Erkki Toivanen

qq

Yksi lapsuusajan legendaarisista äänistä on poistunut keskuudestamme. "Täällä Erkki Toivanen Lontoo"...hänellä oli poikkeuksellinen ääni ja esitystapa.
Näin me kaikki vanhenemme, sen huomaa lapsien kasvamisesta sekä kaksikymmentävuotta vanhempien kuuluisuuksien normaaleista poistumisista.

Kohta ei ole elossa edes niitä laulajia joita teininä kuunteli..sitten kyllä olen jo arvokkaan iäkäs, elämä takana ja tukka harvenee.

Nauttikaahan elämästä ihan jokainen päivä, niitä päiviä ei ikinä ole liikaa.

48

3481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KK

Hieno, kultturelli mies. Eikä hänen arvoaan yhtään vähennä hänen seksuaalinen suuntautuneisuutensa josta puhuminen on ollut jonkinlainen tabu toimittajien keskuudessa.
      Yksi parhaita ehkä paras kirjeenvaihtaja/toimittaja ulkomailla.
      R.I.P.

• päin persettä menöö

"Hieno, kultturelli mies. Eikä hänen arvoaan yhtään vähennä hänen seksuaalinen suuntautuneisuutensa josta puhuminen on ollut jonkinlainen tabu toimittajien keskuudessa."

Jos onkin noin, niin mitenkäs se ihmisen arvoa vähentäs, mutta fiksua olla asiasta "meuhkaamatta" ja elää omaa elämäänsä.
        Nykyään asiasta on tehty aivan järjetön ja ihmisille oikein tyrkytetään kaikkea.. aina on ollut erilaisuutta mutta ihmiset ovat eläneet rauhassa "kell onni on se onnen kätkeköön.." ja niin edes päin!

• Arvokas herrasmies

Tabu? Mielestäni on vain tyylikästä ja kaiken puolin myönteistä, että asianomaisen yksityisyyttä kunnioitettiin. Erkki Toivanen ei pitänyt melua itsestään, varmaan hän oli omaksunut englantilaisesta kulttuurista pidättyvyyden ja My home is my castle -ajattelun. Jotkuthan aukovat vastenmielisen julkisuushakuisesti "linnansa" ovia ja näköjään nauttivat siitä, että heidän yksityisasioitaan levitellään mauttomasti julkisuudessa. Erkki Toivanen ei kuulunut tähän "halpaan" porukkaan.

• säälisääli

...no voi,eikä 73 ole edes iäkäs! Viisas ja fiksu mies oli!

• Hanna22

Lämmin,turvallinen persoona ja hänen viestintä tapansa oli ihan poikkeuksellisen hienoo.

• kv

lepää rauhassa toimittaja toivonen , jaksamista omaisille.
      kuuluit minunkin eläämääni television välityksellä ja sinulla oli niin rauhallinen , ihana ääni, sitä olisi voinut kuunnella aina.

sinua kaivaten.

• Ihmettelen vaan

Todella törkyisiä kommentteja joiltakin. Ei kai ole omaa elämää :(

Omaisille syvin osanottoni. R.I.P.

• >>>|||<<<

Henkisesti sivistynyt ihminen ei puhu kuolleista pahaa. Tämä asia opitaan jo äidinmaidon kera ja vanhemmat opettavat sen lapsilleen sukupolvesta toiseen.

Kuollut ei voi puolustautua.

Hyvät käytöstavat kunniaan Suomessa. Elämme jo vuotta 2011.

R.I.P.

• arvo arvoille

Puhu pahaa?
        Pitääkö ihmisen seksuaalinen poikkeavuus kieltää kuoleman jälkeen?
        Onko mielestäsi häpeä olla poikkeava?
        Ketjussa on mielestäni arvotettu hänen asennoitumistaan omaan seksuaalisuuteensa.

• Laura l.

Henkisesti sairaiden kirjoittajien kommentit olisi varmaan mahdollista karsia tältäkin palstalta pois.Hyvien tapojen vastaiset , sopimattomat yms. tekstit eivät kuulu muistosanojen joukkoon missään yhteydessä.Ellei vainajasta halua sanoa mitään hyvää,on parempi kun ei sitten sano mitään ja eritoten kun on kyse vainajista ,jotka eivät ole koskaan tehneet kenellekään mitään pahaa, Erkki Toivasen elämäntyötä ei voi kuin ihailla .Ne ,jotka eivät siitä mitään tiedä , voisivat nyt olla kirjoittamatta siitä.

