaneet kulkea vapaana ulkona joten pieni tila vähän mietityttää

      • ShowHauPaavo

        Hei kaikki kleinspitziin ihastuneet! ShowHau.fi -sivustolla on meneillään Miss&Mr ShowHau -kilpailu ja aivan ihastuttava 10 kuukauden ikäinen kleinspitz Paavo on kilpailun finaalissa mukana, jos kleinspitz viehättää, äänestä Paavoa lähettämällä viesti KOIRA 31933 numeroon 173172. Äänestyksen hinta on 0,95€. Äänestys päättyy sunnuntaina 14.12.2014 klo 24. Äänestetään kleinspitz voittoon! :)


    • ei tarvitse isoa

      asuntoa välttämättä. Meillä on 43 neliötä ja hyvin pärjää, ennen asuttiin 36 neliöisessä. Toki kleinit tarvitsee suht paljon aktiviteettia kokoonsa nähden kun ovat niin vilkkaita, mutta ei meillä ainakaan kämpän koko mitään rajoita. Eikä varmaan kenelläkään ole tarkoitus että koira riehuu ja purkaa energiaa kotona sekoillen vaikka sitäkin tietysti tapahtuu..

    • mimimi

      Haukkumisesta kai kasvattaja kertoo. Minulla mittelspitz ja aika hiljainen poika on.

    • Rambo <3

      Mullakin 1v4kk ikäinen Rambo Kleini, Ei hauku hirmusti sisällä, vain kun joku soittaa ovikelloo ni hetken ja ulkona isompii koirii, vaik yvin tulee yleisesti muiden koirien kanssa toimeen. Tehdään pitkiä lenkkejä ja juostakkin jaksaa eikä mitenkään ylienerginen sit enää sisällä ole. Suosittelen,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe