Ostatko ikinä, koskaan, milloinkaan mitään valmisruokaa kaupasta?
Sitä mietin, herkutellessani kaupan kalapihvillä ruisleivän lisukkeena.
Olisipa aika aikaavievää ostaa kalastuslupa, onki ja madot. Mennä jonnekin veden ääreen kalaa narraamaan.
Tulla kotiin, jauhaa ja laittaa kalasta pihvejä, joista tuskin tulisi kaupan samaisten vertaisia.
Toki, jomman kumman vanhemman valmistama käsivääntöinen kotiruoka ja rauhaisa ruokahetki yhdistää perhettä ja estää lihavuutta.
.
Valmisruokaa kaupasta?
104
592
Vastaukset
- ...
Mnaah.
Kaupasta ostettu leipä on valmisruokaa. Ja kaupasta ostettu juusto tai makkara on valisruokaa. Eikä kukaan tee itse margariinia, voita, maitoa. Harva tekee itse pastansa tai kasvattaa riisinsä. Lista on loppumaton
Mä ostan käytännössä valmisruokaa joka kerta, kun käyn käupassa ja syön sitä joka päivä. Eilen oli erittäin poikkeuksellinen päivä, söin viinimarjoja omasta puskasta.
=DW= - Pirre*
Vain äärimmäisessä hädässä, mutta onhan se tosi ettei ainakaan kalapihvejä voi varmasti luvata perheelleen koskaan, kalaa kun saadaan jos kalaonni on paikalla..:)
- lejanna
Sullehan ne naapurit kantavat selkä vääränä kalaa. :/
No, niinpä mullekin, mökin poikamiestilalliset. :))
Mutta, eipä ole maistuva kalapihvi valmis, jos teräväeväisen affenen käteensä saa.
. - Pirre*
lejanna kirjoitti:
Sullehan ne naapurit kantavat selkä vääränä kalaa. :/
No, niinpä mullekin, mökin poikamiestilalliset. :))
Mutta, eipä ole maistuva kalapihvi valmis, jos teräväeväisen affenen käteensä saa.
.Nyt on tullut vähemmän, on kalaeemelin terveys kai hieman huonompi, ja ymmärtäähän nämä helteet mitä ne tekee, jos on esim. sydänsairautta, mutta saaha kaupasta kalaa, ja katiska odottaa mökillä..aitassa :/
Paras kalapihvihän tulee kun fileroi ahvenen ja paistaa sen pannulla..vot ei tarvvii lisätä mittää muuta ku suolaa.., mitäs ahvenia jauheksimaan..pikkuahvenet patakukoksi jne. - Jm-50....
Pirre* kirjoitti:
Nyt on tullut vähemmän, on kalaeemelin terveys kai hieman huonompi, ja ymmärtäähän nämä helteet mitä ne tekee, jos on esim. sydänsairautta, mutta saaha kaupasta kalaa, ja katiska odottaa mökillä..aitassa :/
Paras kalapihvihän tulee kun fileroi ahvenen ja paistaa sen pannulla..vot ei tarvvii lisätä mittää muuta ku suolaa.., mitäs ahvenia jauheksimaan..pikkuahvenet patakukoksi jne.Onks Pirre koskaan syönyt mustikkakukkoa ? Kyllä nauratti kun siinä perjantai toivekonsertti- ohjelmassa,joku mies kertoi valmistusohjeita.
- Pirre*
Pit sanomani, että kyllä mie joskus osta, - tälläkin viikolla yhen rasian maksalaatikkoa, ja hyvää oli :)
- lejanna
Maksalaatikon hajuun hurmaantuivat mökimme hiiretkin. :))
Kyllä me ostamme valmisruokia, ei ole enää oikein kummankaan himohommaa ruokalaitanta.
. - PIrre*
lejanna kirjoitti:
Maksalaatikon hajuun hurmaantuivat mökimme hiiretkin. :))
Kyllä me ostamme valmisruokia, ei ole enää oikein kummankaan himohommaa ruokalaitanta.
.Ei kai ne hiiret jääkaappiinkin änkeä..:)
Mie tein laiskusissani vain hernesosekeittoa, ja että oli hyvää helpolla :)
- uneksija.
Yritin tehdä ahkeruuspuuskassani silakkalaatikkoa,voimpa sanoa että valmisruokasilakkalaatikko olisi ollut parempaa.
Taitaa olla ainoot ruoat kanasillppujen paistaminen ja lohen suolaaminen,muut ovat valmistavaraa.
Paitsi ne eiliset puoliraa'at mustaviinimarjat,myöskin.
No,muutama kourallinen mustikoita metsästä.- lejanna
Minen ymmärrä, mutta kaupan makaroonilaatikkoa parempaa en ikinä osaa valmistaa.
Onkohan niillä joku ihmemauste, jolla saavat luatikon maistumaan paljon omavalmistettani paremmalta?
Mustikoita, kun saisikin, silmävitamiineja.
. - ...
lejanna kirjoitti:
Minen ymmärrä, mutta kaupan makaroonilaatikkoa parempaa en ikinä osaa valmistaa.
Onkohan niillä joku ihmemauste, jolla saavat luatikon maistumaan paljon omavalmistettani paremmalta?
.E
Kyseessä e- merkityt lisäaineet. Ja kehnot raaka-aineet. Kotona jos tekee makaronilodjua, siihen käyttää liian hyviä aineita, eikä lisäaineita ole käytössä. Lähinnä siis liha, se on kotilaatikossa liian hyvää ja sitä on aina liian paljon.
Se mauste, mitä vissiin ihmettelet, se on muskottipähkinä. Sillä saa minkätahansa lihantapaisen maistumaan hyvältä.
Silakkalodjussa ihan sama homma. Siinä sama, kotitekoiseen tulee liikaa hyvää silakkaa, valmislaatikoissa silakkaa määrällisesti erittäin vähän. Ja sitten on ne E- lisäaineet ja mausteet. Muskotti sopii muuten myös kalalle.
Kyse enenpi makutottumuksista, sitä vaan on tottunut einesten makuihin. Ite tavallaan herkuttelen muutaman kerran vuodessa joillain perusruuilla, jotka teen itse.
Maksalaatikko
Kaalilaatikko
Hernekeitto
Rössöpotut
Tota viimestä ei tosin edes saa eineksenä, mutta mulla hyvä resepti itellä. Periaatteessa täysin perinteinen, jos vaan löytää kunnon läskiä, lisänä pikkasen chiliä.
Tästä nyt ollut paljon juttua ihan vasta tälläkin palstalla. Mutta entisaikojen perinneruuat ja ihan arkiruuat on nykyaikana erikoisia herkkuruokia. Kurmeeta :D
Ja mulla on lupa käydä naapurin pottupellossa pottuvarkaissa, viikonlopulla saa erittäin pitkästä aikaa oikeita uusia pottuja. Se pellosta kattilaan heitetty pottu on niin harvinaisuus kaupunkilaiselle, että sitä ei potunviljelijä voi tajuta.
=DW= - lejanna
... kirjoitti:
E
Kyseessä e- merkityt lisäaineet. Ja kehnot raaka-aineet. Kotona jos tekee makaronilodjua, siihen käyttää liian hyviä aineita, eikä lisäaineita ole käytössä. Lähinnä siis liha, se on kotilaatikossa liian hyvää ja sitä on aina liian paljon.
Se mauste, mitä vissiin ihmettelet, se on muskottipähkinä. Sillä saa minkätahansa lihantapaisen maistumaan hyvältä.
Silakkalodjussa ihan sama homma. Siinä sama, kotitekoiseen tulee liikaa hyvää silakkaa, valmislaatikoissa silakkaa määrällisesti erittäin vähän. Ja sitten on ne E- lisäaineet ja mausteet. Muskotti sopii muuten myös kalalle.
Kyse enenpi makutottumuksista, sitä vaan on tottunut einesten makuihin. Ite tavallaan herkuttelen muutaman kerran vuodessa joillain perusruuilla, jotka teen itse.
Maksalaatikko
Kaalilaatikko
Hernekeitto
Rössöpotut
Tota viimestä ei tosin edes saa eineksenä, mutta mulla hyvä resepti itellä. Periaatteessa täysin perinteinen, jos vaan löytää kunnon läskiä, lisänä pikkasen chiliä.
Tästä nyt ollut paljon juttua ihan vasta tälläkin palstalla. Mutta entisaikojen perinneruuat ja ihan arkiruuat on nykyaikana erikoisia herkkuruokia. Kurmeeta :D
Ja mulla on lupa käydä naapurin pottupellossa pottuvarkaissa, viikonlopulla saa erittäin pitkästä aikaa oikeita uusia pottuja. Se pellosta kattilaan heitetty pottu on niin harvinaisuus kaupunkilaiselle, että sitä ei potunviljelijä voi tajuta.
=DW=Oikeassa varmaankin olet!
Rössypottu ja hulikakku.
Veripalttua, kunnon pottuja, hiven sipulia, pari maustepippuria, suolaa, sian sivua.
Aaah, mikä makujen sinfonia siitä syntyykään!
Ihania ovat kunnon potut suoraan maasta kattilaan. Kuin kanan kevennyksiä.
. - keittiöön mars
lejanna kirjoitti:
.Pitää olla makuaisti kolhuilla, jos väittää kaupan makroni/jauho/jauhelihamössöä paremmaksi, kuin omatekemä.
Makaronilaatikon perusversioon kuuluu vain liha, makaroni, sipuli, munamaito ja mausteet. Vaihtelua siihen saa, kun laittaa välillä vaikka koskenlaskijaa; sekavihanneksia, tai sieniä.