• Tuossahan on linkki, ilmoita asiaton viesti. Sitä pitäisi vaan ahkerammin käyttää niin palstat olisivat siistimpiä.

• woman in orange

Iltakävelyllä Lontoossa Erkki Toivasen seurassa oli niitä radiotuokioita, joita yhä kaiholla muistaa. Toimittajien huippua muutenkin.

• EijaSi

Nimi ja ääni kuin yhtä :)

Onneksemme hän valitsi toimittajan uran diplomaatin uran sijaan, olisimme muuten monta muistoa ja kokemusta köyhempiä. Dilpomaatit toki tekevät tärkeää työtä ja ovat tunnettuja henkilöitä omissa piireissään, onneksemme me saimme jakaa nuo muistot radioiden, tv:n ja lehtien välityksellä.

Minulle ihminen on ihminen ja ihminen työssään on ihminen työssään,
      kunnioitus edesmenneelle suurelle toimittajapersoonalle jonka kolumneista saimme nauttia viimevuosiin saakka.
      Osanottoni omaisille heidän surussaan.

• Lepää rauhassa. :(

• naisimmeinen

Upea, ystävällinen, keskustelutaitoinen mies. Jään kaipaamaan.

• Paras toimittaja.Pidin.Osanotto.

• Osan otot omaisille . Onneksi kaikki ei olla samanlaisia..Muuten olis elämä aikalailla tasapaksua.Erkki oli Erkki ja hyvä toimittaja olikin :) Ja Englannin puolella tunnettu henkilö!! Suomalaiset saa olla ylpeitä hänestä!! Eikä alkaa nipottamaan yksityis asioista..Kaikki taaplaa tyylillään ja sillä sipuli :)

• "malli" ;)

Homoudesta en tiennyt mitään, eikä se tosin minulle kuulukkaan, Erkki Toivasen opin "tuntemaan" 40 vuotta sitten kun hänen äitinsä Adele Toivanen maalasi minusta taulun. Molemmat olivat hienoja ja sivistyneitä ihmisiä.
      Muistoa Kunnioittaen!

• Muistelija8gs

Itse olen sen verran nuori että Toivasesta ei ole hirveästi muistikuvia, mutta muistan YLE Teemalla olleen dokumentin Juhani Ahosta ja Pariisista, todella hyvin tehty dokumentti ja Toivanen oli juontajana mahtava!

Lepää rauhassa Erkki!

• homo or not

Todella hyvin jä mieleen tämä mies aikanaan ja ihan positviisesti!RIP

Ja vähät siitä mikä seksuaalinen suuntautuminen oli,se ei vaikuta siihen loistavaan ammattitaitoon ja tavallaan "viihdyttäväänkin" tyyliin hoitaa työtään!
      Todella jättää "aukon" vaikkei enää niin "esillä" ollutkaan.

• wousin...

oli varmaan alansa huippu, rauha hänen sielulleen, täällä aarne tanninen vousigton..ton..ton..

• Harry K.

Omaa luokkaansa oleva ammattilainen, analysoija, kosmopoliitti, legenda. Hänen reportaasinsa tempaisivat todella mukaansa, vaikea keksiä ketään vastaavaa. Kommenteissa oli aina mukana äly ja suuri viisaus. Äärimmäisen kohtelias, miellyttävä, kulturelli, sympaattinen henkilö, itselläni oli kunnia tavata muutamia kertoja. Jotakin suurta ja ainutlaatuista on nyt peruuttamattomasti poissa. Osanottoni omaisille.

• Todella älykäs ja fiksu mies. Kielitaitonsakin oli lähes uskomaton. Mahtoikohan olaa enemmän kuin 10 kieltä hallinnassaan, ihmetyksekseni venäjäkin.

Täällä on mainittu, jopa pilkattu hänen poikkeavasta seksuaalisesta suuntautumisestaan. Varsinkin loukkaukset ovat törkeitä.

Onkohan niin, että älyllisesti lajakkaat ovat usein homoja, ehkä lesbojakin.