Tyttäreni pyytää minua tekemään hänelle pakkaseen ruokia valmiiksi, vietetään joku viikonloppu talkoita hänen luonaan ja saa pakkaseen lasagnea ja makaronilaatikkoa, valkosipuliperunoita ja pihvejä. Sitten leivotaa pikkuleipiä ja muffinseja.
Valmis maksalaatikko rusinoineen on makeaa mössöä, itsetehty maistuu maksalle, eikä rusinasoppariisipuurolta.
- Kalafani...
Joskus ostan, mutta pääperiaatteessa ite teen.
Hernesoppaa on lähes aina varalla kaapissa. Jotain valmista tarjouskalaa ostan, kun laittavat päivän päätteeksi poistohyllyyn.
Laatikoita joskus harvoin 50 %:n alennuksesta.
Huomenna menen ostamaan muikkuja, ja teen niiistä jotain, katotaan, minkä kokosia ne muikut on. Sit mä kyttään aina niitä nyrkin kokosia muikkukukkoja, kun viimeinen myyntipäivä koittaa, silloin ne isketään 50 %:n alennukseen ja ne on sit mun muikkukukkoja.
Muuten yleensä ostan kalan kalana, ja mulla on kalahöyrystin jossa saan aivan ihanaa höyrytettyä kalaa. Olen oikein kalafani.- lejanna
Minusta on omituista, että puoli Suomea on meren äärellä, ja harvasta kaupasta saa kotimaista kalaa.
Kalakukkoa, ruodotonta, hamuan kai hautaan asti. Vielä en ole saanut.
Minusta jokin lohikukko ei ole oikea kukko.
Jotain kunnon kalaa, vaikkapa juuri muikkua sen olla pitää.
Kala on tosi terveellistä.
Eikön se Harri Holkerikin niin sanonut?
. - ...
lejanna kirjoitti:
Minusta on omituista, että puoli Suomea on meren äärellä, ja harvasta kaupasta saa kotimaista kalaa.
.Merta on, meressä ei kalaa.
Järvissä ja joissa olisi paljonkin kalaa, mutta kun suomalaiset just ei tajua, että särkikalat on periaatteessa lohikaloja. Sitten pitää kalankasvattamoilla kasvattaa halpaa kirjolohta, järvet ja joet rehevöityvät, särkikaloja naarataan minkinrehuksi luontaiset kalakannat supistuvat jne.
Vesi on vain vettä. Toisekseen suomen meret on melko helevatan monen maan omistuksessa. rantaa vaikka kenellä, ja päälle kansainväliset vedet siellä keskempänä.Siellä on hirveä sopimussäpinä erimaitten kalastuskiintiöistä. Jos kiintiöt poistetttaisiin, meressä sitten kasvaisi lähinnä vanhat autonrenkaat ja myrkkytynnyrit.
=DW= - Pirre*
lejanna kirjoitti:
.10 ja 9 v. luuraavat tunti tolkulla kalassa, mökillä ollessaan, heistä tulee kyllä kalastajia ja kalan syöjiä.
Samoin nuoremman tytön tyttö (5v.) isänsä kanssa, kuulemma oppinut viime viikolla viskaamaan virveliäkin, ja oikeaan suuntaan. Lapsena opittu kalastus ei kyllä jää koskaan unhoon, aina tekee mieli ongelle tai vrvelöimään. - uneksija.
lejanna kirjoitti:
.Muikku,mikä sen ihanampaa onkaan.Muikkukeitto,perinteinen,perunat,sipulia ja muikut lopuksi päälle kellumaan,vähän voita,ehkä pikku loraus kermaakin.
Ja uunissa pellillä paistetut muikkutikut,muikkukukko,myöskin uunissa haudutettu muikkupata,näitä maalaisruokia.
Kala on miun maun mukkaan,kaikissa lajeissaan.Ihan tulee vesi kielelle. - lejanna.
uneksija. kirjoitti:
Muikku,mikä sen ihanampaa onkaan.Muikkukeitto,perinteinen,perunat,sipulia ja muikut lopuksi päälle kellumaan,vähän voita,ehkä pikku loraus kermaakin.
Ja uunissa pellillä paistetut muikkutikut,muikkukukko,myöskin uunissa haudutettu muikkupata,näitä maalaisruokia.
Kala on miun maun mukkaan,kaikissa lajeissaan.Ihan tulee vesi kielelle.Maivoista mummu teki vastaavaa. Runsaasti voita laittoi hän, eipä muuta, kuin herkkujen herkkua. Slups!
Maiva ja muikku, onko ne sama kala?
.
- tii-na-...
tosi harvoin syön valmisruokia kun meillä on tätä maito vehnä kananmuna allergiaa ja kaikkiin niitä on tungettu varsinkin kananmunaa oikeestaan näistä lihatuoteista on ainoo jauhemaksapihvit joita syön joskus harvoin ja sit joskus saatan syödä lihakaalilaatikon hyvin pitkälti teen itse ruuat ja muutenkin syön paljon salaattia.
- lejanna
Sinulla on varmasti meistä paras tieto kaupan tarjonnasta.
Laiskuus kai meikän usein ajanee valmisruokaan.
Ja, kun vain kaksin ollaan, ei niin terveellisyyskään ole päällimmäisin asia.
Laktoosi-intoleranssi on molemmilla, mutta eipä se paljon estä iloitsemasta. :))
.
- äitemuori*
Valmisruokaa, niinku eineksiäkö? En osta, ostan tarpeet ja kokkaan itse. Isossa kaupassa on mistä valita, palvelutiskiltä tai hyllystä. Sit ainaki tietää, mitä suuhuns laittaa. Eik ole E-koodeja iso liuta.
Mulle kokkaaminen ei ole rasite, mä tykkään kyl itse tehdyst enämpi. Poikani tykkää mun tekemästä lihamakaroniloodasta Täysmaitoon keitetään makaronit, osa vettä, ripaus suolaa. Sipulit kuivalle kuumalle pannulle ensi, sit voinokare ja freesataan makoseksi. Jauhel. ruskistetaan eriksee.
Einekset on täynnä lisäaineita jauhomössöö.- keittiöön mars
Olet varmaan samaa mieltä, että itsetehty hernekeittokin päihittää pönttösopan?
Teen aina 10 litran kattilallisen ja siitä saa sitten mummit ja kummitkin. Sipulikammoisia varten laitan sipulit heti herneiden kanssa kiehumaan. Valmiissa sopassa on vaan maku, eikä sipulia näy.
Aina myös hiukan palvilihaa muun lihan lisäksi.
Hullu! Ihan pähkähullu! :)
Ei ikinä!, ja lompakossa on kalastusluvat aina.
Minun kaapeissani on vain puhtaita raaka-aineita, ja aina luomuja jos löytyy.
Sormeni kykenevät ihmeisiin.
H.- jo vain...
noita suomalaisia vihanneksia (makkaroita) tulee osteltua leipien lisäksi. Eiks nekin ole myös valmisruokaa.
- Eemelin muija
Kyllä ihmetyttää näin tuhansien järvien maassa, että ei ihmisillä ole kalaa. Meillä on aina ollut liikatuotantoa. Naapuritkin on pidetty kalassa. Itse ei syödä kun parempia. kuhaa, ja ahvenia. Haet heitetään takaisin, vaikka olis kuinka suuria. Särkiä ja ahvenia on purkitettu, ja taatusti ovat parempia, kun sardiinit ja tonnikalat.
Ostakaa joku pyydys katiska, tai verkko, ja käykää heittämässä veteen. Johan loppuu kalan puute.
Meillä ainakin huokaillaan, että kukahan tartteis kaloja. Eemelin muija kirjoitti:
Kyllä ihmetyttää näin tuhansien järvien maassa, että ei ihmisillä ole kalaa. Meillä on aina ollut liikatuotantoa. Naapuritkin on pidetty kalassa. Itse ei syödä kun parempia. kuhaa, ja ahvenia. Haet heitetään takaisin, vaikka olis kuinka suuria. Särkiä ja ahvenia on purkitettu, ja taatusti ovat parempia, kun sardiinit ja tonnikalat.
Ostakaa joku pyydys katiska, tai verkko, ja käykää heittämässä veteen. Johan loppuu kalan puute.
Meillä ainakin huokaillaan, että kukahan tartteis kaloja.Kyllä sille kalalle hintaa tulee kun ensin pitäisi ostaa se järvi...
- ei ole kallista
yohuuhkaja kirjoitti:
Kyllä sille kalalle hintaa tulee kun ensin pitäisi ostaa se järvi...
Ei tarvitse kuin ostaa kalastuskunnalta kalastusmerkki ja ehkä katiska, onki sulla varmaan jo onkin.
ei ole kallista kirjoitti:
Ei tarvitse kuin ostaa kalastuskunnalta kalastusmerkki ja ehkä katiska, onki sulla varmaan jo onkin.
Ei ole, jätin vuosikymmeniä sitten sen harrastuksen.
Kalaa jos kaipaan, kirjolohi tai norjalainen kassilohi käy kyllä ensihätään.- jo vain.
Eemelin muija kirjoitti:
Meillä ainakin huokaillaan, että kukahan tartteis kaloja.on järviä maassa, mutta kyllä tulis kalalle hintaa kun pääsisin lähimpään järvenrantaan. Ja mistäs tiedän että siinä järvessä on kalaa?
Joten jos kalaa haluan niin ostan sen.
Norjalainen tuonti lohi on aika edullista noin 5 - 7 euroa/kg, suomalaisten kalastama lohi maksaakin sitten 22€/kg. Joten valintani on helppo kalan suhteen.
Mikäli haluaisin muuta oikein tuoretta kalaa, niin joutuisin ajamaan noin 40km lenkin, ja kala on pohjanlahdesta ongittu ylös.
Teilläkö on siellä Valkoselkä haetakin? :)
Aika raskasta saattaa olla heitellä.!
Mutta olet asiantuntija, kalat saadaan meristä tai järvistä, ihan huonosti kun koloavat, haetaan hallista.
H.En itselleni, paitsi jos on lähtö jonnekin korpeen päiväkausiksi, siellä ruoka on helpompi tehdä jostakin retkeilijöille tarkoitetusta kuivamuonapussista.
Kotiin olen ostanut maksalaatikkoa kun koiravainaa siitä tykkäsi, ja jos tytär tulee tänne enkä ole ruokaa laittamassa saa tuoda omat eväänsä, ei osaa itse ruokaa laittaa vaikka ainekset ovat saatavilla!
Kyllä mulla tuo kotiruoan syöminen pukkaa painoa nostamaan, en sitä itselleni tee läheskään joka päivä enkä kai ole oppinut niin pikkuisia annoksia värkkäämään ettei tulisi aina tarpeeseen nähden liikaa kuitenkin.Hyvin harvoin, joskus pinaattilettuja lapselle.
Raakaa kalaa saa katiskasta tai kaupan kalahyllystä.
Muuten ostan vihanneksia, hedelmiä ja kaikkea tuoretta ja raikasta.
Äijille tietysti makkaraa, mutta ei mun sitä tarvitse ostaa, kuka tykkää, hankkikoon itse ja voin sanoa, että kyllä hankkiikin.- henrjii
Oon mä kerran, tai nyt. Ostin aurinkokuivattuja tomaatia, vähä ne näyttää jo kerran syödyltä, mutta ihan hyviä salaatissa mihin tuli sitä sun tätä.
- lejanna
Me syötiin juuri purkillinen valkosipulin kynsiä öljyssä kahteen pekkaan.
Röyh ja höyh!
Ja onhan kaupassa toki kalaa. On sardiineja purkissa, Norjan seitä pakastealtaassa ja kirjolohta usein tarjouksessa.
Teitkö salaatin omasta päästäsi?
. - henrjii
lejanna kirjoitti:
Me syötiin juuri purkillinen valkosipulin kynsiä öljyssä kahteen pekkaan.
Röyh ja höyh!
Ja onhan kaupassa toki kalaa. On sardiineja purkissa, Norjan seitä pakastealtaassa ja kirjolohta usein tarjouksessa.
Teitkö salaatin omasta päästäsi?
.Joo siihen tuli katkarapuja nektariiniä sipulia kurkkua tomaattia haliumjuustoa paistettuna, ja niitä aurikokuivattuja, mm
- lejanna
henrjii kirjoitti:
Joo siihen tuli katkarapuja nektariiniä sipulia kurkkua tomaattia haliumjuustoa paistettuna, ja niitä aurikokuivattuja, mm
Sie oot ilmeinen herkkusuu. :)) Mukavaa katsella noita ruokaohjelmia telkkarista.
Maukka Perusjätkälle 50-vuotis onnittelut!!
.
Jospa löytäis Stavangerin munia jostain,niit ostaisin oitis.
Taitaa olla melkosen harvas ne jotka ei koskaan osta mitään valmista.- lejanna
Kuka se Stavanger on? :))
Niinhän se on. Ja lihakinhan on jo puolivalmiste. Tapettu ja paloiteltu.
. lejanna kirjoitti:
Kuka se Stavanger on? :))
Niinhän se on. Ja lihakinhan on jo puolivalmiste. Tapettu ja paloiteltu.
.En voinut vastustaa kiusausta saara opettaa sulle uus merimiesslankin sana,
Norjalaiset kalapullat on tosi hyviä ja muistaakseni tuol paikkakunnal niit valmistettiin.
Kun niit paistoi niin huusholli hais kissan pissalle mut se maku,se oli hyvä.
Muutenkin oon kauhee kalan ystävä ,nimittäin ruokakalan ,akvaario on jo myyty.- ...
koti-kiusattu kirjoitti:
En voinut vastustaa kiusausta saara opettaa sulle uus merimiesslankin sana,
Norjalaiset kalapullat on tosi hyviä ja muistaakseni tuol paikkakunnal niit valmistettiin.
Muutenkin oon kauhee kalan ystävä ,nimittäin ruokakalan ,akvaario on jo myyty.Sivusta.
Se on osterikastike kun löyhkää. Kalateollisuudessa sitä käytetään hyvin paljon. Itekkin joskus ostin kotiin, tulin tulookseen, että kaikki mihin sitä laittoi, alkoi maistumaan mädälle kalalle.
Ei nyt ollut pulloa, että olisi katsonut, mistä se tehdään, veikkaan osterin perkuutähteistä ja kemikaaleista. Vanha itämainen mauste noin periaatteessa, ihan kuin soija tai vaikka nyt cyrry. Ja niitten tuoteselosteita on parempi olla lukematta :D
=DW= - lejanna*
koti-kiusattu kirjoitti:
En voinut vastustaa kiusausta saara opettaa sulle uus merimiesslankin sana,
Muutenkin oon kauhee kalan ystävä ,nimittäin ruokakalan ,akvaario on jo myyty.Mihin häipyi vastaukseni k/k:lle? Kirjoitin, että hyvä ettei ole akvaariota syöty.
Ja kalasta minäkin pidän, en ruodoista. Ne aina eksyvät juuri minun kitusiini.
Onko ne stavangerit jotain lokin munia? Miten ne tehdään?
. - lejanna'
... kirjoitti:
Sivusta.
Se on osterikastike kun löyhkää. Kalateollisuudessa sitä käytetään hyvin paljon. Itekkin joskus ostin kotiin, tulin tulookseen, että kaikki mihin sitä laittoi, alkoi maistumaan mädälle kalalle.
Ei nyt ollut pulloa, että olisi katsonut, mistä se tehdään, veikkaan osterin perkuutähteistä ja kemikaaleista. Vanha itämainen mauste noin periaatteessa, ihan kuin soija tai vaikka nyt cyrry. Ja niitten tuoteselosteita on parempi olla lukematta :D
=DW=Sen haju ei tosiaankaan ole ihana.
Tuolla kerrotaan yhdenlaisen kastikkeen ainekset.
http://www.finefoods.fi/334.html
. - k/k
lejanna* kirjoitti:
Mihin häipyi vastaukseni k/k:lle? Kirjoitin, että hyvä ettei ole akvaariota syöty.
Ja kalasta minäkin pidän, en ruodoista. Ne aina eksyvät juuri minun kitusiini.
Onko ne stavangerit jotain lokin munia? Miten ne tehdään?
.Ne on kalapullia ,ystävä kallis.
- lejanna-
k/k kirjoitti:
Ne on kalapullia ,ystävä kallis.
Oh yes!
Mikähän tarkoitus on englantilaisten pubien kananmunapurkeilla, joita tiskillä näyttää olevan, Sarjoissa olen nähnyt.
Liekö ne munat on jossain etikkaliemessä?
. - ...
lejanna- kirjoitti:
Oh yes!
Mikähän tarkoitus on englantilaisten pubien kananmunapurkeilla, joita tiskillä näyttää olevan, Sarjoissa olen nähnyt.
Liekö ne munat on jossain etikkaliemessä?
.Etikkamunia.
Mun käsittääkseni, ihan hyviä, ei ole tullut tutkailtua reseptejä. Mutta kun kananmuna on lähesmauton, ihan varmasti etikka sopii.
Mä aikanaan tilailin duunikamun kautta briteistä mallasetikkaa, sitä mitä käytetään just Fish&ships pussukassakin, sitöä ei oikein saanut suomesta. Nykyään saa, ainakin stokkan herkusta ja sesonkitarjouksena Lidl:stä. Mulla sirä aina varastossa. Pelastaa just ranskikset ja kalapuikot:D
Noin muuten, laskin kerran, tais olla jotain seitsemän erilaista etikkaa kaapissa. Mun makuaisti kun on enenpi hapanimelä, kuin suolainen tai makea. Meno nonia vuosia, että meillä ei ikinä ollut suolaa mausteissa, koska kukaan nyt ei jäyttänyt sitä. Suolan ja jodin nyt saa melkein mistä tahansa, olkoon nyt sitten leipää tms. Sama maku tulee jollain chilillä ja valkosipulikka. Tai ei sama maku, vivahteikkaampi.
En nyt jaksa alkaa kirjoittamaan chilin kasvattamisesta, mutta se ei ole valmisruokaa :DD
=DW= - lejanna,
... kirjoitti:
Etikkamunia.
Mun käsittääkseni, ihan hyviä, ei ole tullut tutkailtua reseptejä. Mutta kun kananmuna on lähesmauton, ihan varmasti etikka sopii.
Mä aikanaan tilailin duunikamun kautta briteistä mallasetikkaa, sitä mitä käytetään just Fish&ships pussukassakin, sitöä ei oikein saanut suomesta. Nykyään saa, ainakin stokkan herkusta ja sesonkitarjouksena Lidl:stä. Mulla sirä aina varastossa. Pelastaa just ranskikset ja kalapuikot:D
Noin muuten, laskin kerran, tais olla jotain seitsemän erilaista etikkaa kaapissa. Mun makuaisti kun on enenpi hapanimelä, kuin suolainen tai makea. Meno nonia vuosia, että meillä ei ikinä ollut suolaa mausteissa, koska kukaan nyt ei jäyttänyt sitä. Suolan ja jodin nyt saa melkein mistä tahansa, olkoon nyt sitten leipää tms. Sama maku tulee jollain chilillä ja valkosipulikka. Tai ei sama maku, vivahteikkaampi.