• kokonaisuus ratkaise

Kysyä vain voi, onko homoseksuaalisuus sen poikkeavampaa kuin heterouskaan. Ihan hyvin voisi lopettaa yritykset kategorioida ihmisiä seksuaalisen käyttäytymisen mukaan. Ei sillä todellakaan ole mitään väliä.

• kiitos_e_toivanen!

Edellisviikolla kuuntelin Yle:n arkisto-ohjelmaa "Miten minusta tuli minä: Erkki Toivanen". "Yllätä itsesi"-optio oli jostain syystä satunnaisesti valinnut minulle juuri tämän ohjelman.

Olen kuullut tuon sarjan muita ohjelmia enkä yleensä ole pitänyt niiden sisäänpäin lämpiävistä jutuista. Mutta tämä ohjelma Erkki Toivasesta oli poikkeus ja kuuntelin sen siltä istumalta.

Ohjelma avasi paljon henkilöstä, jota olen lapsuudesta asti suuresti ihaillut. Jossakin vaiheessa halusin itsekin ulkomaan kirjeenvaihtajaksi ja salainen haavenni oli olla "tulevaisuuden Erkki Toivanen". Toimittajaa minusta ei tullut, mutta Toivasta en koskaan lakannut fanittamasta.

Tuosta ohjelmasta jäi erityisesti mieleen Erkki Toivasen humoristinen suhtautuminen omiin "heikkouksiinsa" (mm. pedanttisuus ja kaikentietävyys) sekä hänen sanansa ystävien merkityksestä elämänsä kantavana voimana. Siinäkin ohjelmassa kaikki oli sanottu sillä äänenpainolla ja painoarvolla, joka oli asiantuntevuuden ohella aina Toivasen tavaramerkki.

Mielen täyttää kaiho, koska olen pessimistinen ajatellesani nykypäivän nuorta toimittajakuntaa radiossa ja myös tulevaisuuden kuuntelijoita. Toivasen ohjelmien kaltaisille lähetyksille ei ole enään tekijöitä eikä varmaan riittävästi kuulijoitakaan.

• ihastunut inkeri

Muistatteko ihanat jutustelut radiossa "Iltakävelyllä Lontoossa" ?

• AaNelkku

R.I.P.

Itse arvostin Erkki Toivasta erityisesti radiotoimittajana. Hänellä oli poikkeuksellinen kyky hallita kulloisellekin jutulle varattua lähetysaikaa sillä tavalla, että kaikki oleellinen tuli esille erittäin hyvin jäsenneltynä pakettina, eikä paikoin melkoisesta tietosisällöstä huolimatta esityksiin siltikään hiipinyt kiireen tai hätäisyyden tuntua.

• Kuunnellut

"Täällä Erkki Toivanen Lontoo" Sen muistaa koko ikänsä. Vaikka olis ollut toisessa huoneessa, niin kyllä kuuli kun alkoi juttua Lontoosta.
      "Täällä Erkki Toivanen Lontoo" Jo äänen sävy ja paino on mielessä.
      R.I.P

• samonen

Käsittämättömän sivistynyt mies. Hänen tahtonsa/kykynsä nähdä sekä laajasti että syvästi toimittajantyössään oli omaa luokkaansa. Puhumattakaan musikaalisesta ja lingvistisestä erityislahjakkuudesta. Aivan omaa luokkaansa.

Muistan erään haastattelun, jossa käsiteltiin Ranskan lähiömellakoita. Erityisen fiksu ulkomaantoimittaja olisi - ehkä - osannut tehdä asiasta luokkakysymyksen tai yleensä yhteiskuntapoliittisen. Eläkeläinen Erkki Toivanen veti linjan Adolf Hitleriin, Ranskan antautumiseen toisessa maailmansodassa ja kaupunkien jäämiseen pommittamatta ja sen myöhempiin seurauksiin yhdyskuntarakenteissa ja kaupunkisuunnittelussa verraten Englantia ja Ranskaa.

Aivan omaa luokkaansa.

• Suclitbitch

Moni ei muista mutta kaikki 90-alusta loppuun lapsuuttaan eläneet muistaa toivaisen äänen! Ja aikaisemmin!