En nyt jaksa alkaa kirjoittamaan chilin kasvattamisesta, mutta se ei ole valmisruokaa :DD
=DW=On tuota mallasetikkaa netin mukaan aina silloin tällöin ainakin Lidlissä.
Olen käsittänyt, että chilin ja orkideojen kasvatus on hieno harrastus.
Saisipa joskus oikeita Fish and chipsejä sanomalehteen käärittynä.
Voisi sitä tuollaisen munankin hotaista.
Saakohan niitä ilmaiseksi, vai onko ne jonkin juoman lisuke?
. - Vakinikki
Kysyin yhdeltä rouvalta onko se koskaan maistanut viiriäisen munia
Se sanoi ettei tunne koko jätkää.
Valmisruuan käsite?
Palvelutiskeissä on valmiita salaatteja ja muitakin sötkötyksiä.
Ei ole tullut kokeilluksi.
Eineksistä ostan palviryynäreitä ja lihapullia kun ovat reilussa tarjouksessa.
Katson päiväykset ja enimmiltään pidän pakasteessa yllättävän tarpeen varana.
Tänään ostin poikkeuksellisesti Kabanossin Habaneroversion pakkauksen, -30%.
Joskus, kun kilohinta lähestyy 2€:a ostan valmiin perunasalaattipakkauksen jota käytän pohjana tehdessäni "oman" salaatin.
Soosipitoisuus vaatii lisukkeeksi pari keitettyä perunaa, happaman omenan, suolakurkun, kelta- ja valkosipulia, sinappia, tilliä jos on.
Tarvittaessa viinietikkaa.
Joskus lisään esimerkiksi keitettyä porkkanaa jos sattuu olemaan, raastan juuriselleriä, saatan pilkkoa keitetyn kananmunan ( jos on ) ja maun mukaan muutakin "jos onia".
Touhutessani puutteen torjunnassa milloin missäkin sain työpaikkaruokaloiden tarjoamista eineskeittiöiden tuotteista kyllikseni.
Runsaasti rasvaa ja suolaa. Siinä niiden perusresepti.
Kolestrolini nousi 8:aan aiemmasta 4,5:stä.
Ostan harvoin kalaa, hinta hirvittää.
Poikkeuksena vaimoni poissaolot jolloin valmistan herkkuani, silakkaa, jos on saatavilla.
Joskus olen iskenyt kynteni halpaan, omituisen makuiseen, mössöiseen kirjoloheen. Sen jälkeen olen karttanut niitäkin.
Vaimon täytyy välttää K-vitamiinia ja rautaa sisältäviä elintarvikkeita ja hän on allerginen silakalle.
Itse tarkkailen rasvoja, suolaa ja proteiinipitoisuuksia.
Lisäaineista viis! Paremminhan ukko säilyy.
Vähällä rahalla terveellisen, maukkaan ruuan valmistus reunaehtoineen on minulle harrastus.- lejanna
Kyllä meillä aika usein ostetaan valmistakin sapuskaa.
Joskus jopa jyrsitään nakkikoppia.
Kaupan pakkauslihapullat on yleensä kuin sahajauhoista tehtyjä.
Kylläpä kai useimmat ostavat makkaransa valmiina, eivät osta lammasta, ja tee siitä itse.
Sinulla tuntuu nuo terveysasiat olevan hyvin hanskassa. Ruokahan on pääasioita, jolla siihen voi vaikuttaa.
Kala on tosiaan nykyisin hintaisaa herkkua. Mutta kun kaikki eivät asu järven rannalla, on sitäkin joskus ostettava.
Voi kun alkoi haluttaa kunnon tillillä maustettuja silakkapihvejä, voissa paistettuja.
.
Valmisruokia minäkin syön. Valmiina ostan leivät, juustot ja makkarat, maidon valmiiksi separoituna, pasteröituna ja purkitettuna, myös lihan valmiiksi teurastettuna, paloiteltuna ja muoviin pakattuna. Myös perunaa ja porkkanaa yms. joudun talvella ostamaan kaupasta, kun kylmiön kone hajosi. Oli muuten sellainen sähkösyöppö, etten enää sitä aio korjata.
En kalasta, enkä liioin metsästäkään, paitsi että mukaan hirviporukkaan taas lähden. En erityisestä tykkää kalasta ja teurastajaksi minusta ei ole.
Ihan mukavaa puuhaa ruuanlaitto on, mutta siihen kuluu vain turhan paljon aikaa. Siksi aina laitankin ison satsin kerralla, purkitan ja pakastan. Pakkasessa on herne- ja makkarasoppaa, on läskisoosia ja maksakastiketta. Nyt vain pakastin alkaa täyttyä metsän marjoista, ja pitää keksiä mitä niillä teen. Mustikkasoppaa osaan tehdä, mutta siihen jää.
Eräs naapuristossa asuva tuttavani, joka ei ole ollut missään työssä yli 20 vuoteen, ei lainkaan voinut ymmärtää kun lähdin hernesoppaa keittämään. Sanoi että sitähän saa valmiina kaupasta. Piti minut hulluna kun mustikkametsään lähdin. Pitää myös huilia sanoi kaveri, mutta ehkä vähän tärähtynyt olenkin.- lejanna
Mekin keitetään hernesoppaa 5 litran kattilalla. Lihakin on aivan oikeaa sikaa.
Kaupan potuissa mekin ollaan. Sieltä saa laadukasta ja hyvin säilytettyä tavaraa.
Niinhän ihmetteli Stanin tyttöystäväkin Mennään bussilla-sarjassa. Miksi tehdä pullaa, kun kaupasta saa helpommalla ja parempaa.
Suuri asia on omat marjat, jos osaa niitä vielä käyttääkin.
Toivottavasti nuori polvikin oppii. Kotonahan sekin taito opitaan.
.
No joo mieluummin ostan tuoretta kalaa ja sen kun valmistaa, voi laittaa vaikka leivänpäälle, mutta makunsa kullakin. Kerran ostin lohipyöryköitä enkä tykännyt mausta, tosi harvoin ostan myös valmiiksi marinoituja lihoja.
Laatikkoruokia en koskaan. Pakasteesta vihanneksia kyllä.
Söin muuten eilen pussillisen poimimiani lakkoja, teki niin hirveästi mieli. Tykkään leipoa ja laitella ruokia vaikka pieni perhe onkin ja kaikki harvemmin koossa. Pakastin on hyödyllinen vehje.- lejanna
Inhan näköisiä ovat marinoidut lihapakkaukset.
Joskus niitäkin on ostettu, mutta aina lihassa on ollut jotenkin luotaantyöntävä maku.
Muutenkaan nesteessä lilluva liha ei ainakaan ruokahalua lisää.
Sukulaisnainen oli kerran kysynyt myyjältä mausteettomia broilerinkoipia.
Ei niitä enää valmisteta, oli saanut vastauksen.
Olisipa lakkoja, namsk! Oliko lakka jo kypsä? Luulin että vasta viikon tai kahden päästä. Tiedän paikan missä niitä on, mutta matkaa sinne on pari kilometriä vaikeankulkuista metsää.
Sama metsä, jossa alkuviikolla otin matsin ukkometson kanssa, ja josta puhuin toisessa ketjussa.- Kotiruokaa**
saimander kirjoitti:
Oliko lakka jo kypsä? Luulin että vasta viikon tai kahden päästä. Tiedän paikan missä niitä on, mutta matkaa sinne on pari kilometriä vaikeankulkuista metsää.
Sama metsä, jossa alkuviikolla otin matsin ukkometson kanssa, ja josta puhuin toisessa ketjussa.Saat olla hyvilläsi jos lakkoja tänä kesänä löydät. Kuulostaa sille että niitä on hyvin harvassa lapin perukoillakin. Olen käynyt monta reissua ja löytänyt ehkä noin kahvikupillisen verran. Tietenkin on saattaa joitakin paikkoja säästyä keväisiltä hallaöiltä ja raekuuroilta. Onneksi on vielä viime kesäisiä pakastimessa. Säästän aina jonkin verran huonoa marjavuotta varten.
Kalapihvejä olen tehnyt ja keitän hernesoppaa viiden litran kattilalla pakastimeen.
Kalaa tulee kun laitan ongen veteen vaihtelevasti.Hauesta poistan suurimmat ruodot ja jauhan lopun talouskoneella hienoksi. Ei siinä tuodot tunnu. Ahven ja siika ovat parasta kalaa paistettuina ja keitoissa uusien perunoiden kera. Tilliä joukkoon.
Valmiruoissa on liian paljon mausteita, en pidä niistä. Valmiiksi maustetuista lihoista olen jopa huuhdellut liikoja mausteita poiskin ja silti saanut suuni nahkattomaksi. - ;D
saimander kirjoitti:
Oliko lakka jo kypsä? Luulin että vasta viikon tai kahden päästä. Tiedän paikan missä niitä on, mutta matkaa sinne on pari kilometriä vaikeankulkuista metsää.
Sama metsä, jossa alkuviikolla otin matsin ukkometson kanssa, ja josta puhuin toisessa ketjussa.Kypsiä olivat. Keräsin ne kaikki..Ukkometsonkin näin. Lämmin oli päivä ja ehdin kotiin juuri ennen ukonilmaa.
- kokkikuutonen:)
Ostin vuonna -84 mikroaaltouunin, sen jälkeen en ole muuta syönnytkään
kuin näitä "melkein valmiita".
Syöminen on välttämätöntä mutta ei päällimmäisenä mielessä.
Kun huomaan että minulla on nälkä, haluan sapuskan nopeasti.
Jotain mikroon kolmeksi minuutiksi, mausteita päälle ja ääntä kohti:))- lejanna
Käytetyin kodinkone mikro on meilläkin.
Nyt ei tällä helteellä kyllä paisteta eikä keitellä sisällä.
. Mikron käyttö.
Nykyään ylivoimaisesti eniten se on vaimon teeveden kuumennuskoneena.
Mikrot olivat suhteessa riivatun kalliita.
Muistan hyvin että 1972 perusmikro maksoi 3000mk joka suhteutettuna palkkatasoon oli paljon.
Tarpeellisimmassa käytössään seuraavan mikrovanhus oli penskojen ollessa ensimmäisen kerran 12 / 13 vuotisina ok:n kotimiehinä 3-viikkoa.
Lähtiessämme kiersin lieden sulakkeen irti.
Pakastearkkuun olin muutenkin valmistanutrunsaasti valmiita aterioita.
Tenavat hakivat tuoretavarat kaupasta ja korvensivat mikrossa valitsemansa ateriat.- HelKama.
laiska-lasse kirjoitti:
Mikron käyttö.
Nykyään ylivoimaisesti eniten se on vaimon teeveden kuumennuskoneena.
Mikrot olivat suhteessa riivatun kalliita.
Muistan hyvin että 1972 perusmikro maksoi 3000mk joka suhteutettuna palkkatasoon oli paljon.
Tarpeellisimmassa käytössään seuraavan mikrovanhus oli penskojen ollessa ensimmäisen kerran 12 / 13 vuotisina ok:n kotimiehinä 3-viikkoa.
Lähtiessämme kiersin lieden sulakkeen irti.
Pakastearkkuun olin muutenkin valmistanutrunsaasti valmiita aterioita.
Tenavat hakivat tuoretavarat kaupasta ja korvensivat mikrossa valitsemansa ateriat.KOVA OLI HINTA. Kaivoin esiin valtion pienipalkkaisen virkamiehen tilinauhan.
Veronalainen palkka 3576,00 käteen jäi 2538,09 KUUKAUDESSA pl V 17
Maksupäivä HUOM 02.02.81
- meeriamanda
Aika moni on lukenut aloituksesi huonosti, tai haluaa kuin ´elvistellä´ mikä kaikki on valmismuonaa :/ Käsitin et tarkoitit ruoka-annoksia joita vain kuumitetaan ja syödään!
Kyllä joskus ostan, kuten jo aiemmin jokutoinenkin kertoi, ´äitien tekemää´ silakkalaatikkoa...himooni :) Meillä on sitä turha tehdä itse, mies ei koske pitkällä tikullakaan! Sama Janssonin kaa .
Myös pinaattilettusiin joskus sorrun ja ihan samoista syistä :o Normisti teen kaiken ite ja aina senverran et joku rasia menee pakkaseenkin, teippi päälle ja päivämäärä / tuotenimi. Mies pitää ruskeasta soosista sillain vanhanaikaisesti tehtynä....no ruskutan het reilunmäärän, ja annan jähtyä....sitten pieniin rasioihin sitä pelkkää ruskistettua jauhomössöä ja pakkaseen. ain on soosia poijjaalle kun tarvetta ilmenee :))
Ja kalaa saa vain kaupasta tai torilta. En ole torinkuluttaja, sikahintaista ja epäilen ovatko oikein kylmäketjussa säilytettyjä!- lejanna*
Huomasin itsekin sen, mutta olkoon. Melkein kaikkihan on oikeastaan kaupassa vähintäänkin puolivalmistetta.
Ostetaan meillekin joskus laatikoita, vaikkapa jo mainitsemaani makaroonisellaista. Minen saa itsetehden siihen oikein mitään makua. Isäntä ostaa joskus itselleen Janssonin kiusausta, minä en siitä pidä. Nyt on osteltu moussakaa.
Sitäkin on itse melkoisen pitkäjäykköistä valmistaa.
Tiedä häntä sitäkin, että Norjan lohi perataan Thaimaassa, netistä luin.
. - meeriamanda
lejanna* kirjoitti:
Huomasin itsekin sen, mutta olkoon. Melkein kaikkihan on oikeastaan kaupassa vähintäänkin puolivalmistetta.
Ostetaan meillekin joskus laatikoita, vaikkapa jo mainitsemaani makaroonisellaista. Minen saa itsetehden siihen oikein mitään makua. Isäntä ostaa joskus itselleen Janssonin kiusausta, minä en siitä pidä. Nyt on osteltu moussakaa.
Sitäkin on itse melkoisen pitkäjäykköistä valmistaa.
Tiedä häntä sitäkin, että Norjan lohi perataan Thaimaassa, netistä luin.
.Mä haen tuolta prismasta ja he fileroi kalan oottaessani, toisenpuolen paistan ja toisen raavaan. Sitä en tiä kuka sisälmykset on poistaneet.
Samoin grillikylkien ohi en pääse samaisessa kaupassa, onhan sitä saatava....valmista siis :) kirnupiimää kyytipojaksi, ja ei ku syömään !
Kun omilla rahoillamme ostamme niin ei pitäisi kellään olla urputtamista, tehkööt ite he jotka tekevät, me voidaan oikaista :D - lejanna.
meeriamanda kirjoitti:
Mä haen tuolta prismasta ja he fileroi kalan oottaessani, toisenpuolen paistan ja toisen raavaan. Sitä en tiä kuka sisälmykset on poistaneet.
Samoin grillikylkien ohi en pääse samaisessa kaupassa, onhan sitä saatava....valmista siis :) kirnupiimää kyytipojaksi, ja ei ku syömään !
Kun omilla rahoillamme ostamme niin ei pitäisi kellään olla urputtamista, tehkööt ite he jotka tekevät, me voidaan oikaista :DGraavattu lohi tai kirjolohi on tosi hyvää.
Siikakin olisi, jos sitä jostain löytäisi.
Grillikylkeä en muistakaan milloin viimeksi söin. Ostetaan me joskus kotiin valmis broileri. Nopsaa ja vaivatonta.
Väinö Purje lihatiskillä telkkarissa.
. - Kalafani
lejanna. kirjoitti:
Graavattu lohi tai kirjolohi on tosi hyvää.
Siikakin olisi, jos sitä jostain löytäisi.
Grillikylkeä en muistakaan milloin viimeksi söin. Ostetaan me joskus kotiin valmis broileri. Nopsaa ja vaivatonta.
Väinö Purje lihatiskillä telkkarissa.
.Hain tänään kirjolotha, mutta kaukana se on merlohesta. Ja ostin samalla muikkuja. Muikut oli parempia kuin kirjolohi. Ostin kirjolohet raakafileenä ja haudutin sen kalahauduttimisessa. Pitää tehdää kalasoppaa siitä
- lejanna.
Kalafani kirjoitti:
Hain tänään kirjolotha, mutta kaukana se on merlohesta. Ja ostin samalla muikkuja. Muikut oli parempia kuin kirjolohi. Ostin kirjolohet raakafileenä ja haudutin sen kalahauduttimisessa. Pitää tehdää kalasoppaa siitä
Onhan ne erilaisia, kieltämättä.
Sinullapa on pian herkullista kalakeittoa lautasellasi.
On kirjolohifileetkin parempaa kuin vuosia sitten. Silloin ne olivat monesti mudan makuisia. Filee oli usein laidasta veristä. Sanottiin vain, että ne vahingoittuvat nostettaessa.
.
- lejanna
Lemmikkien ruoka on aina ostettu kaupasta valmiina. En ala mitään sörsseleitä niille keittelemään.
Muinoin senaikainen eläinlääkärimme suositteli sitä, ja hyvin ovat eläimet pärjänneet. Niissä on tutkittu sisältö.
http://www.youtube.com/watch?v=iRb94IbL138
http://www.youtube.com/watch?v=ziDeUbifKIM
.- meeriamanda
Muistan koiranpentujeni mukaan saaneeni reseptejä ja keitin niiden mukaan, myös kaikki vitamiinit jne... eipä tirsmuilleet....paitsi toinen kun paistijauheliha muuttuikin tavalliseen ...:))) no pikkuisia olivat rodultaan joten ei suurta kulua.
Nyt on kissu joka nyrpistelee aikans monelle valmispussille ( 100 g ) , kun aikani ajattelen et syöthän sä kun on nälkä...ei syö ja niin liki euron pussukka menee roskiin, kokeillaan toista...huoks...!
Kuivamuputkin haen tuolta isosta marketista, kun näissä pienissä ei merkkiä ole!
Ostan toki aina isomman satsin, - jos olisi kissu riskissä kunnossa niin olisin tiukempi, vaan tuollainen 3 kg pikkuinen, otettu mikä otettu ja enhän itsekään syö läheskään kaikkea joita jotkut toiset sanovat maukkaaksi!
Katselihan siinä 80v kaverin isä ´hitaasti´ kun aikoi antaa silakanperkeitä kisulle ja mä väliin ettei ikinä! Sille annetaan siivottua silakkaa jonka paloin pieniksipaloiksi :))
Jaa....et miksi nirso? :D - lejanna
meeriamanda kirjoitti:
Muistan koiranpentujeni mukaan saaneeni reseptejä ja keitin niiden mukaan, myös kaikki vitamiinit jne... eipä tirsmuilleet....paitsi toinen kun paistijauheliha muuttuikin tavalliseen ...:))) no pikkuisia olivat rodultaan joten ei suurta kulua.