• ylpeä suvustaanN

loukkaavaa kirjoittelua siitä että Erkki olisi ollut homo koska olen hänen sukulainen ja voin kertoa että hän oli aviossa aikoinaan ja sen jälkeen ei mennyt enää avioon ja oli todellakin Hetero ...samaa sitten voisi minulle sanoa koska olen eronnut enkä enää mene avioon...ja olen hetero ...
      jos ei tiedä totuutta vain arvailuja ja spegulointia...tämä maailma on täynnä tälläistä vaan niin raadollista haukkumista.
      Rakas sukulainen Erkki

• ....................

Vähänpä sukulaisestasi tiedät. Hän oli ollut naimisissa ja hänellä on tietääkseni tytär, mutta kyllä hän oli homo. Tiedän hänen elämänkumppaninsa olleen mies. Erkki Toivasen seksuaalinen suuntautuneisuus ei ollut tietyissä piireissä (toimittajat, homot, ym) mikään salaisuus. Mielestäni on aika typerää, että sitä nyt julistetaan ja juorutaan kuin maailman kahdeksatta ihmettä.

• Kerran tapasin

Istuin kerran samassa lounaspöydässä Erkki Toivasen kanssa. Metkaa kuunnella TV:stä tuttua ääntä livenä. Hyvä ja kiinnostava keskustelija oli.

• Miau Kurnau

Suurmies, Erkki Toivanen, on poissa. Rauha hänen sielulleen ja osanotto
        omaisille. Hän rakasti eläimiä ja ihmisiä. Rakkaus oli aistittavissa puheessa
        ja teoissa. Kiitos Erkki Toivanen elämäntyöstäsi!

• eismann

Toivanen antoi suomalaiselle tulevalle Euroopalle ja nyt euroalueelle kasvonsa, hieman elitistiset ja etäiset, mutta samalla elegantilla tavalla arvostettavat. Meidän ikääntyvien on vaikea kuvitella Eurooppaa ohittamatta Erkki Toivasen analyysiä, filosofiaa ja geopoliittista näkemystä, joka oli muutakin kuin vain kuivahko luento. Jokainen teksti, myös kirjat, olivat myös lyhyinä pieniä taideteoksia. Erkki Toivanen teki meille suomalaisille Euroopasta oman tulkintansa, hyvin persoonallisen, ja se on kaukana tämän päivän toimittajan kriittistä analyysiä Kreikasta, Portugalista, Italiasta jne. Näin Toivanen oli samalla myös oman aikansa ja pedanttisen esitystapansa tuote, tuotemerkki ja näkökulma Eurooppaan vahvasti emotionaalinen, tunnelatautunut. Sellaisena se on säilynyt meillä myös tänään.

• Huh hellettä!

Tätä miestä arvostin, oli nimittäin aidosti sivistynyt ja fiksu mies, eikä vain esittänyt sitä. Aina, kun kuulin Toivasen äänen radiosta, tai töllöstä piti lähetystä seurata ainakin tovi. :) Tuo homous yllätti, mutta ei saanut aikaan mitään "Toivola"-efektiä, joka ei todellakaan ole positiivinen... Erkki Toivanen oli aidosti oma itsensä, kaikin puolin, mutta ei pitänyt suuntautumisestaan meteliä, eikä käyttänyt sitä julkisuudessa hyväkseen, toisin, kuin eräät loukatut julkihomot tekevät jatkuvasti. Älykkyyden merkki tuokin.

• Sitä vain ihmettelin

Niin usein törmää tosiaan sellaisiin heteroihin, joiden pitää jatkuvasti tuoda esille uusia valloituksiaan ja sellaisia naikkosiahan todella on olemassa, joille tunnettu mies kelpaa aina ja kaikkialla. Toivovat jopa pääsevänsä poseeraamaan hänen kanssaan julkisuudessa.
        Sitä vain ihmettelin kirjoituksessanne, että miten kenenkään tuntemattoman ihmisen homous voisi ketään oikeasti yllättää? Eihän kukaan voi oppia radioäänen kautta tuntemaan ketään toimittajaakaan henkilökohtaisesti, vaikka tietenkin siltä voi joskus tuntua. Tuttu ja sympaattinen radioääni on joillekin yksinäisille kuin ainoa ystävä.

• Huh hellettä!