Nyt on kissu joka nyrpistelee aikans monelle valmispussille ( 100 g ) , kun aikani ajattelen et syöthän sä kun on nälkä...ei syö ja niin liki euron pussukka menee roskiin, kokeillaan toista...huoks...!
Kuivamuputkin haen tuolta isosta marketista, kun näissä pienissä ei merkkiä ole!
Ostan toki aina isomman satsin, - jos olisi kissu riskissä kunnossa niin olisin tiukempi, vaan tuollainen 3 kg pikkuinen, otettu mikä otettu ja enhän itsekään syö läheskään kaikkea joita jotkut toiset sanovat maukkaaksi!
Katselihan siinä 80v kaverin isä ´hitaasti´ kun aikoi antaa silakanperkeitä kisulle ja mä väliin ettei ikinä! Sille annetaan siivottua silakkaa jonka paloin pieniksipaloiksi :))
Jaa....et miksi nirso? :DNiin, miksi nirppanenä?? :))
Eipä tuo meidänkään peto paina kuin parisen kiloa. Jos paljon maksaakin hankittaessa, ei ainakaan ketään vie sapuskallaan konkurssiin.
Onko muuten kissan herkkua (muka) juuri ongittu kala? Taitaa olla tottumiskysymys.
Eikö niistä mene ruoto kurkkuun. Minulla itselläni kyllä menee melkein Kuusamon neulamuikuistakin vihne ruokatorveen.
Lapsuudessa, kun meillä oli kissa, sille syötettiin keuhkoa, jonka kanssa se aina ennen syömistään taisteli pitkin seinää hetkosen.
.
- Pirre*
Tässä odottelen että kaalikääryleet kypsyvät uunissa, sain inspiraation uudesta kotimaisesta kaalinkerästä, jolle en tiennyt käyttöä tähän hätään, siitä tulikin n.30 kiärylettä. Huomenna ne naatittaan..:)
- lejanna
Kaalikääryleet, kaupan, eivät ole kyllä mitään herkkupaloja. Kalliita kuin synti, ja melko mauttomia.
Ovat vain nekin niin monimutkaisia laitettavia, että harvoin tulee itse tehtyä.
Mutta kyllä ne omatekoiset sitten kielen mukanaan vievätkin.
Minusta on tainnut vuosien myötä tulla laiskamato, lonkan vetäjä ilman lonkkavikaa. ://
. lejanna kirjoitti:
Kaalikääryleet, kaupan, eivät ole kyllä mitään herkkupaloja. Kalliita kuin synti, ja melko mauttomia.
Minusta on tainnut vuosien myötä tulla laiskamato, lonkan vetäjä ilman lonkkavikaa. ://
.Helppoja ne on tehä, lihamössöä lehelle ja rullalle :)
Viime kerrasta voi olla aikaa, en muistakaan koska viimeksi innostuin, että ei tässä passaa kehuskella itekään.- meeriamanda
Voi...maiskis...aivan ihania :) keitäkkö sää sinne jotain ryyniä mukaan? Kun mä luovuin siitä ja ruskistan jauhelihaa sipulein ja maustein ja pikkujämät kaalista ja niillä täytän ne. Naurattaa ne emppukoulun aikaiset ohjeet kun jopa sidottiin niitä, sit tuli tikut :) Pysyyhän ne kun alassuin latoo uunipellille, ilman mitään.
Siirappivedellä voitelen jokusen kerran, soon siinä! Voiko parempaa olla? - Pirre*
meeriamanda kirjoitti:
Voi...maiskis...aivan ihania :) keitäkkö sää sinne jotain ryyniä mukaan? Kun mä luovuin siitä ja ruskistan jauhelihaa sipulein ja maustein ja pikkujämät kaalista ja niillä täytän ne. Naurattaa ne emppukoulun aikaiset ohjeet kun jopa sidottiin niitä, sit tuli tikut :) Pysyyhän ne kun alassuin latoo uunipellille, ilman mitään.
Siirappivedellä voitelen jokusen kerran, soon siinä! Voiko parempaa olla?Nyt laitoin vain sitä kaalisilppua jauhelihan sekaan mm. , ja kyllä pysyy ilman tikkuja ja lankoja. Muistan mieki että niitä piti napaloida ja kapaloida langan kanssa..:)
Nyt pitää mennä kääntämään kääryleet selälleen :) - lejanna
Pirrejuupas kirjoitti:
Helppoja ne on tehä, lihamössöä lehelle ja rullalle :)
Viime kerrasta voi olla aikaa, en muistakaan koska viimeksi innostuin, että ei tässä passaa kehuskella itekään.Heleppuahan se on, kuin heinän teko, mutta ottia tuota.
Siirappia päälle imeytymään, kuin meeriamanda kirjoittaa, niin on herrojen herkku kyllä ihanaa.
Mitenhän se oma äiti aikoinaan meille kahdelle näitä herkkuja taikoi. Aina oli kotiruokaa, vaikka kävi monessa eri työssäkin.
Eikö se olisi jo aika meidänkin opetella "loistamaan"?
Mie herkuttelen toisenlaisillakin, valmiilla kieryleillä, jos et kerro kellekään. Viininlehtikielylöillä, purkista.
. lejanna kirjoitti:
.Sesonkiruokaa, kaalikääryleet.
Pidän hapankaalista useassakin eri muodossa.
Syksyisin jyskytän kaalia muhimaan noin 20-litraa.
Pytyn pohjalle laitan valikoidun kaalinkerän joka muhittuaan on erinomainen käärylehtiaines.
Joustava, pehmeä, keittämättä erinomaisen helppo käärittävä.
Ohennan vain paksut ruoteet.
Jos vielä saatavilla on hirvisikaa niin yhdessä niukan ohrasuurimomössön kanssa syntyy minun suuni mukaisia kääryleitä.
"Perinteisiä" valmistan kerran, kaksi vuodessa.
Olen joskus uhrannut vähiä rahojani eineskääryleisiin enkä oikeastaan ollut edes yllättynyt pettymykseeni.
Vanhempieni kodissa ei olisi siedetty edes hapankaalin tuoksuakaan.- Pirre*
laiska-lasse kirjoitti:
Sesonkiruokaa, kaalikääryleet.
Pytyn pohjalle laitan valikoidun kaalinkerän joka muhittuaan on erinomainen käärylehtiaines.
Jos vielä saatavilla on hirvisikaa niin yhdessä niukan ohrasuurimomössön kanssa syntyy minun suuni mukaisia kääryleitä.
Olen joskus uhrannut vähiä rahojani eineskääryleisiin enkä oikeastaan ollut edes yllättynyt pettymykseeni.
Vanhempieni kodissa ei olisi siedetty edes hapankaalin tuoksuakaan.Hapankaali oiski terveellistä syödä läpi vuoden, mutta eihän se täällä ole sitä perinteistä sapuskaa, rasismiakin esiintyy..:)
meeriamanda kirjoitti:
Siirappivedellä voitelen jokusen kerran, soon siinä! Voiko parempaa olla?Rakenteen vuoksi.
Jos hapankaalikääryleitteni hirvisika on hirvivoittoista niin keitän mukaan hieman ohrasuurimoita rakenteen vuoksi. Eikä makukaan ole hassumpi.
Ruoteiden ohennuskaalit möyhennän mukaan.Pirre* kirjoitti:
Hapankaali oiski terveellistä syödä läpi vuoden, mutta eihän se täällä ole sitä perinteistä sapuskaa, rasismiakin esiintyy..:)
Jo vanhat merenkulkijat - - -
Kapteeni Cook´n miehistöön ei keripukki iskenyt koska hän pakotti miehistönsä syömään hapankaalia.
Ensin täytyi ruoskia ensimmäinen perämies. Sitten maistui muillekin.
Isäni oli ehdoton iikolli.
Hän yhdisti hapankaalin venäläisiin.
Saksalaisten ihailusta huolimatta hän ei tiennyt h-k:n olevan myös aika leimallisesti saksalaisten ruokaa.
Kaupan kaalit ovat keskentekoisia.
Minusta kaali saa olla kunnolla muhinutta.
Syön sellaisenaan, salaatin lisukkeena, keittona ja joidenkin muiden keittojen lisänä, possun kanssa uunissa muhineena yms.
Kuumennettaessa C-vitsku tuhoutuu mutta maku säilyy.Mullakin tuossa jääkaapissa pikkuinen kaalinkerä, kooltaan yksinasujalle passeli. Lehdet eivät riitä -kääryleisiin joten taidanpa väsätä siitä ihan vain -padan.
laiska-lasse kirjoitti:
Sesonkiruokaa, kaalikääryleet.
Vanhempieni kodissa ei olisi siedetty edes hapankaalin tuoksuakaan.@laiska-lasse
Sinusta tulee mieleen "Tankki täyteen".
Konstaapeli Reinikainen oli, siviilissä, intohimoinen Hapankaalin laittaja ja syöjä.
Heilasteli äitiänikin jonkun aikaa nuorena, Sauren siis.
Ja hyvä on valintasi, minäkin tykkään Hapankaalista vaan en jaksa/viitsi tehdä.
Ja joo, 4 X 400 gr. on Hirvisikaa kaapissa. Viime syksyn satoa, kaverini veljen ampumaa elukkaa. Heillä on pakastamo ja purkittamo.
Nannaa on Hirvi..
H.- ??:::?
hunksz kirjoitti:
@laiska-lasse
Konstaapeli Reinikainen oli, siviilissä, intohimoinen Hapankaalin laittaja ja syöjä.
Ja joo, 4 X 400 gr. on Hirvisikaa kaapissa. Viime syksyn satoa, kaverini veljen ampumaa elukkaa. Heillä on pakastamo ja purkittamo.
Nannaa on Hirvi..
H.Miksi hapankaalia pitäisi tehdä, kun kaupasta saa halvalla, hyvää?
??:::? kirjoitti:
Miksi hapankaalia pitäisi tehdä, kun kaupasta saa halvalla, hyvää?
@??:::?
Lassella on ylempänä kiva kirjoitus aiheesta.
Aloita sieltä.
hunksz kirjoitti:
Lassella on ylempänä kiva kirjoitus aiheesta.
Aloita sieltä.
H.Oletko keksinyt uuden leikin, @? Aikasti?
Kerran yritin hapankaalia terhdä, omin käsin. Kaali oli kuivaa, kuin Sahara.
Kaupasta saa mehukasta ja hyvää, halvalla.
En ala säilömään kymmeniä litroja, kun kaupasta saa aina tuoretta ja maistuvaa. ??:::? kirjoitti:
Oletko keksinyt uuden leikin, @? Aikasti?
En ala säilömään kymmeniä litroja, kun kaupasta saa aina tuoretta ja maistuvaa.@??:::?
Jotain hupia pitää keksiä täällä hapannaamojen keskellä. :)
Lasse varmaan kertoo miten kaalista puristetaan mehut.
hunksz kirjoitti:
H.Kiitos, ei kiinnosta. Tiedän kyllä.
- henrjii
En ala säilömään kymmeniä litroja, kun kaupasta saa aina tuoretta ja maistuvaa.Olen aina pitänyt löysistä munista.
Uppomunat on severran einestä, että kanat on muninut ne, ettei miitä tosiaan tehdä omista munista. hunksz kirjoitti:
H.Hyötyliikuntaa.
Suuremmassa ? ( 20l ) määrin valmistettaessa jyskytän pesismailan kokoisella, tylppäpäisellä, umpipuisella nuijalla kaalisilpun pienissä erissä sen verran möhjöksi että neste irtoaa.
Tässä ei kannata säästää vaivojaan.
Pyttyyn tilsittynä ja suolat välikerroksissa, paino päällä täytyy nesteen nousta pintaan!
Voihan kaalia valmistaa pikkueränkin, vaikkapa pari litraa jolloin nesteen irroitus on helpompaa mutta minusta se on turhaa näpertelyä.??:::? kirjoitti:
En ala säilömään kymmeniä litroja, kun kaupasta saa aina tuoretta ja maistuvaa.Keskentekoista ja kallista.
Kaupan kaali minun makuuni ja suhteessa pieniin eläkkeesiimme.
Joskus olen ostanut Lidllen purkkikaalia. Likimain käyttökelpoista mutta ei kehuttavaa sekään.
Kaalisi kuivuus johtui puutteellisesta jyskytyksestä vaikka sen tarpeen tiesitkin.
Olen myös laittanut mukaan muhimaan avomaan kurkkuja.
Tuloksena ns. venäläiset suolakurkut = maitohappomuhineet.- ...
laiska-lasse kirjoitti:
Hyötyliikuntaa.
Suuremmassa ? ( 20l ) määrin valmistettaessa jyskytän pesismailan kokoisella, tylppäpäisellä, umpipuisella nuijalla kaalisilpun pienissä erissä sen verran möhjöksi että neste irtoaa.
Tässä ei kannata säästää vaivojaan.
Pyttyyn tilsittynä ja suolat välikerroksissa, paino päällä täytyy nesteen nousta pintaan!
Voihan kaalia valmistaa pikkueränkin, vaikkapa pari litraa jolloin nesteen irroitus on helpompaa mutta minusta se on turhaa näpertelyä.Hapatus.
Suotta hyljeksitty ja luonnonmukainen menetelmä säilöä ja valmistaa ruokaa. Kaikki toki happanee kyllä itsestäänkin ajanoloon. Käyttökelpoisuus nyt on mitä on. Samanlainen ero kuin homejuustolla ja homehtuneella juustolla.
=DW= hunksz kirjoitti:
@laiska-lasse
Nannaa on Hirvi..
H.Olet etuoikeutetussa asemassa!
Minulle hirvisika on harvinaista herkkua ja sattuman kauppaa.
Ainoa mahdollisuus on satunnaisesti ostaa hirviporukalta kassillinen kahden nyrkin kokoisiksi hakattuja, kehnompia ruhon osia joista hyvin raaskii osan jauhattaa sian kanssa.
Uunissa riittävän kauan muhittaen pääsee riistan makuun.
H-porukka jakaa paremmat osat keskenään.- ...
Miksi hapankaalia pitäisi tehdä, kun kaupasta saa halvalla, hyvää?
Maun takia.
=DW= laiska-lasse kirjoitti:
Olet etuoikeutetussa asemassa!
Minulle hirvisika on harvinaista herkkua ja sattuman kauppaa.
Ainoa mahdollisuus on satunnaisesti ostaa hirviporukalta kassillinen kahden nyrkin kokoisiksi hakattuja, kehnompia ruhon osia joista hyvin raaskii osan jauhattaa sian kanssa.
Uunissa riittävän kauan muhittaen pääsee riistan makuun.
H-porukka jakaa paremmat osat keskenään.@Lasse
Olet oikeassa, minun purkkini maksoivat 6€ kappale, enkä ole kysellyt mitä ne pitää sisällään, Hirvisikana myyvät ja maistuvat leivänpäällä. Täysin erilaista kun kalareissujen sika-nauta.
Pari kertaa olen heiltä ostanut 2-3 kilon Hirvenpaistinpalan, 16€ kilo.
Tuonkokoista palaa saa kyllä yksin pupeltaa pitkään, paistamisen jälkeen ajan sen hennoiksi viipaleiksi sähköviipalointikoneellani.
Hieno, muinainen lahja tuo kone, Juustot, leipä, Kurkut, Porkkanat, pikkujäisestä Poronpalastakin lastuaa mukavat käristys-lihat.
H.hunksz kirjoitti:
@Lasse
Olet oikeassa, minun purkkini maksoivat 6€ kappale, enkä ole kysellyt mitä ne pitää sisällään, Hirvisikana myyvät ja maistuvat leivänpäällä. Täysin erilaista kun kalareissujen sika-nauta.
Pari kertaa olen heiltä ostanut 2-3 kilon Hirvenpaistinpalan, 16€ kilo.
Tuonkokoista palaa saa kyllä yksin pupeltaa pitkään, paistamisen jälkeen ajan sen hennoiksi viipaleiksi sähköviipalointikoneellani.
Hieno, muinainen lahja tuo kone, Juustot, leipä, Kurkut, Porkkanat, pikkujäisestä Poronpalastakin lastuaa mukavat käristys-lihat.
H.@Lasse
Tota...ei siis purkit maistu vaan sisältö..
H.hunksz kirjoitti:
@Lasse
Tota...ei siis purkit maistu vaan sisältö..
H.@Lasse
Ja...tota, tota...
Onhan tuo kone ihan epäortodoksinen mitä Poroon tulee, varsinkin kun minulla on suht' koht' aito Leukukin, ostettu Laphista 1969 jotain..
Vaan laiskuus yhdistää helposti. :)
H.- jocus*
yohuuhkaja kirjoitti:
Mullakin tuossa jääkaapissa pikkuinen kaalinkerä, kooltaan yksinasujalle passeli. Lehdet eivät riitä -kääryleisiin joten taidanpa väsätä siitä ihan vain -padan.
Pistänpä lusikkani soppaan, vaikka en teidän kulinaristien verroille tekelehdikään. Teen kesäkaalista padan, johon ruskistan kaalin ja sipulin lisäksi hirvijauhelihan, jonka olen pakastanut valmiiksi puolen kilon pakkauksiin. Kiehautan sekaan pakastejuureksia ja -herneitä, ja pata uuniin. Loppuvaiheessa lisään pataan reilusti kermaa. Suolan asemesta käytän vaaralliseksi väitettyä lihalientä.
Maistuu minulle, mutta parannuksia ja ohjeita otetaan vastaan. Kaupan kaalikääryleet menivät roskiin, vaikka en olekaan tottunut jumalanviljaa tuhlaamaan. Niissä oli aivan liikaa sokeria! - lejanna*
jocus* kirjoitti:
Pistänpä lusikkani soppaan, vaikka en teidän kulinaristien verroille tekelehdikään. Teen kesäkaalista padan, johon ruskistan kaalin ja sipulin lisäksi hirvijauhelihan, jonka olen pakastanut valmiiksi puolen kilon pakkauksiin. Kiehautan sekaan pakastejuureksia ja -herneitä, ja pata uuniin. Loppuvaiheessa lisään pataan reilusti kermaa. Suolan asemesta käytän vaaralliseksi väitettyä lihalientä.
Maistuu minulle, mutta parannuksia ja ohjeita otetaan vastaan. Kaupan kaalikääryleet menivät roskiin, vaikka en olekaan tottunut jumalanviljaa tuhlaamaan. Niissä oli aivan liikaa sokeria!Kaalipadan himo tuli minullekin, kun Pirre puhui kaalikääryleistään.
Laitoin päivällä talon miehen ostoksille. Nyt odottaa 2 varhaiskaalia kaapissa.
Minen paista kaalia, jauhelihan kylläkin. Nakkelen kattilaan porkkanaa, sipulia, hiven valkosipulia, kourallinen riisiä tai ohrasuurimoita, mausteita maun mukkaan.
En kermottele. :))
Hyvää ja maistuvaa, yksinkertaista, kuin minäkin.
Kaupan kaalikääryleet ei kyllä maistu hongalta eikä haavalta.
Sian niskaa lähtee isäntä grillaamaan. Saakohan kiinni.
. - meeriamanda
lejanna* kirjoitti:
Kaalipadan himo tuli minullekin, kun Pirre puhui kaalikääryleistään.
Laitoin päivällä talon miehen ostoksille. Nyt odottaa 2 varhaiskaalia kaapissa.
Minen paista kaalia, jauhelihan kylläkin. Nakkelen kattilaan porkkanaa, sipulia, hiven valkosipulia, kourallinen riisiä tai ohrasuurimoita, mausteita maun mukkaan.
En kermottele. :))
Hyvää ja maistuvaa, yksinkertaista, kuin minäkin.
Kaupan kaalikääryleet ei kyllä maistu hongalta eikä haavalta.
Sian niskaa lähtee isäntä grillaamaan. Saakohan kiinni.
.Tuosta Pirren k.kääryleistä minäkin kirjoitin ostoslistaan kaverille iso kaali! No iso on, huomenissa sitten on jobi edessä.
Toki useita rasioita pakkaseen 4 -sarjan kappaleissa , uunipellille saan yleensä 38 käärylettä. Onkohan nyt paripaistosta?
jocuksen resepti on ihan tuttu :) mut ei ikinä ..hirveä...poroa...lammasta, mahdotonta!
ei kania, pupua , Ei vain voi syödä, muutenkin liha näyttelee mitätöntä määrää ruokalistassani, kalaa, kanaa, kalkkunaa ...kyllä. - lejanna
meeriamanda kirjoitti:
Tuosta Pirren k.kääryleistä minäkin kirjoitin ostoslistaan kaverille iso kaali! No iso on, huomenissa sitten on jobi edessä.
Toki useita rasioita pakkaseen 4 -sarjan kappaleissa , uunipellille saan yleensä 38 käärylettä. Onkohan nyt paripaistosta?
jocuksen resepti on ihan tuttu :) mut ei ikinä ..hirveä...poroa...lammasta, mahdotonta!
ei kania, pupua , Ei vain voi syödä, muutenkin liha näyttelee mitätöntä määrää ruokalistassani, kalaa, kanaa, kalkkunaa ...kyllä.Hyvä on olla kaali, ettei tarvi laittaa omasta päästään.
Ihan oikea kaalikeittokin olisi hyvää. Tosin, siihenhän laitetaan lihaa.
Monet kerrat jompi kumpi vanhempani laittoi meille sitäkin soppaa sunnuntaisin, ynnä muita maittavia herkkuruokia.
Pitäisiköhän minunkin ryhdistäytyä, ja tehdä noita kääryleitä. Ne ne vasta ovat ihania.
Eipä se liha ole pakollista, ja moni voi vallan mainiosti ilman sitäkin.
Monihan vannoo lihattoman dieetin puolesta.
Minen voi syödä isoja katkarapuja. Kuin purisi jonkun sormia. ://
. - meeriamanda
lejanna kirjoitti:
Hyvä on olla kaali, ettei tarvi laittaa omasta päästään.
Ihan oikea kaalikeittokin olisi hyvää. Tosin, siihenhän laitetaan lihaa.
Monet kerrat jompi kumpi vanhempani laittoi meille sitäkin soppaa sunnuntaisin, ynnä muita maittavia herkkuruokia.
Pitäisiköhän minunkin ryhdistäytyä, ja tehdä noita kääryleitä. Ne ne vasta ovat ihania.
Eipä se liha ole pakollista, ja moni voi vallan mainiosti ilman sitäkin.
Monihan vannoo lihattoman dieetin puolesta.
Minen voi syödä isoja katkarapuja. Kuin purisi jonkun sormia. ://
.Noi meren antimet on minullekin hieman ...ei kiitos :) Mä ylikaiken Norjassa eläessä inhosin sitä lampaan rasvaa... he käyttivät sitä kaikkeen. No otinpa selvälle kun linja-autoasemalla odotin tuttavarouvaa, ja menimme kahvilaan kahveille, tieten se heevatan lampaanrasva tökkäsi nenään, saimme tietää et todellakin pesuaine ei ole vaan fairya vaan joukossa on lampaastakin n. öljyä 40 %, sama katuköökeissä, ostit ranskalaisia...niin oksu tuli muutaman puremisen jälkeen!
Minulla on 800 g kevyt rasvaista lihaa , en välitä tutkia mitä se on, sanon kuin entinen Polska miiesystäväni ..." sitä sydän ei tunne, mitä silmä ei näe " :)) - lejanna
meeriamanda kirjoitti:
Noi meren antimet on minullekin hieman ...ei kiitos :) Mä ylikaiken Norjassa eläessä inhosin sitä lampaan rasvaa... he käyttivät sitä kaikkeen. No otinpa selvälle kun linja-autoasemalla odotin tuttavarouvaa, ja menimme kahvilaan kahveille, tieten se heevatan lampaanrasva tökkäsi nenään, saimme tietää et todellakin pesuaine ei ole vaan fairya vaan joukossa on lampaastakin n. öljyä 40 %, sama katuköökeissä, ostit ranskalaisia...niin oksu tuli muutaman puremisen jälkeen!
Minulla on 800 g kevyt rasvaista lihaa , en välitä tutkia mitä se on, sanon kuin entinen Polska miiesystäväni ..." sitä sydän ei tunne, mitä silmä ei näe " :))Hympsistä, garmeaa, lampaan rasvaa ja villasukkaa. ://
Pieniä katkiksia syön kyllä kuin nälkäinen naali. Isäni aikoinaan inhosi niitä, sanoi, että ne olivat kuin matoja.
Parree se on, ettei kaikkea ihan takitillaan tutkikaan.
Jotenkin on vain nykyisin, ettei oikein jaksa syödä, kuin murto-osan entisestään.
Liekö tulen vanhaksi? :(( Kuluttamattomaksi?
Mustekalakin on kaikkea muuta, kuin houkuttelevaa.
Ynnä muut simpukat ja osterit.
Sitä lobsteria vain olisi pakko vielä saada, joskus.
Jos se suuhun menisi.
. - äitemuori*
lejanna kirjoitti:
Heleppuahan se on, kuin heinän teko, mutta ottia tuota.
Siirappia päälle imeytymään, kuin meeriamanda kirjoittaa, niin on herrojen herkku kyllä ihanaa.
Mitenhän se oma äiti aikoinaan meille kahdelle näitä herkkuja taikoi. Aina oli kotiruokaa, vaikka kävi monessa eri työssäkin.
Eikö se olisi jo aika meidänkin opetella "loistamaan"?
Mie herkuttelen toisenlaisillakin, valmiilla kieryleillä, jos et kerro kellekään. Viininlehtikielylöillä, purkista.
.Mulla ei yleensä ole siirappia ja sit ku tarttis niin fariinisokeri käy yhtä hyvin, siis kaalikääryleiden päälle uuniin voinokareiten kans. Fariinisokeri säilyy jääkaapissa suljetussa pussissa, siitä vaan veitsellä vuollaan siivuja, kyl se uunis sulaa.
Tein varhaiskaalista täs joku aika sitte. Riisit kiehuun ja kaali kattilaan, kanta ensin kaivetaan pois. Kokonaisesta kiinankaalistaki olen joskus tehny, hiukan ryöppää sitä kantaa ja sit vaan kääritään. Ja voi sitä sisustaaki täyttää toisin. lejanna kirjoitti:
Hympsistä, garmeaa, lampaan rasvaa ja villasukkaa. ://
Pieniä katkiksia syön kyllä kuin nälkäinen naali. Isäni aikoinaan inhosi niitä, sanoi, että ne olivat kuin matoja.
Parree se on, ettei kaikkea ihan takitillaan tutkikaan.
Jotenkin on vain nykyisin, ettei oikein jaksa syödä, kuin murto-osan entisestään.
Liekö tulen vanhaksi? :(( Kuluttamattomaksi?
Mustekalakin on kaikkea muuta, kuin houkuttelevaa.
Ynnä muut simpukat ja osterit.
Sitä lobsteria vain olisi pakko vielä saada, joskus.
Jos se suuhun menisi.
.Eroavat mieltymyksen kohteet elämäni sulostuttajan kanssa.
Näkemyksemme kulkevat hyvin pitkälle samoja latusia mutta kauppahallit yleensä ja varsinkin niiden merelliset osastot jakavat mielipiteemme.
Minä saan käydä yksin ihastelemassa kalat ja äyriäiset.
Vaimo kyllä syö valmistamani peruskalat mutta muista vain sinisimpukoita eikä ole niihinkään kovin ihastunut.
Etanoita en ole pitkiin aikoihin ehdottanutkaan.
Kärsii kuitenkin katsoa syömistäni paikalta poistumatta.
Minulle tuntemattomien rapujen kanssa on muttama huti tullut.
Yleensä pelaan varman päälle ja uutta kokeillessani ainakin yritän saada myyjältä tietoa mutta en aina ymmärrä kaikkea.
Lobsteri on Espanjassakin niin kallista että lobsteri-illallinen täytyi käydä syömässä Kap Verdellä.
14€ / henkilö lisukkeineen ilman juomia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171048124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102639Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2222114Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231933- 721120
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491114Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59979Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77929- 170925
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43872