Julkisuudenhenkilö ei ole sama, kuin tuntematon henkilö-x, siksi joku julkkista koskeva tieto voi yllättää ihmisen/ihmiset, jos on olettanut asian olevan toisin.

• meitähän on niin mon

Aivan oikein ja siksi voidaankin sanoa, että nimimerkki Huh hellettä! kirjoitti aika epäasiallisesti olettaessaan, että Erkki Toivasen henkilökohtaisen elämän olisi pitänyt noudattaa hänen omia rajoittuneita näkemyksiään. Nimimerkki kehui Toivasen sivistyneisyyttä ja fiksuutta, mutta mikä hän on kenenkään sivistystä arvioimaan, kun hän itse näyttää niin paljon yllättyvän maailman luonnollisimmista ja tavallisimmista asioista.
        No meitähän on niin moneksi.

• Huh hellettä!
        meitähän on niin mon kirjoitti:

Aivan oikein ja siksi voidaankin sanoa, että nimimerkki Huh hellettä! kirjoitti aika epäasiallisesti olettaessaan, että Erkki Toivasen henkilökohtaisen elämän olisi pitänyt noudattaa hänen omia rajoittuneita näkemyksiään. Nimimerkki kehui Toivasen sivistyneisyyttä ja fiksuutta, mutta mikä hän on kenenkään sivistystä arvioimaan, kun hän itse näyttää niin paljon yllättyvän maailman luonnollisimmista ja tavallisimmista asioista.
        No meitähän on niin moneksi.

Väärin ja taas väärin :) Kirjoitinko kommentissani, että Erkki Toivasen olisi pitänyt noudattaa kenenkään näkemyksiä? En. Minulla ei myöskään ole mitään homoja, heteroja, tai muitakaan kohtaan. Kai ihmisellä on oikeus vielä yllättyä jostain, koskipa se mitä tahansa? Toivasta pidin toden totta fiksuna ja sivistyneenä, se on vain mielipide ja joku toinen voi olla asiasta toista mieltä.

• qq

"Lihaa piiloon" taitaa olla teini joka haaveilee tietävänsä enemmän vastakkaisen sukupuolen saloista tuntematta edes itseään kunnolla.

Jokaisen ihmisen omaan valintaan kuuluu monia erinlaisia asioita, kunhan ne valinnat ei vahingoita toisia ihmisiä niin ne saavat olla omia valintoja.
      Minua henkilökohtaisesti miehenä ei kiinnosta bylsiikö joku 50-vuotias vaikka 20-vuotiaan missin kanssa. Jos noin on niin olen viplittömästi iloinen jos hän tuollaisesta asiasta ihan aidosti nauttii. Ei kuulu muille kahden aikuisen omat vapaaehtoiset valinnat.

• JK

lepää RAUHASA

• Tuottaja

En koskaan sietänyt Toivasen maatalousvastaisuutta. Itse tuottajana teki häijyä kuinka hän halveksi Suomalaista maataloutta. Jos ihminen on fiksu kuten täällä Toivasta pidetään, niin hän olisi ollut hiljaa maataloudesta eikä arvostellut sitä. Ei todellakaan jää ikävä sitä ukkoa.

• uskomatonta_!

Tämä keskustelu on ala-arvoista.

Ajatelkaa jokainen itseksenne jos jostakin syystä tulisitte vastaavanlaiseksi merkkihenkilöksi kuin Erkki Toivanen niin miten haluaisitte itsestänne kirjoitettavan. Luulisin, että haluaisitte keskusteltavan siitä osasta elämäänne joka ihmisiä kosketti, esim. työstänne.

Kuolema ei tee ihmisestä pyhimystä ja senkin saa sanoa, jos jokin ihmisen saavutus ei ollut itselle mieleen, mutta tällöinkään ei tarvitsisi kuolleesta sanoa, ettei jää "ukkoa kaipaamaan".

• Pekka ... ....

Juu, minäkin muistan Erkki Toivasen äänen. Hieno mies oli hän. R.I.P

• Kultsi123

Lepää rauhassa, Erkki Toivanen. Taidokas toimittaja, upea ääni, ja charmikas mies. Olisinpa itsekin yhtä tyylikäs ja samettiääninen kuin hän.

• Tunttari

Hieno ihminen. Kosmopoliitti. Olen aina ihaillut häntä

Ketjusta on poistettu 35 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe